Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.176.2023.1.BJ
W zakresie ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym wypłacona zgodnie z postanowieniami Uchwały nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym wypłacona zgodnie z postanowieniami Uchwały nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca X jest spółką handlową w rozumieniu art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, wpisaną do rejestru przedsiębiorców (KRS) (...) 2016 r.
Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów w Polsce (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy) oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rok obrotowy i podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka prowadzi księgi rachunkowe i jest zobligowana do sporządzania oraz składania sprawozdań finansowych.
Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług logistycznych, a przede wszystkim przechowywanie i magazynowanie towarów oraz wynajem nieruchomości.
X należy do Grupy Kapitałowej Y (dalej: Y). Jednostką dominującą Y jest Y S.A., która posiada 100% akcji spółki X. Zarząd Y S.A. opracowuje strategię rozwoju całej Y i przez uczestnictwo we władzach statutowych spółki zależnej podejmuje kluczowe decyzje. Spółki Y nie tworzą podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.
(...) 2022 r. Zarząd Y S.A. (spółki dominującej w Y) podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu opcji strategicznych dotyczących przyszłości Y (dalej jako: Przegląd). Głównym założeniem Przeglądu była ocena możliwych kierunków działań, zmierzających do dalszego rozwoju Y, w tym Spółki oraz prowadzonej przez nią działalności. Decyzja o objęciu Przeglądem także X (spółki zależnej) podyktowana była modelem działania całej Y. Y S.A. posiada 100% akcji w X, przez co jej strategia i funkcjonowanie są ściśle związane z decyzjami podejmowanymi na poziomie Y S.A., a cała Y działa na zasadzie synergii.
W celu realizacji powyższego założenia za jedną z głównych opcji działania uznano pozyskanie inwestora finansowego lub strategicznego (dalej: Inwestor) ukierunkowanego na dalszy rozwój całej Y, w tym X, zainteresowanego nabyciem istotnej części lub całości akcji spółki dominującej od jej obecnych akcjonariuszy (dalej: Transakcja) i w efekcie przejęciem częściowej lub całkowitej kontroli nad tą spółką i spółką od niej bezpośrednio zależną (Wnioskodawca). Opcja ta została oceniona przez Zarządy Y S.A. oraz Wnioskodawcy jako fundamentalna dla dalszej ekspansji na rynku i dynamizacji procesów rozwojowych wszystkich podmiotów należących do Y, a zatem także dla Wnioskodawcy. Spółka oczekuje bowiem, że przeprowadzenie Transakcji pozytywnie wpłynie na sytuację finansową oraz biznesową, a także perspektywy dalszego rozwoju Spółki oraz Y.
W zależności od rodzaju pozyskanego Inwestora (finansowy lub branżowy) i rezultatu przeprowadzonych negocjacji, uznano, że Spółka oraz cała Y w wyniku Transakcji może potencjalnie uzyskać m.in. następujące korzyści:
dostęp do know-how biznesowego nowego inwestora,
1.pozyskanie silniejszej pozycji przy negocjowaniu z dostawcami, co może wiązać się z obniżeniem cen towarów, które Y dystrybuuje,
2.możliwość korzystania z licznych efektów synergii dalszego rozwoju biznesu,
3.potencjalny dostęp do nowych rynków (ekspansja terytorialna) terytorialnych, nowych segmentów rynku,
4.prawdopodobny dostęp do zwiększonej bazy klientów, a także kontraktów oraz oferty produktowej,
5.możliwość utrzymania przez Spółkę oraz całą Y obecnego zatrudnienia, a nawet zwiększenia liczby zatrudnionych - dzięki rozwojowi prowadzonej działalności.
6.wzmocnienie standingu finansowego Spółki, co może pozytywnie przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Spółki na rynku.
Uchwałą Rady Nadzorczej Spółki podjętą (...) 2022 r. (dalej: Uchwała) w związku z prowadzonym Przeglądem, biorąc pod uwagę, że realizacja strategii biznesowej przez Zarząd X ma istotne znaczenie dla Przeglądu opcji strategicznych całej Y postanowiono o wprowadzeniu nagrody specjalnej dla Członków Zarządu X, w ramach której Członkom Zarządu zostanie przyznana nagroda specjalna brutto na zasadach i warunkach szczegółowo określonych w Uchwale.
W Uchwale wskazano na następujące warunki przyznania nagrody:
a)przeprowadzenie transakcji nabycia akcji Y S.A. przez Inwestora w wyniku ogłoszenia wezwania na sprzedaż akcji tej spółki (dalej: Wezwanie) zgodnie z art. 72a lub 73 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z dnia 29 lipca 2005 r. (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1983 dalej: Ustawa o ofercie publicznej), w konsekwencji którego dojdzie do zmiany kontroli nad tą spółką (i w konsekwencji spółką od niej bezpośrednio zależną (Wnioskodawca)) w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. 2019 poz. 351 ze zm.;) oraz
b)akcje Y S.A. zostaną nabyte w ramach Wezwania po cenie nie niższej niż wskazana w treści Uchwały cena za 1 akcję (dalej: cena minimalna).
Ponadto zgodnie z treścią Uchwały:
i. wysokość nagrody specjalnej przyznanej Członkom Zarządu Wnioskodawcy będzie zależała od ceny za jaką akcje Y S.A. zostaną nabyte w ramach Wezwania. Uchwała określiła zasady obliczenia wysokości nagrody specjalnej w 6 różnych wariantach (progach), odwołujących się do kryterium ceny za 1 akcję zapłaconej przez Inwestora oraz różnicy pomiędzy tą ceną a ceną minimalną wskazaną w Uchwale,
ii. wartość nagrody specjalnej zostanie ustalona na podstawie dokumentacji przedłożonej Radzie Nadzorczej przez Zarząd Wnioskodawcy w oparciu o podaną przez Y S.A. do publicznej wiadomości informację o rozliczeniu Wezwania,
iii. łączna kwota nagrody specjalnej zostanie przyznana Członkom Zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej, podjętej nie później niż w terminie 14 dni od dnia podania przez Y S.A. do publicznej wiadomości informacji o wynikach Wezwania i przydzielona poszczególnym Członkom Zarządu Wnioskodawcy w częściach określonych procentowo w treści Uchwały.
iv. nagroda specjalna zostanie wypłacona tylko tym Członkom Zarządu, którzy sprawowali funkcje Członków Zarządu oraz nie byli w okresie wypowiedzenia umowy o pracę, na podstawie której świadczyli pracę na rzecz Spółki:
b.w dacie rozliczenia transakcji nabycia akcji Spółki przez Inwestora,
v. w przypadku ogłoszenia przez Inwestora drugiego wezwania na sprzedaż akcji Y S.A., kolejnych wezwań na sprzedaż akcji Y S.A., wykupu przymusowego, dokonania przez Inwestora dopłaty do ceny akcji na podstawie art. 79 lit. c Ustawy o ofercie publicznej lub przeprowadzenia innej transakcji nabycia akcji Spółki w okresie 12 miesięcy od dnia rozliczenia pierwszego Wezwania - członkom Zarządu będzie przysługiwała dodatkowa nagroda specjalna, obliczona odpowiednio na zasadach określonych w Uchwale.
Jednocześnie, zgodnie z Uchwałą w przypadku, gdy Transakcja nabycia akcji Y S.A. nie będzie przeprowadzona do 31 grudnia 2023 r. nagroda specjalna ani dodatkowa nagroda specjalna nie zostaną wypłacone.
Członków Zarządu, których potencjalnie dotyczy nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna łączy z Wnioskodawcą stosunek powołania oraz są oni zatrudnieni w Spółce na podstawie umowy o pracę.
Nagroda specjalna i dodatkowa nagroda specjalna, w przypadku spełnienia warunków określonych w Uchwale, zostaną wypłacone w ramach łączącego Członków Zarządu ze Spółką stosunku powołania.
Źródłem finansowania nagrody specjalnej i dodatkowej nagrody specjalnej będą środki obrotowe Spółki.
Uprawnieni do otrzymania (po spełnieniu warunków określonych w Uchwale) nagrody specjalnej oraz dodatkowej nagrody specjalnej Członkowie Zarządu Spółki są polskimi rezydentami podatkowymi tj. podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, tj. podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym wypłacona zgodnie z postanowieniami Uchwały nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona zgodnie z postanowieniami Uchwały nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: Ustawa o CIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Powyższe oznacza, że zasadniczo wszystkie poniesione wydatki, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT stanowią koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Uznanie wydatku za koszt podatkowy wymaga zatem od podatnika wykazania, że wydatek jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniony.
Powyższe oznacza, że każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika podlega indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej, z wyjątkiem gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza istnienie związku przyczynowo skutkowego pomiędzy poniesieniem kosztu a przychodem, bądź zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu.
W konsekwencji, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych może zaliczyć w ciężar kosztów wszelkie faktycznie poniesione wydatki, które mają, będą miały lub mogły mieć określony wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, chyba, że zostały one enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, tj. w grupie wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem doktryny i praktyki, w celu kwalifikacji określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów należy spełnić określone przesłanki, a mianowicie wydatek:
1. powinien pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i powinien mieć charakter celowy, czyli zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
2. powinien zostać należycie udokumentowany,
3. powinien mieć charakter definitywny (rzeczywisty), czyli jego wartość nie powinna zostać podatnikowi zwrócona,
4. powinien być poniesiony z majątku podatnika,
5. nie może być objęty katalogiem wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, określonym w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.
Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów oraz które nie są objęte wyłączeniem na mocy art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.
W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, odnosząc się do wyżej wymienionych przesłanek, należy wskazać, że:
Ad. 1 - pomiędzy wypłatą nagrody specjalnej i dodatkowej nagrody specjalnej Członkom Zarządu Spółki oraz przychodami Spółki istnieje związek przyczynowo - skutkowy, przejawiający się w tym, że:
i.nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna zostały przewidziane jako element motywujący do poszukiwania oraz realizacji opcji strategicznej w postaci pozyskania Inwestora dla spółki dominującej w Y, która to opcja została uznana za fundamentalną z perspektywy dalszego rozwoju Y jako całości, w tym Wnioskodawcy, który jest spółką bezpośrednio zależną od spółki dominującej oraz zabezpieczenia przychodów osiąganych przez poszczególne spółki Y. Pozyskanie Inwestora, który posiada dobrą opinię na rynku i wejście w skład grupy kapitałowej Inwestora ma bezpośredni wpływ na renomę Wnioskodawcy na rynku i w konsekwencji na zwiększenie pozycji negocjacyjnej i przetargowej Spółki w negocjacjach z nowymi oraz dotychczasowymi klientami. Niewykluczone również, że dzięki Inwestorowi Spółka będzie mogła poszerzyć zakres prowadzonej działalności (rozszerzyć ofertę produktową) w oparciu o dostęp do nowego know-how obecnego w grupie kapitałowej Inwestora lub jego oferty produktowej, która będzie mogła być przedstawiona klientom Spółki. Dołączenie do znanej grupy kapitałowej może również poprawić dobrą obecnie pozycję Wnioskodawcy na rynku pracy jako renomowanego i wiarygodnego pracodawcy należącego do silnej grupy kapitałowej. Nowy Inwestor może również przyczynić się do polepszenia pozycji Spółki na rynkach finansowych (co z kolei może się przyczynić do pozyskania korzystnych warunków finansowania zewnętrznego).
ii.nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna zostały uzależnione od ceny nabycia akcji Y S.A. (Spółki dominującej w Y, posiadającej 100% akcji X) przez Inwestora, co bez względu na spełnienie warunków określonych w Uchwale niewątpliwie należy uznać za czynnik motywujący do budowania przez uprawnionych Członków Zarządu wartości Spółki, która na tę cenę ma bezpośrednie przełożenie. Nie ma bowiem wątpliwości, iż na cenę akcji Y S.A. wpływa wartość aktywów tego podmiotu oraz potencjał tych aktywów do generowania w przyszłości dodatnich przepływów pieniężnych, a jedno z kluczowych aktywów spółki dominującej w Y stanowią udziały w X. Tym samym związek nagrody specjalnej i dodatkowej nagrody specjalnej z przychodami jest tym bardziej ewidentny.
iii.nagroda specjalna i dodatkowa nagroda specjalna niewątpliwie wpływają na zatrzymanie wykwalifikowanych Członków Zarządu w Spółce, co ma odzwierciedlenie w osiąganych przez Spółkę i całą Y przychodach. Spółce nie grozi bowiem nagła utrata kluczowych z punktu widzenia jej funkcjonowania osób, dysponujących istotnym z perspektywy działalności Wnioskodawcy doświadczeniem oraz wiedzą.
Tym samym przesłanka nr 1 będzie spełniona.
Ad. 2 - jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego na potrzeby określenia wartości nagrody specjalnej i dodatkowej nagrody specjalnej przygotowana będzie odpowiednia dokumentacja, a nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna będą przyznane i wypłacone na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki.
Tym samym wydatek będzie właściwie udokumentowany a w konsekwencji przesłanka nr 2 również będzie spełniona.
Ad. 3. - wydatek związany z potencjalną wypłatą nagrody specjalnej i dodatkowej nagrody specjalnej będzie miał charakter definitywny. Tym samym przesłanka nr 3 również będzie spełniona.
Ad. 4. - jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego źródłem finansowania nagrody specjalnej i dodatkowej nagrody specjalnej będą środki obrotowe Spółki. Zatem przesłanka nr 4 również będzie spełniona.
Ad. 5. - zdaniem Wnioskodawcy wydatek poniesiony w celu wypłaty nagrody specjalnej oraz dodatkowej nagrody specjalnej nie jest objęty katalogiem wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, określonym w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT. Szczegółowe uzasadnienie w tym zakresie Wnioskodawca prezentuje w dalszej części wniosku.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy o PIT (Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r. poz. 2647ze zm., dalej: Ustawa o PIT), świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. poz. 1052 oraz z 2017 r. poz. 60), świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996,1000,1290,1669 i 2245), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g.
Wśród należności wymienionych w art. 13 ustawy o PIT wymieniono m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7 powołanego przepisu).
Zdaniem Wnioskodawcy, odczytując art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT, na podstawie wnioskowania a contrario należy stwierdzić, że stanowią koszt uzyskania przychodu wypłacone, dokonane lub pozostawione do dyspozycji wypłaty, świadczenia i inne należności m.in. z tytułów o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, tj. wypłaty na rzecz członków zarządu.
Dodatkowo należy zauważyć, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 15a Ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kwot wypłacanych tytułem podziału (rozliczenia) wyniku finansowego jednostki (zysku netto).
Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kwot wypłacanych tytułem podziału (rozliczenia) wyniku finansowego jednostki (zysku netto).
Słowo „wypłacanie” stanowi rzeczownikową formę czasownika „wypłacać”, który zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (Por. https://sjp.pwn.pl/slowniki/wyp%C5%82aca%C4%87.html) oznacza:
1.wydać komuś należne mu pieniądze,
2.odwzajemnić się komuś jakimś czynem.
Na podstawie literalnego brzmienia powołanego przepisu, należy zatem uznać, że ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów jedynie te kwoty z zysku netto, które wypłacane są tytułem jego bezpośredniego podziału, np. w formie nagród, premii lub innych postaci wynagrodzenia.
Przepisy Kodeksu Spółek Handlowych (Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm.) wskazują, że podział zysku spółki akcyjnej dopuszczalny jest wyłącznie na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego uchwałą walnego zgromadzenia. Uchwała powinna jednoznacznie określać w jaki sposób zysk zostanie podzielony. Wypracowany przez spółkę kapitałową zysk netto może być zatem przeznaczony np. na wypłatę dywidendy, powiększenie kapitału zapasowego lub rezerwowego, czy pokrycie straty z lat ubiegłych. Zysk ten może być także przeznaczony na wypłatę nagród lub premii. Powołany przepis art. 16 ust. 1 pkt 15a ustawy o CIT odnosi się właśnie do tej ostatniej sytuacji.
Powyższy przepis nie obejmuje zatem sytuacji, gdy nagrody, premie itp., nie są wypłacane z zysku, lecz ze środków obrotowych Spółki. Zatem, ograniczenie zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 15a ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, gdyż zarówno nagroda specjalna jak i dodatkowa nagroda specjalna zostaną wypłacone ze środków obrotowych Spółki, niezależnie od podziału jej zysku za rok obrotowy, w którym zostaną spełnione warunki określone w Uchwale. Na podstawie brzmienia Uchwały należy uznać, że wpłata nagrody specjalnej lub dodatkowej nagrody specjalnej potencjalnie może wystąpić w roku obrotowym, w którym Spółka wykaże stratę.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, Wnioskodawca stwierdza, że wydatek na wypłatę nagrody specjalnej oraz dodatkowej nagrody specjalnej będzie stanowił dla Spółki koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a ograniczenia zawarte w art. 16 ust. 1, w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 15a Ustawy o CIT, nie znajdą zastosowania w przedmiotowej sprawie. Tym samym nagroda specjalna oraz dodatkowa nagroda specjalna będą stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.
Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko znajduje aprobatę w praktyce organów podatkowych, m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
i.z 9 sierpnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.322.2022.1.BS,
ii.z 24 sierpnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.226.2021.3.MBD,
iii.z 14 maja 2018 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.116.2018.1.AS,
iv.z 30 maja 2018 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.136.2018.2.JG,
v.z 21 czerwca 2018 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.117.2018.1.EN,
vi.z 26 października 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.373.2018.1.MS,
vii.z 11 grudnia 2018 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4010.371.2018.1.HK,
viii.z 29 kwietnia 2019 r., Znak 0114-KDIP2-2.4010.103.2019.1.AS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right