Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.39.2023.2.MC

Brak obowiązku wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej usługę informatyczną świadczoną na rzecz Klienta oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Klienta z tytułu Transakcji Premii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 22 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej usługę informatyczną świadczoną na rzecz Klienta oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Klienta z tytułu Transakcji Premii. Uzupełniła go Pani pismem z 30 marca 2023 r. (wpływ 30 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej: „Podatnik”, „Wnioskodawca”) posiada rezydencję podatkową w Polsce. Wnioskodawca ma zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą, obecnie działalność gospodarcza jest zawieszona. W związku z nowym zawodem testera oprogramowania wykonywanym obecnie przez Wnioskodawcę, zamierza on wznowić prowadzoną działalność gospodarczą i zmienić rodzaj przeważającej działalności gospodarczej na usługi informatyczne. W tym celu Wnioskodawca doda w CEIDG działalność związaną z oprogramowaniem (PKD.62.01). Działalność ta będzie przeważającą działalnością gospodarczą. Usługi informatyczne, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. Z tytułu świadczonych usług na rzecz klientów Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT. Wnioskodawca nie planuje świadczenia innych usług, które są obecnie wpisane w CEIDG takich jak: działalność agentów ubezpieczeniowych, czy też pozostała finansowa działalność usługowa. W związku z tym Podatnik nie będzie rozliczał się według tzw. współczynnika VAT, ponieważ wszystkie usługi świadczone przez niego będą podlegały opodatkowaniu VAT według stawki 23%. W związku z planowanym wznowieniem działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę będzie on podatnikiem VAT czynnym.

Obecnie Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie współpracy w zakresie działalności związanej z oprogramowaniem z kilkoma podmiotami. Jeden z przyszłych klientów Podatnika (dalej: „Klient”), z którym Wnioskodawca chciałby rozpocząć współpracę, zaproponował Podatnikowi uczestniczenie w transakcji Premii (dalej: „Transakcja Premii”) za pomocą specjalnej platformy internetowej (dalej: „Platforma”) zarządzanej przez zewnętrznego operatora. Platforma ma za zadanie ułatwianie komunikacji i zdalne zawieranie porozumień biznesowych między przedsiębiorcami.

W ramach Transakcji Premii Klient będzie zobowiązany do wykonania na rzecz Wnioskodawcy m.in. następujących czynności:

a)Udzielenie Wnioskodawcy pełnego dostępu do platformy internetowej,

b)Zabezpieczenie i zagwarantowanie środków finansowych pozwalających na dokonanie terminowej płatności za usługi informatyczne świadczone przez Podatnika na rzecz Klienta.

Do zawarcia Transakcji Premii wymagane jest podjęcie następujących czynności i kroków:

a)Udzielenie Podatnikowi przez Klienta pełnego dostępu do platformy internetowej,

b)Zabezpieczenie i zagwarantowanie środków finansowych pozwalających na dokonanie terminowej płatności za usługi informatyczne świadczone przez Podatnika na rzecz Klienta,

c)Zaproponowanie Podatnikowi przez Klienta nowego terminu płatności faktur wystawionych przez Podatnika oraz wynagrodzenia (dalej: „Premia”) za usługę świadczoną przez Klienta na rzecz Wnioskodawcy,

d)Negocjowanie i ustalenie nowego terminu płatności faktur wystawionych przez Podatnika oraz zobowiązanie się do dokonania płatności za faktury wystawione przez Podatnika w nowym ustalonym terminie,

e)Dokonanie zapłaty za fakturę wystawioną przez Podatnika.

Z tytułu zawartej Transakcji Premii (usługi świadczonej przez Klienta na rzecz Podatnika) Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty Klientowi kwoty uzgodnionego wynagrodzenia (Premii). Wysokość Premii będzie każdorazowo ustalana przez Klienta i Podatnika na Platformie. Podatnik otrzyma od Klienta faktury VAT ze stawką VAT 23% na kwotę wynagrodzenia Klienta (Premii). Kwota wynagrodzenia za usługi świadczone przez Klienta (Transakcja Premii) na rzecz Wnioskodawcy będzie potrącona z kwotą wynagrodzenia za usługi informatyczne świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta.

Transakcja Premii ma na celu wzmocnienie relacji biznesowych między Wnioskodawcą i Klientem. Dzięki zagwarantowaniu i zabezpieczeniu środków finansowych na dokonywania terminowej płatności przez Klienta za usługi świadczone przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie miał pewność otrzymania zapłaty, co jest istotnym czynnikiem w obecnej sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie.

Dodatkowo, faktury wystawiane na Klienta mają stanowić znaczną część przychodów Wnioskodawcy. W ramach Transakcji Premii usługa świadczona przez Klienta na rzecz Wnioskodawcy zapewni Podatnikowi możliwość uzyskania większej kontroli nad przepływami finansowymi w firmie, ponieważ skróci okres oczekiwania na płatności oraz ułatwi komunikację poprzez nowoczesne narzędzie, jakim jest Platforma.

Dzięki Transakcji Premii, Wnioskodawca będzie miał zapewnione utrzymanie płynności finansowej, która jest istotnym czynnikiem w działalności gospodarczej i może przełożyć się na wypłacalność Wnioskodawcy wobec własnych wierzycieli.

W związku z koniecznością wcześniejszego zabezpieczenia środków finansowych na zapłatę faktur wystawionych przez Podatnika na rzecz Klienta, Wnioskodawca razem z Klientem będą negocjować na Platformie wysokość Premii oraz nowy okres płatności za wystawione faktury. Ze wstępnych kalkulacji Podatnika wynika, że Transakcja Premii będzie korzystniejsza finansowo, niż przykładowo transakcja faktoringu, która mogłaby być zawarta między Podatnikiem a firmą faktoringową bądź finansowanie bankowe.

Podsumowując, Podatnik dzięki Transakcji Premii będzie w stanie zachować płynność finansową i zyskać wcześniej środki finansowe, co będzie tańszą opcją niż faktoring bądź finansowanie bankowe. Z poprzednich doświadczeń Podatnika w prowadzonej działalności gospodarczej (przed okresem zawieszenia) występowały okresy opóźnień w płatnościach od kontrahentów, co miało negatywny wpływ na płynność finansową Wnioskodawcy. W związku z tym, propozycja Transakcji Premii od jednego z przyszłych Klientów, jest dla Wnioskodawcy bardzo atrakcyjna.

Dodatkowe korzyści dla Wnioskodawcy wynikające z Transakcji Premii to będą przykładowo:

uproszczona komunikacja z Klientem,

prosty dostęp do informacji o statusie transakcji zawieranych z Klientem oraz zarządzanie nimi w jednym miejscu,

poprawa relacji z Klientem,

co może przełożyć się na zwiększenie lojalności Klienta co do przyszłego zamawiania usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca oraz Klient będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W uzupełnieniu wniosku na zadane w wezwaniu pytania udzielono odpowiednio następujących odpowiedzi:

1)„Kiedy zamierza Pani wznowić działalność gospodarczą i zmienić jej dotychczasowy profil na świadczenie usług informatycznych objętych wnioskiem?”

Odpowiedź: Zamierza Pani wznowić działalność gospodarczą i zmienić dotychczasowy profil na świadczenie usług informatycznych w przeciągu najbliższych miesięcy, po porozumieniu się z klientami w zakresie i warunków świadczonych przez Panią usług testera oprogramowania.

2)„Z jakich powodów to Klient, o którym mowa we wniosku, umożliwi Pani dostęp do specjalnej platformy internetowej, a nie zaś to Pani samodzielnie zawrze umowę z operatorem platformy dotyczącą udziału i dostępu do Platformy?”

Odpowiedź: To Klient zawiera umowę z operatorem Platformy. Operator Platformy nawiązuje bezpośrednią współpracę z dużymi lub średniej wielkości podmiotami, które mają wielu kontrahentów. Podmioty te płacą wynagrodzenie dla Operatora Platformy z tytułu korzystania z Platformy oraz innych usług świadczonych przez Operatora. Operator Platformy w zamian za wynagrodzenie od klientów m.in. konfiguruje Platformę według zapotrzebowania klientów, wdraża dedykowane funkcjonalności, zapewnia usługę wsparcia technicznego. Po udostępnieniu platformy przez Operatora Klient zaprasza na nią swoich Kontrahentów.

Podsumowując, usługa Operatora Platformy jest skierowana do innego kręgu podmiotów, niż Pani.

3)„W związku z informacjami zawartymi w opisie sprawy: „(…) Platforma ma za zadanie ułatwianie komunikacji i zdalne zawieranie porozumień biznesowych między przedsiębiorcami (…)”, proszę dokładnie opisać:

a)Na czym polega ww. „ułatwienie komunikacji…”?

b)W jakim zakresie i w jakim celu odbywa się ww. „ułatwienie komunikacji…”?

c)Jakie prawa i obowiązki mają podmioty obecne na Platformie?

d)Kto może korzystać z ww. Platformy i na jakich zasadach?

e)Z jakiego powodu niektóre podmioty mogą samodzielnie przystąpić do Platformy a innym proponuje się udział w ww. Platformie?”

Odpowiedź:

a)Klient za pomocą kanału wymiany danych między jego systemem księgowym a Platformą udostępnia na niej dane dotyczące zaakceptowanych przez niego faktur zakupowych. Na Platformie dostępne są informacje o kwotach faktur, terminach płatności oraz ich statusach. Dodatkowo na Platformie widoczne są również informacje dotyczące możliwych warunków brzegowych zawarcia z Klientem Transakcji Premii, tj. proponowana przez Klienta kwota Premii, nowy termin płatności mojej faktury oraz status tej oferty (dostępna, tymczasowo niedostępna).

Ułatwienie komunikacji poprzez Platformę polega na tym, że w ramach jednego serwisu internetowego oraz oprogramowania istnieje możliwość komunikowania się między Panią a Klientem w zakresie faktur i Transakcji Premii bez konieczności używania innych środków komunikacji, np. telefonów, pisania maili, organizowania spotkań. W ramach Platformy będzie zachowana ciągłość komunikacji, możliwość negocjowania warunków Transakcji Premii, możliwość dostępu do archiwum zawartych transakcji 24 h/7 dni w tygodniu, istnieje również możliwość uwidocznienia na Platformie faktur wystawionych przez Klienta za zawarte Transakcje Premii. Dostępność w formie on-line, o dowolnej porze i bez konieczności kontaktowania się z pracownikami Klienta jest dużym plusem w zakresie sposobów komunikacji i umieszczenia w jednym miejscu wszystkich niezbędnych danych dotyczących zawieranych transakcji z tym Klientem.

b)W obecnym świecie biznesowym wszystkie opcje, które upraszczają i ułatwiają komunikację między przedsiębiorcami, stanowią nieodzowną pomoc w prowadzeniu biznesu. Dzięki Platformie zarówno Pani, jak i Pani Klient, możecie oszczędzić czas dzięki usprawnionej zautomatyzowanej komunikacji w zakresie statusu Pani faktur sprzedażowych oraz warunków Transakcji Premii. Podobnie jak inne serwisy internetowe, Platforma oferuje wgląd w archiwum zawartych transakcji, z niej będzie Pani mogła ściągnąć zawarte porozumienie z Klientem, fakturę Klienta, co będzie dużym uproszczeniem.

c)Za pomocą Platformy podmioty z niej korzystające mogą ustalać i negocjować warunki zawieranych Transakcji Premii oraz zawierać te transakcje. Na Platformie generowane są potwierdzenia zawarcia transakcji oraz istnieje możliwość zamieszczania faktur za zawarte transakcje.

Podmioty obecne na Platformie mają obowiązek przestrzegania regulaminu korzystania z Platformy. Zgodnie z tym regulaminem, podmioty obecne na Platformie są zobowiązane korzystać z oprogramowania wyłącznie zgodnie z zasadami licencji określonymi przez Operatora lub osoby trzecie i pod warunkiem akceptacji zasad licencyjnych w panelu przypisanym dla każdego podmiotu. Podmioty korzystające z Platformy zobowiązują się, że dostarczone przez nich materiały do umieszczenia na Platformie (np. obrazy cyfrowe dokumentów handlowych) nie będą naruszać jakichkolwiek praw osób trzecich (w szczególności praw autorskich), jak też nie będą stanowić naruszenia jakiegokolwiek przepisu prawa. Ponadto, podmioty korzystające z Platformy są zobowiązane do informowania o zmianie danych oraz ponoszą odpowiedzialność za następstwa udostępnienia przez siebie loginu i hasła lub dostępu do Platformy osobom trzecim. Zgodnie z regulaminem korzystania z Platformy zakazane jest podejmowanie jakichkolwiek czynności, których celem lub skutkiem jest utrudnienie lub uniemożliwienie innym osobom korzystanie z Platformy lub którejkolwiek z jej funkcji. Zakazane jest korzystanie z funkcji Platformy niezgodnie z ich przeznaczeniem. Zakazane jest także wysyłanie wiadomości wewnętrznych oraz wiadomości elektronicznych w innej formie, w ilości lub w sposób nieuzasadniony normalnym korzystaniem z Platformy lub w sposób mogący powodować uciążliwość dla innego użytkownika Platformy lub Operatora (spam).

d)Z Platformy mogą korzystać prowadzące działalność gospodarczą osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne, którym ustawa przyznaje zdolność prawną. Zasady korzystania z Platformy określone są w regulaminie korzystania z Platformy określone przez Operatora. Decyzję o tym kogo zaprosić do uczestniczenia w komunikacji na Platformie i komu nadać dostęp do Platformy podejmują klienci Operatora.

e)Operator Platformy nawiązuje bezpośrednią współpracę z dużymi lub średniej wielkości podmiotami, które mają wielu kontrahentów. Podmioty te płacą wynagrodzenie dla Operatora Platformy z tytułu korzystania z Platformy oraz innych usług świadczonych przez Operatora. Operator Platformy w zamian za wynagrodzenie od klientów m.in. konfiguruje Platformę według zapotrzebowania klientów, wdraża dedykowane funkcjonalności, zapewnia usługę wsparcia technicznego. Usługa Operatora Platformy jest skierowana do określonego kręgu podmiotów (podmioty z wieloma kontrahentami), a Pani została zaproszona do udziału w ww. Platformie jako przyszły kontrahent przez takiego Klienta.

4)„Czy operator platformy internetowej, o którym mowa we wniosku, bierze udział w Transakcji Premii? Jeśli tak, na jakich zasadach uczestniczy w tej transakcji oraz jakie czynności będzie wykonywać na Pani rzecz, a jakie na rzecz Klienta?”

Odpowiedź: Operator Platformy nie bierze bezpośredniego udziału w Transakcji Premii. Operator Platformy stworzył system informatyczny, który umożliwia kontaktowanie się między przedsiębiorcami i zawierania Transakcji Premii. Operator Platformy jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie Platformy, przeprowadzenie szkoleń, wsparcie techniczne. Zgodnie z regulaminem korzystania z Platformy, Operator nie jest stroną transakcji, jak też nie pośredniczy w zawieraniu transakcji, a jedynie udostępnia stronom transakcji narzędzia informatyczne, służące do jej zawarcia. Operator nie poręcza i nie gwarantuje wykonania zobowiązań wynikających z transakcji.

5)„Czy dzięki dostępowi do ww. platformy internetowej będzie Pani mogła zawierać Transakcje Premii z innymi podmiotami/klientami, niż z Klientem opisanym we wniosku, który zaproponuje Pani uczestniczenie w Transakcji Premii?”

Odpowiedź:Tak, jeśli Pani inni Klienci zawrą umowę z Operatorem Platformy to będzie możliwe zawieranie przez Panią Transakcji Premii również z tymi Klientami.

6)W związku z informacjami zawartymi w opisie sprawy: „(…) W ramach Transakcji Premii Klient będzie zobowiązany do wykonania na rzecz Wnioskodawcy m.in. następujących czynności:

  • Udzielenie Wnioskodawcy pełnego dostępu do platformy internetowej;
  • Zabezpieczenie i zagwarantowanie środków finansowych pozwalających na dokonanie terminowej płatności za usługi informatyczne świadczone przez Podatnika na rzecz Klienta (…)”, proszę wskazać:
  1. Co oznacza sformułowanie „udzielenie pełnego dostępu”?
  2. Jakie inne czynności niż wymienione powyżej Klient będzie zobowiązany wykonać na Pani rzecz w ramach ww. Transakcji Premii?
  3. Jakie prawa uzyska Klient w związku z ww. Transakcją Premii?
  4. Jakie korzyści z tytułu Transakcji Premii uzyska Klient - za co konkretnie Klient uzyska wynagrodzenie z tego tytułu?
  5. Jakie na Pani będą ciążyć obowiązki w związku z Transakcją Premii?
  6. Jakie Pani będzie miała prawa w związku z ww. transakcją?

g) Jakie Pani uzyska korzyści z tytułu Transakcji Premii?”

Odpowiedź:

  1. Udzielenie pełnego dostępu oznacza dostęp do wszystkich funkcjonalności Platformy, w tym niedostępnych dla podmiotów, które nie zawarły Transakcji Premii - modułu raportów oraz zestawienia zawartych Transakcji Premii.
  2. Klient zobowiązuje się do udzielenia Pani pełnego dostępu do Platformy, zabezpieczenia i zagwarantowania limitu środków finansowych niezbędnych do wykonania płatności za fakturę/faktury w nowym terminie płatności, dokonania płatności za wystawione przez Panią faktury w nowym ustalonym terminie.
  3. Dzięki Transakcji Premii Klient otrzyma od Pani wynagrodzenie za świadczoną usługę na Pani rzecz i wszystkie uprawnienia z tym związane wynikające z Kodeksu cywilnego.
  4. Korzyści Klienta wynikające z zawarcia Transakcji Premii są wielowątkowe - otrzymane wynagrodzenie, wzmocnienie relacji z kontrahentem, wzmocnienie stabilności łańcucha dostaw, tj. mniejsze ryzyko zerwanie relacji między Klientem a jego kontrahentami, zmniejszenie rotacji kontrahentów. Klient uzyskuje wynagrodzenie z tytułu Transakcji Premii za koszt i wysiłek poniesiony z jej przeprowadzeniem m.in. za to, że zorganizował możliwość dostępu do Platformy oraz środki finansowe pozwalające na zapłatę w nowym terminie, za utracone korzyści/koszt pieniądza w czasie (mógł te środki finansowe przeznaczyć na działalność inwestycyjną), za pracochłonność po jego stronie związaną z wykonaniem wszystkich czynności, które składają się na Transakcję Premii.
  5. Pani obowiązkiem w związku z Transakcją Premii będzie wypłata wynagrodzenia z tytułu usługi nabytej od Klienta w ramach Transakcji Premii.
  6. W związku z Transakcją Premii będą przysługiwały Pani takie prawa jak uzyskanie pełnego dostępu do Platformy oraz uzyskanie gwarancji wykonania zapłaty przez Klienta za wystawione przez Panią faktury w nowym terminie.
  7. Pani korzyści wynikające z Transakcji Premii będą wielowątkowe, począwszy od dostępu do systemu informatycznego, na którym będzie zgromadzona dokumentacja z Klientem wynikająca z Transakcji Premii, po zagwarantowanie otrzymania zapłaty oraz szybsze otrzymanie zapłaty za Pani faktury, a więc szybszy dostęp do środków finansowych. W okresie wysokiej inflacji oraz niepewności ekonomicznej, usługa świadczona przez Klienta zapewni Pani możliwość uzyskania większej kontroli nad przepływami finansowymi w firmie, ponieważ skróci okres oczekiwania na płatności. Dzięki Transakcji Premii, będzie Pani miała zapewnione utrzymanie płynności finansowej, która jest istotnym czynnikiem w działalności gospodarczej i może przełożyć się na Pani wypłacalność wobec wierzycieli. Dodatkowo, Transakcja Premii jest atrakcyjniejsza dla Pani pod kątem finansowym i operacyjnym od faktoringu.

7) „Na jaki okres planuje Pani zawrzeć Transakcję Premii objętą wnioskiem?”

Odpowiedź:Okres realizacji Transakcji Premii będzie zależał od potrzeb w danym momencie - Transakcja Premii daje Pani tę elastyczność, że to Pani decyduje o ile czasu skraca termin płatności Pani faktury, więc wszystko będzie zależeć od Pani bieżącej sytuacji finansowej i płynności. Jako że Klient chce z Panią rozliczać się z 45-dniowym terminem płatności, możliwość skorzystania z Transakcji Premii będzie dla Pani szczególnie ważna w okolicach terminów płatności zobowiązań podatkowych. Co ważne, nie ma Pani obowiązku zawierania Transakcji Premii.

8) „W jaki sposób będzie Pani wraz z Klientem uzgadniać wysokość Premii?”

Odpowiedź:Wysokość Premii będzie uzgadniana na Platformie. Razem z Klientem będzie Pani mogła za pomocą narzędzia do negocjowania w ramach dostępnych limitów ustalić wysokość Premii.

9) Od czego konkretnie będzie uzależniona wysokość wypłaconej Premii?”

Wysokość wypłacanej Premii będzie uzgadniana z Klientem za pomocą Platformy. Z tego co udało się Pani ustalić, może ona zależeć m.in. od kosztu pozyskania kapitału przez Klienta. To Klient będzie wychodził z inicjatywą zawarcia Transakcji Premii oraz wysokości Premii. Wysokość Premii będzie mogła podlegać negocjacjom. Propozycja Klienta będzie zależała od jego możliwości pozyskania kapitału i kosztu pozyskania takiego kapitału.

10) „Jaki zamierza Pani wyznaczyć termin płatności faktur za usługi informatyczne świadczone na rzecz Klienta, o którym mowa we wniosku?”

Odpowiedź: Termin płatności faktur za usługi informatyczne świadczone na rzecz Klienta to 45 dni.

11) „Co oznacza: „(…) Negocjowanie i ustalenie nowego terminu płatności faktur (…)”? Czy dotyczy skrócenia terminu płatności faktur czy odroczenia terminu ich płatności?”

Odpowiedź: Nowy termin płatności może oznaczać skrócenie terminu płatności faktury.

12) „Za jakie okresy będzie wypłacana Premia, tj. miesięczne, kwartalne, roczne?

Odpowiedź: W zależności od ustaleń z Klientem, Premia może być wypłacana w trakcie miesiąca, zależnie od momentu zawarcia Transakcji Premii.

13) „Do wykonywania jakich czynności będzie wykorzystywała Pani Transakcję Premii, o której mowa we wniosku (…)?”

Odpowiedź: Transakcja Premii będzie bezpośrednio związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Pytania

1)Czy w tak opisanym zdarzeniu przyszłym Podatnik będzie zobowiązany do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej usługę informatyczną świadczoną na rzecz Klienta?

2)Czy Podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Klienta (z tytułu Transakcji Premii)?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Podatnik nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej usługę informatyczną świadczoną na rzecz Klienta.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Podstawą opodatkowania za świadczoną usługę jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od usługobiorcy, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez podatnika (art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 29a ust. 7 Ustawy o VAT podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,

2)udzielonych usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży,

3)otrzymanych od usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Dodatkowo, w świetle art. 29a ust. 10 Ustawy o VAT podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen,

2)wartość zwróconych towarów i opakowań,

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło,

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT fakturę korygującą wystawia się w przypadku, gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku uległa zmianie.

Zdaniem Wnioskodawcy Premia płacona na rzecz Klienta z tytułu Transakcji Premii nie będzie stanowić obniżki ceny w formie rabatu z tytułu usługi informatycznej świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta, ani z tytułu wcześniejszej spłaty, ani obniżki uwzględnionej w momencie sprzedaży, ani obniżki udzielonej po dokonaniu sprzedaży (wykonaniu usługi informatycznej).

Transakcja Premii będzie osobną usługą świadczoną przez Klienta na rzecz Podatnika. Klient w ramach Transakcji Premii będzie wykonywał m.in. następujące czynności:

udzieli Wnioskodawcy pełnego dostępu do platformy internetowej,

zabezpieczy i zagwarantuje środki finansowe pozwalające na dokonanie terminowej płatności za usługi informatyczne nabyte od Wnioskodawcy.

Pomimo, że usługa świadczona przez Klienta w ramach Transakcji Premii na rzecz Podatnika polegająca na udostępnieniu Dostawcy możliwości korzystania z Platformy oraz zabezpieczeniu środków finansowych będzie skutkowała poprawą płynności finansowej Wnioskodawcy, to nie oznacza, że usługa taka powinna być traktowana jako rabat w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Pomiędzy Podatnikiem i Klientem zaistnieje bowiem stosunek prawny z tytułu Transakcji Premii, w oparciu o który Klient nabywając usługę informatyczną od Podatnika, uzyskuje wynagrodzenie (Premię) przede wszystkim za realizację przez Klienta takich czynności na rzecz Wnioskodawcy jak dostęp do Platformy oraz zabezpieczenie i zagwarantowanie odpowiedniego limitu środków finansowych.

Dla Wnioskodawcy bardzo istotny będzie fakt, że Klient będzie zobowiązany do zabezpieczenia swoich środków finansowych dla Wnioskodawcy i ryzyko przeznaczenia tych środków przez Klienta na inne cele niż zapłata za fakturę (faktury) wystawione przez Wnioskodawcę będzie znikome. To bowiem pozwoli Wnioskodawcy na planowanie i bezpieczne prowadzenia swojej działalności oraz świadczenie usług. Ponadto, nie można uznać, aby uzgodnienie wysokości Premii w ramach Transakcji Premii już po wykonaniu usług przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta było obniżką uwzględnioną w momencie sprzedaży usługi na rzecz Klienta. Transakcja Premii będzie bowiem zawarta już po wykonaniu usługi przez Podatnika na rzecz Klienta. Transakcja Premii będzie inicjatywą Klienta, to od jego bowiem działania będzie zależało, czy Wnioskodawcy zostanie zaproponowana Transakcja Premii.

W przypadku zaś tradycyjnego rabatu (obniżki ceny) to standardowo wykonujący dostawę towarów lub świadczący usługę występuje z ofertą zawarcia rabatu (obniżki ceny). Skutek biznesowy Transakcji Premii dla Podatnika będzie podobny w skutkach jak w przypadku faktoringu - zapewnienie płynności finansowej Wnioskodawcy. W ramach Transakcji Premii Wnioskodawca otrzyma bowiem kwotę wynikającą z wystawionej wcześniej faktury w zamian za zapłatę umówionej Premii (odnosząc do faktoringu prowizji faktoringowej). W ramach Transakcji Premii będzie istniał związek pomiędzy wypłatą należności (Premia), a otrzymaniem świadczenia wzajemnego (w szczególności dostępu do Platformy, zabezpieczeniu limitu środków finansowych). Będzie to osobna usługa wykonana przez Klienta na rzecz Podatnika, a nie zmniejszenie wysokości wynagrodzenia za usługę wykonaną przez Wnioskodawcę.

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2012 r. (sygn. I FSK 273/12) stwierdzono, że: „Przyjmuje się także, iż aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem musi być bezpośredni, co oznacza, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Mając powyższe na względzie Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w przypadku jeżeli pomiędzy podmiotami istnieje stosunek prawny, na podstawie którego nabywca dokonuje zakupów u dostawcy, uzyskując premię nie tylko za określoną przez dostawcę wysokość obrotów, lecz także za realizację przez nabywcę na rzecz dostawcy innych czynności (np. marketingowych, serwisowych, szkoleniowych), wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem przez nabywcę na rzecz dostawcy odrębnej usługi, wynagradzanej przez dostawcę stosowną premią pieniężną, która powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W świetle przedstawionego stanu faktycznego sprawy uznać należy, że czynności jakie wykonuje wnioskodawca na rzecz kontrahenta dokonującego dostawy w sposób jednoznaczny związane są z otrzymanym przez niego wynagrodzeniem. Nawet jeżeli wysokość tego wynagrodzenia powiązana jest z osiąganymi obrotami z tytułu sprzedaży, to zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego sposób kalkulacji tego wynagrodzenia pozostaje bez znaczenia dla rozpatrywanej sprawy. Czynności bowiem wykonywane przez skarżącą w zakresie przedstawionym powyżej stanowią świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a wypłacana z tego tytułu kwota stanowi wynagrodzenie za te usługi”.

Takie stanowisko wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny znajduje zastosowanie również do Transakcji Premii. Premia będzie płacona na rzecz Klienta za m.in. takie czynności jak dostęp do Platformy, czy też zabezpieczenia i zagwarantowanie środków finansowych na zapłatę faktur za nabyte usługi. Premia nie powinna być zatem klasyfikowana jako rabat, obniżenie ceny za usługę wykonaną przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta. Są to bowiem dwie osobne usługi i nie powinny być łączone w jedną. Stanowisko takie w podobnej sprawie zostało wyrażone w Wiążącej Informacji Stawkowej z dnia 23 lutego 2021 r., nr 0112-KDSL1-1.450.722.2020.5.SJ ....., w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że: „W związku z powyższym, ponieważ przedmiotowa usługa Transakcji Premii klasyfikowana jest do działu PKWiU 82, dla którego ustawodawca, w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, nie przewidział obniżonej stawki podatku, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i ust. 1a ustawy.”

W jednej z interpretacji dotyczących Transakcji Premii (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lutego 2022 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.578.2021.2.DS) podkreślono, że: „obowiązek podatkowy z tytułu Transakcji Premii powstanie z chwilą wykonania usługi, tj. w momencie, w którym obie strony zaakceptują warunki Transakcji Premii na Platformie oraz Spółka dokona płatności”. Powyższe dokumenty zostały przedstawione Wnioskodawcy przez Klienta, na podstawie których Klient traktuje Transakcję Premii jako usługę opodatkowaną VAT w wysokości 23%.

Powyższe oznacza, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej określił, w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu Transakcji Premii jako osobnej usługi. W wymienionych powyżej dokumentach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie miał wątpliwości co do istnienia usługi wykonywanej przez klienta na rzecz dostawcy, tj. usługi składającej się m.in. z takich czynności jak: udzielenie dostępu do platformy internetowej, zabezpieczenie i zagwarantowanie limitu środków finansowych pozwalających na terminowe płatności, ustalenie nowego terminu zapłaty za fakturę wystawioną przez dostawcę. Usługa w Transakcji Premii składa się bowiem z wielu czynności, a nie tylko z wykonania przyspieszonej płatności za fakturę. Zatem wykonanie przyspieszonej płatności będzie tylko jednym z elementów danej usługi, a Klient nie będzie otrzymywał rabatu z tytułu nabytej od Podatnika usługi. Wnioskodawca zaś zawierając Transakcję Premii nie udzieli rabatu, nie obniży ceny za swoje usługi dla Klienta.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zmniejszenia podstawy opodatkowania wykonanej przez niego usługi oraz wystawienia faktury korygującej.

Ad 2.

Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Klienta z tytułu Transakcji Premii.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 Ustawy o VAT), jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10b pkt 1 Ustawy o VAT).

Transakcja Premii świadczona przez Klienta na rzecz Wnioskodawcy będzie związana z działalnością gospodarczą wykonywaną przez Wnioskodawcę i będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. W oparciu o Transakcję Premii Wnioskodawca będzie mieć zagwarantowane środki pieniężne i pewność, że otrzyma zapłatę za swoje faktury. To pozwoli Wnioskodawcy na planowanie i bezpieczne prowadzenia swojej działalności oraz świadczenie usług informatycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, pod kątem biznesowym można próbować porównać Transakcję Premii do faktoringu. Wnioskodawca otrzyma bowiem zapłatę za swoje usługi, a otrzymanie płatności w nowym umówionym terminie (szybszym niż pierwotnie ustalony z Klientem) pozwoli na dokonywanie płatności ciążących na Wnioskodawcy.

W przypadku usług faktoringowych, zgodnie z prezentowanym podejściem przez organy podatkowe podatnikowi nabywającemu usługi faktoringowe przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

Przykładowo takie stanowisko zostało przedstawione w interpretacji z dnia 8 listopada 2019 r., nr 0112-KDIL2-2.4012.481.2019.1.JK: „Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynagrodzenie Faktora”.

Mając na uwadze, że Klient z tytułu Transakcji Premii wystawi na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT, faktura ta będzie stanowiła dla Wnioskodawcy podstawę do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tej faktury na zasadach ogólnych. W związku z tym, że Podatnik będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, będzie świadczyć usługi informatyczne opodatkowane stawką VAT w wysokości 23% oraz nie będzie rozliczać się współczynnikiem VAT, cała kwota podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych od Klienta z tytułu Transakcji Premii będzie stanowiła kwotę podatku VAT naliczonego i Wnioskodawca będzie uprawniony od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Klienta z tytułu Transakcji Premii w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma faktury.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.).

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na mocy art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Kwestie wystawiania faktur korygujących reguluje art. 106j ustawy. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony)

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Oznacza to, że premia pieniężna, w zależności od okoliczności faktycznych, może być różnie klasyfikowana na gruncie podatku VAT.

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że ani w Dyrektywie 2006/112/WE Rady, ani też w ustawie prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna” czy też „rabat”. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych, rabatów) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.

Przyjmując za „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” – to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi.

Z kolei zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Rozróżnia się przy tym rabaty na te przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast, jeżeli udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia podstawy opodatkowania (rabat potransakcyjny), wówczas czynność ta wymaga wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość towarów (zgodnie z art. 106j ustawy). Jednakże możliwe jest wystawienie faktury korygującej wyłącznie w sytuacji udzielenia rabatu bezpośredniemu nabywcy towarów i usług.

Premia pieniężna może również stanowić wynagrodzenie w zamian za świadczenie usług.

Pojęcie „świadczenia usług” ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – niebędące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieuczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Wobec tego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Niemniej dla kwalifikacji danego świadczenia jako usługi podlegającej opodatkowaniu VAT niezbędne jest, aby:

1.świadczenie wykonywane było w ramach umowy zobowiązaniowej,

2.jedna ze stron takiej umowy była beneficjentem świadczenia,

3.wskutek wykonania świadczenia podmiot odniósł korzyść o charakterze majątkowym,

4.świadczenie miało charakter odpłatny,

5.istniał związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności o charakterze bezpośrednim i na tyle wyraźnym, aby można było stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Z okoliczności sprawy wynika, że w związku z nowym zawodem testera oprogramowania, zamierza Pani wznowić prowadzoną działalność gospodarczą i zmienić rodzaj przeważającej działalności gospodarczej na usługi informatyczne. Usługi informatyczne, które będą świadczone przez Panią, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. Z tytułu świadczonych usług informatycznych będzie Pani wystawiała faktury VAT. Nie planuje Pani świadczenia innych usług, które są obecnie wpisane w CEIDG takich jak: działalność agentów ubezpieczeniowych, czy też pozostała finansowa działalność usługowa. W związku z tym nie będzie Pani rozliczała się według tzw. współczynnika VAT, ponieważ wszystkie usługi świadczone przez Panią będą podlegały opodatkowaniu VAT według stawki 23%. W związku z planowanym wznowieniem działalności gospodarczej będzie Pani podatnikiem VAT czynnym.

Rozważa Pani rozpoczęcie współpracy w zakresie działalności związanej z oprogramowaniem z kilkoma podmiotami. Jeden z przyszłych Pani klientów (dalej: „Klient”), z którym Pani chciałaby rozpocząć współpracę, zaproponował Pani uczestniczenie w transakcji Premii (dalej: „Transakcja Premii”) za pomocą specjalnej platformy internetowej (dalej: „Platforma”) zarządzanej przez zewnętrznego operatora. Platforma ma za zadanie ułatwianie komunikacji i zdalne zawieranie porozumień biznesowych między przedsiębiorcami.

To Klient zawiera umowę z operatorem Platformy. Operator Platformy nawiązuje bezpośrednią współpracę z dużymi lub średniej wielkości podmiotami, które mają wielu kontrahentów. Podmioty te płacą wynagrodzenie dla Operatora Platformy z tytułu korzystania z Platformy oraz innych usług świadczonych przez Operatora. Operator Platformy w zamian za wynagrodzenie od klientów m.in. konfiguruje Platformę według zapotrzebowania klientów, wdraża dedykowane funkcjonalności, zapewnia usługę wsparcia technicznego. Po udostępnieniu platformy przez Operatora Klient zaprasza na nią swoich Kontrahentów. Usługa Operatora Platformy jest skierowana do innego kręgu podmiotów, niż Pani.

W ramach Transakcji Premii Klient będzie zobowiązany do wykonania na Pani rzecz m.in. następujących czynności:

a)Udzielenie Pani pełnego dostępu do platformy internetowej,

b)Zabezpieczenie i zagwarantowanie środków finansowych pozwalających na dokonanie terminowej płatności za usługi informatyczne świadczone przez Panią na rzecz Klienta.

Do zawarcia Transakcji Premii wymagane jest podjęcie następujących czynności i kroków:

a)Udzielenie Pani przez Klienta pełnego dostępu do platformy internetowej,

b)Zabezpieczenie i zagwarantowanie środków finansowych pozwalających na dokonanie terminowej płatności za usługi informatyczne świadczone przez Panią na rzecz Klienta,

c)Zaproponowanie Pani przez Klienta nowego terminu płatności faktur wystawionych przez Panią oraz wynagrodzenia (dalej: „Premia”) za usługę świadczoną przez Klienta na Pani rzecz,

d)Negocjowanie i ustalenie nowego terminu płatności faktur wystawionych przez Panią oraz zobowiązanie się do dokonania płatności za faktury wystawione przez Panią w nowym ustalonym terminie,

e)Dokonanie zapłaty za fakturę wystawioną przez Panią.

Z tytułu zawartej Transakcji Premii (usługi świadczonej przez Klienta na Pani rzecz), Pani będzie zobowiązana do zapłaty Klientowi kwoty uzgodnionego wynagrodzenia (Premii). Wysokość Premii będzie każdorazowo ustalana przez Klienta i Panią na Platformie. Pani otrzyma od Klienta faktury VAT ze stawką VAT 23% na kwotę wynagrodzenia Klienta (Premii).

W ramach Transakcji Premii usługa świadczona przez Klienta na Pani rzecz zapewni Pani możliwość uzyskania większej kontroli nad przepływami finansowymi w firmie, ponieważ skróci okres oczekiwania na płatności oraz ułatwi komunikację poprzez nowoczesne narzędzie, jakim jest Platforma.

W związku z koniecznością wcześniejszego zabezpieczenia środków finansowych na zapłatę faktur wystawionych przez Panią na rzecz Klienta, Pani razem z Klientem będzie negocjować na Platformie wysokość Premii oraz nowy okres płatności za wystawione faktury.

Udzielenie pełnego dostępu oznacza dostęp do wszystkich funkcjonalności Platformy, w tym niedostępnych dla podmiotów, które nie zawarły Transakcji Premii - modułu raportów oraz zestawienia zawartych Transakcji Premii.

Klient zobowiązuje się do udzielenia Pani pełnego dostępu do Platformy, zabezpieczenia i zagwarantowania limitu środków finansowych niezbędnych do wykonania płatności za fakturę/faktury w nowym terminie płatności, dokonania płatności za wystawione przez Panią faktury w nowym ustalonym terminie.

Dzięki Transakcji Premii Klient otrzyma od Pani wynagrodzenie za świadczoną usługę na Pani rzecz i wszystkie uprawnienia z tym związane wynikające z Kodeksu cywilnego.

Korzyści Klienta wynikające z zawarcia Transakcji Premii są wielowątkowe - otrzymane wynagrodzenie, wzmocnienie relacji z kontrahentem, wzmocnienie stabilności łańcucha dostaw, tj. mniejsze ryzyko zerwanie relacji między Klientem a jego kontrahentami, zmniejszenie rotacji kontrahentów. Klient uzyskuje wynagrodzenie z tytułu Transakcji Premii za koszt i wysiłek poniesiony z jej przeprowadzeniem m.in. za to, że zorganizował możliwość dostępu do Platformy oraz środki finansowe pozwalające na zapłatę w nowym terminie, za utracone korzyści/koszt pieniądza w czasie (mógł te środki finansowe przeznaczyć na działalność inwestycyjną), za pracochłonność po jego stronie związaną z wykonaniem wszystkich czynności, które składają się na Transakcję Premii.

Pani obowiązkiem w związku z Transakcją Premii będzie wypłata wynagrodzenia z tytułu usługi nabytej od Klienta w ramach Transakcji Premii.

Pani korzyści wynikające z Transakcji Premii będą wielowątkowe, począwszy od dostępu do systemu informatycznego, na którym będzie zgromadzona dokumentacja z Klientem wynikająca z Transakcji Premii, po zagwarantowanie otrzymania zapłaty oraz szybsze otrzymanie zapłaty za Pani faktury, a więc szybszy dostęp do środków finansowych.

Okres realizacji Transakcji Premii będzie zależał od potrzeb w danym momencie - Transakcja Premii daje Pani tę elastyczność, że to Pani decyduję o ile czasu skraca Pani termin płatności Pani faktury, więc wszystko będzie zależeć od Pani bieżącej sytuacji finansowej i płynności. Jako że Klient chce z Panią rozliczać się z 45 dniowym terminem płatności, możliwość skorzystania z Transakcji Premii będzie dla Pani szczególnie ważna w okolicach terminów płatności zobowiązań podatkowych.

Wysokość Premii będzie uzgadniana na Platformie. Razem z Klientem będzie Pani mogła za pomocą narzędzia do negocjowania w ramach dostępnych limitów ustalić wysokość Premii. Może ona zależeć m.in. od kosztu pozyskania kapitału przez Klienta. To Klient będzie wychodził z inicjatywą zawarcia Transakcji Premii oraz wysokości Premii. Wysokość Premii będzie mogła podlegać negocjacjom. Propozycja Klienta będzie zależała od jego możliwości pozyskania kapitału i kosztu pozyskania takiego kapitału.

Jak wynika z opisu sprawy, będzie Pani świadczyła usługi informatyczne dotyczące oprogramowania na rzecz Klienta, o którym mowa we wniosku. Ww. usługi informatyczne- jak Pani podała - podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. Z tytułu świadczonych usług informatycznych będzie Pani wystawiała faktury VAT.

Natomiast ww. Klient - jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy - będzie świadczył na Pani rzecz usługę Transakcji Premii polegającą na udzieleniu Pani pełnego dostępu do Platformy, zabezpieczeniu i zagwarantowaniu limitu środków finansowych niezbędnych do wykonania płatności za fakturę/faktury w nowym terminie płatności, dokonania płatności za wystawione przez Panią faktury w nowym ustalonym terminie. W ramach Transakcji Premii będzie istniał związek pomiędzy wypłatą należności (Premia), a otrzymaniem świadczenia wzajemnego (w szczególności dostępu do Platformy, zabezpieczeniu limitu środków finansowych). Zatem będzie to osobna usługa wykonana przez Klienta na Pani rzecz, a nie zmniejszenie wysokości wynagrodzenia za usługę informatyczną wykonaną przez Panią.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że wynagrodzenie (Premia) płacone przez Panią na rzecz Klienta w związku z Transakcją Premii - jak wynika z okoliczności sprawy - w żaden sposób nie będzie wpływało na cenę świadczonych przez Panią usług informatycznych. Ww. Premia nie będzie bowiem obniżała ceny świadczonych przez Panią usług informatycznych.

Tym samym ww. wynagrodzenie (Premia) płacone przez Panią z tytułu Transakcji Premii nie będzie stanowiło rabatu obniżającego cenę świadczonych przez Panią usług informatycznych w myśl art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy. Ww. wynagrodzenie, tj. Premia stanowi bowiem wynagrodzenie za odrębną usługę świadczoną przez Klienta na Pani rzecz.

Zatem w związku z Transakcją Premii nie będzie Pani zobowiązana do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej usługę informatyczną świadczoną przez Panią na rzecz Klienta, zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym Pani stanowisku w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 2 wniosku, wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazała Pani w opisie sprawy, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie świadczenia usług informatycznych, będzie Pani podatnikiem VAT czynnym. Transakcja Premii - jak Pani podała - będzie bezpośrednio związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Za ww. Transakcję Premii otrzyma Pani od Klienta faktury ze stawką VAT 23%.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Jak Pani podała - będzie Pani podatnikiem VAT czynnym oraz Transakcja Premii będzie wykorzystana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Klienta dotyczącej Transakcji Premii. Przy czym prawo to będzie przysługiwać, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Pani w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Pani zapytania. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla Klienta świadczącego usługę Transakcji Premii, o której mowa we wniosku.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Panią opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00