Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.822.2021.10.WH
W świetle przepisu art. 29a ust. 1 ustawy prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania za okres rozliczeniowy w którym wystawili Państwo fakturę korygującą, przysługuje po uprzednim uzgodnieniu warunków korekty (zawarcie umowy ZPO) oraz spełnieniu warunków korekty, którym jest zapłata przez Klienta faktur uprawniających do otrzymania skonta, weryfikacja zestawień oraz poinformowanie Klienta o wysokości przyznanego skonta.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo:
1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku, który wpłynął 29 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 28 października 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 1005/22 (data wpływu prawomocnego orzeczenia WSA – 18 stycznia 2023 r.);
2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w zakresie korekty podstawy opodatkowania (pytanie nr 1).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2021 r., który dotyczy korekty podstawy opodatkowania (pytanie nr 1).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lutego 2022 r. (data wpływu 7 lutego 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka będąca czynnym podatnikiem podatku VAT z siedzibą w (…) (adres: ul. (…) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie handlu hurtowego z różnymi kontrahentami posiadającymi sieci sklepów rozmieszczonych na terenie całej Polski. Spółka, jako sprzedawca towarów, w umowach handlowych zawartych z nabywcami, zawiera możliwość udzielenia im skonta z tytułu wcześniejszego dokonania płatności przez kontrahenta. Do tej pory, warunkiem udzielenia skonta, co do zasady, jest uiszczenie zapłaty z faktury pierwotnej przez nabywcę we wskazanym w tej fakturze terminie. Tym samym, możliwość wystawienia faktury korygującej jest uzależniona od momentu zapłaty przez nabywcę faktury pierwotnej i otrzymania przez Spółkę potwierdzenia odbioru tej faktury korygującej przez kontrahenta. Powyższe powoduje, że w odniesieniu do kilku faktur w danym miesiącu pojawiają się różne okresy, w których Spółka może skorygować podatek VAT.
Poniżej przedstawiono przykładowe zapisy z dotychczas zawieranych umów ramowych z kontrahentami.
„Sprzedawca wystawi fakturę Kupującemu w wysokości kwoty netto /bez podatku/ i od tej kwoty wyliczy należne Kupującemu skonto, następnie do tak ustalonej kwoty doliczy podatek VAT ustalając wartość brutto. Sprzedający ujawni w treści faktury wysokość skonta. Powyższe ustalenie wynika z łączących strony umowy dobrych obyczajów kupieckich dotyczących terminów zapłaty.”
‒„Odbiorca może dokonywać zakupów na przedpłatę lub z ośmiodniowym terminem płatności z dodatkowym rabatem 1,5% naliczanym kaskadowo.”
‒„Strony ustalają , że standardowy termin płatności wynosi 50 dni. Strony ustalają wysokość skonta wg poniższej tabeli:
Ilość dni | Wysokość rabatu w % |
7 | 1,8 |
14 | 1,51 |
21 | 1,22 |
Strony ustalają, że ww. będzie rozliczane kaskadowo, fakturą korygującą VAT.”
Po nowelizacji ustawy o VAT z 1 stycznia 2021 roku, zasady rozliczania faktury korygującej in minus zmieniły się. Spółka, jako dostawca może pomniejszyć swój podatek VAT należny w dacie wystawienia faktury korygującej zmniejszającej, bez względu na to czy nabywca fakturę tę otrzymał. Sprzedawca musi jednak spełniać następujące warunki:
1.z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło (lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić) do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia,
2.z posiadanej dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego oraz
3.faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.
Zdarzenie przyszłe I
Spółka planuje zatem podpisanie z kontrahentami osobnych porozumień dotyczących zasad wystawiania faktur korygujących (dalej: „Porozumienie”), aby momentem uprawniającym Spółkę do skorygowania podatku należnego było wystawienie zbiorczej faktury korygującej, traktowanej jako uzgodnienie w rozumieniu art. 86 ust. 19a ustawy o VAT i art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
Strony zawartego Porozumienia uzgodniłyby, że wystawiona faktura korygująca stanowi każdorazowo ostateczne i jedyne wiążące uzgodnienie oraz potwierdzenie między stronami Porozumienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania określonych w fakturze korygującej, jeśli warunki te nie wynikają wprost z umowy lub aneksu do umowy zawartej między stronami Porozumienia.
Przykładowy zapis zawarty w Porozumieniu przedstawiałby się następująco:
1.W przypadku wystąpienia w stosunkach gospodarczych pomiędzy stronami okoliczności, o których mowa w art. 29a ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, dalej: Ustawa o VAT), a także w przypadku stwierdzenia pomyłki na wystawionej fakturze, skutkujących koniecznością wystawienia faktury korygującej obniżającej wartość dokonanej sprzedaży i/lub podatku VAT należnego, Strony zgodnie uzgadniają, że wystawienie faktury korygującej stanowi ostateczne i jedyne wiążące uzgodnienie między Stronami warunków obniżenia podstawy opodatkowania określonych w fakturze korygującej, jeśli warunki te nie wynikają wprost z umowy lub aneksu do umowy zawartej między Stronami.
2.W sytuacji określonej w pkt 1 fakt wystawienia faktury korygującej będzie każdorazowo uznawany za uzgodnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz potwierdzenie ich spełnienia w rozumieniu art. 86 ust. 19a i art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT.
Tym samym, dzięki zawartemu Porozumieniu, Spółka dokonywałaby obniżenia w okresie, w którym uzyskała/wystawiła fakturę korygującą, stanowiącą zarówno dokumentację stwierdzającą uzgodnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania z nabywcą, jak i dowód spełnienia uzgodnionych warunków przez kontrahenta.
Ponadto, dzięki powyższemu rozwiązaniu, Spółka mogłaby wystawiać również uproszczone, zbiorcze faktury korygujące, przyporządkowane do danego, jednego okresu.
Zdarzenie przyszłe 2
Spółka wskazuje, że zdarzają się sytuacje, w których dokonywane są zwroty zamówień bądź towarów z poszczególnych zamówień przykładowo z powodów nieodpowiedniej jakości, uszkodzenia czy wady produktu.
W związku z powyższym, Spółka powzięła również wątpliwość co do możliwości wystawiania uproszczonych zbiorczych faktur korygujących, w momencie, kiedy wszystkie faktury korygujące w danym okresie byłyby objęte skontem, jednakże niektóre z nich stanowiłyby także faktury korygujące z tytułu zwrotu towaru wynikającego z reklamacji dokonanej przez kontrahenta.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Każdorazowo z kontrahentami zawierane są umowy „Zasady Premiowania Odbiorcy” (dalej: „Umowa ZPO”), w których szczegółowo wskazane są warunki udzielenia skonta, tj. wskazane są zarówno procentowe wartości udzielanego rabatu, jak i jego warunki.
W ww. umowach zawarty jest rozdział „Zakupy na przedpłatę lub przed terminem płatności”, zgodnie z którym, podstawą udzielenia skonta jest płatność w określonym terminie. Spółka, jako dostawca weryfikuje termin, w jakim klient zapłacił za faktury i podsumowuje to w zestawieniu, które służy do wystawienia faktury korygującej.
W przypadku dokonania zwrotów przez nabywcę przed terminem płatności uprawniającym do udzielenia skonta, skonto nie jest naliczane. Jeśli zwrot zostanie dokonany po zapłacie za fakturę i po udzieleniu skonta, faktura korygująca dokumentująca zwrot towaru opiewa na kwotę niższą po odliczeniu wartości udzielonego skonta.
Spółka, co do zasady, informuje nabywców o wysokości udzielonego skonta mailowo.
Możliwość udzielenia skonta weryfikowana jest przez Spółkę najczęściej na podstawie zestawienia otrzymywanego od klienta lub przygotowywanego przez Spółkę uwzględniającego wykaz faktur będących podstawą do naliczenia skonta wraz z terminem ich zapłaty.
Nabywca informowany jest o procedurze weryfikacji możliwości udzielenia skonta mailowo wraz z przedstawieniem wyliczenia wysokości skonta.
Procedura nie wynika z regulaminu, ani z umowy, jest ustalana w toku współpracy z klientami.
Spółka posiada wewnętrzną dokumentację mailową oraz stosowne wyliczenia potwierdzające efekty przeprowadzonej weryfikacji (procedury). Na jej podstawie wystawiana jest przez Spółkę faktura korygująca na kontrahenta z tytułu zrealizowanego obrotu, wraz z załącznikiem przedstawiającym wyliczenie wysokości premii (udzielonego skonta).
Nabywcy informowani są najczęściej o pozytywnym wyniku procedury zwrotu poprzez telefoniczne oraz mailowe potwierdzenia. Następnie wystawiana jest faktura korygująca.
Pytanie (oznaczone we wniosku nr 1)
Czy w momencie zawarcia Porozumienia, Spółka będzie uprawniona do wystawienia zbiorczej faktury korygującej, a co za tym idzie czy Spółka będzie uprawniona do zmniejszenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawi zbiorcze faktury korygujące zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT i art. 29a ust. 13 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy, zawarte Porozumienie będzie skuteczne na gruncie ustawy o VAT i w związku z tym, Spółka będzie uprawniona do wystawienia zbiorczej faktury korygującej oraz zmniejszenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawi zbiorcze faktury korygujące zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
Od 1 stycznia 2021 r. na mocy ustawy z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (opublikowanej w Dz. U. z 30 grudnia 2020 r., poz. 2419) (dalej: „Nowelizacja”) zlikwidowano obowiązek uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług.
Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Jak wynika z objaśnień wydanych na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) z 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań SLIM VAT oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419) (dalej: „Objaśnienia”), podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już za okres rozliczeniowy, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu warunków:
1)uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą;
2)spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług;
3)posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego;
4)faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.
W Objaśnieniach wskazano że: „(...) wprowadzenie do stosowania nowych zasad rozliczania faktur korygujących in minus od 2021 r. nie powinno generalnie wymagać od podatników tworzenia w inny sposób niż dotychczas dokumentów handlowych potwierdzających uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub należnego podatku VAT (jak też dokumentów potwierdzających spełnienie uzgodnionych warunków).
Z kolei w uzasadnieniu do Nowelizacji wskazano: „(...) Uzgodnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania określonych w fakturze to takie uzgodnienie, jakie u dostawcy powoduje obowiązek obniżenia podstawy opodatkowania w fakturze korygującej, przez co sama faktura korygująca musi być zgodna z dokumentami potwierdzającymi uzgodnienie tych warunków. Uzgodnienie warunków oznacza zgodne oświadczenie woli obydwu stron, wobec czego także nabywca powinien być w posiadaniu tych dokumentów.
Możliwość powołania się na nie w razie potrzeby przed organem podatkowym byłaby istotna przede wszystkim dla tych podatników, u których okres oczekiwania na potwierdzenia odbioru faktur korygujących jest wydłużony. (...)”
W Objaśnieniach podkreślono, że przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się w szczególności ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnego wynagrodzenia.
W Objaśnieniach wskazano również, że takim uzgodnieniem w zależności od przyjętych zwyczajów we współpracy między kontrahentami może być m.in.:
‒umowa określająca, w jakich sytuacjach nabywca uzyskuje prawo do odzyskania części wynagrodzenia, np. ze względu na przyznany w ustalonych warunkach rabat;
‒aneks do umowy w trakcie trwania współpracy, porozumienie lub inny dokument stosowany powszechnie w obrocie handlowym, skutkiem którego jest obniżenie wynagrodzenia wykazanego na fakturze pierwotnej;
Ministerstwo wskazało również że: „Strony transakcji mogą w sposób najbardziej przystępny w ich relacji biznesowej (...) kreować sposób dokumentowania warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego w oparciu o dokumentację handlową lub gospodarczą (w tym korespondencję) - w wielu wypadkach - posiadaną już w ramach prowadzonej działalności.”
Przepisy ustawy o VAT nie wymagają szczególnej formy dokonania uzgodnień, bowiem: „Na gruncie znowelizowanych przepisów dopuszczalną formą uzgodnienia (stanowiącą przesłankę zarówno prawa do skorygowania podatku należnego przez sprzedawcę, jak i aktualizującą obowiązek dokonania analogicznej korekty przez nabywcę) może być również domniemana akceptacja uzgodnienia warunków transakcji. Domniemana akceptacja warunków może wystąpić w szczególności kiedy samo wystawienie faktury korygującej albo dokonanie przelewu (o których mowa w dalszych punktach niniejszego podrozdziału), będzie stanowiło element uzgodnienia/spełnienia warunków korekty.”
Wreszcie: „W części przypadków, za jedyną formę komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami należy uznać wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy. Podatkowa rola faktury nie jest bowiem jedyną przypisywaną temu dokumentowi - pełni ona również informacyjną funkcję gospodarczą.”
Z powyższego wynika, że od 1 stycznia 2021 r. obniżenie podstawy opodatkowania jest możliwe w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorca warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadana dokumentacja.
Faktura korygująca, niezależnie od tego, czy przyczyną korekty jest udzielenie rabatu, zwrot towarów i opakowań, podwyższenie ceny czy stwierdzenie pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, powinna zawierać następujące elementy:
1)wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA",
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą,
4)przyczynę korekty.
Ponadto, jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - faktura korygująca musi zawierać odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej.
W pozostałych przypadkach faktura korygująca powinna zawierać prawidłową treść korygowanych pozycji.
W sytuacji, gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów i usług dokonywanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym może wystawić zbiorczą fakturę korygującą. Możliwość taka wynika wprost z art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Przy czym korekta taka powinna dodatkowo zawierać wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka. Zbiorcza faktura korygująca nie musi natomiast zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o VAT.
Powyższe oznacza, że ustawodawca uzależnił prawo i moment skorygowania pierwotnie wystawionych faktur, a w konsekwencji podatku należnego lub podstawy opodatkowania od wystąpienia określonych zdarzeń. Wśród okoliczności, które determinują konieczność wystawienia faktury korygującej ustawodawca wskazał m.in. udzielenie obniżki ceny w formie rabatu, opustów i obniżek cen, zwrot podatnikowi towarów oraz zwrot nabywcy całości lub części zapłaty. Z kolei w świetle Nowelizacji, fakt wystawienia faktury korygującej może być uznawany za uzgodnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz potwierdzenie ich spełnienia w rozumieniu art. 86 ust. 19a i art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, co z kolei warunkuje moment w którym podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego lub podstawy opodatkowania.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza zawierać Porozumienia o zasadach wystawiania faktur korygujących z nabywcami towarów, które to zawiera informację, że strony Porozumienia zgadzają się, aby wystawienie faktury korygującej stanowiło każdorazowo ostateczne i jedyne wiążące uzgodnienie oraz potwierdzenie między stronami Porozumienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania określonych w fakturze korygującej, jeśli warunki te nie wynikają wprost z umowy lub aneksu do umowy zawartej między stronami Porozumienia.
W tym stanie rzeczy, wystawiona faktura korygująca będzie na podstawie Porozumienia stanowiła potwierdzenie uzgodnienia warunków oraz ich realizacji. Co za tym idzie, Spółka będzie miała prawo dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym doszło do spełnienia warunków wynikających z uzgodnienia zawartego w Porozumieniu, tzn. że zostanie wystawiona stosowna faktura korygująca zgodna z podjętym uzgodnieniem. W tym stanie rzeczy, Spółce będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawi zbiorcze faktury korygujące zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek, który wpłynął 29 listopada 2021 r. i wydałem interpretację indywidualną z 16 lutego 2022 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.822.2021.2.WH, w której stwierdziłem, że Państwa stanowisko jest nieprawidłowe w zakresie korekty podstawy opodatkowania.
Interpretację doręczono Państwu 22 lutego 2022 r.
Skarga na interpretację indywidualną
24 marca 2022 r. wnieśli Państwo skargę na ww. interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga wpłynęła do mnie 24 marca 2022 r.
Wnieśli Państwo o:
1.uchylenie Interpretacji w całości,
2.rozpoznanie skargi na rozprawie,
3.zasądzenie kosztów postępowania wraz z kosztami zastępstwa procesowego według norm przepisanych.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 28 października 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 1005/22, uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.
Wyrok z 28 października 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 1005/22, który uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną jest prawomocny od 20 grudnia 2022 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
‒uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w ww. wyroku,
‒ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie korekty podstawy opodatkowania.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy,
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez sprzedaż – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy,
należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy,
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 10 ustawy,
podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy,
w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Jak stanowi art. 29a ust. 14 ustawy,
przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy,
warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:
1)eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
2)dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
3)sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
W myśl art. 29a ust. 17 ustawy,
w przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.
Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy,
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy,
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony)
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy,
Faktura korygująca powinna zawierać:
1) (uchylony)
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4) (uchylony)
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
Zgodnie z art. 106j ust. 2a ustawy,
Faktura korygująca może zawierać:
1)wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo "KOREKTA";
2)przyczynę korekty.
Jak stanowi art. 106j ust. 3 ustawy,
W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1)zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
2)może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
Przepis art. 106j ust. 3 ustawy, ogranicza możliwości wystawiania faktur zbiorczych jedynie do przypadków, kiedy zmiana ceny (jej zmniejszenie) dotyczy wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Zatem, w takiej sytuacji faktura korygująca nie musi zawierać wszystkich informacji o fakturze pierwotnej. W pozostałych przypadkach również można wystawiać zbiorcze korekty, ale te muszą zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy.
Z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.
Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Wskazać należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”).
W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia:
‒jeżeli korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna;
‒w sytuacji gdy korekta jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży (przykładowo zaistniały nowe okoliczności transakcji skutkujące zwiększeniem podstawy opodatkowania), korekta powinna być dokonana w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. Taki przypadek będzie miał miejsce, gdy w fakturze pierwotnej podatek należny został wykazany w prawidłowej wysokości, natomiast przyczyna korekty powstała później i nie była możliwa do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej;
‒późniejsze wykrycie błędu w fakturze pierwotnej stanowi przyczynę zwiększenia podstawy opodatkowania rozliczanej w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna.
Istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka będąca czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie handlu hurtowego z różnymi kontrahentami posiadającymi sieci sklepów rozmieszczonych na terenie całej Polski. Spółka, jako sprzedawca towarów, w umowach handlowych zawartych z nabywcami, zawiera możliwość udzielenia im skonta z tytułu wcześniejszego dokonania płatności przez kontrahenta. Do tej pory, warunkiem udzielenia skonta, co do zasady, jest uiszczenie zapłaty z faktury pierwotnej przez nabywcę we wskazanym w tej fakturze terminie. Tym samym, możliwość wystawienia faktury korygującej jest uzależniona od momentu zapłaty przez nabywcę faktury pierwotnej i otrzymania przez Spółkę potwierdzenia odbioru tej faktury korygującej przez kontrahenta. Powyższe powoduje, że w odniesieniu do kilku faktur w danym miesiącu pojawiają się różne okresy, w których Spółka może skorygować podatek VAT.
Zdarzenie przyszłe I
Spółka planuje zatem podpisanie z kontrahentami osobnych porozumień dotyczących zasad wystawiania faktur korygujących, aby momentem uprawniającym Spółkę do skorygowania podatku należnego było wystawienie zbiorczej faktury korygującej, traktowanej jako uzgodnienie w rozumieniu art. 86 ust. 19a ustawy o VAT i art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. Strony zawartego Porozumienia uzgodniłyby, że wystawiona faktura korygująca stanowi każdorazowo ostateczne i jedyne wiążące uzgodnienie oraz potwierdzenie między stronami Porozumienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania określonych w fakturze korygującej, jeśli warunki te nie wynikają wprost z umowy lub aneksu do umowy zawartej między stronami Porozumienia. Tym samym, dzięki zawartemu Porozumieniu, Spółka dokonywałaby obniżenia w okresie, w którym uzyskała/wystawiła fakturę korygującą, stanowiącą zarówno dokumentację stwierdzającą uzgodnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania z nabywcą, jak i dowód spełnienia uzgodnionych warunków przez kontrahenta. Ponadto, dzięki powyższemu rozwiązaniu, Spółka mogłaby wystawiać również uproszczone, zbiorcze faktury korygujące, przyporządkowane do danego, jednego okresu.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy w momencie zawarcia Porozumienia są Państwo uprawnieni do wystawienia zbiorczej faktury korygującej, a co za tym idzie czy będą Państwo uprawieni do zmniejszenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawią zbiorcze faktury korygujące.
Zauważyć należy, że od 1 stycznia 2021 r. obniżenie podstawy opodatkowania jest możliwe w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. Oznacza to, że podatnik nie musi oczekiwać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej aby obniżyć podstawę opodatkowania. Przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami (przez co należy rozumieć posiadanie dokumentów, z których te ustalenia wynikają), a nie samo wystawienie faktury korygującej.
A zatem podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już za okres rozliczeniowy, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
1)uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
2)spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
3)posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokość wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
4)faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.
Przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się w szczególności ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie należności.
Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia podstawy opodatkowania. W wielu wypadkach, zawierając uzgodnienie strony nie precyzują wprost zdarzenia, które uzasadnia dokonanie korekty. Podobnie jak w przypadku samego „uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku” również fakt ich spełnienia może być stwierdzony w sposób dorozumiany.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że Spółka jako sprzedawca towarów, w umowach handlowych zawartych z nabywcami, zawiera możliwość udzielenia im skonta z tytułu wcześniejszego dokonania płatności przez kontrahenta. Strony ustalają, że standardowy termin płatności wynosi 50 dni. Strony ustalają wysokość skonta procentowo w zależności od określonych dni i ustaliły, że rozliczane będzie kaskadowo fakturą korygującą. Państwa Spółka planuje zatem podpisanie z kontrahentami osobnych porozumień dotyczących zasad wystawiania faktur korygujących. Strony zawartego Porozumienia uzgodniłyby, że wystawiona faktura korygująca stanowi każdorazowo ostateczne i jedyne wiążące uzgodnienie oraz potwierdzenie między stronami Porozumienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania określonych w fakturze korygującej, jeśli warunki te nie wynikają wprost z umowy lub aneksu do umowy zawartej między stronami Porozumienia. Wskazaliście Państwo, że co do zasady, informujecie nabywców o wysokości udzielonego skonta mailowo. Możliwość udzielenia skonta weryfikowana jest przez Państwa najczęściej na podstawie zestawienia otrzymywanego od klienta lub przygotowywanego przez Państwa uwzględniającego wykaz faktur będących podstawą do naliczenia skonta wraz z terminem ich zapłaty. Nabywca informowany jest o procedurze weryfikacji możliwości udzielenia skonta mailowo wraz z przedstawieniem wyliczenia wysokości skonta. Posiadają Państwo wewnętrzną dokumentację mailową oraz stosowne wyliczenia potwierdzające efekty przeprowadzonej weryfikacji (procedury). Na jej podstawie wystawiana jest przez Państwa faktura korygująca na kontrahenta z tytułu zrealizowanego obrotu, wraz z załącznikiem przedstawiającym wyliczenie wysokości premii (udzielonego skonta). Nabywcy informowani są najczęściej o pozytywnym wyniku procedury zwrotu poprzez telefoniczne oraz mailowe potwierdzenia. Następnie wystawiana jest faktura korygująca.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w tym konkretnym przypadku, uzgodnieniem warunków zmieniających podstawę opodatkowania są zawierane z kontrahentami umowy „Zasady Premiowania Odbiorcy”, w których szczegółowo wskazane są warunki udzielenia skonta, tj. wskazane są zarówno procentowe wartości udzielanego rabatu, jak i jego warunki. W ww. umowach zawarty jest rozdział „Zakupy na przedpłatę lub przed terminem płatności”, zgodnie z którym, podstawą udzielenia skonta jest płatność w określonym terminie.
Natomiast za spełnienie warunków korekty należy uznać zapłatę przez Kupujących w odpowiednim terminie uprawniającym do otrzymania skonta wraz z następującą po niej dokonaną weryfikacją zestawienia uwzględniającego wykaz faktur będących podstawą do naliczenia skonta wraz z terminem ich zapłaty oraz poinformowanie Klientów o wysokości przyznanego skonta.
Zatem, w analizowanej sprawie nie można zgodzić się z Państwem, że w momencie zawarcia Porozumienia, Państwa Spółka będzie uprawniona do wystawienia zbiorczej faktury korygującej i zmniejszenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawią Państwo zbiorcze faktury korygujące. Prawo do wystawienia zbiorczej faktury korygującej przysługuje Państwu po zaistnieniu okoliczności uprawniających przyznanie skonta oraz ich weryfikacji. A w konsekwencji w świetle przepisu art. 29a ust. 1 ustawy prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania za okres rozliczeniowy w którym wystawili Państwo fakturę korygującą, przysługuje po uprzednim uzgodnieniu warunków korekty (zawarcie umowy ZPO) oraz spełnieniu warunków korekty, którym jest zapłata przez Klienta faktur uprawniających do otrzymania skonta, weryfikacja zestawień oraz poinformowanie Klienta o wysokości przyznanego skonta.
Powyższe stanowisko Organu znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 28 października 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 1005/22 uchylającym niniejszą interpretację indywidualną. Sąd wskazał, że „W opisanym przez Skarżącą zdarzeniu przyszłym organ interpretacyjny trafnie ocenił, że za spełnienie warunków korekty należy uznać zapłatę przez nabywców należności w odpowiednim terminie uprawniającym do otrzymania skonta wraz z następującą po niej dokonaną weryfikacją zestawienia uwzględniającego wykaz faktur będących podstawą do naliczenia skonta oraz poinformowanie klientów o wysokości przyznanego skonta.”
Ponadto zdaniem Sądu „ (…) w świetle art. 29a ust. 13 u.p.t.u. podstawa opodatkowana ulega obniżeniu dopiero wraz z realizacją dwóch przesłanek: materialnej (uzgodnienie warunków jej obniżenia i spełnienie tych warunków) i formalnej (wystawienie faktury korygującej). Skoro Spółka wystawi fakturę korygującą po wzajemnym potwierdzeniu z kontrahentem, że ziściły się warunki udzielenia skonta, dopiero jej wystawienie umożliwi obniżenie podstawy opodatkowania.”
Tym samym uwzględniając argumentację Sądu Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 1 natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji pierwotnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny codo zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right