Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.198.2023.2.MT

W zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 21 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 kwietnia 2023 r. (data wpływu 11 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 13 kwietnia 2023 r. (data wpływu 17 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w ramach spółki jawnej (…) sp. j. (dalej jako: Spółka). Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm., dalej zwana „ustawą o PIT"). Uzyskany przez Pana dochód z prowadzonej w ramach spółki jawnej działalności gospodarczej jest opodatkowany podatkiem liniowym.

Spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 9 lutego 2017 r., pod numerem KRS (…). Przychody i koszty podatkowe Spółki są ewidencjonowane za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej jako: KPiR). Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest w szczególności sprzedaż zregenerowanych elektryczno- hydraulicznych pomp wspomagania do kilkudziesięciu modeli aut (dalej jako: Pompy Wspomagania/Produkt).

Pompy Wspomagania będące przedmiotem sprzedaży przez Spółkę są nabywane od podmiotów zajmujących się demontażem pojazdów (stacje demontażu pojazdów) oraz podmiotów specjalizujących się w imporcie części samochodowych z największych stacji demontażu z krajów Europy Zachodniej. Część nabywanych Pomp Wspomagania pochodzi również od konsumentów prywatnych. Nabywane Pompy Wspomagania będące przedmiotem sprzedaży przez Spółkę są nabywane jako towar uszkodzony, który wymaga regeneracji.

Proces regeneracji uszkodzonych Pomp Wspomagania wymaga wykorzystania oryginalnych części oraz zastosowania procesów i technologii takich samych, jak w czasie produkcji nowych elementów. Po procesie regeneracji każda część Pompy Wspomagania poddawana jest testom odzwierciedlającym rzeczywistą pracę podzespołu w pojeździe oraz posiada pisemną gwarancję. Proces regeneracji jest rozwiązaniem ekonomicznym i przyjaznym środowisku, gdyż w porównaniu do produkcji nowej części pozwala na oszczędność surowców, takich jak stal, aluminium i miedź, dużo mniejsze zużycie energii potrzebnej do produkcji, zmniejszenie ilości powstałych odpadów, a także znacznej redukcji emisji CO2.

Dystrybucja zregenerowanych Pomp Wspomagania odbywa się za pośrednictwem sklepu internetowego oraz w ramach sprzedaży bezpośredniej dzięki międzynarodowej współpracy z producentami i dostawcami.

Spółka zamierza ponieść w 2023 r. wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży Produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej (dalej: „Wydatki Na Wzrost Przychodów"). Przewiduje Pan, że Spółka osiągnie wzrost sprzedaży Produktów w 2023 r. względem roku 2022 r.

Poniżej szczegółowy opis Wydatków Na Wzrost Przychodów.

Działania promocyjno-informacyjne:

Spółka posiada własną aktywną stronę internetową z pełną ofertą produktową Pomp Wspomagania, którą zamierza zaktualizować oraz wypozycjonować.

Ponadto w ramach planowanych na 2023 r. działań promocyjno-informacyjnych, mających na celu wzmocnienie bezpośredniej współpracy z firmami motoryzacyjnymi z poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Spółka zamierza stworzyć profesjonalny katalog (w formie papierowej) oferowanych Pomp Wspomagania wraz z ich specyfikacją techniczną, który byłby przekazywany kontrahentom zainteresowanym zapoznaniem się z portfolio oferowanych Pomp Wspomagania.

W związku z powyższym, Spółka poniesie wydatki na:

aktualizację strony internetowej Spółki zawierającej pełną ofertę produktową Pomp Wspomagania;

pozycjonowanie strony internetowej z oferowanymi Pompami Wspomagania;

opracowanie projektu graficznego katalogu (w formie papierowej) oferowanych Pomp Wspomagania;

druk ok. 1000 sztuk katalogów z oferowanymi Pompami Wspomagania;

zwane dalej: „Kosztami Promocji".

Dodatkowo wskazuje Pan, że:

wydatki Na Wzrost Przychodów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT;

wydatki Na Wzrost Przychodów nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym;

w przypadku uznania Pana stanowiska za prawidłowe, skorzysta Pan z ulgi przewidzianej w treści przepisu art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT. Przedmiotowa ulga zostanie rozliczona w ramach zeznania rocznego za 2023 r.;

ulga zostanie wykorzystana do wysokości dochodu uzyskanego w roku podatkowym, nie więcej jednak niż 1.000 000 zł w roku podatkowym;

Pana rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Nie korzysta Pan w roku poniesienia wydatków ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o PIT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazał Pan, że:

Wszyscy wspólnicy spółki jawnej ((...) sp. j.) są osobami fizycznymi;

Spółka nie stała się podatnikiem podatku od osób prawnych, podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy spółki jawnej, będący osobami fizycznymi;

Interesuje Pana rozstrzygnięcie sprawy w stanie prawnym obowiązującym w 2023 r., kiedy to wspólnicy spółki jawnej będący osobami fizycznymi są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych;

Przedstawił Pan również własne stanowisko w sprawie do pytania oznaczonego we wniosku Nr 4.

Pytania

1.Czy Spółka w zaistniałym opisie zdarzeń staje się producentem Pomp Wspomagania i w konsekwencji czy ma Pan prawo skorzystać z ulgi na ekspansję, o której mowa w art. 26gb ust 1. ustawy o PIT w zw. z art. 26gb ust. 2 ustawy o PIT odliczając od podstawy opodatkowania, ww. Koszty Promocji?

2.Czy przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT, a tym samym będzie Pan uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy PIT?

3.Czy dla możliwości skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT, niezbędne jest wykazanie przez Pana związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT, a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT, tj. czy dla skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT, musi Pan udowodnić, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT, rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, czyli, czy dany koszt wpłynął na zwiększenie przychodów? Jeśli wymagane jest wykazanie tego związku, w jaki sposób powinien go Pan wykazać?

4.Czy określony w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT, warunek dotyczący okresu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie, czy spełnienia go w dwóch latach z rzędu w tym dwuletnim okresie, czy też spełnienia go łącznie w tym okresie?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Spełnia Pan warunki skorzystania z ulgi na ekspansję o której mowa w art. 26gb ust 1. ustawy o PIT w zw. z art. 26gb ust. 2 ustawy o PIT, gdyż w procesie regeneracji Spółka wytwarza produkt, który wymaga wykorzystania oryginalnych części oraz zastosowania procesów i technologii takich samych, jak w czasie produkcji nowych elementów. Po procesie regeneracji każda część Pompy Wspomagania poddawana jest testom odzwierciedlającym rzeczywistą pracę podzespołu w pojeździe oraz posiada pisemną gwarancję.

Ad. 2

Zgodnie z art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT, podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1.000.000 zł w roku podatkowym.

Z kolei, art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Wskazane w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT „koszty działań promocyjno-informacyjnych w tym zakupu przestrzeni reklamowych, aktualizacji treści strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów" nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami. Możliwe jest zatem interpretowanie wymienionych rodzajów kosztów szeroko. Niezbędne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczące produktów. Podkreśla Pan, że wskazana lista jest katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę przykładowych rodzajów działań ma jedynie na celu podkreślenie, że tego typu działania spełniają przedmiotową definicję działań promocyjno-informacyjnych.

Prawo podatkowe nie zawiera definicji legalnej „działań promocyjno-informacyjnych". Niezbędne jest zatem odniesienie się do językowego znaczenia tej definicji. Przez „działania promocyjno-informacyjne dotyczące produktów" należy rozumieć „działalność w zakresie promocji i informacji o produktach". Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „promocja" oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań". Z kolei, „informacja" zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś". Mając na uwadze powyższe słownikowe znaczenia pojęć „promocja" i „informacja" należy wskazać, że aby daną działalność można było uznać za działania promocyjnoinformacyjne, niezbędne jest, aby była to działalność zmierzająca do zwiększenia popularności jakiegoś produktu i jednocześnie aby była to działalność związana z komunikowaniem (informowaniem) o produktach. Opisane przez Pana w opisie zdarzenia przyszłego działania, na które Spółka poniesie Koszty Promocji, są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Należy podkreślić, że czynności te zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności Produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o Produktach Spółki. Zarówno poprzez stronę internetową, czy też katalogi informacyjne, czasopisma branżowe Spółka zwiększa świadomość o jej Produktach.

Ad. 3

Zgodnie z art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zaznacza Pan, że zgodnie z doktryną powszechnie przyjmuje się, że wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa podatkowego, ale także zakreśla jej granice. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że do skorzystania z ulgi, o której mowa w treści art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT, istotny jest sam fakt poniesienia kosztów, które zostały zdefiniowane w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT oraz spełnienie warunku określonego w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT (tj. np. zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów).

Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że wyżej przytoczone przepisy nie formułują w swojej treści warunku w postaci wykazania przez Pana związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT. Zwraca Pan uwagę, że racjonalny ustawodawca, którego celem byłoby wprowadzenie ograniczeń w stosowaniu określonych przepisów dałby temu wyraz w ich treści. Należy również zauważyć, że ze względu na charakter wydatków opisanych w treści art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT, wykazanie związku między wydatkiem, a przychodem jest czynnością w praktyce niewykonalną. Przykładowo niemożliwe jest udowodnienie związku przyczynowego pomiędzy wydatkami na nową stronę internetową, a wzrostem sprzedaży Produktów. Bowiem, strona internetowa ze swojej natury kreuje całościowo Pana markę, a nie jedynie w zakresie Produktów. W związku z powyższym dla możliwości skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT, nie jest wymagane wykazanie przez Pana związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT, a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT, tj. dla skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT, nie musi Pan udowodnić, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT, rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów, czyli, że dany koszt wpłynął na zwiększenie przychodów.

Ad. 4

Zgodnie z treścią art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Wprowadzone regulacje art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT, wskazują sposób określenia wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów (warunki skorzystania z ulgi), a także sposób postępowania po stwierdzeniu przez podatnika nieuprawnionego odliczenia (w związku z niedopełnieniem wymaganych warunków).

Mając na uwadze art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT, odliczenie przysługuje zatem w przypadku, gdy podatnik wykaże wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 lat od poniesienia wydatków z nimi związanych (tj. począwszy od roku, w którym skorzystał z przedmiotowej ulgi). W okolicznościach, gdy poniesie Pan koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w 2023 r. i zechce skorzystać z tego tytułu z ulgi, rozliczy ją w zeznaniu PIT-36L, co do zasady za tenże rok podatkowy, składanym do końca kwietnia 2024 r. Natomiast okresem, w którym powinno dojść do wymaganego ww. przepisami wzrostu przychodów będzie 2023 r. lub 2024 r. Natomiast wzrost przychodów za 2023 r. lub 2024 r. powinien być w tym przypadku porównany z przychodami z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, tj. na dzień 31 grudnia 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 26gb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 26gb ust. 4 ww. ustawy:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Według art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Jak wynika z opisu sprawy, prowadzi Pan działalność gospodarczą w ramach spółki jawnej, która nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest w szczególności sprzedaż zregenerowanych elektryczno- hydraulicznych pomp wspomagania do kilkudziesięciu modeli aut (dalej jako: Pompy Wspomagania/Produkt). Pompy Wspomagania będące przedmiotem sprzedaży przez Spółkę są nabywane od podmiotów zajmujących się demontażem pojazdów (stacje demontażu pojazdów) oraz podmiotów specjalizujących się w imporcie części samochodowych z największych stacji demontażu z krajów Europy Zachodniej. Część nabywanych Pomp Wspomagania pochodzi również od konsumentów prywatnych. Nabywane Pompy Wspomagania będące przedmiotem sprzedaży przez Spółkę są nabywane jako towar uszkodzony który wymaga regeneracji. Proces regeneracji uszkodzonych Pomp Wspomagania wymaga wykorzystania oryginalnych części oraz zastosowania procesów i technologii takich samych, jak w czasie produkcji nowych elementów. Dystrybucja zregenerowanych Pomp Wspomagania odbywa się za pośrednictwem sklepu internetowego oraz w ramach sprzedaży bezpośredniej dzięki międzynarodowej współpracy z producentami i dostawcami. Spółka zamierza ponieść w 2023 r. wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży Produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej Przewiduje Pan, że Spółka osiągnie wzrost sprzedaży Produktów w 2023 r. względem roku 2022 r. Wydatki Na Wzrost Przychodów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Wydatki Na Wzrost Przychodów nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Nie korzysta Pan w roku poniesienia wydatków ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o PIT. Zamierza Pan skorzystać z ulgi przewidzianej w treści przepisu art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT. Przedmiotowa ulga zostanie rozliczona w ramach zeznania rocznego za 2023 r. Ulga zostanie wykorzystana do wysokości dochodu uzyskanego w roku podatkowym, nie więcej jednak niż 1.000 000 zł w roku podatkowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego w pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 26gb ust. 2 ww. ustawy przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 26gb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zaznaczenia w tym miejscu wymaga, że w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi rodzajami wykładni, tj. systemową i celowościową. Tylko w wyjątkowych sytuacjach wolno odstąpić od literalnego brzmienia przepisu, w szczególności, gdy językowe dyrektywy interpretacyjne nie pozwalają z danego tekstu prawnego wyinterpretować jednoznacznej normy postępowania lub gdy wykładnia językowa pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią innych norm. Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 kwietnia 2014 r., II FSK 1077/12, wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności. Językowe znaczenie przepisu prawa wyznacza bowiem granice dopuszczalnej wykładni, gdyż „formuła słowna jest (...) granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście przepisów prawa” (zob. wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2000 r., III SA 3055/09, „Monitor Podatkowy” 2001, nr 4; również R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 101-102). Nie ma w szczególności konieczności potrzeby sięgania po argumenty celowościowe wtedy, gdy już po zastosowaniu reguł znaczeniowych albo metody językowej i dyrektyw systemowych uda się osiągnąć właściwy wynik wykładni, to jest ustalić pozbawione cech niedorzeczności znaczenie interpretowanej normy (por. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 1 marca 2007 r., III CZP 94/06, OSNC 2007, nr 7-8, poz. 95 i wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 maja 1998 r., I CKN 664/97, OSNC 1999, nr 1, poz. 7). Jeżeli przepis prawa jest jednoznaczny w swej warstwie językowej, nie zachodzi potrzeba, ani możliwość, stosowania innych metod wykładni. W innych przypadkach ustalenie treści normy prawnej zawartej w gramatycznym sformułowaniu przepisu prawa może wymagać odwołania się do dalszych metod wykładni, np. wykładni systemowej wewnętrznej lub zewnętrznej. Metodami wykładni systemowej czy celowościowej nie można wykroczyć poza ramy możliwych znaczeń interpretowanego przepisu wynikające z jego wykładni gramatycznej. Wykładnia przepisu dokonana z naruszeniem tej zasady stanowi już wykładnię contra legem, a więc prowadzi do naruszenia przepisu podlegającego interpretacji.

Odnosząc się zatem możliwości skorzystania przez Pana z tzw. ulgi prowzrostowej ujętej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w pierwszej kolejności należy ustalić, czy Spółka jawna, której jest Pan wspólnikiem wytwarza sprzedawane pompy wspomagania – jest ich producentem.

Należy ponownie wskazać, że zgodnie z art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez produkt rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Ustawodawca nie wprowadził na potrzeby przepisu art. 26gb definicji „wytworzenia” rzeczy, należy więc posłużyć się potocznym rozumieniem tego słowa.

Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego ( https://sjp.pwn.pl/ ) „wytworzyć” to „zrobić, wyprodukować coś”.

Z kolei pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny, (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) w świetle którego:

Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Mając na uwadze powyższe definicje, stwierdzić zatem należy, że wyrażenie „wytworzyć rzecz” przez podatnika oznacza wyprodukować różnego rodzaju przedmioty materialne przez tego podatnika.

Natomiast regeneracja to:

1.odzyskiwanie zdrowia, sprawności fizycznej, równowagi psychicznej itp.,

2.odtwarzanie uszkodzonych lub utraconych części ciała, narządów, tkanek albo komórek organizmów żywych,

3.odnawianie i naprawianie uszkodzonych lub zużytych maszyn,

4.odzyskiwanie w procesach technologicznych wartościowych substancji, energii lub przywracanie zużytym substancjom i niektórym materiałom ich pierwotnych właściwości.

Z treści wniosku Spółka jawna regeneruje nabywane od podmiotów trzecich pompy wspomagania, które następnie odsprzedaje. Działań Spółki nie można więc uznać za wytworzenie produktów, w rozumieniu art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazano powyżej wytworzyć produkt oznacza jego wyprodukowanie, a więc przeprowadzenie jego etapów produkcji od początku do końca. Spółka jawna, w której jest Pan wspólnikiem, nie przeprowadza jednak wszystkich tych czynności, gdyż Spółka nabywa pompy wspomagania i jedynie przeprowadza ich regenerację.

Zatem, skoro Spółka nie przeprowadza wszystkich etapów potrzebnych (niezbędnych) do wyprodukowania pomp wspomagania, to nie można stwierdzić, że Spółka wytwarza rzecz materialną (produkt) w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w postaci pomp wspomagania.

Co za tym idzie nie będzie Pan mógł skorzystać z odliczenia od podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ww. ustawy.

Odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku Nr 2, 3 i 4 jest bezzasadna. Skoro nie produkuje Pan pomp wspomagania i w związku z tym nie mają zastosowania przepisy dotyczące ulgi na ekspansję określone w cyt. art.26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to Organ nie dokonał oceny stanowiska do pytań oznaczonych we wniosku Nr 2, 3 i 4.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00