Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.308.2023.1.PP
Ustalenie czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Wnioskodawcy ponoszonych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia oraz czy właściwym momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia Wydatków Wnioskodawcy w kosztach uzyskania przychodów będzie moment uzyskania z tego tytułu przychodu, tj. moment Sprzedaży Lokali przez Wnioskodawcę.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Wnioskodawcy ponoszonych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia oraz czy właściwym momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia Wydatków Wnioskodawcy w kosztach uzyskania przychodów będzie moment uzyskania z tego tytułu przychodu, tj. moment Sprzedaży Lokali przez Wnioskodawcę.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
a.A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca”) posiada siedzibę w Polsce i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
b.Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest realizacja projektów budowlanych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca realizuje projekty budowlane związane z wznoszeniem budynków mieszkalnych, niemieszkalnych, rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych, przygotowaniem terenów pod budowę, kupnem i sprzedażą nieruchomości na własny rachunek.
c.W ramach realizacji jednego z ww. projektów Wnioskodawca realizuje obecnie m.in. wspólne przedsięwzięcie (opisane w dalszej części), na potrzeby którego w dniu (…) stycznia 2022 r. wraz z innymi podmiotami zawiązał konsorcjum, które umożliwi każdemu z jego członków zrealizowanie niezależnych od siebie inwestycji (dalej: „Konsorcjum”). W skład powyższego Konsorcjum, poza Wnioskodawcą, wchodzą:
i.B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Konsorcjant 1”),
ii.C. (dalej: „Konsorcjant 2”),
iii.D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…) (dalej: „Konsorcjant 3”) oraz
iv.E. spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Konsorcjant 4”);
Wnioskodawca wraz z Konsorcjantem 1, Konsorcjantem 2, Konsorcjantem 3 i Konsorcjantem 4 w dalszej części niniejszego Wniosku będą określani łącznie jako „Konsorcjanci”.
d.Wszyscy Konsorcjanci są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.
e.Konsorcjanci wskazują, że skład Konsorcjum może ulec zmianie tzn. np. do Konsorcjum mogą przystąpić inne podmioty zainteresowane realizacją wspólnego przedsięwzięcia, do realizacji którego Konsorcjum zostało powołane. Niemniej jednak obecnie Konsorcjanci nie planują takiego scenariusza.
f.Wnioskodawca, jako spółka specjalnego przeznaczenia, oraz pozostali Konsorcjanci planują zrealizować przedsięwzięcia budowlane w (…) (w odniesieniu do poszczególnych przedsięwzięć realizowanych przez każdego z Konsorcjantów dalej: „Inwestycja Deweloperska”, lub razem, w odniesieniu do wszystkich Inwestycji Deweloperskich: „Inwestycje Deweloperskie”). Wszyscy Konsorcjanci po zrealizowaniu Inwestycji Deweloperskich zamierzają dokonywać sprzedaży lokali wybudowanych w ramach Inwestycji Deweloperskiej (dalej: „Sprzedaż Lokali”). Sprzedaż lokali prowadzona przez każdego z Konsorcjantów co do zasady będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”).
g.Inwestycje Deweloperskie każdego z Konsorcjantów będą od siebie niezależne - każdy z Konsorcjantów prowadzi niezależną działalność gospodarczą. Niemniej jednak ze względu na lokalizacje planowanych Inwestycji Deweloperskich każdego z Konsorcjantów, w celu ich zrealizowania, konieczna jest budowa drogi do budynków, które Konsorcjanci planują zbudować.
h.Droga do budynków, która ma zostać zbudowana w ramach Inwestycji Deweloperskich, jako droga publiczna, docelowo należeć będzie do (…) (dalej: „Miasto”). Wnioskodawca pragnie przy tym wskazać, iż wybudowanie drogi jest warunkiem koniecznym dla realizacji Inwestycji Deweloperskich tak przez samego Wnioskodawcę jak i każdego z pozostałych Konsorcjantów, z uwagi na konieczność zapewnienia Inwestycjom Deweloperskim dostępu do drogi publicznej.
i.Mając na uwadze wspólny cel, Konsorcjanci zawiązali Konsorcjum, które zawarło z Miastem umowę z (…) stycznia 2023 r., w sprawie realizacji inwestycji drogowej, w myśl której Konsorcjum zrealizuje wspólne przedsięwzięcie tzn. nieodpłatnie zbuduje drogę, która docelowo będzie własnością Miasta oraz pokryje wszystkie związane z tym koszty.
j.Do celów Konsorcjum, zgodnie z umową Konsorcjum, należy:
- wykonanie projektu przebudowy ulicy (…) w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 162; dalej: „Ustawa drogowa”) na działkach gruntu Obręb (…), Obręb (…) oraz Obręb (…) położonych w (…) (dalej: „Inwestycja Drogowa”),
- zawarcie z Miastem umowy w sprawie realizacji Inwestycji Drogowej (dalej: „Umowa (…)”),
- uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację Inwestycji Drogowej (dalej: „Decyzja (…)”),
- przekazanie projektu, o którym mowa punkcie 1. powyżej nieodpłatnie wraz z prawami autorskimi na rzecz Miasta,
- poniesienie kosztów w zakresie czynności opisanych w punkcie 1) i 2) powyżej, w tym w szczególności poniesienie kosztów wypłaty odszkodowań przez Miasto w związku z wywłaszczeniem nieruchomości nabycia/wykupu nieruchomości gruntowych niezbędnych do realizacji Inwestycji Drogowej, wskazanej w punkcie 1).
Realizacja wszystkich wskazanych wyżej czynność będzie określana dalej jako „Wspólne Przedsięwzięcie”.
k.Zawarcie umowy Konsorcjum (utworzenie Konsorcjum) miało na celu uregulowanie zasad współpracy między Konsorcjantami i stworzenie prawnej podstawy do zrealizowania Wspólnego Przedsięwzięcia. Tym samym powstanie Konsorcjum nie kreuje pomiędzy Konsorcjantami stosunku spółki cywilnej, spółki cichej ani spółki handlowej. Każdy z Konsorcjantów pozostaje niezależnym podmiotem i w stosunku do osób trzecich ponosi całkowitą samodzielną odpowiedzialność za swoje działania.
l.Konsorcjum nie będzie także odrębnym podatnikiem podatku VAT.
m.Konsorcjum powstało na czas określony tzn. na czas wykonania Wspólnego Przedsięwzięcia. Konsorcjanci mają obowiązek współdziałania przy realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia. Liderem Konsorcjum jest Wnioskodawca, tym samym jest on uprawniony do reprezentowania Konsorcjum i składania w jego imieniu oświadczeń woli we wszystkich sprawach związanych z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia.
n.Lider Konsorcjum jest uprawniony w szczególności do:
- reprezentowania Konsorcjum we wszystkich sprawach i przed wszystkimi organami administracji publicznej oraz osobami trzecimi, dotyczących wykonania Inwestycji Drogowej,
- reprezentowania Konsorcjum we wszystkich sprawach dotyczących uzyskania Decyzji (...),
- reprezentowania Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z przekazaniem projektu Inwestycji Drogowej, wraz z prawami autorskimi na rzecz Miasta,
- zaciągania w imieniu Konsorcjum zobowiązań w zakresie czynności wskazanych powyżej pod warunkiem ich akceptacji zgodnie z trybem określonym w Umowie Konsorcjum,
- dokonywania w imieniu Konsorcjum czynności związanych z realizacją prac określonych w umowie (...),
- podejmowania innych decyzji i czynności prawnych, składania oświadczeń wiedzy w związku z realizowanym Wspólnym Przedsięwzięciem, z wyłączeniem spraw wyraźnie zastrzeżonych dla Konsorcjantów na mocy postanowień Umowy Konsorcjum.
o.Wnioskodawca otrzymał lub otrzyma od każdego z Konsorcjantów pełnomocnictwa do dokonywania w ich imieniu i na ich rzecz czynności wskazanych powyżej, koniecznych do realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia.
p.Grunty, na których zostanie zrealizowana Inwestycja Drogowa przez Konsorcjum należą do:
- Konsorcjantów (na podstawie użytkowania wieczystego lub tytułu własności),
- Miasta,
- Innych podmiotów (na podstawie użytkowania wieczystego lub tytułu własności).
q.W celu realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia - tj. przede wszystkim realizacji Inwestycji Drogowej - konieczne będzie pozyskanie przez Miasto wszystkich gruntów, na których ma znajdować się droga. Wobec tego przed przystąpieniem do prac budowlanych związanych z Inwestycją Drogową, nastąpi wywłaszczenie nieruchomości, na których ma zostać zrealizowana Inwestycja Drogowa. Wywłaszczenie nastąpi na podstawie art. 12 ust. 4 Ustawy drogowej, zgodnie z którym nieruchomości lub ich części konieczne do realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.
r.W związku z powyższym, w pierwszej kolejności dojdzie do wydania przez miasto Decyzji (...). Na mocy art. 12 ust. 4 pkt 2 Ustawy Drogowej natomiast, wydanie ostatecznej Decyzji (...) spowoduje przejście z mocy prawa własności wszystkich działek gruntu, w tym zarówno należących do Konsorcjantów, jak i podmiotów trzecich, na których powstanie Inwestycja Drogowa.
s.Koszty wypłaty odszkodowań w związku z wywłaszczeniem gruntów przez Miasto poniosą bezpośrednio Konsorcjanci w częściach równych.
t.W efekcie powyższych działań realizacja Inwestycji Drogowej odbywać się będzie w całości na gruntach należących do Miasta.
u.Całkowity koszt realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym koszt realizacjiInwestycji Drogowej, poniosą Konsorcjanci. Same prace projektowe oraz budowlane związane z realizacją Inwestycji Drogowej zostaną powierzone podmiotowi trzeciemu na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum z podmiotem realizującym prace.
v.Zastrzec w tym miejscu jednak należy, że wyjątkiem na tym polu pozostaje nabycie przez Konsorcjantów działek gruntu niezbędnych w zakresie docelowej realizacji Inwestycji Drogowej. W takim wypadku, koszt nabywanych działek gruntowych poniesiony został samodzielnie przez każdego z Konsorcjantów.
w.Podmiotom trzecim może zostać powierzone także wykonanie innych czynności koniecznych do realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia na podstawie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a danym podmiotem. Wobec tego wszystkie faktury wystawiane przez podmioty wykonujące prace będą wskazywały jako nabywcę tych usług Wnioskodawcę (jako Lidera Konsorcjum). Co do zasady dostawa towarów oraz świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia będzie podlegała opodatkowaniu VAT i dokumentowana będzie za pomocą faktur wystawionych na rzecz Wnioskodawcy.
x.Wszystkie płatności, do poniesienia których zobowiązane będzie Konsorcjum w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia, będą dokonywane przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum. Tym samym Wnioskodawca poniesie następujące koszty:
- koszt nabycia od podmiotów trzecich towarów i usług związanych z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym zwłaszcza z realizacją Inwestycji Drogowej,
- koszt związany z uzyskaniem wszelkich wymaganych zgód i zezwoleń koniecznych do realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia,
(dalej łącznie: „Wydatki”).
y.Zaznaczyć przy tym należy, iż zgodnie z Umową Konsorcjum Konsorcjanci zobowiązują się do ponoszenia uzgodnionych kosztów w równych częściach (szacunkowe koszty Wspólnego Przedsięwzięcia są wcześniej ustalane). Umowa wskazuje także, że każdy Konsorcjant dokonuje wpłat na rzecz Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum w związku z dokonywanymi rozliczeniami Wspólnego Przedsięwzięcia.
z.Mając na uwadze powyższe, Konsorcjanci zamierzają dokonać wszelkich niezbędnych rozliczeń. Koszty zostaną podzielone wg odpowiedniej proporcji pomiędzy Konsorcjantów.
aa.W efekcie, Wnioskodawca ekonomicznie poniesie:
i.Wydatki - w proporcjonalnej wysokości, odpowiadającej wysokości przysługującego Wnioskodawcy udziałowi w kosztach, określonej w Umowie Konsorcjum,
ii.Koszty nabycia działek gruntowych - w zakresie w jakim Wnioskodawca nabył je we własnym zakresie,
iii.Koszty wypłaty odszkodowań w związku z wywłaszczeniem gruntów przez Miasto - w przypadającej na niego równej części,
- (dalej łącznie: „Wydatki Wnioskodawcy”).
Pytania
1.Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Wnioskodawcy ponoszonych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia?
2.Czy właściwym momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia Wydatków Wnioskodawcy w kosztach uzyskania przychodów będzie moment uzyskania z tego tytułu przychodu, tj. moment Sprzedaży Lokali przez Wnioskodawcę?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.przysługiwać mu będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Wnioskodawcy ponoszonych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia,
2.właściwym momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia Wydatków Wnioskodawcy w kosztach uzyskania przychodów będzie moment uzyskania z tego tytułu przychodu, tj. moment Sprzedaży Lokali przez Wnioskodawcę.
Ad 1.
a.Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT, w którym to artykule zawarty jest zamknięty katalog kosztów, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
b.Z powyższego wynika ogólna reguła stanowiąca, iż wszystkie ponoszone przez podatnika wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie o CIT, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów) lub służą zachowaniu, czy też zabezpieczeniu, funkcjonowania źródła przychodów podatnika.
c.Z ugruntowanego stanowiska orzecznictwa, organów podatkowych i doktryny wynika, że aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, muszą łącznie zostać spełnione następujące przesłanki, tj. wydatek:
i.musi zostać poniesiony przez podatnika,
ii.musi być definitywny (rzeczywisty),
iii.musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą będącą źródłem przychodów podatkowych dla tego podatnika,
iv.musi być poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania lub
v.zabezpieczenia ich źródła,
vi.nie został wymieniony w negatywnym katalogu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
d.Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca, jako Lider Konsorcjum będzie ponosił szereg Wydatków w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia. Wydatki te przy tym, choć co do zasady faktycznie ponoszone będą przez Wnioskodawcę, docelowo będą ponoszone przez Konsorcjantów w równych częściach zgodnie z Umową Konsorcjum, na zasadzie wzajemnych rozliczeń. W efekcie, Wnioskodawca ekonomicznie będzie ponosił ciężar kosztów, jaki przypada na jego udział w kosztach, zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum (tj. ciężar Wydatków Wnioskodawcy).
e.W tej też proporcji, Wydatki ponoszone w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia (tj. Wydatki Wnioskodawcy) będą stanowić dla Wnioskodawcy wydatki mające charakter definitywny, tj. nie zostaną Wnioskodawcy w żaden sposób zwrócone (przykładowo poprzez następcze rozliczenia między Konsorcjantami). Ponadto, charakter tych wydatków pozostaje poza zakresem katalogu wydatków wskazanych w ramach z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
f.W odniesieniu do Wydatków Wnioskodawcy, również pozostałe warunki do uznania tych wydatków za koszt uzyskania przychodów - tj. przesłanki wskazane w punktach (iii) oraz (iv) powyżej - w ocenie Wnioskodawcy - są spełnione.
g.Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
h.Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub, że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.
i.Na tym polu należy wskazać, iż, jak już uprzednio wskazano, głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy pozostaje realizacja projektów budowlanych w tym związanych z wznoszeniem budynków mieszkalnych, niemieszkalnych, rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych, przygotowaniem terenów pod budowę, kupnem i sprzedażą nieruchomości na własny rachunek. W ramach realizacji jednego z ww. projektów Wnioskodawca zawarł wraz z innymi podmiotami Umowę Konsorcjum, z uwagi na realizację przez każdego z Konsorcjantów Inwestycji Deweloperskich. Docelowo efektem realizacji Inwestycji Deweloperskich będzie wybudowanie budynków oraz sprzedaż lokali w nich się znajdujących.
j.W ocenie Wnioskodawcy, nieodpłatna realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia wynika z charakteru prowadzonej działalności gospodarczej, a zatem nie będzie następować do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy tudzież pozostałych Konsorcjantów. Z uwagi na okoliczności, w tym obowiązek zapewnienia dostępu do drogi publicznej m.in. przez Wnioskodawcę w ramach realizowanej Inwestycji Deweloperskiej, ponoszone Wydatki Wnioskodawcy na realizację Wspólnego Przedsięwzięcia, którego efekt, tj. wybudowana droga wraz z infrastrukturą towarzysząca, projektami, w tym prawami autorskimi oraz uzyskanymi zgodami oraz własnością działek, przez które droga przebiega, który docelowo należeć będzie do Miasta, pozostają ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę i realizowanymi przez niego korzyściami ekonomicznymi, stanowiąc koszty związane z realizowaną Inwestycją Deweloperską.
k.Podkreślić należy, iż choć jak już sygnalizowano, Inwestycje Deweloperskie każdego z Konsorcjantów pozostają niezależne, ze względu na lokalizacje planowanych Inwestycji Deweloperskich każdego z Konsorcjantów, realizacja i zakończenie każdej z Inwestycji Deweloperskich są uzależnione m.in. od zapewnienia dostępu do drogi publicznej, który to warunek Konsorcjanci spełnią poprzez realizację Wspólnego Przedsięwzięcia. Realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia z perspektywy wszystkich Konsorcjantów, w tym Wnioskodawcy, która docelowo zapewni dostęp do drogi publicznej Inwestycjom Deweloperskim, prócz obiektywnego wymogu wynikającego z odrębnych przytoczonych przepisów stanowi element konieczny do ich prawidłowej eksploatacji, w sposób umożliwiający realizację założeń inwestycyjnych Konsorcjantów, w tym założeń Wnioskodawcy w zakresie jego Inwestycji Deweloperskiej. W konsekwencji, należy uznać, że Wydatki Wnioskodawcy docelowo zapewnią Wnioskodawcy w przyszłości uzyskiwanie przychodów.
l.Niezależnie od powyższego należy zwrócić uwagą na fakt, iż tak ponoszone Wydatki Wnioskodawcy, oprócz wyżej wskazanych aspektów, podnoszą finalnie atrakcyjność jego Inwestycji Deweloperskiej z perspektywy ewentualnych nabywców, zwiększając zainteresowanie potencjalnych klientów oraz zwiększa ceny budynków / lokali / udziałów w infrastrukturze wewnętrznej / miejsc postojowych, tym samym przyczyniając się do generowania przez Wnioskodawcę przychodu. W ocenie Wnioskodawcy powyższe stanowi kolejny, prócz już wskazanych, argument potwierdzający prawo do zaliczenia tego typu wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
m.Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowoskutkowy pomiędzy Wydatkami Wnioskodawcy a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
n.Analogiczne stanowisko w zakresie możliwości zaliczenia wydatków budowlanych na infrastrukturę drogową przekazaną na rzecz gminy wyraził również Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z:
i.22 lutego 2022 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.100.2022.1.ŚS,
ii.10 czerwca 2021 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.101.2021.4.PB,
iii.18 maja 2021 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.122.2020.5.AW,
iv.2 lipca 2019 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.156.2019.1.AR,
v.15 października 2018 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.345.2018.1.BK.
o.Wnioskodawca pragnie dodatkowo podkreślić, że powyższe wnioski w jego ocenie znajdą również zastosowanie do Wydatków Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym nabytych nieruchomości gruntowych.
p.Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
q.W opinii Wnioskodawcy ww. przepis nie będzie miał jednak zastosowania w analizowanym przypadku.
r.Zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy drogowej, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
s.Nabycie działek gruntu, którego własność, w związku z decyzją (...), zostanie przekazana Miastu, wynika wyłącznie z realizacji inwestycji niedrogowej (Inwestycji Deweloperskiej) i pozostaje wypadkową obowiązków nałożonych przez obowiązujące prawem.
t.Na mocy powszechnie obowiązującego prawa, szczególnie ww. art. 16 ust. 1 Ustawy drogowej oraz na mocy porozumienia z Miastem w zakresie realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia, Wnioskodawca chcąc osiągania przychodów realizowanej Inwestycji Deweloperskiej, tj. w efekcie z tytułu sprzedaży budynków / lokali / udziałów w infrastrukturze wewnętrznej czy miejsc postojowych, działając w tym wypadku w ramach Konsorcjum musiał ponieść m.in. część ciężaru wydatków na nabycie działek, w celu zrealizowania Wspólnego Przedsięwzięcia.
u.Podkreślenia wymaga fakt, że zawarcie porozumienia z Miastem jest w ograniczonym stopniu uzależnione od woli Wnioskodawcy jak również pozostałych członków Konsorcjum, bowiem wymaga podporządkowania się intencji Miasta. Z tego względu, Wnioskodawca, chcąc zrealizować docelowo Inwestycję Deweloperską, nie ma swobody, czy to samodzielnie, czy jako Lider Konsorcjum, w dysponowaniu tak nabytymi nieruchomościami gruntowymi - w szczególności nie może ich sprzedać. W opinii Wnioskodawcy, Inwestycja powinna być rozpatrywana jako całość, stąd nie ma podstaw, by nabycie własności działek w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia, które następnie z mocy prawa (tj. ostatecznej decyzji (...)), było podstawą do odmówienia Wnioskodawcy prawa do rozpoznania Wydatku Wnioskodawcy w tym zakresie na nabycie gruntu jako kosztu uzyskania przychodu.
v.Wobec powyższego należy uznać, iż dyspozycja art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT odnosi się do innych niż omawiana sytuacji, wobec czego nabycie gruntów w omawianych okolicznościach, które będzie związane z realizacją Wspólnego
Przedsięwzięcia i które to grunty następnie staną się własnością Miasta z mocy prawa, pozostaje poza zakresem powyższego przepisu i w niniejszym wypadku nie będzie wyłączone z kosztów uzyskania przychodu.
w.Powyższe wnioski pośrednio znajdują potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z 17 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB1- 1.4010.707.2022.4.AND.
x.Końcowo Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż omawiane wydatki, które Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum będzie ponosił w pierwszej kolejności w pełnej wysokości, dla celów podatkowych, Wnioskodawca będzie rozliczał jako koszty uzyskania przychodu jedynie w wysokości odpowiadającej przypadającemu nań udziałowi w kosztach, ustalonych w ramach Umowy Konsorcjum. Powyższe podejście w zakresie zasad rozliczenia w ramach konsorcjum wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu znajduje potwierdzenie np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora KIS 1 czerwca 2021 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.63.2021.4.AR.
y.W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane we wniosku Wydatki Wnioskodawcy ponoszone w ramach realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, tj. powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie miał przy tym prawo do zaliczenia tak wskazanych wydatków dla celów podatkowych w wysokości przypadającej na niego udziału w kosztach, stosownie do postanowień Umowy Konsorcjum (w odniesieniu do tego typu kosztów).
Ad 2.
a.Odnosząc się do momentu zaliczenia Wydatków Wnioskodawcy na poczet realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia, ponoszonych przez Wnioskodawcę do kosztów podatkowych, w pierwszej kolejności należy wskazać, że ustawa o CIT nie zawiera definicji kosztu "bezpośrednio związanego z przychodami" oraz kosztu "innego niż bezpośrednio związanego z przychodami" - brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.
b.Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód z jej zbycia.
c.Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np.: koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.
d.Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę Wydatki Wnioskodawcy, poczynione w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia, którego efekt zostanie następnie przekazany Miastu będą z jednej strony warunkowały uzyskanie przychodu Wnioskodawcy, z drugiej, będą miały bezpośrednie odzwierciedlenia w tych przychodach.
e.Poniesienie omawianych Wydatków Wnioskodawcy, jak już wskazywano, będzie wynikało zasadniczo z przywołanych uprzednio przepisów Ustawy Drogowej, a zarazem, będzie warunkowało samo w sobie możliwość realizacji Inwestycji Deweloperskiej przez Wnioskodawcę, czyli możliwość docelowej Sprzedaży Lokali. Innymi słowy, brak poniesienia kosztów w postaci Wydatków Wnioskodawcy obiektywnie uniemożliwi bezpośrednio ewentualną możliwość uzyskania przez Wnioskodawcę przychodu z tytułu Sprzedaży Lokali.
f.Zarazem, Wydatki Wnioskodawcy mogą zostać bezpośrednio przypisane do konkretnego przychodu Wnioskodawcy. Należy bowiem zauważyć, iż ponoszone Wydatki Wnioskodawcy nie będą miały charakteru samoistnego, a wręcz przeciwnie - ich poniesienie będzie powiązane z uzyskanym w przyszłości sukcesywnie przez Wnioskodawcę przychodem w postaci Sprzedaży Lokali. Tym samym Wydatki Wnioskodawcy winny być traktowane jako tzw. koszty bezpośrednie, które Wnioskodawca powinien rozliczyć w momencie uzyskania przychodu z tytułu Sprzedaży Lokali.
g.Analogiczne stanowisko wyraził również Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z:
i.31 stycznia 2023 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.717.2022.2.DD,
ii.31 stycznia 2023 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.716.2022.2.DD,
iii.17 stycznia 2023 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.707.2022.4.AND,
iv.29 grudnia 2022 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.639.2022.4.MF,
v.30 września 2022 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.210.2022.2.PB.
h.Tym samym właściwym momentem, w którym Wydatki Wnioskodawcy należy rozpoznać jako koszty bezpośrednie (w stosownej wysokości wynikającej z przypadającej na niego części, opisanej szczegółowo w ramach opisu zdarzenia przyszłego) jest moment uzyskania w przyszłości przez Wnioskodawcę przychodu z tytułu Sprzedaży Lokalu.
W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 (dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right