Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.770.2022.3.AK

Czy: - wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na nabywanie towarów i usług na cele Programu, które są jej następnie zwracane przez Fundację zgodnie z zapisami opisanego we wniosku Porozumienia, mogą być przez nią zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów, - wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na nabywanie towarów i usług celem zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, w zakresie, w jakim wydatki te są pokrywane dofinansowaniem wypłacanym przez Gminę na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.), mogą być przez nią zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów, - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwrot wydatków z tytułu realizacji Programu otrzymywany od Fundacji zgodnie z Porozumieniem będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód, - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskiwane dofinansowanie od Gminy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2022 r. wpłynął wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

- wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na nabywanie towarów i usług na cele Programu, które są jej następnie zwracane przez Fundację zgodnie z zapisami opisanego we wniosku Porozumienia, mogą być przez nią zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów,

- wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na nabywanie towarów i usług celem zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, w zakresie, w jakim wydatki te są pokrywane dofinansowaniem wypłacanym przez Gminę na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.), mogą być przez nią zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów,

- na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwrot wydatków z tytułu realizacji Programu otrzymywany od Fundacji zgodnie z Porozumieniem będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód,

- na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskiwane dofinansowanie od Gminy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 stycznia 2023 r. (wpływ tego samego dnia) oraz 25 kwietnia 2023 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) sp. z o.o., dalej jako Wnioskodawczyni lub Spółka, jest polskim rezydentem podatkowym oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność agencji pracy tymczasowej. Spółka należy do grupy O. (dalej jako: „Grupa O”), będącej międzynarodowym dostawcą usług pośrednictwa pracy w Europie.

1 marca 2022 r. Spółka zawarła z podmiotem S (…) Foundation z siedzibą w Holandii (dalej jako: „Fundacja”) „Porozumienie w sprawie organizacji wspierających projekt” (dalej jako: „Porozumienie”).

Jak wskazano w preambule Porozumienia, zgodnie ze statutem, celem Fundacji jest udzielanie pomocy społecznej, humanitarnej i ekonomicznej osobom o minimalnych dochodach w krajach, w których działa O, zarówno poprzez pomoc indywidualną, jak i wspieranie instytucji i organizacji (obywatelskich) zajmujących się ograniczaniem ubóstwa; tworzenie i wdrażanie projektów udzielania pomocy społecznej, humanitarnej i ekonomicznej, o których mowa powyżej, a także udzielanie humanitarnej i ekonomicznej pomocy społecznej osobom dotkniętym wojną; oraz wszystko to, co jest związane z powyższymi działaniami lub może im sprzyjać, wszystko w najszerszym tego słowa znaczeniu.

Wnioskodawczyni jako spółka z Grupy O działająca w Polsce ma zgodnie z Porozumieniem pełnić rolę pośrednika, poprzez dystrybucję środków Fundacji w związku z oferowaniem pomocy w ramach projektu, którego celem jest wsparcie finansowe dla pracowników Grupy O z Ukrainy i ich rodzin oraz wsparcie dla ofiar wojny z Ukrainy (przedsięwzięcie to określono jako „Projekt").

Porozumienie zostało zawarte celem określenia warunków wsparcia finansowego Projektu przez Fundację.

Celem Projektu jest udzielenie wsparcia finansowego pracownikom z Ukrainy Grupy O i ich rodzinom oraz wsparcie dla ofiar wojny z Ukrainy. Środki udostępnione przez Fundację mają być wykorzystywane wyłącznie w następujący sposób:

A. Zwrot za towary lub usługi zakupione przez lub dla pracowników i ich rodzin w Polsce, obejmujące:

- zakwaterowanie;

- wyposażenie mieszkania;

- artykuły spożywcze;

- ubrania;

- leki;

- transport;

- artykuły i zabawki dla dzieci;

- inne towary i usługi potrzebne do pomocy ofiarom wojny.

Odnośnie każdego zwrotu kosztów wystawiany jest wniosek, który musi być zatwierdzony przez Komitet Finansowy. Wytyczne dotyczące zatwierdzania wniosków określono w załączniku 1 do Porozumienia.

B. Zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię na ośrodek dla ofiar wojny w B. w Polsce, przeznaczony dla ofiar wojny z Ukrainy, obejmujących:

- opłaty za wynajem;

- meble i wyposażenie;

- pozostałe koszty mieszkaniowe (media, sprzątanie, dodatkowe towary lub usługi związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych, w tym środki czystości);

- inne towary i usługi potrzebne do pomocy ofiarom wojny, wszystko w szerokim tego słowa znaczeniu.

C. Wsparcie finansowe dla ofiar wojny przebywających w ośrodku dla ofiar wojny w B.

D. Wsparcie finansowe dla pracowników przebywających na Ukrainie.

Zgodnie z Porozumieniem, w celu wsparcia Projektu, Fundacja udostępnia środki finansowe do wykorzystania do określonego limitu miesięcznego. Wypłaty powyżej tej maksymalnej kwoty miesięcznej są możliwe tylko po wcześniejszym uzyskaniu pisemnej zgody Fundacji.

Raz w miesiącu Wnioskodawczyni jest zobowiązana przesyłać do Fundacji listę wszystkich wydatków z podziałem na kategorie oraz dodatkowe informacje, takie jak informacje o charakterze wydatków i liczbie osób, które otrzymały wsparcie finansowe lub zwrot wydatków. Po zatwierdzeniu raportu wydatków przez Fundację, Fundacja zwraca Wnioskodawczyni wydatki na podstawie noty obciążeniowej lub faktury wystawionej przez Wnioskodawczynię.

Wnioskodawczyni ma zgodnie z Porozumieniem wystawiać faktury/bądź noty obciążeniowe do 10 dnia miesiąca. Fundacja dokonuje zapłaty w terminie 10 dni od otrzymania noty obciążeniowej lub faktury na konto podane w Porozumieniu. Fundacja może przekazywać Wnioskodawczyni przedmioty w naturze lub pozyskiwać je od innych darczyńców. Wnioskodawczyni jest zobowiązana wykorzystywać otrzymane środki pieniężne oraz przedmioty w naturze wyłącznie do bezpośredniego wsparcia Projektu i celu, który ma być dzięki niemu osiągnięty.

Na mocy aneksu z 10 czerwca 2022 r. Fundacja rozszerzyła zakres i cele wsparcia określonego w Porozumieniu o dwa dodatkowe obszary, tj. sponsorowanie pikniku dla dzieci z ośrodka w B. oraz półkolonie letnie dla dzieci pracowników Grupy O z Ukrainy.

Z kolei na podstawie aneksu z 11 sierpnia 2022 r. Fundacja rozszerzyła zakres i cele wsparcia określonego w Porozumieniu o dodatkowy obszar, tj. dystrybucję wyprawek szkolnych dla części dzieci będących ofiarami wojny zamieszkałych w Polsce, w szczególności dla dzieci pracowników Grupy O z Ukrainy.

Wnioskodawczyni w wykonaniu Porozumienia świadczy na rzecz beneficjentów Programu (tj. obywateli Ukrainy) usługi, przykładowo polegające na zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia uchodźcom w ośrodku w B., organizacji półkolonii dla dzieci, organizacji pikników. Ponadto Wnioskodawczyni ponosi koszty związane z najmem lokali udostępnianych tym osobom, w tym czynszu, mediów, napraw przedmiotu najmu itp. oraz innych usług związanych z bieżącym utrzymaniem ośrodka.

Ponadto Wnioskodawczyni nabywa towary, które przekazywane są beneficjentom Programu, przykładowo wyposażenie pokoi oraz kuchni, wyprawki szkolne dla dzieci, artykuły szkolne i sportowe, środki czystości, artykuły spożywcze itd.

Spółka otrzymuje od Gminy (…) świadczenie z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy oraz warunków przyznawania tego świadczenia i przedłużania jego wypłaty (Dz. U. poz. 1020 z późn. zm.), dalej jako: „Rozporządzenie w sprawie świadczenia pieniężnego”.

Wnioskodawczyni zapewnia zakwaterowanie obywatelom ukraińskim w ten sposób, że osobom tym nieodpłatnie udostępniane są wyposażone lokale w ośrodku w B. tzn. udostępniane są pokoje z łazienkami (w pokojach znajdują się łóżka i szafki) oraz kuchnia do wspólnego użytku.

Udostępniane obywatelom Ukrainy lokale mają charakter mieszkalny. Udostępniając je, Wnioskodawczyni działa we własnym imieniu (na własny rachunek). Beneficjenci świadczenia wykorzystują lokale wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zapewnienie obywatelom Ukrainy przez Wnioskodawczynię wyżywienia ma formę dostawy towarów, tzn. otrzymują oni od Wnioskodawczyni artykuły spożywcze, z których sami przygotowują posiłki. 

Wydatki związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy - jednak wyłącznie w zakresie, w jakim przekraczają limit określony w § 2 Rozporządzenia w sprawie świadczenia pieniężnego (tj. 40 zł za osobę dziennie) - zgodnie z zapisami Porozumienia oraz ustnymi uzgodnieniami między Fundacją a Wnioskodawczynią są Wnioskodawczyni zwracane przez Fundację na podstawie faktury lub noty obciążeniowej. Rozliczenie wygląda w ten sposób, że zsumowana kwota poniesionych wydatków jest porównywana z łączną kwotą otrzymanego dofinansowania od Gminy. Zafakturowaniu na Fundację podlega nadwyżka poniesionych kosztów nad otrzymanym dofinansowaniem.

Ponadto zafakturowaniu na Fundację podlegają wszystkie wydatki, w stosunku do których Wnioskodawczyni nie otrzymuje ww. dofinansowania z Gminy, tj. wydatki ponoszone zgodnie z zapisami Porozumienia na cele inne niż zapewnienie osobom z Ukrainy zakwaterowania i wyżywienia.

Co do zasady Wnioskodawczyni nabywa towary i usługi w ramach realizacji Porozumienia we własnym imieniu, otrzymując z tego tytułu faktury. Spółka odsprzedaje takie świadczenia na rzecz Fundacji, wystawiając faktury.

Zdarzają się ponadto przypadki, że beneficjenci Projektu przedstawiają Spółce paragony dokumentujące nabycie przez nich towarów lub usług i Wnioskodawczyni na tej podstawie zwraca im poniesione wydatki, a następnie obciąża tymi kwotami Fundację na podstawie noty obciążeniowej.

Ponadto Wnioskodawczyni, niezależnie od współpracy z Fundacją na podstawie Porozumienia, dokonuje niekiedy zakupu towarów, które są przekazywane na cele charytatywne (przykładowo nabywane i przekazywane są kosze delikatesowe, zabawki, kwiaty). W takim przypadku Wnioskodawczyni nie obciąża żadnego podmiotu z tego tytułu oraz nie otrzymuje zwrotu wydatków od żadnego podmiotu. 

W uzupełnieniu wniosku w piśmie z 3 stycznia 2023 r. wskazali Państwo:

 a) Czy przedmiotem świadczenia zgodnie z zawartym Porozumieniem jest kompleksowa usługa, w ramach której będą wykonywane różne czynności zmierzające do zapewnienia pomocy ofiarom wojny na Ukrainie czy może poszczególne czynności, wykonywane przez Państwa na podstawie Porozumienia stanowią cel sam w sobie i nie są ściśle ze sobą związane?

Zgodnie z treścią Porozumienia oraz intencjami jego stron przedmiotem świadczenia Wnioskodawcy są wykonywane przez niego poszczególne czynności (odsprzedaż poszczególnych towarów i usług), nie tworzące kompleksowej usługi. - zmierzające do zapewnienia pomocy ....

 b) Pod jakimi symbolami/symbolem klasyfikacji statystycznej sklasyfikowane są usługi/usługa świadczone przez Państwa w ramach Porozumienia, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, ze zm.).

W przypadku wyszczególnionych we wniosku towarów i usług można wskazać następujące kody:

Zakwaterowanie - 55.9 pozostałe usługi;

- Energia elektryczna - 35.11 energia elektryczna;

- zużycie wody - 36.0 woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody;

- wywóz odpadów komunalnych - 38.1 usługi związane ze zbieraniem odpadów;

- deratyzacja - 81.29.11.0 Usługi dezynfekcji i tępienia szkodników;

- naprawy sprzętu AGD - 33.14.19 Usługi naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu elektrycznego;

- odkurzacze - 27.51.21 Sprzęt gospodarstwa domowego elektromechaniczny, z własnym silnikiem elektrycznym;

- zamrażarki - 27.51.11.0 Chłodziarki i zamrażarki typu domowego;

- usługa montażu stojaka na rowery - 42.99.29 Roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowanych;

- kamizelki ochronne - 13.92.2 pozostałe gotowe wyroby tekstylne;

- klapki basenowe - 13.92.2 pozostałe gotowe wyroby tekstylne;

- słuchawki - 26.40.42 Głośniki; słuchawki nagłowne i douszne oraz zestawy składające się z mikrofonu i jednego lub większej liczby głośników;

- ubrania - 14.1 odzież, z wyłączeniem wyrobów futrzarskich;

- leki - 21.1 podstawowe substancje farmaceutyczne;

- transport - 49.10 transport kolejowy pasażerski międzymiastowy, 49.3 pozostały transport lądowy pasażerski;

- artykuły i zabawki dla dzieci - 32.40 gry i zabawki;

meble i wyposażenie - 31.00 meble do siedzenia i ich części; części pozostałych mebli, 31.03 materace, 31.03.1 stelaże pod materace i materace;

- sprzątanie - 81.2 usługi sprzątania obiektów;

- środki czystości - 20.4 mydło i detergenty, środki piorące, czyszczące i polerujące; wyroby kosmetyczne i toaletowe;

 c)Czy pomiędzy Państwem a Fundacją istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Tak, pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1) ustawy o podatku od towarów i usług, tj. powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

 d) Czy nabywają Państwo towary i usługi w ramach realizacji Porozumienia we własnym imieniu i na rzecz Fundacji czy w imieniu i na rzecz Fundacji?

Wnioskodawca nabywa towary i usługi w ramach realizacji Porozumienia we własnym imieniu na rzecz Fundacji. Wnioskodawca wskazuje na poparcie tej odpowiedzi, że dokumenty, na podstawie których następuje nabycie towarów i usług, są wystawiane na Wnioskodawcę, a następnie ma miejsce odsprzedaż tych świadczeń na rzecz Fundacji. Jak zostało również wskazane we wniosku, występują ponadto sytuacje, w których Wnioskodawca po otrzymaniu od beneficjentów Porozumienia dokumentów - np. paragonów lub faktur, głównie z tytułu najmu, wystawionych bezpośrednio na beneficjentów porozumienia - wystawia na Fundację noty obciążeniowe.

 e) Czy nabywają Państwo towary i usługi od beneficjentów Projektu we własnym imieniu i na rzecz Fundacji czy w imieniu i na rzecz Fundacji?

Wnioskodawca nie nabywa towarów i usług od beneficjentów Projektu, ani w imieniu własnym, ani w imieniu Fundacji.

Idea Projektu polega na nabywaniu towarów i usług przez Wnioskodawcę działającego na rzecz Fundacji. Następnie świadczenia te są przekazywane beneficjentom w związku z sytuacją, w jakiej znaleźli się na skutek działań wojennych. Beneficjenci w ramach realizacji Porozumienia nie dokonują dostaw towarów ani świadczenia usług na rzecz Wnioskodawczyni lub Fundacji. Natomiast nie można wykluczyć tego, że część beneficjentów projektu świadczy, bądź świadczy na rzecz Wnioskodawcy, bądź podmiotów powiązanych z Wnioskodawcą, pracę, na podstawie umowy o pracę, bądź zlecenie.

 f) Jakie towary i usługi nabywają Państwo w celu wykonaniu obowiązków wynikających z Porozumienia zawartego z Fundacją, a jakie towary i usługi nabywają Państwo niezależenie od Porozumienia?

Wszystkie usługi i towary opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przez Wnioskodawcę, do których odnoszą się pytania 1-11, nabywane są w celu wykonania obowiązków wynikających z Porozumienia zawartego z Fundacją, uzupełnionego ustnymi ustaleniami. Wśród wydatków wskazać można przykładowo:

1) wydatki związane z funkcjonowaniem ośrodka: czynsz najmu hotelu, energia elektryczna, zużycie wody, koszty ogrzewania, art. spożywcze, środki czystości, wywóz odpadów komunalnych, deratyzacja, usługa naprawy sprzętu AGD, zakup sprzętu AGD: odkurzacze, zamrażarki, prace elektryczne, prace porządkowe (koszenie trawy), sprzęt do sprzątania na zewnątrz obiektu, usługa montażu stojaków na rowery przed budynkiem ośrodka, ozdoby świąteczne; kamizelki ochronne, demontaż + osuszanie GK + przerabianie drzwi, słodycze i zabawki dla dzieci,

2) inne wydatki, którymi została obciążona Fundacja: organizacja półkolonii, organizacja pikniku na Dzień Dziecka, artykuły dla dzieci z domu dziecka (kosmetyki, słodycze, klapki basenowe; słuchawki), wyprawki szkolne.

Dodatkowo należy wskazać, że ustalenia ustne pomiędzy stronami przewidują, że wydatki związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy są Wnioskodawczyni zwracane przez Fundację zgodnie z zapisami Porozumienia wyłącznie w zakresie, w jakim przekraczają limit określony w obowiązujących przepisach (tj. 40 zł za osobę dziennie).

Wydatki do tego limitu pokrywane są z otrzymywanych zasiłków z Gminy.

 g) Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali nabyte towary i usługi o których mowa we wniosku, tj. czy do czynności:

- opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

- zwolnionych od podatku od towarów i usług,

- niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Prosimy odnieść się odrębnie do każdego wydatku wskazanego we wniosku.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że kwestie sproblematyzowane w powyższym pytaniu zostały poddane ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jako przedmiot indywidualnej interpretacji prawa podatkowego (por. w szczególności pyt. 1 oraz 6 i 7), dlatego odpowiedzi nie powinny być - zdaniem Wnioskodawcy - traktowane jako elementy stanu faktycznego, tylko jako stanowisko własne Wnioskodawcy w odpowiedzi na te pytania.

Jak zostało wskazane we wniosku Wnioskodawca świadczy na rzecz beneficjentów Programu (tj. obywateli Ukrainy) usługi, przykładowo polegające na zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia uchodźcom w ośrodku w B., organizacji półkolonii dla dzieci, organizacji pikników. Ponadto Wnioskodawca ponosi koszty związane z najmem lokali udostępnianych tym osobom, w tym czynszu, mediów, napraw przedmiotu najmu itp. oraz innych usług związanych z bieżącym utrzymaniem ośrodka.

Rodzaj czynności, z którymi poszczególne wydatki są związane (tj. określenie jako czynności opodatkowane, zwolnione bądź niepodlegające opodatkowaniu) jest zależny od tego, kto nabywa poszczególne towary i usługi (Wnioskodawca czy beneficjent we własnym imieniu) oraz tego, czy dany wydatek podlega refakturowaniu na rzecz Fundacji - zgodnie z poniższym uzasadnieniem. Należy tu jednak jeszcze raz zastrzec, iż ocena skutków opisanych czynności jest przedmiotem złożonego przez Wnioskodawcę wniosku o interpretację, a poniższe wyjaśnienia stanowią stanowisko własne Wnioskodawcy, co do którego oczekuje on weryfikacji ze strony Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wszelkie wskazane we wniosku nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi, które są następnie odsprzedawane na rzecz Fundacji (na podstawie faktury) są przedmiotem czynności opodatkowanych według odpowiedniej stawki podatku lub zwolnionych, w zależności od rodzaju nabywanego towaru/usługi, zgodnie z art. 41 oraz art. 43 ustawy o VAT.

Czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są czynności obciążenia Fundacji z tytułu wydatków, w przypadku których beneficjenci Projektu przedstawiają Wnioskodawcy paragony lub faktury imienne dokumentujące nabycie przez nich towarów lub usług. W takich sytuacjach Wnioskodawca zwraca beneficjentom poniesione wydatki, a następnie obciąża tymi kwotami Fundację (na podstawie not obciążeniowych). W takich przypadkach zdaniem Wnioskodawcy, obciążając Fundację, Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT, ponieważ nie nabywa we własnym imieniu towarów ani usług, a jedynie pośredniczy w zwrocie kosztów przez Fundację na rzecz beneficjentów Projektu. Z tego względu właściwe jest zdaniem Wnioskodawcy traktowanie tych obciążeń jako niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak zostało wskazane we wniosku o interpretację, Wnioskodawca ponosi wydatki związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. W zakresie, w jakim wydatki te przekraczają limit określony we właściwych przepisach (tj. 40 zł za osobę dziennie) - zgodnie z zapisami Porozumienia oraz ustnymi uzgodnieniami między Fundacją a Wnioskodawczynią są Wnioskodawczyni zwracane przez Fundację na podstawie faktury lub noty obciążeniowej. Rozliczenie wygląda w ten sposób, że zsumowana kwota poniesionych wydatków jest porównywana z łączną kwotą otrzymanego dofinansowania od Gminy. Zafakturowaniu na Fundację podlega nadwyżka poniesionych kosztów nad otrzymanym dofinansowaniem - z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatku VAT.

Natomiast określenie charakteru czynności, do których wykorzystywane są nabywane towary i usługi związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w zakresie, w jakim ich wartość nie przekracza limitu określonego w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy oraz warunków przyznawania tego świadczenia i przedłużania jego wypłaty (Dz. U. poz. 1020 z późn. zm.) jest przedmiotem pytania szóstego sformułowanego we wniosku o interpretację przez Wnioskodawcę. Jak wskazał Wnioskodawca w swoim stanowisku odnośnie tego pytania, Wnioskodawca otrzymuje co prawda świadczenie pieniężne z tytułu zapewnienia zakwaterowania (i wyżywienia) obywatelom Ukrainy, ale środki na to zapewnia organ samorządu terytorialnego. Zapłaty nie dokonują zatem beneficjenci świadczenia. Środki otrzymane przez Wnioskodawcę, w zryczałtowanej kwocie, nie powiązanej z faktyczną wartością świadczenia, nie stanowią dla Wnioskodawcy rzeczywistego ekwiwalentu świadczenia na rzecz beneficjentów. Z tego względu świadczenie Wnioskodawcy należy jego zdaniem uznać za nieodpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Innymi słowy, nabyte w tym celu towary i usługi będą co do zasady wykorzystane w celu świadczenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie jednak, jak Wnioskodawca wskazał w odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie siódme, jego zdaniem świadczone przez niego na rzecz ukraińskich obywateli czynności zapewnienia zakwaterowania podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Tym samym wydatki, jakie ponosi Wnioskodawca w związku z udostępnianiem obywatelom ukraińskim wyposażonych lokali mieszkalnych - w zakresie, w jakim ich wartość nie przekracza limitu określonego w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy oraz warunków przyznawania tego świadczenia i przedłużania jego wypłaty - w ośrodku w B., są związane ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku od towarów i usług. Powyższe dotyczy wszelkich świadczeń związanych z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia, w tym także np. artykułów spożywczych, środków czystości i innych.

h) Czy usługi świadczone na rzecz obywateli Ukrainy są realizowane na cele związane z Państwa działalnością gospodarczą?

Usługi będące przedmiotem świadczenia na rzecz obywateli Ukrainy nie są realizowane w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że część z beneficjentów korzystających z pomocy może w przyszłości podjąć zatrudnienie w którejś ze spółek z grupy Wnioskodawcy. Część osób z ośrodka to obywatele Ukrainy współpracujący ze spółkami z grupy Wnioskodawcy na zasadach umów o świadczenie pracy tymczasowej plus na zasadach innych umów, część beneficjentów może np. świadczyć rzecz na którejś ze spółek z grupy Wnioskodawcy usługi rekrutacji.

i) Czy towary przekazywane obywatelom Ukrainy mają jakikolwiek związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą? Jeżeli tak to w jaki sposób związek ten się przejawia?

Towary przekazywane obywatelom Ukrainy nie mają żadnego związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Co za tym idzie, odpowiedź na drugą część pytania oznaczonego w pkt 1 ppkt i) jest bezprzedmiotowa.

j) Czy towary nabywane niezależnie od Porozumienia nabywają Państwo wyłącznie w celu ich nieodpłatnego przekazania?

Wnioskodawca zakłada, że ww. pytanie dotyczy towarów, do których odnosi się pytanie 12 przedstawione we wniosku. Są one nabywane są przez Wnioskodawcę wyłącznie w celu nieodpłatnego przekazania.

Natomiast w uzupełnieniu do wniosku w piśmie z 25 kwietnia 2023 r. wskazali Państwo, że:

I.

1) Jakie konkretnie obowiązki (poza wymienionymi we wniosku związanymi z udzieleniem wsparcia finansowego przez Fundację oraz obowiązkiem przeznaczenia przez Państwa otrzymanych środków na konkretne cele wskazane w Porozumieniu i rozliczenia się z poniesionych wydatków na pomoc obywatelom Ukrainy) wynikają z zawartego 1 marca 2022 r. Porozumienia w sprawie organizacji wspierających projekt oraz ustnych ustaleń między stronami dla Państwa oraz dla Fundacji, a w szczególności:

 a) do czego zobowiązują się Państwo, a jakie są obowiązki po stronie Fundacji?

Fundacja zobowiązana jest do przekazywania środków na sfinansowanie przedsięwzięć w ramach Projektu. Natomiast Wnioskodawczyni wykonuje czynności operacyjne w ramach realizacji Projektu. W szczególności proponuje, jakie akcje zostaną podjęte. Propozycje Spółki są następnie zatwierdzane (akceptowane) przez Fundację.

Przykładami zorganizowanych przedsięwzięć są:

- zorganizowanie i bieżące utrzymanie ośrodka w B., zapewniającego osobom z Ukrainy zakwaterowanie i wyżywienie,

- organizacja półkolonii dla ukraińskich dzieci,

- organizacja pikniku z okazji dnia dziecka dla ukraińskich dzieci z ośrodka w B.,

- zakup i przekazanie wyprawki szkolnej dla dzieci ukraińskich pracowników tymczasowych,

- zakup i przekazanie paczek z akcesoriami dla rekruterów współpracujących ze Spółką przebywających w Ukrainie,

- zakup i przekazanie paczek świątecznych dla ukraińskich dzieci,

- program, w ramach którego pracownicy tymczasowi zatrudnieni przez Spółkę mogą uzyskać zwrot wydatków na potrzeby swoje i swoich rodzin do kwoty 2.000 zł; zwrot wydatków otrzymują na podstawie paragonów lub innych dowodów zakupu

- planowana obecnie wycieczka dla ukraińskich dzieci do W.

Beneficjentami przedsięwzięć organizowanych w ramach programu są wyłącznie obywatele Ukrainy dotknięci działaniami wojennymi.

Organizacją konkretnych przedsięwzięć zajmuje się Spółka, po pierwsze na etapie planowania poszczególnych działań, które są proponowane Fundacji. Następnie Spółka zleca konieczne czynności podmiotom zewnętrznym i pozyskuje za nie faktury. W realizację przedsięwzięć zaangażowani są także na bieżąco pracownicy Spółki, którzy np. fizycznie dokonują zakupu i przekazania towarów i usług, kontaktują się z dostawcami itp.

 b) czy zobowiązują się Państwo do dostarczania na rzecz Fundacji ściśle określonych towarów według ustalonego planu?

Plany określane są dla poszczególnych przedsięwzięć, które proponuje Spółka, a zatwierdza Fundacja. Dla każdego przedsięwzięcia ustalany jest budżet i - rodzajowo - towary i usługi, których zakup będzie konieczny. Spółka następnie przedstawia Fundacji, jako załącznik do wystawionej faktury, faktury i rachunki dokumentujące faktycznie poczynione wydatki na dane przedsięwzięcie i na tej podstawie uzyskuje od Fundacji ich zwrot.

 c) który z podmiotów (Państwo czy Fundacja) zawiera umowy z dostawcami/usługodawcami świadczeń nabywanych dla podmiotów z Ukrainy, np. w przypadku najmu pomieszczeń w ośrodku w B./zakwaterowania zapewnianego pracownikom z Ukrainy Grupy O i ich rodzinom czy organizacji półkolonii dla dzieci/organizacji pikników?

Umowy z dostawcami/usługodawcami świadczeń nabywanych dla podmiotów z Ukrainy są zawierane wyłącznie przez Wnioskodawczynię.

 d) kto się zajmuje organizacją pomocy dla obywateli z Ukrainy, kto fizycznie przekazuje beneficjentom projektu (obywatelom Ukrainy) towary i usługi nabywane w ramach zawartego Porozumienia?

Wszystkie czynności faktyczne składające się na pomoc obywatelom z Ukrainy, tj. zlecanie czynności podmiotom zewnętrznym, zakup towarów, organizacja poszczególnych przedsięwzięć, przekazywanie towarów beneficjentom Projektu itp. wykonywane są przez pracowników Wnioskodawczyni.

 e) z jakiego tytułu otrzymują Państwo wynagrodzenie od Fundacji, czy stanowi ono tylko zapłatę za zakupione dla obywateli Ukrainy towary/usługi (jeżeli tak, to czy kwoty zafakturowane na Fundację z tego tytułu są równowartością poniesionych przez Państwa wydatków na realizację projektu, czy jest doliczana do nich marża) czy też otrzymują Państwo od Fundacji dodatkowe wynagrodzenie z tytułu pomocy przy udzielaniu wsparcia obywatelom Ukrainy?

Wnioskodawczyni otrzymuje od Fundacji wyłącznie zwrot poniesionych wydatków na rzecz obywateli Ukrainy. Do kwoty wydatków, którymi Spółka obciąża Fundację, nie jest doliczana marża. Wnioskodawczyni nie obciąża Fundacji kosztami pracy swoich pracowników zaangażowanych w realizację projektu.

f) co należy rozumieć pod pojęciem miesięcznych limitów, w ramach których zwracane są poniesione przez Państwa wydatki na zakup towarów i usług dla obywateli Ukrainy, w jaki sposób są one ustalane przez Fundację, jakie okoliczności decydują o ich podwyższeniu (jak wynika bowiem z wniosku - wypłaty powyżej maksymalnej kwoty miesięcznej są możliwe tylko po wcześniejszym uzyskaniu pisemnej zgody Fundacji)?

W toku współpracy Wnioskodawczyni z Fundacją na podstawie ustaleń ustnych wykształciła się praktyka odbiegająca od postanowienia Porozumienia, które mówi o miesięcznych limitach. Zwrot kosztów odbywa się każdorazowo w odniesieniu do przedsięwzięć, które, jak zostało opisane wyżej, są proponowane przez Spółkę i akceptowane przez Fundację. Ustalone kwoty dla poszczególnych przedsięwzięć są zróżnicowane i nie został dla nich de facto ustalony odgórny limit.

Jedyny limit kwotowy jaki funkcjonuje w wykonaniu Porozumienia dotyczy wspomnianego wyżej programu, w ramach którego pracownicy tymczasowi zatrudnieni przez Spółkę mogą uzyskać jednorazowy zwrot wydatków na potrzeby swoje i swoich rodzin do kwoty 2000 zł. Zwrot wydatków otrzymują na podstawie paragonów lub innych dowodów zakupu, które w takich przypadkach wystawione są na danego pracownika (nie na Wnioskodawczynię).

2) Czy działając w ramach Porozumienia zawartego z Fundacją wszystkie towary/usługi zakupione na potrzeby obywateli Ukrainy są nabywane przez Państwa we własnym imieniu, ale w celu odsprzedaży Fundacji, czy też część towarów/usług jest nabywana przez Państwa we własnym imieniu, ale w celu przekazania obywatelom Ukrainy, a jeżeli tak, to skąd takie rozróżnienie oraz jakie dokładnie (konkretnie) towary i usługi, o których mowa we wniosku, nabywają Państwo we własnym imieniu, ale na rzecz Fundacji (dokonując ich zakupu i odsprzedaży na rzecz Fundacji), a jakie we własnym imieniu, ale na własny rachunek (dokonując ich zakupu i przekazania bezpośrednio na rzecz obywateli Ukrainy)?

Nie istnieje żadne rozróżnienie dla sposobu nabywania towarów i usług przez Wnioskodawczynię. Nabycie następuje zawsze we własnym imieniu Spółki, przy założeniu, że dane świadczenia zostaną przekazane obywatelom Ukrainy, oraz że Spółka otrzyma zwrot udokumentowanych wydatków od Fundacji (w zakresie w jakim wydatki nie zostaną pokryte dofinansowaniem z Gminy).

3) Co rozumieją Państwo pod pojęciem pełnienia roli pośrednika, poprzez dystrybucję środków Fundacji w związku z oferowaniem pomocy obywatelom Ukrainy w ramach projektu, czy ta rola pośrednika w przekazywaniu środków finansowych od Fundacji odnosi się tylko do towarów i usług zakupionych bezpośrednio we własnym zakresie przez obywateli Ukrainy?

Użyte w Porozumieniu sformułowanie o roli Wnioskodawczyni jako pośrednika ma swoje źródło w specyficznych uwarunkowaniach, w jakich doszło do podpisania Porozumienia przez strony. Działająca w ramach Grupy O Fundacja chciała zaangażować się w pomoc ofiarom konfliktu zbrojnego w Ukrainie, które znalazły się w Polsce. Ma ona siedzibę w Niderlandach. Udzielanie pomocy bezpośrednio z kraju siedziby Fundacji byłoby utrudnione, zważywszy np. na wysokie koszty przelewów bankowych do Polski czy też konieczność posiadania na terytorium Polski pracowników wykonujących czynności faktyczne w postaci kontaktu z dostawcami, zakupu i przekazywania świadczeń obywatelom Ukrainy itp. Wobec tego Fundacja nawiązała w tym zakresie współpracę z Wnioskodawczynią, w ramach której Wnioskodawczyni nieodpłatnie angażuje również własne środki, tzn. pracowników, którzy organizują opisane wyżej przedsięwzięcia służące pomocy dla obywateli Ukrainy. Celem zarówno Fundacji, jak i Wnioskodawczyni są wyłącznie działania pomocowe, nienakierowane na osiągnięcie zysku. Zatem pełnienie roli pośrednika przez Spółkę dotyczy wszystkich działań podejmowanych w ramach realizacji Porozumienia (nie odnosi się tylko do towarów i usług zakupionych bezpośrednio we własnym zakresie przez obywateli Ukrainy). Oznacza ono, że Wnioskodawczyni nabywa towary i usługi w celu pomocy obywatelom Ukrainy i uzyskuje zwrot tych kwot, bądź zwraca beneficjentom poniesione przez nich wydatki (do ww. limitu) i uzyskuje ich zwrot od Fundacji.

4) Czy świadczenie przyznawane z Gminy na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa obejmuje:

 a) tylko udostępnianie lokali i zapewnienie wyżywienia przez Państwa obywatelom Ukrainy w ośrodku (hotelu) w B., czy również

 b) udostępnienie lokali i zapewnienie wyżywienia przez Państwa w innych lokalizacjach (poza ośrodkiem dla uchodźców w B.) czy też

 c) zakwaterowanie i wyżywienie ponoszone przez samych obywateli Ukrainy?

Świadczenie przyznawane z Gminy na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa wydatkowane jest wyłącznie na udostępnianie lokali i zapewnienie wyżywienia obywatelom Ukrainy w ośrodku w B. Na wydatki w tym zakresie składają się koszty zakwaterowania, mediów, środków czystości i artykułów spożywczych. Z tym że Spółka ponosi w związku z funkcjonowaniem ośrodka wydatki przewyższające wartość dofinansowanie otrzymywanego od Gminy. Dlatego w zakresie, w jakim wydatki te przekraczają limit 40 zł za osobę dziennie, są one zwracane Spółce u przez Fundację.

Metodologię rozliczeń obrazuje następujący przykład:

Wnioskodawczyni otrzymała fakturę za czynsz najmu ośrodka za miesiąc 12/2022:

- Kwota netto 10.000 zł

- VAT 2.300 zł

- Kwota brutto 12.300 zł

W grudniu na rachunek Wnioskodawczyni wpłynęło dofinansowanie z Gminy z tytułu przyznanych zasiłków w łącznej kwocie 2.300 zł (konto Dofinansowania/zasiłki NKUP).

W związku z tym otrzymana faktura została zaksięgowana następująco:

- 2.300 zł - konto „Koszty- wydatki pokryte dofinansowaniem NKUP” (1.869,92+430,08 nieodliczony VAT=2.300, czyli wartość otrzymanego dofinansowania)

- 8.130,08 netto - konto „Rozrachunki z tyt. umów pośrednictwa z O Foundation”- ta kwota jest refakturowana na fundację (+VAT)

- 1.869,92 - VAT do odliczenia

5) Co dokumentuje faktura wystawiana na Fundację w zakresie zapewnienia obywatelom Ukrainy zakwaterowania i wyżywienia ponad dofinansowanie udzielane przez Gminę w zryczałtowanej kwocie?

Należy tu wyjaśnić, że Wnioskodawczyni wystawia jedną fakturę na rzecz Fundacji za dany okres rozliczeniowy, w której wykazana jest każdorazowo kwota stanowiąca sumę wydatków poniesionych w danym okresie. Oprócz wydatków na ośrodek Wnioskodawczyni ponosi też koszty organizowania różnych innych przedsięwzięć (zgodnie z wyjaśnieniami odnośnie pyt. 1 lit a), które również są uwzględniane w tej refakturze.

Do faktury dołączane są faktury i inne dowody księgowe dokumentujące poszczególne wydatki. Na fakturze jako tytuł dokonywanego obciążenia wskazywane jest: „Reinvoice according to the terms of agreement of 1.03.2022”, co można przetłumaczyć jako „Refaktura zgodnie z warunkami porozumienia z dnia 1.03.2022”. Tak jak zostało wyjaśnione w punkcie powyższym, Spółka ponosi w związku z funkcjonowaniem ośrodka w B. wydatki przewyższające wartość dofinansowania otrzymywanego od Gminy i zgodnie z ustaleniami stron w zakresie, w jakim wydatki te przekraczają limit 40 zł za osobę dziennie, są zwracane Spółce u przez Fundację, tzn. wydatki w takim zakresie są uwzględniane w ramach sumy wydatków, którymi obciążana jest Fundacja.

6) Czy zwrot otrzymywany przez Państwa od Fundacji za poniesione wydatki na zakwaterowanie i wyżywienie obywateli Ukrainy odnosi się do zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia konkretnego obywatela Ukrainy w określonej lokalizacji czy też jest on inaczej kalkulowany (jeżeli tak, to w jaki sposób)?

Warunki otrzymywania dofinansowania od Gminy przewidują uzyskiwanie przez Spółkę środków na zapewnienie pomocy konkretnym osobom, których dane podawane są w tytule przelewów od Gminy. Zdarzają się sytuacje, że w ośrodku zakwaterowanie otrzymują osoby z Ukrainy, dla których nie jest możliwe uzyskanie dofinasowania od Gminy. W takich wypadkach całością kosztów pomocy dla takiej osoby obciążana jest Fundacja. Koszty, jakimi obciążana jest Fundacja, nie są kalkulowane w przeliczeniu na pojedyncze osoby. Na Fundację refakturowana jest suma kosztów związanych z funkcjonowaniem ośrodka po odjęciu od niej kwoty odpowiadającej otrzymanemu dofinansowaniu od Gminy.

7) Jaki przedmiot transakcji jest wskazywany na wystawianych dla Fundacji fakturach (nazwa/rodzaj towaru/usługi)?

Jak zostało wyjaśnione wyżej, jako przedmiot transakcji na fakturach wskazywana jest „Refaktura zgodnie z warunkami porozumienia z dnia 1.03.2022”. Do faktury dołączane są faktury i inne dowody księgowe dokumentujące wydatki poniesione w danym okresie rozliczeniowym.

8) Czy pytanie oznaczone we wniosku nr 11 odnosi się do wszystkich czynności dokumentowanych fakturą wystawianą na rzecz Fundacji czy tylko do zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy (a jeżeli tylko do zakwaterowania i wyżywienia, to czy obejmuje zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia w ośrodku w B. czy też w innej lokalizacji poza ww. ośrodkiem)?

W związku z faktem, iż na fakturze wskazywana jest każdorazowo łączna kwota obciążenia za dany okres rozliczeniowy, pytanie nr 11 dotyczy wszystkich czynności dokumentowanych fakturą wystawianą na rzecz Fundacji.

Przedstawione we wniosku stanowisko Spółki odnosi się do momentu powstania obowiązku podatkowego odnośnie całej wykazanej na fakturze kwoty obciążenia, traktowanego łącznie.

9) Na jakiej podstawie Wnioskodawca, będący spółką kapitałową i pośrednikiem, zalicza do swojego majątku środki finansowe przeznaczone na wypłaty obywatelom Ukrainy?

Pytanie dotyczy środków przekazywanych jako zwrot wydatków na podstawie not obciążeniowych. Z wniosku wynika, że:

- celem fundacji jest udzielanie pomocy osobom (...) poprzez pomoc indywidualną, jak i wspieranie instytucji i organizacji (obywatelskich),

- Wnioskodawca jako Spółka z grupy O działająca w Polsce ma zgodnie porozumieniem pełnić rolę pośrednika, poprzez dystrybucję środków fundacji.

Jak było wyjaśniane wcześniej, użyte w Porozumieniu określenie „pośrednik” oznacza, że Wnioskodawczyni nabywa towary i usługi w celu pomocy obywatelom Ukrainy i uzyskuje zwrot tych kwot od Fundacji, bądź zwraca beneficjentom poniesione przez nich wydatki i uzyskuje ich zwrot od Fundacji. Fundacja nie wspiera Wnioskodawczyni. Fundacja i Wnioskodawczyni, współdziałając, wspierają obywateli Ukrainy poszkodowanych w wyniku działań wojennych. Wnioskodawczyni wydatkuje w tym celu środki z własnego majątku, a następnie uzyskuje ich zwrot od Fundacji. Podstawą tych działań jest opisane we wniosku Porozumienie stron.

II. Wnioskodawczyni pragnie ponadto wyjaśnić - w uzupełnieniu opisu stanu faktycznego - iż beneficjentami współdziałania Fundacji i Wnioskodawczyni (w ramach którego Fundacja angażuje środki finansowe, a Spółka swoje zasoby personalne) są obywatele Ukrainy. Jednocześnie Spółkę i Fundację łączy Porozumienie, przewidujące zobowiązanie Spółki do wykonywania ustalonych z Fundacją działań pomocowych, za które uzyskuje zwrot kosztów. Ponadto Spółka uzyskuje dofinansowanie na warunkach ustawowych od Gminy.

Pytania

- Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na nabywanie towarów i usług na cele Programu, które są jej następnie zwracane przez Fundację zgodnie z zapisami opisanego we wniosku Porozumienia, mogą być przez nią zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

- Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na nabywanie towarów i usług celem zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, w zakresie, w jakim wydatki te są pokrywane dofinansowaniem wypłacanym przez Gminę na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.), mogą być przez nią zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

- Czy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwrot wydatków z tytułu realizacji Programu otrzymywany od Fundacji zgodnie z Porozumieniem będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód? (pytanie oznaczone nr 4, przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

- Czy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskiwane dofinansowanie od Gminy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód? (pytanie oznaczone nr 5, przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki ponoszone przez nią na nabywanie towarów i usług na cele Programu, które są jej następnie zwracane przez Fundację zgodnie z zapisami opisanego we wniosku Porozumienia, nie mogą być przez nią zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki ponoszone przez Spółkę zgodnie z Porozumieniem dotyczą realizacji Projektu Grupy O, jakim jest wsparcie pracowników ukraińskich i ich rodzin współpracujących ze spółkami z grupy O w związku z wojną na Ukrainie. Wydatki te pozostają zatem bez związku z działalnością gospodarczą Spółki i jej źródłami przychodu. Tym samym nie podlegają one zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawczyni.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki ponoszone przez nią na nabywanie towarów i usług celem zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, w zakresie, w jakim wydatki te są pokrywane dofinansowaniem wypłacanym przez Gminę na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.) nie mogą być przez nią zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki te nie stanowią bowiem kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów Spółki.

Ad. 4

W ocenie Wnioskodawczyni, uzyskiwanie przez nią zwrotu wydatków od Fundacji zgodnie z Porozumieniem nie powoduje u niej powstania przychodów podatkowych.

Porozumienie przewiduje, że raz w miesiącu Fundacja zwraca Wnioskodawczyni wydatki poniesione na rzecz Fundacji - zgodnie z procedurą przewidzianą w Porozumieniu, na podstawie noty obciążeniowej lub faktury wystawionej przez Wnioskodawczynię.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sytuacji zgodnie z Porozumieniem Wnioskodawczyni ponosi wydatki na ściśle określone cele i - zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w stanowisku odnośnie pytania pierwszego - nie zalicza ich do kosztów uzyskania przychodów. Następnie kwoty te są jej na podstawie odpowiednich dokumentów (faktur lub not obciążeniowych) zwracane przez Fundację. Tym samym opisana sytuacja spełnia dyspozycję art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT, w związku z czym zasadny jest zdaniem Spółki pogląd, iż uzyskiwanie przez nią zwrotu wydatków od Fundacji zgodnie z Porozumieniem nie powoduje u niej powstania przychodów podatkowych.

Ad. 5

Zdaniem Wnioskodawczyni uzyskiwane przez nią dofinansowanie od Gminy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 38z ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583).

Zgodnie z przytoczonym przepisem szczególnym uzyskiwane przez Spółkę dofinansowanie stanowiące zwrot kosztów zakwaterowania i wyżywienia dla obywateli Ukrainy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że w związku z brakiem zaliczenia wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię na zakup towarów i usług w celu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w ciężar kosztów uzyskania przychodów, otrzymanie dofinansowania, stanowiącego de facto zwrot ww. wydatków do ustalonego Rozporządzeniem limitu (40 zł na osobę na dobę), nie powoduje po jej stronie w ogóle powstania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT.

W konsekwencji należy stwierdzić, że uzyskiwane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie od Gminy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 2 i 3

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, bądź zabezpieczenie istniejącego źródła. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki wydatek, który spełnia łącznie następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, które zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie (rzeczowej, pieniężnej, usługowej, wygaszenia wzajemnych roszczeń),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Ustawą z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583 ze zm., dalej: „ustawa o pomocy”) wprowadzony został do ustawy o podatku dochodowym art. 38w, w przypadku którego możliwość zaliczenia określonych wydatków związanych z wojną na Ukrainie w ciężar kosztów podatkowych nie jest uzależniona od spełnienia warunku celowości, o którym mowa w ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Ustawodawca wyraźnie wskazuje w tym przepisie, że kosztem uzyskania przychodów są (o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne) koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, przekazanych na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy w okresie od 24 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. oraz koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, w okresie jw., którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Jak wynika bowiem z brzmienia ww. art. 38w ust. 1 i 2 ustawy o CIT:

 1. Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:

 1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,

 2) jednostkom samorządu terytorialnego,

2a) wojewodom,

 3) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,

 4) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego

- o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

 2. Kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, realizowanego w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1, o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Wskazany powyżej przepis dopuszcza czasowo zaliczanie wydatków na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na Ukrainie do kosztów podatkowych, jednakże wydatek taki musi zostać poniesiony na rzecz wymienionych w tym przepisie podmiotów/organizacji i musi bezwzględnie stanowić darowiznę na rzecz tych podmiotów, których to warunków wskazana przez Państwa pomoc nie spełnia, bowiem nie przekazują Państwo jej na rzecz podmiotów wymienionych w tym przepisie.

Z opisu sprawy wynika, że 1 marca 2022 r. Spółka zawarła z Fundacją z siedzibą w Holandii „Porozumienie w sprawie organizacji wspierających projekt”. Wnioskodawca jako spółka z Grupy działająca w Polsce ma zgodnie z Porozumieniem pełnić rolę pośrednika, poprzez dystrybucję środków Fundacji w związku z oferowaniem pomocy w ramach projektu, którego celem jest wsparcie finansowe dla pracowników Grupy z Ukrainy i ich rodzin oraz wsparcie dla ofiar wojny z Ukrainy.

Celem Projektu jest udzielenie wsparcia finansowego pracownikom z Ukrainy Grupy i ich rodzinom oraz wsparcie dla ofiar wojny z Ukrainy. Środki udostępnione przez Fundację mają być wykorzystywane wyłącznie w następujący sposób:

 a) Zwrot za towary lub usługi zakupione przez lub dla pracowników i ich rodzin w Polsce, obejmujące: zakwaterowanie; wyposażenie mieszkania; artykuły spożywcze; ubrania; leki; transport; artykuły i zabawki dla dzieci; inne towary i usługi potrzebne do pomocy ofiarom wojny.

 b) Zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na ośrodek dla ofiar wojny w B. w Polsce, przeznaczony dla ofiar wojny z Ukrainy, obejmujących: opłaty za wynajem; meble i wyposażenie; pozostałe koszty mieszkaniowe (media, sprzątanie, dodatkowe towary lub usługi związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych, w tym środki czystości); inne towary i usługi potrzebne do pomocy ofiarom wojny, wszystko w szerokim tego słowa znaczeniu.

 c) Wsparcie finansowe dla ofiar wojny przebywających w ośrodku dla ofiar wojny w B.

 d) Wsparcie finansowe dla pracowników przebywających na Ukrainie.

Wnioskodawca nabywa towary i usługi w ramach realizacji Porozumienia we własnym imieniu na rzecz Fundacji. Dokumenty, na podstawie których następuje nabycie towarów i usług, są wystawiane na Wnioskodawcę, a następnie ma miejsce odsprzedaż tych świadczeń na rzecz Fundacji. Występują ponadto sytuacje, w których Wnioskodawca po otrzymaniu od beneficjentów Porozumienia dokumentów - np. paragonów lub faktur, głównie z tytułu najmu, wystawionych bezpośrednio na beneficjentów porozumienia - wystawia na Fundację noty obciążeniowe. Towary przekazywane obywatelom Ukrainy nie mają żadnego związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Spółka otrzymuje od Gminy świadczenie z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy oraz warunków przyznawania tego świadczenia i przedłużania jego wypłaty (Dz. U. poz. 1020 z późn. zm.).

Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie obywatelom ukraińskim w ten sposób, że osobom tym nieodpłatnie udostępniane są wyposażone lokale w ośrodku w B. Udostępniane obywatelom Ukrainy lokale mają charakter mieszkalny. Udostępniając je, Wnioskodawca działa we własnym imieniu (na własny rachunek). Beneficjenci świadczenia wykorzystują lokale wyłącznie na cele mieszkaniowe. Zapewnienie obywatelom Ukrainy przez Wnioskodawcę wyżywienia ma formę dostawy towarów, tzn. otrzymują oni od Wnioskodawcy artykuły spożywcze, z których sami przygotowują posiłki. 

Wydatki związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy - jednak wyłącznie w zakresie, w jakim przekraczają limit określony w § 2 Rozporządzenia w sprawie świadczenia pieniężnego (tj. 40 zł za osobę dziennie) - zgodnie z zapisami Porozumienia oraz ustnymi uzgodnieniami między Fundacją a Wnioskodawcą są Wnioskodawcy zwracane przez Fundację na podstawie faktury lub noty obciążeniowej. Rozliczenie wygląda w ten sposób, że zsumowana kwota poniesionych wydatków jest porównywana z łączną kwotą otrzymanego dofinansowania od Gminy. Zafakturowaniu na Fundację podlega nadwyżka poniesionych kosztów nad otrzymanym dofinansowaniem.

Odnosząc wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego do opisu sprawy stwierdzić należy, że wydatki ponoszone przez Spółkę na nabywanie towarów i usług na cele Programu, które są jej następnie zwracane przez Fundację zgodnie z zapisami Porozumienia, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy, bowiem nie pozostają w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą i nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Również wydatki ponoszone przez Spółkę na nabywanie towarów i usług celem zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, w zakresie w jakim wydatki te są pokrywane dofinansowaniem wypłacanym przez Gminę na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy, bowiem nie pozostają w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą i nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 4

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ust. 1 ustawodawca określa jedynie zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Na podstawie tego przepisu można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną – przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika, czyli wpływu, bezpośrednio do majątku podatnika względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.

Przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, o czym stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W ustawie o CIT zawarto jednocześnie katalog przysporzeń, które nie są zaliczane do przychodów podatkowych. Katalog zawarty w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT, w przeciwieństwie do wykazu przyjętego przez ustawodawcę w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ma charakter zamknięty, co oznacza, że niedopuszczalne jest rozszerzanie go na inne kategorie nieujęte wprost w tym przepisie.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Należy podkreślić, że art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT odnosi się wyłącznie do poniesionych i zwróconych podatnikowi wydatków niezaliczonych z mocy ustawy do kosztów uzyskania przychodów. Aby dany wydatek mógł być zaliczony do kategorii „innych wydatków”, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT, konieczne jest, by „wydatek ten nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów” w rozumieniu przepisu art. 15 tej ustawy (lub stanowić wydatek wyłączony z tego na mocy art. 16 ustawy o CIT) oraz by wydatek został wcześniej przez podatnika poniesiony, a następnie zwrócony podatnikowi. Przy czym wydatek poniesiony powinien być odpowiednikiem wydatku zwróconego. Tak więc „wydatek zwrócony” to ten sam, a nie taki sam wydatek, który został poniesiony.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwrot wydatków z tytułu realizacji Programu otrzymywany od Fundacji zgodnie z Porozumieniem będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód.

W judykaturze zauważa się, że „wydatek zwrócony”, o którym mowa w tym przepisie, to ten sam, a nie taki sam wydatek który został poniesiony. Zwróconym innym wydatkiem nie jest bowiem uzyskana przez podatnika kwota, która tylko odpowiada wartości poniesionego wydatku, lecz nie stanowi jego zwrotu. Stanowisko takie zawarto m.in. w wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych, w tym: WSA w Warszawie z 20 lutego 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 1011/16 oraz 29 maja 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1657/16 i z 21 marca 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1392/18; WSA we Wrocławiu z 12 września 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 1151/13; WSA w Łodzi z 13 listopada 2007 r. sygn. akt I SA/Łd 877/07. W tym ostatnim orzeczeniu Sąd poczynił także bardzo istotną uwagę, a mianowicie „Przyjęcie innego rozumienia tego pojęcia („zwrotu innego wydatku niezaliczonego do kosztów uzyskania przychodów” – przyp. organu) prowadziłoby do niedopuszczalnych konsekwencji. Wówczas bowiem to podmiot dokonujący przysporzenia na rzecz podatnika decydowałby jak należy je zaklasyfikować. Innymi słowy – od woli podmiotu dokonującego wpłaty uzależnione byłoby, czy wpłata zostałaby zaliczona do przychodu, czy też nie. Do takich zaś następstw prowadzi w istocie przyjęte przez stronę skarżącą założenie, że nie ma znaczenia podstawa prawna zwrotu wydatku, a decydujące znaczenia ma sam fakt zwrotu tego wydatku”. Potwierdzają je także orzeczenia NSA, w tym z dnia: 1 grudnia 2005 r. sygn. akt FSK 2673/04, 13 lipca 2010 r. sygn. akt II FSK 455/09, 15 maja 2019 r. sygn. akt II FSK 1692/17, 11 marca 2020 r. sygn. akt II FSK 829/18, 14 października 2021 r. sygn. akt II FSK 240/19. W wyroku NSA z 18 maja 2022 r. sygn. II FSK 2467/19 Sąd jednoznacznie potwierdził, że w przepisie art. 12 ust. 4 pkt 6a mowa jest o zwrocie tych samych wydatków, które zostały poprzednio poniesione, a nie równowartości tych wydatków zrekompensowanych przez inny podmiot: „Zasadnie wywodził również Sąd pierwszej instancji, że aby mówić o zwróconych wydatkach w rozumieniu powyższego przepisu, należałoby oczekiwać, że zostaną one zwrócone Spółce przez podmioty, na rzecz których Spółka poniosła te wydatki (...)”.

Biorąc powyższe pod uwagę, żeby Spółka mogła zastosować przepis art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT w sprawie musiałoby dojść do zwrotu tych samych wydatków, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Kosztami, które nie stanowiły kosztów podatkowych są wydatki poniesione w ramach pomocy materialnej dla uchodźców z Ukrainy. Tak więc tylko wydatki zwrócone przez podmioty, od których Spółka nabyła towary i usługi mogłyby zostać uznane za „zwrócone inne wydatki niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów”.

Odnosząc wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego od opisu sprawy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku zwrot przez Fundację kosztów poniesionych przez Państwa nie wiąże się z żadnym wzajemnym świadczeniem, którego beneficjentem byłaby Fundacja. Podmiot (Fundacja), który zwraca koszty nie zawarł bezpośrednio żadnej transakcji z pierwotnym dostawcą/usługodawcą, jak również nie jest jej beneficjentem. Fundacja nie nabywa w tym przypadku żadnego towaru lub usługi, a jedynie zwraca określone koszty poniesione przez Państwa w związku ze świadczeniem usług i dostawą towarów na rzecz obywateli Ukrainy. W opisanej sytuacji nie dochodzi do odsprzedaży towarów lub usług nabytych przez Państwa w imieniu i na rzecz Fundacji. Beneficjentami świadczenia wykonywanego przez Państwa są uchodźcy z Ukrainy. To na ich rzecz dokonują Państwo zakupu towarów i usług, przy ich wykorzystaniu wykonują Państwo świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem oraz inne opisane we wniosku. Fundacja zaś jest podmiotem finansującym te świadczenia.

Zatem otrzymane przez Spółkę środki finansowe od Fundacji nie są zwróconymi wydatkami tylko definitywnym przysporzeniem wynikającym z woli Fundacji.

Kwota ta podlega opodatkowaniu, stanowiąc przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, zwrot wydatków z tytułu realizacji Programu otrzymywany od Fundacji zgodnie z Porozumieniem nie będą stanowiły innych wydatków zwróconych Wnioskodawcy, o których mowa art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT, stąd też cytowany art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy CIT nie znajdzie w analizowanej sprawie zastosowania.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 5

Zgodnie z art. 38z ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583).

W myśl art. 13 ustawy o pomocy:

Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Z treści wniosku wynika, że Spółka otrzymuje od Gminy świadczenie z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy oraz warunków przyznawania tego świadczenia i przedłużania jego wypłaty (Dz. U. poz. 1020 z późn. zm.).

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Spółkę dofinansowanie od Gminy na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 38z ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań nr 1, 6-12 dot. podatku od towarów i usług zostanie wydane/wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00