Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.15.2023.2.IL
- Ustalenie momentu nabycia nieruchomości, od którego należy liczyć bieg pięcioletniego terminu, w związku ze zbyciem nieruchomości, - Zapłata podatku od sprzedaży nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie :
-ustalenia momentu nabycia nieruchomości, od którego należy liczyć bieg pięcioletniego terminu, w związku ze zbyciem nieruchomości jest nieprawidłowe,
-zapłaty podatku od sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem które wpłynęło 6 czerwca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Postanowieniem Sądu Rejonowego dla … z dnia … 2021 roku nabyła Pani spadek po zmarłej matce chrzestnej w całości. Podatek od spadków i darowizn z tytułu dziedziczenia został opłacony. Pani spadkodawczyni stała się spadkobierczynią majątku po zmarłych rodzicach w całości, tj. po zmarłym ojcu Postanowieniem Sądu … z dnia …1991 roku spadek nabyła wraz z matką w części, po zmarłej matce aktem poświadczenia dziedziczenia z dnia …2013 roku nabyła spadek w całości jako jedyny spadkobierca. W skład masy spadkowej wchodziła działka budowlana, którą Pani sprzedała dnia … 2021 roku. Działka ta była częścią nieruchomości, które Uchwałą Nr … Prezydium Rady Narodowej w … z dnia ….1968 roku …zostały odebrane właścicielom bez wypłaty odszkodowania w celu zatwierdzenia szczegółowego planu zagospodarowania przestrzennego działek jednorodzinnego budownictwa mieszkaniowego na gruntach stanowiących własność spadkodawców Pani chrzestnej. Decyzją Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w … z dnia …1968 roku, Nr …wydaną na podstawie § 19 ust. 1 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia …1958 roku w sprawie postępowania przy podziale i rozgraniczeniu nieruchomości na terenach budownictwa domów jednorodzinnych uznano za skończony podział nieruchomości wprowadzając nowy stan własności na tych obszarach. Przepis zawarty w art. 11 ustawy o terenach dla budownictwa domów jednorodzinnych w miastach i osiedlach w zakresie, w którym nakazywał wyzbycie się przez właściciela dzielonej nieruchomości działek budowlanych, stanowił przejaw władczego działania państwa związanego z wypełnianiem jego funkcji publicznych (imperium) (vide: postanowienie Sądu Najwyższego z …1997 roku, sygn….). Z uwagi na fakt niewykorzystania działki zgodnie z celem jej przejęcia Pani spadkodawczyni wystąpiła dnia …2013 roku z wnioskiem do Prezydenta Miasta…, wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, o zwrot nieruchomości. Decyzją Wojewody … z dnia … 2017 roku działka ta została Jej zwrócona.
W uzupełnieniu wniosku podała Pani, że:
Działka o powierzchni…, nr ewidencyjny…, obręb…, zlokalizowana w …przy ulicy…, była częścią nieruchomości przejętą decyzją Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w …z dnia …1968 roku celem przeznaczenia pod budowę domów jednorodzinnych. Wchodziła ona w majątek własny… , ojca Pani spadkodawczyni. Po śmierci …. Postanowieniem Sądu Rejonowego dla …z dnia …1991 roku spadek nabyły: …(małżonka ojca spadkodawczyni) oraz ….(spadkodawczyni), w równych częściach. Po śmierci … (matki spadkodawczyni) aktem poświadczenia dziedziczenia z dnia 15 lipca 2013 roku spadek po zmarłej …w całości odziedziczyła…. Ww. nieruchomość była odrębną własnością ….(ojca spadkodawczyni). Dalej wskazała Pani, że … zmarł …1990 roku, …(żona…) zmarła ….2013 roku, ….(spadkodawczyni) zmarła …2020 roku. Pani spadkodawczyni była jedynym spadkobiercą po zmarłych …i …. Na dzień przyjęcia przez Nią spadku działka nie została jeszcze odzyskana. Wnioskiem z dnia …2013 roku Pani spadkodawczyni wystąpiła o jej zwrot. Wywłaszczenie nieruchomości oraz jej późniejszy zwrot na rzecz spadkodawczyni nastąpił na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z art. 136 ww. ustawy, nieruchomość wywłaszczona nie może być użyta na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu. Właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części jeżeli stosownie do art. 137 ustawy stała się ona zbędna na cel jej przejęcia. Tak było w tym przypadku. Decyzja Wojewody …z dnia …2017 roku utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję dotyczącą zwrotu nieruchomości na rzecz….
Pytanie
Którą datę należy przyjąć do ustalenia czy upłynął 5 letni okres nabycia nieruchomości, uprawniający do zwolnienia z podatku dochodowego zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, datą zwrotu nieruchomości tj.: 24 kwietnia 2017 roku, czy ostateczne dziedziczenie tj.: 15 lipca 2013 roku? Czy powinna Pani zapłacić podatek dochodowy od sprzedaży?
Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
W Pani ocenie, skoro nieruchomość została prawnie zwrócona, należy przyjąć, że zawsze była własnością rodziców Pani spadkodawczyni. Za datę przyjęcia nieruchomości należy przyjąć 15 lipca 2013 roku, co skutkuje upływem pięcioletniego okresu nabycia i zwalnia Panią z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednoznacznie potwierdziła Pani, że stanowisko zaprezentowane w pierwotnym wniosku nie uległo zmianie. Sformułowanie „zwrot przejętej nieruchomości” jest jednoznaczne, oznacza prawne oddanie własności prawowitemu właścicielowi, bądź jego spadkobiercom, co oznacza, że nieruchomość nigdy nie przestała być własnością…, …i ostatecznie…. Za datę przyjęcia przez …ww. nieruchomości należy przyjąć 15 lipca 2013 roku, tj. datę przyjęcia spadku przez zmarłą (Pani spadkodawczynię), co oznacza, że upłynął pięcioletni okres nabycia, co powoduje zwolnienie Pani z zapłaty podatku dochodowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Przytoczony przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „nabycie w drodze spadku”.
Należy zauważyć, że w orzecznictwie sądów administracyjnych pod pojęciem „nabycie w drodze spadku”, użytym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć nabycie w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego (np. wyroki NSA z dnia 15 grudnia 2010 r., sygn. akt II FSK 1437/09; z dnia 28 listopada 2013 r., sygn. akt II FSK 2983/11; z dnia 25 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 1120/11; z dnia 6 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 1966/11; z dnia 19 czerwca 2015 r., sygn. akt II FSK 625/13; z dnia 29 listopada 2015 r., sygn. akt II FSK 3281/15).
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że pojęcie „nabycia w drodze spadku” użyte w art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje zarówno nabycie nieruchomości w drodze dziedziczenia ustawowego i testamentowego, jak i nabycie nieruchomości w wyniku zwolnienia się z obowiązku wypłaty zachowku przez przeniesienie własności nieruchomości na rzecz osoby pominiętej w testamencie oraz nabycie nieruchomości na podstawie rozporządzenia testamentowego w drodze zapisu zwykłego i windykacyjnego.
Dodatkowo należy zauważyć, że we wszystkich wymienionych wyżej przypadkach nieruchomości będące przedmiotem nabycia muszą stanowić część masy spadkowej.
Aby ustalić czy w przedmiotowej sprawie sprzedaż przez Panią ww. nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy ustalić, od jakiego momentu liczy się bieg pięcioletniego terminu, o którym mowa w powołanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia przez Panią nieruchomości, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w zw. z art. 10 ust. 5 ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia przez spadkodawczynię.
Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów stosowania art. 10 ust. 5 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, momentem nabycia nieruchomości przez spadkodawcę, który tę nieruchomość nabył również w drodze spadku, jest moment nabycia tej nieruchomości zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego. Zatem, za moment nabycia nieruchomości lub praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się nabycie nieruchomości lub praw przez spadkodawcę, nie zaś przez jego spadkodawców.
Z opisu sprawy wynika, że Postanowieniem Sądu Rejonowego …w …z dnia …2021 roku nabyła Pani spadek po zmarłej matce chrzestnej w całości. Pani spadkodawczyni stała się spadkobierczynią majątku po zmarłych rodzicach w całości, tj. po zmarłym ojcu Postanowieniem Sądu …w …z dnia …1991 roku spadek nabyła wraz z matką w części, po zmarłej matce aktem poświadczenia dziedziczenia z dnia 15 lipca 2013 roku nabyła spadek w całości jako jedyny spadkobierca. W skład masy spadkowej wchodziła działka budowlana, którą Pani sprzedała dnia …2021 roku. Działka ta była częścią nieruchomości, które Uchwałą Nr …Prezydium Rady Narodowej w …z dnia …1968 roku …zostały odebrane właścicielom bez wypłaty odszkodowania w celu zatwierdzenia szczegółowego planu zagospodarowania przestrzennego działek jednorodzinnego budownictwa mieszkaniowego na gruntach stanowiących własność spadkodawców Pani chrzestnej. Z uwagi na fakt niewykorzystania działki zgodnie z celem jej przejęcia spadkodawczyni wystąpiła dnia …2013 roku z wnioskiem do Prezydenta Miasta…, wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, o zwrot nieruchomości. Decyzją Wojewody …z dnia …2017 roku działka ta została zwrócona spadkodawczyni. Ww. nieruchomość wchodziła w majątek własny…, ojca spadkodawczyni. Po śmierci …Postanowieniem Sądu Rejonowego …z dnia …1991 roku spadek nabyły: …(małżonka ojca spadkodawczyni) oraz …(spadkodawczyni), w równych częściach. Po śmierci …(matki spadkodawczyni) aktem poświadczenia dziedziczenia z dnia 15 lipca 2013 roku spadek po zmarłej … w całości odziedziczyła….. …zmarł …1990 roku, …(żona…) zmarła …2013 roku, …(spadkodawczyni) zmarła …2020 roku. Na dzień przyjęcia przez spadkodawczynię spadku działka nie została jeszcze odzyskana. Wnioskiem z dnia …2013 roku spadkodawczyni wystąpiła o jej zwrot. Wywłaszczenie nieruchomości oraz jej późniejszy zwrot na rzecz spadkodawczyni nastąpił na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami.
W myśl art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Spadek stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób.
Zgodnie z art. 924 powołanej ustawy:
Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
Zgodnie z art. 925 cyt. ustawy:
Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.
W przedmiotowej sprawie istotna jest również kwestia, czy zwrot uprzednio wywłaszczonej nieruchomości stanowi jej nabycie w myśl powołanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344):
Wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.
Zgodnie z art. 114 ust. 1 ww. ustawy:
Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna.
Wywłaszczenie nieruchomości jest instytucją, za pomocą której państwo wkracza w sferę indywidualnych praw obywateli dla osiągnięcia celów o szczególnej doniosłości publicznej. W drodze decyzji dochodzi, m.in. do pozbawienia dotychczasowego właściciela prawa własności nieruchomości, z drugiej zaś strony do przejścia prawa własności na rzecz Skarbu Państwa lub gminy. Jednocześnie ustawa zawiera swoistą gwarancję, że wywłaszczona nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie zgodnie z celem, na który dokonano wywłaszczenia. Gwarancją tą jest instytucja zwrotu nieruchomości, w przypadku, kiedy nieruchomość stała się zbędna z punktu widzenia celu na jaki dokonano wywłaszczenia.
Zgodnie z art. 136 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
W razie powzięcia zamiaru użycia wywłaszczonej nieruchomości lub jej części na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu właściwy organ zawiadamia poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę o tym zamiarze, informując równocześnie o możliwości zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej nieruchomości albo części wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej części.
Z kolei jak stanowi art. 136 ust. 3 ww. ustawy:
Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej nieruchomości albo części wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej części, jeżeli, stosownie do przepisu art. 137, nieruchomość lub jej część stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Z wnioskiem o zwrot występuje się do starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, który zawiadamia o tym właściwy organ gospodarujący zasobem nieruchomości. Warunkiem zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej nieruchomości albo części wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej części jest zwrot przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę odszkodowania lub nieruchomości zamiennej stosownie do art. 140.
Art. 136 ust. 3 zdanie pierwsze częściowo został uznany za niezgodny z art. 21 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 grudnia 2017 r., sygn. akt SK 39/15 (Dz. U. z 2017 r. poz. 2375), z dniem 20 grudnia 2017 r. Zgodnie z tym wyrokiem wymieniony wyżej przepis traci moc w zakresie, w jakim wyłącza prawo do żądania przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę zwrotu nieruchomości nabytej przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego w drodze umowy, o której mowa w art. 114 ust. 1 ww. ustawy, gdy nieruchomość stała się zbędna na cel publiczny uzasadniający jej nabycie.
Zgodnie z art. 137 ust. 1 ww. ustawy:
Nieruchomość uznaje się za zbędną na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu, jeżeli:
1)pomimo upływu 7 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, nie rozpoczęto prac związanych z realizacją tego celu albo
2)pomimo upływu 10 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, cel ten nie został zrealizowany.
Natomiast, w myśl art. 140 ust. 1 ww. ustawy:
W razie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości poprzedni właściciel lub jego spadkobierca zwraca Skarbowi Państwa lub właściwej jednostce samorządu terytorialnego, w zależności od tego, kto jest właścicielem nieruchomości w dniu zwrotu, ustalone w decyzji odszkodowanie, a także nieruchomość zamienną, jeżeli była przyznana w ramach odszkodowania.
W myśl art. 216 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:
Przepisy rozdziału 6 działu III stosuje się odpowiednio do nieruchomości nabytych na rzecz Skarbu Państwa albo gminy na podstawie ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. poz. 127 z późn. zm.).
Celem zwrotu jest więc przywrócenie stosunków własnościowych sprzed wywłaszczenia. Decyzja o zwrocie nieruchomości pełni zatem funkcję restytucyjną, przywraca bowiem prawo własności nieruchomości – w tym przypadku poprzedniemu właścicielowi.
Decyzja o zwrocie nieruchomości powoduje przejście prawa własności na dotychczasowego właściciela, jednakże nie kreuje tego prawa; przywraca tylko wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe. W związku z tym w momencie zwrotu nieruchomości nie następuje nabycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji ma miejsce restytucja stosunków sprzed wywłaszczenia, tj. zwrot prawa własności do nieruchomości na rzecz poprzedniego właściciela lub jego spadkobierców. Zwrot uprzednio wywłaszczonej nieruchomości, do którego dochodzi na podstawie decyzji administracyjnej jest więc zdarzeniem prawnym zmieniającym podmiotową stronę stosunku prawnorzeczowego odnośnie zwracanej nieruchomości, przywraca wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe. W związku z powyższym, jeżeli wywłaszczona nieruchomość jest zwracana następcy prawnemu osoby, której nieruchomość tę wywłaszczono, to prawo do zwrotu tej nieruchomości ma swe źródło w stosunku prawnym, z którego wynika to następstwo prawne.
W kwestii ustalenia czy zwrot nieruchomości na podstawie decyzji właściwego organu administracji dokonany w oparciu o przepis art. 136 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, stanowi nabycie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wypowiedział się także Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia: 30 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2372/12; 4 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 1420/17; 5 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 1368/17. NSA stanął na stanowisku, że zwrot nieruchomości na podstawie decyzji właściwego organu administracji dokonany w oparciu o przepis art. 136 ust. 2 i ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie stanowi nabycia w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W sytuacji, gdy tytułem prawnym do nabycia uprawnienia do wywłaszczonej nieruchomości jest spadkobranie, wówczas za dzień jej nabycia uznać należy datę nabycia przez uprawnionego, tj. wywłaszczonego właściciela lub też jego spadkobierców.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że stosownie do art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za datę nabycia przez spadkobierczynię przedmiotowej nieruchomości należy przyjąć:
-w odniesieniu do udziału w ww. nieruchomości nabytego przez spadkodawczynię w spadku po ojcu - dzień śmierci ojca spadkodawczyni tj. …1990 r.,
-w odniesieniu do udziału w ww. nieruchomości nabytego przez spadkodawczynię w spadku po matce - dzień śmierci matki spadkodawczyni tj. …2013 r.
Wobec powyższego wskazać należy, że odpłatne zbycie przez Panią w 2021 r. nieruchomości nabytej w spadku, nie stanowi dla Pani źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w zw. z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie przez spadkodawczynię tj. odpowiednio 1990 r. i 2013 r. W konsekwencji, nie jest Pani zobowiązana do zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych z ww. tytułu i wykazania tego przychodu w zeznaniu podatkowym PIT-39.
Wobec powyższego, Pani stanowisko w części:
- ustalenia momentu nabycia nieruchomości, od którego należy liczyć bieg pięcioletniego terminu, w związku ze zbyciem nieruchomości uznano za nieprawidłowe, gdyż we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego wskazała Pani jako datę nabycia nieruchomości 15 lipca 2013 r., tj. datę sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia;
- w pozostałym zakresie stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi Pani zastosować się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).