Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.172.2023.2.DP
1) Czy wypłacając Świadczenia w okresie od września 2023 r. Fundacja ma prawo wyłączyć z przychodu w rozumieniu art. 24q ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wartość Środków przekazanych Fundacji; 2) Czy wypłacając Świadczenia Fundacja może uznać za przychód w rozumieniu art. 24q ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tylko tą ich część która jest zgodnie z uchwałą o podziale zysków Fundacji finansowana z zysków Fundacji które są w tej uchwale przeznaczone na wypłaty Świadczeń dla beneficjentów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 kwietnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
1) Czy wypłacając Świadczenia w okresie od września 2023 r. Fundacja ma prawo wyłączyć z przychodu w rozumieniu art. 24q ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wartość Środków przekazanych Fundacji;
2) Czy wypłacając Świadczenia Fundacja może uznać za przychód w rozumieniu art. 24q ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tylko tą ich część która jest zgodnie z uchwałą o podziale zysków Fundacji finansowana z zysków Fundacji które są w tej uchwale przeznaczone na wypłaty Świadczeń dla beneficjentów.
Uzupełnił Pan wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 maja 2023 r. (data wpływu w tym samym dniu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca w okresie do końca sierpnia 2023 r. zostanie fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej (zwana dalej „Fundacją”) w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (zwana dalej „UFR”). Ustawa o fundacji rodzinnej została ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 21 lutego 2023 r. pod poz. 326 zatem wraz z nowelizowanymi innymi ustawami — w tym znowelizowaną ustawą CIT — stała się częścią porządku prawnego. Ustawa wejdzie w życie w ciągu trzech miesięcy od ogłoszenia. Przed końcem maja 2023 r. przepisy UFR wejdą w życie, a planowane czynności i zdarzenia przyszłe będą miały miejsce po 1 czerwca 2023 r. Wejściu w życie UFR oraz nowelizowanych przez nią ustawy nic nie może przeszkodzić chyba że nowelizacja tej ustawy. Wnioskodawca oczekuje otrzymania interpretacji indywidulanej dotyczącej opodatkowania przychodów Fundacji w okresie najwcześniej od września 2023 r.
Wnioskodawca oraz jego ustawowi spadkobiercy będą otrzymywali od Fundacji rodzinnej środki pieniężne będące świadczeniami w rozumieniu art. 2 ust. 2 UFR oraz w rozumieniu art. 20 ust. 1g Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „Ustawa PIT”). Fundacja będzie te środki pieniężne wypłacała beneficjentom zgodnie z jej statutem. Wnioskodawca będzie jednym z beneficjentów i jedynym fundatorem Fundacji, pozostałymi beneficjentami Fundacji będą ustawowi spadkobiercy Wnioskodawcy. Ustawowymi spadkobiercami Wnioskodawcy jest małżonka oraz trójka dzieci.
Otrzymywane przez beneficjentów Fundacji środki pieniężne tytułem świadczenia należnego od Fundacji będą dalej określane jako „Świadczenia”.
Obecnie członkowie najbliższej rodziny Wnioskodawcy, będący jednocześnie jego ustawowymi spadkobiercami, otrzymują okresowe darowizny środków pieniężnych od Wnioskodawcy. Darowizny te są zwolnione od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4a Ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Wnioskodawca jako fundator będący jednocześnie beneficjentem Fundacji będzie także uprawniony do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w rozumieniu art. art. 20 ust. 1g Ustawy PIT.
Wobec powyższego z pewnością w okresie od czerwca 2023 r. Wnioskodawca będzie mógł powołać Fundację oraz wnieść do niej składniki majątkowe w tym środki pieniężne jako fundusz założycielski jak również będzie mógł następnie darować Fundacji kolejne środki pieniężne. Następnie w lipcu 2023 r. Wnioskodawca zgłosi Fundację do rejestru Fundacji a Fundacja uzyska osobowość prawną po wpisie co Wnioskodawca szacuje że nastąpi do końca sierpnia 2023 r. Wnioskodawca jako fundator wniesie do Fundacji środki pieniężne w walucie polskiej na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie i będzie to kwota nie niższa niż 15 000 000 złotych polskich. Kwota 15 000 000 PLN wniesiona przez Wnioskodawcę do Fundacji będzie dalej określana jako „Środki przekazane Fundacji”.
Środki przekazane Fundacji pochodzą z działalności Wnioskodawcy z lat wcześniejszych i były już u Wnioskodawcy opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Źródłem finansowania Świadczeń będą Środki przekazane Fundacji oraz zyski Fundacji z jej działalności inwestycyjnej zgodnej z UFR. Z tym że Fundacja będzie prowadziła bardzo konserwatywną politykę inwestycyjną, gdyż jej głównym celem będzie ochrona kapitału otrzymanego od Fundatora. W związku z czym zyski roczne będą niskie, nie przekroczą 5-7% zainwestowanego kapitału a będą takie lata gdzie zyski z inwestycji będą jeszcze niższe lub bliskie zeru.
Fundacja będzie prowadziła działalność inwestycyjną w formie:
1) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
2) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
3) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
4) udzielania pożyczek:
a. spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b. spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c. beneficjentom;
5) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej.
Zgromadzenie beneficjentów podejmując w roku 2024 decyzję o podziale zysków zadecyduje że część zysków będzie przeznaczona na wypłaty Świadczeń dla beneficjentów a część pozostanie przeznaczona na kapitał zapasowy Fundacji. Fundacja jest zobowiązania na podstawie ustawy o rachunkowości do prowadzenia pełnej rachunkowości oraz ustalania rocznego zysku i wykazywania go w rachunku zysków i strat będącego częścią sprawozdania finansowego sporządzanego przez Fundację.
Tym samym Świadczenia wypłacane z Fundacji od września 2023 będę finansowane ze Środków przekazanych fundacji a nie z zysków Fundacji, gdyż zyski te będą ujawnione w znaczeniu księgowym po sporządzaniu i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy Fundacji.
Fundacja ulegnie rozwiązaniu gdy zostanie zrealizowany określony w statucie cel fundacji rodzinnej. Fundator będzie uprawniony do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w rozumieniu art. 20 ust. 1g Ustawy PIT i mienie to faktycznie otrzyma w procesie likwidacji Fundacji.
Wniosek o wydanie interpretacji Wnioskodawca składa jako zainteresowany w rozumieniu art. 14b §1 Ordynacji podatkowej, gdyż jako fundator jest zobowiązany zadbać o prawidłowe wywiązywanie się Fundacji z obowiązków publicznoprawnych. Wnioskodawca będzie jednocześnie pierwszym jednoosobowym zarządem Fundacji zatem będzie także osobiście i bezpośrednio odpowiadał za prawidłowe wywiązywanie się Fundacji z obowiązków podatkowych. Prawidłowe naliczenie i odprowadzenie podatku przez Fundację ma także wpływ na przepływy netto do beneficjentów Fundacji z których wszyscy, poza nim, są jego spadkobiercami. Celem Fundacji jest ochrona m.in. praw majątkowych spadkobierców zatem i z tego względu Wnioskodawca jest zainteresowany wysokością zobowiązań podatkowych Fundacji gdyż świadczenia otrzymywane przez spadkobierców od Fundacji będą pomniejszane o podatek płacony przez Fundację.
Podatek zapłacony przez Fundację znacznie uszczupli majątek który wypracował spadkodawca i który był już u spadkodawcy opodatkowany. Majątek ten przekazany spadkobiercom jako Świadczenie będzie niższy o 15%.
Gdy Fundacja powstanie, tj. w okresie od czerwca 2023 r. będzie mogła powołać się na ochronę wynikającą z art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej na podstawie art. 14n § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14n § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej ochronę z art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio w przypadku „zastosowania się przez fundację rodzinną do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem fundacji rodzinnej, na wniosek fundatora planującego utworzenie tej fundacji, w zakresie działalności tej fundacji”.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
Fundacja rodzinna powstanie w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów.
Ponadto szczegółowy cel fundacji rodzinnej to zaspokajanie potrzeb bytowych oraz edukacyjnych i ochrony zdrowia beneficjentów. Potrzeby bytowe fundacja będzie zaspokajała poprzez pokrywanie kosztów zamieszkania lub nieodpłatne udostępnianie mieszkania. Potrzeby edukacyjne będą zaspokajane poprzez bezpośrednie opłacanie przez fundację rodzinną kosztów kształcenia na rzecz uczelni wyższych w kraju lub zagranicą które pobierają opłaty za naukę. Potrzeby ochrony zdrowia będą zaspokajane w każdej formie tj. albo jako zwrot wydatków za leczenie, badania, zabiegi i noclegi plus dojazdy albo bezpośrednio na rzecz ośrodków ochrony zdrowia i szpitali w szczególności gdy będą to kwoty jednorazowo przekraczające równowartość 10 000 USD.
Szczegółowym celem Fundacji rodzinnej będzie także pokrywanie kosztów dzieci fundatora na ich rozwój osobisty taki jak sponsorowanie uczestnictwa w konkursach sportowych lub artystycznych lub klubach i organizacjach do których dzieci fundatora będą zapisane jako członkowie lub uczestnicy. W tym zakresie będą ustalone w statucie roczne limity wydatków oraz zasady kontroli tych wydatków przez zarząd fundacji rodzinnej.
Ustawa CIT nie wiąże skutków podatkowych z celem fundacji określonym w statucie lecz co najwyżej z czynnościami faktycznie dokonanymi przez fundację, np. gdyby fundacja wykonywała działalność gospodarczą poza zakresem określonym w ustawie i fundacji rodzinnej.
Przewidywany czas trwania Fundacji rodzinnej to nie krócej niż 20 lat.
Przewidywana wartość funduszu założycielskiego to nie mniej niż 15 000 000 PLN, nie więcej niż 100 000 000 PLN.
Zdaniem Wnioskodawcy znaczenie ma zaś to czy świadczenia choćby w części będą finansowane z funduszu założycielskiego. Jako że wówczas zdaniem Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku 15% od świadczenia przez Fundację.
W pierwszej kolejności w procesie zakładania i rejestracji fundacji rodzinnej mieniem wniesionym do Fundacji będą wyłącznie środki pieniężne. Natomiast w przyszłości jako podwyższenie funduszu założycielskiego wnioskodawca planuje wnieść inne składniki majątku.
Pozycje, jakie zamierza Pan wpisać w spisie mienia wnoszonego do Fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego to kwota 15 000 000 PLN wpłacana na konto fundacji rodzinnej w organizacji w procesie zakładania i rejestracji fundacji rodzinnej. W przyszłości jako podwyższenie funduszu założycielskiego: lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe, akcje w spółce komandytowo-akcyjnej, udziały w spółkach z o.o.
W przypadku nieruchomości w spisie mienia będą wskazane nieruchomości z podaniem adresu, nr księgi wieczystej oraz powierzchni i przeznaczenia.
We wniosku wskazano „Zgromadzenie beneficjentów podejmując w roku 2024 decyzję o podziale zysków zadecyduje że cześć zysków będzie przeznaczona na wypłaty Świadczeń dla beneficjentów a część pozostanie przeznaczona na kapitał zapasowy Fundacji. Fundacja jest zobowiązania na podstawie ustawy o rachunkowości do prowadzenia pełnej rachunkowości oraz ustalania rocznego zysku i wykazywania go w rachunku zysków i strat będącego częścią sprawozdania finansowego sporządzanego przez Fundację.
Tym samym Świadczenia wypłacane z Fundacji od września 2023 będę finansowane ze Środków przekazanych Fundacji a nie z zysków Fundacji, gdyż zyski te będą ujawnione w znaczeniu księgowym po sporządzaniu i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy Fundacji.”
Zatem Świadczenia będą finansowane zarówno z zysków jak i z majątku przekazanego przez fundatora. Za każdym razem zarząd fundacji w uchwale o podziale zysków będzie o tym decydował, jak również o tym jaka część świadczeń dla beneficjentów nie będzie finansowana z zysków lecz ze Środków przekazanych Fundacji przez fundatora. Będą bowiem lata w przyszłości gdy zyski będą niskie lub bliskie zera ale Fundacja będzie posiadała środki wystarczające na sfinansowanie świadczeń gdyż będą to środki pochodzące od Fundatora który przekazał je Fundacji.
Istotą złożonego wniosku o wydanie interpretacji jest właśnie uzyskanie stanowiska Szefa KAS (winno być: Dyrektora KIS) czy tylko wówczas gdy Fundacja będzie świadczenia dla beneficjentów finansowała zyskami to tylko wówczas powstanie obowiązek zapłaty 15% podatku od wartości przekazanego świadczenia. A wówczas gdy Fundacja będzie finansowała świadczenia Środkami przekazanych Fundacji przez fundatora to nie wystąpi obowiązek zapłaty 15% podatku od wartości przekazanego świadczenia.
Dla Fundatora jest to kluczowe do podjęcia decyzji czy skorzysta z konstrukcji fundacji rodzinnej w procesie planowania i wdrożenia sukcesji majątkowej w swojej rodzinie. Środki pieniężne jakie posiada fundator zostały już opodatkowane. I gdyby te środki przekazał do fundacji rodzinnej która następnie by je jako świadczenia przekazywała beneficjentom wówczas środki te byłyby po raz kolejny opodatkowane. Zdaniem Wnioskodawcy konstrukcja przychodu w fundacji rodzinnej wyklucza nowe kolejne opodatkowanie środków pieniężnych które już wcześniej były opodatkowane.
Pytania
1) Czy wypłacając Świadczenia w okresie od września 2023 r. Fundacja ma prawo wyłączyć z przychodu w rozumieniu art. 24q ust. 2 Ustawy CIT wartość Środków przekazanych Fundacji?
2) W razie odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 2 Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy obowiązek zapłaty podatku przez Fundację na podstawie art. 24q ust. 2 Ustawy CIT powstanie dopiero od momentu gdy beneficjenci otrzymają tytułem Świadczeń więcej niż wartość Środków przekazanych Fundacji innymi słowy dopiero?
3) Czy wypłacając Świadczenia Fundacja może uznać za przychód w rozumieniu art. 24q ust. 2 Ustawy CIT tylko tą ich część która jest zgodnie z uchwałą o podziale zysków Fundacji finansowana z zysków Fundacji które są w tej uchwale przeznaczone na wypłaty Świadczeń dla beneficjentów?
Pana stanowisko w sprawie
1) Wypłacając Świadczenia w okresie od września 2023 r. Fundacja ma prawo wyłączyć z przychodu w rozumieniu art. 24q ust. 2 Ustawy CIT wartość Środków przekazanych Fundacji.
2) W Fundacji obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 24q ust. 2 Ustawy CIT powstanie dopiero od momentu gdy beneficjenci otrzymają tytułem Świadczeń więcej niż wartość Środków przekazanych Fundacji.
3) Wypłacając Świadczenia Fundacja może uznać za przychód w rozumieniu art. 24q ust. 2 Ustawy CIT tylko tą ich część która jest zgodnie z uchwałą o podziale zysków Fundacji finansowana z zysków Fundacji które są w tej uchwale przeznaczone na wypłaty Świadczeń dla beneficjentów.
Zgodnie z art. 24q ust. 1 Ustawy CIT „Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.”
Zgodnie z art. 24q ust. 2 Ustawy CIT „Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.”
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacając Świadczenia Fundacja ma prawo wyłączyć z przychodu w rozumieniu art. 24q ust. 2 Ustawy CIT wartość Środków przekazanych Fundacji. W konsekwencji w Fundacji obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 24q ust. 2 Ustawy CIT powstanie dopiero od momentu gdy beneficjenci otrzymają tytułem Świadczeń więcej niż wartość Środków przekazanych Fundacji. Co się z tym wiąże to jeśli wg uchwały o podziale zysków część zysków Fundacji będzie przeznaczona na wypłaty Świadczeń to Fundacja może uznać za przychód w rozumieniu art. 24q ust. 2 Ustawy CIT tylko zysk — w rozumieniu ustawy o rachunkowości — który zgodnie z uchwałą o podziale zysków Fundacji przeznaczony jest na wypłaty Świadczeń dla beneficjentów i tylko w momencie gdy ten zysk jako część Świadczenia jest faktycznie wypłacany.
Stanowisko Wnioskodawcy wynika z wykładni pojęcia przychód wypracowanej w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego na tle art. 12 ust. 1 Ustawy CIT. Przychodem może być tylko realne przysporzenie, realne zwiększenie majątku podatnika. Jeśli zatem w sensie ekonomicznym Fundacja będąc jedynie pośrednikiem przekaże beneficjentom wartość 15 000 000 PLN którą otrzymała do fundatora to nie może powstać opodatkowany przychód w Fundacji. Przychód taki może powstać i powstanie dopiero gdy Fundacja osiągnie zyski w rozumieniu ustawy o rachunkowości a następnie zyski te na podstawie uchwały zgromadzenia beneficjentów będą wypłacone beneficjentom jako świadczenia w rozumieniu art. 2 ust. 2 Ustawy o fundacjach rodzinnych oraz art. 24q ust. 1 pkt 1 i art. 24q ust. 2 Ustawy CIT.
Za prawidłowością stanowiska Wnioskodawca przemawia cel i istota fundacji rodzinnej. Fundacja rodzinna ma wspomagać sukcesje majątkową a nie stanowić barierę w tejże sukcesji. Gdyby bowiem spadkobiercy otrzymali darowiznę lub spadek od Wnioskodawcy w wysokości 15 000 000 PLN nie wystąpiłoby obciążenie dodatkowym podatkiem, tj. ani podatek dochodowy od osób fizycznych ani podatek od spadków i darowizn. Beneficjenci, tj. małżonek i dzieci, są w stosunku do fundatora najbliższą rodziną i spadkobiercami ustawowymi. Gdyby przyjąć stanowisko odmienne od Wnioskodawcy wówczas samo istnienie Fundacji jako pośrednika pomiędzy spadkodawcą a jego spadkodawcami zwiększa podatek od przekazania majątku o 15% od Środków przekazanych Fundacji które następnie byłyby wypłacone spadkobiercom jako Świadczenia. Przekazanie tych samych środków spadkobiercom bez pośrednictwa Fundacji byłoby bez ww. podatku 15% wartości przekazanych środków. Jeszcze raz Wnioskodawca zwraca uwagę że środki wnoszone do Fundacji przez Wnioskodawcę jako fundatora pochodzą z jego działalności już opodatkowanej. Zatem ich opodatkowanie stawką 15% przychodów byłoby już kolejnym i to bardzo dotkliwym opodatkowaniem tj. bez prawa do pomniejszenia przychodów o koszty uzyskania przychodów. Ustawa CIT nie przewiduje bowiem prawa pomniejszenia przychodów w rozumieniu art. 24q ust. 2 Ustawy CIT o koszty uzyskania przychodów. Nie mniej nie można przyjmować że Fundacja osiąga przychody opodatkowane jeśli jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu środków beneficjentom które wcześniej w tej samej wysokości Fundator przekazał Fundacji. Przychodem mogą być wobec tego tylko zyski Fundacji przekazywane beneficjentom jako Świadczenia.
W piśmie z 30 maja 2023 r. wskazał Pan, że stanowisko w sprawie nie uległo zmianie w wyniku uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Opis zdarzenia faktycznego, zadane pytania oraz stanowisko w sprawie podatnika są spójne.
Istotą złożonego wniosku o wydanie interpretacji jest właśnie uzyskanie stanowiska Szefa KAS (winno być: Dyrektora KIS) czy tylko wówczas gdy Fundacja będzie świadczenia dla beneficjentów finansowała zyskami to tylko wówczas powstanie obowiązek zapłaty 15% podatku od wartości przekazanego świadczenia. A wówczas gdy Fundacja będzie finansowała świadczenia Środkami przekazanych Fundacji przez fundatora to nie wystąpi obowiązek zapłaty 15% podatku od wartości przekazanego świadczenia.
Dla Fundatora jest to kluczowe do podjęcia decyzji czy skorzysta z konstrukcji fundacji rodzinnej w procesie planowania i wdrożenia sukcesji majątkowej w swojej rodzinie. Środki pieniężne jakie posiada fundator zostały już opodatkowane. I gdyby te środki przekazał do fundacji rodzinnej która następnie by je jako świadczenia przekazywała beneficjentom wówczas środki te byłyby po raz kolejny opodatkowane. Zdaniem Wnioskodawcy, konstrukcja przychodu w fundacji rodzinnej wyklucza nowe kolejne opodatkowanie środków pieniężnych które już wcześniej były opodatkowane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
21 lutego 2023 r. ogłoszony został tekst ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: ufr). Zgodnie z art. 145 ufr:
Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
Zatem, tekst tej ustawy wszedł w życie 22 maja 2023 r.
Ustawą z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 825, dalej: ustawa zmieniająca) art. 18 ustawodawca dokonał zmiany ww. ustawy o fundacji rodzinnej. Zmiany te, zgodnie z art. 26 ustawy zmieniającej weszły w życie 22 maja 2023 r.
Zgodnie z art. 1 ufr:
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 4 ufr:
1.Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
2.Rejestr fundacji rodzinnych prowadzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, zwany dalej „sądem rejestrowym”.
3.W postępowaniu przed sądem rejestrowym stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805, z późn. zm.)) o postępowaniu nieprocesowym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Zgodnie ze zdaniem wstępnym do art. 133 ufr:
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, 2640 i 2745 oraz z 2023 r. poz. 185) wprowadza się wymienione w przepisie zmiany.
Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w nowym brzmieniu (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zmianami, które weszły w życie od maja 2023 r. dalej: updop):
1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
3. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:
1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.)), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;
2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
3) fundacji rodzinnych w organizacji.
Zgodnie z art. 1 ust. 7 updop:
Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1a, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna.
Zgodnie z art. 4a pkt 36 udpop:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 6-10 upop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Zatem, fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, należy jednak mieć na uwadze nw. przepisy.
Zgodnie z art. 24b ust. 19 updop:
Przepisy ust. 1-14 stosuje się odpowiednio do fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 24q ust. 1 updop:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Zatem, powyższe zwolnienie, wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, nie znajdzie jednak zastosowania do przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków (art. 6 ust. 6-10 updop).
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Wynika to z przepisu art. 6 ust. 7 updop, zgodnie z którym:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 5 ufr:
1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
W zakresie działalności prowadzonej przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie ona podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24r updop, zgodnie z którym:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
W odniesieniu do przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej wskazać należy, że w art. 24q ust. 2 updop ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:
Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.
Z kolei w art. 24q ust. 3-5 updop
3. W przypadku rozwiązania fundacji rodzinnej przychód odpowiadający wartości mienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, pomniejsza się o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora lub fundatorów.
4. Przez wartość podatkową mienia, o której mowa w ust. 3, rozumie się wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, jaka zostałaby przyjęta przez fundatora za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty bezpośrednio przed wniesieniem go do fundacji rodzinnej, nie wyższą od wartości rynkowej tego mienia.
5. W przypadku gdy przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w ust. 1, są rzeczy lub prawa lub inne świadczenia w naturze, w tym rzeczy i prawa przekazane lub postawione do dyspozycji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, ich wartość ustala się stosując przepisy art. 12 ust. 5-6a.
Zatem, podstawę opodatkowania stanowić będzie przychód odpowiadający wartości świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta lub fundatora albo przychód odpowiadający wartości przekazanego mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. W przypadku gdy przedmiotem świadczenia lub mieniem będą rzeczy lub prawa lub inne świadczenia w naturze, w tym rzeczy i prawa przekazane lub postawione do dyspozycji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, ich wartość będzie ustalana przy zastosowaniu ogólnych zasad w tym przedmiocie, uregulowanych przepisami art. 12 ust. 5-6a updop.
Zgodnie z art. 24q ust. 6 updop:
Podatek, o którym mowa w ust. 1, podlega wpłacie w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie lub mienie, o których mowa w ust. 1, zostały przekazane lub postawione do dyspozycji.
Na postawie art. 24s updop:
1. Fundacja rodzinna jest obowiązana złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (przychodu) osiągniętego w roku podatkowym ‒ w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następnego.
2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Końcowo wskazać należy, że zgodnie z art. 27 ust. 1da updop:
Przepis ust. 1 [zgodnie z którym: Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.] stosuje się do fundacji rodzinnej w zakresie nieobjętym zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25, z wyjątkiem wyłączenia określonego w art. 6 ust. 6.
Przenosząc ww. przepisy na grunt Pana sprawy wskazać należy, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zamierza Pan w okresie do końca sierpnia 2023 r. zostać fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej (dalej Fundacja). Planuje Pan, że Fundacja uzyska osobowość prawną do końca sierpnia 2023 r.
W okresie od czerwca 2023 r. będzie Pan mógł powołać Fundację oraz wnieść do niej składniki majątkowe w tym środki pieniężne jako fundusz założycielski jak również będzie Pan mógł następnie darować Fundacji kolejne środki pieniężne. Jako fundator wniesie Pan do Fundacji środki pieniężne w walucie polskiej na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie i będzie to kwota nie niższa niż 10 000 000 złotych polskich.
Środki przekazane Fundacji pochodzą z prowadzonej działalności z lat wcześniejszych i były już przez Pana opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Źródłem finansowania „Świadczeń” będą Środki przekazane Fundacji oraz zyski Fundacji z jej działalności inwestycyjnej zgodnej z ufr. Z tym, że Fundacja będzie prowadziła bardzo konserwatywną politykę inwestycyjną, gdyż jej głównym celem będzie ochrona kapitału otrzymanego od Fundatora. W związku z czym zyski roczne będą niskie, nie przekroczą 5-7% zainwestowanego kapitału a będą takie lata gdzie zyski z inwestycji będą jeszcze niższe lub bliskie zeru. Fundacja będzie prowadziła działalność inwestycyjną w zakresie wskazanym przez ustawodawcę w art. 5 ufr.
Zgromadzenie beneficjentów podejmując w roku 2024 decyzję o podziale zysków zadecyduje że cześć zysków będzie przeznaczona na wypłaty „Świadczeń” dla beneficjentów a część pozostanie przeznaczona na kapitał zapasowy Fundacji. Fundacja jest zobowiązania na podstawie ustawy o rachunkowości do prowadzenia pełnej rachunkowości oraz ustalania rocznego zysku i wykazywania go w rachunku zysków i strat będącego częścią sprawozdania finansowego sporządzanego przez Fundację. Tym samym „Świadczenia” wypłacane z Fundacji od września 2023 będę finansowane ze Środków przekazanych Fundacji a nie z zysków Fundacji, gdyż zyski te będą ujawnione w znaczeniu księgowym po sporządzaniu i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy Fundacji.
Przedmiotem Pana wątpliwości w zakresie pytania nr 1 jest ustalenie, czy wypłacając „Świadczenia” w okresie od września 2023 r. Fundacja ma prawo wyłączyć z przychodu w rozumieniu art. 24q ust. 2 updop wartość Środków przekazanych Fundacji.
Wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 24q podatek dochodowy powinien zostać uiszczony od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, na które, zgodnie z art. 2 ust. 2 ufr, składają się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów. Świadczenia te odpowiadają tym, jakie Fundacja zamierza wypłacić w okresie od września 2023 r., które są przedmiotem pytania nr 1.
O wyłączeniu z podstawy opodatkowania (przychodu w rozumieniu art. 24q ust. 2 updop) wartości Środków przekazanych Fundacji stanowi art. 24q ust. 3 updop. Jednak przepis ten, wbrew Pana opinii, dotyczy jedynie sytuacji przekazania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji. W opisie sprawy wprawdzie wskazuje Pan, w jakiej sytuacji może dojść do rozwiązania Fundacji, jednak z treści zadanych pytań i Pana stanowiska nie wynika, że wniosek dotyczy takiej sytuacji (rozwiązania Fundacji).
Mając na uwadze przepis art. 24q updop, zgodnie z którym podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania
oraz
przepis art. 24q ust. 2 updop w myśl którego podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1, a także fakt, że na gruncie ustawy o fundacji rodzinnej „świadczenie” definiowane jest jako składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie z jej statutem i listą beneficjentów (art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej) należy zauważyć, że przepisy te wiążą wystąpienie zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie fundacji rodzinnej z dokonaniem określonych przysporzeń na rzecz innych podmiotów (beneficjentów). Jednocześnie ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje pomniejszenia przychodu fundacji w przypadku świadczeń wypłaconych beneficjentowi ze środków przekazanych fundacji przez fundatora.
Powyższe, że wypłacając „Świadczenia” z postawy opodatkowania nie wyłącza się wartości Środków przekazanych Fundacji, potwierdza także przepis art. 24q ust. 5 updop, zgodnie z którym w przypadku gdy przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w ust. 1, są rzeczy lub prawa lub inne świadczenia w naturze, w tym rzeczy i prawa przekazane lub postawione do dyspozycji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, ich wartość ustala się stosując przepisy art. 12 ust. 5-6a. Przepis ten (tj. art. 12 ust. 5-6a updop) również nie dopuszcza takiej możliwości.
Wyjaśnić należy, że Świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, są opodatkowane według szczególnych zasad opisanych w przytoczonych wyżej przepisach, przepis art. 12 ust. 1 updop w opisanej przez Pana sytuacji nie znajduje zastosowania.
Mając na uwadze powyższe, Fundacja wypłacając Świadczenia w okresie od września 2023 r. nie będzie miała prawa wyłączyć z podstawy opodatkowania (przychodu w rozumieniu art. 24q ust. 2 updop) wartości Środków przekazanych Fundacji. Taka możliwość istnieje jedynie w przypadku rozwiązania Fundacji.
Zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
W związku z faktem, że Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 zostało ocenione jako nieprawidłowe, a odpowiedzi na pytanie nr 2 oczekuje Pan w sytuacji, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 jest prawidłowa, niezasadne stało się udzielnie odpowiedzi na pytanie nr 2.
Z kolei odnośnie pytania nr 3 dotyczącego ustalenia, czy wypłacając „Świadczenia” Fundacja może uznać za przychód w rozumieniu art. 24q ust. 2 updop tylko tę ich część która zgodnie z uchwałą o podziale zysków Fundacji finansowana jest z zysków Fundacji które są w tej uchwale przeznaczone na wypłaty Świadczeń dla beneficjentów należy zauważyć, że z powołanych przepisów nie wynika również, że opodatkowaniu podlega tylko ta część wypłaconego świadczenia, która pochodzi z zysków fundacji.
Jak wskazano, świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, są opodatkowane według szczególnych zasad opisanych w przytoczonych wyżej przepisach. Przepisy te nie dopuszczają sytuacji wyłączenia z podstawy opodatkowania jakichkolwiek świadczeń. Przepis art. 24q ust. 2 updop stanowi, że podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1, czyli świadczenia na które, zgodnie z art. 2 ust. 2 ufr, składają się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów. Świadczenia te, przekazane lub postawione do dyspozycji przez Fundację podlegają w całości opodatkowaniu niezależnie czy pochodzi ze środków przekazanych fundacji przez fundatora, czy też z zysków fundacji. Podatek ten wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać więc za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz musi się Pan zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right