Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.445.2023.1.WN

Brak opodatkowania dofinansowania na realizację projektu pn. „…”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku opodatkowania dofinansowania na realizację projektu pn. „……….”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina realizuje projekt pn. „………”.

Nabór wniosków prowadzony był w terminie do 14 maja 2018 r. w Urzędzie Gminy.

Deklaracje Grantobiorców były rozpatrywane według kolejności ich składania. Wnioskodawca umieszczony na liście rezerwowej może znaleźć się na liście uczestników Projektu, w następujących przypadkach:

- nie dojdzie do podpisania Umowy z którymkolwiek z wnioskodawców umieszczonych na liście uczestników Projektu,

- dojdzie do odstąpienia lub rozwiązania Umowy przez którąkolwiek ze stron,

- zwiększona zostanie liczba Grantobiorców, którzy mogą zostać objęci Projektem.

Beneficjent nie może zawrzeć umowy o powierzenie grantu z podmiotem wykluczonym z możliwości otrzymania dofinansowania na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

Grantodawca informuje Grantobiorcę o przyznaniu grantu.

Grantobiorca zobowiązany jest przeprowadzić badanie rynku poprzez wysłanie/przekazanie zapytania ofertowego w celu pozyskania porównania i wyboru najkorzystniejszej oferty rynkowej. Wymagane jest udokumentowanie przeprowadzonej procedury poprzez zgromadzenie i archiwizację stosownej dokumentacji (potwierdzenie wysłania minimum 3 zapytań: pisemne oferty, sporządzone pisemne oświadczenie dotyczące przeprowadzonego rozeznania rynku.

Otrzymanie m.in. 3 ofert od potencjalnych wykonawców i wybór najkorzystniejszej (wyboru dokonuje Grantobiorca na podstawie kryteriów określonych w zapytaniu ofertowym).

Dopełnienie formalności zatwierdzających Projekt instalacji OZE, w tym akceptacja koordynatora Projektu.

Warunkiem uzyskania grantu, a co za tym idzie wypłaty środków, jest przedłożenie Gminie oryginałów następujących dokumentów:

- Grantobiorca celem otrzymania grantu zobowiązuje się zawrzeć umowę o wykonanie instalacji zestawu fotowoltaiki oraz montażu pompy ciepła c.w.u. z jedną z co najmniej trzech firm, wśród których Grantobiorca dokonał rozeznania rynku (wysłał zapytania ofertowe o montaż instalacji OZE i otrzymał oferty). Zawarcie umowy z wykonawcą oraz zakup urządzeń do instalacji musi nastąpić po podpisaniu niniejszej umowy.

- Grantobiorca zobowiązuje się sfinansować realizację inwestycji, o którą wnioskuje ze środków własnych. Grantobiorca zobowiązuje się do wykorzystania grantu zgodnie z jego przeznaczeniem.

- Grantobiorca zobowiązuje się do poddania się kontroli na warunkach określonych w umowie.

- Grantobiorca zobowiązuje się do ponoszenia wydatków na inwestycje w sposób oszczędny tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych, tak aby osiągnąć najlepsze możliwe efekty mając na uwadze planowane nakłady na inwestycje.

Po ukończeniu inwestycji, Grantobiorca przedkłada Gminie:

a) umowę z Wykonawcą,

b) kosztorys powykonawczy lub protokół odbioru, podpisany przez Wykonawcę, ze wskazaniem ilości wykonanych prac, modelem zamontowanych urządzeń wraz z ich ilością oraz mocą,

c) zdjęcia obrazujące miejsce umiejscowienia instalacji przed wykonaniem montażu oraz po wykonaniu montażu obrazujące efekt inwestycji. Zdjęcia powinny uwidaczniać elementy identyfikujące zainstalowane urządzenie np. tabliczki znamionowe itp.,

d) kopię certyfikatu wydanego przez właściwą jednostkę certyfikującą potwierdzenie że urządzenia zastosowane w inwestycji posiadają zgodność z normą,

e) dokumenty pozwalające na przystąpienie do użytkowania jeśli są wymagane zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane.

Po ukończeniu inwestycji Grantobiorca oraz Wykonawca sporządzą protokół odbioru ze wskazaniem jakie elementy rozliczeniowe zostały wykonane - wartość i ilość oraz protokół odbioru dotyczący efektu ekologicznego. Warunkiem uzyskania grantu, a co za tym idzie wypłaty środków, jest przedłożenie Gminie oryginałów następujących dokumentów:

a) formularza rozliczenia dotacji,

b) fakturę/umowę potwierdzającą zakup/montaż fabrycznie nowych urządzeń,

c) dowód zapłaty Wykonawcy — przelew bankowy, z wyłączeniem przelewów wierzytelności, potrąceń oraz wypłat gotówkowych,

d) kosztorys powykonawczy zatwierdzony przez beneficjenta lub protokół odbioru ze wskazaniem ilości oraz wartości wykonania danego elementu,

e) protokół odbioru potwierdzający efekt ekologiczny u Grantobiorcy,

f) oświadczenie o VAT, jeśli VAT stanowi wydatek kwalifikowany,

g) oświadczenie Grantobiorcy o nie wykluczeniu z możliwości otrzymania dofinansowania,

h) oświadczenie dotyczące trwałości przedsięwzięcia,

j) oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością,

k) oświadczenie dotyczące poniesienia wydatków w sposób oszczędny, tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych i spełniających wymogi uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów,

l) oświadczenie o braku wystąpienia podwójnego dofinansowania wydatków,

 m) formularze i zaświadczenia dotyczące pomocy de minimis zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na moment udzielenia grantu.

W przypadku Grantobiorcy, który jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, w sytuacji złożenia oświadczenia o kwalifikowalności VAT wymaga się przedłożenia indywidualnej interpretacji podatkowej właściwego organu podatkowego potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT.

Gmina zweryfikuje efekt ekologiczny u Grantobiorcy, przez który rozumie się osiągnięcie wykonania zadania czego potwierdzeniem są dokumenty wymienione w pkt jak wyżej.

Warunkiem wypłaty grantu jest:

1. zrealizowanie inwestycji,

2. pozytywny wynik przeprowadzonej kontroli i zaakceptowanie przez Gminę, przedłożonych przez Grantobiorcę dokumentów rozliczających zadanie,

3. otrzymanie przez Gminę dofinansowania do inwestycji określonej w umowie.

4. Kwota grantu zostanie przelana na rachunek bankowy Grantobiorcy w terminie do 60 dni, licząc od dnia przedłożenia dokumentów,

5. W uzasadnionych przypadkach termin wypłaty środków może ulec wydłużeniu do 90 dni, licząc od daty przedłożenia dokumentów.

6. W przypadku negatywnego wyniku przeprowadzonej kontroli, uniemożliwienia jej przeprowadzenia lub niezaakceptowania przez Gminę rozliczenia przedmiotu umowy, grant nie zostanie wypłacony, a umowa ulega rozwiązaniu.

7. W przypadku nienależnego pobrania grantu lub pobrania go w nadmiernej wysokości, Grantobiorca zobowiązany będzie do zwrotu grantu.

Wysokość grantu i wkład własny

1. Inwestycja polegająca na instalacji zestawu fotowoltaiki oraz montażu pompy ciepła c.w.u. oraz podłączeniu do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej wykonywana jest na koszt Grantobiorcy na podstawie umowy z Wykonawcą.

2. Właścicielem wykonanej inwestycji jest Grantobiorca.

3. Instalacja musi być wykonana z fabrycznie nowych materiałów i urządzeń.

4. Przedmiot umowy z Wykonawcą wykraczający poza zakres zakupu, montażu i podłączenia instalacji zestawu fotowoltaiki oraz montażu pompy ciepła c.w.u. o mocy wskazanej powyżej, sprzeczny z wymogami określonymi w pkt powyżej nie kwalifikuje się do uczestnictwa w Projekcie i jest podstawą do wypowiedzenia niniejszej Umowy.

5. Maksymalna wysokość grantu (brutto) wynosić będzie nie więcej niż:

a)20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych) na zestaw fotowoltaiki,

b)10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) na zestaw paneli solarnych oraz kotła na biomasę,

c)30 000 zł (słownie: trzydzieści tysięcy złotych) na pompę ciepła z przeznaczeniem centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej,

d)25 000 zł (słownie: dwadzieścia pięć tysięcy złotych) na pompę ciepła z przeznaczeniem centralnego ogrzewania,

e)15 000 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych) na pompę ciepła z przeznaczeniem ciepłej wody użytkowej.

Przy wysokości grantu 20 000,00 zł: dofinansowanie UE - 95% tj. 19 000,00 zł, wkład Gminy 5% tj. 1000,00 zł (wkładem własnym gminy będzie refundacja poniesionych kosztów na obsługę grantów: audyty, weryfikacja dokumentacji, rozliczenie, nadzór).

Suma grantu do wypłacenia 20 000,00 zł

6. Podatek VAT naliczany zgodnie z obowiązującym prawem, w zależności od Grantobiorcy, stanowił będzie koszt kwalifikowany bądź niekwalifikowany (dotyczy tych Grantobiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą, na którą ma wpływ udzielone wsparcie).

7. Wkładem własnym Grantobiorcy jest poniesiony przez niego koszt inwestycji ponad kwotę otrzymanego grantu.

8. Gmina nie udziela zaliczek na pokrycie kosztów inwestycji przez Grantobiorcę.

9. W przypadku kiedy udzielenie przez Gminę grantu Grantobiorcy będzie nosiło znamiona pomocy publicznej, pomoc ta zostanie udzielona na zasadach pomocy de minimis. Warunki i zasady udzielenia pomocy będą zgodne z określonymi we właściwych aktach prawnych obowiązujących na moment udzielenia pomocy. Grantobiorca będzie zobowiązany dostarczyć wszelkie zaświadczenia i formularze zgodne z wymogami określonymi we właściwych aktach prawnych.

10. W przypadku braku możliwości udzielenia pomocy publicznej Grantobiorcy na zasadach de minimis Gmina zastrzega sobie prawo do odmowy udzielenia grantu.

11. Gmina nie będzie zawierać umowy o powierzenie grantu z podmiotem wykluczonym z możliwości otrzymania dofinansowania na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

W okresie trwałości Grantobiorca jest zobowiązany do utrzymywania instalacji OZE wykonanej w ramach Projektu w niezmienionym stanie technicznym, co oznacza brak możliwości zmiany miejsca instalacji i jej przeznaczenia przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji Projektu przez Gminę, tj. od dnia wpływu ostatniej transzy dofinansowania na rzecz Gminy. Mieszkaniec zostanie poinformowany pisemnie lub za pośrednictwem komunikatu na stronie o dacie rozpoczęcia i zakończenia okresu trwałości Projektu.

Pytanie

Czy w związku z otrzymaniem przez Gminę środków na wypłatę grantów dla mieszkańców w ramach realizacji opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu, otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy o VAT i co do zasady będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, ponieważ Grantobiorca (mieszkaniec) sam będzie nabywał towary i usługi w ramach projektu oraz w całości opłacał Faktury, a następnie będzie ubiegał się o refundację części poniesionych kosztów. Grantobiorca nie będzie zobowiązany do uiszczenia żadnej opłaty na rzecz Gminy w postaci wkładu własnego.

W konsekwencji otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dostarczane towary, a w konsekwencji nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c,art. 32,art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na podstawie art. 29a ust. 6 ustawy,

podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Cytowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.). Z treści ww. artykułu wynika, że

w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy. Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w związku z otrzymaniem przez Gminę środków na wypłatę grantów dla mieszkańców w ramach realizacji opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu, otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy o VAT i co do zasady będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przepisy prawa i orzeczenia TSUE mające zastosowanie w sprawie uznać należy, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie na realizację projektu pn. „….” w ramach którego Gmina (Grantodawca) przekaże środki pieniężne mieszkańcom (Grantobiorcom) nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy Grant przyznawany będzie w formie refundacji wydatków poniesionych na montaż instalacji OZE, co oznacza, że mieszkaniec ponosi całość kosztów inwestycji, która zgodnie z zawartą umową będzie mu refundowana. Każdy Grantobiorca będzie zobowiązany zawrzeć umowę o wykonanie instalacji zestawu fotowoltaiki oraz montażu pompy ciepła c.w.u. z wybranym wykonawcą (jednym z co najmniej trzech firm wśród których dokonał rozeznania rynku). Inwestycja wykonywana jest na koszt Grantobiorcy na podstawie umowy z Wykonawcą. Warunkiem uzyskania grantu, a co za tym idzie wypłaty środków jest przedłożenie Gminie m.in. oryginału faktury/umowy potwierdzającą zakup/montaż fabrycznie nowych urządzeń, dowód zapłaty Wykonawcy.

Opis sprawy wskazuje, że Państwa działanie ograniczają się jedynie do rozliczenia i wypłaty na rzecz mieszkańca określonej kwoty w formie dotacji/grantu (którego maksymalna wysokość zależna jest od montowanej przez mieszkańca instalacji OZE).

Czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako zwrot kosztów zakupu i montażu instalacji nie stanowi świadczenia usług. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że nie świadczą Państwo na rzecz osób fizycznych (Mieszkańców) biorących udział w projekcie jakichkolwiek czynności. To inwestor (Mieszkaniec gminy) zakupi i zamontuje we własnym zakresie instalacje. Na podstawie umowy przyznają Państwo Mieszkańcowi pomoc finansową w formie refundacji pokrywającej część poniesionych przez Mieszkańca wydatków. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że są Państwo grantodawcą i w żaden sposób nie angażują się w realizację montażu instalacji.

Zatem jeżeli faktycznie – tak jak wynika to z opisanego zdarzenia przyszłego – przedmiotem umowy zawartej przez Państwa (Beneficjenta) z Grantobiorcą (Mieszkańcem) będzie jedynie zwrot kosztów i operacji tej nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Państwem a Mieszkańcem, to zwrot kosztów instalacji na rzecz Grantobiorcy (Mieszkańca) nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych Mieszkańcowi (inwestorowi) nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru) w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem, stwierdzić należy, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie na realizację Projektu będącego przedmiotem wniosku, nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, nie mają Państwo obowiązku odprowadzania podatku VAT od otrzymanej dotacji.

Podsumowując, otrzymane dofinansowanie na realizację projektu, w ramach którego przekażą Państwo środki pieniężne Grantobiorcom z tej dotacji, nie stanowi wynagrodzenia z tytułu wykonywanych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym dotacja nie powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 225 ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00