Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.48.2023.2.AA
Rozpoznanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z organizacją Zajęć sportowych i kulturalnych dla pracowników. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem świadczeń na potrzeby organizacji Zajęć oraz określenie podstawy opodatkowania opisanej usługi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z organizacją Zajęć sportowych i kulturalnych, prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem świadczeń na potrzeby organizacji Zajęć oraz określenia podstawy opodatkowania opisanej usługi. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 marca 2023 r. (wpływ 21 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (…)
W odniesieniu do realizacji (…) działalności Wnioskodawca występuje w charakterze (…), realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do pełnienia których został powołany. W konsekwencji, w zakresie tej działalności (…) nie jest uznany za podmiot występujący w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, co potwierdza interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 27 września 2013 r., sygn. IPPP1/443-759/13-4/PR.
Jednocześnie, w określonym zakresie Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, na potrzeby której jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca zatrudnia pracowników posiadających kwalifikacje w dziedzinach (…). Struktura organizacyjna (…) obejmuje Centralę, na którą składają się departamenty, oraz oddziały okręgowe zlokalizowane w każdym z miast wojewódzkich. Rozległa struktura organizacyjna oraz złożoność i różnorodność funkcji wykonywanych przez Wnioskodawcę powoduje, że jako pracodawca (…) podejmuje działania nakierowane na zapewnienie współpracy pomiędzy jego jednostkami organizacyjnymi oraz komunikacji wśród załogi. Jedną z form działań w tym zakresie jest tworzenie warunków do integracji pracowników poprzez aktywność sportową oraz kulturalną. Ponadto, w oparciu o wypracowane doświadczenia własne oraz innych pracodawców, Wnioskodawcy uznaje, że aktywność i rywalizacja sportowa oraz aktywność kulturalna nie tylko sprzyja nawiązywaniu dobrych relacji między pracownikami, ale jednocześnie obniża ryzyko chorób zawodowych, zmniejsza stres, ogranicza ryzyko wypalenia zawodowego, wyzwala kreatywność, co powinno przyczyniać się do lepszej wydajności w pracy.
W wymiarze praktycznym realizacja postawionych celów odbywa się m.in. poprzez oferowanie pracownikom Wnioskodawcy możliwości korzystania z szerokiej oferty inicjatyw z obszaru działalności sportowej i kulturalnej (działalność sekcji sportowych i kulturalnych).
Zasady działalności sportowej i kulturalnej w (…) uregulowane zostały w wewnętrznych przepisach. Wewnętrzne przepisy określają m.in. formy, w jakich działalność ta może się odbywać oraz zasady uczestnictwa w poszczególnych rodzajach aktywności (dyscyplinach sportu i dziedzinach kultury). Aktywność we wspomnianym obszarze prowadzona jest w ogólnodostępnych sekcjach sportowych i kulturalnych (dalej łącznie „Sekcje”) oraz odbywa się m.in. poprzez organizację treningów sportowych w ramach sekcji sportowych (dalej „Zajęcia sportowe”) oraz spotkań członków sekcji kulturalnych (dalej „Zajęcia kulturalne”) (Zajęcia sportowe i Zajęcia kulturalne dalej łącznie jako „Zajęcia”).
Obecnie Zajęcia są dostępne nieodpłatnie dla wszystkich pracowników, którzy zgłoszą chęć uczestnictwa (wymagane jest wyłącznie złożenie oświadczenia pracownika o przystąpieniu do danej Sekcji). Uczestnictwo w Zajęciach odbywa się na podstawie kryterium kolejności zgłoszeń (kryterium to nie dotyczy uczestnictwa w Zajęciach sportowych grupowych m.in. w piłkę nożną, siatkówkę oraz Zajęć kulturalnych). Zajęcia organizowane są w ramach współpracy Departamentu Kadr oraz przedstawicieli Sekcji. Organizacja ta obejmuje załatwienie spraw formalnych związanych z zapewnieniem koniecznej infrastruktury do prowadzenia Zajęć (rezerwacje/wynajmem kortów/hal sportowych/boisk/innych obiektów), w wybranych przypadkach zapewnienie opieki trenerskiej, uzgodnienie harmonogramów uczestnictwa w Zajęciach (dotyczy Zajęć sportowych z ograniczoną liczbą miejsc), bądź organizacji grupy osób chętnych do udziału we wspólnym uprawianiu sportu z wykorzystaniem przestrzeni publicznej. Inicjatywę utworzenia nowej Sekcji podejmują pracownicy. Jednocześnie należy podkreślić, iż organizacja Zajęć sportowych lub Zajęć kulturalnych odbywa się z wykorzystaniem infrastruktury:
‒wynajmowanej od podmiotów trzecich (np. hale sportowe, korty, boiska);
‒własnej (pomieszczenia udostępnione na terenie (…));
‒ogólnodostępnej bezpłatnej (otwarte stadiony, parki, boiska do gry w pétanque).
Realizacja przedstawionych powyżej celów wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków związanych z nabyciem od podmiotów trzecich usług na potrzeby organizacji Zajęć (dalej „Wydatki”). Wydatki dokumentowane są fakturami lub rachunkami oraz dotyczą, w szczególności nabycia:
‒usług związanych z zapewnieniem infrastruktury sportowej na potrzeby organizacji Zajęć sportowych - wynajem hal sportowych, kortów, boisk;
‒usług trenerów;
‒sprzętu na potrzeby Zajęć (Sekcji).
Przedstawiony katalog Wydatków ma wyłącznie przykładowy charakter. Nie wyklucza się również poniesienia w przyszłości innych. Wskazane Wydatki finansowane są obecnie w całości z budżetu środków obrotowych, corocznie zatwierdzanego przez Zarząd (…).
Należy także zaznaczyć, że ww. zakupy:
1.są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby organizacji Zajęć;
2.Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować te zakupy wprost do konkretnych Zajęć.
W aktualnym, powyżej opisanym stanie faktycznym, zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.160.2022.1.IK), (…) uznaje, że organizacja Zajęć nie podlega opodatkowaniu VAT, w związku z czym (…) nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Wydatków związanych z organizacją Zajęć.
Aktualnie Wnioskodawca rozważa wprowadzenie mechanizmu ponoszenia przez pracowników części Wydatków związanych z organizacją Zajęć. W związku z tym, że koszty organizacji poszczególnych Zajęć różnią się w zależności od ich rodzaju, wysokość kwoty ponoszonej przez pracowników uczestniczących w Zajęciach będzie ustalana odrębnie dla każdej Sekcji, w oparciu o Wydatki poniesione w związku z organizacją Zajęć w ramach danej Sekcji za poprzedzający rok. Możliwość korzystania z Zajęć będzie uzależniona zatem od złożenia oświadczenia pracownika o przystąpieniu do danej Sekcji oraz uiszczenia określonej kwoty na rzecz Wnioskodawcy.
Pytania
1.Czy odpłatne umożliwienie pracownikom udziału w organizowanych przez Wnioskodawcę Zajęciach będzie skutkować koniecznością rozpoznania przez Wnioskodawcę obowiązku podatkowego w należnym VAT z tytułu odpłatnego świadczenia usług?
2.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy z tytułu świadczeń dokumentowanych fakturami, nabytych na potrzeby organizacji Zajęć od momentu wprowadzenia mechanizmu odpłatnej możliwości udziału w Zajęciach, Wnioskodawcy będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia kwot VAT naliczonego?
3.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy podstawą opodatkowania VAT będzie kwota zapłacona przez pracownika za świadczenie polegające na umożliwieniu udziału w Zajęciach?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad pytania nr 1
Odpłatne umożliwienie pracownikom udziału w organizowanych przez Wnioskodawcę Zajęciach będzie skutkować koniecznością rozpoznania przez Wnioskodawcę obowiązku podatkowego w należnym VAT z tytułu odpłatnego świadczenia usług.
Ad pytania nr 2
Wnioskodawcy będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia kwot VAT naliczonego z tytułu nabycia usług dokumentowanych fakturami na potrzeby organizacji Zajęć.
Ad pytania nr 3
Podstawą opodatkowania VAT będzie suma poniesionych przez Wnioskodawcę Wydatków związanych z organizacją Zajęć.
Ad pytania nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem opodatkowaniu VAT, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne umożliwienie pracownikom udziału w organizowanych przez Wnioskodawcę Zajęciach będzie stanowiło działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zatem w tym zakresie Wnioskodawca działać będzie jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji umożliwienie pracownikom udziału w organizowanych przez Wnioskodawcę Zajęciach będzie skutkować koniecznością rozpoznania przez Wnioskodawcę obowiązku podatkowego w należnym VAT z tytułu odpłatnego świadczenia usług.
Ad pytania nr 2
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę VAT naliczonego stanowi suma kwot VAT wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powołanej powyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem VAT został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie VAT należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli - co do zasady – w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających VAT.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
W interpretacji indywidualnej z 29 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.160.2022.l.IK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że „(...) za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami tej działalności. Związek z działalnością gospodarczą mają natomiast takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać”.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju czynności, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia z jakim rodzajem działalności będzie związany VAT wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji VAT do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Wydatki będą służyć wyłącznie wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. świadczeniu przez Wnioskodawcę usługi polegającej na umożliwieniu pracownikom udziału w Zajęciach. Działalność ta, jak wykazano w uzasadnieniu stanowiska w odpowiedzi na pytanie nr 1, będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Zatem, zważywszy, że Wydatki:
1.będą dokonywane wyłącznie na potrzeby działalności opodatkowanej VAT (nieobjętej zwolnieniem);
2.nie będą objęte dyspozycją art. 88 ustawy o VAT,
Wnioskodawcy przysługiwać będzie, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki (tzw. alokacja bezpośrednia).
Ad pytania nr 3
Jak wynika z art. 29a. ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Wyjątek od powyższej zasady ogólnej ustalania podstawy opodatkowania został określony m.in. w art. 32 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
1.niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2.niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
3.wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
W myśl art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje m.in. gdy zachodzą powiązania wynikające ze stosunku pracy.
Pojęcie wartości rynkowej zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, przez które rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
a.w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
b.w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.
Uznaje się przy tym, że przepis art. 32 ustawy o VAT ma na celu m.in. zapobieżenie sytuacji, w której „określenie podstawy opodatkowania świadczonych na rzecz pracowników usług i dostawy towarów w niższej wysokości niż ich wartość rynkowa prowadziłoby do osiągnięcia przez spółkę korzyści podatkowych w postaci niższej kwoty podatku należnego (...)” (tak m.in. wyrok WSA w Łodzi z 12 października 2017 r., I SA/Łd 643/17).
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że podstawą opodatkowania usługi polegającej na umożliwieniu pracownikom udziału w Zajęciach jest całkowity koszt poniesiony przez Wnioskodawcę na wykonanie usługi. Zatem na gruncie przedmiotowego zdarzenia przyszłego podstawą opodatkowania będzie suma poniesionych przez Wnioskodawcę Wydatków związanych z organizacją Zajęć.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy wskazać, że przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie to, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Z powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów
Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2a ustawy:
w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przepis ten wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy” pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.
W opisie sprawy podali Państwo informacje, z których wynika, że:
‒podejmują Państwo działania nakierowane na zapewnienie współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi oraz komunikacji wśród załogi;
‒powyższe odbywa się m.in. poprzez oferowanie Państwa pracownikom możliwości korzystania z szerokiej oferty inicjatyw z obszaru działalności sportowej i kulturalnej (działalność sekcji sportowych i kulturalnych);
‒organizują Państwo Zajęcia sportowe oraz Zajęcia kulturalne;
‒wiąże się to z koniecznością ponoszenia wydatków związanych z nabyciem od podmiotów trzecich usług na potrzeby organizacji Zajęć;
‒Wydatki dotyczą w szczególności nabycia:
‒usług związanych z zapewnieniem infrastruktury sportowej na potrzeby organizacji Zajęć sportowych - wynajem hal sportowych, kortów, boisk;
‒usług trenerów;
‒sprzętu na potrzeby Zajęć (Sekcji);
‒planują Państwo wprowadzenie mechanizmu ponoszenia przez pracowników części Wydatków związanych z organizacją Zajęć;
‒wysokość kwoty ponoszonej przez pracowników uczestniczących w Zajęciach będzie ustalana odrębnie dla każdej Sekcji, w oparciu o Wydatki poniesione w związku z organizacją Zajęć w ramach danej Sekcji za poprzedzający rok;
‒możliwość korzystania z Zajęć będzie uzależniona od złożenia oświadczenia pracownika o przystąpieniu do danej Sekcji oraz uiszczenia określonej kwoty na rzecz (…).
Ad. 1
Mają Państwo wątpliwości czy odpłatne umożliwienie pracownikom udziału w organizowanych przez Państwa Zajęciach będzie skutkować koniecznością rozpoznania przez Państwa obowiązku podatkowego w należnym VAT z tytułu odpłatnego świadczenia usług.
Należy wskazać, że na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. Wobec powyższego nie można uznać, że czynności wykonywane za wynagrodzeniem, które to wynagrodzenie jest niższe od kosztów świadczenia tych czynności, są nieodpłatne w części.
Powyższa teza znajduje potwierdzenie w orzecznictwie TSUE. Przykładowo w wyroku z 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB v. Riksskatteverket TSUE wskazał, że według Dyrektywy 2006/112/WE, dostawa jest albo odpłatna albo nieodpłatna. Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza – w ocenie TSUE – że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny.
Zatem, dla opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług nie ma znaczenia, czy przez dostawcę towaru lub świadczącego usługę została odniesiona korzyść finansowa. Istotnym jest, czy w zamian za dostarczony towar lub wykonaną usługę zostało wypłacone wynagrodzenie na rzecz dostawcy. Bez znaczenia pozostaje zatem fakt, czy wynagrodzenie sprzedającego towar/wykonującego usługę obejmuje jedynie kwotę stanowiącą zwrot kosztów lub jej część, czy też zostało powiększone o marżę stanowiącą zysk dla dostawcy.
W rozpatrywanej sprawie istotne jest to, że możliwość korzystania z oferowanych przez Państwa Zajęć będzie uzależniona od uiszczenia określonej kwoty przez pracownika na Państwa rzecz. W konsekwencji opisanych świadczeń nie można rozpatrywać odrębnie w części finansowanej przez Państwa, a odrębnie w części finansowanej przez pracownika, bowiem będzie to jedno świadczenie wykonywane przez Państwa na rzecz konkretnej osoby.
W przedstawionych okolicznościach sprawy, biorąc pod uwagę brzmienie powołanego wyżej art. 8 ust. 2a ustawy o VAT należy uznać, że jako podmiot obciążający pracowników kosztami nabywanych usług w stosownej części, traktowani będą Państwo jako usługobiorca, a następnie usługodawca tych samych usług. Tym samym, w analizowanej sprawie na gruncie ustawy wystąpi odpłatne świadczenie usług.
W świetle powyższych uwag należy uznać, że odpłatne umożliwienie pracownikom udziału w organizowanych przez Państwa zajęciach będzie stanowić świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ad. 3
Ponadto mają Państwo wątpliwości, czy podstawą opodatkowania będzie kwota zapłacona przez pracownika za świadczenie polegające na umożliwieniu udziału w Zajęciach.
Jak wynika z art. 29a ust. 1 ustawy:
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:
podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Wyjątek od powyższej zasady ogólnej ustalania podstawy opodatkowania został określony w art. 32 ustawy. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 ustawy:
w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
1)niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2)niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
3)wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
W myśl art. 32 ust. 2 ustawy:
przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:
1)w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2)wynikające ze stosunku pracy;
3)wynikające z tytułu przysposobienia.
Art. 32 ust. 5 ustawy stanowi, że:
przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy wydał uprzednie porozumienie cenowe, o którym mowa w dziale III ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (Dz.U. poz. 2200).
Pojęcie wartości rynkowej zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27b ustawy, zgodnie z którym:
przez pojęcie wartości rynkowej rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
a)w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
b)w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.
Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy, ta swoboda ulega wyłączeniu właśnie ze względu na te powiązania.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności Państwo, jako pracodawca, będą nabywać dla pracowników świadczenia obejmujące m.in.:
‒usługi związane z zapewnieniem infrastruktury sportowej,
‒usługi trenerów,
‒sprzęt na potrzeby Zajęć.
Następnie za umożliwienie pracownikom udziału w Zajęciach będą Państwo pobierać od pracowników wynagrodzenie w części. Wydatki dokumentowane są fakturami lub rachunkami.
Zatem pomiędzy Państwem a pracownikami będzie istnieć związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy oraz będą Państwo świadczyć usługi na rzecz pracowników za ceny niższe niż rynkowe.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w opisanej przez Państwa sytuacji, tj. gdy dokonają Państwo na rzecz pracowników odsprzedaży świadczeń po cenach niższych niż rynkowe – a taka sytuacja występuje w przypadku częściowej odpłatności za Zajęcia – to znajdzie zastosowanie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, zawierający normę zapobiegającą unikaniu opodatkowania w takich sytuacjach.
Jednocześnie zauważyć należy, że przedmiotowe świadczenia nabędą Państwo od osób trzecich i ich wartość wskazana będzie na otrzymywanych fakturach i rachunkach. Tym samym, znana będzie cena nabycia tych świadczeń, a zatem również cena rynkowa.
W konsekwencji, należy uznać, że zgodnie z art. 29a w związku z art. 32 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania świadczenia polegającego na umożliwieniu udziału w Zajęciach będzie wartość rynkowa nabytych świadczeń, a więc kwota wynikająca z otrzymanych z tytułu nabycia tych świadczeń faktur i rachunków, pomniejszona o kwotę podatku.
Ad. 2
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu świadczeń nabytych na potrzeby organizacji Zajęć od momentu wprowadzenia mechanizmu odpłatnej możliwości udziału w Zajęciach.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Trzeba podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że dokonywane zakupy są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na potrzeby organizacji Zajęć. Są Państwo w stanie przyporządkować te zakupy wprost do konkretnych Zajęć.
Jak wykazano powyżej, planowane przez Państwa świadczenie polegające na organizacji Zajęć dla pracowników będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i wyczerpuje przesłanki dla uznania tej czynności za czynność opodatkowaną podatkiem VAT na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Należy zatem stwierdzić, że w sytuacji, gdy dany zakup będzie wykorzystywany przez Państwa wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT oraz mogą Państwo przyporządkować ten zakup wprost do czynności opodatkowanych, przysługiwać będzie Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu tego nabycia.
Tym samym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, od momentu wprowadzenia mechanizmu odpłatnej możliwości udziału w Zajęciach będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie świadczeń na potrzeby organizacji Zajęć. Prawo to będzie Państwu przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z organizacją Zajęć sportowych i kulturalnych, prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem świadczeń na potrzeby organizacji Zajęć oraz określenia podstawy opodatkowania opisanej usługi, a zatem wyłącznie w zakresie zadanych przez Państwa pytań. Inne kwestie nieobjęte pytaniami, w szczególności dotyczące sposobu opodatkowania świadczonych usług, w tym zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do Zajęć o charakterze kulturalnym – nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right