Umowa o pracę na czas określony zawieranej z osobą podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. 2022 poz. 1691).
Objaśnienie:
W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej, przepisy ustawy nie dają pracodawcy możliwości wyboru rodzaju umowy o pracę ani okresu, na jaki ma być zawarta umowa o pracę. Z osobą podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej zawierana jest umowa o pracę na czas określony 12 miesięcy (art. 35 ust. 3 ustawy o służbie cywilnej). W razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy, trwającej dłużej niż 3 miesiące, dyrektor generalny urzędu, na wniosek pracownika, może przedłużyć okres trwania umowy o czas tej nieobecności.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie, osobą podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej jest osoba, która:
- nie była wcześniej zatrudniona w służbie cywilnej na czas nieokreślony;
- nie była zatrudniona na czas określony 12 miesięcy i nie otrzymała pozytywnej pierwszej oceny w służbie cywilnej;
- nie jest osobą zwolnioną z zawodowej służby wojskowej, pełnionej na stanowisku służbowym w Ministerstwie Obrony Narodowej lub terenowym organie administracji rządowej podległym Ministrowi Obrony Narodowej, wskutek wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej, która została zatrudniona w tej jednostce organizacyjnej na stanowisku pracy utworzonym w miejsce zlikwidowanego stanowiska służbowego lub stanowisku równorzędnym.