Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.635.2022.1.PRM
Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów wskazanych m.in. w § 4 rozporządzenia dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego na rzecz Konsumentów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów wskazanych m.in. w § 4 rozporządzenia dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X na rzecz Konsumentów. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jesteście Państwo podmiotem prawa duńskiego, z siedzibą w Danii, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży internetowej.
Prowadzą Państwo sklep internetowy o charakterze ogólnoeuropejskim (dalej: „Sklep internetowy X”), za pośrednictwem którego dokonują Państwo głównie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej łącznie: „Konsumenci”), niebędących podatnikami podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Sklep internetowy X oferuje szeroką gamę towarów. Produkty sprzedawane w sklepie internetowym to głównie: (...).
Planowane jest rozszerzenie asortymentu Sklepu internetowego X o towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm., dalej: „Rozporządzenie w sprawie zwolnień″), w szczególności o zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych, a także towary klasyfikowane w ramach działu 26 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) - komputery, wyroby elektroniczne i optyczne.
Większość produktów oferowanych do sprzedaży jest produkowana w Chinach. Nabywają Państwo jednak wszystkie towary od innej spółki duńskiej - A, założyciela i wyłącznego Państwa właściciela.
Państwa produkty nie są wytwarzane w Polsce, natomiast są wysyłane z Polski do Państwa klientów. Zgodnie z przyjętym modelem biznesowym, wszystkie produkty zakupione przez Państwa w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów są transportowane z Danii do magazynu w Polsce. Następnie wszystkie produkty sprzedawane za pośrednictwem Sklepu internetowego X są wysyłane z magazynu w Polsce do miejsca wskazanego przez klienta.
Jesteście Państwo zarejestrowani dla celów podatku VAT w Danii oraz jesteście zarejestrowani jako czynny podatnik VAT w Polsce. Podatek VAT należny od sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X do wszystkich krajów Unii Europejskiej (za wyjątkiem Danii oraz Polski), jest raportowany z wykorzystaniem procedury szczególnej OneStopShop. Jesteście Państwo zarejestrowani dla celów procedury szczególnej OneStopShop w Danii (która jest „państwem identyfikacji”). Podatek VAT należny od sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X do krajów spoza Unii Europejskiej jest rozliczany w tych krajach i tam dokonywana jest rejestracja dla celów VAT.
Obecnie dokonują Państwo w Polsce wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, a także zakupów od lokalnych dostawców. Ponadto, korzystają Państwo w Polsce z usług zewnętrznych dostawców w zakresie gospodarki odpadami opakowaniowymi, jak również magazynowania, logistyki i dystrybucji.
W szczególności, 27 kwietnia 2021 r. zawarli Państwo umowę na obsługę magazynowo-logistyczną (dalej: „Umowa″) z polską firmą (dalej: „Usługodawca″). Umowa została zawarta na czas określony i obowiązuje do 1 maja 2023 r. z możliwością jej przedłużenia. Podjęli jednak Państwo decyzję o nieprzedłużaniu Umowy i poszukujecie obecnie nowego dostawcy usług magazynowo-logistycznych.
Usługodawca jest spółką prawa polskiego, zarejestrowaną w Polsce jako czynny podatnik VAT, zaś Państwo nie jesteście jedynym nabywcą świadczonych przez niego usług.
Usługi świadczone przez Usługodawcę na mocy Umowy, obejmują usługi magazynowe i usługi transportowe (dalej łącznie: „Usługi magazynowo-logistyczne”). Magazyn jest zlokalizowany w Polsce.
Przez usługi magazynowe, zgodnie z Umową, rozumie się przede wszystkim: przyjmowanie towarów, magazynowanie, kompletację i pakowanie produktów na terenie magazynu, obsługę zwrotów produktów od Państwa klientów.
Usługi transportowe świadczone przez polskiego Usługodawcę na Państwa rzecz obejmują zaś dostawę do klientów, odbiory, zwroty, manewrowanie i załadunek niezbędne do przemieszczania Państwa produktów pomiędzy magazynem a Państwa klientami w Polsce i innych krajach.
Umowa wskazuje, że Usługi magazynowo-logistyczne (tj. magazynowanie i transport) obejmują następującą listę czynności:
‒przyjmowanie Państwa towarów do magazynu;
‒przechowywanie, kompletację i pakowanie produktów;
‒zapewnienie (utrzymanie) jakości przechowywanych produktów;
‒dystrybucję Państwa produktów do klientów;
‒dystrybucję i obsługę zwrotów od Państwa klientów;
‒uzupełnianie zapasów materiałów konsumpcyjnych;
‒inwentaryzację dla celów bieżącej działalności, obowiązkowych audytów bądź audytów zlecanych przez Państwa;
‒planowanie wysyłek towarów;
‒sporządzanie deklaracji eksportowych, jeśli ich złożenie jest konieczne;
‒planowanie, zarządzanie i wykonywanie usług związanych z utylizacją lub zwrotem produktów do Państwa na Wasze żądanie.
W związku z powyższym, jesteście Państwo uprawnieni do korzystania z określonej części powierzchni magazynowej i operacyjnej w pomieszczeniach magazynowych Usługodawcy. Określona i dedykowana przestrzeń jest przeznaczona wyłącznie do przechowywania i obsługi Państwa produktów. Usługodawca jest zobowiązany do zapewnienia jej dostępności w okresie obowiązywania Umowy.
Zgodnie z postanowieniami Umowy, Państwo, Państwa audytorzy finansowi i/lub upoważnieni Państwa przedstawiciele, po uprzednim powiadomieniu, są upoważnieni do:
‒ wizytacji i inspekcji pomieszczeń magazynowych wraz z przedstawicielami Usługodawcy w celu ustalenia czy spełniają one wymagania i/lub monitorowania jakiegokolwiek aspektu przechowywania produktów lub świadczenia usług magazynowych;
‒ przeprowadzenia audytu lub zapytań dotyczących produktów składowanych na terenie magazynu, w tym uzyskiwania od Usługodawcy informacji o procedurach i innych aspektach, materiałach i dokumentacji, które mogą być dla nich istotne;
‒ żądania od Usługodawcy dostarczenia informacji o wszelkich odpowiednich certyfikatach testowych.
Ponadto, bez uprzedniego zawiadomienia, jesteście Państwo uprawnieni do skontrolowania wraz z przedstawicielami Usługodawcy pomieszczeń magazynowych z uzasadnionych powodów w zakresie BHP, bezpieczeństwa publicznego lub prawa oraz w celu zapobieżenia lub zbadania istotnego naruszenia lub jakiegokolwiek potencjalnego naruszenia Umowy.
Podkreślić należy, że własność oraz tytuł prawny do Państwa produktów przysługuje Państwu i nie jest przenoszony na Usługodawcę. W ramach procesu sprzedaży Usługodawca nie podejmuje również żadnych czynności prawnych ani faktycznych w imieniu i na Państwa rzecz. W szczególności nie zawiera w Państwa imieniu umów z dostawcami i odbiorcami, nie uczestniczy w obsłudze Sklepu internetowego X oraz w prowadzeniu sprzedaży za jego pośrednictwem. Proces sprzedaży towarów jest bowiem zorganizowany w sposób następujący:
1)klient składa zamówienie za pośrednictwem Sklepu internetowego X oraz dokonuje płatności na Państwa rachunek bankowy (np. płatności kartą kredytową lub debetową);
2)dane dotyczące zamówienia ze systemu Sklepu internetowego X są przekazywane do Usługodawcy;
3)Usługodawca, wykorzystując własne zasoby osobowe (pracownicy magazynu, specjaliści ds. logistyki) oraz rzeczowe (infrastruktura niezbędna do wykonania powierzonych zadań), kompletuje i pakuje zamówienie;
4)zamówione towary są dostarczane z magazynu do nabywcy, za pośrednictwem firmy kurierskiej.
Jednocześnie otrzymujecie Państwo w całości zapłatę za wykonaną sprzedaż za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.
W tym miejscu wskazać należy, że Spółka nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE seria L z 23 marca 2011 r. Nr 77 s. 1 ze zm.), co potwierdza uzyskana przez Państwa interpretacja indywidualna prawa podatkowego z 11 kwietnia 2022 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.12.2022.2.PC.
W szczególności, nie posiadają Państwo w Polsce żadnych zasobów technicznych bądź ludzkich. Należy podkreślić, że Państwa pracownicy nie przebywają okresowo na terenie Polski. Wszelkie decyzje dotyczące Państwa działalności gospodarczej podejmowane są poza granicami Polski, Państwo zaś nie posiadacie oddziału ani stałego przedstawicielstwa w Polsce. Jednocześnie nie upoważnili Państwo żadnych podmiotów/osób w Polsce do negocjowania warunków umów w Państwa imieniu, zawierania umów z klientami lub przyjmowania zamówień składanych przez klientów.
Ponadto, nie posiadają Państwo, nie wynajmują ani nie używają na potrzeby swojej działalności gospodarczej w Polsce:
‒nieruchomości, takich jak biura, punkty sprzedaży;
‒żadnych maszyn, urządzeń lub narzędzi.
A, która jest Państwa właścicielem, posiada w Polsce jeszcze jedną spółkę - B Sp. z o.o. Jednakże, B Sp. z o.o i Państwo jesteście całkowicie niezależni i obecnie nie sprzedajecie towarów ani nie świadczycie usług na swoją rzecz. Wskazać jednak należy, że planują Państwo dokonać w przyszłości sprzedaży nadwyżek magazynowych towarów na rzecz B Sp. z o.o.
Nie posiadacie Państwo również kasy rejestrującej w Polsce i nie prowadzicie ewidencji sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X przy użyciu kasy rejestrującej.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, tj. po rozszerzeniu asortymentu towarów o towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, będziecie Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X na rzecz Konsumentów przy użyciu kasy rejestrującej zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Stoicie Państwo na stanowisku, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, tj. po rozszerzeniu asortymentu towarów o towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, nie będziecie Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X na rzecz Konsumentów przy użyciu kasy rejestrującej zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
A.Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kas rejestrujących - uwagi ogólne
Art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nakłada na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przy czym przez sprzedaż, stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Eksport towarów definiowany jest jako dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
— jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych (art. 2 pkt 8 ustawy o VAT).
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, stosownie do treści art. 13 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, oznacza wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu dostawy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, pod warunkiem że nabywca towarów jest:
1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Z przywołanych regulacji wynika zatem, że obowiązkiem ewidencjonowania z zastosowaniem kasy rejestrującej, co do zasady, objęte są odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a także eksport towarów, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.
Art. 111 ust. 3a ustawy o VAT nakłada na podatników prowadzących ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących szereg obowiązków z tym związanych. W szczególności podatnicy obowiązani są między innymi:
1)dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
2)udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
3)poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 4 ustawy o VAT obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
4)poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji.
Ponadto, zgodnie z art. 111 ust. 6ka ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 4 ustawy o VAT obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną w wysokości 300 zł.
Dalsze obowiązki związane z prowadzeniem ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kas rejestrujących oraz udostępnianiem kasy rejestrującej organom i podmiotom prowadzącym ich serwis zawarte zostały w rozporządzeniu wykonawczym wydanym na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 4 ustawy o VAT, stanowiącym zbiór wymagań w zakresie stosowania, serwisowania i utrzymywania kasy rejestrującej.
Mianowicie, stosownie do treści Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625; dalej: „Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących″):
‒ podatnicy używający kas są obowiązani niezwłocznie zgłaszać podmiotowi prowadzącemu serwis każdą nieprawidłowość w działaniu kasy (§ 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ podatnicy używający kas udostępniają kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów (§ 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ podatnicy używający kas poddają kasy obowiązkowemu przeglądowi technicznemu wykonywanemu przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis, w terminach określonych w § 54 (§ 9 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ podatnicy używający kas prowadzą i przechowują książkę kasy oraz przechowują programy, o których mowa w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas, przez okres używania kasy oraz udostępniają je na żądanie właściwych organów; w przypadku kas stacjonarnych książkę kasy, a także programy, przechowuje się w miejscu używania kasy (§ 9 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ podatnicy używający kas dokonują wpisów do książki kasy przewidzianych do wykonania przez podatnika oraz umożliwiają dokonanie wpisów do książki kasy podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis (§ 9 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ w przypadku konieczności wymiany pamięci fiskalnej w wyniku jej zapełnienia lub w wyniku jej uszkodzenia, wymiana ta jest wykonywana wyłącznie przez podmiot prowadzący serwis główny (§ 11 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line podatnik, przy pomocy serwisanta, dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy (§ 13 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ w przypadku konieczności wymiany pamięci fiskalnej w kasach on-line w przypadku jej zapełnienia lub uszkodzenia, wymiana pamięci chronionej jest wykonywana wyłącznie przez podmiot prowadzący serwis główny (§ 15 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ w terminie 7 dni od dnia dokonania fiskalizacji podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, zgłoszenie danych dotyczących kasy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia (§ 22 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ w przypadku zmiany miejsca używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii podatnik zapewnia dokonanie zmiany w książce kasy w zakresie określenia miejsca używania kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po dokonanej zmianie kasa będzie używana (§ 23 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ w przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia (§ 31 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ serwis organizuje i prowadzi na terytorium kraju podmiot prowadzący serwis główny (§ 37 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ serwis należy podjąć nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia żądania dokonania serwisu przez podatnika, chyba że dokonano innych ustaleń z podatnikiem (§ 51 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ serwisant wykonuje, na podstawie dokonanego przez podatnika zgłoszenia, obowiązkowy przegląd techniczny kasy w terminie 3 dni od dnia dokonania zgłoszenia (§ 51 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
‒ serwis kas używanych do prowadzenia przez podatnika ewidencji nie może być prowadzony lub wykonywany przez niego ani przez osobę zatrudnioną przez podatnika na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o podobnym charakterze (§ 52 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).
Ponadto, zgodnie z załącznikiem nr 3 do Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnik jest m.in. zobowiązany do podania w zgłoszeniu danych dotyczących adresu miejsca instalacji kasy.
Wskazać również należy, że zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji sprzedaży na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy użyciu kasy własnej tego podmiotu.
B.Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej
Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Obecnie grupy podmiotów i czynności zwolnionych czasowo z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących określa Rozporządzenie w sprawie zwolnień.
I tak, stosownie do treści § 2 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W załączniku do Rozporządzenia w sprawie zwolnień wymieniona została m.in. dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Jednocześnie, zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których w § 2 i § 3 nie stosuje się w przypadku dostawy m.in.:
‒komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
‒sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
‒zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.
Zatem powyższe dostawy dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.
C.Brak obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kas rejestrujących przez Państwa
Stoją Państwo na stanowisku, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie jesteście Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X na rzecz Konsumentów przy użyciu kasy rejestrującej, za czym przemawiają następujące okoliczności:
‒Model prowadzonej działalności
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, za pośrednictwem Sklepu internetowego X dokonują Państwo głównie sprzedaży towarów na rzecz Konsumentów. Proces sprzedaży towarów jest natomiast zorganizowany w sposób następujący:
1)klient składa zamówienie za pośrednictwem Sklepu internetowego X oraz dokonuje płatności na Państwa rachunek bankowy (np. płatność kartą kredytową lub debetową);
2)dane dotyczące zamówienia z systemu Sklepu internetowego X są przekazywane do Usługodawcy;
3)Usługodawca kompletuje i pakuje zamówienie;
4)zamówione towary są dostarczane z magazynu do nabywcy.
Opisany model działalności spełnia zatem przesłanki do uznania za dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskim). Jednocześnie otrzymują Państwo w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Odnosząc więc przywołane powyżej regulacje w zakresie zwolnień z prowadzenia ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej do analizowanej sprawy, należy uznać, że co do zasady, Państwa zdaniem, jesteście Państwo uprawnieni do stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w związku z poz. 36 załącznika do wskazanego rozporządzenia.
Powyższym zwolnieniem nie zostały jednak objęte dostawy określonych towarów, wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień. W konsekwencji, w przypadku dokonywania sprzedaży takich towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej byliby Państwo zobowiązani do jej zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Mając na względzie brak możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej w odniesieniu do pewnych towarów, które mogą znajdować się w asortymencie Sklepu internetowego X, należy rozważyć czy regulacje ustawy o VAT oraz Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących znajdują zastosowanie do podatników takich jak Państwo - tj. podmiotów nieobecnych fizycznie w Polsce.
‒Brak siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego nie posiadają Państwo w Polsce punktu sprzedaży, siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Natomiast w świetle przepisów ustawy o VAT, nie ulega wątpliwości, że kasa rejestrująca jest urządzeniem, które musi być łatwo dostępne dla obowiązkowych przeglądów technicznych, przeprowadzanych przez odpowiednie podmioty. Nieprzedstawienie kasy do przeglądów technicznych w stosownych terminach jest ustawowo sankcjonowane karą finansową.
Ponadto, zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, kasa rejestrująca musi być łatwo dostępna dla organów podatkowych w celu przeprowadzenia stosownych kontroli. Podatnicy muszą również udostępniać organom, na ich żądanie, książki kasy i programy. Co więcej, w przypadku kas stacjonarnych, książka kasy i programy muszą być przechowywane w miejscu, w którym użytkowana jest kasa.
Należy również zwrócić uwagę, że kasa rejestrująca musi być łatwo dostępna w stosownych terminach dla podmiotu prowadzącego serwis główny lub wyznaczonego przez niego serwisanta kas. Podatnik jest bowiem zobowiązany do umożliwienia tym podmiotom m.in. przeprowadzenia obowiązkowych przeglądów technicznych, dokonania stosownych wpisów w książce kasy, wymiany chronionej pamięci kasy. Przy czym, wymiana pamięci chronionej kasy może być dokonana wyłącznie przez podmiot prowadzący serwis główny (i żaden inny podmiot).
W kontekście powyższego należy zauważyć, że czynności serwisowe, zgodnie z przepisami Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, powinny być wykonywane w dość krótkich terminach - mianowicie nie później niż w ciągu 48 godzin od zgłoszenia przez podatnika żądania dokonania serwisu, chyba że poczyniono inne ustalenia z podatnikiem. Obowiązkowy przegląd techniczny kasy powinien natomiast zostać dokonany w ciągu 3 dni od daty zgłoszenia dokonanego przez podatnika podmiotowi serwisującemu.
W tym miejscu należy także przypomnieć, że działalność serwisowa w zakresie kas rejestrujących jest organizowana i prowadzona na terytorium kraju przez podmiot prowadzący serwis główny (§ 37 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Innymi słowy, wszelkie działania w zakresie przeglądów technicznych kas rejestrujących są organizowane wyłącznie na terytorium Polski.
Mając zatem na uwadze wymogi dotyczące udostępnienia kasy rejestrującej organom podatkowym do kontroli oraz udostępnienia kasy rejestrującej podmiotowi prowadzącemu serwis główny, należy uznać, że kasa rejestrująca jest urządzeniem, które musi być fizycznie przechowywane i użytkowane na terytorium Polski. W rezultacie można wnioskować, że przepisy ustawy o VAT oraz Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących regulujące zasady użytkowania kas rejestrujących adresowane są wyłącznie do podmiotów, które są fizycznie obecne w Polsce, a tym samym mogą użytkować i przechowywać kasę w Polsce oraz udostępniać ją odpowiednim podmiotom.
Z przepisów ustawy o VAT oraz Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika ponadto, że każdy kto jest zobowiązany do zainstalowania kasy fiskalnej, musi posiadać miejsce jej fizycznej instalacji, zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego (np. punkt sprzedaży). Każda zmiana miejsca instalacji kasy wymaga również dokonania zgłoszenia i odnotowania w dokumentacji.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik nie posiada fizycznego miejsca sprzedaży, siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, podatnik nie ma możliwości zainstalowania kasy fiskalnej na terytorium Polski, a co za tym idzie wywiązania się z ww. obowiązków. W konsekwencji, należy uznać, że taki podmiot dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie jest zobowiązany do rejestracji tej sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących.
Odnosząc powyższe rozważania do analizowanej sprawy, należy wskazać, że nie posiadają, nie wynajmują, ani nie używają Państwo na potrzeby swojej działalności gospodarczej w Polsce nieruchomości, takich jak biura czy punkty sprzedaży. Nie mają Państwo również siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Nie posiadają Państwo w Polsce żadnych zasobów technicznych bądź ludzkich, jak również nie upoważnili Państwo żadnych podmiotów/osób w Polsce do podejmowania w Państwa imieniu działań takich: negocjowanie warunków umów, zawieranie umów z klientami lub przyjmowanie zamówień składanych przez klientów.
W świetle przedstawionych okoliczności sprawy, stoją Państwo na stanowisku, że nie mają Państwo możliwości zainstalowania kasy fiskalnej na terytorium Polski, a co za tym idzie wypełnienia wszelkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących kas rejestrujących. W konsekwencji, w Państwa ocenie, nie jesteście Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X na rzecz Konsumentów przy użyciu kasy rejestrującej.
Powyższe wnioski potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej również: „DKIS”) z 30 czerwca 2022 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.772.2021.1.PRM, w której Organ uznał że „(...) z uwagi na brak siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, Spółka nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej dokonywanej na rzecz Konsumentów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Powyższe dotyczy dostaw dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zarówno tych znajdujących się i mieszkających na terytorium kraju, jak również poza terytorium Unii Europejskiej. Spółka bowiem nie posiadając żadnego fizycznego miejsca sprzedaży oraz siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski nie ma możliwości zainstalowania kasy rejestrującej, a także co za tym idzie wypełnienia wszelkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących kas rejestrujących.″
Podobne stanowisko zostało przedstawione także w interpretacji indywidulanej DKIS z 4 października 2019 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.202.2018.12.RMA, wydanej w następującym stanie faktycznym: ,,(...) Wnioskodawca jest podatnikiem, który wykonuje na terytorium kraju - na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - czynności podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług. Jednocześnie Wnioskodawca nie posiada na terytorium Polski siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, nie posiada i nie zamierza posiadać w Polsce personelu, a wszelkie czynności gospodarcze są wykonywane bezpośrednio z Austrii (w Austrii następuje zawarcie umów). (...) Spółka nie posiada w Polsce oddziału/zakładu ani personelu.”
Uwzględniając powyższe, organ potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy stwierdzając, że „(...) z uwagi na brak siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych.″
Na brak obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących przez podmioty nieposiadające siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce wskazał także DKIS w interpretacji indywidulanej:
‒ z 12 lutego 2018 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.658.2017.2.JŻ, w której uznano, że „(...) z uwagi na brak siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia sprzedaży biletów na rzecz pasażerów na linię autobusową obsługiwaną na trasie łączącej Polskę z Niemcami, przy użyciu kasy rejestrującej.″
‒ z 27 lipca 2017 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.160.2017.1.ISK, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z wnioskodawcą posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech i będącym podatnikiem VAT czynnym w Polsce, dokonującym sprzedaż w systemie wysyłkowym z magazynu znajdującego się w Polsce prowadzonego przez firmę zewnętrzną na rzecz konsumentów zamieszkujących w Polsce, że „(...) nie będzie On zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kasy rejestrującej w okolicznościach opisanych we wniosku, co wynika z braku siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski (...)″,
‒ z 25 kwietnia2017 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.15.2017.1.MT, w której DKIS stwierdził, że „(...) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że jako podmiot zagraniczny, nieposiadający punktów sprzedaży w Polsce, nie jest zobowiązany do rejestracji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kas rejestrujących.” Uzasadniając powyższe stanowisko organ wskazał w szczególności, że „(...) mimo istnienia obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kas rejestrujących, w sytuacji gdy sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie posiadając żadnego fizycznego miejsca sprzedaży oraz siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski nie ma możliwości zainstalowania kasy rejestrującej, a także co za tym idzie wypełnienia wszelkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących kas rejestrujących zawartych w ww. przepisach. Powyższe okoliczności powodują, że Wnioskodawca nie ma w tym przypadku obowiązku prowadzenia ewidencji swojej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.″
‒ z 14 grudnia 2016 r., znak: 1462-IPPP3.4512.872.2016.1.RM, w której potwierdzono, że podatnik zarejestrowany dla celów VAT w Polsce, nieposiadający siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, prowadzący m.in. sprzedaż krajową w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem strony internetowej, przekazujący zamówienia firmie logistycznej w Polsce, która zgodnie z zawartą z podatnikiem umową zajmuje się przygotowaniem i obsługą przesyłki, nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Organ interpretacyjny w szczególności wskazał, iż „(...) mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na brak siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności. Powyższe dotyczy dostaw dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zarówno tych znajdujących się i mieszkających na terytorium kraju, w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej jak również poza terytorium Unii Europejskiej.”
W tym miejscu chcą Państwo również wskazać, że § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nie znajdzie zastosowania w analizowanej sprawie, bowiem Spółka nie zleca wykonywania sprzedaży żadnemu podmiotowi w Polsce.
Mając zatem na uwadze:
i.przedstawione okoliczności sprawy (w szczególności brak posiadania przez Państwa punktu sprzedaży, biura, siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, a w konsekwencji brak fizycznego miejsca, w którym kasa rejestrująca mogłaby zostać zainstalowana, a następnie używana, a co za tym idzie brak możliwości spełnienia wszystkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących kas rejestrujących) oraz
ii.przywołane rozstrzygnięcia organów podatkowych wydane w zbliżonych stanach faktycznych,
Państwa zdaniem, nie będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X na rzecz Konsumentów przy użyciu kasy rejestrującej zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, niezależnie od zakresu asortymentu produktów będących przedmiotem sprzedaży.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, zdefiniowane w art. 2 pkt 1 ustawy, który stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Co do obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, należy wskazać, na treść art. 111 ust. 1 ustawy, który stanowi, że:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.
Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w poz. 36 wymieniono:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Zaznaczyć jednak należy, że niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do tego zwolnienia.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione m.in. w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie kas:
1.Podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji sprzedaży na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy użyciu kasy własnej tego podmiotu.
2.W przypadku gdy inny podmiot jest obowiązany również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje przy użyciu kasy własnej na potrzeby obliczenia osiąganej przez siebie wartości sprzedaży i wysokości podatku całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
3.Przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu nabytej przez ten podmiot kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej.
Z powołanego wyżej przepisu § 5 rozporządzenia w sprawie kas wynika, że podatnik, który dokonuje sprzedaży na rzecz innego podmiotu, może ewidencjonować tę sprzedaż na kasie rejestrującej powierzonej przez podmiot zlecający taką sprzedaż bądź na kasie własnej, przy czym powyższe kwestie powinny być uregulowane w stosownej umowie zawartej między tymi podmiotami. Zatem przepis ten dotyczy podatników wykonujących czynności w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej prowadzą Państwo sprzedaż szerokiej gamy towarów za pomocą Sklepu internetowego X. Planują Państwo poszerzyć asortyment ww. Sklepu w szczególności o zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych, a także towary klasyfikowane w ramach działu 26 PKWiU – komputery, wyroby elektroniczne i optyczne. Dokonują Państwo sprzedaży głównie na rzecz Konsumentów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
Siedziba Państwa działalności gospodarczej zlokalizowana jest w Danii. Jesteście Państwo zarejestrowani dla celów podatku VAT zarówno w Danii, jak i w Polsce. Podatek należny od sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X do wszystkich krajów Unii Europejskiej - za wyjątkiem Danii i Polski - dokonują Państwo z wykorzystaniem procedury szczególnej OneStopShop. Podatek VAT należny od sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X do krajów spoza Unii Europejskiej jest rozliczany przez Państwa w tych krajach i tam dokonywana jest rejestracja dla celów VAT. W Polsce nie macie Państwo ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z przyjętym modelem biznesowym zakupione przez Państwa towary transportowane są z Danii do magazynu w Polsce i stąd są wysyłane do Państwa klientów. Zawarliście Państwo umowę na obsługę magazynowo-logistyczną z Usługodawcą (Umowa nie zostanie przedłużona i poszukujecie Państwo nowego dostawcy ww. usług). Zgodnie z Umową uprawnieni jesteście Państwo do korzystania z określonej części powierzchni magazynowej i operacyjnej w pomieszczeniach magazynowych Usługodawcy. Przestrzeń przeznaczona jest wyłącznie do przechowywania i obsługi Państwa produktów.
Usługodawca – stosownie do zapisów Umowy - zobowiązał się m.in. do:
‒przyjmowania Państwa towarów do magazynu;
‒przechowywania, kompletacji i pakowania produktów;
‒dystrybucji Państwa produktów do klientów oraz dystrybucji i obsługi zwrotów od Państwa klientów;
‒planowania wysyłek towarów;
‒sporządzania deklaracji eksportowych, jeśli ich złożenie jest konieczne;
‒planowania, zarządzania i wykonywania usług związanych z utylizacją lub zwrotem produktów do Państwa na Wasze żądanie.
Własność oraz tytuł prawny do towarów znajdujących się na magazynie przysługuje Państwu i nie jest przenoszony na Usługodawcę.
Zamówienie konkretnego towaru klient składa za pośrednictwem Sklepu internetowego X i dokonuje płatności na Państwa rachunek bankowy. Dane dotyczące zamówienia przekazywane są do Usługodawcy, który kompletuje i pakuje zamówienie wykorzystując własne zasoby osobowe i rzeczowe. Towar dostarczany jest z magazynu do nabywcy za pośrednictwem firmy kurierskiej.
Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów wskazanych m.in. w § 4 rozporządzenia, dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X na rzecz Konsumentów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W tym miejscu wskazać należy, że procedura szczególna VAT-OSS (procedura unijna) została uregulowana w przepisach rozdziału 6a ustawy.
Jak stanowi art. 130a pkt 3 ustawy:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o procedurze unijnej - rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.
Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS. Podatnik zarejestrowany do VAT-OSS w deklaracji VAT wykazuje m.in. całkowitą wartość wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (pomniejszoną o kwotę VAT).
Rozpatrując Państwa wątpliwości na wstępie należy zaznaczyć, że zgodnie z opisem sprawy są Państwo zarejestrowani do procedury szczególnej VAT-OSS. W tej procedurze rozliczają Państwo sprzedaż dokonywaną za pośrednictwem Sklepu internetowego X do wszystkich krajów Unii Europejskiej poza sprzedażą dokonywaną do Danii i Polski. Natomiast podatek od sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego X do nabywców z krajów spoza Unii jest rozliczany przez Państwa w tych krajach i tam dokonywana jest rejestracja dla celów VAT. Obecnie dokonują Państwo w Polsce wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, a także zakupów od lokalnych dostawców.
Tym samym rozpatrując Państwa sprawę należy przeanalizować czy będą Państwo zobowiązani rejestrować za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż dokonywaną za pośrednictwem Sklepu internetowego X na rzecz Konsumentów znajdujących się na terytorium Polski.
Dokonując sprzedaży towarów na terytorium kraju – na rzecz Konsumentów – jesteście Państwo podatnikiem i wykonujecie czynności podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Jednocześnie nie posiadają Państwo na terytorium Polski siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, nie posiadają Państwo również na terytorium Polski żadnych zasobów technicznych jak również nie zatrudniają Państwo pracowników.
W analizowanej sprawie należy zauważyć, że planowana przez Państwa dostawa zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, a także towarów klasyfikowanych w ramach działu 26 PKWiU - komputery, wyroby elektroniczne i optyczne mieści się w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Dostawa ta jest więc wyłączona ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przewidzianych ww. przepisami rozporządzenia. Jednocześnie nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w § 4 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia.
Tym samym, co do zasady, powinni Państwo ewidencjonować ww. sprzedaż towarów dokonywaną na terytorium Polski na rzecz Konsumentów z zastosowaniem kasy rejestrującej, mimo tego, że będą Państwo prowadzić sprzedaż w systemie wysyłkowym, za którą będą otrzymywać Państwo zapłatę za pośrednictwem banku. Zwolnienie przewidziane w poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień (dostawa towarów w systemie wysyłkowym) nie znajduje bowiem zastosowania do dostawy towarów z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Niemniej jednak przepisy ustawy o VAT, jak i rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących przewidują szereg obowiązków (głównie o charakterze technicznym), jakie powinny zostać wypełnione przez sprzedawców dokonujących sprzedaży na rzecz konsumentów, a których wypełnienie powoduje, że ewidencja sprzedaży jest prowadzona w sposób prawidłowy. Z przepisów tych wynika, że kasa rejestrująca powinna być łatwo dostępna dla organów podatkowych, jak i dla podmiotu prowadzącego serwis kas. Jak wskazuje bowiem treść art. 111 ust. 3a pkt 2-4 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
· dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy (pkt 2);
· udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów (pkt 3);
· poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących (pkt 4).
Takie same obowiązki zostały przewidziane w § 9 ust. 1 pkt 2-4, 6 i 7 rozporządzenia w sprawie kas, zgodnie z którym:
Podatnicy używający kas:
· niezwłocznie zgłaszają podmiotowi prowadzącemu serwis każdą nieprawidłowość w pracy kasy (pkt 2);
· udostępniają kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów (pkt 3);
· poddają kasy obowiązkowemu przeglądowi technicznemu wykonywanemu przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis, w terminach określonych w § 54 (pkt 4);
· prowadzą i przechowują książkę kasy oraz przechowują programy, o których mowa w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas, przez okres używania kasy oraz udostępniają je na żądanie właściwych organów; w przypadku kas stacjonarnych książkę kasy, a także programy, przechowuje się w miejscu używania kasy (pkt 6);
· dokonują wpisów do książki kasy przewidzianych do wykonania przez podatnika oraz umożliwiają dokonanie wpisów do książki kasy podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis (pkt 7).
Z powyższego przepisu wynika m.in. sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas oraz terminy i zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas.
Jednocześnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas wynika, że:
Podatnik używający kasy korzysta wyłącznie z usług podmiotu prowadzącego serwis główny lub podmiotu prowadzącego serwis.
Ponadto, w myśl § 2 pkt 22 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o podmiocie prowadzącym serwis główny - rozumie się przez to:
a) producenta krajowego danego typu kasy prowadzącego jej serwis,
b) podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu danego typu kasy prowadzący jej serwis,
c) podmiot, któremu przekazano prowadzenie serwisu kas na podstawie umowy, o której mowa w § 48 ust. 1
- który w zakresie organizacji i prowadzenia serwisu głównego posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania albo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Zgodnie z powyższym podmioty prowadzące serwis to ww. podmioty, które w zakresie organizacji i prowadzenia serwisu głównego posiadają siedzibę lub miejsce zamieszkania albo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zaś podmiot prowadzący serwis to przedsiębiorca, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 ze zm.), wykonujący działalność serwisu i posiadający zlecenie podmiotu prowadzącego serwis główny na prowadzenie serwisu.
Stosownie do § 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Serwis organizuje i prowadzi na terytorium kraju podmiot prowadzący serwis główny.
W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line podatnik, przy pomocy serwisanta, dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy.
Ponadto, zgodnie z § 25 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Natomiast § 28 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas wskazuje, że:
W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii raport fiskalny dobowy zawiera co najmniej: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Czynności wymienione powyżej mogą być więc dokonane wyłącznie w przypadku, gdy kasa rejestrująca jest umiejscowiona na terytorium kraju.
Zatem przepisy ustawy o VAT jak i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie nakładające na podatników, obowiązek ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej skierowane są, co do zasady, do podmiotów posiadających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski. Przepisy te wymagają bowiem, aby podatnicy zobowiązani do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wykonywali szereg czynności technicznych wymienionych np. w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii (Dz. U. z 2021 r. poz. 1753), czy też w ww. przepisach.
Przepisy odnoszące się do kas fiskalnych nie regulują natomiast kwestii, gdy sprzedawca co do zasady ma obowiązek ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, lecz nie posiada w Polsce fizycznego miejsca dokonywania takiej dostawy. Analiza przepisów ww. rozporządzenia wskazuje, że każdy, na kim ciąży obowiązek instalacji kasy fiskalnej musi posiadać miejsce bądź miejsca jej fizycznego zainstalowania, czyli punkty sprzedaży, zgłoszone w odpowiednim urzędzie skarbowym. W załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, który stanowi wzór książki kasy rejestrującej, jako jedna z pozycji wymaganych widnieje adres miejsca, w którym kasa jest użytkowana. Również każdorazowa zmiana miejsca użytkowania kasy musi być zgłoszona do odpowiedniego serwisu i w tej książce odnotowana.
Ponadto, rozporządzenie w sprawie kas wskazuje na sposób prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii oraz warunki i sposób używania tych kas, a także termin zgłoszenia tej kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego. I tak zgodnie z § 22 rozporządzenie w sprawie kas:
1. Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii jest poprzedzone dokonaniem fiskalizacji.
2. Fiskalizacja jest możliwa tylko w trybie serwisowym wyłącznie, gdy kasa posiada niezapisaną pamięć fiskalną oznaczoną numerem unikatowym.
3. Fiskalizacja jest dokonywana przez serwisanta przez jednokrotne i niepowtarzalne uruchomienie trybu fiskalnego z równoczesnym wpisaniem numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika do pamięci fiskalnej.
4. Fiskalizacja jest potwierdzana wystawieniem raportu fiskalnego dobowego. Wydruk raportu fiskalnego dobowego jest dołączany do książki kasy.
5. W terminie 7 dni od dnia dokonania fiskalizacji podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, zgłoszenie danych dotyczących kasy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.
6. W przypadku ponownej fiskalizacji, po wymianie pamięci fiskalnej, przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio.
Ponadto również treść art. 111 ust. 3a pkt 2, 3 i 4 wskazuje, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy, udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów, zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.
Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz pomimo tego, że zamierzają Państwo dokonywać dostaw zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, a także towarów klasyfikowanych w ramach działu 26 PKWiU – komputery, wyroby elektroniczne i optyczne tj. towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z ewidencji na kasie rejestrującej podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących należy stwierdzić, że z uwagi na brak siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, nie będą mieli Państwo obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej dokonywanej na rzecz Konsumentów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych znajdujących się i mieszkających na terytorium kraju. Powyższe wynika z faktu, że nie posiadając żadnego fizycznego miejsca sprzedaży oraz siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski nie mają Państwo możliwości zainstalowania kasy rejestrującej, a także co za tym idzie wypełnienia wszelkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących kas rejestrujących.
W analizowanej sprawie nie będą miały zastosowania również regulacje zawarte w § 5 rozporządzenia w sprawie kas. Z charakteru Umowy zawartej pomiędzy Państwem a Usługodawcą wynika, że Usługodawca świadczy na Państwa rzecz kompleksowe usługi logistyczne, natomiast sprzedaż dokonywana jest przez Państwa. Jak wynika z wniosku, w ramach procesu sprzedaży i zwrotu towarów Usługodawca nie uczestniczy i nie podejmuje żadnych czynności w imieniu i na Państwa rzecz. Nie dochodzi więc do powierzenia kasy rejestrującej w rozumieniu § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas.
Dodatkowe informacje
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).