Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.199.2023.1.KK
Prawo do stosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sytuacji przechowywania dokumentów w formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszami.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-prawa do stosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sytuacji przechowywania dokumentów w formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszu 1,
-prawa do stosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sytuacji przechowywania dokumentów w formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszach 2-5.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
„A” (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji sprzętu AGD oraz handlu tego typu sprzętem (handel dotyczy również małego sprzętu AGD oraz części zamiennych). Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT oraz jest zarejestrowana do transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik VAT-UE i na potrzeby rozliczania tych transakcji posługuje się nadanym jej numerem VAT-UE.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje m.in. wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (dalej: „WDT”) do nabywców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy są podatnikami podatku od wartości dodanej, zarejestrowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (posiadającymi ważny numer VAT-UE nadany przez państwo członkowskie inne niż Polska).
Wspomniane powyżej transakcje WDT Spółka opodatkowuje stawką VAT 0%, pod warunkiem zrealizowania wymogów, o których mowa w przepisach Ustawy o VAT.
W związku z powyższym, Spółka gromadzi/będzie gromadzić niezbędne dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT zgodnie z wymaganiami polskiej Ustawy o VAT lub unijnego Rozporządzenia 282/2011, w tym m.in. specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku (tzw. Packing List), dokumenty przewozowe (listy przewozowe CMR), z których jednoznacznie wynika/będzie wynikać, że towary zostały dostarczone do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski.
Ze względu na skalę działalności Spółki oraz w związku z dużymi nakładami ponoszonymi na przesyłkę, gromadzenie i przechowywanie przedmiotowych dokumentów w postaci papierowej, Wnioskodawca jest w trakcie odstępowania od tej formy gromadzenia i przechowywania dokumentów potwierdzających zrealizowanie transakcji WDT, na rzecz ich gromadzenia i przechowywania w formie elektronicznej, bez jednoczesnego przechowywania tych dokumentów w formie papierowej.
Przykładowo, Spółka rozważa, aby w przypadku zawierania nowych umów z przewoźnikami określić zasady współpracy, zgodnie z którymi będące w posiadaniu przewoźników dokumenty potwierdzające wywóz towarów Spółki i ich dostarczenie w ramach transakcji WDT do nabywców na terytorium państw członkowskich UE innych niż Polska, byłyby przekazywane Spółce przez przewoźników wyłącznie w formie elektronicznej. Spółka planuje również przechowywać (archiwizować) te otrzymane elektronicznie dokumenty w tej samej formie (tj. elektronicznie). Podobnie, Spółka planuje przechowywać (archiwizować) w formie elektronicznej dokumenty otrzymywane od firm transportowych w formie papierowej (tj. po ich zeskanowaniu przez Spółkę).
W złożonym wniosku Spółka chce potwierdzić czy dopuszczalne są zasady (i) przyjmowania w formie elektronicznej oraz (ii) przechowywania przez Spółkę w formie wyłącznie elektronicznej – dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania stawki 0% dla transakcji WDT (zarówno gdy dokumenty elektroniczne pochodzą od firm transportowych, jak i od kontrahentów) w następujących scenariuszach:
1.Skanowanie dokumentów papierowych otrzymywanych od firm transportowych – otrzymywane przez Spółkę dokumenty w formie papierowej od firm transportowych są/będą skanowane przez Spółkę i zapisywane (w celu dalszego przechowywania/ archiwizacji) wyłącznie w wersji elektronicznej (tj. nastąpi zniszczenie papierowych oryginałów);
2.Otrzymywanie dokumentów elektronicznych od firm transportowych na skrzynkę e-mail – Spółka otrzymuje/będzie otrzymywać dokumenty już w formie elektronicznej, np. jako skan dokumentu oryginalnego lub inną niż skan formę dokumentu elektronicznego wygenerowanego przez firmę transportową (np. jego zdjęcie zrobione przez kierowcę), poprzez ich przesłanie przez firmę transportową drogą mailową na uzgodniony przez strony adres e-mail Spółki;
3. Wymiana dokumentów z firmami transportowymi przez platformę internetową – Spółka uzyska dostęp do platformy internetowej, z której pobierze dokumenty/informacje o przesyłce w formie elektronicznej, tj. skan dokumentu papierowego, inny dokument elektroniczny wygenerowany przez firmę transportową, wydruk informacji o przesyłce z systemu firmy transportowej, w tym firmy kurierskiej, zapisany w formie dokumentu elektronicznego (dokumenty/elektroniczne wydruki po pobraniu mogą być archiwizowane przez Spółkę w zasobach własnych Spółki lub bezpośrednio z wykorzystaniem funkcjonalności platformy);
4.Otrzymywanie dokumentów elektronicznych od kontrahentów na skrzynkę e-mail (np. dla transakcji EXW/FCA) przykładowo dla transakcji EXW/FCA, kiedy to kontrahent (nie Spółka) współpracuje i ma relacje z firmą transportową, Spółka otrzymuje/będzie otrzymywać dokumenty transportowe lub inne potwierdzenia wywozu i dostarczenia towarów do kontrahentów w formie elektronicznej, np. jako skan dokumentu oryginalnego (lub jego zdjęcie), drogą mailową na uzgodniony przez strony adres e-mail Spółki;
5.Wymiana dokumentów z kontrahentami przez platformę internetową (np. dla transakcji EXW/FCA) – dzięki uzyskaniu przez Spółkę dostępu do platformy internetowej obsługiwanej przez kontrahenta, Spółka pobierze z niej dokumenty w formie elektronicznej, tj. skan dokumentu papierowego (lub jego zdjęcie) lub inny dokument elektroniczny wygenerowany przez kontrahenta/firmę transportową, z którą współpracuje kontrahent. Ewentualnie zastosowanie może znaleźć rozwiązanie, kiedy to Spółka będzie zarządzała platformą internetową, na którą kontrahenci będą przesyłać wymagane dokumenty transportowe lub inne dokumenty potwierdzające wywóz i dostarczenie towarów do kontrahentów w formie elektronicznej.
Ponadto, Spółka podkreśla, iż dokumenty w scenariuszach 1-5 będą otrzymywane/pobierane (odpowiednio w formie papierowej lub w formie elektronicznej) bezpośrednio od firmy transportowej lub kontrahenta Spółki, przez co Spółka będzie miała pewność co do ich autentyczności pochodzenia. Dodatkowo, dokumenty we wszystkich ww. scenariuszach są/będą przechowywane w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie oraz zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność.
Jeżeli chodzi o aspekt skanów/zdjęć dokumentów oryginalnych spełnione będą następujące warunki:
·przechowywany skan/zdjęcie będą przygotowywane na bazie dokumentu w formie papierowej (np. dokumentu CMR, bądź innego dokumentu przewozowego),
·zarówno otrzymywane przez Spółkę skany/zdjęcia, jak i przygotowywane przez Spółkę skany będą zapisywane w formatach z jednej strony dających możliwość łatwego zapoznania się z treścią dokumentów, a z drugiej niezawierających opcji modyfikowania/ingerowania w ich treści (np. format pdf);
·Spółka będzie akceptować wyłącznie skany/zdjęcia dokumentów o odpowiedniej jakości, tj. takich, w przypadku których będzie można zapoznać się z ich treścią (kwestia czytelności).
Wszystkie dokumenty są/będą przechowywane przez Spółkę w formie elektronicznej przynajmniej do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Spółka podkreśla, iż składany wniosek dotyczy wyłącznie kwestii otrzymywania i przechowywania dokumentów dla transakcji WDT i możliwości stosowania przez Spółkę stawki VAT 0% dla tych transakcji w oparciu o tego typu dokumenty (jeżeli chodzi o ich formę), w sytuacji gdy pozostałe wymogi, o których mowa w przepisach Ustawy o VAT są/będą spełnione. Wniosek nie dotyczy m.in. analizy kwestii, czy posiadane dokumenty wywozowe są/będą odpowiedniej jakości, tj. czy jednoznacznie potwierdzają, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski.
Pytania
1.Czy w ramach opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT pozyskiwane w formie papierowej, a następnie skanowane i przechowywane przez Spółkę w formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszu 1 (bez równoczesnego przechowywania ich w formie papierowej) mają/będą miały moc dowodową dokumentów (będą akceptowalne ze względu na formę), o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 Ustawy o VAT oraz art. 45a Rozporządzenia 282/2011, i tym samym uprawniają/będą uprawniały Spółkę do stosowania stawki 0% dla realizowanych przez Spółkę transakcji WDT?
2.Czy w ramach opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT otrzymywane przez Spółkę wyłącznie formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszach 2-5 (następnie przechowywane przez Spółkę włącznie w formie elektronicznej) mają/ będą miały moc dowodową dokumentów (będą akceptowalne ze względu na formę), o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 Ustawy o VAT oraz art. 45a Rozporządzenia 282/2011, i tym samym uprawniają/będą uprawniały Spółkę do stosowania stawki 0% dla realizowanych przez Spółkę transakcji WDT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Spółki, dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT pozyskiwane w formie papierowej, a następnie skanowane i przechowywane przez Spółkę w formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszu 1 (bez równoczesnego przechowywania ich w formie papierowej) mają/będą miały moc dowodową dokumentów (będą akceptowalne ze względu na formę), o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 Ustawy o VAT oraz art. 45a Rozporządzenia 282/2011, i tym samym uprawniają/będą uprawniały Spółkę do stosowania stawki 0% dla realizowanych przez Spółkę transakcji WDT.
2.W ocenie Spółki, dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT otrzymywane przez Spółkę wyłącznie formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszach 2-5 (następnie przechowywane przez Spójkę wyłącznie w formie elektronicznej) mają/będą miały moc dowodową dokumentów (będą akceptowalne ze względu na formę), o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 Ustawy o VAT oraz art. 45a Rozporządzenia 282/2011, i tym samym uprawniają/będą uprawniały Spółkę do stosowania stawki 0% dla realizowanych przez Spółkę transakcji WDT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z kolei, art. 42 ust. 1 Ustawy o VAT stanowi, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:
·podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
·podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
·podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 3 Ustawy o VAT, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
·dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi);
·specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.
Jednocześnie, stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, tzw. dowodami uzupełniającymi, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa WDT, w szczególności:
·korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
·dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
·dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
·dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Regulacje VAT dotyczące dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki VAT 0% dla transakcji WDT znajdują się również w unijnym Rozporządzeniu 282/2011. Zgodnie z treścią art. 45a Rozporządzenia 282/2011:
„1. Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysiane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
a)sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
b)sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
(i)pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia, nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy, ilość i rodzaj towarów, datę i miejsce przybycia towarów, w przypadku dostaw środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu, oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
(ii)co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
2.Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
3.Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
a)dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
b)następujące dokumenty:
(i)polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
(ii)dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
(iii)poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim”.
Co więcej, zgodnie z art. 112 Ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Z kolei art. 112a ust. 1 pkt 1 i 2 Ustawy o VAT stanowi, iż podatnicy przechowują wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie, otrzymane faktury w tym faktury wystawione ponownie – w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Opierając się na przedstawionych regulacjach VAT (zarówno polskich, jak i unijnych), Spółka stoi na stanowisku, iż skoro wskazane regulacje VAT nie stanowią o formie dokumentów wywozowych wymaganych dla zastosowania stawki VAT 0% dla transakcji WDT, uznać należy, że każda forma jest dopuszczalna. Takie podejście jest szczególnie istotne w obecnych czasach, tj. w dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji elektronicznej. W ocenie Spółki, obowiązujące regulacje VAT nie dają podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentom wwozowym wymaganym dla zastosowania stawki VAT 0% dla transakcji WDT otrzymanych przez Spółkę w formie elektronicznej (np. wiadomość e-mail ze skanem/zdjęciem, umieszczenie dokumentu elektronicznego na dedykowanej platformie internetowej, pobranie informacji o statusie (doręczeniu) przesyłki z platformy internetowej), bądź odmawiania mocy dowodowej dokumentom otrzymanym przez Spółkę w formie papierowej, a następnie zeskanowanym i przechowywanym w formie elektronicznej.
Podsumowując, Spółka wskazuje, iż zarówno polskie, jak i unijne regulacje VAT, nie uzależniają prawa do zastosowania stawki VAT 0% dla transakcji WDT od posiadania przedmiotowych dokumentów wyłącznie w formie papierowej. W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że każda forma otrzymania i przechowywania tych dokumentów będzie uprawniała do zastosowania stawki 0% dla transakcji WDT, o ile dla tych dokumentów (w formie elektronicznej, np. skanu/zdjęcia) spełnione będą warunki dotyczące ich autentyczności, integralności i czytelności (np. będą zapisane w formacie umożliwiającym zapoznanie się z treścią dokumentów oraz będą przesyłane i przechowywane w formacie, który co do zasady uniemożliwia ingerencję w treść zeskanowanego dokumentu). Oznacza to, iż spełnione będą analogiczne warunki jak te dotyczące faktur VAT wskazane w art. 112 i art. 112a ust. 1 pkt 1 i 2 Ustawy o VAT, tj. autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność.
Powyższe stanowisko Spółki wynika m.in. z objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z 17 grudnia 2020 r. w sprawie dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla celów podatku od towarów i usług, w których Ministerstwo Finansów wskazało m.in., iż:
·„Przepisy Rozporządzenia 282/2011 nie regulują kwestii dotyczących formy, w jakiej należy gromadzić dokumenty akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu. Jak wskazano w notach wyjaśniających, należałoby oczekiwać, że państwa członkowskie zachowają się w tej kwestii elastycznie i nie nałożą rygorystycznych ograniczeń, jak np. dokumenty tylko w formie papierowej, lecz dopuszczą również takie dokumenty w formie elektronicznej. Należy zatem przyjąć, że dokument elektroniczny lub dokument udostępniony drogą elektroniczną (np. e-mail, skan lub faks dokumentu), w tym także wygenerowany za pośrednictwem systemu elektronicznego, np. systemu EDI czy ERP, może stanowić dowód dla celów stosowania domniemania, o którym mowa w art. 45a ust. 1 Rozporządzenia 282/2011”;
·„Przepisy ustawy o VAT nie uzależniają możliwości zastosowania stawki 0% dla WDT od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy stanowią jedynie o dokumencie, należy przyjąć, że każda forma dokumentu jest dopuszczalna. Mając powyższe na względzie, leżeli podatnik dysponuje dokumentem elektronicznym lub dokumentem udostępnionym w formie elektronicznej (np. e-mail, skan lub faks dokumentu), w tym wygenerowanym za pośrednictwem systemu elektronicznego, np. systemu EDI czy ERP, to może on stanowić dowód, o którym mowa w analizowanych przepisach ustawy o VAT. Należy również pamiętać, że w każdym przypadku właściwy organ podatkowy, w toku m.in. postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub czynności sprawdzających może dokonać oceny prawidłowości, w tym autentyczności poszczególnych dowodów posiadanych przez podatnika, jak również dokonać oceny czy posiadane dowody rzeczywiście potwierdzają dokonanie WDT”.
Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.480.2022.2.RST, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) wskazał, iż: biorąc pod uwagę to, że posiadane dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy, będą uprawniały Państwa do zastosowania stawki 0% dla realizowanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, a przepisy obowiązujące w tym zakresie nie stanowią, że podatnik ma posiadać wyłącznie oryginały dokumentów, należy przyjąć, że elektroniczna forma przechowywania przez Państwa dokumentów określonych w ww. przepisach jest dopuszczalna. Wobec tego, dokumenty otrzymane w formie papierowej, a następnie przez Państwa zeskanowane (Scenariusz 1) oraz dokumenty otrzymane przez Państwa już w formie elektronicznej i w takiej też formie przechowywane, np. w postaci skanów dokumentów lub pobranych w formie elektronicznej z platformy internetowej przewoźnika (Scenariusz 2, 3, 4) w sposób niebudzący wątpliwości co do ich autentyczności, mogą stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy”.
Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora KIS (oraz wcześniej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektorów poszczególnych Izb Skarbowych), w tym przykładowo w poniższych:
·w interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDlP1-2.4012. 553.2021.2.AGM;
·w interpretacji indywidualnej z 12 listopada 2020 r., sygn. 0114-KDlP1-1.4012. 480.2020.1.lZ;
·w interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDlP1-2.4012. 117.2020.1.PC;
·w interpretacji indywidualnej z 1 sierpnia 2019 r., sygn. 0112-KDlL1-3.4012. 293.2019.2.PR;
·w interpretacji indywidualnej z 3 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDlB3-3.4012. 125.2019.1.MAZ;
·w interpretacji indywidualnej z 27 grudnia 2018 r., sygn. 0114-KDlP1-2.4012. 810.2018.1.PC;
·w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 12 września 2014 r., sygn. IPPP3/443-573/14-2/KT;
·w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 maja 2016 r., sygn. ILPP4/4512-1-76/16-2/JN.
Mając na uwadze powyższe, Spółka ponownie podkreśla, iż dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT pozyskiwane i przechowywane przez Spółkę zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszach 1-5, tj.:
·pozyskiwane w formie papierowej, a następnie skanowane i przechowywane przez Spółkę w formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszu 1 (bez równoczesnego przechowywania ich w formie papierowej),
·otrzymywane przez Spółkę wyłącznie formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszach 2-5 (następnie przechowywane przez Spółkę wyłącznie w formie elektronicznej),
mają/będą miały moc dowodową dokumentów (będą akceptowalne ze względu na formę), o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 Ustawy o VAT oraz art. 45a Rozporządzenia 282/2011, i tym samym uprawniają/będą uprawniały Spółkę do stosowania stawki 0% dla realizowanych przez Spółkę transakcji WDT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka dokonuje m.in. wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (dalej: „WDT”) do nabywców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy są podatnikami podatku od wartości dodanej, zarejestrowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (posiadającymi ważny numer VAT-UE nadany przez państwo członkowskie inne niż Polska).
Wspomniane powyżej transakcje WDT Spółka opodatkowuje stawką VAT 0%, pod warunkiem zrealizowania wymogów, o których mowa w przepisach Ustawy o VAT.
W związku z powyższym, Spółka gromadzi/będzie gromadzić niezbędne dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT zgodnie z wymaganiami polskiej Ustawy o VAT lub unijnego Rozporządzenia 282/2011, w tym m.in. specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku (tzw. Packing List), dokumenty przewozowe (listy przewozowe CMR), z których jednoznacznie wynika/będzie wynikać, że towary zostały dostarczone do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski.
Ze względu na skalę działalności Spółki oraz w związku z dużymi nakładami ponoszonymi na przesyłkę, gromadzenie i przechowywanie przedmiotowych dokumentów w postaci papierowej, Wnioskodawca jest w trakcie odstępowania od tej formy gromadzenia i przechowywania dokumentów potwierdzających zrealizowanie transakcji WDT, na rzecz ich gromadzenia i przechowywania w formie elektronicznej, bez jednoczesnego przechowywania tych dokumentów w formie papierowej.
Przykładowo, Spółka rozważa, aby w przypadku zawierania nowych umów z przewoźnikami określić zasady współpracy, zgodnie z którymi będące w posiadaniu przewoźników dokumenty potwierdzające wywóz towarów Spółki i ich dostarczenie w ramach transakcji WDT do nabywców na terytorium państw członkowskich UE innych niż Polska, byłyby przekazywane Spółce przez przewoźników wyłącznie w formie elektronicznej. Spółka planuje również przechowywać (archiwizować) te otrzymane elektronicznie dokumenty w tej samej formie (tj. elektronicznie). Podobnie, Spółka planuje przechowywać (archiwizować) w formie elektronicznej dokumenty otrzymywane od firm transportowych w formie papierowej (tj. po ich zeskanowaniu przez Spółkę).
W złożonym wniosku Spółka chce potwierdzić czy dopuszczalne są zasady (i) przyjmowania w formie elektronicznej oraz (ii) przechowywania przez Spółkę w formie wyłącznie elektronicznej – dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania stawki 0% dla transakcji WDT (zarówno gdy dokumenty elektroniczne pochodzą od firm transportowych, jak i od kontrahentów) w następujących scenariuszach:
1.Skanowanie dokumentów papierowych otrzymywanych od firm transportowych – otrzymywane przez Spółkę dokumenty w formie papierowej od firm transportowych są/będą skanowane przez Spółkę i zapisywane (w celu dalszego przechowywania/ archiwizacji) wyłącznie w wersji elektronicznej (tj. nastąpi zniszczenie papierowych oryginałów);
2.Otrzymywanie dokumentów elektronicznych od firm transportowych na skrzynkę e-mail – Spółka otrzymuje/będzie otrzymywać dokumenty już w formie elektronicznej, np. jako skan dokumentu oryginalnego lub inną niż skan formę dokumentu elektronicznego wygenerowanego przez firmę transportową (np. jego zdjęcie zrobione przez kierowcę), poprzez ich przesłanie przez firmę transportową drogą mailową na uzgodniony przez strony adres e-mail Spółki;
3.Wymiana dokumentów z firmami transportowymi przez platformę internetową – Spółka uzyska dostęp do platformy internetowej, z której pobierze dokumenty/informacje o przesyłce w formie elektronicznej, tj. skan dokumentu papierowego, inny dokument elektroniczny wygenerowany przez firmę transportową, wydruk informacji o przesyłce z systemu firmy transportowej, w tym firmy kurierskiej, zapisany w formie dokumentu elektronicznego (dokumenty/elektroniczne wydruki po pobraniu mogą być archiwizowane przez Spółkę w zasobach własnych Spółki lub bezpośrednio z wykorzystaniem funkcjonalności platformy);
4.Otrzymywanie dokumentów elektronicznych od kontrahentów na skrzynkę e-mail (np. dla transakcji EXW/FCA) przykładowo dla transakcji EXW/FCA, kiedy to kontrahent (nie Spółka) współpracuje i ma relacje z firmą transportową, Spółka otrzymuje/będzie otrzymywać dokumenty transportowe lub inne potwierdzenia wywozu i dostarczenia towarów do kontrahentów w formie elektronicznej, np. jako skan dokumentu oryginalnego (lub jego zdjęcie), drogą mailową na uzgodniony przez strony adres e-mail Spółki;
5.Wymiana dokumentów z kontrahentami przez platformę internetową (np. dla transakcji EXW/FCA) – dzięki uzyskaniu przez Spółkę dostępu do platformy internetowej obsługiwanej przez kontrahenta, Spółka pobierze z niej dokumenty w formie elektronicznej, tj. skan dokumentu papierowego (lub jego zdjęcie) lub inny dokument elektroniczny wygenerowany przez kontrahenta/firmę transportową, z którą współpracuje kontrahent. Ewentualnie zastosowanie może znaleźć rozwiązanie, kiedy to Spółka będzie zarządzała platformą internetową, na którą kontrahenci będą przesyłać wymagane dokumenty transportowe lub inne dokumenty potwierdzające wywóz i dostarczenie towarów do kontrahentów w formie elektronicznej.
Ponadto, Spółka podkreśla, iż dokumenty w scenariuszach 1-5 będą otrzymywane/pobierane (odpowiednio w formie papierowej lub w formie elektronicznej) bezpośrednio od firmy transportowej lub kontrahenta Spółki, przez co Spółka będzie miała pewność co do ich autentyczności pochodzenia. Dodatkowo, dokumenty we wszystkich ww. scenariuszach są/będą przechowywane w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie oraz zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność.
Jeżeli chodzi o aspekt skanów/zdjęć dokumentów oryginalnych spełnione będą następujące warunki:
·przechowywany skan/zdjęcie będą przygotowywane na bazie dokumentu w formie papierowej (np. dokumentu CMR, bądź innego dokumentu przewozowego),
·zarówno otrzymywane przez Spółkę skany/zdjęcia, jak i przygotowywane przez Spółkę skany będą zapisywane w formatach z jednej strony dających możliwość łatwego zapoznania się z treścią dokumentów, a z drugiej niezawierających opcji modyfikowania/ingerowania w ich treści (np. format pdf);
·Spółka będzie akceptować wyłącznie skany/zdjęcia dokumentów o odpowiedniej jakości, tj. takich, w przypadku których będzie można zapoznać się z ich treścią (kwestia czytelności).
Wszystkie dokumenty są/będą przechowywane przez Spółkę w formie elektronicznej przynajmniej do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Spółka podkreśliła, że składany wniosek dotyczy wyłącznie kwestii otrzymywania i przechowywania dokumentów dla transakcji WDT i możliwości stosowania przez Spółkę stawki VAT 0% dla tych transakcji w oparciu o tego typu dokumenty (jeżeli chodzi o ich formę), w sytuacji gdy pozostałe wymogi, o których mowa w przepisach Ustawy o VAT są/będą spełnione. Wniosek nie dotyczy m.in. analizy kwestii, czy posiadane dokumenty wywozowe są/będą odpowiedniej jakości, tj. czy jednoznacznie potwierdzają, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski.
Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do zastosowania stawki VAT 0% z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w przypadku przyjmowania i przechowywania dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania stawki 0% dla transakcji WDT we wskazanych powyższej scenariuszach, wyłącznie w formie elektronicznej.
Wskazać należy, że w kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/1912. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:
1.Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
a)sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
b)sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
(i)pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
(ii)co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
2.Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
3.Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
a)dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
b)następujące dokumenty:
(i)polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
(ii)dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
(iii)poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.
Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.
W myśl art. 41 ust. 3 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania. Jednak zastosowanie stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów uzależnione jest także od zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT UE, najpóźniej w momencie składania deklaracji uwzględniającej daną dostawę.
W myśl art. 42 ust. 1a ustawy:
Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1)podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2)złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8
–chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wywozu towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, realizowanej z udziałem przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy.
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2)(uchylony),
3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
4)(uchylony),
–z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Jednak w myśl art. 42 ust. 11 ustawy:
W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Należy wskazać, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy, tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Podkreślić należy, że zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem.
W związku z tym istotne jest to, aby ww. dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.
Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych. Istotne jest aby dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju. Dokumenty mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju.
Powyższe rozważania potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, w której Sąd podkreślił, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów jest przede wszystkim jedną z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy. Co do zasady, polega ona na wywozie towarów z terytorium kraju (Polski), w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli dostawy towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego, w określonych w ustawie warunkach. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, podlega opodatkowaniu według stawki 0% (tzw. wspólnotowe zwolnienie z prawem do odliczenia), co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego nie jest obciążana podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru, co zapewnia realizację zasady neutralności podatku od towarów i usług. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wówczas, gdy w wyniku tej transakcji (wywozu) obowiązek naliczenia podatku ciąży na nabywcy towaru (w innym państwie członkowskim), w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) na terenie jego kraju (zasada opodatkowania w kraju przeznaczenia, konsumpcji). NSA stwierdził, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Tym samym, zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Podsumowując, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Przy czym przepisy regulujące prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku nie określają formy dokumentów potwierdzających wywiezienie i dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy. Obowiązujące w tym zakresie przepisy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, lub jako skan dokumentu załączony do wiadomości e-mail otrzymanej od przewoźnika lub kontrahenta, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy. Należy zatem przyjąć, że każda forma dokumentu jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność i integralność z dokumentami źródłowymi została wystarczająco uprawdopodobniona. Dokumenty powinny jednoznacznie dowodzić dostarczenie towarów do ich odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Jak wynika z opisu sprawy, Spółka gromadzi/będzie gromadzić niezbędne dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT zgodnie z wymaganiami ustawy lub unijnego Rozporządzenia 282/2011, w tym m.in. specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku (tzw. Packing List), dokumenty przewozowe (listy przewozowe CMR), z których jednoznacznie wynika/będzie wynikać, że towary zostały dostarczone do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski. W scenariuszu 1, otrzymywane przez Spółkę dokumenty w formie papierowej od firm transportowych są/będą skanowane przez Spółkę i zapisywane (w celu dalszego przechowywania/archiwizacji) wyłącznie w wersji elektronicznej (tj. nastąpi zniszczenie papierowych oryginałów). W scenariuszu 2, Spółka otrzymuje/będzie otrzymywać dokumenty już w formie elektronicznej, np. jako skan dokumentu oryginalnego lub inną niż skan formę dokumentu elektronicznego wygenerowanego przez firmę transportową (np. jego zdjęcie zrobione przez kierowcę), poprzez ich przesłanie przez firmę transportową drogą mailową na uzgodniony przez strony adres e-mail Spółki. W scenariuszu 3, Spółka uzyska dostęp do platformy internetowej, z której pobierze dokumenty/informacje o przesyłce w formie elektronicznej, tj. skan dokumentu papierowego, inny dokument elektroniczny wygenerowany przez firmę transportową, wydruk informacji o przesyłce z systemu firmy transportowej, w tym firmy kurierskiej, zapisany w formie dokumentu elektronicznego (dokumenty/elektroniczne wydruki po pobraniu mogą być archiwizowane przez Spółkę w zasobach własnych Spółki lub bezpośrednio z wykorzystaniem funkcjonalności platformy). W scenariuszu 4, Spółka otrzymuje/będzie otrzymywać dokumenty transportowe lub inne potwierdzenia wywozu i dostarczenia towarów do kontrahentów w formie elektronicznej, np. jako skan dokumentu oryginalnego (lub jego zdjęcie), drogą mailową na uzgodniony przez strony adres e-mail Spółki. Natomiast w scenariuszu 5, dzięki uzyskaniu przez Spółkę dostępu do platformy internetowej obsługiwanej przez kontrahenta, Spółka pobierze z niej dokumenty w formie elektronicznej, tj. skan dokumentu papierowego (lub jego zdjęcie) lub inny dokument elektroniczny wygenerowany przez kontrahenta/firmę transportową, z którą współpracuje kontrahent. Ewentualnie zastosowanie może znaleźć rozwiązanie, kiedy to Spółka będzie zarządzała platformą internetową, na którą kontrahenci będą przesyłać wymagane dokumenty transportowe lub inne dokumenty potwierdzające wywóz i dostarczenie towarów do kontrahentów w formie elektronicznej.
Ponadto, Spółka podkreśla, iż dokumenty wymienione w scenariuszach 1-5 będą otrzymywane/pobierane (odpowiednio w formie papierowej lub w formie elektronicznej) bezpośrednio od firmy transportowej lub kontrahenta Spółki, przez co Spółka będzie miała pewność co do ich autentyczności pochodzenia. Dodatkowo, dokumenty we wszystkich ww. scenariuszach są/będą przechowywane w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie oraz zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność.
Zatem dokumenty te przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy, upoważniają Spółkę do stosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do tych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Ponadto, przedstawiona we wniosku procedura sporządzania dokumentacji potwierdzającej wywóz towarów zapewnia odzwierciedlenie ich oryginalnych dokumentów oraz ich autentyczność i integralność z dokumentami źródłowymi. Zatem, biorąc pod uwagę to, że posiadane dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy, będą uprawniały Spółkę do zastosowania stawki 0% dla realizowanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, a przepisy obowiązujące w tym zakresie nie stanowią, że podatnik ma posiadać wyłącznie oryginały dokumentów, należy przyjąć, że elektroniczna forma przechowywania przez Spółkę dokumentów określonych w ww. przepisach jest dopuszczalna. Wobec tego dokumenty otrzymane w formie papierowej, a następnie przez Spółkę zeskanowane (scenariusz 1) oraz dokumenty otrzymane przez Spółkę już w formie elektronicznej i w takiej też formie przechowywane np. w postaci skanów dokumentów lub pobranych w formie elektronicznej z platformy internetowej przewoźnika (scenariusz 2, 3, 4 i 5), w sposób niebudzący wątpliwości co do ich autentyczności, mogą stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy.
W konsekwencji, przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów we wszystkich pięciu opisanych we wniosku Scenariuszach, bowiem dokumenty potwierdzające wywóz towarów gromadzone i przechowywane w formie elektronicznej będą dokumentami, o których mowa w art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy.
Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytania należy stwierdzić, że:
Ad 1.
W ramach opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT pozyskiwane w formie papierowej, a następnie skanowane i przechowywane przez Spółkę w formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszu 1 (bez równoczesnego przechowywania ich w formie papierowej) mają/będą miały moc dowodową dokumentów (będą akceptowalne ze względu na formę), o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy oraz art. 45a Rozporządzenia 282/2011, i tym samym uprawniają/będą uprawniały Spółkę do stosowania stawki 0% dla realizowanych przez Spółkę transakcji WDT, przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy.
Ad 2.
W ramach opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dokumenty potwierdzające zrealizowanie transakcji WDT otrzymywane przez Spółkę wyłącznie formie elektronicznej zgodnie z zasadami przedstawionymi w scenariuszach 2-5 (następnie przechowywane przez Spółkę włącznie w formie elektronicznej) mają/będą miały moc dowodową dokumentów (będą akceptowalne ze względu na formę), o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy oraz art. 45a Rozporządzenia 282/2011, i tym samym uprawniają/będą uprawniały Spółkę do stosowania stawki 0% dla realizowanych przez Spółkę transakcji WDT, przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2 jestprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie, czy dokumenty, którymi dysponuje/będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right