Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL4.4012.178.2018.12.HW
Stawka podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług udostępniania: Sali treningowej, ściany wspinaczkowej, Sali głównej, wielofunkcyjnego boiska wraz z siłownią.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie:
1)ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 17 kwietnia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 20 lutego 2019 r. sygn. akt III SA/Gl 1185/18 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 grudnia 2022 r. sygn. akt I FSK 1347/19; i stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług udostępniania Sali treningowej, udostępniania ściany wspinaczkowej; udostępniania Sali głównej, udostępniania wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 kwietnia 2018 r. wpłynął Pana wniosek z 17 kwietnia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług udostępniania sali treningowej, udostępniania ściany wspinaczkowej; udostępniania sali głównej, udostępniania wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 czerwca 2018 r. (wpływ 13 czerwca 2018 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca rozważa rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności gospodarczej o usługi związane z prowadzeniem obiektów sportowych, klasyfikowane według następujących kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności:
1)93.11.Z - działalność obiektów sportowych,
2)93.19.Z - pozostała działalność związana ze sportem,
3)93.29.Z - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,
4)77.21.Z - wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego,
5)90.04.Z - działalność obiektów kulturalnych,
6)93.13.Z - działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
7)96.04.Z - działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.
W tym celu Wnioskodawca rozważa zawarcie umowy o zarząd jednej z położonych na terytorium Polski obiektów sportowych, który posiada:
1)halę główną, wyposażoną w bieżnie do organizacji zajęć i zawodów w zakresie lekkiej atletyki,
2)salę treningową,
3)boiska wielofunkcyjne, z możliwością wykorzystania jej do organizacji zawodów sportowych i treningów w zakresie różnych gier zespołowych (koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, hokej),
4)salę treningową przeznaczoną dla sportów walki: judo, aikido i karate, z matami oraz strefą rozgrzewkową,
5)ścianę wspinaczkową,
6)siłownię,
wraz z szatniami, sanitariatami i innymi pomieszczeniami gospodarczymi wspomagającymi podstawowe funkcje hali sportowej.
Przedmiotowa hala byłaby wykorzystywana przez Wnioskodawcę przede wszystkim do działalności obejmującej:
1)świadczenie usług wstępu do poszczególnych pomieszczeń i korzystania z nich w określonych godzinach za odpłatnością (np. siłownia),
2)organizację przez Wnioskodawcę różnego rodzaju zajęć i treningów sportowych, np. nauki sztuk walki czy wspinaczki,
3)organizację przez Wnioskodawcę zawodów sportowych,
4)udostępnianie całości lub części obiektu dla klubów sportowych, organizacji społecznych, czy innych spółek w celu umożliwienia tym podmiotom organizacji zajęć sportowych dla swoich członków.
Wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie skutków podatkowych wywołuje świadczenie usług w postaci udostępniania całości lub części obiektu dla klubów sportowych, organizacji społecznych czy innych spółek w celu umożliwienia tym podmiotom organizacji zajęć sportowych dla swoich członków.
Według wstępnych założeń i rozeznania rynku, powyższe czynności na rzecz podmiotów zewnętrznych mogą przybrać następujące formy:
1.Udostępnienie sali treningowej na rzecz klubu sztuk walki w celu organizacji zajęć sportowych.
Usługa potencjalnie będzie obejmować udostępnienie sali treningowej wraz z szatnią i sanitariatami w celu zorganizowania zajęć treningowych przez klub sztuk walki dla swoich członków w określone dni tygodnia i w określonych godzinach (np. w poniedziałki i środy od godz. 16:00 do godz. 18:00) lub na podstawie harmonogramów opracowanych przez strony umowy, na podstawie przedstawianego przez klub sportowy planu zajęć na każdy kolejny miesiąc świadczenia usług.
Klub nie będzie uprawniony we własnym zakresie przygotowywać przedmiotu umowy do planowanych zajęć sportowo-rekreacyjnych, organizować w nim innych imprez sportowych (zajęć i zawodów) oraz udostępniać przedmiotu umowy osobom trzecim.
Ponieważ to klub będzie prowadził zajęcia sportowe, ponosić będzie on również pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób i mienia znajdujących się w udostępnionej sali w trakcie korzystania z niej.
Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług należne byłoby co miesiąc na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury. Wynagrodzenie obliczane byłoby jako iloczyn stawki za godzinę udostępnienia sali i liczby godzin wykorzystywania sali w danym miesiącu (w tym godzin faktycznie niewykorzystanych, jeżeli klub nie zgłosi nieobecności z odpowiednim wyprzedzeniem).
Zajęcia mogą zostać odwołane przez Wnioskodawcę z dwudniowym wyprzedzeniem na piśmie - strony ustalają wówczas inny termin organizacji zajęć, a jeżeli jest to niemożliwe Wnioskodawca zobowiązany będzie do proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia za dany miesiąc.
2.Udostępnienie ściany wspinaczkowej w celu organizacji zajęć sportowych
Usługa potencjalnie obejmie udostępnienie ściany wspinaczkowej oraz szatni na rzecz klubu wysokogórskiego w celu zorganizowania przez klub treningów sportowych dla swoich członków w określone dni tygodnia i w określonych godzinach (np. we wtorki i czwartki od godz. 19:00 do godz. 21:00).
Podobnie jak w przypadku transakcji nr 1, klub nie będzie miał możliwości udostępnienia sali osobom trzecim (innym niż jego członkowie) oraz organizacji w niej zajęć i zawodów o charakterze komercyjnym.
Również w tym przypadku klub ponosić będzie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób i mienia w trakcie korzystania z przedmiotu umowy.
Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług należne byłoby co miesiąc na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury. Wynagrodzenie obliczane byłoby jako iloczyn stawki za godzinę udostępnienia ściany wspinaczkowej i liczby godzin wykorzystywania ściany w danym miesiącu (w tym godzin faktycznie niewykorzystanych, jeżeli klub nie zgłosi nieobecności z odpowiednim wyprzedzeniem).
Zajęcia mogą zostać odwołane przez klub z dwutygodniowym wyprzedzeniem - strony ustalają wówczas inny termin organizacji zajęć.
3.Udostępnienie sali głównej lub wielofunkcyjnego boiska wraz z siłownią, w celu organizacji zajęć sportowych
Usługa potencjalnie obejmie udostępnienie sali głównej lub wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią, na rzecz klubu sportowego w celu przeprowadzenia zajęć sportowych (treningów) dla zawodników drużyny prowadzonej przez dany klub (zajęcia mogą dotyczyć piłki ręcznej, koszykówki, siatkówki, tenisa stołowego, lekkiej atletyki oraz innych sportów, do których hala będzie przystosowana). Udostępnienie odbywać się będzie na podstawie harmonogramów opracowanych przez strony umowy, na podstawie przedstawianego przez klub sportowy planu zajęć na każdy kolejny miesiąc świadczenia usług.
Prawo wejścia na teren hali dla członka klubu byłoby związane z posiadaniem przez daną osobę karnetu miesięcznego przekazanego przez Wnioskodawcę, a udostępnianie i odbieranie przedmiotu umowy dokonywane byłoby na podstawie wpisu w księdze wejść i wyjść znajdującej się w recepcji obiektu.
Klub sportowy nie byłby uprawniony we własnym zakresie przygotowywać przedmiotu umowy do planowanych zajęć sportowo-rekreacyjnych, organizować w nim innych imprez lub sprzedawać biletów dla osób trzecich oraz udostępniać przedmiot umowy innym osobom lub podmiotom.
Klub ponosić będzie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób i mienia znajdujących się w udostępnionych pomieszczeniach w trakcie korzystania z nich.
Wynagrodzenie dla Wnioskodawcy byłoby uzależnione od ilości godzin zarówno zaplanowanych w harmonogramie na dany miesiąc jak i od faktycznego korzystania przez klub sportowy z udostępnionych pomieszczeń (poza godzinami przewidzianymi w harmonogramie), przy zastosowaniu umówionych stawek za godzinę korzystania z obiektu.
Pismem z 30 maja 2018 r., nr 0112-KDIL4.4012.178.2018.1.HW, na podstawie art. 13a § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego opisu sprawy o informacje, jakie są klasyfikacje statystyczne (pełne siedmiocyfrowe symbole) czynności objętych zakresem wniosku świadczonych przez Wnioskodawcę, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z roku 2008, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207 poz. 1293 ze zm.), którą na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., poz. 1676) stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r.
W dniu 13 czerwca 2018 r. (data nadania 12 czerwca 2018 r.) wpłynęło do mnie pismo stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku.
Wnioskodawca w ww. piśmie wskazał m.in. co następuje: „W ocenie Wnioskodawcy we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wszystkie niezbędne elementy, w tym przede wszystkim dotyczące przedstawienia stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, zostały wskazane”.
Pytanie
Jaka stawka podatku od towarów i usług znajdzie zastosowanie w przypadku świadczenia usług udostępnienia obiektów wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego innym podmiotom w celu organizacji przez te podmioty zajęć sportowych?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego usługi opodatkowane są podatkiem od towarów i usług według stawki 8%.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm. – dalej: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przepis art. 41 ust. 2 cyt. ustawy stanowi z kolei, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Należy zwrócić w tym miejscu uwagę, że na podstawie art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Załącznik nr 3 do ustawy o VAT w poz. 179 jako usługi opodatkowane 7% (8%) stawką VAT, wymienia „usługi związane z działalnością obiektów sportowych” o symbolu PKWiU 93.11.10.0.
Postanowienie
6 lipca 2018 r. wydałem postanowienie o pozostawienie wniosku z 17 kwietnia 2018 r. (data wpływu 18 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług udostępniania Sali treningowej; udostępniania ściany wspinaczkowej; udostępniania Sali głównej, udostępniania wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią bez rozpatrzenia, znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.2.HW.
Postanowienie doręczono Panu 11 lipca 2018 r.
Pismem sygnowanym datą 17 lipca 2017 r. (data wpływu 23 lipca 2018 r.) złożył Pan zażalenie na ww. postanowienie.
22 sierpnia 2018 r. wydałem postanowienie znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.3.HW o utrzymaniu w mocy postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z 6 lipca 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.2.HW.
Ww. postanowienie doręczono Panu 26 sierpnia 2018 r.
Skarga na postanowienie
25 września 2018 r. (data nadania ) wniósł Pan skargę na postanowienie z 22 sierpnia 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.2018.3.HW do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Skarga wpłynęła do mnie 1 października 2018 r.
Wniósł Pan o:
1)uchylenie zaskarżonego postanowienia z 22 sierpnia 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.3.HW oraz poprzedzającego je postanowienia z 6 lipca 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.2.HW
2)zasądzenie od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił zaskarżone postanowienie z 22 sierpnia 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.2018.3.HW – wyrokiem z 20 lutego 2019 r., sygn. akt III SA/Gl 1185/18.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie – wyrokiem z 29 grudnia 2022 r., sygn. akt I FSK 1347/19 oddalił skargą kasacyjną.
Wyrok, który uchylił postanowienie stał się prawomocny 29 grudnia 2022 r.
Akta sprawy wpłynęły do mnie 29 maja 2023 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił zaskarżone postanowienie z 22 sierpnia 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.2018.3.HW utrzymujące w mocy postanowienie z 6 lipca 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.2.HW – wyrokiem z 20 lutego 2019 r., sygn. akt III SA/Gl 1185/18. W związku z powyższym postanowieniem z 25 sierpnia 2023 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.11.HW wydanym w wykonaniu ww. wyroku uchyliłem postanowienie z 6 lipca 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.178.2018.2.HW.
Wykonuję obowiązek, który wynika z ww. przepisu, tj.:
•uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
•ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnego rozstrzygnięcia, tj. 6 lipca 2018 r., bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 20 lutego 2019 r., sygn. akt III SA/Gl 1185/18 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 grudnia 2022 r., sygn. akt I FSK 1347/19.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Na mocy art. 5a ustawy:
Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia, przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku, w niektórych przypadkach odwołują się m.in. do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) zwanej dalej: PKWiU – obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.). Jednakże, zgodnie z § 3 pkt 1 wskazanego rozporządzenia:
Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
W orzeczeniu WSA z 20 lutego 2019 r., sygn. akt III SA/Gl 1185/18 Sąd stwierdził, że: „Strona w stanie faktycznym opisała jakie wykonuje usługi. Organ winien przeanalizować, czy wykonywane przez nią usługi mieszczą się we wskazanej przez nią we własnym stanowisku w sprawie klasyfikacji statystycznej i czy w związku z tym podlegają preferencyjnej stawce podatkowej. Dlatego nieprawidłowe jest stanowisko organu, że opis stanu faktycznego i własne stanowisko w sprawie są niewystarczające i wymagają uzupełnienia”.
Natomiast Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z 29 grudnia 2022 r., sygn. akt I FSK 1347/19 wskazał, że: „Z punktu widzenia rozpatrywanej sprawy istotne jest zatem rozsądzenie, czy zakwalifikowanie (grupowanie) określonych usług należy do elementów stanu faktycznego, a brak tego rodzaju informacji we wniosku uprawniał organ do pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Wskazana problematyka była już przedmiotem wypowiedzi Naczelnego Sąd Administracyjnego nie tylko w licznych wyrokach (m. in. z 5 grudnia 2018 r., I FSK 1917/16; z 29 listopada 2017 r., I FSK 179/16; z 12 marca 2021 r., I FSK 134/19; z 14 kwietnia 2021 r., I FSK 1320/19; z 14 września 2022 r., II FSK 3213/19; publik. CBOSA), ale przede wszystkim w wydanym w składzie siedmiu sędziów postanowieniu z 20 stycznia 2020 r., I FPS 3/19, w którym choć Sąd odmówił podjęcia uchwały w przedmiocie pytania "Czy w świetle art. 14b § 3 w zw. z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, dalej: OP) wskazana przez składającego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej klasyfikacja statystyczna (PKWiU) stanowi element stanu faktycznego, a w konsekwencji czy Organ interpretacyjny związany jest powołaną klasyfikacją statystyczną (PKWiU) i nie jest uprawniony do jej weryfikacji, czy też klasyfikacja statystyczna (PKWiU) stanowi element normy prawnej, w konsekwencji czego Organ interpretacyjny zobowiązany jest w toku prowadzonego postępowania do zweryfikowania jej prawidłowości?", to wywiedzione w uzasadnieniu tego postanowienia rozważania stanowią wartościowa argumentację w rozpoznawanej sprawie”.
W dalszej części orzeczenia Naczelny Sąd Administracyjny podniósł, że: „W podsumowaniu tych rozważań wskazano, że w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej wnioskodawca według własnego uznania podejmuje swobodną decyzję co do tego, o jaką kwestię podatkową pyta i w otoczeniu jakich okoliczności (zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego) do tej kwestii się odnoszących. W konsekwencji „to samo” jednym razem jest tylko elementem stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, ale już innym razem może być już ważną częścią prawną interpretacji indywidualnej, w której wnioskodawca oczekuje oceny swojego stanowiska w ramach merytorycznej wypowiedzi organu interpretacyjnego. W odniesieniu do PKWiU oznacza to, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej strona może nie lokować ziszczenia się tej części normy prawnopodatkowej w ramach podania stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, bądź uczynić ją (tę klasyfikację) elementem części faktycznej wniosku i nie objąć wątpliwościami prawnymi. Przewidziane, bowiem w art. 14b § 3 in fine o.p. przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego we wniosku stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, nie musi dotyczyć całego zakresu znaczeniowego przepisu prawa podatkowego, może też ograniczać się tylko do tego fragmentu, który wnioskodawca uważa za problematyczny w odniesieniu do swojej indywidualnej sprawy”.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku wydanym w rozpatrywanej sprawie wskazał, że: „Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnie sąd pierwszej instancji uznał, że organ interpretacyjny wydając postanowienie będące przedmiotem zaskarżenia nieprawidłowo przyjął, iż wskazanie przez skarżącego symbolu PKWiU (pełnego siedmiocyfrowego) było koniecznym elementem stanu faktycznego. Znajdujące się w treści art. 14b § 3 o.p. zwroty „zaistniały stan faktyczny” czy „zdarzenie przyszłe” należy rozumieć jako wyczerpujące przedstawienie przez wnioskodawcę danego zdarzenia, faktu lub czynności, które mają istotne znaczenie dla oceny możliwości zastosowania prawa podatkowego. Od przedstawienia tych zdarzeń, faktów lub czynności należy odróżnić ich kwalifikację prawną. Kwalifikacją taką jest także ich ocena z punktu widzenia PKWiU. Dlatego też nie jest uzasadnione stanowisko, że klasyfikacja taka powinna być przedstawiona we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie jako stanowisko własne wnioskodawcy, lecz wyłącznie w opisie zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z uwagi na to, że symbol PKWiU ma wpływ na sposób opodatkowania, nie można przyjąć, że stanowi on jedynie element stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem jego normatywnego charakteru”.
Podsumowując, Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym wyroku w odniesieniu do rozpatrywanej sprawy wskazał, że: „Podziela zapatrywania Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, że zastrzeżenia organu interpretacyjnego dotyczące niejednoznacznego wskazania przez skarżącego kwalifikacji wykonywanych przez niego usług będących przedmiotem zapytania do symbolu PKWiU, nie mogły w realiach rozpoznawanej sprawy stanowić podstawy do pozostawienia wniosku bez rozpoznania, skoro przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego był wystarczający”.
W wyniku wydanych orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 20 lutego 2019 r. sygn. akt III SA/Gl 1185/18 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 grudnia 2022 r. sygn. akt I FSK 1347/19, tut. organ został zobowiązany do ponownego rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Od powyższej reguły ustawodawca przewidział pewne wyjątki – tzn. opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy:
Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z treścią art. 146a pkt 2 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Załącznik nr 3 do powoływanej ustawy zawiera wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%. W poz. 179 wskazanego załącznika, wymieniono „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, sklasyfikowane w kategorii PKWiU 93.11.10.0.
Należy zauważyć, że z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.
W dziale 93 „Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:
-93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
-93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
-93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
-93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.
W objaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:
-usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
-usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
-usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.
Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych.
Zatem grupowanie PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” obejmuje usługi polegające na udostępnianiu obiektu sportowego lub jego części (np. całości lub części hali sportowej) – osobom fizycznym lub podmiotom gospodarczym, na zasadzie wykupienia biletu wstępu (np. karnetów, biletów wstępu zakupionych przez pracodawców dla swoich pracowników) uprawniającego do korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie czy celem wstępu jest uprawianie sportu czy rekreacja.
Natomiast z opisu dodatkowego schematu klasyfikacji wynika, że ww. grupowanie nie obejmuje:
-usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0;
-usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0;
-wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0;
-usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0;
-usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0;
-usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozważa rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności gospodarczej o usługi związane z prowadzeniem obiektów sportowych. W tym celu Wnioskodawca rozważa zawarcie umowy o zarząd jednej z położonych na terytorium Polski obiektów sportowych, który posiada: halę główną; wyposażoną w bieżnie do organizacji zajęć i zawodów w zakresie lekkiej atletyki; salę treningową; boiska wielofunkcyjne, z możliwością wykorzystania jej do organizacji zawodów sportowych i treningów w zakresie różnych gier zespołowych (koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, hokej); salą treningową przeznaczoną dla sportów walki: judo, aikido i karate, z matami oraz strefą rozgrzewkową; ścianę wspinaczkową; siłownię; wraz z szatniami, sanitariatami i innymi pomieszczeniami gospodarczymi wspomagającymi podstawowe funkcje hali sportowej. Przedmiotowa hala byłaby wykorzystywana przez Wnioskodawcę przede wszystkim do działalności obejmującej: świadczenie usług wstępu do poszczególnych pomieszczeń i korzystania z nich w określonych godzinach za odpłatnością (np. siłownia); organizację przez Wnioskodawcę różnego rodzaju zajęć i treningów sportowych, np. nauki sztuk walki czy wspinaczki; organizację przez Wnioskodawcę zawodów sportowych; udostępnianie całości lub części obiektu dla klubów sportowych, organizacji społecznych czy innych spółek w celu umożliwienia tym podmiotom organizacji zajęć sportowych dla swoich członków. Świadczenie usług w postaci udostępniania całości lub części obiektu dla klubów sportowych, organizacji społecznych czy innych spółek w celu umożliwienia tym podmiotom organizacji zajęć sportowych dla swoich członków, według wstępnych założeń i rozeznania rynku, mogą przybrać następujące formy:
1.Udostępnienie sali treningowej na rzecz klubu sztuk walki w celu organizacji zajęć sportowych. Usługa potencjalnie będzie obejmować udostępnienie sali treningowej wraz z szatnią i sanitariatami w celu zorganizowania zajęć treningowych przez klub sztuk walki dla swoich członków w określone dni tygodnia i w określonych godzinach (np. w poniedziałki i środy od godz. 16:00 do godz. 18:00) lub na podstawie harmonogramów opracowanych przez strony umowy, na podstawie przedstawianego przez klub sportowy planu zajęć na każdy kolejny miesiąc świadczenia usług. Klub nie będzie uprawniony we własnym zakresie przygotowywać przedmiotu umowy do planowanych zajęć sportowo-rekreacyjnych, organizować w nim innych imprez sportowych (zajęć i zawodów) oraz udostępniać przedmiotu umowy osobom trzecim. Ponieważ to klub będzie prowadził zajęcia sportowe, ponosić będzie on również pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób i mienia znajdujących się w udostępnionej sali w trakcie korzystania z niej. Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług należne byłoby co miesiąc na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury. Wynagrodzenie obliczane byłoby jako iloczyn stawki za godzinę udostępnienia sali i liczby godzin wykorzystywania sali w danym miesiącu (w tym godzin faktycznie niewykorzystanych, jeżeli klub nie zgłosi nieobecności z odpowiednim wyprzedzeniem). Zajęcia mogą zostać odwołane przez Wnioskodawcę z dwudniowym wyprzedzeniem na piśmie – strony ustalają wówczas inny termin organizacji zajęć, a jeżeli jest to niemożliwe Wnioskodawca zobowiązany będzie do proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia za dany miesiąc.
2.Udostępnienie ściany wspinaczkowej w celu organizacji zajęć sportowych. Usługa potencjalnie obejmie udostępnienie ściany wspinaczkowej oraz szatni na rzecz klubu wysokogórskiego w celu zorganizowania przez klub treningów sportowych dla swoich członków w określone dni tygodnia i w określonych godzinach (np. we wtorki i czwartki od godz. 19:00 do godz. 21:00). Podobnie jak w przypadku transakcji nr 1, klub nie będzie miał możliwości udostępnienia sali osobom trzecim (innym niż jego członkowie) oraz organizacji w niej zajęć i zawodów o charakterze komercyjnym. Również w tym przypadku klub ponosić będzie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób i mienia w trakcie korzystania z przedmiotu umowy. Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług należne byłoby co miesiąc na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury. Wynagrodzenie obliczane byłoby jako iloczyn stawki za godzinę udostępnienia ściany wspinaczkowej i liczby godzin wykorzystywania ściany w danym miesiącu (w tym godzin faktycznie niewykorzystanych, jeżeli klub nie zgłosi nieobecności z odpowiednim wyprzedzeniem). Zajęcia mogą zostać odwołane przez klub z dwutygodniowym wyprzedzeniem – strony ustalają wówczas inny termin organizacji zajęć.
3.Udostępnienie sali głównej lub wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią, w celu organizacji zajęć sportowych. Usługa potencjalnie obejmie udostępnienie sali głównej lub wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią, na rzecz klubu sportowego w celu przeprowadzenia zajęć sportowych (treningów) dla zawodników drużyny prowadzonej przez dany klub (zajęcia mogą dotyczyć piłki ręcznej, koszykówki, siatkówki, tenisa stołowego, lekkiej atletyki oraz innych sportów, do których hala będzie przystosowana). Udostępnienie odbywać się będzie na podstawie harmonogramów opracowanych przez strony umowy, na podstawie przedstawianego przez klub sportowy planu zajęć na każdy kolejny miesiąc świadczenia usług. Prawo wejścia na teren hali dla członka klubu byłoby związane z posiadaniem przez daną osobę karnetu miesięcznego przekazanego przez Wnioskodawcę, a udostępnianie i odbieranie przedmiotu umowy dokonywane byłoby na podstawie wpisu w księdze wejść i wyjść znajdującej się w recepcji obiektu. Klub sportowy nie byłby uprawniony we własnym zakresie przygotowywać przedmiotu umowy do planowanych zajęć sportowo-rekreacyjnych, organizować w nim innych imprez lub sprzedawać biletów dla osób trzecich oraz udostępniać przedmiot umowy innym osobom lub podmiotom. Klub ponosić będzie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób i mienia znajdujących się w udostępnionych pomieszczeniach w trakcie korzystania z nich. W przypadku udostępnienia sali głównej lub wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią Wynagrodzenie dla Wnioskodawcy byłoby uzależnione od ilości godzin zarówno zaplanowanych w harmonogramie na dany miesiąc jak i od faktycznego korzystania przez klub sportowy z udostępnionych pomieszczeń (poza godzinami przewidzianymi w harmonogramie), przy zastosowaniu umówionych stawek za godzinę korzystania z obiektu.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, jaka stawka podatku od towarów i usług znajdzie zastosowanie w przypadku świadczenia usług udostępnienia obiektów wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego innym podmiotom w celu organizacji przez te podmioty zajęć sportowych.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, stawka podatku 8% ma zastosowanie do „Usług związanych z działalnością obiektów sportowych” sklasyfikowanych w kategorii PKWiU 93.11.10.0.
W przypadku usług Wnioskodawcy, których dotyczy jego zapytanie, a które polegają na odpłatnym udostępnianiu całości lub części obiektu (Sali treningowej, Ściany wspinaczkowej; udostępniania Sali głównej, udostępniania wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią) dla klubów sportowych, organizacji społecznych czy innych spółek w celu umożliwienia tym podmiotom organizacji zajęć sportowych dla swoich członków, na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Udostępnienie odbywać się będzie w określonych godzinach i dniach tygodnia lub podstawie harmonogramów opracowanych przez strony umowy, na podstawie przedstawianego przez klub sportowy planu zajęć na każdy kolejny miesiąc świadczenia usług. Dany podmiot nie będzie miał możliwości udostępnienia sali osobom trzecim (innym niż jego członkowie) oraz organizacji w niej zajęć i zawodów o charakterze komercyjnym. Dany Klub ponosić będzie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób i mienia w trakcie korzystania z przedmiotu umowy. Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług należne byłoby co miesiąc na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury. Wynagrodzenie za udostępnienie sali treningowej oraz udostępnienie ściany wspinaczkowej obliczane byłoby jako iloczyn stawki za godzinę ich udostępnienia i liczby godzin ich wykorzystywania w danym miesiącu (w tym godzin faktycznie niewykorzystanych, jeżeli klub nie zgłosi nieobecności z odpowiednim wyprzedzeniem). Zajęcia mogą zostać odwołane przez klub z dwutygodniowym wyprzedzeniem – strony ustalają wówczas inny termin organizacji zajęć. W związku z udostępnianiem sali głównej lub wielofunkcyjnego boiska, wraz z siłownią wynagrodzenie dla Wnioskodawcy byłoby uzależnione od ilości godzin zarówno zaplanowanych w harmonogramie na dany miesiąc jak i od faktycznego korzystania przez klub sportowy z udostępnionych pomieszczeń (poza godzinami przewidzianymi w harmonogramie), przy zastosowaniu umówionych stawek za godzinę korzystania z obiektu.
Tym samym na podstawie ww. umów Wnioskodawca nie będzie udostępniał całości lub części obiektu faktycznie korzystającym, lecz będzie udostępniał je podmiotom, które na tej podstawie umożliwią korzystanie z udostępnionej im infrastruktury faktycznie korzystającym.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie udostępniał odpłatnie obiektu sportowego lub jego części na zasadzie wykupienia wstępu [zdefiniowanego wg Słownika Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl)] jako możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś), ale na podstawie umowy pisemnej zawartej z innymi podmiotami, które będą organizować zajęcia sportowe.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą stanowić zatem usługi sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”. Takimi usługami mogą bowiem być: usługi organizowania różnorodnych imprez sportowych na posiadanych obiektach sportowych, udostępnianie obiektu sportowego na zasadzie wykupienia wstępu, czy usługi prowadzenia nauki określonej gry sportowej przez pracowników zatrudnionych przez właściciela określonego obiektu sportowego.
Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że usługi będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy nie będą spełniały kryteriów i nie będą posiadały właściwości dla usług objętych pozycją PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.
Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1025):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
W związku z powyższym Wnioskodawca w tym zakresie nie będzie świadczył usług związanych z działalnością obiektu sportowego, tylko usługę odpowiadającą usłudze wynajmu, skoro – jak wskazano w opisie sprawy – wyda do użytkowania obiekt lub jego część w określonych godzinach i dany Klub ponosić będzie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób i mienia w trakcie korzystania z przedmiotu umowy. Ponadto wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług należne będzie co miesiąc na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury i będzie obliczane jako iloczyn stawki za godzinę udostępnienia obiektu lub jego części i liczby godzin wykorzystywania sali w danym miesiącu (w tym godzin faktycznie niewykorzystanych, jeżeli klub nie zgłosi nieobecności z odpowiednim wyprzedzeniem). Jednocześnie z opisu sprawy nie wynika, że będzie Pan uzależniał cenę świadczonych usług od takich czynników jak np. koszt pracy pracowników obsługujących uczestników zajęć sportowych.
Zgodnie z tytułem, Sekcja L Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje „Usługi związane z obsługą nieruchomości”. W ramach tej sekcji mieści się:
-kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
-wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
-usługi agencji nieruchomości świadczone na zlecenie,
-usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (włącznie z usługami w zakresie wyceny).
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 68 „Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości”.
W ww. dziale PKWiU należy klasyfikować usługi polegające na wynajmie obiektu sportowego – osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym – na cele prowadzonej przez nich działalności.
Uwzględniając powyższe, usługi będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, polegające na odpłatnym udostępnianiu całości lub części obiektu dla klubów sportowych, organizacji społecznych, czy innych spółek na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w celu umożliwienia tym podmiotom organizacji zajęć sportowych dla swoich członków, będą spełniały kryteria i będą posiadały właściwości dla usług objętych działem PKWiU 68 „Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości”.
Usługa ta nie została wymieniona jako usługa, dla której ustawodawca, w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidział obniżoną stawkę podatku. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowych usług będzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ust. 1 pkt 1 ustawy.
Podsumowując, w odpowiedzi na Pana pytanie, należy wskazać, że w przypadku świadczenia usług udostępnienia obiektów wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego innym podmiotom w celu organizacji przez te podmioty zajęć sportowych, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowych usług będzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ust. 1 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, tj. w dniu 6 lipca 2018 r.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto, należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right