Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.19.2023.2.MJ

Możliwość zwolnienia z opodatkowania świadczenia wdowiego otrzymywanego z USA.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 2 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczenia wdowiego otrzymywanego z USA.

Uzupełniła go Pani pismem z 16 czerwca 2023 r. (data wpływu 21 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (…) 2022 roku otrzymuje Pani z USA świadczenie wdowie naliczone przez Social Security Administration. Zgodnie z wyjaśnieniem otrzymanym z Biura Świadczeń Federalnych Ambasady Stanów Zjednoczonych (e-mail z (…) 2023 r.) Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration) wypłaca Pani świadczenie wdowie dla rozwiedzionej żony przyznane na podstawie amerykańskich przepisów emerytalno-rentowych. Kwota stanowiąca 85% całkowitego świadczenia wypłacanego do Polski podlega w Stanach Zjednoczonych Ameryki opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%. W praktyce oznacza to automatyczne potrącenie 25% całkowitej kwoty świadczenia od każdorazowej wpłaty za bieżące miesiące.

Z Ambasady Stanów Zjednoczonych Ameryki otrzymała Pani dokument (...) o wysokości otrzymanego w 2022 roku świadczenia oraz wysokości pobranego podatku (rozliczenie za 2022 rok).

Wyjaśnia Pani, że posiada Pani obywatelstwo polskie, nigdy nie pracowała w Stanach Zjednoczonych. Przedmiotowe świadczenie nie wynika i nie jest uzależnione od nabycia przez Panią uprawnień emerytalno-rentowych. Świadczenie przyznane Pani zostało na podstawie decyzji z (...) 2022 nr (...). Świadczenie otrzymała Pani w związku ze śmiercią byłego męża.

Świadczenie, od momentu przyznania, jest Pani wypłacane nieprzerwanie.

Polska jest Pani centrum interesów osobistych, gospodarczych i życiowych.

W 2022 roku świadczenie przekazywane było na Pani osobisty na rachunek bankowy prowadzony przez (...). Z wystawionego przez bank PIT-11 za 2022 rok wynika, że od świadczenia potrącona została składka zdrowotna do ZUS, natomiast bank nie pobrał i nie odprowadził do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W PIT- 11 otrzymane świadczenie wykazane zostało przez bank w rubryce „emerytura i renta zagraniczna".

Poza świadczeniem wdowim z USA otrzymuje Pani emeryturę polską z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Uzupełnienie

Ma Pani stałe miejsce zamieszkania w Polsce. Pobiera Pani polskie świadczenie emerytalne, od którego odprowadzany jest podatek dochodowy. Nie przebywa i nie mieszka Pani w innym kraju.

Wszystkie podatki odprowadza Pani w Polsce. Nigdy nie mieszkała i nie pracowała Pani w Stanach Zjednoczonych, ani w innym kraju.

Odnośnie określenia świadczenia otrzymywanego z USA podaje Pani cytując treść pisma otrzymanego z ambasady: „Biuro Świadczeń Federalnych niniejszym zaświadcza, że Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration), wypłaca Pani świadczenie wdowie dla rozwiedzionej żony przyznane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalno-rentowych. Kwota stanowiąca 85% całkowitego świadczenia wypłacanego do Polski podlega w Stanach Zjednoczonych Ameryki opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%. W praktyce oznacza to automatyczne potrącanie 25,5% całkowitej kwoty świadczeń od każdorazowej wypłaty za bieżące miesiące. To jest jedyna możliwa interpretacja nazwy świadczenia otrzymywanego z USA”. W Pani przekonaniu jest to świadczenie rodzinne przyznane na podstawie przepisów obowiązujących w USA a odpowiednik świadczenia przyznanego w Polsce, które na podstawie art. 21 pkt 1 ust 8 ustawy o podatku dochodowym jest zwolnione z obowiązku zapłaty podatku dochodowego jako wsparcie socjalne dla rozwiedzionej małżonki.

Pytanie

Czy otrzymane przeze mnie z USA świadczenie wdowie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani przekonaniu świadczenie małżeńskie w świetle przepisów prawnych obowiązujących w USA, jest świadczeniem rodzinnym i jako takie stanowi odpowiednik świadczeń rodzinnych, zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od osób fizycznych. W Polsce nie występuje zatem obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od ww. świadczeń. Amerykański system ubezpieczeń socjalnych przewiduje różne rodzaje świadczeń, których wypłata jest możliwa poza terytorium Stanów Zjednoczonych, w tym świadczenie dla byłej żony/męża – świadczenie przysługujące byłemu małżonkowi osoby uprawnionej do emerytury lub renty inwalidzkiej z chwilą osiągnięcia wieku emerytalnego. W Pani ocenie otrzymane tzw. „świadczenie wdowie dla rozwiedzionej żony" to świadczenie o charakterze socjalnym. Przyznanie Pani tego świadczenia nie jest związane i uzależnione od nabycia przez Panią uprawnień emerytalno-rentowych w USA. Świadczenie wdowie pobiera Pani po zmarłym byłym współmałżonku ubezpieczonym społecznie w USA. Wobec tego świadczenie wdowie wypłacane przez amerykańską administrację (Social Security Administration) należy traktować jak świadczenie otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych w rozumieniu polskiego prawa, a więc zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podobne są również interpretacje podatkowe Dyrektorów Izb Skarbowych w: Bydgoszczy ITPB2/415-335/14/RS, Warszawie IPPB4/4511-1373/15-2/JK3, Poznaniu ILPB2/415-208/13-4/TR i Katowicach IBPB-2-2.4511.857.2016.1.JG. oraz w najnowszej interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.621.2022.2.MK Zwolnienie z PIT renty wdowiej z USA. Przedstawione przez Panią stanowisko znajduje również potwierdzenie w wydanych przez Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych:

z 10.03.2023 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.43.2023.2.KP

z 17.02.2023 r. nr 0113-KDIPT2.4011.1038.2022.2.ACZ

z 1.12.2022 r. nr 0112-KDWL.4011.951.2022.2.JK

z 7.10.2020 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.639.2020.l.MKA oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 listopada 2021 r. VI SA/Wa 1593/21.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na fakt, że świadczenie wypłacane jest ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Przy czym, powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artkułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym Państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast z treści art. 12 ust. 7 cyt. ustawy wynika, że:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

W złożonym wniosku przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1)jest Pani emerytką mającą miejsce zamieszkania w Polsce;

2)otrzymuje Pani ze Stanów Zjednoczonych Ameryki świadczenie wdowie, które, według przepisów obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, jest świadczeniem rodzinnym.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednocześnie jednak – mając na uwadze wskazaną przez Panią w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego informację, że świadczenie wdowie jest świadczeniem przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA – jest ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Polsce nie występuje zatem obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od ww. świadczenia oraz uwzględnienia go w zeznaniu podatkowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W przedmiotowej interpretacji nie dokonano kwalifikacji otrzymywanego przez Panią świadczenia jako świadczenia rodzinnego, gdyż informacja ta jest elementem przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Przedmiotem interpretacji jest wyłącznie obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (zastosowanie zwolnienia).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Organ wydający interpretację nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny Pani stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.

Odnosząc się do przywołanych przez Panią interpretacji indywidualnych – zauważyć należy, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych oraz prawnych i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

W konsekwencji, nie mogą wpływać na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00