Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.270.2023.3.IN
Korekta przychodów z tytułu przyznania premii kwartalnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 maja 2023 r., wpłynął Państwa wniosek z 21 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korekty przychodów z tytułu przyznania premii kwartalnej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie z 11 lipca 2023 r. – pismem z 13 lipca 2023 r. (data wpływu 13 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
„A” Sp. z o.o. [dalej: „A”, Wnioskodawca, Spółka] jest spółką z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zarejestrowaną dla celów podatku od towarów i usług [dalej: VAT] w Polsce, opodatkowującą przychody osiągane z działalności gospodarczej polegającej na produkcji i dystrybucji (...) podatkiem dochodowym od osób prawnych [dalej: CIT]. Spółka jest podmiotem wchodzącym w skład grupy kapitałowej „B” działającej w sektorze paliwowo-energetycznym.
Spółka dokonuje sprzedaży swoich produktów do kontrahentów posiadających siedzibę na terytorium Czech rozpoznając z tego tytułu wewnątrzwspólnotową dostawę towarów [dalej: WDT] z Polski do Czech. Sprzedaż produktów Spółki do czeskich kontrahentów pełniących funkcję autoryzowanych dystrybutorów [dalej: Spółki CZE] spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania 0% stawki VAT właściwej dla WDT zgodnie z art. 13 i art. 42 ustawy o VAT.
Państwa sprzedaż z tego tytułu jest dokumentowana fakturami VAT i wykazywana w części ewidencyjnej oraz deklaracyjnej JPK_VAT wyłącznie w zakresie wartości podstawy opodatkowania (kwot netto sprzedaży) w okresie rozliczeniowym - bez kwot podatku VAT należnego w związku z brakiem zobowiązania w podatku VAT należnym w Polsce w sytuacji dokonywania transakcji WDT. Zgodnie z najlepszą Państwa wiedzą, Spółki CZE (nabywcy produktów) rozliczają podatek należny z tytułu tych dostaw w Czechach, w oparciu o zasady wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Spółki CZE odsprzedają nabyte od Państwa produkty do swoich klientów [dalej: Stacje Obsługi] w ramach transakcji krajowych na terytorium Czech. Transakcje te są dokumentowane fakturami zgodnie z reżimem czeskich przepisów podatkowych. Stacje Obsługi są kolejnymi (drugimi) nabywcami Państwa produktów w łańcuchu dostaw.
Zamierzają Państwo zawierać umowy trójstronne „Umowy sprzedaży produktów oraz premiowania zakupów”, których stronami będą: (i) Państwo jako producent, (ii) wskazana w umowie Stacja Obsługi jako detaliczny sprzedawca produktów Spółki - kolejny uczestnik w łańcuchu dostaw po sprzedaży w ramach WDT od Państwa do Spółki CZE, (iii) wskazana w umowie Spółka CZE jako dystrybutor produktów „A” do Stacji Obsługi [dalej: Umowa].
W myśl postanowień Umowy:
- Stacja Obsługi zobowiązuje się do nabywania od Spółki CZE określonych produktów Spółki w ilości nie mniejszej niż wskazana na kwartał rozliczeniowy, odpowiadającej wartości nominalnej w PLN skalkulowanej w oparciu o litry dla olejów i w oparciu o ilość sztuk dla kosmetyków na kwartał rozliczeniowy,
- Państwo zobowiązują się do wypłacania na rzecz Stacji Obsługi premii kwartalnej w zamian za dokonanie ilości zakupów produktów Spółki bezpośrednio od Spółki CZE, których wartość nominalna osiąga co najmniej próg uprawniający do wypłaty premii zgodnie z Umową (kwartalna wartość premii będzie zmienna - uzależniona od ilości zakupów ponad próg do niej uprawniający),
- Spółka CZE zobowiązuje się do dostawy Państwa produktów do Stacji Obsługi na warunkach uzgodnionych pomiędzy Spółką CZE a Stacją Obsługi, tj. zgodnie z cennikiem obowiązującym w danym okresie w Spółce CZE.
Państwo, nie mają żadnego wpływu na ustalanie cen sprzedaży oferowanych przez Spółki CZE w ich cennikach w odniesieniu do Państwa produktów, na podstawie których nabywać je będą Stacje Obsługi. Ponadto Państwo nie kalkulują swoich progów i wartości nominalnych premii z uwzględnieniem cenników Spółek CZE dla Stacji Obsługi.
W przypadku dokonania przez Stację Obsługi zakupów Państwa produktów od Spółek CZE w ilości uprawniającej do otrzymania premii za kwartał rozliczeniowy, Państwo skalkulują wartość tej premii i prześlą do Stacji Obsługi informację o wysokości przysługującej jej premii. W przypadku nieosiągnięcia w danym kwartale minimalnego poziomu wartości zakupów, premia kwartalna nie będzie wypłacona, a już wypłacona zostanie pomniejszona, co szczegółowo określa Umowa. Produkty zakupione od Spółki CZE przez Stację Obsługi zwrócone po zafakturowaniu nie zostaną zaliczone do ilości zakupów w kwartale rozliczeniowym lub obniżą ilość zakupów w tym kwartale rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiona w związku z tym zwrotem korekta faktury. W przypadku konieczności zwrotu przez Stację Obsługi wypłaconej już premii kwartalnej, wystawią Państwo notę obciążeniową na Stację Obsługi (co zgodnie z przewidywaniami Spółki będzie zdarzać się bardzo rzadko i nie jest przedmiotem niniejszego wniosku).
Premia kwartalna dla poszczególnych Stacji Obsługi będzie kalkulowana przez Państwa w oparciu o ewidencję prowadzoną przez Spółki CZE, przekazaną do Państwa, zawierającą ilość i wartość zakupionych przez Stację Obsługi produktów od Spółki CZE udokumentowanych fakturami. Tym samym to Spółki CZE są zobowiązane w okresach miesięcznych do przekazywania Państwu raportów dotyczących realizacji u niej zakupów Państwa produktów przez poszczególne Stacje Obsługi. Gdyby raporty od Spółek CZE były nieprawidłowe i doprowadziłyby do wypłat premii pieniężnych na rzecz Stacji Obsługi w wysokości wyższej niż przewidziana w Umowie, Spółki CZE mogą ponieść odpowiedzialność finansową za wprowadzenie Państwa w błąd w kwocie odpowiadającej premiom pieniężnym niewłaściwie wypłaconym. Jeżeli raporty od Spółek CZE byłyby nieprawidłowe i doprowadziły do wypłat premii pieniężnych na rzecz Stacji Obsługi w wysokości niższej niż przewidziana w Umowie, Stacja Obsługi otrzyma bezpośrednio kwotę brakującej premii pieniężnej po ustaleniu jej wysokości.
Strony Umowy uzgodniły, że Spółka na podstawie raportów od Spółek CZE - w określonym terminie po zakończeniu każdego kwartału rozliczeniowego - poinformuje ze swojej strony Stację Obsługi pisemnie o wysokości przysługującej jej premii kwartalnej. Na tej podstawie Stacja Obsługi prześle informację potwierdzającą prawidłowe w jej ocenie wyliczenie premii kwartalnej zgodnie z Umową (lub wniesie zastrzeżenia, w wyniku których dojdzie finalnie do dwustronnego uzgodnienia należnej kwoty premii kwartalnej), po czym niezwłocznie Państwo wystawią na rzecz Stacji Obsługi notę księgową (według ustalonego w załączniku do umowy wzoru) - na podstawie której uznają Państwo na rzecz Stacji Obsługi kwotę przysługującej premii kwartalnej. Na tej podstawie nastąpi wypłata premii kwartalnej przez Państwa na rzecz Stacji Obsługi.
Wypłata środków w ramach premii kwartalnej nie jest uzależniona od wykonania przez Stację Obsługi jakichkolwiek dodatkowych czynności, innych niż osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupów Państwa produktów w kwartale od Spółek CZE oraz potwierdzenia skalkulowanej przez Państwa kwoty premii.
Niezależnie od powyższego wskazują Państwo, że pomiędzy Spółką a Stacją Obsługi nie będzie dochodziło do bezpośredniej dostawy premiowanych produktów - produkty te będą nabywane przez Stacje Obsługi od Spółek CZE w ramach transakcji krajowych na terytorium Czech. Ponadto udzielenie premii kwartalnej Stacjom Obsługi nie będzie powodowało zmiany cen ustalonych w ramach WDT pomiędzy Spółką a Spółkami CZE. Po Państwa stronie nie powstanie obowiązek do korygowania wystawionych faktur na Spółki CZE dokumentujących transakcje sprzedażowe stanowiące WDT do Czech - na tym etapie łańcucha dostaw nie dojdzie do zdarzenia związanego z udzieleniem jakiegokolwiek upustu czy premii.
Umowy trójstronne pomiędzy Państwem, Spółką CZE oraz Stacją Obsługi będą podpisywane w ramach akcji promocyjnej i marketingowej produktów Spółki. Mechanizm udzielania premii kwartalnych ma zachęcać Stacje Obsługi do zakupu Państwa produktów od Spółek CZE i zwiększać wolumen ich sprzedaży do klientów Stacji Obsługi na terytorium Republiki Czeskiej. Umowy będą zawierane na czas określony od dnia ich podpisania. Do dnia złożenia niniejszego wniosku nie dokonywali Państwo takich transakcji jak opisane i nie zawierali podobnych umów ze Stacjami Obsługi i Spółkami CZE.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Planują Państwo realizację transakcji z niżej wymienionymi kontrahentami:
C s.r.o.
(…),
D a.s.
(…)
Pytania
1)Czy na gruncie ustawy o VAT uznanie i wypłata przez Wnioskodawcę premii kwartalnej na rzecz Stacji Obsługi spowoduje obowiązek skorygowania w ewidencji podstawy opodatkowania in minus z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dokonanej na rzecz bezpośredniego kontrahenta Wnioskodawcy tj. Spółki CZE?
2)Czy na gruncie ustawy o CIT przyznanie premii kwartalnej na rzecz Stacji Obsługi skutkować będzie u Wnioskodawcy prawem skorygowania przychodów ze sprzedaży produktów in minus?
3)Czy na gruncie ustawy o CIT w związku z przyznaniem premii kwartalnej na rzecz Stacji Obsługi Wnioskodawca powinien zmniejszyć przychody za okres, w którym zostanie wystawiony przez niego dokument potwierdzający korektę?
4)Czy prawidłowym dokumentem, na podstawie którego Wnioskodawca będzie uprawniony do zmniejszenia przychodów, będzie nota księgowa uznaniowa wystawiona przez Spółkę na rzecz Stacji Obsługi?
Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku numerem 2, 3 i 4. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 (podatek od towarów i usług).
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż:
2)Na gruncie ustawy o CIT przyznanie premii kwartalnej na rzecz Stacji Obsługi skutkować będzie u Wnioskodawcy prawem skorygowania przychodów ze sprzedaży produktów in minus.
3)Na gruncie ustawy o CIT w związku z przyznaniem premii kwartalnej na rzecz Stacji Obsługi Wnioskodawca powinien zmniejszyć przychody za okres, w którym zostanie wystawiony przez niego dokument potwierdzający korektę.
4)Prawidłowym dokumentem, na podstawie którego Wnioskodawca będzie uprawniony do zmniejszenia przychodów, będzie nota księgowa uznaniowa wystawiona przez Spółkę na rzecz Stacji Obsługi.
Uzasadnienie
Ad 2) i 3)
Niezależnie od stanowiska Wnioskodawcy w zakresie neutralności premii pieniężnych na wartość podstawy opodatkowania WDT w ewidencjach VAT (co szczegółowo uzasadniła Spółka w odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 1), udzielenie Stacji Obsługi bonusu w oparciu o Umowę będzie stanowiło zdarzenie wpływające na rozliczenia „A” z tytułu podatku dochodowego.
Celem wprowadzenia akcji premiowej dla Stacji Obsługi jest zachęta do zakupu produktów „A” od Spółek CZE i zwiększanie wolumenu ich sprzedaży na rzecz klientów Stacji Obsługi na terytorium Republiki Czeskiej. Planowane zawieranie Umów trójstronnych pomiędzy „A”, Spółką CZE oraz Stacją Obsługi będzie elementem podejmowanej akcji promocyjnej i marketingowej produktów Spółki. W konsekwencji Spółka oczekuje, że mechanizm premiowy doprowadzi do zwiększenia sprzedaży produktów Wnioskodawcy na rzecz Spółek CZE i wygeneruje większe przychody operacyjne ze sprzedaży, które stanowią przychody opodatkowane CIT na terytorium Polski.
W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że przyznanie premii kwartalnej stanowi zdarzenie mające wpływ na rozliczenia CIT „A”, przy czym należy rozważyć czy kwota premii pieniężnej przyznanej na rzecz Stacji Obsługi stanowić powinna podstawę do zmniejszenia przychodów ze sprzedaży produktów Spółki, czy też rozpoznania przez Wnioskodawcę kosztu uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jednocześnie na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W przypadku analizy zdarzeń gospodarczych z perspektywy uznania ich za koszty uzyskania przychodu bada się związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
W ocenie Wnioskodawcy, mając na względzie fakt, iż:
pomiędzy przychodami ze sprzedaży, jakie Spółka realizuje w ramach dostaw do Spółki CZE (i jej późniejszych dostaw do Stacji Obsługi), a premiami wypłacanymi na rzecz Stacji Obsługi, zachodzi bezpośredni związek, który potwierdzają m.in. następujące okoliczności:
- dokumentem regulującym zasady kalkulowania i wypłacania premii jest trójstronna Umowa nazwana „Umową sprzedaży produktów oraz premiowania zakupów", której stroną jest zarówno bezpośredni kontrahent Wnioskodawcy, czyli określona Spółka CZE, jak i Stacje Obsługi;
- zawarcie Umowy jest pochodną transakcji sprzedaży produktów Spółki, a te generują po stronie „A” przychody z działalności operacyjnej opodatkowanej CIT;
- istotą Umowy jest wypłata premii uzależnionej od osiągnięcie określonego wolumenu sprzedaży produktów „A” na terenie Czech od Spółek CZE do poszczególnych Stacji Obsługi.
jak wskazano w części analizy w zakresie VAT, przyznawana premia na rzecz Stacji Obsługi rozpatrywana jest w praktyce interpretacyjnej i orzeczniczej jako rabat, gdyż jej funkcją jest obniżka ceny nabywanych produktów Wnioskodawcy od Spółek CZE dla beneficjenta premii i jest nagrodą za zrealizowanie co najmniej minimalnego poziomu zakupów.
W konsekwencji powyższego w ocenie „A” udzielenie premii kwartalnej stanowi bonifikatę w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o CIT i zdaniem Spółki premie kwartalne na rzecz Stacji Obsługi należy postrzegać jako zmianę przychodów podatkowych Wnioskodawcy.
Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż noty dotyczące rozliczenia premii wystawiane będą, co do zasady, po dacie wystawienie faktury sprzedaży, z którą się łączą, w ocenie Wnioskodawcy o momencie odniesienia wpływu tej korekty na przychód Spółki decydować będzie art. 12 ust. 3j ustawy o CIT. Przepis ten wskazuje, iż jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
W analizowanej sytuacji nie ma wątpliwości, że przyczyną korekty przychodów należnych in minus nie jest błąd rachunkowy czy omyłka występująca na moment kalkulowania przychodów, ale okoliczność późniejsza, nieznana na moment ewidencjonowania przychodów należnych ze sprzedaży produktów Spółki do Czech, której powód uzależniony jest zasadniczo od działania podmiotów trzecich (Stacji Obsługi). W takim przypadku korektę przychodów ujmuje się „na bieżąco” przez co rozumie się ujęcie korekty w okresie rozliczeniowym, w którym został wystawiony dokument będący podstawą do dokonania korekty, potwierdzający jej przyczyny. W konsekwencji korekty przychodów dokonywane będą w okresie, w którym wystawiona zostanie nota.
Powyższe stanowiska Spółce znajdują potwierdzenie w bieżących stanowiskach organów podatkowych, które w sytuacji udzielenia rabatu pośredniego uznają, iż stanowić on powinien tytuł do korekty in minus przychodów, bowiem jest zdarzeniem związanym bezpośrednio z uzyskiwanymi przychodami ze sprzedaży. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor KIS m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych w podobnych stanach sprawy (przy czym dotyczących rabatów pośrednich krajowych):
- w interpretacji indywidualnej z dnia 4 kwietnia 2023 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.79.2023.1.PC, w której wskazał, że „brak jest podstaw do zwiększenia wartości kosztów uzyskania przychodów w związku z przyznaniem Rabatu przez Wnioskodawcę, ponieważ przyznany rabat faktycznie obniża wartość sprzedaży towarów (rekuperatorów).”
- w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lipca 2022 r. o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.304.2022.2.AW oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2022 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.530.2021.2.BS wydanych w analogicznych sprawach.
Jedynie w przypadku gdyby w danym okresie rozliczeniowym wartość korekt zmniejszających przychody byłaby wyższa od przychodów uzyskanych przez Spółkę, korekta następowałaby poprzez korektę wysokości kosztów (tj. ich zwiększenie). Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 3k ustawy o CIT jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 3j, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy na gruncie analizowanych przepisów ustawy o CIT przyznanie premii kwartalnej na rzecz Stacji Obsługi skutkować będzie u Wnioskodawcy prawem skorygowania przychodów ze sprzedaży produktów in minus w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiony przez „A” dokument potwierdzający korektę, a jedynie w sytuacji gdy wartość korekty przewyższy przychody danego okresu - korekta powiększy koszty uzyskania przychodu.
Ad 4)
W związku ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w oparciu o które zdarzenie udzielania premii kwartalnych na rzecz Stacji Obsługi będzie neutralne dla rozliczeń VAT w ramach WDT do Czech i będzie podlegało ewidencji dla celów rozliczeń CIT Spółki jako zmniejszenie przychodu w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiony dokument potwierdzający przyczyny korekty, finalnie należy rozważyć jaki dokument będzie w tym przypadku najbardziej adekwatny. Przepisy ustawy o CIT nie określają wprost dokumentu, na podstawie którego podatnik może dokonać korekty przychodu in minus w związku z przyznaniem bonusu w ramach sprzedaży premiowej dla podmiotu w łańcuchu dostaw innego niż jego bezpośredni kontrahent.
W opisywanej sprawie Wnioskodawcy nie będzie miało miejsca wystawianie faktur korygujących związanych ze sprzedażą produktów Spółki do Czech na rzecz Spółek CZE – w szczególności dlatego, że nie ma ku temu podstaw z perspektywy VAT oraz nie ma ku temu przesłanek związanych z podejmowaniem jakichkolwiek późniejszych ustaleń transakcyjnych z bezpośrednimi kontrahentami Wnioskodawcy, czyli ze Spółkami CZE w ramach transakcji WDT do Czech, których przedmiotem są bonusowane towary.
Sięgając do praktyki gospodarczej w ocenie Wnioskodawcy najwłaściwszym sposobem dokumentowania tego rodzaju premii pieniężnych jest wystawianie not księgowych, stanowiących dokumenty księgowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. 2023, poz. 120). W ocenie Wnioskodawcy dokumentem, którego forma i treść może najlepiej korespondować z konsekwencjami podatkowymi jakie wywołuje udzielenie premii kwartalnych u Wnioskodawcy, będzie nota księgowa uznaniowa wystawiana przez „A” na rzecz Stacji Obsługi.
Jak wskazano we wniosku proces przyznania premii kwartalnej na rzecz Stacji Obsługi będzie każdorazowo przeprowadzany w ten sposób, że „A” będzie na podstawie miesięcznych raportów od Spółek CZE dokonywał zliczenia zafakturowanych na konkretną Stację Obsługi zakupów produktów Wnioskodawcy w kwartale rozliczeniowym, po czym poinformuje ze swojej strony Stację Obsługi pisemnie o wysokości przysługującej jej premii kwartalnej. Na tej podstawie Stacja Obsługi prześle informację potwierdzającą prawidłowe w jej ocenie wyliczenie premii kwartalnej zgodnie z Umową (lub wniesie zastrzeżenia, w wyniku których dojdzie finalnie do dwustronnego uzgodnienia należnej kwoty premii kwartalnej), po czym niezwłocznie Wnioskodawca wystawi na rzecz Stacji Obsługi notę księgową (według ustalonego w załączniku do umowy wzoru) - na kwotę przysługującej premii kwartalnej. Na tej podstawie nastąpi wypłata premii kwartalnej przez Wnioskodawcę na rzecz Stacji Obsługi.
Zdaniem Wnioskodawcy wystawianie przez niego dokumentów potwierdzających premię w postaci not księgowych uznaniowych pozwoli kontrolować m.in. proces właściwego momentu ujmowania korekt przychodów in minus dla celów CIT. W szczególności to Spółka będzie koordynowała moment wystawiania dokumentów będących podstawą zmniejszenia przychodów należnych ze sprzedaży opodatkowanych CIT w okresie rozliczeniowym, w którym powstanie ta okoliczność. Gdyby „A” przekazała czynność wystawienia dokumentu do Stacji Obsługi (przykładowo poprzez wystawianie not obciążeniowych na Spółkę), wówczas mogłoby dochodzić do nierównego tempa rozliczania kwartalnych premii w zależności od tempa działań poszczególnych Stacji Obsługi w tym względzie (jedne Stacje Obsługi mogłyby potencjalnie wystawiać noty niezwłocznie, a inne potencjalnie czekać do momentu, w którym wykonują u siebie zamknięcie okresu rozliczeniowego etc.).
Jednocześnie w ocenie Spółki, w związku z brakiem wpływu premii kwartalnych uznanych i wypłaconych na rzecz Stacji Obsługi na korygowanie u Wnioskodawcy podstawy opodatkowania w ewidencji WDT związanej z transgraniczną sprzedażą produktów do Spółek CZE (co szczegółowo zostało uzasadnione w odpowiedzi na pytanie numer 1 we wniosku), „A” wystawiając notę księgową uznaniową nie powinna prezentować w kwocie przyznanej premii jaka jej część stanowi kwotę netto a jaka kwotę podatku VAT w niej wyliczoną (co często ma miejsce w przypadku not księgowych wystawianych dla rabatów pośrednich krajowych), gdyż w tym przypadku nie ma konieczności badania tej kwestii z uwagi na brak wpływu na rozliczenia VAT. W szczególności kalkulowanie kwot premii z podziałem na część netto i VAT na wystawianych w związku z udzielaniem rabatów pośrednich notach ma znaczenie dla krajowych łańcuchów dostaw, gdzie to zdarzenie wpływa na prawo do skorygowania in minus kwoty VAT należnego u podmiotu udzielającego rabatu i obowiązek skorygowania in minus kwoty VAT naliczonego u podmiotu otrzymującego rabat. Ma to zapewnić uwzględnienie tej samej wartości korekty VAT na obu zaangażowanych w korygowanie VAT ogniwach łańcucha. W analizowanej sprawie „A” ta sytuacja nie ma miejsca z uwagi na brak zobowiązania w podatku VAT należnym z tytułu WDT do Spółek CZE, zatem nieadekwatna i bezcelowa byłaby taka prezentacja kwoty przyznanej premii.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dokumentowania premii pieniężnych notami uznaniowymi potwierdzają m.in. następujące interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora KIS:
-interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-1.4012.1096.2021.1.KO, w której stwierdzono, że „przepisy krajowe nie określają dokumentu, na podstawie którego podatnik udzielający rabatu może ten rabat udokumentować. Nie jest tym dokumentem faktura korygująca, jednak nic nie wskazuje, że nie może nim być np. nota księgowa (uznaniowa). W konsekwencji, wystawiona nota, będzie pisemnym dokumentem, który w świetle regulacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach, w odmiennym stanie faktycznym i nie mogą być wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację. Obowiązkiem organu interpretacyjnego jest wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym. Organu nie obciąża jednak obowiązek polemiki z powołanymi we wniosku o wydanie interpretacji orzeczeniami oraz interpretacjami.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right