Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.260.2023.2.AR

Sprzedaż działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 7 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w przyszłości działek budowlanych powstałych w wyniku przekształcenia działki rolnej otrzymanej w drodze darowizny. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 lipca 2023 r. (wpływ 21 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni w 2002 r. w ramach aktu darowizny otrzymała od wujka nieruchomość stanowiącą gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni … ha położonej we wsi O., gmina M., powiat ..., woj. x, dla której to nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta KW nr …. Wnioskodawczyni jest rozwiedziona, a nieruchomość nabyła po ustaniu związku małżeńskiego. Grunty od wielu lat stanowiły majątek rodzinny i przed nabyciem przez wnioskodawczynię były wykorzystywane w celach rolnych przez jej rodzinę.

Na wniosek wnioskodawczyni, w 2022 r. decyzją Wójta Gminy zatwierdzono projekt podziału nieruchomości (wszystkie grunty zostały scalone, a następnie podzielone według nowego planu, uwzględniającego dojazd do poszczególnych działek). Podział dotyczył terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Nr … Rady Gminy z dnia 28 września 2007 r. Zgodnie z zapisami planu wszystkie powstałe na skutek podziału działki mają przeznaczenie budowlane.

W dniu 21 marca 2023 r. Wnioskodawczyni sprzedała dwie działki, jedną za kwotę … zł., a drugą za kwotę … zł. Z tytułu sprzedaży nieruchomości odprowadzony został podatek od czynności cywilnoprawnych.

Grunty przez lata nie były wykorzystywane, gdyż Wnioskodawczyni nie planowała prowadzić działalności rolniczej. Grunty nie były przedmiotem najmu, dzierżawy, ani innej umowy o podobnym charakterze. Grunty nie były udostępniane odpłatnie osobom trzecim. Wnioskodawczyni nie czerpała żadnych korzyści majątkowych z tytułu posiadania gruntów, nie poniosła w przeszłości, ani nie zamierza ponosić żadnych kosztów związanych z uzbrojeniem terenu, budową drogi, wyposażeniem w urządzenia sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, sanitarnej czy energetycznej. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży działek wnioskodawczyni chce przekazać w ramach wsparcia synowi, który planuję budowę domu jednorodzinnego.

Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży działek budowlanych.

W związku z powyższym wnioskodawczyni uważa, że sprzedaż działek nie mieści się w zakresie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z tym, w jej przekonaniu nie powstanie po jej stronie obowiązek zapłaty podatku VAT od każdej transakcji sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1.Moja mocodawczyni otrzymała w ramach darowizny działki nr …, …, …, …, … oraz ...

2.W wyniku podziału działki … powstały działki … i ...

Prawo własności działki … zostało przeniesione na … w drodze umowy zamiany, w wyniku której Wnioskodawczyni otrzymała działki … i ....

W wyniku podziału działki … powstały działki:

·… oraz …

W wyniku podziału działki … powstały działki:

·…, …, …, …, …, …, …, …

W wyniku podziału działki … powstały działki:

·…, …, …, …, …, …, …, ….

Podziały i zamiany działek zostały dokonane w celu uzyskania lepszych warunków powierzchniowych oraz zapewnienia lepszego dostępu do drogi publicznej.

3.Moja mocodawczyni nie jest i nigdy nie była zarejestrowanym podatnikiem VAT.

4.Moja mocodawczyni nie jest ani nie była rolnikiem ryczałtowanym w myśl art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT

5.Grunty stanowiły majątek rodzinny Wnioskodawczyni. W umowie darowizny nie określono celu dokonanego przysporzenia. Umowa darowizny została zawarta z inicjatywy wuja i zgodnie z jego wolą.

6.Działki od momentu nabycia przez Wnioskodawczynię nie były w żaden sposób wykorzystywane. Wnioskodawczyni nie prowadziła tam żadnej działalności rolniczej ani gospodarczej.

7.Wnioskodawczyni nie prowadziła na przedmiotowej nieruchomości żadnej działalności rolniczej ani gospodarczej.

8.Moja mocodawczyni nie wykorzystywała przedmiotowej nieruchomości (przed podziałem) a następnie podzielonych działek do prowadzenia działalności gospodarczej ani żadnych innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT czy też od tego podatku zwolnionych.

9.Moja mocodawczyni nie występowała z wnioskiem o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego działek ani z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania działek. Przedmiotową nieruchomość obejmuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony Uchwałą Nr … Rady Gminy z dnia 28 września 2007 r. Zgodnie z zapisami planu wszystkie powstałe na skutek podziału działki mają przeznaczenie budowlane.

10.Moja mocodawczyni nie podejmowała żadnych innych działań poza wskazanymi we wniosku.

11.Moja mocodawczyni na dzień dzisiejszy nie wie, kiedy podejmie decyzję o sprzedaży kolejnych działek. Decyzja ta będzie uzależniona od treści uzyskanej interpretacji indywidualnej.

12.Nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

13.Moja mocodawczyni dodała samodzielnie ogłoszenie o sprzedaży na jednym z portali internetowych. Nie były prowadzone żadne działania marketingowe w celu sprzedaży działek.

14.Moja mocodawczyni nie planuje zawierania umowy przedwstępnej z przyszłymi nabywcami nieruchomości, niemniej jednak konieczność zawarcia takiej umowy może wynikać np. z konieczności oczekiwania na pozyskanie finansowania (kredytu) przez przyszłego nabywcę. Inicjatywa zawarcia ewentualnej umowy przedwstępnej nie wyjdzie od mojej mocodawczyni.

Moja mocodawczyni nie jest związana żadną umową z przyszłym nabywcą nieruchomości – z nikim jeszcze na ten temat nie rozmawiała, nie oferowała działek do sprzedaży, a zatem nie potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące ewentualnych inwestycji w infrastrukturę podejmowanych przez przyszłego kupującego.

15.Moja mocodawczyni nie udzieli przyszłemu nabywcy pełnomocnictwa do występowania w jej imieniu.

16.Moja mocodawczyni posiada działki o numerach …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, … o łącznej powierzchni … ha w gminie … (…). Działki są uregulowane w księdze wieczystej numer …. Na działce … Wnioskodawczyni mieszka – jest to działka zabudowana domem mieszkalnym oraz budynkiem stodoły i obory (rodzice byli rolnikami), a pozostałe działki nie są użytkowane – są to nieużytki porośnięte lasem. Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką działki numer … w … o powierzchni … ha, księga wieczysta … – udział … pochodzący z darowizny od rodziców. Działka jest niezabudowana. Moja mocodawczyni nie korzysta z tej działki.

Aktualnie moja mocodawczyni nie planuje sprzedaży tych działek.

Działki te otrzymała w dniu 19 marca 1998 r. w darowiźnie od swoich rodziców. Rodzice mojej mocodawczyni podzielili swój majątek pomiędzy dwie córki - moją mocodawczynię i jej siostrę.

17.Działki sprzedane w dniu 21 marca 2023 r.:

- … oraz …

- … oraz …

- od zawartej umowy sprzedaży nie został odprowadzony podatek VAT - czynność została opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych;

- nie były prowadzone żadne działania marketingowe w celu sprzedaży działek - wyłącznie ogłoszenie na portalu internetowym;

- moja mocodawczyni dodała samodzielnie ogłoszenie o sprzedaży na jednym z portali internetowych;

- moja mocodawczyni nie udzielała żadnego pełnomocnictwa do dokonywania w jej imieniu jakichkolwiek czynności związanych z nieruchomością.

18.Moja mocodawczyni nie zamierza nabywać innych nieruchomości w celu ich sprzedaży.

Pytanie

Czy sprzedaż w przyszłości działek budowlanych powstałych w wyniku przekształcenia działki rolnej, otrzymanej w drodze darowizny w okolicznościach przedstawionych w opisanym stanie faktycznym, powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 lipca 2023 r.)

Zdaniem Wnioskodawczyni, warunkiem opodatkowania konkretnej czynności podatkiem VAT jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: czynność powinna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem VAT” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicję dostawy towarów i świadczenia usług zawarto w art. 7, 7a oraz 8 ustawy o VAT i to one określają przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem VAT. Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto, przede wszystkim należy zauważyć, że aby dostawa podlegała opodatkowaniu, to zgodnie z przepisami musi być dokonana przez podatnika. Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy o VAT, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby uznać, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku VAT należy ustalić, czy działa on jako producent, handlowiec lub usługodawca. Ustawodawca nie określił wymogów formalnych, które powinien spełnić podatnik, aby mógł być uznany za producenta, usługodawcę lub handlowca.

Z treści orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach C-180/10 i C-181/10 wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich. Trybunał orzekł ponadto, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy 2006/112, zmienionej dyrektywą 2006/138, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Dodatkowo wskazano, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Bez wpływu pozostanie również fakt, czy jego sprzedaż nastąpi w całości jednemu nabywcy czy w częściach jednemu lub wielu nabywcom.

Wobec powyższego, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem VAT jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność powinna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni w jej sytuacji przesłanki te nie zostały spełnione łącznie.

Powyższe stanowisko potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 marca 2018 r. sygn. akt III SA/GI 1016/17.

Pomimo, iż grunt spełnia definicję towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, to nie można uznać, że podejmowane przez wnioskodawczynię działania wykraczają poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, a tym samym są porównywalne z aktywnością podmiotów zajmujących się profesjonalnym obrotem nieruchomościami.

Przede wszystkim nabycie gruntu przez Wnioskodawczynię nastąpiło w formie darowizny, a zatem nie w celach zarobkowych. Nieruchomość przez lata nie była w żaden sposób wykorzystywana do działalności rolniczej, a tym bardziej gospodarczej. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o podział nieruchomości i przekształcenie gruntu rolnego w działkę budowlaną ze względu na zmieniające się warunki budowlane w jej najbliższej okolicy. Niepodjęcie powyższych działań w przyszłości doprowadziłoby do niemożności swobodnego rozporządzania majątkiem prywatnym, a tym samym braku możliwości sprzedaży gruntów w przyszłości. Dodatkowo, wnioskodawczyni zamierza uzyskane środki finansowe przeznaczyć na wsparcie finansowe syna, który planuję budowę domu. Wnioskodawczyni podjęła minimalne działania mające na celu zabezpieczenie majątku prywatnego przed utratą jego użyteczności w przyszłości.

Podsumowując, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że podział na kilka mniejszych działek oraz sprzedaż działek w przyszłości nie stanowią o jej zawodowej działalności w zakresie obrotu nieruchomościami, a podjęte przez nią racjonalne działania nie wykraczały poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, powołane regulacje ustawy o VAT oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, planowane transakcje sprzedaży działek, o których mowa w niniejszym wniosku nie wypełnią przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, zatem Wnioskodawczyni nie wystąpi w roli podatnika podatku od towarów i usług i czynności sprzedaży nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, a będą natomiast podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z wyjaśnieniami Wnioskodawczyni z dnia 17 lipca 2023 r. (21 lipca 2023 r. - data wpływu do tut. Organu) stanowisko w sprawie oceny prawnej przyszłego zdarzenia zostało przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji. Powyższe wyjaśnienia nie wpływają na przedstawione stanowisko. Moja mocodawczyni konsekwentnie podtrzymuje, że zamierzona transakcja sprzedaży gruntu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Trzeba podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że definicję działalności gospodarczej wypełnia również rolnik ryczałtowy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze.

W świetle art. 2 pkt 15 ustawy:

Przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (…), a także świadczenie usług rolniczych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 19 ustawy:

Przez rolnika ryczałtowego należy rozumieć rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Pani, w celu dokonania sprzedaży działek podejmowała/będzie podejmowała aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania jej za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.) (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Należy mieć na uwadze, że dla uznania danego majątku za prywatny nie wystarczy, że jako taki został nabyty (darowany), istotny jest również sposób jego wykorzystania w całym okresie posiadania oraz działania podejmowane w celu jego sprzedaży. Aby majątek uznać za prywatny musi być on w całym okresie posiadania wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych co stwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE w orzeczeniu w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy przytoczyć orzeczenie z dnia 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, z którego wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalności gospodarczą.

Należy wskazać, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że podejmowała/będzie podejmowała Pani działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni nie jest i nigdy nie była zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie jest ani nie była rolnikiem ryczałtowanym w myśl art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT. W 2002 r. w ramach aktu darowizny otrzymała Pani od wujka nieruchomość stanowiącą gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni …, dla której to nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta KW nr …. Grunty od wielu lat stanowiły majątek rodzinny i przed nabyciem przez Panią były wykorzystywane w celach rolnych przez Pani rodzinę.

Na Pani wniosek, w 2022 r. decyzją Wójta Gminy zatwierdzono projekt podziału nieruchomości (wszystkie grunty zostały scalone, a następnie podzielone według nowego planu, uwzględniającego dojazd do poszczególnych działek). Podział dotyczył terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Nr … Rady Gminy z dnia 28 września 2007 r. Zgodnie z zapisami planu wszystkie powstałe na skutek podziału działki mają przeznaczenie budowlane. Grunty przez lata nie były wykorzystywane, gdyż nie planowała Pani prowadzić działalności rolniczej. Grunty nie były przedmiotem najmu, dzierżawy, ani innej umowy o podobnym charakterze. Grunty nie były udostępniane odpłatnie osobom trzecim. Nie czerpała Pani żadnych korzyści majątkowych z tytułu posiadania gruntów, nie poniosła w przeszłości, ani nie zamierza ponosić żadnych kosztów związanych z uzbrojeniem terenu, budową drogi, wyposażeniem w urządzenia sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, sanitarnej czy energetycznej. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży działek chce Pani przekazać w ramach wsparcia synowi, który planuje budowę domu jednorodzinnego.

Nie prowadzi Pani i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży działek budowlanych.

Otrzymała Pani w ramach darowizny działki nr …, …, …, …, … oraz ...

W wyniku podziału działki … powstały działki … i ... Prawo własności działki … zostało przeniesione na … w drodze umowy zamiany, w wyniku której Wnioskodawczyni otrzymała działki … i ….

W wyniku podziału działki … powstały działki:

- … oraz …

W wyniku podziału działki … powstały działki:

- …, …, …, …, …, …, …, …

W wyniku podziału działki (...) powstały działki:

- …, …, …, …, …, …, …, ...

Podziały i zamiany działek zostały dokonane w celu uzyskania lepszych warunków powierzchniowych oraz zapewnienia lepszego dostępu do drogi publicznej. Grunty stanowiły majątek rodzinny Wnioskodawczyni. W umowie darowizny nie określono celu dokonanego przysporzenia. Umowa darowizny została zawarta z inicjatywy wuja i zgodnie z jego wolą.

Działki od momentu nabycia przez Panią nie były w żaden sposób wykorzystywane, nie prowadziła tam Pani żadnej działalności rolniczej ani gospodarczej.

Nie wykorzystywała Pani przedmiotowej nieruchomości (przed podziałem) a następnie podzielonych działek do prowadzenia działalności gospodarczej ani żadnych innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT czy też od tego podatku zwolnionych.

Nie występowała Pani z wnioskiem o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego działek ani z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania działek. Przedmiotową nieruchomość obejmuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony Uchwałą Nr … Rady Gminy z dnia 28 września 2007 r. Zgodnie z zapisami planu wszystkie powstałe na skutek podziału działki mają przeznaczenie budowlane.

Nie planuje Pani zawierania umowy przedwstępnej z przyszłymi nabywcami nieruchomości, niemniej jednak konieczność zawarcia takiej umowy może wynikać np. z konieczności oczekiwania na pozyskanie finansowania (kredytu) przez przyszłego nabywcę. Inicjatywa zawarcia ewentualnej umowy przedwstępnej nie wyjdzie od Pani.

Nie jest Pani związana żadną umową z przyszłym nabywcą nieruchomości – z nikim jeszcze na ten temat nie rozmawiała, nie oferowała działek do sprzedaży, a zatem nie potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące ewentualnych inwestycji w infrastrukturę podejmowanych przez przyszłego kupującego.

Nie udzieli Pani przyszłemu nabywcy pełnomocnictwa do występowania w swoim imieniu.

Posiada Pani również działki o numerach …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, … o łącznej powierzchni … ha w gminie … (…). Na działce … Pani mieszka – jest to działka zabudowana domem mieszkalnym oraz budynkiem stodoły i obory (rodzice byli rolnikami), a pozostałe działki nie są użytkowane – są to nieużytki porośnięte lasem. Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką działki numer … w …o powierzchni … ha, księga wieczysta … – udział 3/20 pochodzący z darowizny od rodziców. Działka jest niezabudowana. Nie korzysta Pani z tej działki.

Aktualnie nie planuje Pani sprzedaży tych działek. Działki te otrzymała w dniu 19 marca 1998 r. w darowiźnie od swoich rodziców. Rodzice podzielili swój majątek pomiędzy dwie córki – Panią i Pani siostrę.

Pani wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w przyszłości działek budowlanych powstałych w wyniku przekształcenia działki rolnej, otrzymanej w drodze darowizny.

Chcąc się odnieść do Pani wątpliwości należy mieć na uwadze wynikające z opisu sprawy wszystkie przedstawione informacje. Z ich całokształtu nie wynika taka Pani aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

W tej sytuacji można uznać, że sprzedaż nieruchomości w przedstawionej sytuacji nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest bowiem przesłanek świadczących o takich działaniach, które byłyby porównywalne do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami. W przedmiotowej sprawie nie występuje ciąg zdarzeń, które przesądzają, że planowana dostawa wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Nie podjęła Pani takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomością, która świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Działania podejmowane przez Panią stanowią jedynie racjonalny sposób zagospodarowania posiadanego majątku prywatnego.

Analiza podanych we wniosku okoliczności dokonana w kontekście przywołanych przepisów oraz orzecznictwa TSUE wskazuje, że brak jest przesłanek pozwalających uznać, że w związku z planowaną sprzedażą działek wystąpi Pani w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Działania podejmowane przez Panią należy zakwalifikować do zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, będzie Pani korzystała z przysługującego prawa do rozporządzania nim, a czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

W związku z powyższym, planowana sprzedaż nieruchomości tj. działek budowlanych powstałych w wyniku przekształcenia działki otrzymanej w drodze darowizny nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Pani stanowisko w odniesieniu do sprzedaży działek, że nie wystąpi Pani w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i czynności sprzedaży nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00