Interpretacja
Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.942.2022.2.SJ
Obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne związane z wypłatą nagród.
Uwzględnienie skargi i zmiana interpretacji indywidualnej
Szanowni Państwo:
1)uwzględniam w całości Państwa skargę na interpretację indywidualną z 17 lutego 2023 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.942.2022.1.SJ;
2)stwierdzam, że w sprawie wydania dla Państwa tej interpretacji nie doszło do działania bez podstawy prawnej ani do rażącego naruszenia prawa;
3)zmieniam z urzędu zaskarżoną interpretację w części dotyczącej uwzględnienia przez płatnika kwoty pobranych zaliczek na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R, jak i do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11 oraz uznaję, że stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
-prawidłowe w zakresie kwalifikacji nagród do źródła przychodów oraz obowiązków płatnika w sytuacji wypłaty nagrody na rzecz nierezydenta podatkowego (pytania nr 1 i nr 4),
-nieprawidłowe w zakresie obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych związanych z wypłatą nagród (pytania nr 2 i nr 3).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przeprowadzeniem Akcji Lojalnościowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest X spółka akcyjna (zwana dalej: „Spółką” bądź „Organizator”) będąca polskim rezydentem podatkowym i na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego prowadząca działalność deweloperską w zakresie budowy osiedli domów jednorodzinnych oraz budynków wielorodzinnych wraz z lokalami użytkowymi. Jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Spółka w sierpniu 2022 r. podjęła decyzję o wprowadzeniu akcji lojalnościowej: „...” (zwaną dalej: „Akcją lojalnościową”). Celem Akcji lojalnościowej jest pozyskanie nowych klientów i sprzedaż im lokali mieszkalnych w przedsięwzięciach deweloperskich realizowanych przez spółki z grupy X (spółki należące do grupy X, w tym spółki celowe realizujące przedsięwzięcia deweloperskie, biorące udział w Akcji lojalnościowej).
Zgodnie z regulaminem uczestnictwa w Akcji lojalnościowej (zwanym dalej: „Regulaminem”), Akcja lojalnościowa przeznaczona jest dla osoby (zwanej dalej: „Uczestnikiem”) posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych, która nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub podobnej oraz nie jest pracownikiem ani współpracownikiem spółki z Grupy X, która:
- Przed ogłoszeniem Akcji lojalnościowej lub w trakcie jej trwania zawarła ze spółką z Grupy X umowę dotyczącą nabycia lokalu mieszkalnego w ramach przedsięwzięcia deweloperskiego realizowanego przez spółkę z Grupy X.
- Poleciła innej osobie (zwanej dalej: „Nabywcą”) w trakcie Akcji lojalnościowej nabycie lokalu mieszkalnego w ramach przedsięwzięcia deweloperskiego realizowanego przez spółkę z Grupy X, a Nabywca nie znajduje się w bazie klientów spółki z grupy X.
- Zgłosi swój udział w Akcji lojalnościowej najpóźniej w dniu 31 grudnia 2022 r. i wskaże Nabywcę poprzez doręczenie Organizatorowi prawidłowo wypełnionego formularza podpisanego zarówno przez Uczestnika, jak i Nabywcę.
W sytuacji łącznego spełnienia warunków określonych w Regulaminie, między innymi tych wymienionych powyżej, a także w przypadku, gdy Nabywca nie rozwiąże ani nie odstąpi od zawartej umowy deweloperskiej w terminie 6 miesięcy od zakończenia czasu trwania Akcji lojalnościowej (zakończenie planowane jest na 31 grudnia 2022 r.), Uczestnik otrzyma od Organizatora nagrodę pieniężną w wysokości 5 000 zł (dalej zwana: „Nagrodą”). W sytuacji gdy Uczestnik rozwiąże umowę w powyższym 6-miesięcznym terminie, wówczas ma on obowiązek zwrotu wypłaconej Nagrody.
Wypłata zostanie dokonana przez spółkę z Grupy X na rachunek bankowy wskazany przez Uczestnika, w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia czasu trwania Akcji lojalnościowej.
Udział Uczestnika w Akcji lojalnościowej jest w pełni dobrowolny. Uczestnik może, ale w żadnym razie nie musi, promować produktów Spółki. Nie jest on bowiem do tego zobowiązany na podstawie umowy, ponieważ żadnej umowy (w tym umowy o świadczenie usług) Uczestnik ze Spółką nie zawiera.
Końcowo Spółka wskazuje, że Uczestnikiem może być zarówno osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegająca obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (zwana dalej: „rezydentem podatkowym”) oraz osoba niemająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegająca obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zwana dalej: „nierezydentem podatkowym”). W przypadku nierezydentów podatkowych, Spółka będzie pobierała od nich certyfikat rezydencji (w przypadku obywateli Ukrainy, będą to oświadczenia o rezydencji podatkowej).
Pytania
1.Czy wypłacana Uczestnikom Nagroda będzie stanowić dla tych osób przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT?
2.Czy Spółka z tytułu wypłat Nagród Uczestnikom będzie obowiązana jako płatnik do obliczenia, poboru i zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu Nagród wypłacanych Uczestnikom?
3.Czy Spółka powinna sporządzić informację o przychodach z innych źródeł, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT w związku z wypłatą Nagrody Uczestnikom?
4.Czy w sytuacji wypłaty Nagrody na rzecz nierezydenta podatkowego po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w podatku u źródła i w konsekwencji na Spółce będzie ciążyć obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR, IFT-1/IFT-1R?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
W ocenie Spółki, wypłacana Uczestnikom Nagroda będzie stanowić dla tych osób przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15 art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Katalog źródeł przychodów został wprowadzony do porządku prawnego art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o PIT. Przykładowo źródłem przychodu jest stosunek służbowy (art. 10 ust. 1 pkt 1), pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3) bądź najem, podnajem i dzierżawa (art. 10 ust. 1 pkt 6). Jeżeli jednak dany przychód nie mieści się w żadnej kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o PIT, jedynym rozwiązaniem jest zakwalifikowanie go do kategorii zbiorczej, objętej art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, zwanej „przychodami z innych źródeł”.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa powyżej uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inna niż wymienione w art. 14, dopłaty nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody niewymienione wprost w tym przepisie. W praktyce powszechnie przyjmowany jest pogląd, zgodnie z którym o przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, które nie mogą zostać przyporządkowane do pozostałych nazwanych źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT. Powyższa klasyfikacja jest w ocenie Spółki jedyna z możliwych. Nagroda, jaką uzyska Uczestnik nie będzie bowiem stanowiła przychodu z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwanej od osoby prawnej. Spółka nie zawiera bowiem żadnych umów z Uczestnikami Akcji lojalnościowych. Udział Uczestników w Akcji lojalnościowej jest dobrowolny. Uczestnik może, ale nie musi w niej brać udziału i promować mieszkań będących w ofercie grupy X, bowiem nie zawarł on ze Spółką żadnej umowy, na mocy której byłby do tego zobowiązany.
W ocenie Spółki, odnosząc się zatem do zaprezentowanych rozważań, osiągnięty przez Uczestnika przychód nie może zostać potraktowany jako przychód z tytułu umowy zlecenia, a tym samym nie jest to przychód z działalności wykonywanej osobiście wskazanej w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Wskazanej Nagrody tym bardziej nie można zaliczyć do przychodów ze stosunku służbowego lub stosunku pracy. Ponadto nie można jej uznać za przychód z działalności gospodarczej, przede wszystkim ze względu na brak zorganizowania i ciągłości podejmowanych przez Uczestników działań. Opisywana Nagroda w ocenie Spółki, nie będzie także przychodem z takich tytułów jak najem, podnajem, dzierżawa i inne umowy o podobnym charakterze.
Zdaniem Spółki, wypłacanej przez Nią Nagrody nie można zaliczyć do żadnego źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o PIT. W przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 -8 ww. ustawy, przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Zaprezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 sierpnia 2017 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.121.2017.1.AMN wnioskodawca wskazał, że zamierza wdrożyć program partnerski, w ramach którego osobom fizycznym będzie przysługiwało wynagrodzenie (premia) w przypadku zawarcia przez spółkę umowy o świadczenie usług z klientem pozyskanym wskutek polecenia przez uczestnika programu partnerskiego. Wnioskodawca stał na stanowisku ze wypłacane osobie fizycznej wynagrodzenie winno być zakwalifikowane jako przychód z innych źródeł, wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko wnioskodawcy potwierdzone zostało przez organ interpretacyjny, który wskazał: „Biorąc pod uwagę powyższe informacje oraz wskazanie Wnioskodawcy, że przychód z tytułu uczestnictwa osób nieprowadzących działalność gospodarczej w Programie Partnerskim jest uzyskiwany w związku z czynnością, która nie wypełnia przesłanek typowych dla pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także nie ma cech i elementów, które kwalifikowałyby przychód do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, tj. cech typowych dla umowy zlecenia umowy agencyjnej lub umowy o dzieło należy wskazać, że uzyskiwane przychody w związku z czynnościami opisanymi we wniosku przez nieprowadzących działalności gospodarczej uczestników Programu Partnerskiego stanowią dla tych osób przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Spółka ponadto opiera swoje stanowisko na interpretacji o zbliżonych (choć nietożsamych) stanach faktycznych jako przykład wskazując również interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 grudnia 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.523.2019.2.EC.
Nie ma przy tym znaczenia czy otrzymującym Nagrodę będzie rezydent czy tez nierezydent podatkowy. W przypadku tych drugich Nagrodę należy opodatkować według takich samych zasad jak nagrody otrzymane przez rezydentów podatkowych.
Mając powyższe na względzie, wypłacana Uczestnikom będzie stanowić dla tych osób przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
Ad 2
W ocenie Spółki z tytułu wypłat Nagród Uczestnikom nie będzie Ona obowiązana jako płatnik do obliczenia, poboru i zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu Nagród wypłacanych Uczestnikom.
Podmiot wypłacający Nagrodę, a więc Spółka nie jest zobowiązana do pobrania zaliczki na podatek dochodowy, nie znajduje bowiem ku temu żadnych podstaw prawnych. Zaliczki na podatek pobierane są przez m.in.:
-osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy” od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej (art. 31),
-przez spółdzielnie produkcyjne oraz inne spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną od dokonywanych na rzecz członków spółdzielni lub ich domowników wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych, udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni, a także uzyskiwanych od spółdzielni przez te osoby zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (art. 33),
-organy rentowe od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rent strukturalnych, rent socjalnych oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających (art. 34),
-osoby prawne i ich jednostki organizacyjne od dokonywanych wypłat emerytur i rent z zagranicy – od wypłacanych przez nie emerytur i rent (art. 35 ust. 1 pkt 1) - oraz pozostałe podmioty w tym artykule wskazane.
Wyjaśnić w tym miejscu należy, ze system zaliczkowy wprowadzony został w stosunku do tych przychodów, które są przez podatnika uzyskiwane systematycznie w dłuższym okresie czasu. Stąd też, w przypadku przychodów chociażby ze stosunku pracy, płatnicy wypłacający wynagrodzenie swoim pracownikom obowiązani są do poboru zaliczek na ten podatek. Ma to m.in. na celu równomierne rozłożenie obciążenia podatkowego, co jest tym samym dla podatnika mniej odczuwalne niż gdyby musiał zapłacić cały podatek jednorazowo po zakończeniu roku. Zaliczki na podatek dochodowy nie mają zatem zastosowania w odniesieniu do przychodów „jednorazowo wypłacanych”, a z takim przychodem mamy do czynienia w niniejszej sprawie. Ustawa nie przewiduje obowiązków płatnika w postaci obliczenia, poboru i zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od Nagród wypłacanych Uczestnikom. Wynika to również z treści art. 42a ustawy o PIT, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należność lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21 art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka wskazuje na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 marca 2022 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.101.2022.1.MKA dotycząca co prawda podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń za świadczenia wspólników na rzecz spółki, ale odnoszących się do kwestii poboru zaliczek na podatek dochodowy w przypadku przychodów zakwalifikowanych do przychodów z innych źródeł. Organ podatkowy wskazał w niej, że „(…) otrzymane przez wspólnika Spółki wynagrodzenie z tytułu wykonywania powtarzających się świadczeń niepieniężnych na rzecz Spółki będzie stanowić dla mego przychód z „innych źródeł”, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji w sytuacji wypłaty wynagrodzenia wspólnikowi z tytułu powtarzających się świadczeń niepieniężnych na rzecz Spółki, nie będzie spoczywał na Państwu obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przy czym stosownie do treści art. 42a ww. ustawy mają Państwo obowiązek wystawienia dla wspólnika informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za rok w którym dojdzie do faktycznej zapłaty przez Spółkę wynagrodzenia”.
Natomiast jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 5 listopada 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.769.2021.1.TR: „W odniesieniu do nierezydentów podatkowych na gruncie przedstawionego opisu sprawy, w przypadku wydania przez Wnioskodawcę nagrody związanej ze sprzedażą premiową na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącą działalność gospodarczej i będącej rezydentem podatkowym w innym państwie niż Polska, analogicznie jak w odniesieniu do polskich rezydentów podatkowych, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego, w szczególność wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Mając powyższe na względzie, Spółka z tytułu wypłat Nagród Uczestnikom nie będzie obowiązana jako płatnik do obliczenia, poboru i zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu Nagród wypłacanych Uczestnikom.
Ad 3
W ocenie Spółki powinna Ona sporządzić informację o przychodach z innych źródeł, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT w związku z wypłatą Nagrody Uczestnikom.
Stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o PIT, m.in. osoby prawne, a więc Spółka, które dokonują wypłaty należność lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokość przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Powyższa regulacja nakłada na Spółkę obowiązek sporządzania informacji o uzyskanych przychodach z innych źródeł, w tym przypadku przychodach. Uczestników z tytułu otrzymanej Nagrody Do powyższej kwestii, w podobnym stanie faktycznym odniósł się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 12 sierpnia 2022 r., sygn. akt I SA/Po 134/22 stwierdzając, że: „(…) nagrody przyznawane uczestnikom programu (nieprowadzącym pozarolniczej działalność gospodarczej), będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 u p d o f. W związku z tym skarżąca nie jest zobowiązana do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, jednakże ciąży na niej obowiązek informacyjny – wynikający z art. 42a ust. 1 u p d o f - dotyczący sporządzenia i przekazana uczestnikom programu i właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o uzyskanym przez uczestnika programu przychodzie z tego tytułu”.
Mając powyższe na względzie, Spółka powinna sporządzić informację o przychodach z innych źródeł, o której mowa w art 42a ust. 1 ustawy o PIT w związku z wypłatą Nagrody Uczestnikom.
Ad 4
W ocenie Spółki, w sytuacji wypłaty Nagrody na rzecz nierezydenta podatkowego po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku u źródła i w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR, IFT-1/IFT-1R.
Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, Nagroda przewidziana w Akcji lojalnościowej może również zostać wypłacona osobie fizycznej niebędącej rezydentem podatkowym. Takie osoby, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym należy przeanalizować ewentualne obowiązki w zakresie podatku u źródła, który jest obecny przy niektórych transakcjach zagranicznych.
Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o PIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, pobierany jest od przychodów:
1)z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych znaków towarowych i wzorów zdobniczych w tym również ze sprzedaży tych praw, z należność za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
2)z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3)z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
4)uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera,
5)z tytułu świadczeń doradczych, księgowych badania rynku, usług prawnych usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.
Wypłacana Uczestnikom niebędącym rezydentami podatkowymi Nagroda nie mieści się w żadnej z powyższych kategorii – w świetle czego na Spółce nie ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku u źródła. Tym samym nie ma ona również pozostałych obowiązków w zakresie tego podatku, w tym składania deklaracji PIT-8AR, IFT-1/IFT-1R.
Mając powyższe na względzie, w sytuacji wypłaty Nagrody na rzecz nierezydenta podatkowego po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku u źródła i w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR, IFT-1/IFT-1R.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek z 15 grudnia 2022 r. i 17 lutego 2023 r. wydałem interpretację indywidualną nr 0113-KDIPT2-3.4011.942.2022.1.SJ, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku z wypłatą Nagród Uczestnikom Akcji Lojalnościowej i prawidłowe w pozostałej części. Interpretację doręczono Państwu 28 lutego 2023 r.
Skarga na interpretację indywidualną
Wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga wpłynęła do mnie 3 kwietnia 2023 r.
Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji w zaskarżonej części, tj. w zakresie dotyczącym obowiązków płatnika w związku z wypłatą Nagród Uczestnikom (pytania nr 2 i nr 3).
Zmiana interpretacji indywidualnej w wyniku uwzględnienia skargi
Ponownie przeanalizowałem Państwa sprawę. W rezultacie:
1)uwzględniam w całości Państwa skargę,
2)stwierdzam, że w sprawie wydania dla Państwa tej interpretacji nie doszło do działania bez podstawy prawnej ani do rażącego naruszenia prawa;
3)zmieniam z urzędu zaskarżoną interpretację w części dotyczącej uwzględnienia przez płatnika kwoty pobranych zaliczek na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R, jak i do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11 oraz uznaję, że stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
-prawidłowe w zakresie kwalifikacji nagród do źródła przychodów oraz obowiązków płatnika w sytuacji wypłaty nagrody na rzecz nierezydenta podatkowego (pytania nr 1 i nr 4),
-nieprawidłowe w zakresie obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych związanych z wypłatą nagród (pytania nr 2 i nr 3).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
-podatku, zaliczki.
Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono inne źródła.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.
Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
W myśl natomiast art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 42a ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z opisu sprawy wynika, że zorganizowaliście Państwo akcję lojalnościową, której celem jest pozyskanie nowych klientów i sprzedaż im lokali mieszkalnych w przedsięwzięciach deweloperskich realizowanych przez Państwa. Zgodnie z regulaminem uczestnictwa w akcji lojalnościowej, przeznaczona jest ona dla osób posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, które nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub podobnej oraz nie są Państwa pracownikiem ani współpracownikiem, które przed ogłoszeniem akcji lojalnościowej lub w trakcie jej trwania zawarły z Państwem umowę dotyczącą nabycia lokalu mieszkalnego w ramach przedsięwzięcia deweloperskiego realizowanego przez spółkę Państwo, poleciła innej osobie w trakcie akcji nabycie lokalu mieszkalnego w ramach przedsięwzięcia deweloperskiego realizowanego przez Państwo, a nowy nabywca nie znajduje się w bazie Państwa klientów, jak również zgłosi swój udział w akcji lojalnościowej najpóźniej w dniu 31 grudnia 2022 r. i wskaże nabywcę poprzez doręczenie organizatorowi prawidłowo wypełnionego formularza. W sytuacji łącznego spełnienia warunków określonych w regulaminie, między innymi tych wymienionych powyżej, a także w przypadku, gdy nabywca nie rozwiąże ani nie odstąpi od zawartej umowy deweloperskiej w terminie 6 miesięcy od zakończenia czasu trwania Akcji lojalnościowej (zakończenie planowane jest na 31 grudnia 2022 r.), otrzyma od Organizatora nagrodę pieniężną w wysokości 5 000 zł. Uczestnikiem może być zarówno osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegająca obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów oraz osoba niemająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegająca obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku nierezydentów podatkowych, będziecie Państwo pobierać od nich certyfikat rezydencji (w przypadku obywateli Ukrainy, będą to oświadczenia o rezydencji podatkowej).
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że po stronie Uczestnika z tytułu otrzymanej nagrody powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym prawidłowe jest Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1.
Jednocześnie należy ustalić, czy w opisanej sprawie wystąpi przychód z tytułu otrzymania nagrody związanej ze sprzedażą premiową – opodatkowany zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Dla potrzeb zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni, gdyż ustawodawca nie sformułował pojęcia „sprzedaż premiowa”, w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. ustawy:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.
Co do zasady „Sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów).
Ustawodawca w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca opodatkowuje „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zastosowania zryczałtowanego podatku jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) opodatkowaną jest w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu.
Zatem można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:
-powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
-gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że opisana we wniosku Akcja lojalnościowa spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Wobec powyższego, skoro Nagroda w ramach Akcji lojalnościowej w kwocie 5 000 zł jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową, to przychód Uczestnika powinien zostać opodatkowany na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nagrody przyznawane osobom fizycznym w konkursach podlegają obowiązkowej zapłacie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 10% ich wartości. Organizator konkursu przyznając nagrody zwycięzcom występuje więc w charakterze płatnika ww. podatku i jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i wpłaty do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Po zakończeniu roku kalendarzowego płatnik podatku, a więc organizator konkursu składa elektronicznie deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR w terminie do końca stycznia roku następnego. W deklaracji tej ujmuje wszystkie kwoty podatków zapłaconych w poprzednim roku rozliczeniowym z tytułu wydanych zwycięzcom nagród.
Zatem, jako płatnik zobowiązani będziecie Państwo od wartości przekazywanych nagród pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy oraz uwzględnić te kwoty w rocznej deklaracji PIT-8AR.
W związku z tym, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 2 i nr 3, należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości odnoszących się do skutków podatkowych wypłaty Nagrody na rzecz nierezydenta podatkowego wskazać należy, że na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Z kolei na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 2b ww. ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Zgodnie z art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W myśl natomiast art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:
1)z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
2)z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
3)z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
4)uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
5)z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze- pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Jak już wskazano wyżej, Uczestnik, który zawarł z Państwem umowę dotyczącą nabycia lokalu mieszkalnego oraz polecił innej osobie nabycie lokalu mieszkalnego (spełniając tym samym warunki określone w Regulaminie) i otrzymał w ramach Akcji lojalnościowej nagrodę w kwocie 5 000 zł – związaną ze sprzedaż premiową, będzie musiał odprowadzić podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 30 ust. 9 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.
Ponieważ w przedmiotowej sprawie nie zaszła żadna sytuacja, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie ciąży na Państwu obowiązek podatkowy w zakresie podatku u źródła. Tym samym nie macie Państwo również pozostałych obowiązków w zakresie tego podatku, w tym składania deklaracji PIT-8AR, IFT-1/IFT-1R.
Tym samym Państwa stanowisko odnośnie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Reasumując:
1)wypłacana Uczestnikom Nagroda w kwocie 5 000 zł, będzie stanowić dla Uczestników przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2)z racji tego, że będzie to nagroda związaną ze sprzedażą premiową, należy opodatkować ją 10% zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy;
3)na Państwu będą ciążyć obowiązki płatnika z tego tytułu (zgodnie z art. 41 ust. 4 w zw. z art. 42 ww. ustawy), tj.jako płatnik zobowiązani będziecie Państwo od wartości przekazywanych nagród pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy oraz uwzględnić te kwoty w rocznej deklaracji PIT-8AR;
4)w sytuacji wypłaty Nagrody na rzecz nierezydenta podatkowego po Państwa stronie nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku u źródła i w konsekwencji nie będzie ciążyć na Państwu obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR, IFT-1/IFT-1R.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14e § 1a pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Zgodnie z art. 14e § 1a pkt 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić interpretację indywidualną w wyniku uwzględnienia skargi do sądu administracyjnego na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z 2020 r. poz. 2299 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 54 i 159).
W myśl art. 54 § 3 ustawy PPSA
Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right