Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSl1-1.4011138.2023.2.JB

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych do PKWiU 74.90.20.0 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wniosek został uzupełniony pismem z 22 maja 2023 r. (wpływ 26 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 stycznia 2023 r. pod firmą (…), zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG) pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).

Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego z uwagi na datę złożenia wniosku. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi informatyczne na rzecz swoich Klientów, w tym w szczególności na podstawie umów o współpracy podpisywanych odrębnie na ustalonych wcześniej warunkach.

Zgodnie z zawartym w umowie z Klientem postanowieniem – zakres obowiązków obejmuje:

-Zarządzenie backlogiem produktu.

-Współpracę z zespołami przy definicji wymagań produktu.

-Współpracę z klientami w zakresie definicji wymagań.

Powyższy zakres obowiązków odpowiada funkcji Product Managera dla danego projektu.

Uzupełniając powyższe, Wnioskodawca wyjaśnia, że pojęcie zarządzania Backlogiem Produktu mieści w sobie:

-jasne artykułowanie elementów Backlogu Produktu,

-porządkowanie kolejności elementów Backlogu Produktu w sposób pozwalający jak najlepiej osiągać założone cele i misje,

-optymalizowanie wartości pracy wykonywanej przez Zespół Scrumowy,

-zapewnianie, że Backlog Produktu jest dostępny, przejrzysty i jasny dla wszystkich, a także opisuje to, czym Zespół Scrumowy będzie się zajmował w dalszej kolejności,

-zapewnianie, że Zespół Scrumowy rozumie elementy Backlogu Produktu w wymaganym stopniu.

Jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał rozpoczynając działalność ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód opodatkowuje i ma zamiar w kolejnych latach opodatkować 8,5% stawką ryczałtu.

Ponadto, Wnioskodawca wraz z osiągnięciem pierwszego przychodu, który został opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, rozpoczął prowadzenie ewidencji przychodów, w której są wskazane przychody z poszczególnych tytułów, jak i właściwa dla nich stawka ryczałtu. Wnioskodawca jest również zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawca oświadcza, że nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 8 Ustawy o ryczałcie, tj. m.in.: Wnioskodawca nie prowadził, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia aptek, w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie prowadził działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, nie występują także pozostałe przesłanki negatywne wymienione w powołanym przepisie.

Na dzień składania wniosku o interpretację Wnioskodawca posiada już podpisaną i realizowaną umowę o świadczenie usług w zakresie przytoczonym powyżej.

Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że mogą wystąpić okoliczności uzasadniające świadczenie innych usług zakwalifikowanych do innych kodów PKD/PKWiU niż te których opis znajduje się w przedmiotowym wniosku, i które będą opodatkowane inną stawką podatku – dokona on wtedy odpowiedniego rozdzielenia tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem. Wnioskodawca przewiduje, że taka sytuacja jednostkowo może mieć miejsce w odniesieniu do usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Wnioskodawca w tym zakresie będzie prowadzić stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba, a przedmiotowy wniosek nie dotyczy tej odrębnej części działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nadmienia dodatkowo, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z:

-nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

-doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie będzie świadczył usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

W piśmie z 22 maja 2023 r., Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu tut. organu pytania:

1)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje na bezpodstawność wezwania do wskazania symboli usług według nomenklatury PKWiU. Podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego, wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Stanowi on bowiem w istocie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany; żądanie podania grupowania statystycznego usług stanowi zatem niedopuszczalną ingerencję w stan faktyczny przedstawiony we wniosku i prowadzi do odstąpienia od podatkowej oceny usług świadczonych na rzecz podatnika, z naruszeniem wymogów art. 14c § 2 oraz art. 14b § 2 i § 3 Ordynacji podatkowej. Jest to zatem element oceny prawnej, którym organ interpretacyjny związany nie jest i którą to ocenę powinien wyrazić, aprobując bądź negując ocenę wyrażoną przez podatnika (zainteresowanego w postępowaniu interpretacyjnym). Stanowisko takie zostało zaprezentowane m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 września 2022 r. II FSK 3243/19.

Ponadto w orzecznictwie sądowo-administracyjnym, w tym w szczególności w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jednolicie i w sposób nie budzący wątpliwości przyjmowane jest stanowisko, że podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego, wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 14b § 3 O.p. Świadczą o tym jednobrzmiące wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 18 maja 2022 r. (II FSK 2306/19), z dnia 21 czerwca 2022 r. (II FSK 2776/19), z dnia 26 stycznia 2021 r. (I FSK 581/19), z dnia 27 stycznia 2021 r. (I FSK 640/19), czy z dnia 10 lutego 2021 r. (II FSK 2840/18).

Z ostrożności Wnioskodawca wskazuje, iż świadczone przez niego usługi, należy zakwalifikować do kodu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

2)czy, a jeżeli tak to kiedy złożył Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone razem z rejestracją działalności dnia 13 grudnia 2022 r.

3)kiedy osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, który zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku Wnioskodawca osiągnął w styczniu 2023 r.

4)czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5)czy do planowanej przez Pana działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie mają zastosowania do Wnioskodawcy. Wskazane w przepisie limity nie były przekroczone. Ponadto Wnioskodawca nie korzystał nigdy z opodatkowania w formie karty podatkowej.

6)czy uzyskuje/uzyska Pan przychody ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line?

Odpowiedź: Nie, Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

7)jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem zapytania?

Odpowiedź: Zakres wykonywanych czynności zakreślają zapisy kontraktowe zawarte w umowie z Klientem.

W istniejącym stanie faktycznym zakres obowiązków obejmuje:

-Zarządzenie backlogiem produktu.

-Współpracę z zespołami przy definicji wymagań produktu.

-Współpracę z klientami w zakresie definicji wymagań.

Charakterystyka w odniesieniu do każdej z czynności wskazanych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy:

Precyzując zarządzenie backlogiem produktu, należy w pierwszej kolejności odnieść się do definicji samego backlogu. Pojęcie to w bezpośrednim tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza cyt.: „pojemnik na całą pracę, jaką zespół wykona nad produktem”. Bardziej praktycznie rzecz ujmując, jest to lista zadań, jakie należy wykonać, by móc uznać projekt za zrealizowany. Backlog jest zarządzany bezpośrednio przez właściciela produktu, który odpowiada za jego przygotowanie oraz aktualizację. To właśnie z backlogu wybierane są kolejne zadania do zrealizowania w najbliższym sprincie podczas planowania. (źródło definicji: Gorzycki M. Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami na przykładzie branży IT, s. 84 [w:] Zarządzanie projektami w dobie postępującej cyfryzacji i zwiększonego ryzyka, red. naukowa: Laskowska-Rutkowska A., Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego, Warszawa 2022 oraz G. Ellis, Project Management in Product Development: Leadership Skills and Management Techniques to Deliver Great Products, Elsevier Science & Technology, 2015, s. 229).

Proces zarządzania backlogiem produktu jest pojęciem otwartym. W jego obszarze mieszczą się m.in. takie czynności jak np.:

-jasne artykułowanie elementów Backlogu Produktu,

-porządkowanie kolejności elementów Backlogu Produktu w sposób pozwalający jak najlepiej osiągać założone cele i misje,

-zapewnianie, że Backlog Produktu jest dostępny, przejrzysty i jasny dla wszystkich, a także opisuje to, czym Zespół Scrumowy będzie się zajmował w dalszej kolejności.

Powyższe przykłady czynności wynikają z ustalonej praktyki obowiązującej dla tego rodzaju usług i mają oparcie w literaturze przedmiotu, (por. Schwaber K., Sutherland J. Serum Guide, wersja PL, s.6).

Przenosząc powyższe rozważania na najniższy poziom pojedynczych czynności jakie są i będą wykonywane w trakcie realizacji kontraktu można wskazać m.in. określanie i nadawanie priorytetów poszczególnym czynnościom realizowanym przez zespół osób wykonujących dany projekt.

Z ostrożności Wnioskodawca wskazuje, że z uwagi na otwarty znaczeniowo charakter definicji zarówno pojęcia „backlog” oraz samego „zarządzania backlogiem”, możliwe jest wykonywanie czynności, które nie zostały wskazane w powyższym wyliczeniu, ale pozostają w bezpośrednim i nierozerwalnym związku pojęciowym z nimi oraz wynikają z istoty i specyfiki realizowanej usługi. W konsekwencji, pojęciom tym można nadać szersze i bardziej uniwersalne znaczenie niż tylko w przykładowym wyliczeniu zaprezentowanym powyżej.

Pojęcie definicji wymagań przyjęte przez Wnioskodawcę i stosowane w ramach kontraktu z Klientem obejmuje niezbędny opis wymagań oraz funkcji, którym powinien odpowiadać produkt i bez których spełnienia nie może funkcjonować całkowicie prawidłowo.

Współpraca z zespołami przy definicji wymagań produktu oraz z klientami w zakresie definicji wymagań obejmuje przykładowo:

-weryfikację i adaptację produktu do zmieniających się wymagań rynku,

-a także m.in. współpracę z zespołami odpowiedzialnymi za marketing lub sprzedaż, aby wskazać jak dany produkt prezentować w procesie sprzedaży, nadając poszczególnym rozwiązaniom konkretną wartość.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca uzupełniająco wskazuje, że nie wykonuje czynności bezpośrednio związanych z oprogramowaniem, a rola ogranicza się m.in. do udzielania członkom danego zespołu informacji odnośnie sposobu współpracy w jego ramach, tak aby zespól ten osiągnął jak najlepsze wyniki i skuteczność. Wnioskodawca nie przekazuje temu zespołowi rad, jak mają programować lub jakiego języka programowania używać. Powyższe czynności stanowią przede wszystkim wsparcie tego zespołu w zakresie organizacji jego czasu i pracy oraz wpływają na poprawę komunikacji i ostatecznie na lepszą jakość jego pracy.

8)czy prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, zgodnie z którą jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami w sytuacji gdy taka sytuacja wystąpi.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zakres świadczonych usług opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej również jako: Ustawy o ryczałcie), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również jako: Ustawy o PIT), tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług:

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Tak jak zostało to wskazane do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia i przesłanki negatywne zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Rok 2023 jest pierwszym rokiem wykonywania działalności przez Wnioskodawcę, może on zatem mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny skorzystać z tej formy opodatkowania. Wnioskodawca założył i prowadzi ewidencję przychodów pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku wystąpienia sytuacji, w której osiągnie przychody, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.

Zgodnie z postanowieniami art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie przyporządkowuje się właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Analizując kolejne przepisy ustawy o ryczałcie w aktualnym brzmieniu należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże przy symbolu 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu.

W konsekwencji – zdaniem Wnioskodawcy – opisane we wniosku i świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią zatem przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Krajowa Informacja Skarbowa w roku 2022 wydała szereg interpretacji indywidualnych dla wniosków, w których opisano usługi świadczone dla firm z sektora IT o charakterze tożsamym lub zbliżonym do opisywanych w przedmiotowym wniosku (tj. zarządzenie backlogiem produktu, współpracę z zespołami przy tworzeniu produktu):

-Interpretacja z dnia 26 maja 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.138.2022.3.MGR;

-Interpretacja z dnia 15 września 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.426.2022.2.MK.

Powyższe potwierdzają słuszność stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8.5% dla przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W treści wniosku i jego uzupełnieniu przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

·Od 1 stycznia 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą.

·Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone 13 grudnia 2022 r.

·Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku osiągnął Pan w styczniu 2023 r.

·Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

·Świadczy Pan następujące usługi:

-Zarządzenie backlogiem produktu.

-Współpracę z zespołami przy definicji wymagań produktu.

-Współpracę z klientami w zakresie definicji wymagań.

·Dodatkowo wskazał Pan, że nie wykonuje czynności bezpośrednio związanych z oprogramowaniem, a rola ogranicza się m.in. do udzielania członkom danego zespołu informacji odnośnie sposobu współpracy w jego ramach, tak aby zespół ten osiągnął jak najlepsze wyniki i skuteczność. Nie przekazuje Pan temu zespołowi rad, jak mają programować lub jakiego języka programowania używać. Powyższe czynności stanowią przede wszystkim wsparcie tego zespołu w zakresie organizacji jego czasu i pracy oraz wpływają na poprawę komunikacji i ostatecznie na lepszą jakość jego pracy.

·Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·Wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, limity nie były przekroczone. Ponadto nie korzystał Pan nigdy z opodatkowania w formie karty podatkowej.

·Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

· Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

· Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

· Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji wskazujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

· Wskazujemy, że powołane przez Pana orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że – zdaniem Organu – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00