Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.140.2023.1.AD
Ustalenie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (PKWiU 62.01.11.0).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani rezydentem podatkowym w Polsce od 2 marca 2023 r.
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną z dniem 2 marca 2023 r. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności uzyska Pani z końcem marca br. Uzyskiwany dochód opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm., dalej: u.o.r.) według stawki 8,5%. Złożyła Pani stosowne oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania.
Prowadzi Pani ewidencję przychodów.
Jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi wyłącznie na rzecz X z siedzibą w A. w ramach stałej współpracy. Nie posiada Pani innych źródeł przychodu. Brak jest jakichkolwiek powiązań natury osobistej bądź gospodarczej pomiędzy Panią a zleceniodawcą. Nie jest Pani wspólnikiem X, ani nie pełni w niej funkcji zarządczych.
Przedmiotem działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) są usługi sklasyfikowane pod symbolem PKD 62.01, tj. działalność związana z oprogramowaniem oraz 62.02, tj. działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Natomiast usługi faktycznie świadczone przez Panią zakwalifikować należy pod symbolem 62.01.11.0 (zgodnie z kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm., zwanych dalej PKWiU), tj. usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.
Usługi świadczone przez Panią obejmują następujące obowiązki:
–gromadzenie i rozpoznawanie wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów poprzez prowadzenie rozmów oraz spotkań z klientami w ramach sesji pytań i odpowiedzi oraz analizowanie dokumentacji projektowej potencjalnych klientów,
–analiza wstępnych wymagań biznesowych klientów oraz określanie wymagań technicznych przygotowywanego projektu IT,
–oszacowanie niezbędnych zasobów i granic czasowych niezbędnych dla implementacji przygotowywanego systemu IT,
–opracowywanie propozycji zarysu rozwiązań informatycznych i ich prezentacja klientowi,
–współpraca z innymi zespołami produktowymi polegająca na przekazaniu ustalonej w trakcie negocjacji z klientem koncepcji projektu IT w celu zapewnienia skutecznej jego realizacji oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów.
Faktycznie wykonywana przez Panią działalność wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie polega na programowaniu, lecz czynnościach opisanych powyżej. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne są inne osoby, niezależne od Pani. Natomiast Pani nie uczestniczy w procesie programowania. Należy podkreślić, że usługi świadczone przez Panią dotyczą zgromadzenia szerokiego spektrum informacji - zarówno w zakresie wymagań konkretnego klienta, jak i istniejących zasobów oraz możliwych rozwiązań informatycznych - a następnie przekazanie (w formie plików tekstowych, diagramów i wykresów) zgromadzonych wniosków i analiz dotyczących tworzonego produktu IT innym zespołom osób zajmujących się tworzeniem konkretnych rozwiązań informatycznych składających się na całościową realizację projektu.
Co wymaga podkreślenia, zajmuje się Pani tzw. analizą przedsprzedażową i współpracą z klientem nad ogólnym zarysem projektu - tzn. zasadniczym owocem jej działań jest odpowiednie rozpoznanie potrzeb klienta i przedstawienie możliwości rozwiązań informatycznych, a także przygotowanie zarysu organizacji pracy zespołu w kontekście czasu trwania projektu i niezbędnego zaplecza technicznego (ilości zespołów o konkretnych kompetencjach) oraz przekazania tychże informacji klientowi wraz z ofertą sprzedaży produktu IT. Usługi wykonywane przez Panią związane są nie tyle z samym procesem tworzenia oprogramowania, co przygotowaniem wizji produktu IT odpowiadającej z rozpoznanymi potrzebami klienta. Czynności, które wykonuje Pani nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Ograniczają się bowiem do zgromadzenia wymagań klienta i stworzenia propozycji wizji produktu IT z zastosowaniem możliwych rozwiązań informatycznych i przekazania niezależnym zespołom zajmującym się oprogramowaniem stosownych wskazówek będących wynikiem analizy potrzeb biznesowych poszczególnych klientów. Znamiennym przy tym jest, że w procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy. Działania Pani nie konkretyzują się w stworzeniu produktu gotowego do użycia przez użytkownika, a zatem nie stanowią usług związanych tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych.
Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU cx 58.29.3), a także związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01,1) objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU cx 62.09.20.0), ani związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Usługi świadczone przez Panią nie mieszczą się również w definicji wolnego zawodu.
Reasumując, nie świadczy Pani żadnych usług związanych z wytwarzaniem, modyfikacją lub rozwojem kodu źródłowego oprogramowania komputerowego. Prowadzona działalność gospodarcza nie obejmuje usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Usługi wykonywane przez Panią ukierunkowane są na zgromadzeniu wymagań od klienta i przekazaniu projektu do realizacji zespołom programistów. Efektem Pani działań nie jest powstanie kodu źródłowego oprogramowania komputerowego, a jedynie projektu zgodnego z oczekiwaniami klienta, który urzeczywistniany jest przez pracę niezależnych zespołów programistów, natomiast Pani nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodów poszczególnych programów.
Prognozowana wysokość przychodu z prowadzonej działalności pozarolniczej nie przekroczy 2.000.000 euro w żadnym z kolejnych lat podatkowych.
Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.o.r., tj.:
1)nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej,
2)nie korzysta Pani z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
3)nie osiąga Pani w całości ani w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działania w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
4)nie wytwarza Pani wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
5)nie podjęła Pani wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków ani samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przez zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.
Nie wykonywała Pani, ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałaby pozostawać w stosunku pracy, czy w spółdzielczym stosunku pracy.
Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl. art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r.
Dodatkowo wskazuje Pani, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a przedmiotowy wniosek nie dotyczy tej części potencjalnej sfery Pani działalności. W tym zakresie prowadzić Pani będzie stosowną ewidencję, o ile zajdzie taka potrzeba. Przedmiotowy wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego i kolejnych lat.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
–gromadzenie i rozpoznawanie wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów poprzez prowadzenie rozmów oraz spotkań z klientami w ramach sesji pytań i odpowiedzi oraz analizowanie dokumentacji projektowej potencjalnych klientów,
–analizę wstępnych wymagań biznesowych klientów oraz określanie wymagań technicznych przygotowywanego projektu IT,
–oszacowanie niezbędnych zasobów i granic czasowych niezbędnych dla implementacji przygotowywanego systemu IT,
–opracowywanie propozycji zarysu rozwiązań informatycznych i ich prezentacja klientowi,
–współpracę z innymi zespołami produktowymi polegającą na przekazaniu ustalonej w trakcie negocjacji z klientem koncepcji projektu IT w celu zapewnienia skutecznej jego realizacji oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów,
sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r.?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, przychód osiągany w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług ujętych w przedstawionym pytaniu prawnym, które zaklasyfikować należy pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit.a) u.o.r.
Działalność prowadzona przez Panią stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem stosownie do treści art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 u.o.r. spełnia warunek opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 u.o.r., uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 Euro. Z racji rozpoczęcia przez Panią prowadzenia działalności gospodarczej w bieżącym roku podatkowym, wysokość uzyskiwanych przychodów stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 2 u.o.r. aktualnie pozostaje bez znaczenia dla oceny możliwości korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.
Negatywne przesłanki zastosowania tej formy opodatkowania wskazane w art. 8 u.o.r. również nie aktualizują się w stosunku do Pani. Jak zostało opisane w stanie faktycznym, nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości, ani w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działania w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, ani nie podjęła wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, ani samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych. Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 u.o.r., utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wyłączenia te nie aktualizują się w odniesieniu do Pani.
Wywiązuje się Pani także z zobowiązań wskazanych w art. 15 ust. 1 u.o.r.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 u.o.r., jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r., działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Przepis art. 12 ust. 1 u.o.r. wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r., stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.o.r. zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022).
W Pani ocenie, przepis ten nie wskazuje jednakże na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług opisanych w stanie faktycznym. Co istotne, możliwość tak korzystania z tej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Należy również zwrócić uwagę - co słusznie podkreśla się w ugruntowanej praktyce organów skarbowych wyrażanej wielokrotnie w wydawanych decyzjach w sprawie indywidualnych interpretacji podatkowych - że stosownie do normy interpretacyjnej wyrażonej w art. 4 ust. 4 u.o.r., ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Warto również przywołać stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), zgodnie z którymi przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych. Mając na uwadze stan faktyczny oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, uznać trzeba, że nie wykonuje Pani żadnych czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest bowiem tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, czy też dokumentowania i wspomagania oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pani usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 62.01.1. W działalności prowadzonej przez Panią znamiennym jest, iż gromadzi ona wymagania klienta i na ich podstawie przygotowuje zarys projektu IT z wykorzystaniem istniejących rozwiązań dostosowanych dla indywidualnych potrzeb konkretnego klienta, a nie kody programowe. W procesie świadczenia przez Panią usług nie powstaje program komputerowy i nie jest wytwarzany gotowy do użycia produkt IT.
Ponadto pragnie Pani zwrócić uwagę, że jakkolwiek świadczone usługi dotyczą poszczególnych produktów IT (stąd też należna im kwalifikacja do grupowania 62.01.11.0) w istocie czynności te mają charakter nadzorujący projekt (od zebrania zapotrzebowań biznesowych klienta poprzez sformułowanie wniosków i kierunku rozwoju projektu, a następnie przekazanie zarysu koncepcji innym odrębnie działającym zespołom). Usługi te - w zakresie działań przygotowujących przystąpienie do realizacji projektu IT - są tożsame z usługami zgrupowanymi pod kodem PKWIU 62.01.12.0 (zajmujących się szerszymi projektami IT obejmującymi rozwój całych systemów informatycznych, a nie poszczególnymi ich elementami). Dlatego też mając na względzie istotową tożsamość działań przygotowujących i nadzorujących projekty IT tak w skali poszczególnych elementów systemów informatycznych (62.01.11.0), jak i dotyczących ich całościowego rozwoju (62.01.12.0) warto przywołać wielokrotnie prezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej stanowiska o wyłączeniu tego rodzaju działań z grupy czynności stricte związanych z oprogramowaniem i jako takich podlegających na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b ppkt b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych 12% stawce podatku dochodowego. Jednolitość stanowiska organów podatkowych w sposób oczywisty pozytywnie kształtuje poszanowanie dla przestrzegania przepisów prawa jako sprawiedliwych i tożsamych dla wszystkich podatników w ramach spójnego i jasnego systemu podatkowego. Ufa Pani, że również i decyzja w niniejszej sprawie stanowić będzie wyraz równego traktowania przedsiębiorców świadczących podobne, czy wręcz tożsame usługi.
Przedstawiona powyżej analiza obecnego stanu prawnego pozwala zatem na konstatację, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).
Reasumując, świadczone przez Panią usługi, skategoryzowane pod numerem 62.01.11.0 PKWiU nie są usługami związanymi z oprogramowaniem w rozumieniu PKWiU ex 62.01.1 (związane z oprogramowaniem), albowiem polegają one w tym zakresie na zbieraniu wymagań klienta, ich analizie i pracy koncepcyjnej nad stworzeniem wizji produktu w zakresie interfejsu i doświadczeń użytkownika, a następnie przekazaniu koncepcji do realizacji przez osobne, niezależne zespoły programistów. W konsekwencji działalność Pani, jako niezwiązana z oprogramowaniem, tj. nie miesząca się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, powinna być objęte stawką ryczałtu 8,5%, jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r.
Powyższe stanowisko znajduje oparcie w analizach przedstawionych m.in. w pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie 0113-KDPIT2-1.4011.784.2022.2.KD (stan faktyczny tożsamy z niniejszym wnioskiem), z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie 0114-KD1P2-2.4011.109.2022.2.AP, z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie 0115-KDIT 1.4011.113.2021 .MR, czy z dnia 15 czerwca 2020 r. w sprawie 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Stwierdziła Pani, że świadczone usługi nie dotyczą projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.
Jednocześnie wskazała Pani, że świadczone usługi polegają na:
–gromadzeniu i rozpoznawaniu wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów poprzez prowadzenie rozmów oraz spotkań z klientami w ramach sesji pytań i odpowiedzi, a także analizowaniu dokumentacji projektowej potencjalnych klientów,
–analizie wstępnych wymagań biznesowych klientów oraz określaniu wymagań technicznych przygotowywanego projektu IT,
–oszacowaniu niezbędnych zasobów i granic czasowych niezbędnych dla implementacji przygotowywanego systemu IT,
–opracowywaniu propozycji zarysu rozwiązań informatycznych i ich prezentacji klientowi,
–współpracy z innymi zespołami produktowymi polegającej na przekazaniu ustalonej w trakcie negocjacji z klientem koncepcji projektu IT w celu zapewnienia skutecznej jego realizacji oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
–PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
–PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając
uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
–projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
–projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
–projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
–wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Z kolei, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
–usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
–usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią, a będące przedmiotem zapytania, usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 mają związek z oprogramowaniem. W ramach działalności świadczy Pani bowiem usługi polegające na stworzeniu projektu produktu IT zgodnego z oczekiwaniami klienta, który w dalszej kolejności przekazywany jest do realizacji przez programistów.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Pani usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, są one bowiem wykonywane na wstępnym etapie tworzenia tego oprogramowania i dotyczą tego oprogramowania.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 62.01.11.0 – jako usług związanych z oprogramowaniem – podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawką 8,5%.
W tym kontekście podnoszona okoliczność, że w ramach świadczonych czynności nie uczestniczy Pani w procesie oprogramowania - w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności tworzenia oprogramowania czy programowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
•W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right