Artykuł
Praca zdalna – rozwiązujemy problemy, z którymi zmagają się pracodawcy
Pandemia COVID-19 sprawiła, że pracę zdalną docenili zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. W krótkim czasie z takiego rozwiązania zaczęło korzystać wiele zakładów pracy, które w innych okolicznościach z pewnością nie zdecydowałyby się na jej wdrożenie. Co więcej, nawet po ustąpieniu zagrożenia epidemicznego wielu pracodawców i pracowników chciało kontynuować ten sposób wykonywanie pracy. To dlatego z niecierpliwością oczekiwano na wprowadzenie regulacji prawnych porządkujących tę formę pracy. Mimo że przepisy już obowiązują, nadal pojawiają się wątpliwości, ponieważ jest w nich wiele luk i niedopowiedzeń, a pracodawcy nie wiedzą, jak prawidłowo je stosować. W opracowaniu przeanalizujemy i rozwiążemy problemy, z którymi pracodawcy wdrażający w swoim zakładzie pracy pracę zdalną, zmagają się najczęściej.
Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (art. 6718 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; dalej: k.p.). Jest to tzw. praca zdalna. Regulacje, które jej dotyczą, weszły w życie 7 kwietnia 2023 r. Co istotne z punktu widzenia jednostek budżetowych, przepisy dotyczące pracy zdalnej wprowadzone do Kodeksu pracy stosuje się także do stosunków pracy nawiązanych na innej podstawie niż umowa o pracę (art. 6734 k.p.).
Co dalej z telepracą
Wraz z wejściem w życie przepisów o świadczeniu pracy zdalnej . Jednak biorąc pod uwagę charakter zmian, ustawodawca postanowił, że regulacje jej dotyczące będzie można stosować jeszcze przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca), czyli do 7 października 2023 r. (patrz: ). Niestety, ustawodawca nie wskazał wprost, jaki będzie status telepracownika po upływie tego terminu – czy stanie się on automatycznie pracownikiem zdalnym, czy też strony stosunku pracy powinny w tym zakresie zawrzeć stosowne porozumienie. Wobec tego rodzaju wątpliwości zaleca się, aby przed dniem upływu sześciomiesięcznego terminu zawrzeć z pracownikiem porozumienie dotyczące co najmniej jego miejsca pracy (). Jeśli to się nie uda, konieczne będzie złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu warunków pracy i płacy (patrz: ). Warto pamiętać o tym, że przepisy dotyczące pracy zdalnej są na tyle nieprecyzyjne, że w przypadku, gdy strony umowy o pracę nie dojdą we własnym zakresie do porozumienia, znajdą się w trudnej sytuacji prawnej, której rozstrzygnięcie przez sąd będzie obarczone dużym stopniem niepewności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right