Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 20-11-2024
TEMATY:
Artykuł aktualny na dzień 20-11-2024
TEMATY:
Data publikacji: 2023-06-01

Akta osobowe pracowników – jak prawidłowo je prowadzić

Każdy pracodawca zobowiązany jest prowadzić i przechowywać akta osobowe pracowników. Może jednak samodzielnie zdecydować, czy chce prowadzić akta papierowe, elektroniczne czy też w tzw. formie mieszanej.

Akta osobowe pracodawca prowadzi oddzielnie dla każdego pracownika. Od 21 marca 2023 r. składają się one z 5 części: A, B, C, D i E (§ 3 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej; dalej: rozporządzenie dokumentacyjne).

Część A akt osobowych

Część A akt osobowych to ta, która jest powszechnie postrzegana jako związana z ubieganiem się o zatrudnienie. Należy w niej zamieszczać oświadczenia lub dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, a także skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich.

Dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie

Katalog danych, których podania pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie, został określony ustawowo (art. 221 Kodeksu pracy; dalej: k.p.). Należą do nich:

  • imię (imiona) i nazwisko;
  • data urodzenia;
  • dane kontaktowe wskazane przez taką osobę;
  • wykształcenie;
  • kwalifikacje zawodowe;
  • przebieg dotychczasowego zatrudnienia.

Danych dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia pracodawca żąda, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.

Gdy strony podejmą już decyzję o nawiązaniu stosunku pracy, pracodawca może dodatkowo żądać od pracownika podania danych, obejmujących:

  • adres zamieszkania;
  • numer PESEL, a w przypadku jego braku – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  • inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
  • wykształcenie i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, jeżeli nie istniała podstawa do ich żądania od osoby ubiegającej się o zatrudnienie;
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00