Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.19.2023.1.IG

Obowiązek płatnika w związku z wypłacaniem nagród w konkursie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2023 r. r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem nagród w konkursie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. („Wnioskodawca" lub „Instytut") jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną.

Podstawą prawną Państwa działalności jest:

1)Porozumienie (…)

2)Ustawy (…)

3)Statut (…)

Zatrudniają Państwo pracowników na podstawie umowy o pracę oraz inne osoby na podstawie innych umów cywilnoprawnych, w tym zawierają Państwo umowy o wolontariat z wolontariuszami.

Instytut corocznie organizuje konkurs „(…)" (dalej: „Konkurs"). Zasady Konkursu zostały określonego w jego regulaminie („Regulamin"). Zgodnie z Regulaminem założeniem Konkursu jest wybranie i nagrodzenie najlepszych prac naukowych opublikowanych lub przyjętych do publikacji („Prace") w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym odbywa się dana edycja Konkursu.

Regulamin określa następujące ogólne zasady Konkursu:

Konkursu skierowany jest do wszystkich pracowników naukowych Instytutu, a także wolontariuszy, studentów i doktorantów współpracujących z Instytutem (bez względu na podstawę prawną takiej współpracy), jak też byłych pracowników, wolontariuszy, studentów i doktorantów, którzy współpracowali z Instytutem, których stosunek pracy lub inna podstawa prawna (w tym w szczególności umowa o stypendium) wygasły na dzień zgłoszenia Pracy, ale istniały w momencie tworzenia Pracy lub jej publikacji;

Uczestnikiem Konkursu („Uczestnik") jest każda osoba faktycznie biorąca w nim udział, tj. osoba, która spełnia wymogi określone w ustępie poprzedzającym oraz wyraziła zgodę na udział w Konkursie i wyraziła zgodę dotyczącą przetwarzania jej danych osobowych, i której Praca, spełniająca wymogi formalne i merytoryczne określone w Regulaminie, została zgłoszona do Konkursu;

Prace zgłaszane do Konkursu nie mają ograniczeń tematycznych, jednak muszą być pracami eksperymentalnymi o charakterze naukowym. Konkurs nie jest podzielony na kategorie (wszystkie Prace będą rozpatrywane w ramach jednej kategorii);

Nagrody w Konkursie mają formę pieniężną („Nagrody");

Nagrody przyznawane są dla danej Pracy, bez względu na liczbę jej autorów. Jeżeli Nagroda zostanie przyznana Pracy sporządzonej przez zespół autorów, taka nagroda zostanie podzielona pomiędzy wszystkich autorów będących Uczestnikami Konkursu w zależności od wkładu pracy. Jury na wniosek autora korespondencyjnego danej Pracy (a w przypadku, gdy autor korespondencyjny nie jest Uczestnikiem Konkursu - na wniosek Kierownika Laboratorium, w ramach którego prace prowadzi autor korespondencyjny) dokona podziału nagrody pomiędzy poszczególnych Uczestników będących autorami nagrodzonej pracy. Jury nie jest związane sposobem podziału wskazanym w ww. wniosku;

Dane o wysokości Nagród przyznawanych za zajęcie poszczególnych miejsc w danej edycji Konkursu zostaną ogłoszone w Informacji Dodatkowej (uzupełniającej) właściwej dla danej edycji Konkursu;

Nagrody zostaną przekazane w formie przelewu na rachunki bankowe Uczestników, których Prace wygrały daną edycję Konkursu.

Nadto, Regulamin określa przebieg Konkursu:

Wszystkie Prace powinny zostać zgłoszone w terminie wskazanym w Informacji Dodatkowej (uzupełniającej) właściwej dla edycji Konkursu w danym roku kalendarzowym - prace zgłoszone po tym terminie nie będą rozpatrywane w ramach Konkursu;

Prace powinny zostać zgłoszone via e-mail na adres wskazany w Informacji Dodatkowej właściwej dla danej edycji Konkursu. Zgłoszeń Prac do Konkursu dokonują Kierownicy Laboratoriów Instytutu;

Każdy Kierownik Laboratorium dokonujący zgłoszenia Prac powinien przesłać:

listę (tytuły) zgłaszanych Prac z laboratorium mu podległego;

pliki zawierające te Prace w formacie PDF z 2-3 zdaniowym uzasadnieniem zgłaszającego opisującym doniosłość zgłaszanej Pracy;

zgodę autorów spełniających warunki dla Uczestnika Konkursu na udział w Konkursie obejmującą w szczególności zgodę na przetwarzanie danych osobowych;

w przypadku Prac niepublikowanych w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym odbywa się dana edycja Konkursu, lecz zaakceptowanych w takim roku do publikacji, do zgłoszenia należy dołączyć list edytora czasopisma o przyjęciu przedmiotowej publikacji do druku.

Prace zostaną ocenione zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie w sekcji „Jury oraz zasady oceny prac".

W związku z organizacją Konkursów, Instytut chciałby uzyskać potwierdzenie, że prawidłowo rozlicza wypłacane na rzecz Uczestników Konkursu Nagrody.

Pytania

1)Czy jeżeli, w Konkursie organizowanym przez Instytut, jednorazowa wartość Nagrody wypłacanej Uczestnikowi nie przekroczy 2 000 zł, to wypłata ta będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i Instytut jako płatnik nie będzie zobowiązany do pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości przekazanych nagród?

2)Czy Instytut jako organizator Konkursów, będzie zobowiązany pobrać od wartości przekazanych Uczestnikom Nagród -10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, jeżeli wartość pojedynczej Nagrody przekroczy 2 000 zł?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Jeżeli, w Konkursie organizowanym przez Instytut, jednorazowa wartość Nagrody wypłacanej Uczestnikowi nie przekroczy 2 000 zł, to wypłata ta będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i Instytut jako płatnik nie będzie zobowiązany do pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości przekazanych Nagród.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT- wolne od podatku dochodowego są wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Odnosząc się do definicji pojęcia konkursu, wskazać należy, że ustawodawca w ustawie o PIT nie zdefiniował tego pojęcia. Zasadnym jest, wobec tego odwołanie się do definicji słownikowej.

Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) konkurs to: impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko.

Należy uznać tym samym, że konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy (zwycięzców) spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.

Istotne znaczenie ma również strona formalna organizowanego konkursu - niezbędnym jest opracowanie regulaminu, w którym określone są najważniejsze postanowienia, w tym m.in. nazwa, organizator, osoby uprawnione, jako uczestnicy oraz proces wyłonienia zwycięzców i wypłaty nagród. W Państwa ocenie, o zakwalifikowaniu przedsięwzięcia jako konkursu nie decydują inne okoliczności, np.: określenie kręgu uczestników, cel organizacji konkursu, ani okoliczności związane z przedmiotem rywalizacji, np. zakres zadań postawionych uczestnikom konkursu. Dla kwalifikacji przedsięwzięcia jako konkursu istotne jest natomiast wykonanie obowiązków formalnych przez organizatora, tj. sporządzenie regulaminu konkursu, ogłoszenie konkursu wśród uczestników, określenie zasad konkursu oraz wyłonienia zwycięzców.

Mając na uwadze powyższe nie ulega wątpliwości, że Konkurs organizowany przez Instytut jest konkursem w powszechnym tego słowa znaczeniu. Nie ulega również wątpliwości, że Konkurs ma charakter naukowy, gdyż celem konkursu jest wybranie i nagrodzenie najlepszych prac naukowych. W tych okolicznościach stoją Państwo na stanowisku, że jeżeli w Konkursie organizowanym przez Instytut, jednorazowa wartość Nagrody wypłacanej Uczestnikowi nie przekroczy 2 000 zł, to wypłata ta będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i Instytut jako płatnik nie będzie zobowiązany do pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości przekazanych nagród.

Ad. 2

Instytut jako organizator Konkursów, będzie zobowiązany pobierać od wartości przekazanych Uczestnikom Nagród -10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, jeżeli wartość pojedynczej Nagrody przekroczy 2 000 zł.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy-płatnicy (...) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11 b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Jak już wyżej w pkt 1 wskazano, Konkurs organizowany przez Instytut jest konkursem w powszechnym tego słowa znaczeniu. Nagrody są przyznawane przez Instytut Uczestnikom, bez względu na status zwycięzcy - tj. równe prawo do uczestnictwa i równe szanse na zwycięstwo mają pracownicy naukowi, wolontariusze, studenci lub doktoranci (bez względu na podstawę prawną współpracy z Instytutem), czy też byli pracownicy oraz współpracownicy, zatem w Państwa opinii nagrody te winny zostać zakwalifikowane do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

W konsekwencji, wartość Nagród przyznanych Uczestnikom - zwycięzcom Konkursu będzie stanowić dla nich przychód z innych źródeł, opodatkowany na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT według stawki 10%. W Państwa ocenie Nagrody z tytułu udziału w Konkursie przyznane pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę nie powinny być traktowane jako przychody ze stosunku służbowego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Mając na uwadze powyższe jako przychód za stosunku pracy może być kwalifikowane nie tylko wynagrodzenie określone w umowie o pracę zawartej przez pracownika z pracodawcą, ale również inne rodzaje przysporzeń otrzymane od pracodawcy, takie np. jak nagrody. Niemniej jednak jako przychód za stosunku pracy mogą być kwalifikowane tylko te przysporzenia (w tym nagrody), które wykazują ścisły (bezpośredni) związek z istnieniem stosunku pracy, tj. istnienie stosunku pracy musiałoby być warunkiem sine qua non osiągnięcia przysporzenia przez osobę fizyczną - co nie ma miejsca w opisanym stanie faktycznym. W przypadku Konkursu organizowanego przez Instytut, pomiędzy przychodem otrzymanym przez zwycięzcę Konkursu z tytułu przyznania mu nagrody i stosunkiem pracy pomiędzy Uczestnikiem a Instytutem nie będzie istnieć ścisły (bezpośredni) związek przyczynowo-skutkowy, tj. pozostawanie z Instytutem w stosunku pracy nie będzie koniecznym warunkiem wzięcia udziału w Konkursie oraz otrzymanie nagrody. Taki związek przyczynowo-skutkowy istniałby w Państwa ocenie jedynie wówczas, gdyby Instytut organizował konkurs adresowany wyłącznie do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Jednak taka sytuacja nie występuje w stanie faktycznym niniejszej sprawy.

Państwa zdaniem, czy dane świadczenie stanowi przychód za stosunku pracy decyduje zbiór osób, do których kierowany jest Konkurs. Jeżeli więc Konkurs kierowany jest do pracowników naukowych Instytutu, wolontariuszy, studentów i doktorantów współpracujących z Instytutem (bez względu na podstawę prawną takiej współpracy), jak też byłych pracowników, wolontariuszy, studentów i doktorantów, to brak jest bezpośredniego związku Konkursu ze stosunkiem pracy i nagroda w takim konkursie będzie stanowić przychód z innych źródeł.

Mając na uwadze powyższe, Państwa zdaniem, Instytut jako organizator Konkursów, będzie zobowiązany pobierać od wartości przekazanych Uczestnikom Nagród - 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, jeżeli wartość pojedynczej Nagrody przekroczy 2 000 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2–2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Jak wynika z opisu sprawy, Instytut corocznie organizuje konkurs „(…)". Jego zasady zostały określone w regulaminie. Zgodnie z Regulaminem założeniem Konkursu jest wybranie i nagrodzenie najlepszych prac naukowych opublikowanych lub przyjętych do publikacji w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym odbywa się dana edycja Konkursu. Jest on skierowany do wszystkich pracowników naukowych Instytutu, a także wolontariuszy, studentów i doktorantów współpracujących z Instytutem (bez względu na podstawę prawną takiej współpracy), jak też byłych pracowników, wolontariuszy, studentów i doktorantów, którzy współpracowali z Instytutem, których stosunek pracy lub inna podstawa prawna (w tym w szczególności umowa o stypendium) wygasły na dzień zgłoszenia Pracy, ale istniały w momencie tworzenia Pracy lub jej publikacji.

Przechodząc do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanym przez Państwa konkursie, zauważyć należy, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN: „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących zwolnienia nagród w Państwa konkursie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zatem wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie trzy warunki:

1)organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;

2)podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;

3)jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł.

Sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu nie jest wystarczający, bowiem literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”. Oznacza to, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu” określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet”. Przy czym, podkreślić należy, że zorganizowanie konkursu przez Internet w dorozumieniu oznaczać może zatem jedynie organizację konkursu przez konkretną instytucję, w tym przypadku właściciela danego portalu internetowego, występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, pod warunkiem jednak ogólnodostępności (nie wymagające rejestracji) tychże portali dla użytkowników Internetu. Trudno bowiem uznać, by konkurs kiedykolwiek mógł być zorganizowany przez Internet jako ogólnoświatową sieć komputerową niemającą osobowości prawnej.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenia ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 2 000 zł.

Jak Państwo wskazali prace zgłaszane do Konkursu nie mają ograniczeń tematycznych, jednak muszą być pracami eksperymentalnymi o charakterze naukowym.

Zgodnie z definicją słownikową „dziedzina” to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, itp.”.

W przepisach podatkowych brak jest również definicji „nauki”, ale zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN – nauka ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości. Według tego samego Słownika wiedza to uczenie się lub uczenie kogoś. Z powołanych definicji wynika, że „nauka” odnosi się do określonej wiedzy z różnych dziedzin życia.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że organizowane przez Państwa przedsięwzięcie będzie wypełniać przesłanki definicji konkursu, gdyż jak podano w opisie sprawy, będzie on posiadał cechy rywalizacji i końcowo zostaną wyłonieni zwycięzcy. Konkurs ma także opracowany regulamin. Ponadto, jak wskazali Państwo, konkurs jest konkursem z dziedziny nauki.

W świetle powyższego, wobec nagród możliwych do wygrania w konkursie konkurs „(…)" znajdą zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro do omawianego zwolnienia ma zastosowanie przesłanka dotycząca konkursu z dziedziny nauki to nie jest konieczne spełnienie przez Państwa przesłanki dotyczącej organizacji i emisji (ogłoszenia) konkursu przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).

Ponadto otrzymanie nagrody nie jest ściśle związane z posiadaniem statusu pracownika – konkurs skierowany jest do wszystkich pracowników naukowych Instytutu, a także wolontariuszy, studentów i doktorantów współpracujących z Instytutem (bez względu na podstawę prawną takiej współpracy), jak też byłych pracowników, wolontariuszy, studentów i doktorantów, którzy współpracowali z Instytutem, których stosunek pracy lub inna podstawa prawna (w tym w szczególności umowa o stypendium) wygasły na dzień zgłoszenia Pracy, ale istniały w momencie tworzenia Pracy lub jej publikacji.

W konsekwencji, wartość nagrody wypłaconej pracownikowi nie stanowi dla niego przychodu ze stosunku pracy. Jako przychód ze stosunku pracy mogą być kwalifikowane tylko te przysporzenia (w tym nagrody oraz wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy), które wykazują bezpośredni związek z istnieniem stosunku pracy.

Podobne stanowisko wyrażają też sądy administracyjne, czego przykładem jest chociażby wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 marca 2015 r. (sygn. akt II FSK 1695/14), w którym Sąd stwierdził, że

„w orzecznictwie NSA wielokrotnie prezentowany był pogląd, który podziela również skład orzekający w niniejszej sprawie, że o zakwalifikowaniu świadczenia, jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy (wyroki NSA: z dnia 26 marca 1993 r., III SA 2219/92, opubl. ONSA 1993, nr 3, s. 83; z dnia 10 lutego 2005 r., I SA/Wr 1038/03, opubl. „Biuletyn Skarbowy” 2005, nr 5, s. 26; z dnia 24 czerwca 2009 r. II FSK 251/08; z dnia 21 sierpnia 2012 r., II FSK 86/11 oraz II FSK 309/11, opubl. CBOSA)”.

W związku z powyższym nie będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i wpłaceniem podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile wartość nagród nie przekroczy 2000 zł.

Natomiast w sytuacji, gdyby jednorazowa wartość nagród w ww. konkursie przekroczyła kwotę 2000 zł, będą na Państwu ciążyć obowiązki płatnika wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00