Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.212.2023.1.SJ

Skutki podatkowe kupna i sprzedaży walut wirtualnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 13 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych kupna i sprzedaży walut wirtualnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym oraz nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zamierza sporadycznie kupować oraz sprzedawać waluty wirtualne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Celem ewidencjonowania transakcji, jak też na potrzeby ułatwienia rozliczeń podatkowych Wnioskodawca zamierza skorzystać z usług serwisu internetowego, oferującego narzędzia informatyczne implementujące rozwiązania techniczne do opracowania danych i wykonania obliczeń na podstawie zaczytanych danych.

Wnioskodawca będzie wczytywać do serwisu dane o transakcjach przy pomocy zakładki „Import transakcji”. Wgrywanie danych może się odbyć na trzy sposoby:

1.Poprzez instrument API bezpośrednio z giełdy kryptowalutowej. W takim przypadku Wnioskodawca wykona czynności niezbędne do połączenia serwisu z wybraną giełdą, po czym dane o transakcjach będą pobierane z przedmiotowej giełdy automatycznie.

2.W przypadku gdy wykorzystanie instrumentu API celem połączenia się z giełdą kryptowalut nie zostało przewidziane w serwisie, istnieje możliwość pobrania formularza, który winien być uzupełniony o wymagane dane, a następnie z powrotem zaimportowany do serwisu.

3.Także istnieje opcja zaimportowania wyciągu wygenerowanego przez określone platformy. W tym przypadku Wnioskodawca nie uzupełnia żadnych danych, a serwis przetwarza dane z wyciągu, wygenerowanego przez określoną platformę

Po wczytaniu danych przy pomocy instrumentu API, za pośrednictwem uzupełnionego pliku lub na podstawie wyciągu wygenerowanego przez platformę, Wnioskodawca będzie miał wgląd do informacji analitycznej, jak również będzie mieć możliwość przeglądania informacji o poszczególnych transakcjach. W zakładce „Transakcje” Wnioskodawca może zweryfikować: dokładny czas dokonania poszczególnych transakcji (dzień, miesiąc, rok, minuta oraz sekunda), źródło wczytania danych (np. ...), w jakim statusie występował w przedmiotowej transakcji (czy sprzedawał czy kupował kryptowalutę), ilość kryptowalut będących przedmiotem transakcji, cenę kryptowalut, na jakich instrumentach, tj. w jakiej parze została dokonana transakcja np. BTC do USD, BTC do PLN, kwotę pobranej prowizji oraz walutę prowizji.

Na podstawie powyższych danych Wnioskodawca w zakładce „Podatki” będzie miał możliwość sprawdzenia obliczonych należności publicznoprawnych, odzwierciedlonych w kategoriach: rok podatkowy, przychód, koszty uzyskania przychodu, koszty uzyskania przychodu z lat poprzednich i niepotrącone w roku ubiegłym, dochód, koszty uzyskania przychodu niepotrącone w roku podatkowym oraz podatek należny. Dodatkowo, Wnioskodawca będzie miał możliwość pobrania rocznych raportów w formacie pdf w dwóch wariantach:

1)Raportu sumarycznego, który zawiera następujące informacje:

·Rok podatkowy, za który generowany jest raport;

·Imię i nazwisko użytkownika korzystającego z Serwisu (w tym przypadku będzie to Wnioskodawca);

·Data wykonanej kalkulacji z dokładnością do sekundy;

·Data wygenerowania raportu z dokładnością do sekundy;

·Kategorię „przychód” z podaniem kwoty w PLN;

·Kategorię „koszty uzyskania przychody” z podaniem kwoty w PLN;

·Kategorię „koszty uzyskania przychodu z lat ubiegłych i niepotrącone w roku ubiegłym” z podaniem kwoty w PLN;

·Kategorię „dochód” z podaniem kwoty do PLN;

·Kategorię „koszty uzyskania przychodu niepotrącone w roku podatkowym” z podaniem kwoty w PLN;

·Kategorię „podatek należny” z podaniem kwoty w PLN.

2)Raportu szczegółowego, który oprócz informacji zamieszczonych w raporcie sumarycznym, zawiera również listę transakcji za dany rok z podaniem ich liczby, a także szczegółowe dane w stosunku do poszczególnych transakcji, takie jak:

·Czas transakcji z dokładnością do sekundy;

·Źródło, tj. skąd zostały pobrane dane np. giełda ...;

·Strona, tj. w jakiej roli występował użytkownik (sprzedawcy czy kupującego);

·Ilość w stosunku do kryptowalut, tj. jaka ilość kryptowalut została zakupiona lub sprzedana;

·Cena w odniesieniu do 1 jednostki danej kryptowaluty w występującej parze (np. cena 1 BTC w stosunku do PLN) tj. kurs;

·Instrument, tj. w jakiej parze została dokonana transakcja (wymiana) np. BTC do USD, BTC do PLN;

·Kwotę pobranej prowizji (w przypadku kupna kryptowalut wyrażona w kryptowalutach, a w sytuacji sprzedaży kryptowalut wyrażona w walucie fuducjarnej);

·Waluta prowizji (w przypadku kupna kryptowalut wyrażona w kryptowalutach, a w sytuacji sprzedaży kryptowalut wyrażona w walucie fuducjarnej);

·Kwota transakcji wyrażona w PLN ze wskazaniem czy jest przychodem (w przypadku sprzedaży kryptowalut) czy jest kosztem uzyskania przychodu (w przypadku zakupu kryptowalut);

·Opłata wyrażona w PLN ze wskazaniem, iż jest kosztem uzyskania przychodu (kwota prowizji odzwierciedlona w PLN).

Bazując na informacjach z wyżej wskazanych raportów, Wnioskodawca ma zamiar wypełniać deklarację podatkową oraz odprowadzać należny podatek.

Warto również wskazać, iż Wnioskodawca nie będzie instytucją obowiązaną, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Pytania

1.Czy opisany w zdarzeniu przyszłym dochód, uzyskany wskutek odpłatnego zbycia walut wirtualnych, należy przyporządkować do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym dokonać rozliczeń na formularzu PIT-38?

2.Czy opisane w zdarzeniu przyszłym raporty, wygenerowane w serwisie, bazujące na danych pobranych z giełd kryptowalutowych mogą stanowić dowód służący do wykazania przychodu lub dokumentujący poniesienie kosztu uzyskania przychodu w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym?

3.Czy Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup walut wirtualnych, w tym prowizję (pobierane zarówno w kryptowalutach, jak też środkach pieniężnych) od przeprowadzonych transakcji, udokumentowane przy pomocy raportów wygenerowanych w serwisie?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy, opisany w zdarzeniu przyszłym dochód, uzyskany wskutek odpłatnego zbycia walut wirtualnych, należy przyporządkować do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym dokonać rozliczeń na formularzu PIT-38.

Jak zostało to przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza sporadycznie kupować oraz sprzedawać waluty wirtualne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt. 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu co wyklucza możliwość uznania takiej aktywności za działalność z zakresu walut wirtualnych, w tym świadczenie usług o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Bowiem Wnioskodawca nie zamierza świadczyć usług wymiany walut wirtualnych w sposób profesjonalny.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy dochód uzyskany z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, należy przyporządkować do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych, co oznacza, iż Wnioskodawca będzie dokonywać rozliczeń na formularzu PIT-38 do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym raporty, wygenerowane w serwisie, bazujące na danych pobranych z giełd kryptowalutowych mogą stanowić dowód służący do wykazania przychodu lub dokumentujące poniesienie kosztu uzyskania przychodu w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym.

W pierwszej kolejności warto wskazać, iż zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa: „Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem”.

W tym miejscu warto zaznaczyć, iż kwestie techniczne, dotyczące dowodów były już przedmiotem orzecznictwa sądowoadministracyjnego. Bowiem w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 sierpnia 2022 r. sygn. akt II FSK 91/21 wskazuje się, iż: „Nie można także zgodzić się ze stanowiskiem wyrażonym w zaskarżonym postanowieniu, że zajęcie przez DKIS stanowiska merytorycznego oznaczałoby wydanie interpretacji w zakresie dotyczącym uprawnień i obowiązków organów podatkowych, co naruszyłoby zakaz z art. 14b § 2a O.p. ... To zatem kwestia prawa do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów przez Skarżącego stanowiła istotę problemu”.

Zgodnie z pismem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2022 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.70.2020.12.S/RK: „Stosownie zaś do art. 180 §1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dowodami w postępowaniu podatkowym, zgodnie z art. 181 Ordynacji podatkowej, mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie „w szczególności” wskazuje, że katalog dowodów jest otwarty. Wskazane jest zatem posiadanie (pod kątem ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego) wszelkich dowodów, potwierdzających zaistnienie danego zdarzenia gospodarczego. Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawa o rachunkowości nie zawierają przepisów dotyczących sposobu przechowywania dowodów księgowych. Zatem, dokumenty źródłowe stanowiące podstawę do zapisów w księgach rachunkowych można przechowywać w dowolnej formie pod warunkiem, że będą mogły stanowić dowód zaistnienia zdarzenia gospodarczego, ujętego na ich podstawie w księgach rachunkowych. Brak oryginalnego dokumentu źródłowego nie oznacza automatycznie braku możliwości wprowadzenia do ksiąg rachunkowych zapisu o dokonaniu operacji gospodarczej udokumentowanej tym dowodem, a także niemożliwości potraktowania takiego dokumentu źródłowego jako dowodu do celów podatkowych. Należy bowiem zwrócić uwagę, że stosownie do art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być takie dowody, które mogą być uzupełnione np. w toku postępowania podatkowego, a fakt dokonania transakcji może być potwierdzony u kontrahenta”.

W ocenie Wnioskodawcy opisane w zdarzeniu przyszłym raporty, wygenerowane w serwisie, bazujące na danych pobranych z giełd kryptowalutowych mogą stanowić dowód służący do wykazania przychodu lub dokumentujące poniesienie kosztu uzyskania przychodu w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym. Jak wskazuje się w ww. przepisie ordynacji podatkowej: „Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem”.

Dokument zawierający tak obszerny i dokładny zakres danych, mających znaczenie w postępowaniu, niewątpliwie należy uznać za samoistny i wystarczający dowód, tym bardziej, że w swojej treści raport szczegółowy zawiera źródło (giełdę kryptowalutową), z którego przedmiotowe dane zostały pobrane, a zatem istnieje możliwość weryfikacji danych zamieszczonych w raporcie. Korzystanie z przedmiotowego serwisu zmniejsza ryzyko popełnienia błędu w obliczeniach oraz służy do ułatwienia w ustaleniu należności publicznoprawnej.

Ad 3

W ocenie Wnioskodawcy, będzie On mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup walut wirtualnych, w tym prowizję (pobierane zarówno w kryptowalutach, jak też środkach pieniężnych) od przeprowadzonych transakcji, udokumentowane przy pomocy raportów wygenerowanych w serwisie.

Możliwość dokonania interpretacji przepisów przez tut. organ w zakresie ustalenia sposobu dokumentowania poniesionych kosztów uzyskania przychodu została potwierdzona w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 sierpnia 2022 r., sygn. akt II FSK 91/21 w którym wskazuje się, iż: „Nie można także zgodzić się ze stanowiskiem wyrażonym w zaskarżonym postanowieniu, że zajęcie przez DKIS stanowiska merytorycznego oznaczałoby wydanie interpretacji w zakresie dotyczącym uprawnień i obowiązków organów podatkowych, co naruszyłoby zakaz z art. 14b § 2a O.p... Oczekiwał jedynie zajęcia stanowiska przez organ interpretacyjny, czy posiadanie dokumentów w opisanej formie nie pozbawi go prawa do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów. To zatem kwestia prawa do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów przez Skarżącego stanowiła istotę problemu”.

W ocenie Wnioskodawcy, będzie On mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup walut wirtualnych, w tym prowizję (pobierane zarówno w kryptowalutach, jak też środkach pieniężnych) od przeprowadzonych transakcji, udokumentowane wyłącznie przy pomocy raportów wygenerowanych w serwisie, gdyż takie raporty będą stanowić samoistny dowód poniesienia przedmiotowych kosztów. 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odrębnymi źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Według art. 5a pkt 33a ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Pojęcie „waluta wirtualna” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 593).

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)wekslem lub czekiem,

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

W świetle przytoczonych przepisów przychody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W myśl art. 22 ust. 15 ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.

Stosowanie do art. 22 ust. 16 cyt. ustawy:

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

Jednocześnie w myśl art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.

A zatem, koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, tj.:

-udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz

-koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej,

podlegają rozliczeniu dla celów podatkowych w szczególnym trybie. Co do zasady są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Jeśli jednak w danym roku podatkowych ich wartość przekracza wartość uzyskanych przez podatnika przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej – nadwyżka kosztów nad przychodami nie jest stratą podatkową, ale jest przenoszona do rozliczenia jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej w następnym roku podatkowym.

W myśl art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 1b ww. ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.

Artykuł 30b ust. 5d ww. ustawy stanowi, że:

Dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w ust. 1 oraz w art. 27 lub art. 30c.

Stosownie do art. 30b ust. 6 pkt 2 powołanej ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia walut wirtualnych i obliczyć należny podatek dochodowy.

W myśl art. 30b ust. 6a cyt. ustawy:

W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz cytowane wyżej przepisy prawa podatkowego, przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej powstaje w chwili wymiany waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy (walutę tradycyjną), towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. Nadwyżka przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanych w roku podatkowym nad kosztami uzyskania przychodów spowoduje powstanie dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten powinien Pan wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-38 oraz obliczyć należny podatek dochodowy.

Odnosząc się do Pana wątpliwości związanych z dokumentowaniem dla celów podatkowych transakcji kryptowalutowych, podkreślić należy, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że dany wydatek został faktycznie poniesiony i że spełnia ustawowe kryteria uznania go za koszt uzyskania przychodu – w szczególności, że pozostaje on w związku przyczynowo – skutkowym z przychodem lub możliwością powstania przychodu. Aby dany koszt mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi więc zostać prawidłowo udokumentowany.

Jednocześnie należy dodać, że w interpretacji indywidualnej nie można jednoznacznie przesądzić, co będzie zdecydowanie wystarczającym dokumentem do zaksięgowania wydatku w koszty podatkowe. Ostateczna ocena, czy wydatek został prawidłowo udokumentowany, leży w kompetencjach organów podatkowych właściwych dla Pana w danej sprawie w toku odpowiedniego postępowania. Organ wydający interpretację indywidualną nie może natomiast dokonać takiej oceny materiału dowodowego.  

Jeżeli zatem w inny sposób rzetelnie udokumentuje Pan powstanie przychodu podatkowego, czy poniesienie kosztu podatkowego, powinien to uwzględnić w trakcie roku podatkowego w bieżącej zaliczce na podatek, jak również w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W myśl art. 181 ww. ustawy:

Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

W świetle tych przepisów, faktycznie poniesione przez Pana wydatki związane z obrotem oraz zamianą kryptowalut – o ile zgromadzone przez Pana dowody rzeczywiście dokumentować będą poniesione wydatki w określonej wysokości i dacie – mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego, wygenerowane w serwisie raporty, bazujące na danych pobranych z giełd kryptowalutowych mogą stanowić dowód służący do wykazania przychodu lub dokumentujący poniesienie kosztu uzyskania przychodu w postępowaniu podatkowym.

Będzie Pan mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup walut wirtualnych, w tym prowizję (pobierane zarówno w kryptowalutach, jak też środkach pieniężnych) od przeprowadzonych transakcji, w sposób rzetelnie udokumentowany, ponieważ są to wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej w myśl art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego, Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00