Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.46.2023.6.MM

Obowiązki płatnika w związku z uczestnictwem w spotkaniu integracyjnym wraz z konkursami.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe, zaś w zakresie dotyczącym braku przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń u osób biorących udział w imprezie integracyjnej w związku z opłaceniem wszystkich wydatków związanych z tą imprezą nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek, uzupełniony pismem z 24 marca 2023 r. (wpływ do tutejszego organu 27 marca 2023 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją spotkań integracyjnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X (dalej: „Wnioskodawca” lub„Spółka" lub „X”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji (...), w tym z wykorzystaniem oddziałów położonych na terytorium Polski. Na moment składania niniejszego wniosku Wnioskodawca posiada (...) oddziałów. Większościowym akcjonariuszem Wnioskodawcy jest X S.A.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca organizował w przeszłości i planuje organizować w przyszłości (co roku) branżowe spotkanie okolicznościowe o charakterze integracyjnym – (...) (dalej jako: „Spotkanie integracyjne”).

Do uczestnictwa w Spotkaniu integracyjnym Spółka zaprasza (zwani dalej łącznie jako: „Uczestnicy spotkania”):

1)pracowników X,

2)współpracowników X, tj. osoby świadczące na rzecz X usługi w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej,

3)byłych pracowników X,

4)członków zarządu X,

5)osoby najbliższe (członków rodziny) członków zarządu X,

6)inne osoby sprawujące funkcje kierownicze w X oraz spółkach powiązanych kapitałowo z X, w tym X S.A.,

7)członków rady nadzorczej X,

8)pracowników spółek powiązanych kapitałowo z X,

9)współpracowników spółek powiązanych kapitałowo z X, tj. osoby świadczące na rzecz powiązanych kapitałowo spółek usługi w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej,

10)kontrahentów X,

11)przedstawicieli lokalnych władz.

Udział w Spotkaniu integracyjnym nie jest obowiązkowy, jednak do konkretnej, wyznaczonej daty, wymagane jest od Uczestników spotkania przesłanie informacji odnośnie chęci albo braku chęci uczestnictwa w Spotkaniu integracyjnym. W oparciu o przesłane potwierdzenia, Spółka wie na jaką liczbę osób przygotować Spotkanie integracyjne. Spółka co do zasady nie tworzy imiennej listy Uczestników spotkania, ale ma możliwość stworzenia takiej listy, w razie zaistnienia konieczności jej stworzenia.

Celem organizacji Spotkania integracyjnego jest przede wszystkim poprawa atmosfery pracy, bliższe poznanie się pracowników pracujących na co dzień w różnych, odległych lokalizacjach/oddziałach X, co ma w zamierzeniu poprawę efektywności i organizacji pracy, budowę pozytywnych relacji na linii pracownik/współpracownik - pracodawca, większą identyfikację pracowników/współpracowników ze Spółką i jej działalnością.

W trakcie Spotkania integracyjnego X przekazuje Uczestnikom spotkania informacje o osiągnięciach Spółki, kierunkach i strategiach rozwoju jej działalności oraz planowanych inwestycjach. Odbywają się imienne podziękowania dla najbardziej zasłużonych pracowników, połączone z wręczeniem nagród finansowych, co ma na celu zwiększenie motywacji zarówno u beneficjentów świadczenia, jak i u innych uczestników, którzy dzięki swojemu zaangażowaniu mogą dołączyć do grona wyróżnionych w kolejnych latach. Wspólna zabawa, zdrowa rywalizacja poprzez udział w przygotowanych konkursach, których uczestnicy mają możliwość wygrania nagród rzeczowych, buduje i umacnia więzi między pracownikami, współpracownikami, kadrą kierowniczą i zarządem, efektem czego jest lepsza współpraca i atmosfera w całej, wielooddziałowej Spółce.

W zakresie przekazywanych nagród rzeczowych X nie prowadzi imiennej ewidencji osób obdarowanych, ponieważ udział w konkursach jest przypadkowy – w zależności od tego kto z Uczestników spotkania zgłosi się do konkursu lub zostanie wytypowany przez konferansjera, ten bierze w nim udział. Nagrody rzeczowe rozdawane są dodatkowo w trakcie losowania tzw. „szczęśliwego numeru” - w tym przypadku również nie jest prowadzona ewidencja, ponieważ obdarowanym może być każdy Uczestnik spotkania, którego numer identyfikatora (np. Gość 001, Gość 621 itd.) zostanie wylosowany.

W ramach organizacji Spotkania integracyjnego Spółka ponosi następujące wydatki na (zwane dalej łącznie jako: „Wydatki związane ze spotkaniem”):

1)usługi cateringowe,

2)zakup żywności i napojów,

3)najem i dekoracje sali i/lub namiotów, pod którymi odbywa się Spotkanie integracyjne,

4)zaproszenia,

5)śpiewniki,

6)identyfikatory,

7)kufle,

8)odznaczenia,

9)dyplomy i medale,

10)oprawę artystyczną i muzyczną (konferansjer, koncert znanego zespołu(-ów), występ stand- upera itp.),

11)obsługę techniczną,

12)alkohol,

13)wręczane w konkursach i losowaniach nagrody rzeczowe, takie jak: telewizory, elektryczne grille, myjki ciśnieniowe, rowery, przenośne głośniki, zestawy kosmetyków itp.,

14)inne wydatki (przedstawiony katalog wydatków nie jest katalogiem zamkniętym - z uwagi na unikalny charakter każdego Spotkania integracyjnego).

Wydatki związane ze spotkaniem są finansowane ze środków obrotowych X i co do zasady mają charakter ryczałtowy, niezależny zarówno od liczby osób uczestniczących w Spotkaniu integracyjnym jak i od faktu skorzystania oraz stopnia skorzystania z danych świadczeń przez poszczególnych Uczestników spotkania.

Wnioskodawca będzie dysponował fakturami dokumentującymi ww. wydatki.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Dla konkursów opisanych we wniosku nie był/nie będzie opracowywany regulamin, ponieważ konkursy są przeprowadzane według pomysłu konferansjera wynajętego na konkretne spotkanie.

Wnioskodawca nie ma wpływu na to jakie było/będzie zadanie konkursowe na konkretnym spotkaniu, ponieważ każdorazowo ustalane jest to przez wynajętego na spotkanie konferansjera.

Organizowane co roku konkursy mogą się różnić, gdyż są autorskim pomysłem konferansjera. Wnioskodawca wskazuje, że do tej pory odbywały się przykładowo następujące konkursy/współzawodnictwo:

dla wszystkich chętnych Uczestników spotkania – (...)

dla nowych adeptów (...),

konkursy zręcznościowe - (...),

konkursy wysiłkowe - (...),

lepienie w glinie.

Zasady wyboru laureatów danego konkursu zależą każdorazowo od charakteru/typu danego konkursu. (...). W zależności od charakteru konkursu, wygrywa albo jedna osoba (zwycięzca danej konkurencji), albo zwycięska drużyna (w przypadku konkursów drużynowych).

Konkurs prowadził/będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców. W zależności od charakteru konkursu będzie to jedna osoba (zwycięzca konkurencji) albo drużyna (w przypadku konkursów drużynowych).

Z uwagi na fakt, że konkurs jest prowadzony przez konferansjera, to on w praktyce wyłania i ogłasza zwycięzców konkursu.

Nie ma stałej, określonej wartości nagród w konkursie. Przykładowy katalog nagród rzeczowych podano we Wniosku. Wnioskodawca celem przypomnienia wskazuje, że są to np. telewizory, elektryczne grille, myjki ciśnieniowe, rowery, przenośne głośniki, zestawy kosmetyków itp.

Każdy konkurs kończy się wyłonieniem albo zwycięskiej osoby, albo drużyny. Wszyscy Uczestnicy spotkania widzą zwycięzców i nagrody jakie otrzymali, co stanowi dodatkową zachętę do udziału w kolejnych konkurencjach. Ogłoszenia wyników konkursu dokonuje konferansjer. Nagrody są wręczane co do zasady tego samego dnia – przez konferansjera, po ogłoszeniu wyników.

Wnioskodawca przez pojęcie „kontrahenci X” rozumie przedstawicieli podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą. Mogą być to na przykład osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, za wyjątkiem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą współpracujących w sposób stały z X na podstawie umów cywilnoprawnych, określanych przez Wnioskodawcę jako „współpracownicy X", „współpracownicy spółek powiązanych kapitałowo z X", osoby reprezentujące kontrahentów będących spółkami prawa handlowego (np. członkowie zarządu tych spółek), jak również przedstawiciele banków, ubezpieczycieli oraz firm faktoringowych współpracujących ze Spółką.

Udział w konkretnych konkursach biorą ochotnicy obecni na Spotkaniu integracyjnym, przy czym nie jest sporządzana imienna lista uczestników konkursu. Grono osób, które mogą wziąć udział w konkursie w praktyce ogranicza się do uczestników Spotkania integracyjnego.

Wnioskodawca podnosi, że „inne wydatki" nie jest pojęciem zamkniętym i wyczerpującym – jest uzależnione od bieżącego zapotrzebowania związanego z organizacją Spotkania integracyjnego. Tytułem przykładu Wnioskodawca wskazuje, że przez powyższe pojęcie będzie rozumiany np. najem autokaru dla chętnych osób z oddalonych oddziałów Wnioskodawcy, usługa noclegu dla chętnych osób, środki medyczne, oprawa fotograficzna, koszty publikacji artykułu w prasie dotyczącego Spotkania integracyjnego itd.

Odpowiadając na pytanie tutejszego organu: czy przedmiotem nabycia przez Państwa jest/będzie usługa kompleksowa w postaci organizacji Spotkania integracyjnego udokumentowana jedną fakturą, a jeżeli tak, to czy na fakturze widnieje/będzie widnieć jedna pozycja nabycie usługi organizacji Spotkania integracyjnego, czy też będą wyszczególnione poszczególne wydatki wymienione we wniosku składające się na organizację Spotkania integracyjnego Wnioskodawca wskazuje, że nie otrzyma jednej faktury, bowiem zakupione usługi, towary nabywane były od różnych podmiotów.

Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie całość organizacji Spotkania integracyjnego powinna zostać potraktowana jako „usługa kompleksowa". W tym zakresie natomiast Wnioskodawca zaznacza, że to DKIS powinien ocenić, czy zgadza się z przedstawioną argumentacją Wnioskodawcy o kompleksowym charakterze nabywanych przez niego usług/towarów.

Wnioskodawca wskazuje, że to on organizuje Spotkanie integracyjne, przy czym w tym celu dokonuje stosownych zakupów, tj. ponosi Wydatki związane ze spotkaniem. Przedmiotowe Wydatki związane ze spotkaniem są dokumentowane odrębnymi fakturami.

Wnioskodawca zaznacza, że to on ponosi ekonomiczny ciężar organizacji Spotkania integracyjnego – jak zostało bowiem wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego – Wydatki związane ze spotkaniem są finansowane ze środków obrotowych X.

Zakup towarów i usług w ramach organizacji Spotkania integracyjnego opisanego we Wniosku, związany jest/będzie wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W tym zakresie Wnioskodawca wskazuje bowiem, że nie odlicza VAT wg tzw. współczynnika (art. 90 ust. 2 Ustawy o VAT) oraz tzw. pre-współczynnika (art. 86 ust. 2a Ustawy o VAT).

Wydatki poniesione w celu organizacji Spotkania integracyjnego były/są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Spotkanie integracyjne przyczynia się do zwiększenia efektywności/wyniku finansowego/sprzedaży opodatkowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę z uwagi na pogłębienie relacji w zespole, poprawę atmosfery pracy oraz lepsze zintegrowanie pracowników i innych osób świadczących pracę/usługi. Należy zaznaczyć, że celem Spotkania jest zgromadzenie zespołu w jednym miejscu oraz stworzenie warunków, które mają sprzyjać budowaniu dobrych relacji oraz koleżeńskiej atmosfery między członkami zespołu, co powinno przełożyć się na bardziej efektywną i wydajną pracę, a w konsekwencji na wyniki finansowe Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zaznacza, że w organizacjach zatrudniających wiele osób, a taką organizacją jest Wnioskodawca, do osiągnięcia sukcesu biznesowego niezbędna jest efektywna współpraca między członkami zespołu. Jej brak uniemożliwia sprawne działanie i w konsekwencji ogranicza zdolność do sprostania wyzwaniom rynkowym.

W konsekwencji, lepsze zintegrowanie zespołu, budowanie życzliwej i koleżeńskiej atmosfery powinno przełożyć się na bardziej wydajną pracę i na większą efektywność Wnioskodawcy (wynik finansowy/poziom sprzedaży opodatkowanej).

Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, że organizacja spotkań integracyjnych jest działaniem powszechnym/często spotykanym na rynku i gdyby Wnioskodawca nie organizował tego typu przedsięwzięcia, to jego konkurenci mieliby nad nim przewagę, albowiem posiadaliby bardziej zintegrowany zespół, zdolny do bardziej efektywnej i wydajnej pracy. Tym samym, Spotkanie integracyjne jest organizowane ze względu na ekonomiczny interes Wnioskodawcy i powinno być traktowane jako swego rodzaju inwestycja w zmotywowany, zintegrowany zespół pracowników i współpracowników.

Wnioskodawca zaznacza, że przyszłe wyniki finansowe/poziom sprzedaży opodatkowanej są uzależnione nie tylko od rezultatów Spotkania integracyjnego, ale także od czynników zewnętrznych, na które Wnioskodawca nie ma wpływu. Przykładowo, do takich czynników należą ceny energii/poziom inflacji/ogólna kondycja polskiej gospodarki. Niemniej, Spotkanie integracyjne powinno stanowić element sprzyjający zwiększeniu efektywności Wnioskodawcy, co powinno skutkować lepszymi rezultatami pracy, a w konsekwencji lepszym wynikiem finansowym.

Jak przedstawił Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku, celem Spotkania integracyjnego jest/będzie przede wszystkim poprawa atmosfery pracy, bliższe poznanie się osób pracujących na co dzień w różnych, odległych lokalizacjach/oddziałach X, co ma w zamierzeniu poprawę efektywności i organizacji pracy, budowę pozytywnych relacji, większą identyfikację ze Spółką i jej działalnością.

Szczegółowo natomiast Wnioskodawca wskazuje, że niezbędne/kluczowe dla osiągnięcia efektów, których celem jest Spotkanie integracyjne, było poniesienie Wydatków związanych ze spotkaniem na:

1)Usługi cateringowe - ich nabycie pozwoliło posilić się Uczestnikom spotkania, co jest konieczne na długo trwającym Spotkaniu integracyjnym, zaś w razie braku poniesienia ww. wydatku spotkanie nie mogłoby się odbyć;

2)Zakup żywności i napojów - j.w.;

3)Najem i dekoracje sali i/lub namiotów, pod którymi odbywa się Spotkanie integracyjne - namioty oraz dekoracje sali i namiotów były konieczne, ponieważ w razie ich braku Wnioskodawca nie miałby gdzie zorganizować przedmiotowego Spotkania, a zatem nie mogłoby się ono odbyć i w konsekwencji nie zostałyby urzeczywistnione jego cele;

4)Zaproszenia - są standardową praktyką przy organizacji różnego typu wydarzeń, umożliwiają poinformowanie uczestników o Spotkaniu integracyjnym. W razie braku poinformowania Uczestników spotkania o tym spotkaniu nie wzięliby w nim udziału i nie zostałyby urzeczywistnione cele ww. spotkania;

5)Śpiewniki - wspólny śpiew korzystnie wpływa na integrację, budowanie pozytywnej atmosfery i zazębianie się relacji w zespole, a w konsekwencji sprzyja osiąganiu lepszych wyników w pracy;

6)Identyfikatory - konieczne celem identyfikacji, ponieważ Dzień (…) nie jest/nie będzie wydarzeniem otwartym, a wstęp mają/będą miały tylko osoby zaproszone - dzięki poniesieniu ww. wydatku w wydarzeniu nie będą brały udziału osoby niezaproszone, których udział byłby zbędny z perspektywy osiągnięcia celów Spotkania integracyjnego;

7)Kufle - są związane z poczęstunkiem/cateringiem, a zatem zagadnienie celowości poniesienia ww. wydatku przedstawia się analogicznie jak w pkt 1 powyżej;

8)Odznaczenia - ich celem jest motywacja osób odznaczonych, które zasłużyły/zasłużą się dla działalności gospodarczej Wnioskodawcy, co zwiększa motywację do pracy nie tylko osób odznaczonych, ale także pozostałych członków zespołu Wnioskodawcy, którzy dzięki temu widzą, że wydajna praca może wiązać się z odpowiednim uhonorowaniem i docenieniem;

9)Dyplomy i medale - j.w.,

10)Oprawę artystyczną i muzyczną (konferansjer, koncert znanego zespołu(-ów), występ stand- upera itp.) - były konieczne do zapewnienia swobodnej atmosfery sprzyjającej lepszej integracji i poznawaniu się zespołu;

11)Obsługę techniczną - standardowy wydatek na tego typu imprezach - w razie braku obsługi technicznej wydarzenie nie mogłoby się odbyć, a zatem cele Spotkania integracyjnego nie zostałyby urzeczywistnione;

12)Alkohol - wydatek ten jest standardowy na tego typu imprezach, przy czym Wnioskodawca zaznacza, że wydatki na alkohol nie stanowią w jego ocenie kosztów uzyskania przychodów i nie implikują możliwości odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie alkoholu, co Wnioskodawca podkreślił we wniosku;

13)Wręczane w konkursach i losowaniach nagrody rzeczowe, takie jak: telewizory, elektryczne grille, myjki ciśnieniowe, rowery, przenośne głośniki, zestawy kosmetyków itp. – ich poniesienie jest związane z organizacją konkursów podczas wydarzenia, które mają zapewnić lepszą - mniej formalną i przyjazną - atmosferę Spotkania integracyjnego, a w konsekwencji zapewnić warunki do lepszej integracji zespołu;

14)Inne wydatki - w zależności od typu wydatku, spełniał on konkretny cel, przykładowo usługa noclegu ma umożliwić osobom, które na co dzień pracują w oddalonej lokalizacji nocowanie po Spotkaniu integracyjnym oraz spokojny powrót do domu kolejnego dnia.

Wnioskodawca wskazuje, że udział poszczególnych Uczestników spotkania (wskazanych niżej) jest konieczny, ponieważ w przypadku:

1)Pracowników X - osoby te stanowią trzon zespołu Wnioskodawcy, tj. na co dzień zajmują się wykonywaniem obowiązków związanych z podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy. W konsekwencji, lepsza integracja oraz dobra atmosfera panująca pomiędzy ww. osobami sprzyja bardziej wydanej pracy oraz osiąganiu lepszych wyników finansowych;

2)Współpracowników X. tj. osoby świadczące na rzecz X usługi w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej - osoby te zajmują się świadczeniem usług związanych z podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy. W konsekwencji, lepsza integracja oraz dobra atmosfera panująca pomiędzy ww. osobami sprzyja bardziej wydanej pracy oraz osiąganiu lepszych wyników finansowych;

3)Byłych pracowników X - uczestnictwo byłych pracowników ma na celu docenienie ich wkładu (poczynionego w przeszłości) w rozwój Wnioskodawcy, którego świadectwem były osiągane historycznie przez Wnioskodawcę wyniki finansowe. Ma to także stanowić przykład dla obecnych pracowników, że wydajna praca na rzecz X jest honorowana i doceniana;

4)Członków zarządu X - osoby te stanowią kluczowy personel Wnioskodawcy, który reprezentuje Wnioskodawcę i decyduje o kierunkach rozwoju Wnioskodawcy. W konsekwencji, lepsza integracja, pozytywna atmosfera panująca pomiędzy ww. osobami. jak również poczucie identyfikacji z Wnioskodawcą sprzyja bardziej wydanej pracy oraz osiąganiu lepszych wyników finansowych;

5)Osoby najbliższe (członkowie rodziny) członków zarządu X - Wnioskodawca wskazuje, że uczestnictwo tzw. osób towarzyszących podczas imprez integracyjnych nie jest niczym nadzwyczajnym w możliwej do zaobserwowania praktyce rynkowej. Uczestnictwo ww. osób ma na celu umożliwić członkom zarządu przyjemniejszą partycypację w Spotkaniu integracyjnym, co powinno przełożyć się na realizację celów ww. spotkania (lepsza integracja, poprawa atmosfery itp.);

6)Inne osoby sprawujące funkcje kierownicze w X oraz w spółkach powiązanych kapitałowo z X. w tym X S.A. - Wnioskodawca wskazuje, że od działań ww. osób zależą kierunki rozwoju Wnioskodawcy i grupy kapitałowej, w której działa Wnioskodawca. W konsekwencji, lepsza integracja oraz dobra atmosfera panująca pomiędzy ww. osobami sprzyja bardziej wydanej pracy oraz osiąganiu lepszych wyników finansowych;

7)Członków rady nadzorczej X - funkcja ww. osób jest nieodłącznie związana z nadzorem nad działalnością Wnioskodawcy, co determinuje wniosek, że aktywność ww. osób ma przełożenie na wyniki finansowe Wnioskodawcy. W konsekwencji, integracja ww. osób i budowanie między nimi dobrej atmosfery jest celowe z perspektywy dbałości o interes finansowy Wnioskodawcy, w tym generowane przez Wnioskodawcę przychody/sprzedaż opodatkowaną;

8)Pracowników spółek powiązanych kapitałowo z X - Wnioskodawca zaznacza, że funkcjonuje w grupie podmiotów powiązanych, które w praktyce działają w celu realizacji wspólnego celu gospodarczego, tj. osiągania jak największych zysków. W konsekwencji, mając na względzie tak wyznaczony cel zasadne jest integrowanie i budowanie dobrej atmosfery nie tylko między pracownikami Wnioskodawcy, ale szerzej, tj. między wszystkimi pracownikami/ współpracownikami obecnymi w grupie kapitałowej, co powinno przełożyć się na zwiększenie poczucia identyfikacji z marką X, zwiększone porozumienie między pracownikami X a pracownikami spółek powiązanych kapitałowo z X, bardziej efektywną pracę, a zatem także na generowanie większych zysków (w tym zysków generowanych przez Wnioskodawcę);

9)Współpracowników spółek powiązanych kapitałowo z X. tj. osoby świadczące na rzecz powiązanych kapitałowo spółek usługi w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej - Wnioskodawca ponownie akcentuje, że działa w grupie podmiotów powiązanych, które w praktyce działają w celu realizacji wspólnego celu gospodarczego, tj. osiągania jak największych zysków. W konsekwencji, mając na względzie tak wyznaczony cel, zasadne jest integrowanie i budowanie dobrej atmosfery nie tylko między współpracownikami Wnioskodawcy, ale szerzej, tj. między wszystkimi współpracownikami/ pracownikami działającymi w grupie kapitałowej, co powinno przełożyć się na zwiększenie poczucia identyfikacji z marką X zwiększone porozumienie, bardziej efektywną pracę, a zatem także na generowanie większych zysków (w tym zysków generowanych przez Wnioskodawcę);

10)Kontrahentów X - udział kontrahentów ma na celu przede wszystkim wyrażenie wdzięczności za dotychczasową kooperację z Wnioskodawcą. Celem Spotkania integracyjnego nie jest „robienie wrażenia" na kontrahentach/„budowanie wizerunku" X na kontrahentach, albowiem ci już współpracują z X i czynią to przez wzgląd na aspekty merytoryczne, tj. jakość i rzetelność X jako partnera biznesowego;

11)Przedstawicieli lokalnych władz - X zaznacza, że ww. osoby zostały zaproszone na Spotkanie integracyjne z uwagi na to, że mogły one podzielić się swoimi spostrzeżeniami co do rozwoju X oraz spółek powiązanych z X, należących do grupy, co powinno wpłynąć korzystnie na efektywność Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zaznacza, że ze względu na charakter Wydatków związanych ze spotkaniem co do zasady nie jest możliwa jednoznaczna identyfikacja, który z Uczestników spotkania skorzystał z poszczególnych świadczeń/w jakim stopniu skorzystał z poszczególnych świadczeń. Na przykład nie jest możliwe określenie w jakim stopniu z cateringu skorzystali pracownicy/w jakim przedstawiciele władz lokalnych. Otrzymane przez Wnioskodawcę faktury dokumentują bowiem nabycie konkretnej usługi/towaru i nie zawierają „rozbicia” wartości owej usługi na poszczególne kategorie Uczestników spotkania. Dokonanie owego rozbicia nie byłoby zresztą możliwe, ponieważ ostateczna lista osób, które wzięły udział w Spotkaniu integracyjnym jest znana w dniu ww. spotkania, kiedy okazuje się, kto z Uczestników spotkania przyszedł/kto ostatecznie nie przyszedł. Ponadto nie jest możliwe do ustalenia, kto i w jakim stopniu skorzystał z poszczególnych Wydatków związanych ze spotkaniem.

Konkretnymi korzyściami, które przyniesie Wnioskodawcy organizacja Spotkania integracyjnego jest/będzie spełnienie celów Wnioskodawcy w postaci podniesienia efektywności oraz zwiększenia wyniku finansowego/sprzedaży opodatkowanej VAT Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje, że przydział numeru identyfikatora danemu Uczestnikowi spotkania integracyjnego jest losowy, uzależniony jedynie od kolejności przybycia na Spotkanie. Wnioskodawca nie ma wpływu na kolejność przybycia na Spotkanie integracyjne poszczególnych Uczestników spotkania.

Wnioskodawca jako organizator Spotkania integracyjnego nabywa/będzie nabywać nagrody wydawane w konkursach we własnym imieniu i na własną rzecz, a następnie przekazuje/będzie przekazywać je Uczestnikowi spotkania, który będzie do nagrody uprawniony (w praktyce przekazanie nagród ma miejsce z udziałem konferansjera prowadzącego spotkanie). Wnioskodawca ponosi/będzie ponosić ekonomiczny (finansowy) ciężar związany z nabyciem nagród.

Wydanie nagród za udział w konkursach nie ma charakteru formalnego, ale odbywa się na bieżąco po zakończeniu poszczególnych konkursów. Tak jak Wnioskodawca poinformował we wniosku, nie jest prowadzona imienna ewidencja obdarowanych. W konsekwencji, wydanie nagród nie jest dokumentowane.

Nagrody będą przekazywane bez odpłatności ze strony Uczestników spotkania. Dotyczy to również nagród wydawanych w ramach losowania tzw. „szczęśliwego numerka” (opisanego we wniosku o wydanie interpretacji).

Celem organizacji Spotkania integracyjnego jest/będzie przede wszystkim poprawa atmosfery pracy, bliższe poznanie się osób pracujących/współpracujących na co dzień w różnych, odległych lokalizacjach/oddziałach X, co ma w zamierzeniu poprawę efektywności i organizacji pracy, budowę pozytywnych relacji, większą identyfikację ze Spółką i jej działalnością.

Organizacja Spotkania integracyjnego, poprzez uzyskanie przez Uczestników spotkania określonych przysporzeń od Wnioskodawcy w formie m.in. nagród przyznawanych podczas Spotkania integracyjnego ma celu zapewnienie miłej atmosfery spotkania, która to atmosfera ma sprzyjać urzeczywistnieniu celów opisanych w poprzednim akapicie i tym samym ma sprzyjać zwiększaniu poziomu sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ponownie akcentuje, że przyszły poziom sprzedaży opodatkowanej jest uzależniony nie tylko od rezultatów Spotkania integracyjnego, ale także od czynników zewnętrznych, na które nie ma wpływu. Przykładowo, do takich czynników należą ceny energii/poziom inflacji/ogólna kondycja polskiej gospodarki. Niemniej, Spotkanie integracyjne powinno stanowić element sprzyjający zwiększeniu efektywności pracy zespołu Wnioskodawcy, co powinno skutkować lepszymi rezultatami pracy, a w konsekwencji lepszym wynikiem finansowym.

Faktury zostały/zostaną wystawione na podmiot: X S.A. z siedzibą w A. (Polska).

Niektórzy kontrahenci (dostawcy towarów/usług) na fakturze dodają informację dotyczące oddziału X. Tego typu informacja ma jednak wyłącznie techniczny charakter i nie zmienia faktu, że podmiotem (podatnikiem VAT - nabywcą towarów/usług), na który są wystawianie ww. faktury jest Wnioskodawca.

Pytania:

1.Czy Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zaliczenia Wydatków związanych ze spotkaniem (z wyjątkiem wydatków poniesionych na alkohol) do kosztów uzyskania przychodów?

2.Czy Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących Wydatki związane ze spotkaniem (z wyjątkiem alkoholu)?

3.Czy w związku z organizacją Spotkania integracyjnego przez Wnioskodawcę powstał/powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT lub art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT?

4.Czy w związku z organizacją Spotkania integracyjnego Wnioskodawca jest/będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od osób fizycznych w charakterze płatnika?

Wnioskodawca wskazuje, że w odniesieniu do każdego z pytań posługuje się sformułowaniem „jest/będzie”, gdyż Spotkanie integracyjne było organizowane w przeszłości, jak również w zamierzeniu Wnioskodawcy będzie organizowane w przyszłości. W związku z tym, Wnioskodawca chce ustalić skutki podatkowe zarówno w stosunku do zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie pytania nr 4 odnoszącego się do podatku dochodowego od osób fizycznych, w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia

Państwa stanowisko w sprawie – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych :

Zgodnie z art. 31 Ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody m.in. ze stosunku pracy.

Zgodnie z kolei z art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy.

W kontekście powyższych unormowań Wnioskodawca wskazuje, że nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w charakterze płatnika. Za taką konkluzją przemawiają dwa argumenty.

Po pierwsze, należy wskazać, że zgodnie z treścią wyżej powołanego art. 31 Ustawy o PIT oraz art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT, Wnioskodawca mógłby potencjalnie występować w charakterze płatnika jedynie w stosunku do niektórych Uczestników. Przykładowo, Wnioskodawca potencjalnie mógłby pełnić rolę płatnika wobec pracowników Wnioskodawcy. Jednocześnie, Wnioskodawca z założenia nie będzie pełnił roli płatnika – przykładowo – wobec wskazanych niżej osób:

członków rodzin członków zarządu X,

osób sprawujących funkcje kierownicze w spółkach powiązanych kapitałowo z X, w tym X S.A.,

osób prowadzących działalność gospodarczą współpracujących z X na podstawie umów cywilnoprawnych.

Tym samym z założenia wykluczyć należy powstanie obowiązków płatnika u Wnioskodawcy w związku z organizacją Spotkania integracyjnego w stosunku do Uczestników, do których Wnioskodawca na podstawie przepisów art. 31 ust. 1 i art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT nie mógłby pełnić obowiązków płatnika.

Po drugie, nawet jeśli Wnioskodawca pełniłby rolę płatnika wobec niektórych Uczestników, to do rozważenia pozostaje, czy u Uczestników można mówić o powstaniu przychodu podatkowego.

W tym zakresie należy wskazać, że w myśl art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT - przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dodatkowo, należy mieć na względzie, że istotne wskazówki dotyczące sposobu rozumienia tzw. nieodpłatnych świadczeń zostały przedstawione w wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt: K 7/13, w którym TK stwierdził, że: Należy przyjąć, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów). ”

Co istotne, dla wystąpienia przychodu z nieodpłatnych świadczeń ww. przesłanki powinny być spełnione kumulatywnie.

W przypadku Spotkania integracyjnego należy wskazać, że przesłanki te nie będą spełnione.

I tak, choć można twierdzić, że Uczestnicy wyrazili zgodę na udział w nim, to samo przedsięwzięcie było zrealizowane w interesie Wnioskodawcy. Jest tak z tego względu, że integracja Uczestników powinna przekładać się na lepszą atmosferę pracy, a w konsekwencji jej wydajność i wyniki finansowe Wnioskodawcy. Trudno również twierdzić, że doszło w tym przypadku do zaoszczędzenia wydatku, albowiem jest oczywistym, że żaden z Uczestników nie zorganizowałby i nie opłacił Spotkania integracyjnego we własnym zakresie.

Należy także zauważyć, że nie sposób byłoby także przypisać konkretnych kwot przychodu do poszczególnych Uczestników. Przykładowo, nie sposób zweryfikować ile poszczególni Uczestnicy spotkania skonsumowali posiłków, co oznacza, że nie jest możliwe określenie konkretnej, niebudzącej wątpliwości kwoty przychodu. To z kolei wyklucza - w świetle wyroku TK - możliwość uznania, że w danej sprawie powstał przychód podatkowy.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w analizowanym stanie faktycznym nie powstanie przychód w rozumieniu Ustawy o PIT i tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane przez niego stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, tj. przykładowo w:

Interpretacji indywidualnej z 27 września 2022 r., znak: 0113-KDIPT2-3.4011.569.2022.1.MS, w której organ stwierdził, iż: „Odnosząc powyższe na grunt opisanej przez Państwa sprawy stwierdzić należy, że udział osób uprawnionych, pracowników w wycieczce integracyjno-wypoczynkowej, która ma na celu poprawienie atmosfery w pracy, wzajemnego osobistego poznania się pracowników, zmotywowania załogi, budowania silnych więzi oraz rozwijania umiejętności współpracy co w efekcie przekłada się na poprawę wzajemnych relacji służbowych i lepszą atmosferę w pracy, częściowo sfinansowanej ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, nie skutkuje dla nich powstaniem przysporzenia majątkowego, a tym samym nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, po stronie pracowników nie powstaje przychód ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Tym samym, nie będą Państwo zobowiązani do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z powyższego tytułu.”;

Interpretacji indywidualnej z 25 czerwca 2020 r., znak: 0113-KDIPT2-3.4011.406.2020.1.GG, w której organ stwierdził, iż: „Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że udział pracowników oraz zleceniobiorców w wycieczce zagranicznej, opłaconej ze środków Wnioskodawcy, mającej na celu integrację pracowników oraz zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, poprawę relacji między nimi, poprawy efektywności wykonywanych przez uczestników wycieczki zadań oraz zwiększenie motywacji do pracy, nie będzie stanowić dla nich przysporzenia majątkowego. Zatem, uczestnictwo w wyjeździe integracyjnym nie będzie stanowiło przychodu po stronie pracowników oraz zleceniobiorców z tytułu nieodpłatnych świadczeń. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie jako płatnik zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z powyższego tytułu.”;

Interpretacji indywidualnej z 5 lipca 2019 r., znak: 0113-K.DIPT2-3.4011.294.2019.1.SJ, w której organ stwierdził, iż: „ Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że udział pracowników w 3-dniowej wycieczce zagranicznej, opłaconej ze środków obrotowych Spółki, mającej na celu integrację pracowników, poprawę relacji między nimi, poprawę efektywności wykonywanych przez pracowników zadań oraz zwiększenie motywacji do pracy, nie będzie stanowić dla nich przysporzenia majątkowego. Zatem, uczestnictwo w wyjeździe integracyjnym nie będzie stanowiło przychodu po stronie pracownika z tytułu nieodpłatnych świadczeń. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie jako płatnik zobowiązany do pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. ”;

Interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2019 r., znak: 0114-KDIP3 2.4011.165.2019.2.LS, w której organ stwierdził, iż: „Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że udział pracowników Banku w spotkaniach integracyjnych, opłaconych ze środków obrotowych Banku, mających na celu integrację pracowników, poprawę relacji między nimi, poprawę efektywności wykonywanych przez pracowników zadań oraz zwiększenie motywacji do pracy, nie będzie stanowić dla nich przysporzenia majątkowego. Zatem, opłacenie przez Wnioskodawcę ze środków obrotowych kosztów ww. spotkań integracyjnych nie spowoduje powstania po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. ”;

Interpretacji indywidualnej z 14 lutego 2018 r., znak: S-ILPB2/415-405/13/18-S/MK, w której organ stwierdził, iż: „ Na tle przedstawionego stanu faktycznego, co do zasady, nie można uznać, że świadczenie zostało spełnione w interesie pracownika i przyniosło mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatków, które musiałby ponieść. Nie można przy tym zakładać, że gdyby spotkanie nie zostało zorganizowane przez skarżącą spółkę i gdyby skarżąca nie sfinansowała spotkań, to osoby w nim uczestniczące poniosłyby wydatki na podobny cel. Nie sposób także przypisać indywidualnie uczestnikowi spotkania uzyskania konkretnej, wymiernej korzyści, która mogłaby stanowić jego przychód w przypadku pracownika ze stosunku pracy (por. postanowienie NSAskładzie 7 sędziów z dnia 13 października 2014 r. o sygn. akt II FPS 6/14). ”

W związku z organizacją Spotkania integracyjnego Wnioskodawca uważa, że nie jest/nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od osób fizycznych w charakterze płatnika.

W razie oceny stanowiska Wnioskodawcy jako nieprawidłowe, Spółka wnosi o wyszczególnienie przez organ w stosunku do jakich z podanych przez Wnioskodawcę Wydatków związanych ze spotkaniem i w odniesieniu do jakich kategorii Uczestników spotkania, Wnioskodawca pełni rolę płatnika i w jaki sposób powinien określić w takim przypadku wartość przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku – w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe, natomiast w zakresie dotyczącym braku przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń u osób biorących udział w imprezie integracyjnej w związku z opłaceniem wszystkich wydatków związanych z tą imprezą – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz.2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b,art. 30ca,art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 cyt. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jak wynika z opisu zdarzenia Wnioskodawca organizował w przeszłości i planuje organizować w przyszłości (co roku) branżowe spotkanie okolicznościowe o charakterze integracyjnym - Dzień (...) (dalej jako: „Spotkanie integracyjne”).

Do uczestnictwa w Spotkaniu integracyjnym Spółka zaprasza (zwani dalej łącznie jako: „Uczestnicy spotkania”):

1)pracowników X,

2)współpracowników X, tj. osoby świadczące na rzecz X usługi w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej,

3)byłych pracowników X,

4)członków zarządu X,

5)osoby najbliższe (członkowie rodziny) członków zarządu X,

6)inne osoby sprawujące funkcje kierownicze w X oraz spółkach powiązanych kapitałowo z X, w tym X S.A.,

7)członków rady nadzorczej X,

8)pracowników spółek powiązanych kapitałowo z X,

9)współpracowników spółek powiązanych kapitałowo z X, tj. osoby świadczące na rzecz powiązanych kapitałowo spółek usługi w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej,

10)kontrahentów X,

11)przedstawicieli lokalnych władz.

Udział w Spotkaniu integracyjnym nie jest obowiązkowy, jednak do konkretnej, wyznaczonej daty, wymagane jest od Uczestników spotkania przesłanie informacji odnośnie chęci albo braku chęci uczestnictwa w Spotkaniu integracyjnym. W oparciu o przesłane potwierdzenia, Spółka wie na jaką liczbę osób przygotować Spotkanie integracyjne. Spółka co do zasady nie tworzy imiennej listy Uczestników spotkania, ale ma możliwość stworzenia takiej listy, w razie zaistnienia konieczności jej stworzenia.

Celem organizacji Spotkania integracyjnego jest przede wszystkim poprawa atmosfery pracy, bliższe poznanie się pracowników pracujących na co dzień w różnych, odległych lokalizacjach/oddziałach X, co ma w zamierzeniu poprawę efektywności i organizacji pracy, budowę pozytywnych relacji na linii pracownik/współpracownik - pracodawca, większą identyfikację pracowników/współpracowników ze Spółką i jej działalnością.

W trakcie Spotkania integracyjnego X przekazuje Uczestnikom spotkania informacje o osiągnięciach Spółki, kierunkach i strategiach rozwoju jej działalności oraz planowanych inwestycjach.

Wspólna zabawa, zdrowa rywalizacja poprzez udział w przygotowanych konkursach, których uczestnicy mają możliwość wygrania nagród rzeczowych, buduje i umacnia więzi między pracownikami, współpracownikami, kadrą kierowniczą i zarządem, efektem czego jest lepsza współpraca i atmosfera w całej, wielooddziałowej Spółce.

W zakresie przekazywanych nagród rzeczowych X nie prowadzi imiennej ewidencji osób obdarowanych, ponieważ udział w konkursach jest przypadkowy – w zależności od tego kto z Uczestników spotkania zgłosi się do konkursu lub zostanie wytypowany przez konferansjera, ten bierze w nim udział. Nagrody rzeczowe rozdawane są dodatkowo w trakcie losowania tzw. „szczęśliwego numeru” – w tym przypadku również nie jest prowadzona ewidencja, ponieważ obdarowanym może być każdy Uczestnik spotkania, którego numer identyfikatora (np. Gość 001, Gość 621 itd.) zostanie wylosowany.

W ramach organizacji Spotkania integracyjnego Spółka ponosi następujące wydatki na (zwane dalej łącznie jako: „Wydatki związane ze spotkaniem”):

1)usługi cateringowe,

2)zakup żywności i napojów,

3)najem i dekoracje sali i/lub namiotów, pod którymi odbywa się Spotkanie integracyjne,

4)zaproszenia,

5)śpiewniki,

6)identyfikatory,

7)kufle,

8)odznaczenia,

9)dyplomy i medale,

10)oprawę artystyczną i muzyczną (konferansjer, koncert znanego zespołu(-ów), występ stand- up’era itp.),

11)obsługę techniczną,

12)alkohol,

13)wręczane w konkursach i losowaniach nagrody rzeczowe, takie jak: telewizory, elektryczne grille, myjki ciśnieniowe, rowery, przenośne głośniki, zestawy kosmetyków itp.,

14)inne wydatki (przedstawiony katalog wydatków nie jest katalogiem zamkniętym - z uwagi na unikalny charakter każdego Spotkania integracyjnego).

Przepisy ustawy o PDOF nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003 r.). Wobec niezdefiniowania w ustawie podatkowej pojęcia „nieodpłatnego świadczenia" zasadne jest także odwołanie się do znaczenia tego pojęcia ukształtowanego w orzecznictwie sądowym, zgodnie z którym, nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – generalnie – jest każde zdarzenie prawne i zjawisko gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku (aktywów) bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków).

Kwestia przychodu z nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach stosunku pracy była przedmiotem rozstrzygnięcia wydanego przez Trybunał Konstytucyjny. I tak, w wyroku z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13) Trybunał Konstytucyjny wskazał na kryteria, którymi należy się kierować przy określeniu, czy w konkretnym przepadku dochodzi do nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracownika.

Definiując pojęcie „innych nieodpłatnych świadczeń” jako przychodu, w rozumieniu art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Trybunał Konstytucyjny wskazał, że za przychód pracownika mogą być uznane takie świadczenia, które:

a)zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

b)zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

c)stanowią wymierną korzyść przypisaną indywidualnemu pracownikowi (korzyść nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) – nie jest natomiast spełnione, gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych czy szkoleniowych, choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku.

Wobec tego, przyjęcie oceny uznającej konkretne świadczenie ze strony pracodawcy za przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winno opierać się na przesłankach wynikających z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które Trybunał Konstytucyjny w powołanym powyżej wyroku uznał za zgodne z Konstytucją i przedstawił ich interpretację.

Należy też pokreślić, że ustawowe pojęcie nieodpłatnych świadczeń musi być zawsze interpretowane w konkretnym kontekście, a nie w oderwaniu od niego, z pominięciem okoliczności realizacji pewnych uprawnień, zjawisk gospodarczych i zdarzeń prawnych. Wskazać należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika ze stosunku pracy – gdy świadczenie to, powoduje wystąpienie po stronie pracownika przysporzenia: w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy zostało spełnione za zgodą pracownika, tj. gdy pracownik skorzystał z niego w pełni dobrowolnie. Zatem, pracodawca spełnił określone świadczenie na rzecz pracownika, gdy dysponował uprzednią zgodą pracownika na jego przyjęcie.

Przychód pracownika będzie obejmował nieodpłatne świadczenie, gdy świadczenie to zostanie spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniesie pracownikowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia, jako warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym.

Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi, tj. nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów.

Co prawda w powyższym wyroku Trybunał Konstytucyjny odnosił się wprost do świadczeń oferowanych przez pracodawcę na rzecz osób pozostających w stosunku pracy (pracowników), niemniej jednak zarówno teza tego wyroku, jak i jego uzasadnienie mają zastosowanie również do osób fizycznych, które uzyskują przychody z innego tytułu, w tym również z działalności wykonywanej osobiście, z działalności gospodarczej, uzyskujących przychody z innych źródeł.

Odnosząc powyższe na grunt omawianej sprawy stwierdzić należy, że skoro spotkanie integracyjne ma/będzie miało charakter otwarty, tzn. mogą/będą mogli w nim uczestniczyć – po uprzednim przesłaniu informacji potwierdzającej chęć udziału w nim – wszyscy pracownicy Wnioskodawcy i inne osoby uprawnione (spotkanie to nie jest skierowane do wąskiego grona adresatów), to u osób które brały/będą brały udział w tym spotkaniu nie powstanie przysporzenie majątkowe w związku ze sfinansowaniem przez Spółkę uczestnictwa w tym spotkaniu.

Po stronie uczestników spotkania integracyjnego nie powstał/nie powstanie zatem przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku ze sfinansowaniem przez Wnioskodawcę wydatków na: usługi cateringowe, zakup żywności i napojów (w tym alkoholu), najem i dekorację sal i/lub namiotów (pod którymi odbywa się spotkanie), zaproszenia, śpiewniki, identyfikatory, kufle, oprawę artystyczną, muzyczną (opłacenie konferansjera, koncertu znanego zespołu(-ów), występu stand-upera) oprawę techniczną i fotograficzną, najem autokaru, usługi noclegowe, publikację artykułu w prasie dotyczącego Spotkania integracyjnego, zakup środków medycznych. Tym samym, w związku z opłaceniem tych wydatków, na Spółce nie ciążą/nie będą ciążyły obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne. Wydatki te zostały/zostaną bowiem poniesione w interesie Wnioskodawcy i nie sposób przyporządkować konkretnej wartości świadczenia do poszczególnych uczestników spotkania.

Przechodząc natomiast do drobnych przedmiotów (odznaczeń, dyplomów i medali) wydawanych w związku z organizacją imprez integracyjnych, nie stanowią one/nie będą stanowić nieodpłatnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy przedmioty te mają/będą miały wyłącznie wartość symboliczną i pamiątkową.

Należy bowiem zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera katalogu świadczeń, które nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów tej ustawy, tym niemniej za takie należy uznać odznaczenia, medale, dyplomy i inne symboliczne (pamiątkowe) wyróżnienia. Tego rodzaju przedmioty – co do zasady – nie mają charakteru materialnego a wyłącznie stanowią wyraz uznania za jakieś osiągnięcia bądź potwierdzają uczestnictwo w organizowanych wydarzeniach, mające znaczenie sentymentalne dla wyodrębnionej grupy osób. Zatem w sytuacji, gdy przedmioty te nie zawierają/nie będą zawierały wartościowych elementów i nie mają/nie będą miały określonej wartości rynkowej, to ich przekazanie uczestnikom imprezy nie skutkuje/nie będzie skutkowało powstaniem u tych osób przychodu z nieodpłatnych świadczeń, a tym samym – w związku z wydaniem tych przedmiotów uczestnikom spotkania – na Spółce nie ciążą/nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne.

Natomiast odnosząc się nagród rzeczowych wydawanych w losowaniach i tzw. „konkursach” (w tym m.in.: telewizorów, elektrycznych grill, myjek ciśnieniowych, rowerów, przenośnych głośników, zestawów kosmetyków), które są/będą wydawane podczas ww. imprez, to wskazać należy, że nagrody te mają/będą miały konkretny wymiar finansowy, który można przyporządkować konkretnej osobie, a tym samym wartość tych nagród stanowi/będzie stanowić przychód z nieodpłatnych świadczeń u osób które otrzymały te nagrody. Przedmioty te zostały/zostaną bowiem przyjęte za zgodą osób uczestniczących w losowaniach i „konkursach”, (osoby te skorzystały/skorzystają z tych świadczeń w pełni dobrowolnie), świadczenia te zostały/zostaną spełnione w interesie osób przyjmujących nagrody (a nie w interesie Spółki) i niewątpliwie przyniosły/przyniosą tym osobom korzyść majątkową (gdyż zwiększyły/zwiększą aktywa osób nagrodzonych). Tym samym wszystkie trzy przesłanki wskazane w powołanym przez Spółkę wyroku Trybunału Konstytucyjnego warunkujące powstanie przychodu z nieodpłatnych świadczeń – przy tego typu nagrodach – są/będą zrealizowane. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przy dochowaniu przez Spółkę należytej staranności, nie było/nie będzie przeszkód w ustaleniu osób, które otrzymały/otrzymają nagrody.

Co do zasady nagrody wygrane w konkursie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją „konkursu” przytoczoną w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami".

Istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej – regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców.

W orzecznictwie wskazuje się, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich powinno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa jego uczestników, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że pomimo, faktu że nagrody są/będą wydawane w związku z rywalizacją osób uczestniczących w spotkaniu integracyjnym, to nie sposób ww. rywalizacji uznać za konkurs, w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem – jak Państwo wskazali – dla konkursów opisanych we wniosku nie był/nie będzie opracowywany regulamin, ponieważ konkursy są przeprowadzane według pomysłu konferansjera wynajętego na konkretne spotkanie.

Wobec powyższego ww. sposób opodatkowania nie ma zastosowania do wydawanych przez Państwa nagród w ramach tzw. „konkursów”.

Z uwagi na fakt, że losowanie, czy tzw. „konkursy” skierowane są/będą do wszystkich uczestników Spotkania integracyjnego, wartość nagród stanowi/będzie stanowić dla osób które je otrzymały przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W opisanym zdarzeniu również nagrody wydawane w konkursach i loteriach podczas imprez integracyjnych osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.

Wyjaśnić bowiem należy, że w sytuacji gdy konkurs lub loteria skierowany jest do osób prowadzących działalność gospodarczą i osoby te uczestniczą w danym przedsięwzięciu w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, to wartość nagród przyznanych tym osobom stanowi dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej np. za najlepsze osiągnięcia w konkursie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek.

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku gdy konkurs/loteria adresowany/a jest do osób fizycznych niezależnie od tego czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też nie, a rywalizacja w ramach takiego konkursu, czy loterii uczestników będących przedsiębiorcami nie jest związana z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą ani nie jest charakterystyczna (typowa) dla czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Wówczas wartość przekazanej nagrody stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W opisanym zdarzeniu wartość nagród rzeczowych należy ustalić przy zastosowaniu art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli według cen ich zakupu.

Jednocześnie wskazać należy, że na podmiocie, który przekazuje nieodpłatne świadczenia, które stanowią przychód z innych źródeł ciążą obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Reasumując: udział wskazanych we wniosku osób w branżowym spotkaniu okolicznościowym o charakterze integracyjnym nie stanowi/nie będzie stanowił dla nich przychodu z nieodpłatnych świadczeń, a w konsekwencji na Spółce w związku z tym zdarzeniem nie ciążą obowiązki płatnika, jak również obowiązki informacyjne. Również drobne przedmioty (odznaczenia, dyplomy i medale) wydawane w związku z organizacją ww. spotkań nie stanowią/nie będą stanowić nieodpłatnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy będą miały wyłącznie wartość symboliczną i pamiątkową. W przypadku gdy przedmioty te nie zawierają/nie będą zawierały wartościowych elementów i nie mają/nie będą miały określonej wartości rynkowej, to ich przekazanie uczestnikom imprezy nie skutkuje/nie będzie skutkowało powstaniem u tych osób przychodu z nieodpłatnych świadczeń, a tym samym na Spółce nie ciążą/nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne.

Natomiast wartość nagród rzeczowych wydawanych podczas ww. spotkań integracyjnych w ramach losowania i tzw. „konkursów” należy ustalić przy zastosowaniu art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli według cen ich zakupu. Przychód z tego tytułu należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł i przyporządkować do osoby, która nagrodę otrzymała/otrzyma. W związku z wydawaniem nagród w losowaniach i tzw. „konkursach” Spółka była/będzie zobowiązana do wykazania wartości tych nagród w informacji PIT-11.

Zatem – w związku z wydawaniem nagród w losowaniu i konkursie - na Spółce nie ciążą/nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego, ktory obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00