Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.259.2023.2.RH

Możliwość skorzystania z ryczałtu ewidencjonowanego oraz zastosowania 3% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego dla sprzedaży bydła opasowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lipca 2023 r. (wpływ 31 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rozlicza się Pan na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. W marcu 2023 roku dodał Pan do swojej działalności gospodarczej nowe kody PKD tzn.:

01.62.Z – Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (PKWiU 01.62.10.0) oraz 46.23.Z. – Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt (PKWiU 46.23.10.0).

W związku z rozszerzeniem profilu działalności zakupił Pan znaczną ilość cieląt do przyszłej sprzedaży, które najpierw umieszcza Pan w Gospodarstwie Rolnym na podstawie umowy świadczenia usługi dotyczącej intensywnego tuczu kontraktowego bydła opasowego, którego właściciel został zobowiązany do realizacji warunków zawartych w umowie dotyczących chowu zwierząt.

Za wyżej wymienione czynności Gospodarstwo Rolne zobowiązało się wystawić fakturę za wykonaną usługę wskazaną w umowie. Po osiągnięciu przez bydło ustalonej w umowie wagi nastąpi odbiór i sprzedaż bydła.

Uzupełnienie wniosku

Wskazany stan faktyczny dotyczy 2023 roku.

Działalność gospodarczą prowadzi Pan od sierpnia 2020 r., a rodzaj dokumentacji podatkowej jaki Pan prowadzi to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jest Pan właścicielem bydła na każdym etapie chowu zwierząt.

Według zawartej umowy z Gospodarstwem Rolnym jako właściciel zobowiązany jest Pan do systematycznego kontrolowania należytego wykonania umowy w okresie jej trwania, tj. dokonania oględzin miejsca pobytu zwierząt, ich stanu zdrowia oraz przyrostu masy.

Okres przetrzymywania zwierząt w Gospodarstwie Rolnym będzie trwać od 1 do 1,5 roku w zależności od przyrostu masy bydła.

Dodanie PKWiU 01.62.10.0 w celu rozszerzenia profilu Pana działalności było spowodowane tym, że początkowo sam chciał Pan zająć się chowem zwierząt, jednak z braku czasu oraz doświadczenia zdecydował się Pan, aby zlecić to Gospodarstwu Rolnemu.

Pytanie

Czy w zaistniałym stanie faktycznym prawidłowe jest zastosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od sprzedaży bydła hodowlanego w wysokości 3% oraz czy wyżej wymienione czynności nie są wykluczone z zastosowania opodatkowania przy użyciu zryczałtowanego podatku dochodowego?

Pana stanowisko w sprawie

Z materiałów zaczerpniętych z internetu Pan jako przedsiębiorca, który zajmuje się wyłącznie zakupem oraz sprzedażą odchowanego już bydła wynika, że może Pan korzystać z opodatkowania przy użyciu zryczałtowanego podatku dochodowego.

Osobiście w ramach działalności gospodarczej nie prowadzi Pan hodowli bydła, która jest wykluczona z możliwości opodatkowania ryczałtem, tylko zleca Pan hodowlę zakupionego przez siebie bydła rolnikom, w związku z umową o świadczenie przez nich usługi chowu.

W związku z powyższym rozszerzył Pan profil działalności o sprzedaż hurtową żywych zwierząt (PKD 46.23.Z.) oraz działalność usługową wspomagającą chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (PKD 01.62.Z.). Zatem osobiście sądzi Pan, iż nie jest hodowcą bydła, a jedynie pośrednikiem w procesie kupna-sprzedaży.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem, rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym, przepisów ww. ustawy nie stosuje się, co do zasady, do przychodów uzyskiwanych z tej działalności. Zauważyć przy tym należy, iż wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ww. ustawy, ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności. Przychody te, mimo iż uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, pochodzą jednakże z innych źródeł niż ta działalność i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad określonych w ww. ustawie.

Działalności rolniczej nie stanowią również zgodnie art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust 3 ww. ustawy:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro'', fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Z powyższych przepisów wynika, że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a ww. ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ,,załącznikiem nr 2''.

Załącznik ten, tj. tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

W tabeli tej, w poz. 15 lit. c wskazano:

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym: bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

Zatem działem specjalnym produkcji rolnej nie jest chów bydła opasowego, bowiem tabela o której mowa powyżej, w specyfice rodzajowej wyłącza chów bydła opasowego z działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, iżchów bydła opasowego jest działalnością rolniczą i przychody z niego uzyskiwane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże w przypadku wcześniejszego zakupu zwierząt w celu chowu, jeżeli okres ich przetrzymywania, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, będzie krótszy niż 2 miesiące, licząc od dnia ich nabycia, w związku z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, przychody z ich sprzedaży nie będą stanowiły przychodów z działalności rolniczej, a zatem przychód z tej działalności – stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Z kolei w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

(…)

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym;

Z opisu sprawy wynika, że w związku z rozszerzeniem profilu działalności zakupił Pan znaczną ilość cieląt do przyszłej sprzedaży, które najpierw umieszcza Pan w Gospodarstwie Rolnym na podstawie umowy o świadczenie usługi dotyczącej intensywnego tuczu kontraktowego bydła opasowego, którego właściciel został zobowiązany do realizacji warunków zawartych w umowie dotyczących chowu zwierząt. Jest Pan właścicielem bydła na każdym etapie chowu zwierząt. Według zawartej umowy z Gospodarstwem Rolnym jako właściciel zobowiązany jest Pan do systematycznego kontrolowania należytego wykonania umowy w okresie jej trwania tj. dokonania oględzin miejsca pobytu zwierząt, ich stanu zdrowia oraz przyrostu masy. Okres przetrzymywania zwierząt w Gospodarstwie Rolnym będzie trwać od 1 do 1,5 roku w zależności od przyrostu masy bydła.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro okres przetrzymywania zakupionych zwierząt, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, wynosić będzie co najmniej 2 miesiące to prowadzona przez Pana działalność w zakresie chowu bydła opasowego stanowić będzie działalność rolniczą i przychody z niej uzyskane nie będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00