Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.100.2023.1.MG
Podatek od towarów i usług w zakresie dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu edukacji ekologicznej realizowanego przez Szkołę.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu edukacji ekologicznej realizowanego przez Szkołę.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina A (dalej: Gmina) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny. Gmina jako organ prowadzący dla Szkoły Podstawowej B przystąpi do konkursu: „(…)” ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w C na dotację w ramach konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna.
W ramach projektu powstanie ekopracowania. Obecnie znajduje się tam sala lekcyjna, w której odbywają się lekcje fizyki, chemii, edukacji dla bezpieczeństwa oraz pozostałych przedmiotów. Pomieszczenie ma powierzchnię (...) m2 wraz z zapleczem o powierzchni (...) m2. Kubatura sali i zaplecza to (...) m3. Sala jest słoneczna, ponieważ w ścianie od strony wschodniej znajdują się 3 duże okna. Powierzchnia ścian sali wynosi (...) m2 pow. zaplecza. Powierzchnia sufitu wynosi (...) m2. Aktualnie ściany i sufit tego pomieszczenia są do remontu. Do wymiany kwalifikują się również tablice zielone, które zastąpią tablice białe suchościeralne. Okna plastikowe z odpowiednim (na tamten czas) współczynnikiem przenikalności ciepła, zamontowane około 21 lat temu. Na oknach zamontowane są żaluzje pionowe i roletki w celu ochrony przed słońcem, szczególnie w godzinach rannych i przedpołudniowych. Sala wyposażona jest w wieloletnie już ławki oraz krzesła uczniowskie, biurko i krzesło nauczyciela, tablicę szkolną zieloną do pisania kredą oraz 4 wolnostojące szafy. Dwudziestoletnia tablica interaktywna uległa uszkodzeniu. Została zdjęta do naprawy, której wycena przekracza obecną wartość naprawy – podlega wymianie na monitor interaktywny. Krzesła i stoliki uczniowskie, biurko nauczycielskie oraz krzesło nauczycielskie należy wymienić na nowe. Szafy z witrynami, które znajdują się obecnie w pracowni są zniszczone, należy je odrestaurować i będą wykorzystane na zapleczu. Oświetlenie żarowe, tradycyjne, montowane w roku 2001 – planowana jest w tym roku wymiana na nowe energooszczędne. Podłoga jest w dobrym stanie – wyłożona terakotą.
Prace remontowe w pracowni:
1)czyszczenie ścian ze starej farby,
2)położenie gładzi na ścianach i suficie, zagruntowanie i pomalowanie farbą ścian i sufitu,
3)położenie fototapety – układ okresowy pierwiastków 3 m x 1,5 m,
4)wymiana oświetlenia na ekologiczne – energooszczędne.
Pracownia będzie w pełni wykorzystana w godzinach lekcyjnych (fizyka, chemia), a także podczas prowadzenia zajęć pozalekcyjnych (koło ekologiczno-fizyczne, koło ekologiczno-chemiczne, zajęcia rozwijające wiedzę i umiejętności z przedmiotów ścisłych, zajęcia przygotowujące uczniów pod kątem udziału w konkursach ekologicznych i przedmiotowych). W pracowni odbywać się będą konkursy przyrodnicze i fizyczno-chemiczne organizowane w oparciu o wiedzę związaną z ochroną środowiska, pokazy i prelekcje. Będzie też wykorzystywana w celu realizacji treści programowych dotyczących ekologii na wszystkich zajęciach przedmiotowych, na których jest poruszana tematyka ochrony środowiska (chemia, fizyka, biologia, geografia). W pracowni realizowane będą innowacje pedagogiczne z fizyki i chemii, przygotowane, realizowane i prezentowane przez uczniów na forum projekty edukacyjne. Efekty pracy przedstawiane będą w pracowni w postaci prezentacji, krótkich wizualizacji, albumów, preparatów, gazetek ściennych, wystawy fotografii, itp. Uczniowie poprzez możliwość wykorzystania planowanego do zakupu wyposażenia pracowni będą mogli poznać zależności środowiska i wpływu na nie zjawisk fizycznych i uwarunkowań chemicznych mających wpływ na zmiany występujące na terenie powiatu, kraju, świata. Zajęcia prowadzone w pracowni będą miały na celu poznanie, rejestrowanie oraz przeprowadzenie szeregu zajęć w terenie i przedstawienie wyników na forum społeczności szkolnej. Efektami zajęć będą wystawy fotograficzne, pokonkursowe, przygotowane prezentacje, plansze, itp. W pracowni będzie zamontowany monitor interaktywny podłączony do komputera. Podczas zajęć wykorzystywany będzie również wizualizer. Wszystkie wymienione pomoce audiowizualne współpracują ze sobą, co pozwala w sposób obrazowy przekazywać uczniom wiedzę. Uczniowie wykorzystując zakupione pomoce dydaktyczne będą mogli poznawać wiedzę, poprzez doświadczenia. Zakupione pomoce dydaktyczne wykorzystywane będą również w trakcie zajęć warsztatowych oraz plenerowych. Zakupione rośliny doniczkowe upiększą i uatrakcyjnią wnętrze klasy. Wystrój pracowni (odświeżenie ścian farbami w ciepłych kolorach), możliwość korzystania z profesjonalnego zaplecza dydaktycznego stworzą atmosferę sprzyjającą uczeniu się i nauczaniu. Na ścianie będzie również naklejona fototapeta z układem okresowym pierwiastków.
Efekty społeczne i edukacyjne planowane do osiągniecia:
1)wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów zamieszkałych na obszarach wiejskich,
2)położenie nacisku na edukację ekologiczną, która nie powinna ograniczać się do przekazania odpowiednich wiadomości, ale musi stymulować osobiste zaangażowanie uczniów w rozwiązywanie problemów ochrony środowiska,
3)rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska: budzenie szacunku do przyrody i kształtowanie proekologicznych zachowań uczniów,
4)doskonalenie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą przyrodniczą oraz z przedmiotów ścisłych w życiu codziennym w kontekście dbałości o własne zdrowie i ochrony środowiska naturalnego,
5)kształtowanie postaw, poszerzanie zainteresowań, harmonijny i wszechstronny rozwój ucznia oraz rozwijanie u uczniów zainteresowania otaczającym światem oraz rozwijanie motywacji do zdobywania wiedzy i kształtowanie aktywnej postawy poprzez:
·doskonalenie umiejętności współpracy w grupie,
·doskonalenie umiejętności i kultury publicznego wypowiadania się, przedstawiania własnych poglądów oraz wyrabiania własnej opinii i oceny, wyrabianie umiejętności prezentowania efektów własnej pracy i omawianie efektów pracy zespołowej,
·doskonalenie umiejętności dokonywania samooceny i skutecznego komunikowania się,
·kształtowanie umiejętności asertywnego krytykowania i przyjmowania krytyki,
·rozwijanie wrażliwości społecznej,
·kształtowanie postawy aktywnej ochrony środowiska,
·rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody,
·rozwijanie proekologicznych postaw u uczniów i szacunku w stosunku do przyrody, którzy poprzez aktywne własne działanie będą mieli pozytywny wpływ na środowisko w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej,
·uświadomienie tempa zmian zachodzących w środowisku dawniej i obecnie,
·zapoznanie z drogami migracji zanieczyszczeń w środowisku,
·zachęcanie do oszczędnego gospodarowania zasobami przyrody.
Przewidywane efekty końcowe:
W wyniku realizacji powyższego programu edukacji przyrodniczo-ekologicznej uczniowie:
·poznają bogactwo i piękno otaczającego ich świata, a szczególnie najbliższego otoczenia,
·dostrzegą związki przyczynowo-skutkowe między działalnością człowieka, a stanem środowiska,
·zrozumieją zależności występujące w świecie im najbliższym oraz pojętym globalnie,
·wyjaśnią zjawiska, zwłaszcza niekorzystne dla środowiska,
·poznają zachowania bezpieczne dla siebie i przyrody,
·dostrzegą wokół siebie miejsca korzystnie i niekorzystnie zmienione przez człowieka,
·zdobędą umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych i ich interpretowania,
·zdobędą umiejętność oceniania stanu najbliższego środowiska prostymi metodami,
·potrafią wyjaśnić wpływ środowiska na zdrowie człowieka i człowieka na środowisko,
·potrafią wyjaśnić, w jaki sposób mogą poprawić stan środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy,
·nabędą umiejętności działania na rzecz przyrody,
·dostrzegą ekologiczne walory swojej okolicy,
·potrafią zachowywać się proekologicznie w życiu codziennym,
·wykorzystają swoją wiedzę do twórczego rozwiązywania problemów ekologicznych i tych występujących w najbliższym otoczeniu,
·wezmą udział w szeregu inicjatyw – zajęcia, konkursy, projekt, prezentacja, przygotowanie wystaw.
Faktury na zakup towarów i usług w trakcie realizacji projektu będą wystawiane na Gminę, odbiorcą towarów i usług będzie Szkoła Podstawowa B.
Towary i usługi zakupione w trakcie realizacji projektu będą służyły czynnościom zwolnionym z VAT – art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu edukacji ekologicznej realizowanego przez Szkołę Podstawową B?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina nie ma prawa do odliczenie podatku naliczonego z tytułu zakupów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu edukacji ekologicznej. Zdaniem Gminy, o opodatkowaniu VAT danej czynności można mówić wówczas, gdy wchodzi ona w przedmiotowy zakres ustawy o VAT (kryterium przedmiotowe) oraz jest wykonywana przez podatnika VAT działającego w takim charakterze (kryterium podmiotowe).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Realizacja projektu polegającego na prowadzeniu edukacji ekologicznej mieści się, zdaniem Gminy, w katalogu zadań nałożonych na organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy dla realizacji, których zostały one powołane. Poza tym, w opinii Gminy, prowadzenie edukacji ekologicznej w placówce oświatowej, dla której organem prowadzącym jest Gmina będzie służyła do czynności zwolnionych z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
W celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz czy pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także, czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynności związane z prowadzeniem edukacji ekologicznej wśród uczniów publicznej placówki oświatowej tzn. zakupy towarów i usług, od których naliczono podatek VAT zostaną nabyte przez organ władzy publicznej i urząd go obsługujący niebędący podatnikiem podatku VAT, ponieważ realizuje on tym samym zadania, do których realizacji został powołany, nałożone odrębnymi przepisami prawa – ustawa o samorządzie gminnym oraz ustawa prawo oświatowe oraz będą służyły do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT – wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując, nie wystąpią w tym przypadku przesłanki zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi zakupione w trakcie realizacji projektu będą służyły czynnościom zwolnionym z VAT – art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Ponadto faktury na zakup towarów i usług w trakcie realizacji projektu będą wystawiane na Gminę, odbiorcą towarów i usług będzie Szkoła Podstawowa B.
Zatem, w związku z tym, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady związane z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu edukacji ekologicznej realizowanego przez Szkołę Podstawową B.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right