Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.188.2023.2.MAZ
Brak możliwości dokonania korekty faktur sprzedażowych stosując stawkę 0% i otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 10 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości dokonania korekty faktur sprzedażowych stosując stawkę 0% i otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku, wpłynął 15 maja 2023 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 lipca 2023 r. (wpływ 24 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od maja 2007 r. w zakresie PKD 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wielokrotnie świadczył on usługi hotelowe na rzecz gości będących członkami sił zbrojnych jednego z państw NATO.
Wnioskodawca do tej pory wystawiał faktury członkom sił zbrojnych ze stawką 8% lub 23%. Chce on dokonać korekty faktury wstecz stosując stawkę 0% i tym samym otrzymać zwrot nadpłaconego podatku VAT.
W momencie upływu terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca nie był w posiadaniu wymaganych dokumentów – zgodnych z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023, tj.: świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, w którym dane Wnioskodawcy są wpisane zarówno jako wykonawcy, jak i dostawcy oraz zamieszczone są informacje dotyczące towarów lub usług oraz zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją). Były jednak wcześniej dokonywane uzgodnienia, a dokumenty będą dostarczone w późniejszym terminie.
Jednak pomimo, że [Wnioskodawca] nie posiadał wyżej wymienionych dokumentów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uważa on, iż jest to wymóg formalny, który nie może wpłynąć na jego rozliczenie na gruncie podatku VAT. Tego typu uzależnienie posiadania świadectwa w danym okresie rozliczeniowym od zastosowania preferencyjnej stawki 0%, pozostaje sprzeczne zarówno z przepisami prawa unijnego, jak i krajowego.
W uzupełnieniu wniosku z 24 lipca 2023 r. odpowiedział Pan na następujące pytania Organu w zakresie opisu stanu faktycznego:
1.Czy usługi hotelowe świadczy Pan na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), przebywających na terytorium kraju, a usługi nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych?
W przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1:
2.Prosimy o podanie, na rzecz sił zbrojnych jakiego kraju świadczy Pan usługi hotelowe?
W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących odpowiedzi na powyższe pytania:
Ad 1.Nie, usługi nie są świadczone na rzecz sił zbrojnych USA.
Ad 2.Usługi hotelowe są świadczone na rzecz sił zbrojnych NATO (zamawiającym jest Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii).
Pytanie
Czy Wnioskodawca może dokonać korekty faktur sprzedażowych stosując stawkę 0% i tym samym otrzymać zwrot nadpłaconego podatku VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł Pan dokonać korekty faktury oraz otrzymać zwrot nadpłaconego podatku nawet jeśli nie posiadał dokumentów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Wnioskodawca uważa, iż jest to wymóg formalny, który nie może wpłynąć na jego rozliczenie na gruncie podatku VAT. Tego typu uzależnienie posiadania świadectwa od zastosowania preferencyjnej stawki 0% pozostaje sprzeczne zarówno z przepisami prawa unijnego, jak i krajowego.
Na uwagę zasługuje fakt, iż kwestie uzależnienia praw podatnika na gruncie podatku VAT od wymogów formalnych były wielokrotnie poruszane zarówno w kontekście prawa unijnego, jak i krajowego. Przykładem tego jest między innymi kwestia odliczenia podatku VAT od WNT. Konkretnie mowa o wyroku z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie C-895/19. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakwestionował obowiązujące w Polsce od 2017 r. przepisy o tzw. „szyku rozstawnym” w VAT należnym i naliczonym. Bowiem w zakresie w jakim takie uregulowanie wydaje się uzależniać samo powstanie prawa do odliczenia od spełnienia warunków uzyskania faktury i złożenia deklaracji, należy zauważyć, że w świetle pkt 34 i 36 niniejszego wyroku powstanie prawa do odliczenia może być uzależnione wyłącznie od materialnych warunków, które są przewidziane w dyrektywie VAT i które w odniesieniu do nabycia wewnątrzwspólnotowego są wymienione w art. 168 lit. c tej dyrektywy. Natomiast nie zależy ono koniecznie od uzyskania faktury ani od złożenia deklaracji czy rozliczenia VAT należnego z tytułu takiego nabycia w określonym terminie.
Co więcej, w tym zakresie należy zwrócić uwagę na planowane zmiany związane w tym zakresie ze SLIM VAT 3, zgodnie z którym zniesiony ma zostać wymóg posiadania faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu (usunięcie ust. 10g i 10h w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.). Zatem po zmianie faktura nie będzie formalnym warunkiem odliczenia podatku.
Kolejno za przykład może posłużyć obecne orzecznictwo w zakresie odliczenia podatku VAT w wysokości 100% w przypadku braku okresowego badania technicznego.
Przykładowo NSA w wyroku z dnia 7 czerwca 2018 r., I FSK 965/16, wskazał: „(...) warunkiem zastosowania pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego jest - jak w niniejszej sprawie - spełnienie określonych cech konstrukcyjnych pojazdu, które potwierdza badanie techniczne. Jednakże istnienie tych cech konstrukcyjnych jest kryterium obiektywnym, a badanie techniczne to wymóg jedynie formalny, dowodowy, potwierdzający ich istnienie, ale nie samoistnie kreujący prawo do odliczenia”.
Również w wyroku WSA w Krakowie z dnia 11 marca 2021 r., I SA/Kr 1213/20, czytamy: „Potwierdzenie cech konstrukcyjnych pojazdu, które wykluczają jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą wydane przez stację kontroli pojazdów powinno być traktowane jako środek dowodowy do wykazania wymaganych cech pojazdu, a nie jako warunek, którego niespełnienie powoduje pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług”.
Także w wyroku WSA w Warszawie z 24 czerwca 2020 r., III SA/Wa 544/19, czytamy: „istnienie tych cech konstrukcyjnych jest kryterium obiektywnym, a badanie techniczne to wymóg jedynie formalny, dowodowy, potwierdzający ich istnienie, ale nie samoistnie kreujący prawo do odliczenia. Należy przy tym wziąć pod uwagę cel i sens regulacji, a wymogi formalne określone w przepisach (takie jak np. badanie techniczne nie mogą naruszać zasady proporcjonalności). Naczelny Sąd Administracyjny powołując się na poglądy Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał na znaczenie zasady proporcjonalności. Zgodnie tą zasadą legalność środków nakładających ciężary finansowe na przedsiębiorców uzależniona jest od tego, że środki te będą właściwe i konieczne dla realizacji celów, do których zmierza zgodnie z prawem dana regulacja, przy czym, jeżeli istnieje możliwość wyboru spośród wielu właściwych środków, należy stosować najmniej restrykcyjne oraz czuwać nad tym, aby nałożone ciężary nie były nadmierne w stosunku do zamierzonych celów. NSA wskazał, że o prawie do dokonywania takich odliczeń, dzięki uznaniu za pojazd samochodowy wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności gospodarczej podatnika, decyduje posiadanie przez pojazdy samochodowe określonych przepisami cech”.
Podobny pogląd zaprezentowany m.in. w wyroku NSA z dnia 10 października 2019 r., sygn. akt I FSK 1492/17, wyroku WSA w Olsztynie z dnia 17 marca 2016 r., sygn. akt I SA/OI 54/16, wyroku WSA w Łodzi z dnia 19 października 2017 r., sygn. akt I SA/Łd 448/17, czy wyroku WSA w Bydgoszczy, I SA/Bd 784/19 z dnia 19 lutego 2020 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).
Zarówno dostawa towarów jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 28e ustawy:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 146ee ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 30 października 2022 r.):
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
Na podstawie delegacji ustawowej określonej przepisem art. 146ee ust. 1 ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz.U. z 2022 r., poz. 2495, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie z 2 grudnia 2022 r.”), obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.
W świetle § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 2 grudnia 2022 r.:
Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Państwa-Strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia - do celów służbowych tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 2 grudnia 2022 r.:
Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się, pod warunkiem że dostawa towarów lub świadczenie usług są dokonywane z przeznaczeniem do innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego przeznaczenia.
Stosownie do § 6 ust. 3 rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r.:
Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
1) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-6 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.) zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze:
a)państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-3 i 6 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo,
b)państwa członkowskiego przeznaczenia - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5;
2) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
3) zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie hoteli i podobnych obiektów zakwaterowania, i jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca świadczy usługi hotelowe na rzecz sił zbrojnych NATO (zamawiającym jest Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii). Wnioskodawca do tej pory wystawiał faktury członkom sił zbrojnych ze stawką 8% lub 23%. Chce on dokonać korekty faktury wstecz stosując stawkę 0% i tym samym otrzymać zwrot nadpłaconego podatku VAT. W momencie upływu terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca nie był w posiadaniu wymaganych dokumentów – zgodnych z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023, tj.: świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, w którym dane Wnioskodawcy są wpisane zarówno jako wykonawcy, jak i dostawcy oraz zamieszczone są informacje dotyczące towarów lub usług oraz zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją). Były jednak wcześniej dokonywane uzgodnienia, a dokumenty będą dostarczone w późniejszym terminie.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości dokonania korekty faktur sprzedażowych stosując stawkę 0% i otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku.
Zauważyć należy, że zastosowanie obniżonej do wysokości 0% stawki podatku możliwe jest do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych państwa-strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia, co wynika z regulacji zawartej w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 2 grudnia 2022 r. Przy tym należy mieć na uwadze treść § 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 2 grudnia 2022 r., który ogranicza możliwość skorzystania – na podstawie wskazanego § 6 ust. 1 pkt 4 – z obniżonej do wysokości 0% stawki podatku. Zastosowanie tej obniżonej stawki jest możliwe pod warunkiem że dostawa towarów lub świadczenie usług są dokonywane z przeznaczeniem do innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego przeznaczenia. Powyższe oznacza, że dla zastosowania stawki podatku obniżonej do wysokości 0% nie jest wystarczające spełnienie przez podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi warunków w zakresie posiadania – przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy:
1.wypełnionego na potrzeby podatku świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego (wskazanego w § 6 ust. 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r.);
2.zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wskazanego § 6 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r.).
Odnosząc się do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy zauważyć, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, że będzie Pan świadczył usługi hotelowe na rzecz zamawiającego, którym jest Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii. Jak wynika z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług hotelowych (usług zakwaterowania w hotelach) jest miejsce położenia nieruchomości. Oznacza to, że usługi hotelowe świadczone przez Pana na rzecz sił zbrojnych państwa będącego stroną Traktatu Północnoatlantyckiego będą opodatkowane na terytorium kraju. Zatem dla tych usług hotelowych nie będzie Pan mógł zastosować stawkę podatku obniżoną do wysokości 0%, ponieważ ich świadczenie następować będzie na terytorium kraju, a nie będzie dokonywane z przeznaczeniem do innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego przeznaczenia. Tym samym nie będzie Pan spełniał warunku wskazanego w § 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 2 grudnia 2022 r. W tym wypadku posiadanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT, a także zamówienia dotyczącego świadczonych usług nie będzie miało wpływu na możliwość zastosowania stawki podatku obniżonej do wysokości 0%.
W konsekwencji, w tej sytuacji świadczone przez Pana usługi hotelowe będą podlegały opodatkowaniu według stawki właściwej na terytorium kraju.
Natomiast odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wyrażonych w pytaniu należy zauważyć, że w świetle poczynionych powyżej uwag, nie był Pan uprawniony do obniżenia do wysokości 0% stawki podatku dla usług hotelowych świadczonych na rzecz sił zbrojnych państwa-strony NATO. Oznacza to, że w przedstawionych okolicznościach sprawy nie istnieją przesłanki wymienione w art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy, dające podstawę do dokonania korekty wystawionych przez Pana faktur.
Jak bowiem stanowi art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Natomiast w kwestii zwrotu podatku, na co wskazał Pan w zadanym pytaniu, niezbędne jest odwołanie do przepisów ustawy o VAT, regulujących prawo do odliczenia i zwrotu podatku.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z kolei przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak z przywołanych przepisów ustawy o VAT wynika, podatek należny występuje w przypadku, gdy podatnik dokonuje odpłatnej dostaw towarów i odpłatnego świadczenia usług. Natomiast w przypadku nabycia przez podatnika towarów i usług występuje podatek naliczony. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z kolei zwrot podatku możliwy jest wówczas, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego.
Odnosząc powyższe rozważania oraz przywołane przepisy ustawy o VAT do okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę, należy zauważyć, że nie jest Pan uprawniony do dokonania korekty wystawionych faktur z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 0%. W tej sytuacji nie wystąpi okoliczność, która obniżyłaby podatek należny, co w konsekwencji mogłoby doprowadzić do powstania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, która mogłaby ewentualnie podlegać zwrotowi.
Reasumując należy stwierdzić, że nie może Pan dokonać korekty faktur sprzedażowych stosując stawkę w wysokości 0%, jak również nie może Pan otrzymać zwrotu podatku VAT.
Tym samym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Natomiast odnosząc się do przywołanych przez Pana w stanowisku własnym orzeczeń TSUE oraz sądów administracyjnych należy zauważyć, że zostały one wydane w innych sprawach, których okoliczności są odmienne w stosunku do tych, jakie przedstawił Pan w opisie stanu faktycznego
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 259, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.