Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.588.2022.2.AS

Określenie podstawy opodatkowania dla transakcji zamiany nieruchomości w sytuacji, gdy wartość nieruchomości Gminy jest większa niż wartość nieruchomości Spółki.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług– jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii określenia podstawy opodatkowania dla transakcji zamiany nieruchomości w sytuacji, gdy wartość nieruchomości Gminy jest większa niż wartość nieruchomości Spółki.

Uzupełnili go Państwo pismem z 2 grudnia 2022 r. (wpływ 16 grudnia 2022 r.), pismem z 4 stycznia 2023 r. (wpływ 5 stycznia 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lutego 2023 r. (wpływ 10 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „Gmina”) zamierza dokonać scalenia i podziału, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru położonego w obrębie geodezyjnym (…), w Gminie zatwierdzonym Uchwałą Nr Rady Gminy (...) działek oznaczonych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o łącznej pow. (…) ha, położonych w obrębie (…) i przeznaczyć je do zamiany z podmiotem (…) Spółka Cywilna (dalej: „Spółka”) na nieruchomości o numerach od 11/1 do 11/28 o pow. (…) ha i ½ działki nr 11/29 o pow. (…) ha, położone w obrębie geodezyjnym (…).

Przedmiotem zamiany będą działki Gminy przeznaczone w planie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną o pow. ok. (…) ha. Nieruchomości, które będą przedmiotem zamiany są niezabudowane.

Działki będące własnością Spółki objęte są decyzją o warunkach zabudowy nr (…) z 8 marca 2022 r. i przeznaczone są pod budowę budynków jednorodzinnych wolnostojących.

Gmina i Spółka są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług VAT. Zarówno działki Gminy jak również działki Spółki podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Ww. działki Gminy objęte są umową dzierżawy na okres od (…) do (…), z przeznaczeniem na cele rolne. W umowie zawarte jest zastrzeżenie: Wydzierżawiający zastrzega sobie możliwość aneksowania umowy w każdym wskazanym terminie, tj. wyłączenia części nieruchomości z umowy w przypadku przeznaczenia jej do podziału, budowy infrastruktury technicznej lub sprzedaży na co Dzierżawca wyraża zgodę. Zgodnie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.) zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze. Zatem Dzierżawca nie opłaca podatku VAT.

Szacunkowa wartość nieruchomości Gminy wynosi (…) zł netto.

Szacunkowa wartość nieruchomości Spółki wynosi (…) zł netto.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1)Czynność dostawy każdej z działek Gminy w drodze zamiany będzie dla Gminy stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT z zastosowaniem 23% stawki podatku, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania.

2)Ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego wartość każdej działki stanowi kwotę należną z tytułu dostawy działek w drodze zamiany i jest to jedyna kwota należna z tytułu ich dostawy.

3)Na pytanie Organu: „Czy z dokumentacji wynika, że kwoty ustalone przez rzeczoznawcę majątkowego są jedyną opłatą należną Gminie z tytułu zamiany każdej z działek? Odpowiedzi należy udzielić w odniesieniu do każdej z działek, które Gmina będzie zamieniała?”

Gmina odpowiedziała: Kwoty ustalone przez rzeczoznawcę majątkowego dla każdej z działek będą jedyną opłatą należną Gminie z tytułu zamiany każdej z działek. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że działki te na dzień złożenia wyjaśnień nie zostały jeszcze wydzielone.

Działki te powstaną z uprzedniego połączenia działek oznaczonych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o łącznej pow. (…) ha, jednakże do zamiany zostaną przeznaczone działki gminy przeznaczone w planie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną o pow. ok. (…) ha. Nieruchomości, które będą przedmiotem zamiany są niezabudowane.

4)Na pytanie Organu: „Jakie są ustalenia pomiędzy stronami zamiany odnośnie ceny zamienianych działek, np. czy dojdzie do dopłaty wynikającej z różnicy wartości przedmiotowych działek?”

Gmina odpowiedziała: Szacunkowa wartość nieruchomości Gminy wynosi (…) zł brutto. Szacunkowa wartość nieruchomości Spółki wynosi (…) zł brutto. Spółka dokona dopłaty, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

5)Na pytanie Organu: „Jeśli kwota w odniesieniu do każdej działki ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego nie jest jedyną kwotą należną Gminie, to czy z odpowiednich dokumentów, przepisów innych gałęzi prawa lub ustaleń pomiędzy stronami wynika, że do ustalonej kwoty należy doliczyć podatek VAT wg. właściwej stawki?”

Gmina odpowiedziała: Kwota w odniesieniu do każdej działki ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego jest jedyną kwotą należną Gminie.

6)Działki były przez Gminę wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Działki te objęte są umową dzierżawy na okres (…) do (…), z przeznaczeniem wyłącznie na cele rolne. Podstawę zwolnienia od podatku VAT stanowił przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.), zatem dzierżawa tych nieruchomości nie została opodatkowana podatkiem VAT.

7)Działki będące przedmiotem wniosku powstały w wyniku podziału działek nr „x” i „y”, położonych w obrębie geodezyjnym (…). Działki te Gmina nabyła z mocy prawa do zasobów mienia komunalnego ostateczną decyzją komunalizacyjną Wojewody (…) z (...)1993 r. Podział na działki o numerach od „a” do „b” zatwierdzony został decyzją Nr (…) Wójta Gminy z (...)2002 r. w oparciu o ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek nr (…) obrębu geodezyjnego (…), w Gminie uchwalonego przez Radę Gminy uchwałą (…).

8)Transakcja nabycia przez Gminę działek nr 1-5, 6, 7-10 nie stanowiła czynności opodatkowanej podatkiem VAT, tj. nie została wystawiona faktura z wykazanym podatkiem należnym.

9)Z tytułu nabycia ww. działek nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT.

10)Nabyte działki 11/1 do 11/28 położone w m. (…), Gmina będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych.

Nabyty udział wynoszący ½ działki Nr 11/29 położonej w m. (…), Gmina będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych.

11)Na pytanie Organu: „W sytuacji gdy działki nabyte przez Gminę w drodze zamiany będą wykorzystywane do różnych z ww. czynności, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?”

Gmina odpowiedziała: Nabyte działki 11/1 do 11/28 położone w m. (...), Gmina będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych.

Nabyty udział wynoszący ½ działki Nr 11/29 położone w m. (...), Gmina będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wyjaśnia, że działki te na dzień złożenia wyjaśnień nie zostały jeszcze wydzielone. Działki te powstaną z uprzedniego połączenia działek oznaczonych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o łącznej pow. (…) ha, jednakże do zamiany zostaną przeznaczone działki Gminy przeznaczone w planie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną o pow. ok. (…) ha. Nieruchomości, które będą przedmiotem zamiany są niezabudowane.

Udzielone powyżej odpowiedzi dotyczą każdej z działek Gminy, które będą przedmiotem dostawy w związku z planowaną zamianą (pyt. 1-9).

Pytanie

Czy w przypadku dokonania zamiany nieruchomości między Gminą a osobą prawną, w sytuacji, gdy w ramach tej zamiany wartość będącej przedmiotem dostawy nieruchomości Gminy jest większa niż wartość będącej przedmiotem zamiany nieruchomości osoby prawnej (dostawy na rzecz Gminy), podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa nieruchomości Gminy, pomniejszona o należny podatek?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy od dostawy nieruchomości Gminy w związku z zamianą działek, Gmina odprowadzi podatek VAT wg stawki 23%, przy czym podstawą do obliczenia należnego podatku będzie wartość rynkowa nieruchomości Gminy określona w operacie szacunkowym przez rzeczoznawcę majątkowego, pomniejszona o należny podatek. Gmina wyjaśnia, że wartość przekazywanej nieruchomości ustalona przez rzeczoznawcę stanowi kwotę obejmującą całość świadczenia należnego od nabywcy, a więc stanowi kwotę brutto wynagrodzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle powyższego grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każdą jednak czynność stanowiącą dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, można uznać za czynność opodatkowaną. Aby dana czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w ramach tej czynności jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy mówi, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przepisu art. 15 ust. 2 ustawy wynika, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zauważyć należy, że z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy regulacji nie wynika, że odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług powinna mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną – zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl powyższych regulacji prawnych należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady, jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

W tym miejscu należy podkreślić, że stosownie do art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Natomiast na mocy art. 158 Kodeksu cywilnego:

Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną. Z uwagi na powyższe przepisy należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów. W konsekwencji, przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza przeznaczyć do zamiany ze Spółką działki, które powstaną z uprzedniego połączenia działek oznaczonych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o łącznej pow. (…) ha, a które na dzień złożenia wniosku nie zostały jeszcze wydzielone. Gmina i Spółka są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. Czynność dostawy każdej z działek Gminy w drodze zamiany będzie dla Gminy stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT z zastosowaniem 23% stawki podatku, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania. Ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego wartość każdej działki stanowi kwotę należną z tytułu dostawy działek w drodze zamiany i jest to jedyna kwota należna z tytułu ich dostawy. Zatem kwoty ustalone przez rzeczoznawcę majątkowego dla każdej z działek będą jedyną opłatą należną Gminie z tytułu zamiany każdej z działek. Nieruchomości, które będą przedmiotem zamiany są niezabudowane. Szacunkowa wartość nieruchomości Gminy wynosi (…) zł brutto. Szacunkowa wartość nieruchomości Spółki wynosi (…) zł brutto. Spółka dokona dopłaty, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia podstawy opodatkowania dla transakcji zamiany nieruchomości w sytuacji, gdy wartość nieruchomości Gminy jest większa niż wartość nieruchomości Spółki.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 7 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak stanowi ust. 6 pkt 1 ww. artykułu:

Podstawa opodatkowania obejmuje: podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.

Należy zauważyć, że uregulowanie wynikające z ww. art. 29a ust. 1 i ust. 6 ustawy, stanowi odpowiednik art. 73 Dyrektywy 2006/5/WE Rady.

Przepis ten stanowi, że:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Trzeba podkreślić, że uzależnienie podstawy opodatkowania od zapłaty faktycznie otrzymanej przez podatnika jest regułą bezwzględnie obowiązującą (z zastrzeżeniem wyjątków wyraźnie przewidzianych przez ww. Dyrektywę VAT). Państwa członkowskie nie mogą ustanawiać innych reguł ustalania podstawy obliczania podatku np. dla niektórych rodzajów towarów.

Kolejnym problemem dotyczącym podstawy opodatkowania transakcji są zasady ustalania wysokości zapłaty, kiedy ma ona w całości lub w części formę inną niż pieniężna. Wynagrodzenie niepieniężne może stanowić dostawa towarów lub świadczenie usług dokonywane w zamian za otrzymane świadczenie (barter). W przypadku transakcji barterowych istotne jest więc ustalenie, czy dostawa towarów lub świadczenie usług będą mogły być w każdej sytuacji uznane za zapłatę.

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ukształtował się pogląd, zgodnie z którym, aby czynności takie mogły być uznane za zapłatę, muszą zostać spełnione następujące warunki:

·istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dokonywanymi wymiennie czynnościami dostawy towarów lub świadczenia usług, czyli pomiędzy czynnością opodatkowaną a otrzymaną za nią zapłatą;

·istnienie możliwości określenia wartości świadczonych usług lub dostarczanych towarów w pieniądzu.

Pierwszy warunek jest odzwierciedleniem ogólnej zasady związku zapłaty z dokonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast spełnienie drugiego jest niezbędne do kwotowego określenia podstawy opodatkowania umożliwiającego ustalenie podatku należnego, który może być wyrażony tylko w formie pieniężnej. Dlatego też, gdy strony transakcji barterowej nie ustalą w umowie pieniężnej wartości dostawy towarów lub usługi świadczonej w ramach zapłaty, w celu określenia podstawy opodatkowania należy dążyć do ustalenia ich wartości wyrażonej w pieniądzu. Ustalenie to powinno opierać się na podstawowej zasadzie, stanowiącej, że opodatkowana jest zapłata faktycznie otrzymana przez podatnika. W praktyce wybór metody ustalenia wysokości zapłaty w transakcjach barterowych zależy od okoliczności transakcji.

Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa TSUE, podstawą opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług jest wynagrodzenie rzeczywiście otrzymane z tego tytułu. Owo wynagrodzenie jest zatem wartością subiektywną, czyli rzeczywiście otrzymaną, a nie wartością oszacowaną według kryteriów obiektywnych. Ponadto wspomniane wynagrodzenie musi być wyrażalne w pieniądzu (np. wyrok z 19 grudnia 2012 r. w sprawie C-549/11 i z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09).

Jeżeli wartość ta nie jest kwotą pieniędzy uzgodnioną między stronami, powinna ona, jako wartość subiektywna, odpowiadać wartości, jaką dla odbiorcy ma usługa będąca wynagrodzeniem za dostawę towarów, oraz kwocie, jaką byłby on skłonny za tę usługę zapłacić (wyrok z 2 czerwca 1994 r. w sprawie C-33/93).

Wobec powyższego, w przypadku zamiany towarów, za podstawę opodatkowania należy uznać, zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z art. 29a ust. 1 ustawy, wynagrodzenie rzeczywiście otrzymane z tytułu dostawy towaru, które stanowi wartość subiektywną stanowiącą odzwierciedlenie wartości, jaką dla odbiorcy ma towar będący wynagrodzeniem za dostawę towaru (kwota, jaką byłby on skłonny zapłacić).

Jeśli zatem Gmina określi w umowie zamiany wartość (cenę) dostarczanego towaru, to podstawą opodatkowania ww. dostawy w ramach umowy zamiany będzie wartość pieniężna ustalona przez strony w umowie stanowiąca zapłatę.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 178):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: cena – wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług:

W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

Z przytoczonych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podstawą opodatkowania jest zapłata z tytułu dokonanej dostawy (np. w formie zamiany), pomniejszona o kwotę należnego podatku, tj. wartość netto (bez podatku). Przy czym to strony (a nie organ podatkowy) dokonujące czynności cywilnoprawnych określają w zawieranych przez siebie umowach wartość – cenę, za którą dokonują transakcji. Zatem analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych, a zwłaszcza kwestii wartości planowanych transakcji, nie mieści się w ramach postępowania określonego w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Należy również zaznaczyć, że strony transakcji powinny ewentualnie sięgnąć do odpowiednich przepisów innych gałęzi prawa. Jeśli zatem zgodnie z odpowiednimi przepisami innych gałęzi prawa lub ustaleniami pomiędzy stronami, dotyczącymi wysokości, ustalona przez rzeczoznawcę wartość nieruchomości, jest jedyną należną kwotą, to jest to kwota należna z tytułu sprzedaży, czyli kwota obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, którą dla ustalenia podstawy opodatkowania należy traktować jako kwotę brutto zawierającą podatek VAT.

Zatem jeżeli wartość przekazywanej nieruchomości ustalona przez rzeczoznawcę stanowi kwotę obejmującą całość świadczenia należnego od nabywcy, a więc stanowi kwotę brutto wynagrodzenia, to należy ją uznać za podstawę opodatkowania po pomniejszeniu o kwotę należnego podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, skoro jak wynika z wniosku kwoty ustalone przez rzeczoznawcę majątkowego dla każdej z działek będą jedyną opłatą należną Gminie z tytułu zamiany, to w tej sytuacji podstawą opodatkowania w przypadku zamiany ww. działek będzie dla Państwa cała wartość wynagrodzenia jaką Państwa Gmina otrzyma od Spółki, tj. suma wartości nieruchomości stanowiących własność Spółki i dopłaty wynikającej z różnicy wartości zamienianych nieruchomości, pomniejszona o podatek należny.

Podsumowując, w przypadku zamiany nieruchomości podstawą opodatkowania będzie cała wartość wynagrodzenia jaką Państwa Gmina otrzyma od Spółki, pomniejszona o należny podatek VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone. W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00