Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-07-18
Data publikacji: 2023-07-18

PPK: Wypłata transferowa do zakładu ubezpieczeń albo na lokatę po 60. r.ż.

Uczestnik PPK, który ukończył 60. rok życia, może dokonać wypłaty transferowej swoich środków z PPK do zakładu ubezpieczeń. Z takiego rozwiązania można skorzystać w przypadku, gdy uczestnik PPK zawarł z zakładem ubezpieczeń umowę, na podstawie której - po osiągnięciu przez niego 60. roku życia - nabędzie on prawo do świadczenia okresowego lub dożywotniego.

Zakład ubezpieczeń, w rozumieniu ustawy o PPK, to krajowy zakład ubezpieczeń, zagraniczny zakład ubezpieczeń z siedzibą w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej bądź główny oddział zagranicznego zakładu ubezpieczeń z siedzibą w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej, o których mowa w ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, uprawnione do prowadzenia działalności określonej w dziale I w grupie 3 załącznika do tej ustawy, w zakresie oferowania ubezpieczeń z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Po osiągnięciu przez uczestnika PPK 60. roku życia, może on także dokonać wypłaty transferowej środków z rachunku PPK na swój rachunek:

  • terminowej lokaty oszczędnościowej, prowadzony przez bank albo
  • lokaty terminowej prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

Przykład. Bez dalszych wpłat na rachunek PPK
Uczestnik PPK, który osiągnął 60. rok życia, chce przetransferować swoje środki z rachunku PPK do zakładu ubezpieczeń albo na rachunek lokaty terminowej. Są to rozwiązania alternatywne w stosunku do wypłaty środków z rachunku PPK, po ukończeniu 60. roku życia. Uczestnik ten nadal pracuje. Wypłata transferowa do zakładu ubezpieczeń albo na rachunek lokaty terminowej wstrzyma jednak dokonywanie wpłat i przekazywanie dopłat rocznych na jego rachunek PPK.

Przykład. Brak możliwości wypłaty transferowej na IKE uczestnika PPK
Uczestnik PPK chce przetransferować swoje środki z rachunku PPK na IKE. Nie jest to dopuszczalne. Ustawa o PPK nie przewiduje dokonania przez uczestnika PPK wypłaty transferowej na jego IKE.

Przykład. Niedopuszczalna częściowa wypłata transferowa
Uczestnik PPK chce dokonać częściowej wypłaty transferowej ze swojego rachunku PPK do zakładu ubezpieczeń. Nie jest to jednak dopuszczalne. Wypłata transferowa musi obejmować całość środków zgromadzonych na rachunku PPK.

Wypłata transferowa jest dokonywana na podstawie dyspozycji uczestnika PPK złożonej instytucji finansowej, po okazaniu odpowiednio potwierdzenia zawarcia: umowy z zakładem ubezpieczeń, umowy o prowadzenie rachunku terminowej lokaty oszczędnościowej albo umowy o prowadzenie rachunku lokaty terminowej w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

Wypłaty transferowej na rachunek terminowej lokaty oszczędnościowej w banku albo na rachunek lokaty terminowej w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej można dokonać tylko wtedy, gdy w umowie o prowadzenie rachunku, na który ma nastąpić ten transfer, przewidziano możliwość dysponowania środkami przekazanymi z PPK jedynie w sposób określony w art. 99 ust. 1 ustawy o PPK, czyli wypłacając:

  • 25% środków jednorazowo, a 75% w co najmniej 120 miesięcznych ratach albo;
  • 100% środków w co najmniej 120 miesięcznych ratach.

Wypłata transferowa następuje w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia dyspozycji tej wypłaty przez uczestnika PPK. Przed dokonaniem wypłaty transferowej, instytucja finansowa sporządza - w formie elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jej na trwałym nośniku - informację dotyczącą uczestnika PPK, z którego rachunku PPK ma zostać dokonana ta wypłata, zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z 21 sierpnia 2019 r.

Źródło: www.mojeppk.pl

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00