Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.168.2023.2.ŁS

Określenie spełnienia warunków uprawniających do zastosowania ulgi dla seniora.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 maja 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pracowała Pani do 29 września 2022 r. W tym dniu, zakład pracy wypłacił Pani odprawę emerytalną, nagrodę jubileuszową i ekwiwalent za urlop. Od ww. przychodów został obliczony i pobrany podatek dochodowy. Następnie, zakład pracy wydał Pani świadectwo pracy, które przedłożyła Pani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Z uwagi na to, że 30 września 2022 r. już Pani nie pracowała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił Pani 25 października 2022 r. emeryturę za wrzesień i październik 2022 r., w pełnej wysokości.

Od 1 października 2022 r. została Pani ponownie zatrudniona w tym samym zakładzie pracy w pełnym wymiarze czasu pracy.

Była Pani pracownikiem zatrudnionym na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy. 29 sierpnia 2022 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny. Następnie, 15 września 2022 r. złożyła Pani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wniosek o przyznanie Pani emerytury i otrzymała Pani decyzję z 23 września 2022 r. o przyznaniu emerytury zaliczkowej od 1 września 2022 r., tj. od początku miesiąca, w którym złożyła Pani wniosek o przyznanie emerytury.

Z uwagi na pozostawanie przez Panią nadal w stosunku pracy, prawo do emerytury zostało zawieszone. W zakładzie pracy nie składała Pani oświadczenia o zastosowaniu ulgi dla pracujących seniorów.

W PIT-11 wystawionym przez zakład pracy, wszystkie przychody, które wypłacił Pani pracodawca za wrzesień 2022 r. zostały ujęte w poz. 43, tj. przychody otrzymane od ukończenia wieku emerytalnego (uzupełniono również poz. 44, 45 i 47, dotyczące kosztów uzyskania przychodów, wysokości uzyskanego przez Panią dochodu i zaliczki na podatek pobranej przez płatnika).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wystawił PIT-11A, w którym wskazano wysokość Pani przychodów (dochodów) w poz. 36. oraz wysokość zaliczki na podatek pobranej przez płatnika – poz. 37.

Przychody, które uzyskała Pani ze stosunku pracy po osiągnięciu wieku emerytalnego, wskazane w PIT-11A, nie przekroczyły kwoty 85. 528,00 zł, tj. kwoty stanowiącej ulgę dla pracujących seniorów.

W lutym 2023 r. złożyła Pani zeznanie podatkowe PIT-37 za 2022 r. (rozliczenie wspólnie z małżonkiem), które zostało przygotowane przez Ministerstwo Finansów (usługa Twój e-PIT) - kwota przychodów z poz. 43 Pani PIT-11 została zsumowana w poz. 52 PIT-37 z wszystkimi przychodami ze stosunku pracy osiągniętymi przez Panią w 2022 r. oraz przychodami Pani męża.

W zeznaniu nie zaznaczyła Pani poz. 42, odpowiadającej uldze dla pracujących seniorów oraz poz. 44 obejmującej przychody ze stosunku pracy - w Pani sytuacji - otrzymanych od pracodawcy we wrześniu 2022 r.

Pani oraz Pani małżonek podlegacie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a przez cały 2022 r., każde uzyskiwało przychody tylko z jednego stosunku pracy.

Suma Państwa przychodów (dochodów) podlegających wspólnemu opodatkowaniu i ujętych w zeznaniu PIT-37 nie przekroczyła kwoty stanowiącej pierwszy próg podatkowy. Przychody, które uzyskała Pani ze stosunku pracy po osiągnięciu wieku emerytalnego, nie przekroczyły kwoty 85 528 zł, tj. progu kwotowego z ulgi dla pracujących seniorów. Ani Pani ani Pani mąż nie nabyliście też prawa do ulgi na powrót, ulgi 4+ oraz ulgi dla młodych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W okresie będącym przedmiotem zapytania podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Do momentu przejścia na emeryturę:

nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników;

nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115);

nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476);

nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461);

nie otrzymywała Pani świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

nie otrzymywała Pani uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933).

Pytanie

Czy ma Pani prawo do skorzystania z ulgi dla seniorów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej PIT), wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 PIT, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca PIT albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, jeżeli podatnik podlegający ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie otrzymuje – pomimo uzyskanego uprawnienia – emerytury lub renty rodzinnej (z KRUS, mundurowych systemów ubezpieczeń, FUS), świadczeń pieniężnych w związku ze zwolnieniem ze służby stałej funkcjonariusza służby mundurowej, uposażenia przysługującego sędziemu w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego (lit. a - f art. 21 ust. 1 pkt 154 PIT).

Tym samym, seniorzy, którzy mimo nabycia uprawnień do emerytury czasowo zrezygnowali z jej pobierania i pozostali aktywni zawodowo mogą korzystać z ulgi dla seniorów i nie płacić podatku od przychodów ze stosunku pracy do kwoty 85 528 zł rocznie.

Przy czym, od 2022 r. kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł (dla przychodów opodatkowanych według skali podatkowej).

Dlatego seniorzy korzystający z ulgi dla seniora i rozliczający swoje przychody według skali podatkowej, korzystają z sumy odliczeń wynoszącej 115 528 zł.

Dodatkowo, z ulgi dla seniora mogą skorzystać emeryci, którzy pobierają emeryturę, jednak z uwagi na chęć skorzystania z tej ulgi, zawiesili prawo do jej pobierania [tak: A. Bieńkowska, M. Brząkowski, M. M. Brzostowska, Ulgi podatkowe. Odliczenia, zwolnienia oraz inne preferencje podatkowe w PIT i CIT, Warszawa 2023].

Ulga dla seniorów obejmuje przychody bez względu na sposób ich opodatkowania, dotyczy więc również opodatkowania według skali podatkowej, a „Skorzystanie z ulgi następuje poprzez niewykazywanie przychodów nią objętych w kwocie przychodów podlegających opodatkowaniu. Może to nastąpić zarówno w zeznaniu podatkowym składanym za rok uzyskania przychodów, jak i alternatywnie w trakcie roku przy obliczaniu zaliczek (podatku). (…) Należy pamiętać, że skorzystanie z ulgi może nastąpić, już w przypadku gdy ukończenie 60. roku życia w przypadku kobiety albo 65. roku życia w przypadku mężczyzny nastąpi w trakcie roku podatkowego. Przykładowo więc, jeśli podatnik zacznie spełniać warunki do uzyskania ulgi w trakcie roku podatkowego, uzyskując przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, może on skorzystać z ulgi. Co więcej, jeśli ulga nie była zastosowana ani w trakcie roku podatkowego przy poborze zaliczek, ani w zeznaniu, może z niej skorzystać też po upływie terminu na złożenie zeznania podatkowego za rok, w którym otrzymane były przychody. Prawa do ulgi nie traci się bowiem z chwilą upływu terminu na złożenie zeznania podatkowego, a zeznanie lub jego korektę można złożyć po terminie.” [tak: Polski Ład – ulgi podatkowe, Małgorzata Krzyżowska, publ. w: MOPOD 2022, Nr 1, str. 19].

Zgodnie z art. 22 ust. 3b PIT, w przypadku korzystania ze zwolnienia z tytułu ulgi dla seniora, koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku pracy, stosuje się w wysokości nieprzekraczającej tej części przychodów z danego źródła, która podlega opodatkowaniu. Koszty uzyskania przychodów, które pracodawca stosował wobec Pani przez cały 2022 r., były kosztami ryczałtowymi, wskazanymi w art. 22 ust. 2 pkt 1 PIT (250,00 zł miesięcznie, nie przekroczyły 3.000,00 zł w 2022 r.) i nie przekroczyły kwoty przychodów ze stosunku pracy.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 PIT, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z wydanych w 2023 r. interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego, jednoznacznie wynika, że wypłacone pracownikowi po ustaniu stosunku pracy w związku z nabyciem uprawnienia do emerytury i rozwiązaniem stosunku pracy: wynagrodzenie, odprawa emerytalna i ekwiwalent za urlop, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 PIT, w sytuacji, gdy podatnik otrzymał je przed wypłatą pierwszej emerytury [tak: interpretacja indywidualna z 7 marca 2023 r., sygn. 0111-KDSB2-2.4011.31.2023.2.KG, interpretacja indywidualna z 2 marca 2023 r., sygn. 0111-KDSB2-2.4011.3.2023.3.KG, interpretacja indywidualna z 8 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.949.2022.2.AKU, interpretacja indywidualna z 7 marca 2023 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.1.2023.2.KC].

W Pani ocenie, ma Pani prawo do zastosowania ulgi dla seniorów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 PIT. Przychody, które uzyskała Pani ze stosunku pracy po osiągnięciu wieku emerytalnego, nie przekroczyły w 2022 r. kwoty 85 528 zł, tj. kwoty stanowiącej ulgę dla pracujących seniorów i spełnia Pani wszystkie pozostałe warunki do zastosowania tej ulgi.

Pani zdaniem, poprawne będzie zaznaczenie, w zeznaniu rocznym PIT-37 za 2022 r.: poz. 42 - odpowiadającej uldze dla pracujących seniorów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 PIT, a następnie ujęcie w poz. 44 formularza PIT-37 przychodów, które otrzymała Pani do dnia 29 września 2022 r., a o których mowa w części G.61.2. niniejszego wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933).

W myśl art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 21 ust. 44 tej ustawy wynika, że:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Na mocy art. 32 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.:

Płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień. W oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika. Płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika. Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie.

Stosownie do art. 32 ust. 1h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. :

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1g, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opisie zdarzenia wskazała Pani, że 29 sierpnia 2022 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny. Pracowała Pani do 29 września 2022 r. W tym dniu, zakład pracy wypłacił Pani odprawę emerytalną, nagrodę jubileuszową i ekwiwalent za urlop. 15 września 2022 r. złożyła Pani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wniosek o przyznanie Pani emerytury i otrzymała Pani decyzję z 23 września 2022 r. o przyznaniu emerytury zaliczkowej od 1 września 2022 r., tj. od początku miesiąca, w którym złożyła Pani wniosek o przyznanie emerytury. Z uwagi na pozostawanie przez Panią nadal w stosunku pracy, prawo do emerytury zostało zawieszone. 30 września 2022 r. już Pani nie pracowała. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił Pani 25 października 2022 r. emeryturę za wrzesień i październik 2022 r., w pełnej wysokości. Od 1 października 2022 r. została Pani ponownie zatrudniona w tym samym zakładzie pracy w pełnym wymiarze czasu pracy. W zakładzie pracy nie składała Pani oświadczenia o zastosowaniu ulgi dla pracujących seniorów. W lutym 2023 r. złożyła Pani zeznanie podatkowe PIT-37 za 2022 r. (rozliczenie wspólnie z małżonkiem), które zostało przygotowane przez Ministerstwo Finansów (usługa Twój e-PIT) - kwota przychodów z poz. 43 Pani PIT-11 została zsumowana w poz. 52 PIT-37 z wszystkimi przychodami ze stosunku pracy osiągniętymi przez Panią w 2022 r. oraz przychodami Pani męża. W zeznaniu nie zaznaczyła Pani poz. 42, odpowiadającej uldze dla pracujących seniorów oraz poz. 44 obejmującej przychody ze stosunku pracy - w Pani sytuacji - otrzymanych od pracodawcy we wrześniu 2022 r. W okresie będącym przedmiotem zapytania podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Do momentu przejścia na emeryturę:

nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników;

nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115);

nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476);

nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461);

nie otrzymywała Pani świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

nie otrzymywała Pani uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933).

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

W konsekwencji stwierdzić należy, że w zeznaniu rocznym składanym za rok 2022 ma Pani możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób, tj. z ulgi dla seniorów, do uzyskanych po ukończeniu 60 roku życia do 29 września 2022 r. przychodów ze stosunku pracy, tj. m. in. odprawy emerytalnej, nagrody jubileuszowej i ekwiwalentu za urlop, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Wypłata świadczeń ze stosunku pracy nastąpiła bowiem przed wypłatą pierwszej emerytury (tj. przed 25 października 2022 r.).

Tym samym Pani stanowisko, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, informujemy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00