Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.193.2023.5.KF
Dotyczy możliwości rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%.Uzupełnił go Pan pismem z 12 kwietnia 2023 r. (data wpływu 14 kwietnia 2023 r., oraz pismem z 18 kwietnia 2023 r. (data wpływu 24 kwietnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od 10 października 2022 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A. (dalej jako: „A.”). Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „ustawa o PIT”). Jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.
Podstawowym obszarem prowadzonej działalności gospodarczej jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (kod PKD: 68.20.Z). Ponadto, zakres Pana działalności obejmuje m.in.: usługi finansowe polegające na udzielaniu krótkoterminowych i długoterminowych pożyczek lub innych form finansowania. Planuje Pan udzielanie pożyczek w ramach A. m.in. na rzecz podmiotów powiązanych, jak również potencjalnie na rzecz podmiotów niepowiązanych.
Zgodnie z wpisem do CEIDG, prowadzi Pan działalność sklasyfikowaną do następujących kodów PKD:
‒68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
‒68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
‒52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów,
‒64.92.Z Pozostałe formy udzielania kredytów,
‒64.99.Z Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,
‒66.19.Z Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
‒68.10.Z Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
‒70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
‒82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Pożyczki będą udzielane ze środków własnych, znajdujących się w danym okresie w Pana dyspozycji. Decyzja o udzieleniu pożyczki będzie każdorazowo podyktowana chęcią zagospodarowania wolnych środków w sposób przynoszący zyski. Pana wynagrodzeniem za udzielenie pożyczki będą przede wszystkim odsetki od udzielonej pożyczki. Przy czym nie jest wykluczone, iż w przyszłości będzie Pan pobierać dodatkowe opłaty, prowizje i innego rodzaju wynagrodzenie związane z udzieleniem i obsługą finansowania, w tym z przedłużaniem okresu spłaty, zmianą warunków finansowania w trakcie trwania umowy itp. Kwota główna pożyczki będzie mogła być spłacana jednorazowo lub w ratach. Odsetki i dodatkowe opłaty, prowizje oraz inne wynagrodzenie będzie wypłacane w terminach uzgodnionych przez Pana z pożyczkobiorcą. Planuje Pan przeznaczyć dochód uzyskany z pożyczek na dalszy rozwój działalności w ramach A.
Przed rozpoczęciem prowadzenia A., w latach 2004-2006 udzielił Pan pożyczek podmiotom powiązanym, które w 2022 r. zostały niemal całkowicie spłacone (na dzień sporządzania przedmiotowego wniosku pożyczki wraz z odsetkami zostały spłacone). Ponadto, w 2022 r. udzielił Pan pożyczkę podmiotowi powiązanemu (na dzień sporządzania przedmiotowego wniosku pożyczka wraz z odsetkami została spłacona). Przychód z tytułu otrzymanych odsetek w związku ze spłatą ww. pożyczek opodatkował Pan zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%.
W 2023 r. kontynuuje Pan wybraną w 2022 r. formę opodatkowania przychodów tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie. Ponadto, prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z wymogami ustalonymi dla opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wyodrębniając odpowiednie kategorie przychodów i przypisując do nich odpowiednie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Aktualnie uzyskuje Pan przychody z najmu w ramach A., w przyszłości będzie uzyskiwać przychody odsetkowe oraz przychody z tytułu prowizji i opłat od udzielanych pożyczek w ramach A.
Niemniej, poza prowadzoną działalnością gospodarczą w 2023 r. oraz w kolejnych latach, może Pan uzyskiwać także przychody z zupełnie innych źródeł np.: sprzedaży udziałów/akcji, dywidendy, wynagrodzeń z tytułu zasiadania w organach spółek - zarządczych, nadzorczych, czy też pełnienia funkcji prokurenta itd. Jednak, Pana zdaniem osiąganie przychodów z ww. źródeł nie ma znaczenia dla przedstawionej sytuacji we wniosku, bowiem odnosi się ona wyłącznie do przychodów z A., opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Opisana działalność gospodarcza nie jest świadczona przez Pana w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie. Działa Pan we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udziela finansowania z własnych środków. Nie działa Pan jako pośrednik, agent lub reprezentant banków, instytucji finansowych lub innych podmiotów.
Pana łączne przychody z A. w 2022 r. nie przekroczyły 2 mln euro i zgodnie z przewidywaniami w 2023 r. również nie przekroczą powyższej kwoty.
Pana zdaniem, do A. nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o ryczałcie.
Samodzielnie przyporządkował Pan kody PKWiU do świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Usługi finansowe tj. udzielanie pożyczek, będące przedmiotem niniejszego wniosku, zostały zakwalifikowane do kodu PKWiU: 64.92.19 tj. Pozostałe formy udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje finansowe), gdzie indziej niesklasyfikowane.
W celu potwierdzenia prawidłowości przypisania ww. kodów PKWiU dnia 9 lutego 2023 r. wystąpił Pan z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego do Urzędu Statystycznego w (…), który ma udzielić informacji w zakresie stosowania prawidłowości przyjętej klasyfikacji kodów PKWiU do świadczonych usług. Na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie otrzymał Pan odpowiedzi z Urzędu Statystycznego w (…).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W uzupełnieniu wskazał Pan, że:
‒pytanie będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego, zatem odnosi się do 2023 r. oraz kolejnych lat, w których będzie świadczył Pan usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,
‒ 1 grudnia 2022 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabył Pan lokal niemieszkalny z miejscami postojowymi, który wynajmuje Pan od grudnia 2022 r.,
‒osiągnął Pan pierwszy dochód w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu wynajmu przedmiotowego lokalu niemieszkalnego w grudniu 2022 r.,
‒złożył Pan oświadczenie wyborze sposobu opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wraz z wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w dniu 29 września 2022 r., nie przedkładał Pan odrębnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego,
‒usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach działalności gospodarczej będą sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 64.92.19 tj. Pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Pana w związku z udzielaniem pożyczek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 64.92.19, będą stanowić dla Pana przychody z działalności gospodarczej opodatkowane 15% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j Ustawy o ryczałcie, przy założeniu, że prawidłowość przypisania ww. kodu PKWiU zostanie potwierdzona przez Urząd Statystyczny w opinii dotyczącej nadania symbolu klasyfikacyjnego?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem przychody uzyskiwane przez Pana w związku z udzielaniem pożyczek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 64.92.19, będą stanowić dla Pana przychody z działalności gospodarczej opodatkowane 15% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j Ustawy o ryczałcie, przy założeniu, że prawidłowość przypisania ww. kodu PKWiU zostanie potwierdzona przez Urząd Statystyczny w opinii dotyczącej nadania symbolu klasyfikacyjnego.
Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ryczałcie, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o ryczałcie ryczałt może być zastosowany m.in. jeżeli w roku podatkowym podatnik uzyskał przychody z prowadzonej samodzielnie działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Ponadto, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy o ryczałcie.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Sekcja K Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) obejmuje m.in. usługi finansowe, włączając ubezpieczenia, reasekurację, usługi związane z funduszami emerytalnymi oraz usługi pomocnicze w stosunku do usług finansowych.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) sformułowanie „instytucje monetarne”, które zostało użyte w grupowaniach działu 64 dotyczy instytucji finansowych takich jak: banki (z wyłączeniem banku centralnego) oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, których działalność polega na przyjmowaniu depozytów lub bliskich substytutów depozytów oraz udzielaniu kredytów lub pożyczaniu środków.
Mając na względzie fakt, że prowadzi Pan działalność gospodarczą we własnym imieniu, nie działa w imieniu ani na rachunek instytucji monetarnych w rozumieniu ww. regulacji, to Pana zdaniem świadczone w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi finansowe polegające na udzielaniu pożyczek należy przyporządkować do Sekcji K Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług.
Ponadto, zwraca Pan uwagę, że nie wykonuje omawianych usług finansowych w ramach wolnego zawodu czy poprzez instytucję monetarną, a łączne Pana przychody z A. w 2022 r. nie przekroczyły 2 mln euro i zgodnie z przewidywaniami w 2023 r. również nie przekroczą powyższej kwoty.
Zatem, mając na względzie powyższe, Pana zdaniem przychody uzyskiwane przez Pana w związku z udzielaniem pożyczek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 64.92.19, będą stanowić dla Pana przychody z działalności gospodarczej opodatkowane 15% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j Ustawy o ryczałcie, przy założeniu, że prawidłowość przypisania ww. kodu PKWiU zostanie potwierdzona przez Urząd Statystyczny w opinii dotyczącej nadania symbolu klasyfikacyjnego.
Możliwość opodatkowania przychodów stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczonych usług finansowych, w tym z tytułu udzielanych pożyczek, znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach podatkowych:
‒Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2022 r. sygn.: 0114-KDIP3-2.4011.513.2022.2.MR, w której Dyrektor KIS stanął na stanowisku, że:
‒„Natomiast świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 64.99.19.0, 64.19.30.0, 64.92.19.0 oraz 66.19.99.0 (objętych w PKWiU sekcją K) mogą być opodatkowane 15 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
‒Interpretacja indywidualna z 25 listopada 2022 r. sygn.: 0112-KDIL2-2.4011.736.2022.2.AG.
‒Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2022 r. sygn.: 0115-KDIT1.4011.321.2022.3.AS.
‒Interpretacja indywidualna z dnia 17 sierpnia 2022 r. sygn.: 0113-KDIPT2-1.4011.442.2022.2.MAP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wynika z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Treść art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy stanowi, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylony
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
Według art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1b ww. ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Ustawodawca ustalił wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w art. 12 ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów .
Wyjaśnić w tym miejscu należy, że sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja wolnego zawodu stanowi, że:
Wolny zawód - pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że:
1)prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 10 października 2022 r.;
2)usługi sklasyfikowane będą pod PKWiU: 64.92.19 tj. Pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje finansowe), gdzie indziej niesklasyfikowane,
3)złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania 29 września 2022 r.,
4)w Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy;
5)Pana przychód w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że prowadzona przez Pana działalność może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz treści wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 64.92.19 „Pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje finansowe), gdzie indziej niesklasyfikowane” będą mogły być opodatkowane stawką 15%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Należy przy tym mieć na względzie treść art. 23o ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), dotyczącego transakcji – jak w niniejszej sprawie - między podmiotami powiązanymi. Zgodnie bowiem z tym przepisem:
Podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym (opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right