Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.75.2023.2.MMA

Brak opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 kwietnia 2023 r. (wpływ 19 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Instytut (…) (dalej: „Instytut”) jest Państwowym instytutem badawczym w rozumieniu ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 498 ze zm. - status nadany 27 września 2022 r. Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 września 2022 r. w sprawie nadania Instytutowi (…) statusu państwowego instytutu badawczego, Dz. U. z 2022 r., poz. 1993; na dzień złożenia wniosku zmiana nie jest jeszcze widoczna w Krajowym Rejestrze Sądowym).

Instytut realizuje zadania statutowe w szczególności w zakresie:

prowadzenia działalności naukowo-badawczej,

kształcenia i doskonalenia kadr,

sporządzania analiz dotyczących śródlądowej gospodarki (...) oraz upowszechnienia wyników badań. Instytut jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność gospodarczą obejmującą między innymi (...).

Instytut otrzyma dotację Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Wspieranie działalności monitoringu środowiska”, na prowadzenie stałego monitoringu zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych wraz z systemem wczesnego ostrzegania (część druga programu, dalej: „Dotacja”).

Dotacja obejmie 100% kosztów kwalifikowanych, określonych w programie. Środki będą wypłacane zaliczkowo, zgodnie z harmonogramem wypłat.

Zgodnie z programem Dotacja przeznaczona jest na realizację przedsięwzięcia określonego jako: „(…)” (dalej: „Przedsięwzięcie”).

W ramach realizacji Przedsięwzięcia Instytut będzie wykonywał cykliczne pomiary czystości wód w określonych punktach pomiarowo-kontrolnych, realizując zadania państwowego monitoringu środowiska. Wyniki pomiarów udostępnianie będą nieodpłatnie służbom ratowniczym oraz podmiotom odpowiedzialnym za badanie stanu środowiska (w szczególności Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Nie jest planowane, by wyniki pomiarów były udostępniane odpłatnie jakimkolwiek podmiotom. Zgodnie z wymogami programu Instytut zadeklarował bezpłatne przekazanie wybudowanej w ramach realizacji Przedsięwzięcia infrastruktury od 1 stycznia 2028 r. instytucji wskazanej przez ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytanie, jaki jest główny cel przedsięwzięcia, wskazali Państwo, że głównym celem przedsięwzięcia jest wspieranie działalności monitoringu środowiska poprzez stały monitoring zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych wraz z systemem wczesnego ostrzegania.

W odpowiedzi na pytanie, kto jest bezpośrednim beneficjentem przedsięwzięcia, wskazali Państwo, że zgodnie z umową, która zostanie zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, beneficjentem przedsięwzięcia będzie Wnioskodawca.

W odpowiedzi na pytanie, kto będzie właścicielem wypracowanego rezultatu przedsięwzięcia, czy będą z tego tytułu osiągane jakiekolwiek korzyści, wskazali Państwo, że właścicielem wypracowanego rezultatu przedsięwzięcia będzie do 31 grudnia 2027 r. Wnioskodawca. Rezultaty przedsięwzięcia - w szczególności wybudowana infrastruktura - zostaną od 1 stycznia 2028 r. przekazane instytucji wskazanej przez ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał z tytułu przedsięwzięcia żadnych korzyści.

W odpowiedzi na pytanie, czy otrzymana dotacja może być przeznaczona wyłącznie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizowanym przedsięwzięciem, czy też może być przeznaczona na inną prowadzoną przez Państwa działalność, wskazali Państwo, że Dotacja będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku zrealizowanym przedsięwzięciem.

W odpowiedzi na pytanie, jakie wydatki będą Państwo pokrywać z otrzymanej dotacji, wskazali Państwo, że wszystkie wydatki z dotacji będą służyć do budowy i utrzymania systemu monitorowania, w szczególności:

środki trwałe (np. sprzęt pomiarowo-kontrolny, sprzęt informatyczny, pojazdy specjalistyczne),

koszty pracownicze,

oprogramowanie,

wynajem powierzchni i środków transportu,

metodyki, opracowania naukowe, ekspertyzy,

usługi specjalistyczne.

W odpowiedzi na pytanie, jakie czynności/zadania/usługi/dostawę towarów będą Państwo świadczyć w ramach przedsięwzięcia, na czyją rzecz, wskazali Państwo, że Wnioskodawca będzie budował sieć stacji pomiarowo-kontrolnych na terenie całego kraju na wodach śródlądowych. Stacje pomiarowo-kontrolne będą stanowiły sieć, połączone będą z oprogramowaniem serwerowym. Monitorowane wyniki pomiarów parametrów wód będą udostępniane nieodpłatnie do instytucji odpowiedzialnych za jakość wód oraz do służb szybkiego reagowania.

W odpowiedzi na pytanie, czy otrzymana dotacja przyznana jest na całość przedsięwzięcia, czy na poszczególne zadania, wskazali Państwo, że Dotacja jest przyznawana na całość przedsięwzięcia.

W odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób jest wyliczona kwota dotacji w celu realizacji przedsięwzięcia i od czego uzależniona jest jej wysokość, wskazali Państwo, że kwota dotacji wynika ze wstępnego badania rynku co do kosztu urządzeń pomiarowych oraz szacunkowych obliczeń gęstości sieci pomiarowej wód powierzchniowych.

W odpowiedzi na pytanie, czy realizacja przedsięwzięcia będzie uzależniona od otrzymanej dotacji, wskazali Państwo, że realizacja przedsięwzięcia będzie uzależniona od otrzymanej dotacji.

W odpowiedzi na pytanie, czy gdyby nie otrzymali Państwo dotacji, to przystąpiliby do realizacji przedsięwzięcia, wskazali Państwo, że bez uzyskania dotacji przedsięwzięcie nie zostanie wykonane przez Wnioskodawcę.

W odpowiedzi na pytanie, czy rezultaty przedsięwzięcia będą komercjalizowane, wskazali Państwo, że rezultaty przedsięwzięcia nie będą komercjalizowane. Rezultaty przedsięwzięcia w postaci wyników pomiarów parametrów wód będą udostępniane nieodpłatnie do instytucji odpowiedzialnych za jakość wód oraz do służb szybkiego reagowania.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że rezultaty projektu będą przez Państwa wykorzystywane wyłącznie w ramach prowadzonej działalności statutowej.

W odpowiedzi na pytanie, czy wskazane w opisie sprawy „wyniki pomiarów czystości wód” będą udostępniane nieodpłatnie z uwagi na fakt finansowania projektu dotacją NFOŚiGW, czy gdyby projekt nie był dofinansowany, wyniki pomiarów udostępnialiby Państwo odpłatnie, bądź nie prowadziliby pomiarów, wskazali Państwo, że z uwagi na działalność statutową w zakresie sporządzania analiz (...) oraz upowszechnienia wyników badań Wnioskodawca może dokonywać pomiarów i nieodpłatnie udostępniać ich wyniki do instytucji odpowiedzialnych za jakość wód oraz do służb szybkiego reagowania również w przypadku braku realizacji przedsięwzięcia, jednak nie będzie dysponował infrastrukturą do przeprowadzania badań w skali przewidzianej w projekcie oraz nie planuje aktualnie badań w formie i częstotliwości przewidzianej w projekcie. Jeśli projekt nie byłby dofinansowany, Wnioskodawca nie prowadziłby więc pomiarów w skali i formie, w jakiej są one przewidziane w projekcie.

W odpowiedzi na pytanie, w jakim celu nastąpi przekazanie „wybudowanej w ramach realizacji Przedsięwzięcia infrastruktury”, wskazali Państwo, że przekazanie infrastruktury nastąpi w celu utrzymania i rozwoju systemu zbudowanego w ramach przedsięwzięcia. Zaznaczyli Państwo, że minister właściwy do spraw klimatu i środowiska może podjąć decyzję o pozostawieniu infrastruktury w administracji Wnioskodawcy.

W odpowiedzi na pytanie, czy przekazanie „wybudowanej w ramach realizacji Przedsięwzięcia infrastruktury” nastąpi nieodpłatnie z uwagi na fakt finansowania przedsięwzięcia dotacją NFOŚiGW, czy gdyby projekt nie został dofinansowany, infrastrukturę przekazaliby Państwo odpłatnie, bądź nie doszłoby do jej wybudowania, wskazali Państwo, że przekazanie infrastruktury nastąpi nieodpłatnie z uwagi na wymogi programu i finansowanie przedsięwzięcia dotacją GW. Gdyby projekt nie został dofinansowany, Wnioskodawca nie planuje wybudowania infrastruktury we własnym zakresie i w związku z tym infrastruktura nie powstanie i nie zostanie przekazana.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia, zobowiązani byliby Państwo do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.

W odpowiedzi na pytanie, jakiej działalności wykonywanej przez Państwa będą służyły wydatki ponoszone w ramach realizacji przedsięwzięcia: niepodlegającej opodatkowaniu, zwolnionej, opodatkowanej VAT, wskazali Państwo, że wydatki ponoszone w ramach realizacji przedsięwzięcia będą służyły budowie i utrzymaniu przez Wnioskodawcę sieci stałego monitoringu zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych opartej na nowoczesnych systemach monitorowania wód wraz z systemem wczesnego ostrzegania. W większości przypadków nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w tym zakresie będą podlegać opodatkowaniu VAT. Wyniki badań prowadzonych za pomocą utworzonej sieci Wnioskodawca będzie udostępniał nieodpłatnie do instytucji odpowiedzialnych za jakość wód oraz do służb szybkiego reagowania. W opinii Wnioskodawcy (własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego) opisana działalność nie stanowi czynności opodatkowanych VAT, gdyż Wnioskodawca na żadnym etapie nie będzie świadczyć odpłatnych usług na rzecz NFOŚiGW, a w związku z realizacją przedsięwzięcia nie uzyska jakakolwiek korzyści o charakterze majątkowym, które służyłyby do działalności innej niż realizacja przedsięwzięcia.

W odpowiedzi na pytanie, czy będą Państwo w stanie odrębnie przypisać wydatki poniesione w ramach realizacji przedsięwzięcia na związane z wyłącznie działalnością statutową, czy też działalnością gospodarczą obejmującą sprzedaż (...), wskazali Państwo, że przedsięwzięcie budowy infrastruktury monitoringu będzie wyodrębnione organizacyjnie i księgowo oraz oddzielone od działalności związanej ze sprzedażą (...) lub innych komercyjnych działalności wnioskodawcy.

Pytanie

1.Czy kwota Dotacji stanowić będzie dla Instytutu podstawę opodatkowania wrozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT?

2.Czy Instytut ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Przedsięwzięcia finansowanego Dotacją?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W opinii Instytutu kwota Dotacji nie będzie stanowić dla Instytutu podstawy opodatkowania w VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi „odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT „przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)”.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT „przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)”.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, „za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.”

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT „Podstawą opodatkowania (...) jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów/dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”. Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług.

Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku. Dla określenia czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem, czy dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu.

Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”. W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd.v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu.

Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu.

Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia.

Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony).

W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT. Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Dotacja którą Instytut otrzyma na realizację Przedsięwzięcia należy do kategorii dotacji niezwiązanych z towarami bądź usługami świadczonymi przez beneficjenta. Zgodnie z warunkami programu Instytut otrzyma Dotację pokrywającą koszt Przedsięwzięcia, nie wpływając w jakikolwiek sposób na cenę zbywanych towarów bądź usług świadczonych przez Instytut.

Dotacja obejmie 100% kosztów kwalifikowanych, określonych w programie, a środki będą wypłacane zaliczkowo, zgodnie z harmonogramem wypłat. Nie jest planowane, by wyniki pomiarów wykonane w ramach realizacji Przedsięwzięcia były udostępniane odpłatnie jakimkolwiek podmiotom.

Tym samym, otrzymanie Dotacji nie będzie stanowić dla Instytutu czynności lub zdarzenia opodatkowanego VAT.

Dotacje podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Tylko dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Natomiast za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Otrzymanie Dotacji oraz realizacja Przedsięwzięcia nie spełni przedstawionych warunków. Instytut na żadnym etapie nie będzie świadczyć usług na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w związku z realizacją Przedsięwzięcia nie uzyska jakiejkolwiek korzyści o charakterze majątkowym. Wynik badań będących przedmiotem Przedsięwzięcia nie będą przeznaczone do komercjalizacji bądź innego rodzaju odpłatnego udostępnienia na rzecz jakichkolwiek podmiotów, a Dotacja nie będzie miała wpływu na cenę usług świadczonych i towarów sprzedawanych przez Instytut.

W związku z powyższym, w opinii Instytutu, kwota Dotacji nie będzie stanowić podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy o VAT.

Powyższe wnioski potwierdza przykładowa interpretacja indywidualna z 11 lipca 2019 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4012.194.2019.2.LS otrzymana przez Instytut w związku z otrzymaniem dotacji na inny projekt badawczy.

Ad. 2

W opinii Instytutu, stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, Instytut nie będzie miał prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług stanowiących koszty kwalifikowane realizacji Przedsięwzięcia, z uwagi na brak związku towarów i usług nabywanych w ramach realizacji Przedsięwzięcia z prowadzoną w przez Instytut działalnością gospodarczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy o VAT.

Zgodnie z ust. 1 tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, (...).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ponieważ w związku z realizacją Przedsięwzięcia Instytut nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych, a dotacja nie ma związku z działalnością gospodarczą Instytutu, należy uznać, że nie będzie miał prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług stanowiących koszty kwalifikowane realizacji Przedsięwzięcia.

Powyższe wnioski potwierdza powołana wcześniej interpretacja indywidualna z 11 lipca 2019 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4012.194.2019.2.LS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7.

Zatem, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Powyższy przepis stanowi implementację art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r., 347 s. 1 ze zm., dalej: „dyrektywa VAT”), zgodnie z którym:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 - 77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Zatem podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego subwencję ani pochodzenie środków, z których ta subwencja jest wypłacana.

Z brzmienia powołanych wyżej przepisów wynika, że nie każda subwencja uwzględniana jest w podstawie opodatkowania dostawy towaru lub świadczenia usługi (tylko subwencje związane bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia). Zgodnie z orzecznictwem TSUE, do podstawy opodatkowania podatkiem VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 dyrektywy VAT, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia podatkiem VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (np. pkt 26 wyroku z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-144/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec, ECLI:EU:C:2004:444). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (np. wyrok TSUE z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00, Office des produits wallons ASBL przeciwko państwu belgijskiemu, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (także pkt 29 ww. wyroku C-144/02).

Z powyższego wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że otrzymają Państwo dotację od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Wspieranie działalności monitoringu środowiska”, na prowadzenie stałego monitoringu zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych wraz z systemem wczesnego ostrzegania. Dotacja obejmie 100% kosztów kwalifikowanych, określonych w programie. Środki będą wypłacane zaliczkowo. Dotacja przeznaczona jest na realizację przedsięwzięcia określonego jako: „Budowa i utrzymanie przez instytut badawczy sieci stałego monitoringu zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych opartej na nowoczesnych systemach monitorowania wód wraz z systemem wczesnego ostrzegania. Sieć monitoringu winna mieć ogólnopolski charakter i dotyczyć wszystkich kluczowych śródlądowych wód powierzchniowych”. W ramach realizacji Przedsięwzięcia Instytut będzie wykonywał cykliczne pomiary czystości wód w określonych punktach pomiarowo-kontrolnych, realizując zadania państwowego monitoringu środowiska. Głównym celem przedsięwzięcia jest wspieranie działalności monitoringu środowiska poprzez stały monitoring zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych wraz z systemem wczesnego ostrzegania. Zgodnie z umową, która zostanie zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, beneficjentem przedsięwzięcia będzie Wnioskodawca. Właścicielem wypracowanego rezultatu przedsięwzięcia będzie do 31 grudnia 2027 r. Wnioskodawca. Wszystkie wydatki z dotacji będą służyć do budowy i utrzymania systemu monitorowania. Wnioskodawca będzie budował sieć stacji pomiarowo-kontrolnych na terenie całego kraju na wodach śródlądowych. Stacje pomiarowo-kontrolne będą stanowiły sieć, połączone będą z oprogramowaniem serwerowym. Monitorowane wyniki pomiarów parametrów wód będą udostępniane nieodpłatnie do instytucji odpowiedzialnych za jakość wód oraz do służb szybkiego reagowania.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy kwota dotacji stanowić będzie dla Instytutu podstawę opodatkowania wrozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy oraz treść przywołanych orzeczeń TSUE należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie wystąpi bezpośredni związek pomiędzy dotacją otrzymaną na realizację przedsięwzięcia, a ceną wykonywanych przez Państwa czynności. Dotacja nie będzie dopłatą do ceny zbywanych przez Państwa towarów, ani świadczonych usług. Dotacja przeznaczona będzie wyłącznie na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie i utrzymaniu sieci stałego monitoringu zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych opartej na nowoczesnych systemach monitorowania wód wraz z systemem wczesnego i będzie stanowiła wyłącznie pokrycie określonych kosztów ponoszonych przez Państwa w trakcie jego realizacji.

Jak wynika z wniosku, realizacja wynikających z projektu zadań wpisuje się w Państwa zadania statutowe, obejmujące m.in. prowadzenie działalności naukowo -badawczej, kształcenia i doskonalenia kadr, sporządzania analiz dotyczących (...) oraz upowszechnienia wyników badań. Jak wskazali Państwo we wniosku z uwagi na działalność statutową w zakresie sporządzania analiz dotyczących (...) oraz upowszechnienia wyników badań, mogą Państwo dokonywać pomiarów i nieodpłatnie udostępniać ich wyniki do instytucji odpowiedzialnych za jakość wód oraz do służb szybkiego reagowania również w przypadku braku realizacji przedsięwzięcia, jednak nie będą dysponowali infrastrukturą do przeprowadzania badań w skali przewidzianej w projekcie oraz nie planują aktualnie badań w formie i częstotliwości przewidzianej w projekcie.

Głównym celem realizacji przedsięwzięcia jest wspieranie działalności monitoringu środowiska poprzez stały monitoring zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych wraz z systemem wczesnego ostrzegania, co wpisuje się w realizowane przez Państwa zadania statutowe do wykonywania których zostali Państwo powołani. Ponadto, jak wynika z uzupełnienia wniosku rezultaty przedsięwzięcia nie będą komercjalizowane. Jednocześnie przedsięwzięcie będzie wyodrębnione i niezwiązane z prowadzoną działalnością komercyjną w zakresie np. sprzedaży (…).

Co prawda wskazali Państwo, że zgodnie z wymogami programu Instytut zadeklarował bezpłatne przekazanie wybudowanej w ramach realizacji Przedsięwzięcia infrastruktury od 1 stycznia 2028 r. instytucji wskazanej przez ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska, jednakże przekazanie infrastruktury nastąpi nieodpłatnie z uwagi na wymogi programu i finansowanie przedsięwzięcia dotacją. Wskazali Państwo, że właściwy minister do spraw klimatu i środowiska może podjąć decyzję o pozostawieniu infrastruktury w administracji Wnioskodawcy. Jak wynika z okoliczności sprawy przekazanie to nastąpi w celu utrzymania i rozwoju systemu zbudowanego w ramach przedsięwzięcia. Tym samym, skoro nabyte w ramach Projektu towary i usługi będą przez Państwa wykorzystywane wyłącznie w ramach prowadzonej działalności statutowej (niebędącej działalnością gospodarczą), to późniejsze ewentualne przekazanie infrastruktury po 1 stycznia 2028 r. instytucji wskazanej przez ministra do spraw klimatu i środowiska, nie będzie odbywać się w ramach działalności gospodarczej wykonywanej przez Państwa jako podatnika VAT. Celem przekazania powstałych oraz nabytych w ramach projektu środków trwałych nie będzie ich dostawa na rzecz wskazanej instytucji, a umożliwienie dalszych pomiarów oraz monitorowanie środowiska przez inny wskazany podmiot.

Reasumując, w związku z tym, że dotacja będzie stanowiła wyłącznie dofinansowanie do kosztów realizacji przedmiotowego projektu polegającego na budowie i utrzymaniu przez Instytut badawczy sieci stałego monitoringu zagrożeń śródlądowych wód powierzchniowych opartej na nowoczesnych systemach monitorowania wód wraz z systemem wczesnego ostrzegania, należy uznać, że nie będzie miała związku z dostawą towarów bądź ze świadczeniem przez Państwa usług, a tym samym nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii, czy Instytut ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Przedsięwzięcia finansowanego Dotacją.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że towary i usługi nabywane przez Państwa na potrzeby realizacji projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Rezultaty przedsięwzięcia w postaci wyników pomiarów parametrów wód będą udostępniane nieodpłatnie do instytucji odpowiedzialnych za jakość wód oraz do służb szybkiego reagowania. Jak rozstrzygnięto powyżej dotacja na sfinansowanie przedsięwzięcia nie będzie stanowiła wynagrodzenia za dostawę towarów i świadczenie przez Państwa usług, tj. czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rezultaty projektu będą przez Państwa wykorzystywane wyłącznie w ramach prowadzonej działalności statutowej, niezwiązanej z działalnością gospodarczą. Przedsięwzięcie budowy infrastruktury monitoringu będzie wyodrębnione organizacyjnie i księgowo oraz oddzielone od działalności związanej ze sprzedażą (…) lub innych komercyjnych działalności Instytutu.

Tym samym nie będzie przysługiwało Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00