Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2017, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.160.2017.1.ISK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.160.2017.1.ISK
w zakresie obowiązku rejestracji przy pomocy kasy fiskalnej sprzedaży wysyłkowej oraz otrzymania zgody nabywcy na wystawienie faktury w formie elektronicznej
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- obowiązku rejestracji przy pomocy kasy fiskalnej sprzedaży wysyłkowej - jest prawidłowe;
- otrzymania zgody nabywcy na wystawienie faktury w formie elektronicznej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji przy pomocy kasy fiskalnej sprzedaży wysyłkowej oraz otrzymania zgody nabywcy na wystawienie faktury w formie elektronicznej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca - I. GmbH (dalej również: Spółka) ma siedzibę na terytorium Niemiec. Nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Wnioskodawca prowadzi w Niemczech działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży towarów konsumentom (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) na odległość, tzn. za pośrednictwem portali internetowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Niemczech podatnikiem podatku od wartości dodanej. Wnioskodawca nie posiada siedziby/miejsca zamieszkania ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, aczkolwiek został zarejestrowany w Polsce do celów podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie posiada w Polsce żadnej infrastruktury biznesowej - w szczególności nie posiada pracowników, lokali, biura handlowego, punktu sprzedaży, itp. Wnioskodawca korzysta z usług firmy zewnętrznej (posiadającej magazyn położony w Polsce), która magazynuje towary Wnioskodawcy i z którego to magazynu towary są wysyłane do nabywców (konsumentów). Wnioskodawca planuje rozpocząć sprzedaż wysyłkową towarów z terytorium Niemiec do Polski. Sprzedaż będzie odbywała się na rzecz konsumentów, tzn. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywać się będzie w ten sposób, że konsument z Polski będzie zamawiał towar za pośrednictwem serwisu internetowego Wnioskodawcy, a ich transport z magazynu zewnętrznej firmy położonego w Polsce realizowany będzie przez zewnętrzną, niezależną firmę (operatora pocztowego lub firmę kurierską) - działającą na rzecz Wnioskodawcy, bezpośrednio do konsumentów w Polsce. Pytanie dotyczy sytuacji, w której Wnioskodawca dokona wyboru miejsca opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium Niemiec na terytorium Polski na Polskę już od dokonania pierwszej sprzedaży wysyłkowej z terytorium Niemiec na podstawie art. 23 ust. 17 ustawy o VAT lub w sytuacji, kiedy limit dla sprzedaży wysyłkowej z terytorium Niemiec na terytorium Polski przekroczy limit określony w art. 24 ust. 2 ustawy o VAT - wystąpi wówczas obowiązek opodatkowania sprzedaży w Polsce.