Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.1.2023.2.WS

Skutki podatkowe sprzedaży samochodu wygranego w loterii.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży samochodu wygranego w loterii. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu X.11.2021 na terenie A odbyła się „Loteria (…)” przeprowadzona na zlecenie Sp. z o.o. Organizatorem loterii była pani B prowadząca działalność pod firmą C.

Samochód (…) o wartości rynkowej 112.900 zł. brutto wraz z nagrodą pieniężną stanowiącą ekwiwalent na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 12.544 zł był nagrodą główną. W tym konkursie wygrał Pan samochód wraz z ekwiwalentem na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podatek w kwocie 12.544 zł został odprowadzony przez sponsora nagrody Sp. z o.o. jako podatek należny do zapłaty do właściwego urzędu skarbowego.

W dniu X.01.2022 na podstawie umowy sprzedaży samochodu sprzedał Pan wygrany samochód w loterii za kwotę 85.000 zł do firmy D. Sprzedaż samochodu nie stanowiła dla Pana przedmiotu działalności gospodarczej

Pytanie

Czy w związku ze sprzedażą samochodu wygranego w loterii przed upływem sześciu miesięcy ciąży na Panu obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem nie będzie ciążył zapłaty podatku dochodowego z tytułu zbycia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dn. 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem dochodu jest odpłatne zbycie rzeczy (jeśli nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej).

Zostało dokonane przed upływem 6 miesięcy licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło zbycie.

Na podstawie art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem ze sprzedaży rzeczy (jeżeli sprzedaż nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży a kosztem nabycia .

Zgodnie z art. 11 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie nabytych rzeczy, w związku z którym stosownie do art. 11 ust. 2-2b ustawy, określony został przychód, to kwota tego przychodu stanowić będzie koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych rzeczy.

W przypadku zbycia przed upływem 6 miesięcy od dnia nabycia wygranej w konkursie samochodu jako przychód rozpoznaje się cenę sprzedaży określoną w umowie sprzedaży, natomiast jako koszt uzyskania przychodu kwotę równą wartości samochodu, która stanowi podstawę do naliczania przez organizatora 10% podatku od wygranej.

W związku z powyższym uważa Pan, że z tytułu sprzedaży samochodu w terminie krótszym niż 6 miesięcy od dnia jego nieodpłatnego nabycia za cenę niższą od jego wartości z dnia nabycia nie będzie ciążył na Panu obowiązek zapłaty podatku dochodowego, gdyż koszt nabycia był wyższy od uzyskanego przychodu.

Powołuje się Pan na pismo z dn. 27 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej 0113-KDIPT2-3.4011.135.2020.1.GG. Określenie skutków podatkowych sprzedaży samochodu przed upływem sześciu miesięcy od dnia nabycia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 9 ust. 1a ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30c, art. 30e, art. 30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. Przy czym art. 9 ust. 2 ww. ustawy wskazuje, iż:

dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy:

O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1) obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2) obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 3a ww. ustawy:

Przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat:

1)z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8;

2)z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;

3)z niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da;

4)ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego, z wyjątkiem strat:

a)z odpłatnego zbycia akcji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 105a,

b)związanych z przychodami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c i pkt 154 w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 wcześniej wspomnianej ustawy, źródłem przychodu jest:

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zważając na powyższe przepisy, stwierdzić należy, iż źródłem przychodu z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych jest taka sprzedaż, która nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej oraz została dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Według art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Ustęp 3 wspominanego wyżej artykułu wskazuje, iż, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Ponadto, zgodnie art. 24 ust. 6 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi natomiast, iż:

W przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio:

1)wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a albo

2)wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2b powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń, albo

3)równowartość wierzytelności (należności) uregulowanej przez wykonanie świadczenia niepieniężnego (w naturze), o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, pomniejszonej o naliczony w związku z przekazaniem tego świadczenia niepieniężnego podatek od towarów i usług

– pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, podatku dochodowego oraz podatku od spadków i darowizn nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z analizy przytoczonych przepisów wynika, że sprzedaż nagrody wygranej przez Pana w konkursie należy zakwalifikować do źródła przychodu, jakim jest odpłatne zbycie rzeczy. Oznacza to, iż taką czynność należy rozpatrywać przez pryzmat uregulowań przywołanego wyżej przepisu, tj. art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powołany wyżej przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, generuje źródło przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychodem ze sprzedaży nagrody jest więc wartość, którą sprzedający uzyska od kupującego, wynikająca z umowy sprzedaży, o ile odpowiadała wartości rynkowej tej rzeczy. Kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży nagrody jest natomiast wartość rzeczy przyjęta do obliczenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie.

Należy przy tym podkreślić, że w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów nie może być 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygrania nagrody w konkursie. Wartość tego podatku nie ma wpływu na ustalenie dochodu (straty) ze sprzedaży.

Mając na względzie przedstawiony przez Pana opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzam, że przychodem uzyskanym ze sprzedaży nagrody będzie wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, którą uzyska Pan od kupującego, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Natomiast kosztami uzyskania przychodu będzie wartość nagrody, która została przyjęta do obliczenia podatku dochodowego zapłacona z tytułu wygranej w konkursie.

Przy czym ważne jest, że sprzedaż nagrody wygranej w konkursie – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie – za cenę niższą od jej wartości z dnia nabycia, tj. wygrania w konkursie, skutkuje po Pana stronie brakiem dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jest to jednak uwarunkowane tym, że cena uzyskana ze sprzedaży nie odbiega od wartości rynkowej. W takiej sytuacji nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego. Niemniej, ciąży na Panu obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym przychodu z tytułu sprzedaży nagrody, kosztów uzyskania przychodu poniesionych w celu uzyskania przychodu oraz wyniku (różnicy) tych dwóch elementów, tj. dochodu lub straty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazujemy, że w uzasadnieniu własnego stanowiska błędnie powołał się Pan na art. 11 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który nie występuje w ww. ustawie, zamiast na art. 22 ust. 1d powyższej ustawy, przy jednoczesnym prawidłowym przytoczeniu jego treści, co należy uznać za oczywistą omyłkę niemającą wpływu na rozstrzygniecie wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, w odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej informujemy, że interpretacja ta dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy osadzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00