Zatrudnianie pracownika w praktyce
Na przebieg procedury zatrudnienia pracownika ma wpływ wiele czynników. Może ona być różna w zależności od rodzaju i wielkości jednostki, szczególnych wymagań stawianych kandydatom do pracy, a także podstawy nawiązania współpracy. Jednak w przypadku zawierania umów o pracę istnieje szereg ogólnych, stałych zasad, które znajdują zastosowanie w każdym przypadku i mogą stanowić „szkielet” procedury przeprowadzanej w jednostce.
Rekrutacja
Pierwszym krokiem zmierzającym do zatrudnienia pracownika jest przeprowadzenie rekrutacji. Ten proces może wyglądać inaczej w każdej jednostce i może obejmować szczególne etapy związane ze specyfiką jednostek samorządu terytorialnego, jednak wśród jego podstawowych etapów można wyróżnić:
- powstanie zapotrzebowania na pracownika,
- podjęcie decyzji o sposobie rekrutacji (rekrutacja wewnętrzna, rekrutacja zewnętrzna),
- podjęcie decyzji o formie ogłoszenia (sposób przyjęty u danego pracodawcy, np. wewnętrzna sieć, ogłoszenie w prasie, pośrednictwo urzędu pracy),
- zbieranie ofert od kandydatów do pracy,
- analiza otrzymanych ofert i przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych,
- wyłonienie najodpowiedniejszego kandydata i uzgodnienie z nim warunków umowy.
Choć z punktu widzenia dopełnienia formalności związanych z zatrudnieniem pracownika, wyłonienie go w drodze rekrutacji wewnętrznej może wydawać się mniej wymagające, to jednak nie należy w tym wypadku tracić czujności – zmiana stanowiska pracy w wielu przypadkach wiąże się bowiem z koniecznością dopełnienia stosownych formalności.
Przed podpisaniem umowy
Kwestionariusz osobowy a dane w CV
W procesie rekrutacyjnym kandydaci najczęściej przedstawiają się za pośrednictwem CV i listu motywacyjnego. Są to pierwsze dokumenty, które trafiają do rąk przyszłego pracodawcy i zawierają szereg danych osobowych oraz informacje o wykształceniu i doświadczeniu osoby biorącej udział w rekrutacji. W sposób naturalny, jeśli zostanie podjęta decyzja o zatrudnieniu konkretnego kandydata, dokumenty te trafiają do działu kadr jako punktu wyjścia do nawiązania stosunku pracy. Często są to dokumenty, które rozpoczynają proces tworzenia akt osobowych i zostają zamieszczone w ich części A związanej z ubieganiem się o zatrudnienie. Przed ich umieszczeniem w części A akt osobowych należy odpowiedzieć sobie na pytania: