Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.170.2023.1.MMA
Dotyczy ustalenia obniżenia podstawy opodatkowania w wyniku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia obniżenia podstawy opodatkowania w wyniku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia. Usługi te są świadczone między innymi na podstawie stałych umów zawartych z kontrahentami.
W ramach świadczenia usług zdarzają się przypadki zgłaszania przez klientów reklamacji co do jakości tychże usług.
Reklamacje dotyczą między innymi:
‒niestawienie się lub spóźnienie pracownika/współpracownika wnioskodawcy wykonującego w jego imieniu usługi (zwanego w dalszej części niniejszego zapytania „pracownikiem”) w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem,
‒stawienie się pracownika w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem pod wpływem alkoholu,
‒świadczenie usług przez pracownika pod wpływem alkoholu,
‒kradzież chronionego przedmiotu, lub przedmiotu w chronionym obiekcie, np. wózki sklepowe (kradzież nie przez pracownika, a przez osobę trzecią),
‒niekompletny lub nieodpowiedni ubiór pracownika w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem,
‒brak odpowiedniego wyposażenia w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem (np. brak alkomatu),
‒niewystarczająca liczba obchodów chronionego obiektu,
‒nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów kontrahenta obowiązujących w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem,
‒pracownika grającego w gry (np. (...)) lub rozmawiającego przez telefon wtrakcie wykonywania usług ochrony,
‒samowolne opuszczenie przez pracownika miejsca świadczenia usług bądź innego miejsca wynikającego z umowy z kontrahentem,
‒pracownik zasnął w trakcie świadczenia usług ochrony,
‒brak weryfikacji klienta (np. wchodzącego na teren sklepu z plecakiem),
‒zbyt późny przyjazd grupy interwencyjnej w stosunku do czasu reakcji przewidzianego umową.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia zgłoszonych przez klientów reklamacji Spółka wystawi faktury za dany miesiąc świadczenia usług z podstawą opodatkowania obniżoną o kwotę uznanych reklamacji za okres za jaki wystawiana jest faktura, a w przypadku, gdy reklamacje za dany okres rozpoznane zostaną już po wystawieniu faktur za ten okres, Spółka wystawi fakturę korygującą, odpowiednio obniżającą podstawę opodatkowania.
Pytanie
Czy prawidłowe jest postępowanie Wnioskodawcy, gdzie w wyniku pozytywnego rozpoznania reklamacji co do jakości usługi świadczonej w danym okresie, dokonuje on odpowiedniego obniżenia ceny za tę usługę, a tym samym do obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jednocześnie stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1.stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2.udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3.otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Ponadto w myśl art. 29a ust. 10 ustawy podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:
1.kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2.wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3.zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4.wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Z przywołanych przepisów, tj. art. 29a ust. 7 pkt 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy wynika, iż ustawodawca wprost przewidział, iż obniżka ceny towaru lub usługi ma wpływ na obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Obniżka dokonywana jest już na pierwotnej fakturze („podstawa opodatkowania nie obejmuje”) jeżeli do niej doszło przed wystawieniem faktury, lub też poprzez późniejsze wystawienie faktury korygującej („podstawę opodatkowania obniża się”).
Właśnie z taką sytuacją mamy do czynienia w opisanym stanie faktycznym. Wnioskodawca, jako usługodawca, po rozpoznaniu i uznaniu reklamacji co do jakości świadczonej usługi dokonuje odpowiedniego obniżenia ceny za tę usługę. Normalnym bowiem jest, iż wartość (cena) usługi, której jakość odbiega od tej ustalonej w umowie z kontrahentem, jest niższa niż pierwotna.
Co więcej, działanie takie jest racjonalne. W sytuacji bowiem, gdyby Spółka za niepełnowartościową usługę żądała od kontrahenta pierwotnie ustaloną cenę, klient ten mógłby wypowiedzieć umowę.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po uznaniu reklamacji powinno dojść do obniżenia ceny za świadczoną usługę, a tym samym podstawy opodatkowania w podatku VAT. W zależności od momentu rozpoznania reklamacji odbywać się to powinno poprzez wystawienie faktury z podstawą opodatkowania nie obejmującą kwoty obniżki ceny dokonanej w wyniku reklamacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Art. 106b ust. 1 ustawy,
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1-6 faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony)
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Z brzmienia przedstawionych wyżej regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się lub zwiększa się podstawę opodatkowania oraz podatek należny (co jest wynikiem zdarzeń wymienionych w art. 106j ust. 1 ustawy) muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą, zgodnie z art. 106j ustawy. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur, a celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.
Jednocześnie regulacje ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „rabat”, w związku z tym pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Przez rabat, w myśl Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru lub usługi o pewną kwotę.
Udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:
‒rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży lub w momencie sprzedaży – które nie są wliczane do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy;
‒rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu (do tych rabatów ma zastosowanie art. 29a ust. 10 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT wystawienia faktury korygującej).
Rabat udzielony w momencie sprzedaży (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota zapłaty od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Natomiast jeżeli udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia podstawy opodatkowania (rabat potransakcyjny), wówczas czynność ta wymaga wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość towarów bądź usług, stosownie do art. 106j ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo spółką kapitałową z siedzibą w Polsce, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Prowadzicie działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia. Usługi te są świadczone między innymi na podstawie stałych umów zawartych z kontrahentami. W ramach świadczenia usług zdarzają się przypadki zgłaszania przez klientów reklamacji co do jakości tychże usług.
Reklamacje dotyczą między innymi:
‒niestawienie się lub spóźnienie pracownika /współpracownika wnioskodawcy wykonującego w jego imieniu usługi (zwanego w dalszej części niniejszego zapytania „pracownikiem”) w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem,
‒stawienie się pracownika w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem pod wpływem alkoholu,
‒świadczenie usług przez pracownika pod wpływem alkoholu,
‒kradzież chronionego przedmiotu, lub przedmiotu w chronionym obiekcie, np. wózki sklepowe (kradzież nie przez pracownika, a przez osobę trzecią),
‒niekompletny lub nieodpowiedni ubiór pracownika w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem,
‒brak odpowiedniego wyposażenia w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem (np. brak alkomatu),
‒niewystarczająca liczba obchodów chronionego obiektu,
‒nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów kontrahenta obowiązujących w miejscu świadczenia usług bądź innym miejscu wynikającym z umowy z kontrahentem,
‒pracownika grającego w gry (np. (...)) lub rozmawiającego przez telefon w trakcie wykonywania usług ochrony,
‒samowolne opuszczenie przez pracownika miejsca świadczenia usług bądź innego miejsca wynikającego z umowy z kontrahentem,
‒pracownik zasnął w trakcie świadczenia usług ochrony,
‒brak weryfikacji klienta (np. wchodzącego na teren sklepu z plecakiem),
‒zbyt późny przyjazd grupy interwencyjnej w stosunku do czasu reakcji przewidzianego umową.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia zgłoszonych przez klientów reklamacji wystawiają Państwo faktury za dany miesiąc świadczenia usług z podstawą opodatkowania obniżoną o kwotę uznanych reklamacji za okres za jaki wystawiana jest faktura, a w przypadku, gdy reklamacje za dany okres rozpoznane zostaną już po wystawieniu faktur za ten okres, wystawiają Państwo fakturę korygującą, odpowiednio obniżającą podstawę opodatkowania.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy prawidłowe jest postępowanie, gdzie w wyniku pozytywnego rozpoznania reklamacji co do jakości usługi świadczonej w danym okresie, dokonują Państwo odpowiedniego obniżenia ceny za tę usługę, a tym samym do obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług.
Z przywołanych przepisów, tj. art. 29a ust. 7 pkt 2 i art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy wynika, że ustawodawca wprost przewidział, iż obniżka ceny towaru lub usługi ma wpływ na obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazali Państwo po rozpoznaniu i uznaniu reklamacji co do jakości świadczonej usługi, dokonują Państwo odpowiedniego obniżenia ceny za tę usługę. Obniżka dokonywana jest już na pierwotnej fakturze. Natomiast jeżeli do niej doszło po wystawieniu faktury, wystawiają Państwo fakturę korygującą.
A zatem wskazać należy, że w przypadku pozytywnego rozpatrzenia zgłoszonych przez klientów reklamacji, powinni Państwo wystawić fakturę za dany miesiąc świadczenia usług z wykazaną podstawą opodatkowania uwzględniającą kwotę uznanych reklamacji za okres za jaki wystawiana jest faktura (art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy).
Natomiast w przypadku, gdy reklamacje za dany okres rozpoznane zostaną już po wystawieniu faktury, powinni Państwo wystawić fakturę korygującą, odpowiednio obniżającą podstawę opodatkowania i podatek należny (art. 29a ust. 10 ustawy).
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right