Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.201.2023.1.ENB

Obowiązki płatnika w związku z organizacją konkursów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części odnoszącej się do obowiązku wystawienia PIT-11 w sytuacji nagród opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym i jest prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest przedsiębiorstwem (...) prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie (...) oraz (...). Właścicielem Spółki jest Y, który posiada 100% akcji w jej kapitale zakładowym. Spółka należy do Grupy Kapitałowej Y.

Spółka zamierza organizować i finansować ze środków obrotowych różnego rodzaju konkursy. Cele każdego konkursu mogą być inne i mogą być adresowane do różnych grup uczestników. Główną ideą przyświecającą organizacji konkursów jest sprawdzenie wiedzy uczestników oraz zmotywowanie do ich rozwoju (samokształcenia), a także przekazanie wiedzy i uświadomienie na pewne aspekty, w tym promowanie dobrych praktyk, poprzez wprowadzenie elementu rywalizacji (współzawodnictwa).

Konkursy będą organizowane przez Spółkę w oparciu o sporządzane regulaminy. Każdy regulamin będzie przygotowywany w formie pisemnej i publikowany. Regulamin określać będzie m.in. cel konkursu, ustalać grupę uczestników, przedmiot i zasady rywalizacji, proces dokonywania zgłoszeń do udziału w konkursie, określać nagrody, skład komisji konkursowej, zasady ogłaszania listy zwycięzców, itp.

Uczestnictwo w konkursie będzie dobrowolne na podstawie dokonanego przez uczestnika zgłoszenia. Konkursy mogą przybrać charakter rywalizacji w postaci sprawdzenia wiedzy w danej dziedzinie (np. wiedzy w przedmiocie bezpieczeństwa), artystycznej (np. zaprojektowanie grafiki), sportowej (np. konkurs szachowy, strzelecki).

Zwycięzcom przysługiwać będą wygrane (nagrody), uzależnione od zajętego miejsca. Pozostali uczestnicy mogą, lecz nie muszą, otrzymać drobne upominki czy nagrody pocieszenia. Nagrody mogą być rzeczowe, finansowe lub mieszane. Jednorazowa wartość pojedynczej nagrody nie powinna co do zasady przekroczyć wartości 2000 zł.

Upominki lub nagrody pocieszenia (o ile będą wręczane) będą miały charakter symboliczny, ich wartość nie będzie zbliżona do wartości nagród głównych należnych dla zwycięzców i będą wielokrotnie niższe od nagród głównych przyznawanych za najwyższe miejsca.

Spółka zamierza organizować konkursy dla następujących kategorii uczestników:

1)pracownicy Wnioskodawcy (Konkurs nr 1),

2)pracownicy Wnioskodawcy i członkowie ich rodzin (Konkurs nr 2),

3)pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy (Konkurs nr 3),

4)pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy oraz pracownicy spółek z tej samej Grupy Kapitałowej (Konkurs nr 4),

5)konkurs otwarty (w konkursie mogą uczestniczyć wszyscy zainteresowani, w tym pracownicy kontrahentów, przy czym wśród tego grona mogą znajdować się również pracownicy) (Konkurs nr 5).

Pracownicy są rozumiani przez Spółkę jako osoby zatrudnione na umowę o pracę. Członkowie rodzin to osoby wykazujące jakiekolwiek pokrewieństwo lub powinowactwo z pracownikiem. Współpracownicy są rozumiani jako osoby wykonujące zlecenie (umowa zlecenia) lub dzieło (umowa o dzieło) oraz Osoby Samozatrudnione (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i rozliczające się na zasadzie transakcji między przedsiębiorcami, których udział w konkursie pozostaje w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą).

Konkurs będzie ogłaszany przez Spółkę na tablicach informacyjnych wewnątrz Spółki, tj. w jej siedzibie, zakładach i biurach, w Intranecie (wewnętrzna sieć do której mają dostęp pracownicy, współpracownicy, pracownicy innych spółek z Grupy Kapitałowej), a w przypadku konkursów otwartych (Konkurs nr 5) również na jej oficjalnej i dostępnej publicznie stronie internetowej oraz tablicach informacyjnych znajdujących się przy wejściach do zakładów Spółki lub innych ogólnodostępnych miejscach.

Pytania

1)Czy w przypadku Konkursu nr 1, tj. adresowanego wyłącznie do pracowników Spółki, niezależnie od tego czy przedmiot rywalizacji konkursowej ma związek z zakresem wykonywanych obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę, czy też przedmiot rywalizacji nie ma związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi nagroda stanowi przychód z tytułu stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT?

2)Czy w przypadku organizacji Konkursów nr 2-5 wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego do przekazanych nagród znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT za wyjątkiem Osób Samozatrudnionych?

3)Czy w przypadku przekazania nagród z tytułu udziału w Konkursie 2-5 korzystających z zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT istnieje obowiązek wystawienia i przekazania uczestnikowi takiego konkursu informacji PIT-11?

4)Czy w przypadku przekazania nagrody Osobie Samozatrudnionej na Spółce nie spoczywają obowiązki związane z rozliczeniem przekazanej nagrody, tj. Spółka nie będzie płatnikiem podatku ani nie będzie na niej ciążył jakikolwiek obowiązek informacyjny (np. przekazanie informacji PIT- 11).?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – wartość nagrody (nagród) przekazywanej w Konkursie nr 1, tj. konkursie którego stroną będą wyłącznie pracownicy Spółki zatrudnieni w oparciu umowę o pracę stanowić będzie dla tych osób przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT bez względu na okoliczność, czy przedmiot rywalizacji konkursowej ma związek z zakresem wykonywanych obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę, czy też przedmiot rywalizacji nie ma związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi.

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 2 – w przypadku organizacji Konkursów nr 2-5 do przekazanych nagród znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT za wyjątkiem sytuacji, w której nagrodę otrzyma Osoba Samozatrudniona (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i rozliczająca się na zasadzie transakcji między przedsiębiorcami, których udział w konkursie pozostaje w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą).

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 3 – w przypadku uznania, że przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz uczestnika nagroda, za udział w Konkursie 2-5, będzie dla uczestnika przychodem z innych źródeł wskazanym w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT (opodatkowanym na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), Spółka, jako płatnik podatku, zobowiązana będzie do sporządzenia informacji o wysokości przychodu osiągniętego przez uczestnika i przesłania jej do odpowiedniego urzędu skarbowego (informacja PIT-11, o której mowa w art. 42a ustawy o PIT), jeżeli zobowiązana będzie do obliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku. W przypadku, gdy przekazana nagroda będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania informacji PIT-11 w zakresie dotyczącym tej nagrody.

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 4 – w przypadku przekazania nagrody Osobie Samozatrudnionej (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą i rozliczającej się na zasadzie transakcji między przedsiębiorcami, której udział w konkursie pozostaje w związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą) Spółka nie będzie zobligowana jako płatnik do wyliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego jak również do spełnienia obowiązku informacyjnego polegającego na sporządzeniu i przekazaniu informacji PIT-11. A contrario jednak, jeżeli zgodnie ze złożonym oświadczeniem przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej przez tę osobę nie koreluje z przedmiotem konkursu, to do rozliczenia przekazanej nagrody zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

W Państwa ocenie, sposób opodatkowania przyznanych nagród zwycięzcom konkursów uzależniony jest przede wszystkim od tego, do którego źródła przychodów zostanie zaliczony przychód z tego tytułu.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o PIT jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyżej przytoczonego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w ustawie o PIT bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o PIT wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego - zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika - to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o PIT.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, źródłami przychodów są w szczególności:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT);

2)działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT);

3)pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT);

4)inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT).

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie dające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Przychody ze wskazanych źródeł oraz sposób ich opodatkowania zostały przez ustawodawcę określone w poszczególnych przepisach ustawy o PIT, a tym samym rozpatrując zasady opodatkowania planowanych grup konkursów odnosić należy się do odpowiadających im przepisów.

Ad.1.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeśli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 ustawy o PIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b. W ocenie Wnioskodawcy, wartość nagród przyznanych w ramach przeprowadzenia Konkursu nr 1, w którym uczestniczyć mogą wyłącznie pracownicy będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT bez względu na okoliczność czy przedmiot rywalizacji konkursowej ma związek z zakresem wykonywanych obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę, czy też przedmiot rywalizacji nie ma związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi.

Do nagród wydanych w Konkursie nr 1 nie ma zastosowania zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT) ani zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Ad.2.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy, wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (dotyczy PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach rozliczany jest zryczałtowanych podatek dochodowy w wysokości 10% od wartości nagrody, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, do poboru i zapłaty którego zobowiązany jest podmiot przekazujący wygrane (art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT).

Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanym konkursie zauważyć należy, że przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda". Wobec czego - w celu ich określenia - uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN "konkurs" jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zarówno z orzecznictwa sądów administracyjnych (np. z wyroku NSA z 22 marca 2017 r. sygn. akt II FSK 394/15), jak i interpretacji Dyrektora KIS (np. z interpretacji nr 0113-KDIPT2-3.4011.1107.2021.1.SJ z 1 marca 2022 r., czy nr 0114-KDIP3-1.4011.495.2018.2.EC z 14 listopada 2018 r.) wynika, że aby uznać dane wydarzenie za "konkurs" musi ono spełniać następujące warunki:

istnienie regulaminu konkursu jasno określającego nazwę, organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców,

ograniczenie liczby zwycięzców,

wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji, z występującym elementem współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu (w powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria),

wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa, jury),

wydanie nagród zwycięzcy/zwycięzcom.

W Państwa ocenie, wszystkie wydarzenia przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego spełniają powyższe warunki. Wszystkie one są ogłaszane i każdemu towarzyszy regulamin. Regulamin określa, kto jest organizatorem, kto może brać udział w danym wydarzeniu, jakie są zasady rywalizacji i wyboru zwycięzców oraz nagrody. Uczestnicy (którymi mogą być zarówno pracownicy, współpracownicy Wnioskodawcy, w tym Osoby Samozatrudnione, pracownicy innych spółek należących do tej samej grupy kapitałowej oraz ewentualnie członkowie rodzin) podejmują określone regulaminem czynności, które zawierają w sobie element rywalizacji (współzawodnictwa).

Zwycięzcy, których wybiera jury czy komisja konkursowa, jeśli charakter wydarzenia tego wymaga, otrzymują nagrody, które są również określone regulaminem. Sam fakt wręczenia nagrody pocieszenia / upominku nie oznacza, że warunek wręczenia nagród tylko zwycięzcom nie został spełniony. Wartość nagrody pocieszenia / upominku nigdy nie będzie zbliżona wartością do nagród głównych wręczanych zwycięzcom konkursu.

W konsekwencji, omawiane Konkursy nr 2-5 są "konkursami" w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, wobec czego wygrane w nich podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% i do przekazywanych nagród znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem przekazania nagrody Osobom Samozatrudnionym.

W powyższym kontekście, Państwa zdaniem, nie powinno mieć znaczenia to, że wygrane w organizowanych przez Państwa wydarzeniach mogą być otrzymywane również przez własnych pracowników, którzy uzyskują przychody ze stosunku pracy od Spółki. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że wydarzenia te (Konkursy nr 2-5) są kierowane również do osób niebędących pracownikami Spółki. W takich okolicznościach, zgodnie zarówno z linią orzeczniczą sądów administracyjnych, jak i interpretacjami Dyrektora KIS, wszystkie wygrane, również te uzyskane przez Państwa pracowników powinny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Tak wynika, przykładowo z interpretacji indywidualnej z 1 marca 2022 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.1107.2021.1.SJ, w której organ podatkowy uznał, że w przypadku przedsięwzięcia, które będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób wymienionych we wniosku (tj. pracowników własnych i spółek powiązanych) "(...) wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy oraz, że - w stosunku do przedsięwzięć skierowanych tylko i wyłącznie do Państwa pracowników należy uznać, że nagrody z takiego przedsięwzięcia będą stanowić przychód ze stosunku pracy (w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz jednocześnie nie będą stanowić nagród z konkursu". To samo wynika z interpretacji z 9 listopada 2018 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.497.2018.1.SJ, a mianowicie: „W sytuacji, gdy konkurs będzie kierowany do Pracowników lub Zleceniobiorców oraz do osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (pytanie nr 5), wygrana (wartość wygranej) dla uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy w odniesieniu do Pracownika i Zleceniobiorcy”. W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez uczestników Konkursu nagród będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z zastrzeżeniem Osób Samozatrudnionych.

Zatem będziecie Państwo zobowiązani odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioski wynikają z wyroku NSA z 27 marca 2015 r. sygn. akt II FSK 1695/14, w którym sąd ten uznał, że wygrane w konkursie stanowią przychód ze stosunku pracy, o ile mogą w nim brać udział jedynie pracownicy jego organizatora, zatem a contrario, wygrane w konkursach adresowanych do szerszego grona uczestników są opodatkowane w sposób zryczałtowany, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

W rezultacie będą Państwo pełnili funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych zwycięzcom Konkursów nr 2-5 będących osobami fizycznymi zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści ww. art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i 7 tego artykułu z zastrzeżeniem zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i w stosunku do Osób Samozatrudnionych.

Ad.3.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jak wynika z treści przepisu, określona kategoria podmiotów ma obowiązek sporządzania i przekazywania informacji PIT-11 dotyczących wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, przy czym wprowadza on wyjątek m.in. dla dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21. Oznacza to, że jeżeli do przekazanej nagrody znajdzie zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzania i przekazywania informacji PIT-11 dla nagrody korzystającej z zwolnienia z podatku dochodowego. Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie zobowiązany na mocy innych przepisów sporządzić i przekazać informację PIT-11 od pozostałych źródeł przychodów (np. z tytułu przychodów uzyskanych z umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło), to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku uwzględniania w sporządzanej informacji PIT-11 informacji na temat przekazanej nagrody korzystającej z zwolnienia z podatku dochodowego.

Natomiast w przypadku przekazania nagród, które nie korzystają ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania informacji PIT-11 w zakresie tych nagród.

Zatem, w przypadku uznania, że przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz uczestnika nagroda, za udział w Konkursie 2-5, będzie dla uczestnika przychodem z innych źródeł wskazanym w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT (opodatkowanym na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), Spółka, jako płatnik podatku, zobowiązana będzie do sporządzenia informacji o wysokości przychodu osiągniętego przez uczestnika i przesłania jej do odpowiedniego urzędu skarbowego (informacja PIT-11, o której mowa w art. 42a ustawy o PIT), przy czym w przypadku przekazania nagrody z zastosowaniem zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT na Spółce taki obowiązek nie będzie spoczywał.

Ad.4.

Natomiast nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (Osoby Samozatrudnione), z tytułu organizowanego konkursu - jeżeli osoby te uczestniczą w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w konkursie, w sytuacji, gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ww. ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzony na piśmie wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Podsumowując w przypadku Osób Samozatrudnionych nie będzie ciążył na Spółce obowiązek rozliczenia nagrody ani przekazania deklaracji PIT-11, bowiem zgodnie z art. 42a ustawy o PIT informacja PIT-11 dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1. A contrario jednak, jeżeli przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej przez tą osobę nie koreluje z przedmiotem konkursu, uczestnik nie oświadcza, że jego udział w konkursie pozostaje w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, to do rozliczenia przekazanej nagrody zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT oraz wystąpi ewentualny obowiązek przekazania informacji PIT-11.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w części odnoszącej się do obowiązku wystawienia PIT-11 w sytuacji nagród opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym i jestprawidłowe w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 tej ustawy. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

pkt 1 – stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

pkt 2 – działalność wykonywana osobiście;

pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza;

pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Ponadto zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Obowiązek poboru podatku przez płatnika dotyczy natomiast wyłącznie przypadków określonych w ustawie (art. 32, 33, 34, 35, 41 i 42e).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

określenie rodzaju podmiotu, który dokonuje wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników – przy czym ustawodawca określa rodzaj podmiotu poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Na podstawie art. 41 ust. 7 pkt 1) ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty, które wypłacają należności lub realizują świadczenia na rzecz podatników:

nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Przykładowo, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Ustawa nie przewiduje natomiast obowiązków płatnika w przypadku wypłat należności z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz podatnika, który ma miejsce zamieszkania w Polsce. W odniesieniu do takich przychodów podatnik ma obowiązek samoobliczenia podatku.

Z opisanego zdarzenia wynika, że Spółka zamierza organizować i finansować ze środków obrotowych różnego rodzaju konkursy. Cele każdego konkursu mogą być inne i mogą być adresowane do różnych grup uczestników. Główną ideą przyświecającą organizacji konkursów jest sprawdzenie wiedzy uczestników oraz zmotywowanie do ich rozwoju (samokształcenia), a także przekazanie wiedzy i uświadomienie na pewne aspekty, w tym promowanie dobrych praktyk, poprzez wprowadzenie elementu rywalizacji (współzawodnictwa). Konkursy będą organizowane przez Spółkę w oparciu o sporządzane regulaminy. Każdy regulamin będzie przygotowywany w formie pisemnej i publikowany. Regulamin określać będzie m.in. cel konkursu, ustalać grupę uczestników, przedmiot i zasady rywalizacji, proces dokonywania zgłoszeń do udziału w konkursie, określać nagrody, skład komisji konkursowej, zasady ogłaszania listy zwycięzców, itp. Uczestnictwo w konkursie będzie dobrowolne na podstawie dokonanego przez uczestnika zgłoszenia. Konkursy mogą przybrać charakter rywalizacji w postaci sprawdzenia wiedzy w danej dziedzinie (np. wiedzy w przedmiocie bezpieczeństwa), artystycznej (np. zaprojektowanie grafiki), sportowej (np. konkurs szachowy, strzelecki). Zwycięzcom przysługiwać będą wygrane (nagrody), uzależnione od zajętego miejsca. Pozostali uczestnicy mogą, lecz nie muszą, otrzymać drobne upominki czy nagrody pocieszenia. Nagrody mogą być rzeczowe, finansowe lub mieszane. Jednorazowa wartość pojedynczej nagrody nie powinna co do zasady przekroczyć wartości 2000 zł. Upominki lub nagrody pocieszenia (o ile będą wręczane) będą miały charakter symboliczny, ich wartość nie będzie zbliżona do wartości nagród głównych należnych dla zwycięzców i będą wielokrotnie niższe od nagród głównych przyznawanych za najwyższe miejsca.

Spółka zamierza organizować konkursy dla następujących kategorii uczestników:

1)pracownicy Wnioskodawcy (Konkurs nr 1),

2)pracownicy Wnioskodawcy i członkowie ich rodzin (Konkurs nr 2),

3)pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy (Konkurs nr 3),

4)pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy oraz pracownicy spółek z tej samej Grupy Kapitałowej (Konkurs nr 4),

5)konkurs otwarty (w konkursie mogą uczestniczyć wszyscy zainteresowani, w tym pracownicy kontrahentów, przy czym wśród tego grona mogą znajdować się również pracownicy) (Konkurs nr 5).

Pracownicy są rozumiani przez Spółkę jako osoby zatrudnione na umowę o pracę. Członkowie rodzin to osoby wykazujące jakiekolwiek pokrewieństwo lub powinowactwo z pracownikiem. Współpracownicy są rozumiani jako osoby wykonujące zlecenie (umowa zlecenia) lub dzieło (umowa o dzieło) oraz Osoby Samozatrudnione (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i rozliczające się na zasadzie transakcji między przedsiębiorcami, których udział w konkursie pozostaje w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą).

Konkurs będzie ogłaszany przez Spółkę na tablicach informacyjnych wewnątrz Spółki, tj. w jej siedzibie, zakładach i biurach, w Intranecie (wewnętrzna sieć do której mają dostęp pracownicy, współpracownicy, pracownicy innych spółek z Grupy Kapitałowej), a w przypadku konkursów otwartych (Konkurs nr 5) również na jej oficjalnej i dostępnej publicznie stronie internetowej oraz tablicach informacyjnych znajdujących się przy wejściach do zakładów Spółki lub innych ogólnodostępnych miejscach.

Oceniając jakie obowiązki będą ciążyły na Państwu jako płatniku w sytuacji organizowania opisanych konkursów należy zwrócić uwagę na okoliczność do kogo adresowany jest konkurs.

Konkursy zorganizowane wyłącznie dla Państwa pracowników

W przypadku pierwszego z konkursów, który jest adresowany wyłącznie do Państwa pracowników uznać należy, wartość wygranych nagród będzie stanowiła dla nich przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem w konkursie będą mogli brać udział wyłącznie pracownicy, to uznać należy, że wygrana pozostaje w ścisłym związku ze stosunkiem pracy łączącym pracownika ze Spółką. Innymi słowy, gdyby nie łączący strony stosunek prawny, pracownik nie mógłby brać udziału w konkursie. Przy czym zgodzić się z Państwem należy, że dla takiej kwalifikacji przychodu bez wpływu pozostaje okoliczność, czy udział pracownika w konkursie ma związek z zakresem wykonywanych obowiązków służbowych, czy też taki związek nie istnieje. Do nagród w konkursie kierowanym wyłącznie do Państwa pracowników nie będzie miało zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy i w konsekwencji Spółka jako płatnik będzie miała obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konkursy zorganizowane dla szerszego grona uczestników

W odniesieniu do pozostałych konkursów wyjaśnili Państwo, że będą one mogły być kierowane do :

Państwa pracowników i członków ich rodzin (Konkurs nr 2),

Państwa pracowników i współpracowników (Konkurs nr 3),

Państwa pracowników i współpracowników oraz pracowników spółek z tej samej Grupy Kapitałowej (Konkurs nr 4),

konkurs otwarty (w konkursie mogą uczestniczyć wszyscy zainteresowani, w tym pracownicy kontrahentów, przy czym wśród tego grona mogą znajdować się również pracownicy) (Konkurs nr 5).

W takiej sytuacji – gdy konkurs będzie skierowany do szerszego kręgu podmiotów, a nie wyłącznie do Państwa pracowników – wygrana dla każdego z uczestników konkursu (za wyjątkiem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i biorących udział w konkursie w związku z tą działalnością) będzie stanowiła na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W kontekście Państwa obowiązków zauważyć należy, że z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Z przytoczonych wyżej definicji wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu.

Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,

podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu (np.: Internet),

jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2000 zł.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydania nagród w ramach konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2000 zł.

Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w przedstawionym opisie sprawy, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana musi dotyczyć konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu i jej wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2000 zł.

Przedstawione przez Państwa wydarzenia można uznać za konkursy, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Każdorazowo bowiem, konkursy będą organizowane w oparciu o sporządzane w formie pisemnej i publikowane regulaminy. Regulamin określać będzie m.in. cel konkursu, ustalać grupę uczestników, przedmiot i zasady rywalizacji, proces dokonywania zgłoszeń do udziału w konkursie, określać nagrody, skład komisji konkursowej, zasady ogłaszania listy zwycięzców, itp.

Jednocześnie w odniesieniu do przykładowo wskazanych przez Państwa konkursów można uznać, iż są one konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Oznacza to, że w przypadku gdy organizowane przez Państwa konkursy będą konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu i gdy wartość wygranej (nagrody) nie przekroczy jednorazowo kwoty 2000 zł – uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji nie będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika, tj. obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od ww. wygranych i odprowadzenia tego podatku do właściwego urzędu skarbowego.

Natomiast jeżeli wygrana otrzymana w konkursie nie będzie spełniała warunków do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, np. jej wartość przekroczy kwotę 2000 zł wówczas będą ciążyć na Państwu obowiązki płatnika wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1. Oznacza to, że będziecie Państwo zobowiązani do poboru zryczałtowanego podatku oraz do sporządzenia deklaracji PIT-8AR.

Nie będą Państwo natomiast zobowiązani do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11, i to niezależnie od tego czy nagrody w konkursie będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, czy też będzie pobierany zryczałtowany podatek dochodowy od wartości wygranych. Z tego powodu Państwa stanowisko w części odnoszącej się do obowiązku wystawienia PIT-11 w sytuacji nagród opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem uznaliśmy za nieprawidłowe.

Skutki podatkowe przekazania nagród na rzecz Osób Samozatrudnionych

W przypadku uzyskania nagród przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą – w sytuacji gdy osoba ta uczestniczyła w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – nagroda stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza wartości nagrody będącej wygraną w konkursie, w sytuacji gdy konkurs ten jest związany z prowadzoną działalnością. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Tym samym jeżeli – nie budzi wątpliwości, że przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu. Na Państwu nie będzie więc ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie będzie ciążył na Państwu obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR, czy też wskazanej w Państwa stanowisku informacji PIT-11.

Zgodzić się również należy, że jeśli konkurs nie będzie związany z prowadzoną przez osobę fizyczną działalnością gospodarczą to do opodatkowania nagrody znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz w sytuacji spełnienia niezbędnych przesłanek również art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Jeśli nie będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, po Państwa stronie powstanie obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego oraz obowiązek wystawienia deklaracji PIT-8AR.

Również w tym przypadku, niezależnie od tego czy nagrody w konkursie niezwiązanym z działalnością prowadzoną przez osobę fizyczną będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, czy też będzie pobierany zryczałtowany podatek dochodowy od wartości wygranych nie będą Państwo zobowiązani do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Dodatkowe informacje

Formułując własne stanowisko w zakresie pytania nr 3 powołali Państwo „art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy”. Uznaliśmy to za omyłkę pisarską i przyjęliśmy, że intencją Państwa było wskazanie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00