Interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.43.2023.2.KP
Opodatkowanie świadczenia wdowiego z USA.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 18 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia wdowiego z USA. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lutego 2023 r. (wpływ 1 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 1997 roku zawarła Pani związek małżeński z obywatelem USA M.K. Małżeństwo trwało do śmierci Pani męża, który zmarł (…) 2017 roku. W październiku 2022 roku powróciła Pani do Polski gdzie obecnie Pani mieszka i otrzymuje świadczenie rodzinne po zmarłym mężu z Social Security Administration z USA do banku w Polsce. Jest Pani obywatelką Polski oraz USA.
Świadczenie rodzinne otrzymuje Pani od listopada 2022 roku. Wpływa ono do banku, bank pobiera zaliczkę na Narodowy Fundusz Zdrowia 9% oraz zaliczkę na podatek 12%. Jest to świadczenie nieopodatkowane w USA, gdyż do kwoty 25000 dolarów rocznie jest zwolnione od podatku. Nie ma Pani żadnego zatrudnienia, pobiera Pani polską emeryturę w wysokości (...) zł miesięcznie. Nie posiada Pani innego dochodu z zagranicy poza świadczeniem wdowim z USA. Od tego świadczenia rząd USA nie pobiera amerykańskiego podatku, tzw. widow’s benefits od obywateli USA.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani była Pani w związku małżeńskim przez 20 lat. Pani mąż był obywatelem USA i pracował tylko na terenie USA. Zmarł w 2017 roku.
W 2022 roku po osiągnięciu przez Panią 60-tego roku życia została Pani przyznana renta rodzinna po zmarłym mężu, która jest wypłacana przez Social Security Administration.
W październiku 2022 roku przyjechała Pani do Polski, gdzie obecnie Pani przebywa i renta rodzinna jest przekazywana do banku w Polsce w R. Bank odprowadza zaliczkę na podatek od dochodu do Urzędu Skarbowego. Według rejonizacji podlega Pani Urzędowi Skarbowemu w (...). Bank odprowadza również składkę do NFZ.
Świadczenie to jest świadczeniem rodzinnym przyznawanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy według obowiązujących przepisów w prawie polskim ma Pani obowiązek płacić podatek w Polsce od świadczenia, renty rodzinnej otrzymywanej z USA?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, renta rodzinna została Pani przyznana gdy osiągnęła Pani 60 lat oraz dlatego, że nigdy nie wyszła Pani ponownie za mąż. Jest to świadczenie, które jest zwolnione od podatku do kwoty 25000 dolarów rocznie. Pomimo, że przedłożyła Pani do banku decyzję z Social Security Administration, bank nadal pobiera zaliczkę i odprowadza do urzędu skarbowego. Jest to renta wypracowana przez Pani męża i nieuzależniona od nabycia przez Panią uprawnień emerytalno-rentowych i powinna być zwolniona od podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Jak stanowi art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani obywatelką Polski oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. W 1997 roku zawarła Pani związek małżeński z obywatelem USA. Małżeństwo trwało do śmierci Pani męża, który zmarł (…) 2017 roku. W październiku 2022 roku powróciła Pani do Polski gdzie obecnie Pani mieszka i otrzymuje świadczenie rodzinne po zmarłym mężu z Social Security Administration z USA do banku w Polsce. Bank pobiera zaliczkę na Narodowy Fundusz Zdrowia 9% oraz zaliczkę na podatek 12%. Jest to świadczenie nieopodatkowane w USA. Nie ma Pani żadnego zatrudnienia, pobiera Pani polską emeryturę. Nie posiada Pani innego dochodu z zagranicy poza świadczeniem wdowim z USA. Świadczenie to jest świadczeniem rodzinnym przyznawanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA.
W związku z powyższym, w analizowanej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).
Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. Umowy:
Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Przepis art. 5 ust. 2 tej Umowy stanowi, że:
Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
Jak stanowi art. 5 ust. 3 Umowy:
Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie jednak jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Biorąc pod uwagę powyższe należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie rodzinne otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.
Jednak, w sytuacji gdy – jak wskazano we wniosku – świadczenie to jest świadczeniem rodzinnym otrzymywanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to jest ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa,otrzymane świadczenie wdowie jako świadczenie rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA, wypłacane przez amerykańską administrację Social Security – należy uznać za świadczenie otrzymywane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych i tym samym podlega ono zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Podsumowując – nie ma Pani obowiązku zapłaty podatku od wskazanego świadczenia rodzinnego otrzymywanego z USA.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).