Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.142.2023.1.MKA
Opodatkowanie podatkiem VAT wynagrodzenia dodatkowego, prawa do odliczenia z faktur wystawionych przez Współpracowników, oraz powstania obowiązku podatkowego.
Interpretacja indywidualna –stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
‒określenia, czy rozliczenie Programu ze Współpracownikami polegające na wypłacie Wynagrodzenia Dodatkowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy,
‒prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Współpracowników Spółki, dokumentujących rozliczenie Wynagrodzenia Dodatkowego,
‒określenia, czy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Spółkę, wynikającego z wystawionych przez Współpracowników faktur dokumentujących rozliczenie Dodatkowego Wynagrodzenia, powstanie w miesiącu, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. w miesiącu, w którym nastąpi Dzień Zamknięcia, nie wcześniej niż po otrzymaniu faktury od Współpracownika.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług (dalej: „VAT”). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie szeroko rozumianych usług informatycznych.
W celu prowadzenia działalności w ww. zakresie Spółka korzysta z usług świadczonych przez zewnętrznych usługodawców, z którymi współpracuje w ramach stałych umów współpracy – (dalej łącznie odpowiednio: „Umowy” i „Współpracownicy”).
Współpracownikami są przede wszystkim osoby fizyczne (przedsiębiorcy) prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce i będące podatnikami VAT. Są to w szczególności programiści i informatycy.
Usługi świadczone przez Współpracowników obejmują przede wszystkim rozwój oprogramowania i powiązane usługi informatyczne.
Usługi świadczone przez Współpracowników mogą także obejmować dodatkowe zadania, zlecane im przez Spółkę zgodnie z umowami o współpracy w poszczególnych okresach rozliczeniowych.
Wszystkie usługi świadczone przez Współpracowników stanowią usługi opodatkowane VAT (nie zaś zwolnione z VAT). Spółka wskazuje, że jeden ze Współpracowników korzysta ze zwolnienia podmiotowego od VAT - pytania zadane w ramach niniejszego wniosku nie dotyczą tego Współpracownika.
Wykonywane usługi na rzecz Spółki, Współpracownicy rozliczają poprzez wystawianie faktur za miesięczne okresy rozliczeniowe (zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT faktury wystawiane są w terminie do 15 - go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Współpracownik wykona usługi na rzecz Spółki). Wynagrodzenie za świadczone usługi ustalone jest w formie ryczałtowej lub według rozliczenia rzeczywiście wykonanych usług.
Zapłata za usługi świadczone przez Współpracowników następuje w terminie płatności wskazanym na fakturze. Współpracownicy nie otrzymują wynagrodzenia przed wykonaniem usług (np. w formie przedpłat, zaliczek, zadatków, rat). Wynagrodzenie wypłacane jest wyłącznie po wykonaniu usług i otrzymaniu przez Spółkę dokumentujących je faktur za dany okres rozliczeniowy. W przypadku niektórych Współpracowników wymagane są dalej idące informacje pozwalające na ustalenie wynagrodzenia (np. wykaz wykonanych prac programistycznych).
Usługi nabywane przez Spółkę od Współpracowników wykorzystywane są włącznie do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT (tj. do świadczenia usług na rzecz klientów Wnioskodawcy lub rozwoju przyszłych usług lub produktów informatycznych przeznaczonych do świadczenia lub sprzedaży podmiotom trzecim).
Spółka planuje wprowadzić program motywacyjny (dalej: „Program”) dla Współpracowników niebędących założycielami ani wspólnikami Spółki (dalej również:„Beneficjenci Programu”).
Program zostanie wprowadzony w celu stworzenia dla kluczowych Współpracowników Spółki dodatkowej motywacji do rozwoju współpracy ze Spółką, w postaci umożliwienia Beneficjentom Programu, po ziszczeniu się określonych warunków, uczestnictwa we wzroście wartości Spółki, w formie otrzymania dodatkowego wynagrodzenia pieniężnego (dalej: „Wynagrodzenie Dodatkowe”).
Główną intencją w zakresie wprowadzenia Programu było zmotywowanie kluczowych Współpracowników Spółki do rzetelnego i efektywnego wykonywania zlecanych usług, tj. tak, aby realizowane zadania powodowały rozwój Spółki oraz poszerzenie bazy klienckiej. Kluczowi Współpracownicy, realizując określone zadania przyczyniają się do wzrostu rentowności, a w konsekwencji - do wzrostu wartości Spółki. Dodatkowo Program ma motywować jego Beneficjentów do podejmowania nowych inicjatyw, co w konsekwencji wpływa pozytywnie na wzrost potencjału przychodowego Spółki.
Ponadto, ze względu na finansowe uwarunkowania Programu (wypłata Wynagrodzenia Dodatkowego ma nastąpić dopiero w przyszłości) Program będzie miał na celu zachęcić do kontynuowania współpracy ze Spółką w dłuższym okresie, zapewniając tym samym Spółce dostęp do zasobów wiedzy, doświadczeń i umiejętności, kluczowych dla jej dalszego rozwoju.
Uczestnictwo w Programie pozwala tym samym na zabezpieczenie interesów Spółki w zakresie stałości współpracy z danym Beneficjentem Programu, świadczącym usługi niezbędne dla funkcjonowania i rozwoju Spółki. Długofalowe związanie danego usługodawcy ze Spółką ma także na celu ograniczenie ryzyka prowadzenia przez niego działalności konkurencyjnej wobec Spółki, a w konsekwencji - zabezpieczenie źródeł przychodów Wnioskodawcy.
W ramach Programu, z poszczególnymi Beneficjentami zostaną zawarte aneksy do Umów (dalej: „Aneksy”), na podstawie których Beneficjenci uzyskają prawo do wypłaty Wynagrodzenia Dodatkowego po ziszczeniu się określonych warunków.
Podstawowym warunkiem koniecznym dla nabycia prawa do wypłaty Wynagrodzenia Dodatkowego jest osiągnięcie przez Spółkę wyceny rynkowej na określonym poziomie - nie niższym niż poziom wskazany w Aneksach.
Dodatkowo, aby Beneficjenci nabyli prawo do wypłaty Wynagrodzenia Dodatkowego, konieczne będzie ziszczenie się jednego z poniższych warunków:
‒wszystkie lub określona istotna część udziałów Spółki zostanie sprzedana przez wszystkich lub niektórych aktualnych wspólników Spółki na rzecz podmiotu trzeciego (inwestora), przy czym inwestorem może być także jeden lub niektórzy z aktualnych wspólników Spółki (share deal),
‒zostanie dokonana innego rodzaju transakcja o podobnych skutkach.
Wysokość Wynagrodzenia Dodatkowego, który zostanie przyznany każdemu Beneficjentowi, zostanie określony w Aneksach jako maksymalny procent tzw. Puli (dalej: „Pula”), która będzie łączną ceną należną z tytułu sprzedaży określonej liczby udziałów Spółki i której wysokość zostanie ustalona dopiero w Dniu Zamknięcia. W ten sposób Wynagrodzenie Dodatkowe uzależnione zostanie od sukcesu rynkowego Spółki, do którego przyczynili się Beneficjenci. Aneksy wskazują, że uzyskanie Wynagrodzenia Dodatkowego warunkowane jest w szczególności od spełnienia poniższych warunków:
‒nadejdzie tzw. Dzień Zamknięcia, co oznacza dzień przejścia tytułu prawnego do udziałów Spółki sprzedawanych w ramach transakcji opisanej powyżej;
‒w Dniu Zamknięcia Beneficjent nabył i zachował prawo do co najmniej jednej transzy Wynagrodzenia Dodatkowego;
‒Beneficjent nie dopuścił się naruszenia obowiązków wynikających z Umowy, Aneksu lub przepisów prawa.
Dopóki powyższe warunki nie zostaną spełnione łącznie, wierzytelność o wypłatę Wynagrodzenia Dodatkowego nie powstaje, a Beneficjent nie może domagać się wypłaty Wynagrodzenia Dodatkowego w jakimkolwiek zakresie.
Prawo do Wynagrodzenia Dodatkowego nabywane będzie przez Beneficjentów Programu sukcesywnie, w transzach w okresie „zawieszenia”, trwającym 5 lat (tj. tzw. Vesting), na zasadach i po spełnieniu warunków określonych w Aneksie. Gdyby zaś Dzień Zamknięcia wystąpił przed upływem okresu Vestingu wówczas nastąpi przyspieszone nabycie przez Wykonawcę wszystkich pozostałych do nabycia transz Wynagrodzenia Dodatkowego.
Zgodnie z treścią Aneksów:
‒Wynagrodzenie Dodatkowe będzie podlegać proporcjonalnej redukcji w przypadku, gdy w okresie Vestingu Beneficjent nie będzie świadczył usług na oczekiwanym poziomie (np. z powodu choroby) ponad określoną liczbę dni.
‒W przypadku ustania Umowy (niezależnie od przyczyn i trybu) przed upływem daty nabycia prawa do 1. transzy Wynagrodzenia Dodatkowego Beneficjent traci prawo do Wynagrodzenia Dodatkowego w całości.
‒W przypadku ustania Umowy po upływie daty nabycia prawa do 1. transzy Wynagrodzenia Dodatkowego Beneficjent zachowuje prawo do transz Wynagrodzenia Dodatkowego nabytych do dnia ustania umowy, pod warunkiem, że umowa ustała wskutek (i) wypowiedzenia lub rozwiązania przez Spółkę z przyczyn nieleżących po stronie Beneficjenta (ii) wypowiedzenia lub rozwiązania przez Beneficjenta z przyczyn leżących wyłącznie po stronie Spółki, (iii) porozumienia stron (o ile strony nie ustalą inaczej w porozumieniu).
‒Beneficjent nie może przenosić swoich praw lub obowiązków wynikających z Aneksu, w szczególności prawa do wypłaty Wynagrodzenia Dodatkowego lub jego części, na jakiekolwiek inne podmioty.
‒Beneficjent jest zobowiązany do pokrycia wszelkich zobowiązań publicznoprawnych, w tym w szczególności podatków, których obowiązek zapłaty jest związany z Wynagrodzeniem Dodatkowym należnym Beneficjentowi na podstawie Programu.
Zgodnie z postanowieniami zawartymi w Aneksie, Wynagrodzenie Dodatkowe przyznawane Beneficjentowi w ramach Programu stanowi dodatkowe wynagrodzenie Beneficjenta z tytułu wiążącego go ze Spółką stosunku prawnego. Wynagrodzenie Dodatkowe nie jest wypłacane Beneficjentom Programu za konkretne, dokonywane przez nich czynności. Otrzymanie Wynagrodzenia Dodatkowego jest formą bonusu za lojalną współpracę ze Spółką na przestrzeni lat, która przyczynia się do wzrostu przychodów Spółki, a które materializuje się dopiero w momencie spełnienia wszystkich przesłanek określonych w Aneksie.
Wypłata środków z tytułu rozliczenia Programu powinna nastąpić w ciągu 15 dni kalendarzowych od końca miesiąca, w którym nastąpił Dzień Zamknięcia.
Zgodnie z treścią Aneksu, kwota Wynagrodzenia Dodatkowego podlega wypłacie na rzecz Beneficjentów na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT.
Pytania
1.Czy opisane w opisie zdarzenia przyszłego rozliczenie Programu ze Współpracownikami polegające na wypłacie Wynagrodzenia Dodatkowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT?
2.Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Współpracowników Spółki, dokumentujących rozliczenie Wynagrodzenia Dodatkowego?
3.Czy prawo do odliczenia przez Spółkę naliczonego VAT wynikającego z wystawionych przez Współpracowników faktur dokumentujących rozliczenie Dodatkowego Wynagrodzenia, powstanie w miesiącu, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. w miesiącu, w którym nastąpi Dzień Zamknięcia, nie wcześniej niż po otrzymaniu faktury od Współpracownika?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.Rozliczenie Programu ze Współpracownikami polegające na wypłacie Wynagrodzenia Dodatkowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT.
2.Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Współpracowników, dokumentujących rozliczenie Wynagrodzenia Dodatkowego.
3.Prawo do odliczenia przez Spółkę naliczonego VAT wynikającego z wystawionych przez Współpracowników faktur dokumentujących rozliczenie Dodatkowego Wynagrodzenia, powstanie w miesiącu, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. w miesiącu, w którym nastąpi Dzień Zamknięcia, nie wcześniej niż po otrzymaniu faktury od Współpracownika.
Uzasadnienie:
Stanowisko w sprawie pytania nr 1
W ocenie Wnioskodawcy, rozliczenie Programu ze Współpracownikami polegające na wypłacie Wynagrodzenia Dodatkowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
W ocenie Spółki, środki pieniężne wypłacane na rzecz Współpracowników z tytułu rozliczenia Programu powinny być traktowane jako dodatkowe wynagrodzenie (premia/bonus) z tytułu zaangażowania Beneficjentów Programu w świadczenie usług na rzecz Spółki, co doprowadziło do osiągnięcia sukcesu w postaci wzrostu wartości Spółki (będącego celem Programu).
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.
Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą (por.m.dn. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach m.in.: Town&Country Factor Ltd C-498/99, Tolsma C-16/93, Hoge Raad C-154/80; oraz orzecznictwo polskich sądów administracyjnych, por.m.dn. wyrok NSA z 29 lutego 2012 r., sygn. I FSK 562/11), następujące przesłanki, spełnione łącznie, pozwalają uznać daną czynność za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT:
1.istnieje stosunek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;
2.wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy;
3.istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie usługobiorcy;
4.odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem;
5.istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
W sytuacji Spółki:
1.Spółkę i Współpracowników łączy odpowiedni stosunek prawny dotyczący świadczenia usług przez Współpracowników, tj. zarówno umowy główne B2B, jak i Aneksy dotyczące udziału w Programie;
2.dojdzie do faktycznej wypłaty Wynagrodzenia Dodatkowego przez Spółkę; samo Wynagrodzenie Dodatkowe stanowi natomiast w istocie dodatkową premię za usługi świadczone na rzecz Spółki;
3.istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie usługobiorcy - powstanie prawa do otrzymania Wynagrodzenia Dodatkowego jest bowiem związane ze wzrostem wartości Spółki, na który bezpośrednie lub pośrednie przełożenie mają usługi wykonywane przez kluczowych Współpracowników objętych Programem; do wypłaty Wynagrodzenia Dodatkowego nie doszłoby wówczas, gdy usługi określone w umowach o współpracy nie byłyby świadczone;
4.odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana VAT - Wynagrodzenie Dodatkowe wypłacane będzie w związku ze świadczeniem przez Współpracowników usług na rzecz Spółki (mających swoje oparcie w długoterminowych kontraktach B2B);
5.możliwe jest wyrażenie w pieniądzu dodatkowej wartości świadczeń na rzecz Spółki ze strony Współpracowników - jest to w istocie kwota Wynagrodzenia Dodatkowego, która wynikać będzie również z wyceny rynkowej Spółki jako jednego z warunków Wynagrodzenie Dodatkowe.
Należy podkreślić, że w świetle przepisów ustawy o VAT, dopuszczalne są wszelkie formy wynagrodzenia za usługi - w tym te uzależnione od spełnienia określonych warunków oraz których wysokość jest zależna od określonych mierników. Przepisy ustawy o VAT nie nakładają bowiem na podatników obostrzeń co do formy i sposobu ustalania wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług.
W analizowanym zdarzeniu przyszłym należy uznać, że na podstawie Umów oraz Aneksów Spółka oferuje Współpracownikowi w istocie:
- wynagrodzenie standardowe z tytułu zleconych do realizacji usług na rzecz Spółki w oparciu o kontrakt B2B oraz
- wynagrodzenie dodatkowe na zasadach i warunkach określonych w Programie.
Wypłatę Wynagrodzenia Dodatkowego o podobnym charakterze jak przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego uznał za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 lipca 2021 r. o nr 0112-KDIL1-1.4012.211.2021.2.AW wskazując, że „pomiędzy wynagrodzeniem wypłaconym Współpracownikom na podstawie Umowy, a usługą świadczoną przez Współpracowników istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym - kwoty te stanowią rzeczywiste dodatkowe wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego. Z okoliczności sprawy jednoznacznie wynika, że Współpracownikom z tytułu świadczenia usług, zgodnie z warunkami wynikającymi z Programu należne było dodatkowe wynagrodzenie. Otrzymane na podstawie Umowy wynagrodzenie jest zatem konsekwencją wykonania świadczenia przez Współpracowników - działających w ramach działalności gospodarczej w charakterze podatnika VAT - w sposób określony w Programie. Wynagrodzenie to jest należne za wykonanie tego świadczenia. (...) Tym samym, w przedmiotowej sprawie istnieje/będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami przez Współpracowników a wypłaconym im wynagrodzeniem, ponieważ przyznanie wynagrodzenia wynika/będzie wynikało że spełnienia przesłanek ustalonych w Umowie. Wobec powższego, otrzymane przez Współpracowników dodatkowe wynagrodzenie stanowi/będzie stanowiło wynagrodzenie za świadczone przez nich na rzecz Spółki usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, które podlegają/będą podlegać opodatkowaniu, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.”
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że Rozliczenie Programu ze Współpracownikami polegające na wypłacie Wynagrodzenia Dodatkowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Stanowisko w sprawie pytania nr 2
W ocenie Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wypłatę Wynagrodzenia Dodatkowego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi, zgodnie z ust. 2 powołanego przepisu, m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Należy zauważyć, że ustawodawca zastrzegł prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem:
- zaistnienia przesłanki pozytywnej (dotyczącej związku usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych) oraz
- niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
W szczególności, podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny dostawcy wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu lub była zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.
Jak Spółka wykazała w zakresie odpowiedzi na pytanie 1, w jej ocenie, w opisanym zdarzeniu przyszłym wypłata Wynagrodzenia Dodatkowego Współpracownikowi dokonywana będzie z tytułu odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegających opodatkowaniu VAT. Wynagrodzenie Dodatkowe będzie bowiem uiszczaną przez Spółkę dodatkową premią na rzecz Współpracowników, uzależnioną od ziszczenia się warunków wdrożonego Programu.
Wypłata wynagrodzenia w postaci Wynagrodzenia Dodatkowego podlegała będzie - zgodnie z art. 106b ustawy o VAT - udokumentowaniu w formie faktury. Jednocześnie, biorąc pod uwagę, że działania Współpracowników, za które wypłacane będzie Wynagrodzenie Dodatkowe, będą miały związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą (tj. z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych na rzecz kontrahentów Spółki), Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Współpracowników na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy o VAT.
Związek nabywanych usług z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Natomiast ze związkiem pośrednim mamy do czynienia wówczas, gdy ponoszone wydatki dotyczą całokształtu funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Działania Współpracowników wpływające na wzrost wartości przychodów Spółki zarówno pośrednio jak i bezpośrednio związane będą zatem z prowadzoną przez Spółkę działalnością podlegająca opodatkowaniu VAT.
Jak bowiem Spółka szczegółowo wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Program został wprowadzony w celu zmotywowania kluczowych Współpracowników do rzetelnego i efektywnego wykonywania zlecanych usług, tak aby realizowane zadania powodowały rozwój Spółki oraz wzrost przychodów i liczby klientów. Nabywane od Współpracowników usługi związane są ze sprzedażą oferowanych przez Spółkę produktów i usług (stanowiącą czynność opodatkowaną VAT), a dodatkowo zwiększają potencjał przychodowy Wnioskodawcy.
Wypłata Wynagrodzenia Dodatkowego zbliżona jest charakterem do wypłat tzw. success fee, a więc wynagrodzenia uzależnionego od uzyskanego rezultatu, którym w tym przypadku jest osiągniecie przez Spółkę określonej wyceny, która to wycena zostanie potwierdzona poprzez sprzedaż większości lub wszystkich udziałów Spółki (lub alternatywnie poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa Spółki lub podobną w skutkach transakcję).
Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 15 września 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 829/15), podatnicy mają prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury za dodatkowe wynagrodzenie pełnomocnika świadczącego usługi prawne.
Możliwość odliczenia podatku zawartego na fakturach dokumentujących success fee została także potwierdzona m.in. w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydanych przez:
‒Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 stycznia 2018 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.565.2017.1.KB (dotyczącej wynagrodzenia „success fee” w zakresie usług promocji towarów; Organ interpretacyjny potwierdził, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego występuje nawet wówczas, gdy wynagrodzenie za rezultat zostanie udokumentowane oddzielną fakturą);
‒Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 października 2016 r., sygn. IBPP2/4512-534/16-2/JJ (dotyczącej wynagrodzenia za sukces przy świadczeniu usług prawnych),
‒Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 3 grudnia 2015 r., sygn. IPTPP1/443-151/12-5/15/S/MW (dotyczącej wynagrodzenia za sukces przy świadczeniu usług prawnych).
Podsumowując przedstawione powyżej stanowisko, spełnione zostały wszystkie przewidziane w przepisach ustawy VAT przesłanki warunkujące odliczenie przez Spółkę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących Wynagrodzenie Dodatkowe.
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Współpracowników, dokumentujących rozliczenie Wynagrodzenia Dodatkowego.
Stanowisko w sprawie pytania nr 3.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponieważ w przypadku rozliczenia Wynagrodzenia Dodatkowego nie występują okoliczności wskazane w art. 19a ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 ani w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT (w szczególności w tym zakresie nie dochodzi i nie będzie dochodziło do wypłat zaliczek, przedpłat ani rat), podstawowa zasada nakazuje powiązać moment powstania obowiązku podatkowego z momentem zakończenia wykonywania usługi.
W przeciwieństwie do transakcji polegających na dostawie towarów, w odniesieniu do świadczenia usług nie ma w przepisach podatkowych jasnych wskazówek, co należało by rozumieć pod pojęciem wykonania usługi. Zazwyczaj przyjmuje się, że usługa została wykonana w momencie, w którym zrealizowano wszystkie czynności niezbędne do jej wykonania. Tymczasem w przypadku umowy rezultatu, choć świadczący wykonał już wszystkie czynności, usługa może zostać wykonana dopiero w przyszłości, w momencie osiągnięcia założonego celu. To strony umowy kształtują wzajemne stosunki i dysponują swobodą w określeniu, kiedy usługę uznają za wykonaną.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wynagrodzenia rozliczanego w oparciu o formułę określaną jako „success fee” (wynagrodzenie uzależnione od powodzenia pewnej operacji) za moment wykonania tej usługi należy uznać wystąpienie zdarzenia upoważniającego do naliczenia tego wynagrodzenia. Dopiero wówczas usługa jest wykonana, bo dopiero wówczas istnieją wszystkie elementy pozwalające na rozliczenie tej usługi.
Jak wskazał Wnioskodawca w uzasadnieniu swojego stanowiska w sprawie pytania nr 2, Dodatkowe Wynagrodzenie będzie miało charakter premii od sukcesu, przy czym sukces należy w tym przypadku rozumieć jako osiągnięcie przez Spółkę określonej wyceny, która to wycena zostanie potwierdzona poprzez sprzedaż większości lub wszystkich udziałów Spółki (lub alternatywnie poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa Spółki lub podobną w skutkach transakcję).
W przedmiotowej sprawie Dodatkowe Wynagrodzenie (success fee) wypłacane Beneficjentom będzie powiązane z określonym zachowaniem Współpracownika, bowiem wypłata Dodatkowego Wynagrodzenia nastąpi tylko pod warunkiem zaistnienia przewidzianych w Aneksie okoliczności, tzn. pod warunkiem, że świadczone przez Współpracownika okażą się na tyle skuteczne i efektywne, iż spowodują osiągnięcie założonych celów Spółki. Jeżeli określony w Aneksie rezultat nie zostanie osiągnięty, za te same usługi Współpracownika nie będzie przysługiwało mu Dodatkowe Wynagrodzenie.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym obowiązek podatkowy powstanie w momencie, w którym zostaną zrealizowane wszystkie przesłanki, od których zależy uzyskanie prawa do otrzymania Wynagrodzenia Dodatkowego.
Za uznaniem Dnia Zamknięcia jako dnia, w którym powstanie obowiązek podatkowy przemawia także fakt, że Dzień Zamknięcia będzie dniem, w którym kwota Dodatkowego Wynagrodzenia zostanie skonkretyzowana. Przed tą datą ostateczna cena nie będzie znana Spółce, a tym samym nie będzie możliwości określenia wysokości Puli, której procent będzie stanowiło Dodatkowe Wynagrodzenie. Ponadto, w przypadku rozwiązania umowy przed Dniem Zamknięcia (poza wyjątkami wskazanymi w Aneksie), Współpracownik co do zasady traci prawo do wypłaty Wynagrodzenia Dodatkowego.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy przyjęcie, że obowiązek podatkowy dotyczący Wynagrodzenia Dodatkowego powstał wcześniej uniemożliwiałoby Współpracownikowi prawidłowe opodatkowanie świadczonych przez siebie usług - do Dnia Zamknięcia nie będzie on bowiem znał ceny, jaką otrzyma za usługę (która jednocześnie będzie stanowić podstawę opodatkowania), a także do Dnia Zamknięcia może utracić prawo do otrzymania Wynagrodzenia Dodatkowego.
Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia VAT naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prawo do odliczenia naliczonego VAT wynikającego z wystawionych przez Współpracowników faktur dokumentujących rozliczenie Wynagrodzenia Dodatkowego powstanie w miesiącu, w którym powstanie z jego tytułu obowiązek podatkowy, tj. w miesiącu, w którym nastąpi Dzień Zamknięcia, nie wcześniej niż po otrzymaniu faktury od Współpracownika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie:
‒uznania, że rozliczenie Programu ze Współpracownikami polegające na wypłacie Wynagrodzenia Dodatkowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy,
‒prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Współpracowników Spółki, dokumentujących rozliczenie Wynagrodzenia Dodatkowego,
‒uznania, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Spółkę, wynikającego z wystawionych przez Współpracowników faktur dokumentujących rozliczenie Dodatkowego Wynagrodzenia, powstanie w miesiącu, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. w miesiącu, w którym nastąpi Dzień Zamknięcia, nie wcześniej niż po otrzymaniu faktury od Współpracownika.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone, dotyczy to w szczególności kwestii ustalenia, czy dany Współpracownik jest podatnikiem podatku VAT z tytułu wykonywanych czynności, czy świadczone przez Współpracowników usługi korzystają ze zwolnienia lub są opodatkowane podatkiem VAT oraz czy Współpracownik powinien dokumentować swoje usługi wystawiając faktury. Tym samym przedstawione przez Państwa informacje odnoszące się do Współpracowników, z których wynika, żeWspółpracownikami są przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce będący podatnikami VAT, wszystkie usługi świadczone przez Współpracowników stanowią usługi opodatkowane VAT (nie zaś zwolnione z VAT) i że wykonywane usługi na Państwa rzecz Współpracownicy rozliczają poprzez wystawianie faktur zostały potraktowane przeze mnie jako element opisu zdarzenia przyszłego.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right