Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.136.2023.1.AK

Dotyczy sposobu rozliczenia w Polsce dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Dyrektorów w Katarze.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

nieprawidłowe - odnośnie zastosowania art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu rozliczenia w Polsce dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Dyrektorów w Katarze.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Otrzymał Pan propozycję przyjęcia funkcji w Radzie Dyrektorów w spółce posiadającej siedzibę i faktyczny zarząd w Katarze (Spółka). Podstawą zatrudnienia Pana w Spółce nie będzie umowa o pracę. Przyjęcie funkcji wiązałoby się z ujawnieniem Pana w rejestrze spółek, prowadzonym według prawa Kataru, jako jednej z osób pełniących taką funkcję.

Z tytułu pełnienia tej funkcji otrzymywałby Pan wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu w Katarze, od którego Spółka potrącałaby podatek dochodowy zgodnie z prawem Kataru. W trakcie pełnienia funkcji w Radzie Dyrektorów w Katarze, pozostawałby Pan rezydentem podatkowym w Polsce, objętym nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce. Planuje Pan, że jednocześnie będzie uzyskiwał na terytorium Polski dochody od podmiotu mającego siedzibę w Polsce, z tytułu pełnienia funkcji w jego Zarządzie.

Pytania

1. Czy w przypadku Pan rozliczenia podatkowego znajdzie zastosowanie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy będzie Pan zobowiązany do wyliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w Polsce z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji w Radzie Dyrektorów w Spółce?

Pana stanowisko w sprawie

Stoi Pan na stanowisku, że w Pana sytuacji znajdzie zastosowanie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym jako podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskujący w roku podatkowym – oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce - dochody ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali podatkowej;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Oznacza to, że opodatkowaniu w Polsce będą podlegały wyłącznie dochody otrzymane od podmiotu mającego siedzibę w Polsce, według indywidualnie ustalonej stopy procentowej. Ponadto, z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji w Radzie Dyrektorów w Spółce z siedzibą w Katarze, nie będzie Pan miał obowiązku obliczenia i wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w Polsce, w trakcie trwania roku podatkowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Umowa między Polską a Katarem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, została podpisana w Doha dnia 18.11.2008 r. i weszła w życie dnia 28.12.2009 roku. Dokonując interpretacji przepisów wynikających z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy więc w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę postanowienia zawarte w umowie podpisanej między Polską a Katarem.

W myśl art. 15 ust. 1 umowy polsko-katarskiej wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie dyrektorów spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie. Ponadto pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu pełnienia funkcji zarządzającej wysokiego szczebla w spółce mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Pana zdaniem, użyty w art. 15 ww. umowy zwrot „podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie” oznacza wyłączność do opodatkowania tego dochodu przez państwo, w którym znajduje się siedziba Spółki od której podatnik uzyskuje wynagrodzenie z tytułu funkcji w jej radzie dyrektorów bądź zarządzie. Jednocześnie państwo zamieszkania podatnika nie ma prawa opodatkować powyższego dochodu, a więc w tym przypadku będzie miało zastosowanie zwolnienie z opodatkowania tego dochodu w państwie zamieszkania. Odnosząc zatem powyższy zapis do stanu faktycznego, wynagrodzenie Pana za funkcję w Radzie Dyrektorów Spółki katarskiej, będzie podlegało opodatkowaniu wyłącznie w Katarze, natomiast w Polsce będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej między Polską a Katarem, jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej Umowy dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest w tym Państwie zwolniony od podatku, to jednak Państwo to może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zasadzie tej odpowiada przepis art. 27 ust. 8 ustawy, zgodnie z którym podatnik podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, uzyskujący w roku podatkowym dochody ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali podatkowej;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy, uważa Pan, że opodatkowaniu w Polsce będą podlegały wyłącznie te Pana dochody, które otrzyma od podmiotu mającego siedzibę w Polsce, przy zastosowaniu indywidualnie ustalonej stopy procentowej zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie Pan zobowiązany do wyliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w Polsce od wynagrodzeń otrzymywanych od Spółki katarskiej, ze względu na zwolnienie tych dochodów z podatku dochodowego w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :

nieprawidłowe - odnośnie zastosowania art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że otrzymał Pan propozycję przyjęcia funkcji w Radzie Dyrektorów w spółce posiadającej siedzibę i faktyczny zarząd w Katarze. Podstawą zatrudnienia w Spółce nie będzie umowa o pracę. Przyjęcie funkcji wiązałoby się z ujawnieniem Pana osoby w rejestrze spółek, prowadzonym według prawa Kataru, jako jednej z osób pełniących taką funkcję. Z tytułu pełnienia tej funkcji otrzymywałby Pan wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu w Katarze, od którego Spółka potrącałaby podatek dochodowy zgodnie z prawem Kataru. W trakcie pełnienia funkcji w Radzie Dyrektorów w Katarze, pozostawałby Pan rezydentem podatkowym w Polsce, objętym nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce. Planuje Pan, że jednocześnie będzie uzyskiwał na terytorium Polski dochody od podmiotu mającego siedzibę w Polsce, z tytułu pełnienia funkcji w jego Zarządzie.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Umowie między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Państwa Kataru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Doha dnia 18 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 93).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 wskazanej powyżej umowy:

Wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie dyrektorów spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

W myśl art. 22. umowy:

W obydwu Umawiających się Państwach podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób:

1. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, wówczas pierwsze Umawiające się Państwo zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w drugim Umawiającym się Państwie; jednakże takie odliczenie w żadnym razie nie może przekroczyć tej części podatku dochodowego obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód jaki może być opodatkowany w tym drugim Umawiającym się Państwie.

2. Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej Umowy dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest w tym Państwie zwolniony od podatku, to jednak Państwo to może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że do wynagrodzenia które będzie Pan otrzymywał, zastosowanie będzie miał art. 15 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Państwa Kataru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu tylko w Katarze i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. W tej części stanowisko Pana jest prawidłowe.

We własnym stanowisku wskazał Pan, że w Pana sytuacji znajdzie zastosowanie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

a) do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

b) ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

c) ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ww. ustawy, stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik uzyskuje dochody z zagranicy, które zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania są opodatkowane zarówno w Państwie zamieszkania jak i w Państwie źródła. Natomiast jak wynika z art. 15 ust. 1 umowy Pana wynagrodzenie podlega opodatkowaniu wyłącznie w Katarze. Wobec tego nie ma tu zastosowania metoda o unikaniu podwójnego opodatkowania, o której mowa w cyt. art. 27 ust. 8 ustawy.

W tej części Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00