Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.874.2022.2.MG
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją Zadania Inwestycyjnego, obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa ... w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 grudnia 2022 r. wpłynął wniosek Państwa ... z 26 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn. „...”, obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a i nast. ustawy o podatku od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lutego 2023 r. (data wpływu 7 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 672; dalej jako ustawa o lasach), Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (dalej jako ...) reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach w skład Lasów Państwowych wchodzą m.in. ....
Nadleśnictwo ... (dalej zamiennie jako Nadleśnictwo lub Jednostka LP) będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej ...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r poz. 931; dalej jako u.p.t.u.). Nadleśnictwo w zakresie realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje również czynności, które są wyłączone z systemu VAT, tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u.
Zgodnie z postanowieniami § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. z 1994 r. nr 134, poz. 692; dalej jako Rozporządzenie) w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy (o lasach), jest prowadzona działalność: (...) gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w ..., w której wyróżnia się działalność: (a) podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nieprzerobionym, zwaną dalej „działalnością podstawową”, (b) uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej „działalnością uboczną”. W świetle natomiast § 4 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia w Lasach Państwowych, w ramach sprawowanego zarządu, jest prowadzona działalność dodatkowa - produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi.
Stosownie zaś do postanowień § 3 Rozporządzenia działalność ... jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego.
W świetle postanowień art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach, gospodarka leśna to działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
Jak stanowi zaś art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy o lasach, trwale zrównoważona gospodarka leśna to działalność zmierzająca do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, Nadleśnictwo prowadzi trwale zrównoważoną gospodarkę leśną według planu urządzenia lasu z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:
1)zachowania lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą;
2)ochrony lasów, zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:
a)zachowanie różnorodności przyrodniczej,
b)zachowanie leśnych zasobów genetycznych,
c)walory krajobrazowe,
d)potrzeby nauki;
3)ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym;
4)ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych;
5)produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu.
Lasy Państwowe są strategicznymi zasobami naturalnymi kraju, co wynika m.in. z art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1235). Z tych zasobów naturalnych Nadleśnictwo w ramach prowadzonej gospodarki leśnej, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach, pozyskuje produkty gospodarki leśnej (w szczególności drewno, choinki), które następnie są przedmiotem dokonywanej przez Jednostkę LP sprzedaży (dostawy) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). Realizowana przez Nadleśnictwo sprzedaż produktów gospodarki leśnej głównie drewna, ale również choinek, sadzonek i nasion stanowi główny trzon wykonywanej przez Jednostkę LP działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u. Nadleśnictwo zajmuje się również odpłatnym świadczeniem usług w zakresie dzierżawy i najmu nieruchomości oraz dokonuje odpłatnych świadczeń w zakresie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u.
Jak zostało to już zasygnalizowane na wstępie Nadleśnictwo ... w ramach realizowanych zadań wykonuje również czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u., a dokładniej dokonuje czynności, których celem jest realizacja tzw. „misji Lasów Państwowych”, tj. realizacja celów innych niż działalność gospodarcza.
Zgodnie ze stanem faktycznym ... otrzymało dofinansowanie ze środków unijnych na realizację projektu pn. „...” (dalej zamiennie jako „Projekt”) w ramach działania 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska, Oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem Projektu jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, natomiast za jego koordynację odpowiada Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (CKPŚ), będące jednostką organizacyjną Lasów Państwowych o zasięgu ogólnokrajowym, pod nadzorem Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych. W ramach struktury wewnętrznej CKPŚ powołano odpowiedzialną za koordynację działań, w tym współpracę z Koordynatorami regionalnymi wyznaczonymi we wszystkich ..., Jednostkę Realizującą Projekt - ... (decyzja Dyrektora Generalnego LP nr ... z dnia ... r.).
Główny cel Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (dalej jako POliŚ) wynika z jednego z trzech priorytetów Strategii Europa 2020 (Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu), jakim jest wzrost zrównoważony rozumiany jako wspieranie gospodarki efektywnej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej, w której cele środowiskowe są dopełnione działaniami na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Priorytet ten został oparty na równowadze oraz wzajemnym uzupełnianiu się działań w trzech podstawowych obszarach:
-czystej i efektywnej energii, w tym efektywności energetycznej, ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, rozwoju energii ze źródeł odnawialnych oraz integracji i poprawy funkcjonowania europejskiego rynku energii;
-adaptacji do zmian klimatu oraz efektywnego korzystania z zasobów, wzmocnieniu odporności systemów gospodarczych na zagrożenia związane z klimatem oraz zwiększeniu możliwości zapobiegania zagrożeniom (zwłaszcza zagrożeniom naturalnym) i reagowania na nie;
-konkurencyjności, w tym wnoszeniu istotnego wkładu w utrzymanie przez UE prowadzenia na światowym rynku technologii przyjaznych środowisku, zapewniając jednocześnie efektywne korzystanie z zasobów i usuwając przeszkody w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych.
Działania realizowane w ramach POliŚ zostały dobrane tak, aby w największym stopniu przyczyniały się do osiągnięcia celu głównego, tj. wsparcia gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej.
W ramach POliŚ przewidziano dziewięć merytorycznych osi priorytetowych (finansowanych z FS i EFRR) w tym m.in. Oś priorytetową II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, w której połączono priorytety inwestycyjne z dwóch celów tematycznych, tj. Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem oraz Zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami.
Celem działania 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska w ramach II Osi priorytetowej jest zwiększenie ilości retencjonowanej wody oraz poprawa sprawności przeprowadzania rozpoznania i reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożeń naturalnych i poważnych awarii.
Realizowane w ramach tego działania projekty mają być nakierowane na wzmocnienie odporności na zagrożenia związane ze zmianami klimatu oraz zwiększenie możliwości zapobiegania zagrożeniom naturalnym, na które Polska jest szczególnie narażona, tj. powodzi i suszy oraz reagowania na nie.
Nadto w obszarze ww. działania preferowane są projekty, w których wykorzystywane są w jak największym stopniu naturalne metody obniżania ryzyka powodziowego a także te, w których działania techniczne będą odpowiednio uzasadnione a zastosowane rozwiązania będą spełniały wymagania środowiskowe. Działania techniczne mają koncentrować się przede wszystkim na zadaniach przywracających naturalną retencję wód oraz na zabezpieczeniu terenów zurbanizowanych, w sytuacjach, gdy nie ma możliwości zastosowania naturalnych metod ochrony przeciwpowodziowej.
Potrzeby retencjonowania wód stanowią kluczowy element w całokształcie prac planistycznych uwzględniających potrzeby kraju w zakresie gospodarki wodnej. Dlatego też wsparcie jest skierowane głównie na działania związane z magazynowaniem wody w środowisku, co stanowi najlepszą formę gromadzenia zasobów wodnych i jest jednym ze środków służących obniżaniu ryzyka powodziowego.
Projekty realizowane w ramach ww. Działania 2.1 mające na celu odtwarzanie naturalnych terenów zalewowych oprócz swojego podstawowego celu, tj. przyczynienia się do adaptacji do zmian klimatu mają również przyczynić się do odbudowy cennych ekosystemów, a tym samym zakłada się, że będą miały pozytywny wpływ na ochronę różnorodności biologicznej (źródło: broszura Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju „Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020” wersja 1.22 z dnia 31 stycznia 2018 r.).
Projekt obejmuje znaczną liczbę działań inwestycyjnych na terenie całego kraju, które realizowane są przez ... będące podstawowymi jednostkami organizacyjnymi ... (w tym m.in. przez Nadleśnictwo ...). Podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków są ..., jako bezpośrednio odpowiedzialne za realizację obiektów i zadań w terenie. Podstawę do ponoszenia przez ... wydatków związanych z Projektem, jak też zobowiązania do wykonania określonego wskaźnika produktu i rezultatu, stanowią porozumienia zawarte pomiędzy poszczególnymi ... a Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych (dalej jako DG LP). ... prowadzą działalność na zasadach samodzielności finansowej, czyli same ponoszą wydatki związane z realizacją zadań, a refundacja środków odbywa się zgodnie ze strukturą organizacyjną .... W celu rozliczenia wydatków, ... zamieszczają dokumenty potwierdzające poniesione w projekcie wydatki w aplikacji Projekty. Administratorem Aplikacji jest CKPŚ. W ramach nadzoru nad realizacją projektu, kontrolę merytoryczno-finansową przeprowadza pracownik Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (dalej jako ...) z prawami dostępu do aplikacji.
Głównym celem Projektu jest wzmocnienie odporności na zagrożenia związane ze zmianami klimatu w nizinnych ekosystemach leśnych. Działania podejmowane w ramach Projektu ukierunkowane są na zapobieganie powstawaniu lub minimalizację negatywnych skutków zjawisk naturalnych w postaci: suszy i pożarów, niszczącego działania wód wezbraniowych, powodzi i podtopień poprzez rozwój systemów małej retencji, zarówno retencji zbiornikowej jak i retencji na obszarach mokradłowych, jak również poprzez realizację zadań z zakresu przeciwdziałania nadmiernej erozji. Projekt przyczyni się również do odbudowy cennych ekosystemów naturalnych, a tym samym będzie miał pozytywny wpływ na ochronę różnorodności biologicznej.
Celem uzupełniającym jest ocena skutków przyrodniczych Projektu realizowana poprzez prowadzenie monitoringu porealizacyjnego wybranych zadań adaptacyjnych. Cel uzupełniający wynika z potrzeby prowadzenia takich działań stwierdzonej na etapie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko Programu Zintegrowanego Lasów Państwowych.
Podstawowe założenie Projektu, czyli adaptacja ekosystemów leśnych do zmieniających się warunków klimatycznych jest zgodne ze strategicznymi dokumentami, funkcjonującymi na szczeblu międzynarodowym, wspólnotowym i krajowym, które definiują horyzontalne cele związane z ochroną środowiska, ochroną różnorodności biologicznej oraz adaptacją do zmian klimatu, w perspektywie do roku 2020.
Projekt ze względu na duży obszar zaplanowanych działań, ich złożoność i kompleksowy charakter jest przedsięwzięciem strategicznym, wpisującym się w działanie zmierzające do ochrony i poprawy jakości funkcjonowania ekosystemów leśnych, ich adaptacji w zakresie zmian klimatycznych oraz wzrostu różnorodności biologicznej.
Akcentuje się szczególny charakter Projektu, który ma polegać na poprawie jakości środowiska poprzez działania związane z retencją oraz przeciwdziałaniem erozji wodnej.
Nadto wskazuje się, że nie wszystkie korzyści i koszty realizacji Projektu są możliwe do określenia w kontekście ilości/wartości pieniężnej. O zasadności jego realizacji decydują także korzyści o charakterze przyrodniczym związane z bezpośrednim i pośrednim oddziaływaniem na jakość i stan środowiska. Jako jedną z najważniejszych tego typu korzyści wymienia się umożliwienie migracji wzdłuż cieków rybom i innym zwierzętom wodnym i z wodą związanych oraz wzrost różnorodności biologicznej ekosystemów objętych Projektem.
Na realizację wszystkich założeń Projektu składają się następujące wydatki:
1)przygotowanie projektu (m.in. opracowanie dokumentacji technicznej i przetargowej, opinie prawne: inwentaryzacje, opracowania przyrodnicze, geodezyjne, geologiczne, hydrologiczne, mapy, szkice sytuacyjne i do celów projektowych, operaty wodno-prawne, raporty, opłaty związane z uzyskaniem koniecznych decyzji, nadzór nad przygotowaniem dokumentacji),
2)roboty budowlane (w tym ziemne, rozbiórkowe, montażowe i wykończeniowe niezbędne do odbudowy, przebudowy i budowy obiektów lub kompleksowych zadań, prace przyrodnicze i przyrodniczo-techniczne),
3)zarządzanie projektem:
a)koszty związane z realizacją Projektu (w tym koszty ogólne, np. wynajem powierzchni biurowej dla JRP, energii, ogrzewania; wydatki osobowe, w tym wynagrodzenia pracowników JRP/DGLP zaangażowanych do Projektu);
-niekwalifikowalne (koszty związane z wykorzystaniem systemów informatycznych oraz pozostałe wydatki, m.in. koszty szkoleń, ekspertyz, opinii prawnych, delegacji służbowych, zakup artykułów biurowych, usług telekomunikacyjnych, pocztowych, amortyzacja urządzeń biurowych);
b)nadzór nad robotami, w tym też autorski projektanta i niezbędny specjalistyczny, np. przyrodniczy, archeologiczny, saperski,
4)działania informacyjno-promocyjne;
5)niezbędne opłaty i inne obciążenia (w tym koszty doradztwa w zakresie obsługi prawnej, finansowej, technicznej, ubezpieczenia nieobowiązkowe, opłaty administracyjne zw. z pozwoleniami; opłaty finansowe);
6)inne kategorie wydatków związane z monitoringiem przyrodniczym zrealizowanych zadań adaptacyjnych;
7)nieprzewidziane wydatki w kategoriach ww. kosztów i poza nimi.
W ramach Projektu Nadleśnictwo ... zobowiązane jest do realizacji na obszarze swojego działania zadania pod nazwą: „...” (dalej zamiennie jako Zadanie Inwestycyjne) zgodnie z zakresem rzeczowym i finansowym wskazanym w Załączniku nr 1 do Aneksu nr 3 z dnia ...r. do Porozumienia nr ...w sprawie współpracy przy realizacji Projektu „...”, które zostało zawarte w dniu ...r. pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe - Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych a Nadleśnictwem ... (dalej zamiennie jako Porozumienie).
Zgodnie z ustalonym harmonogramem postępowań przetargowych (zamówień) na Zadanie Inwestycyjne składają się:
a)usługi projektowe dotyczące wykonania dokumentacji projektowej zadania pn. ”...”, wartość zamówienia (bez VAT) wynikająca z umowy z wykonawcą wynosi … zł.
Umowa zostanie rozliczona w trzech etapach
-etap I obejmuje sporządzenie minimum trzech wstępnych koncepcji (… zł netto),
-etap II obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej dla wybranej przez Nadleśnictwo ... koncepcji projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych prawem decyzji i pozwoleń, opinii oraz zaświadczeń i uzgodnień administracyjnych,
-etap III obejmuje sprawowanie nadzoru autorskiego do końcowego odbioru robót budowlanych realizowanych na podstawie projektu budowlanego.
Termin zakończenia realizacji I i II etapu: … r.
b)roboty budowlane - szacunkowa wartość zamówienia netto … zł.
c)nadzór inwestorski - szacunkowa wartość zamówienia netto … zł.
Poniżej przedstawiona została bliższa charakterystyka realizowanego przez Nadleśnictwo ... Zadania Inwestycyjnego w ramach Projektu zgodnie z dokumentacją źródłową będącą w posiadaniu mojego mocodawcy.
I.Informacje ogólne dotyczące Zadania Inwestycyjnego
1.Rodzaj działania: działania z zakresu małej retencji.
2.Rodzaj poddziałania: budowa lub modernizacja zbiorników.
3.Lokalizacja Zadania Inwestycyjnego:
-województwo …,
-powiat …,
-gmina …,
-Nadleśnictwo ...,
-oddział/pododdział: ….,
-numery działek ewidencyjnych i obręb ewidencyjny: ...obręb ....
4.Grunt, na którym realizowane jest Zadanie Inwestycyjne znajduje się w zasobach Lasów Państwowych.
II.Informacje szczegółowe dotyczące Zadania Inwestycyjnego wraz z opisem pozostałych elementów zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
A.Lokalizacja Zadania Inwestycyjnego
Zadanie Inwestycyjne jest realizowane na działkach nr … obręb ... w gminie .... Najbliższa zabudowa położona jest w odległości ok. 800 m na południe od miejsca inwestycji. Obszar realizacji Zadania Inwestycyjnego nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowana przestrzennego.
Zadanie Inwestycyjne położone jest w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych „...” kod ..., której status określono jako naturalna część wód stan oceniony został jako dobry a z oceny stanu wynika, iż jest ona niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym, określonym dla ww. jednolitej części wód zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza ... (Dz. U. z 2016 r. poz. 1911) jest głównie utrzymanie dobrego stanu ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego. Ponadto Zadanie Inwestycyjne położone jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych ... (dalej jako ...), której stan oceniony został jako dobry, a z oceny stanu wynika, że jest ona niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych.
Celem środowiskowym dla ... jest zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń, zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu, ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem a zasilaniem tych wód.
Przedsięwzięcie położone jest w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków ......, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków ... (Dz. U. z 2011 r. Nr 25, poz. 133 ze zm.) oraz w granicach projektowanego specjalnego obszaru ochrony siedlisk ... ......, zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej. Ponadto przedmiotowa inwestycja położona jest na terenie .... Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w ... z dnia ... r. dla obszaru ... ...... (...) ustanowiono plan zadań ochronnych. Dla części działki ewidencyjnej nr ... obręb ... przewidziano działania ochronne dla... polegające na utrzymaniu i poprawie jakości siedlisk gatunku oraz wyłączeniu z użytkowania rębnego drzewostanów w okresie lęgowym .... W ramach przedsięwzięcia planowana jest wycinka drzew rosnących w obrębie zbiornika lub obiektów towarzyszących takich jak przepławka, jednakże planowane prace realizowane będą poza płatem siedliska .... Dla obszaru ... ...także obowiązuje plan zadań ochronnych ustanowiony Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w ... z dnia …..
Zgodnie z zapisami ww. dokumentu dla części przedmiotowych działek oraz ich sąsiedztwa zaplanowano działanie ochronne dla siedliska ... Bory i lasy bagienne polegające na utrzymaniu właściwych stosunków wodnych dla wód powierzchniowych i podziemnych, w strefie oddziaływania na siedlisko - nie prowadzenie działań skutkujących obniżeniem wód gruntowych. Dla części działek przewidzianych do realizacji oraz w ich sąsiedztwie zlokalizowane jest siedlisko ... Bory i lasy bagienne oraz działania związane z ochroną siedliska polegające wyłączeniu z działań gospodarczych siedliska ...-… oraz wyłączeniu z gospodarki rębnej z dopuszczeniem działań pielęgnacyjnych siedliska ...-….
Przedmiotowe przedsięwzięcie ze względu na zakres prac nie koliduje z zapisami ww. dokumentów.
Jak wynika z uzasadnienia postanowienia z dnia …. r. znak ... wydanego przez Burmistrza ... z wniosku ... ... w przedmiocie stwierdzenia braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie budowli piętrzącej wodę, realizowanego pod nazwą „wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej odbudowy zbiornika wodnego ... przy zapewnieniu ciągłości ekologicznej cieku”.
„(...) ze względu na lokalizację inwestycji, zakres planowanych prac, charakter inwestycji, termin jej realizacji, należy uznać, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie w znaczący sposób pogarszać stanu siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący wpływać negatywnie na gatunki, dla których ochrony zostały wyznaczone przedmiotowe obszary Natura 2000. Wobec powyższego, nie istnieją przesłanki przemawiające za koniecznością przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszary Natura 2000 dla planowanego przedsięwzięcia. Ponadto położone w obszarze jednolitej części wód podziemnych ..., której stan oceniony został jako dobry, a z oceny stanu wynika, że jest ona niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym dla ... jest zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń, zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu, ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem a zasilaniem tych wód. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na stan ilościowy i jakościowy jednolitych części wód, nie wpłynie również negatywnie na osiągnięcie celów środowiskowych jednolitych części wód. Przedsięwzięcie będzie realizowane w miejscu występowania terenów wodno-błotnych i innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych, jednak w bezpośrednim sąsiedztwie przedmiotowego zbiornika nie znajdują się chronione siedliska .... Zamierzenie inwestycyjne zlokalizowane jest poza strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych oraz obszarami przylegającymi do jezior, poza obszarami górskimi. Teren inwestycji leży poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych …, nie jest zagrożony powodzią. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w otoczeniu gruntów leśnych. Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne oraz uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej (...)”.
B.Zakres rzeczowy Zadania Inwestycyjnego
Zadanie Inwestycyjne polega na odbudowie już istniejącego zbiornika retencyjnego ..., modernizacji urządzenia piętrzącego w formie zastawki z zachowaniem dotychczasowego poziomu piętrzenia wynoszącego ok. 2,0 m oraz przywróceniu pierwotnej funkcji obszarom mokradłowym w istniejącym kompleksie leśnym w leśnictwie .... Planowane zamierzenie nie przyczyni się do obniżenia poziomu wód gruntowych. Przedsięwzięcie polega na retencjonowaniu wody w celu zwiększenia zasobów wód powierzchniowych, glebowych i podziemnych co wiąże się z poprawą ekosystemów i siedlisk zależnych od wód.
Stan zbiornika przed rozpoczęciem realizacji Zadania Inwestycyjnego:
zbiornik porośnięty trzciną i roślinnością wodną, przez jego środek przepływa ciek .... Brzegi zbiornika porastają drzewa oraz krzewy i roślinność trawiasta zaś dno jest zamulone, piaszczysto-kamieniste. Na powierzchni widoczne liczne nanosy drewna i innej roślinności. Skarpy są rozmyte, a linia brzegowa nie jest wyraźnie zaznaczona. Zastawka przewidziana do modernizacji wykonana jest z żelbetu, z metalowymi prowadnicami i drewnianymi szandorami, o długości 5,30 m, szerokości 10,00 m, świetle 1,50 m i zlokalizowana jest w km 3+477 na istniejącym cieku .... Nad zastawką umieszczona jest żelbetowa kładka z metalowymi poręczami umożliwiająca przejście.
Zakres przewidzianych do realizacji działań obejmuje m.in.:
-wykonanie remontu istniejącego obiektu - wykonanie okładziny z kamienia na zaprawie na obiekcie i umocnieniach, podniesienie konstrukcji zastawki tak, by rzędna korony konstrukcji była wyniesiona o ok. 0,5 m ponad zwierciadło wody przy normalnym poziomie piętrzenia, tj. do rzędnej ok. 140,07 m n.p.m.;
-odmulenie czaszy zbiornika;
-wyprofilowanie skarp zbiornika, wykonanie łagodnego zejścia dla zwierzyny;
-wykonanie lokalnych przegłębień w czaszy zbiornika, w których będą mogły przebywać organizmy wodne, gdy zbiornik będzie pozbawiony wody;
-wykonanie jednej wyspy w celu umożliwienia bytowania zwierząt;
-odbudowę istniejącej grobli czołowej, ułożenie siatki przeciw zwierzętom kopiącym nory, uszczelnienie korpusu, podniesienie korony grobli tak by rzędna korony konstrukcji była wyniesiona o ok. 0,7 m ponad zwierciadło wody przy normalnym poziomie piętrzenia, tj. do rzędnej ok. 140,27 m n.p.m.;
-wykonanie pogłębienia zbiornika przy grobli czołowej w części północnej;
-umocnienie cieku płotkiem faszynowym poniżej zbiornika na odległość ok. 10 m przed istniejącym obiektem mostowym;
-zabezpieczenie dla ruchu pieszego przejścia przez zastawkę, dostosowanie do przejazdu rowerów i wózków;
-wykorzystanie urobku pozyskanego z czaszy zbiornika do formowania skarp i grobli czołowej;
-wykonanie urządzenia służącego migracji organizmów wodnych, umożliwiającego migrację fauny wodnej w dwóch kierunkach - przepławka typu naturalnego z obejściem (kanał obiegowy) o parametrach szerokość ok. 1,20 m, minimalna głębokość ok. 0,20 m, spadek mniejszy niż 1:20, minimalny przepływ jednostkowy q=1001 (s*m).
C.Przyczyna wytypowania zbiornika ... do przebudowy
Zbiornik wodny ... położony jest w biegu rzeki .... Rzeka ma źródła w kompleksie podmokłych łąk w okolicy wsi ..., dalej biegnąc przez zwarty kompleks ... zachowała swój naturalny charakter. W biegu rzeki znajdują się dwa śródleśne zbiorniki retencyjne ... i ....
Zbiornik ... w ramach programu małej retencji nizinnej został przebudowany w roku 2011. Zbiornik ... powstał na skutek spiętrzenia rzeki zastawką. Pierwotnie pełnił funkcję magazynu, w którym zatapiano drewno. Potem pełnił funkcje retencyjne.
W chwili obecnej zbiornik wymaga przebudowy ze względu na zły stan urządzeń technicznych (konstrukcja betonowa zastawki) oraz grobli piętrzącej wodę. Zarówno grobla, jak i brzegi zbiornika są zdrenowane przez liczne nory bobrowe. Stanowi to realne zagrożenie zarówno dla trwałości samego zbiornika ale również dla zachowania cennych siedlisk przyrodniczych zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie oraz położonych poniżej zbiornika.
Przebudowa zbiornika wpłynie na zwiększenie jego możliwości retencyjnych. Zabezpieczy tereny przyległe przed nagłymi wezbraniami, które w niekontrolowany sposób mogą negatywnie oddziaływać na sąsiednie drzewostany powodując ich podtopienia i przyczyniając się do erozji. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż z dwóch stron zbiornika przebiegają drogi leśne o strategicznym charakterze. Pełnią one rolę dojazdów pożarowych (dojazd pożarowy nr … oraz dojazd pożarowy nr …) oraz głównych szlaków wywozu drewna.
Przebudowa zbiornika ukierunkowana jest na zapobieganie powstawania i minimalizację negatywnych skutków zjawisk naturalnych w postaci niszczącego działania wód wezbraniowych, powodzi i podtopień, suszy i pożarów poprzez rozwój systemów małej retencji i zwiększenie ilości magazynowanej wody na terenach nizinnych.
Projekt obejmuje zapisy m.in. Ramowej Dyrektywy Wodnej. Dyrektywy o ocenach oddziaływania na środowisko oraz Dyrektywy Siedliskowej, polegające na zapobieganiu dalszemu pogarszaniu się ekosystemów wodnych oraz ochronie i poprawie stanu ekosystemów wodnych terenów podmokłych i lądowych bezpośrednio uzależnionych od wody. Realizacja projektu przyczyni się do odbudowy cennych ekosystemów naturalnych i zwiększenia różnorodności biologicznej. Modernizacja zbiornika znacząco wpłynie na produkcyjne funkcje lasu. Akumulacja wody sprzyja zwiększaniu możliwości produkcyjnych siedlisk oraz zwiększaniu przyrostu drzewostanów. Poprawne warunki wilgotnościowe wpływają na dobry stan zdrowotny drzewostanów, odporność na wszelkie zagrożenia biotyczne (szkodniki owadzie, grzyby, dzika zwierzyna. itp.), jak i abiotyczne (susze, huragany, itp.).
D.Informacja o terenach sąsiadujących z Zadaniem Inwestycyjnym
Zbiornik wodny ... jest położony w środku dużego kompleksu leśnego ..., graniczy z gruntami oznaczonymi w ewidencji powszechnej jako lasy (Ls). Przez zbiornik przepływa rzeka ... oznaczona w ewidencji gruntów jako woda płynąca (Wp).
E.Informacja o uprawach gospodarczych
W bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika ... nie ma upraw leśnych. W najbliższej okolicy, w odległości ok. 70 metrów na zachód od zbiornika, znajduje się uprawa z odnowieniem naturalnym o powierzchni 2,99 ha w wieku 5 lat. W odległości ok 450 metrów na południe od zbiornika znajduje się drzewostan w przebudowie rębnią złożoną z gniazdami odnowionymi świerkiem i dębem w wieku 8 lat.
F.Planowane zabiegi gospodarcze
W Większości drzewostanów sąsiadujących ze zbiornikiem ... zaplanowane są do wykonania cięcia pielęgnacyjne określane jako trzebieże (…). Jeden drzewostan rosnący w odległości ok. 90 m zaplanowano do wycięcia w ramach rębni zupełnej (…). Uregulowanie stosunków wodnych ma zasadnicze znaczenie dla wykonania zaplanowanych zabiegów. Prace można będzie zaplanować w terminie, kiedy poziom uwilgotnienia gruntów będzie najniższy, co umożliwi ograniczenie szkód w glebie spowodowanych używaniem maszyn w procesie pozyskania drewna. W drzewostanach o stabilnym poziomie uwilgotnienia gleb leśnych prace z zakresu pozyskania drewna wykonywane są z wykorzystaniem sieci szlaków zrywkowych, co w maksymalny sposób minimalizuje negatywny wpływ na siedliska leśne.
Część drzewostanów bezpośrednio graniczących ze zbiornikiem ... (np. …. o pow. 2,73 ha) nie ma zaplanowanych żadnych zabiegów pielęgnacyjnych. Jest to spowodowane m.in. stopniem uwilgotnienia uniemożliwiającym prowadzenie prac w obrębie tych drzewostanów.
G.Stopień narażenia terenów przyległych na straty wynikające z poziomu wód
Tereny przyległe są narażone zarówno na straty wynikające z przesychania, jak i nadmiernego uwilgotnienia. Zbiornik ... położony jest na cieku wodnym, który zachował wiele cech pierwotnych. Spływ wody następuje doliną rzeczną, w której przebiegu tworzą się obszary zabagnione, miejscami zaś na wywyższeniach terenu może dochodzić do przesychania.
Realizacja Zadania Inwestycyjnego poprzez retencjonowanie wody, przyczyni się do bardziej regularnego spływu wód w poszczególnych miesiącach, zapewniając stały i równomierny stopień uwilgotnienia przyległych drzewostanów.
H.Związek pomiędzy zwiększeniem pojemności zbiornika ... a prowadzoną przez Nadleśnictwo ... działalnością gospodarczą w zakresie pozyskania i sprzedaży zasobów naturalnych
Zwiększenie pojemności retencyjnej ma związek z działalnością gospodarczą ... .... Realizacja Zadania Inwestycyjnego, poprzez unormowanie uwilgotnienia w rejonie wpłynie bowiem zarówno na stan siedlisk przyrodniczych jak i na przyrost drzewostanów. Nie bez znaczenia dla prawidłowego prowadzenia przez Nadleśnictwo ... gospodarki leśnej pozostaje więc poprawa udostępnienia lasu oraz stan dróg leśnych przebiegających w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika ....
I.Wpływ na populację zwierząt
Nadleśnictwo ... nie posiada ośrodka hodowli zwierzyny (OHZ).
Poprawa warunków wilgotnościowych ma pozytywny wpływ na populację zwierzyny w tym gatunków podlegających ochronie jak np. bóbr. Realizacja Zadania Inwestycyjnego odniesie też pozytywny wpływ na uwilgotnienie łąk położonych poniżej zbiornika, które stanowią ostoję rzadkich orlików krzykliwych.
J.Wpływ realizowanego Zadania Inwestycyjnego na prowadzoną przez Nadleśnictwo ... gospodarkę leśną w zakresie pozyskania zasobów naturalnych w tym w szczególności drewna
Realizacja Zadania Inwestycyjnego pozytywnie wpłynie na stan dróg w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika. Poprzez zwiększenie możliwości retencyjnych w okresach dużego zrzutu, woda będzie retencjonowana w zbiorniku, przez co nie będzie dochodziło do podtapiania dróg leśnych.
K.Wpływ Zadania Inwestycyjnego na jakość surowca, szybkość przyrostu
Poprawa warunków wilgotnościowych w regionie polegać będzie na zatrzymywaniu wody w miesiącach deszczowych i stopniowe uwalnianie jej w okresach suszy. Spowoduje to równomierne uwilgotnienie gruntów na przestrzeni poszczególnych miesięcy. Ochroni to sąsiednie drzewostany przed niekorzystnymi czasowymi podtopieniami lub okresami suszy. Drzewostany rosnące na gruntach o stabilnym uwilgotnieniu są odporne na działanie niekorzystnych czynników biotycznych i abiotycznych a ich przyrost jest większy.
L.Wycena korzyści ekonomicznych wynikających z realizacji Zadania Inwestycyjnego
Na etapie planowania Zadania Inwestycyjnego nie odnoszono się do bezpośrednich aspektów ekonomicznych. Na podstawie własnej wiedzy założono, że realizacja Zadania Inwestycyjnego korzystnie wpłynie na produkcyjne funkcje lasu, które wcześniej zostały już opisane w tej części wniosku ORD-IN.
M.Wpływ Zadania Inwestycyjnego na wydajność prowadzonej przez Nadleśnictwo ... działalności gospodarczej w zakresie pozyskania i sprzedaży zasobów naturalnych w tym w szczególności drewna
Założono, że realizacja Zadania Inwestycyjnego pozytywnie wpłynie na działalność gospodarczą ... ... w zakresie prowadzonej przez Jednostkę LP gospodarki leśnej dzięki unormowaniu uwilgotnienia w rejonie zbiornika ..., które będzie dodatnio oddziaływać na produkcyjną funkcje lasu, poprawi stan siedlisk przyrodniczych oraz przyrost drzewostanu. Dojazdy pożarowe nr … oraz nr … znajdujące się w bliskim sąsiedztwie zbiornika nie będą okresowo podtapiane, a należy podkreślić że są to kluczowe ciągi komunikacyjne do wywozu drewna z pobliskich drzewostanów.
Nadleśnictwo ... w roku 2018 poniosło wydatki związane z realizacją Projektu w kwocie … zł. Wydatki te dotyczyły opracowania wstępnej koncepcji dokumentacji projektowej, stanowiącej I etap wykonania dokumentacji projektowej dotyczącej odbudowy zbiornika wodnego .... Przedmiotowe wydatki udokumentowane zostały fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT, przy czym Nadleśnictwo ... nie odliczyło wykazanego w tej fakturze podatku VAT.
W roku 2020 Nadleśnictwo ... poniosło wydatki związane z realizacją Projektu w kwocie … zł. Wydatki te dotyczyły wykonania dokumentacji projektowej i wykonawczej stanowiącej II etap odbudowy zbiornika wodnego .... Przedmiotowe wydatki udokumentowane zostały fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT, przy czym Nadleśnictwo ... dokonało częściowego odliczenia wykazanego w otrzymanej fakturze podatku VAT z zastosowaniem tzw. „prewskaźnika”, tj. na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a i nast. u.p.t.u.
W roku 2021 Nadleśnictwo ... poniosło wydatki związane z realizacją Projektu w kwocie … zł. Wydatki te dotyczyły wykonania aktualizacji kosztorysu inwestorskiego. Przedmiotowe wydatki udokumentowane zostały fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT, przy czym Nadleśnictwo ... dokonało częściowego odliczenia wykazanego w otrzymanej fakturze podatku VAT z zastosowaniem tzw. „prewskaźnika”, tj. na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a i nast. u.p.t.u.
Również kolejne wydatki inwestycyjne na nabycie towarów i usług w zakresie rzeczowym dotyczącym opisanego wcześniej Zadania Inwestycyjnego realizowanego przez Jednostkę LP w ramach Projektu są/będą dokumentowane m.in. otrzymywanymi przez Nadleśnictwo ... fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.
Wykonane efekty rzeczowe Zadania Inwestycyjnego będą stanowiły własność Skarbu Państwa w zarządzie ... ... ....
Na etapie eksploatacji wykonanej inwestycji Nadleśnictwo będzie zobowiązane do utrzymania jej trwałości technicznej, konserwacji, remontów, utrzymania pełnej funkcjonalności - również po upływie okresu gwarancji oraz do pokrycia kosztów jej utrzymania pogwarancyjnego. Nadleśnictwo ... będzie również prowadziło okresowe przeglądy osiągniętych efektów Zadania Inwestycyjnego o charakterze prewencyjnym celem umożliwienia wczesnego ustalenia zmian nie tylko w tym obiekcie, ale także w jego otoczeniu.
Podsumowując, wskazać należy na istotne w tej sprawie elementy zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a mianowicie jak wskazuje Państwa Nadleśnictwo:
1.wartość sprzedaży drewna jako przychodu z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT za rok 2021 w Nadleśnictwie ... wynosi … zł, co stanowi 97,97% przychodów ogółem.
2.w ramach wykonywanych przez Nadleśnictwo ... czynności, które są wyłączone z systemu VAT wpisują się m.in. działania w zakresie
-ochrony gatunkowej roślin i zwierząt,
-ochrony bioróżnorodności biologicznej,
-realizacji zadań wynikających z przepisów ustawy Prawo łowieckie,
-utrzymania nadzoru nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa,
-wykonywania zadań zleconych, dla których ustalone zostało finansowanie ze środków budżetowych,
-sprzątania śmieci z terenów leśnych,
-utrzymania obiektów infrastruktury turystycznej oraz obiektów edukacyjnych.
Wysokość kosztów na powyższe działania ustalono w roku 2021 na poziomie … zł.
3.Bezpośrednim powodem zgłoszenia do realizacji zadania przebudowy zbiornika wodnego ... był zły stan urządzeń technicznych (konstrukcja betonowa zastawki) oraz grobli piętrzącej wodę. Zarówno grobla, jak i brzegi zbiornika są zdrenowane przez liczne nory bobrowe. Stanowi to realne zagrożenie zarówno dla trwałości samego zbiornika ale również dla zachowania cennych siedlisk przyrodniczych zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie oraz położonych poniżej zbiornika.
Zbiornik wodny uległ zarośnięciu roślinnością, głównie sitem i trzciną. Postępujący proces wypłycania zbiornika powoduje, że z biegiem lat retencjonuje coraz mniej wody. Długotrwała susza oraz obniżenie poziomu wód gruntowych w rejonie inwestycji negatywnie wpływa na stan pobliskich drzewostanów. Cierpiące na niedobór wody drzewa mają mniejszą odporność i zamierają na skutek szkód od wiatru oraz od szkodników wtórnych. Przebudowa zbiornika zabezpieczy drzewostany przed zamieraniem, wzmocni ich odporność na czynniki biotyczne, przyczyniając się do większego przyrostu masy na pniu. Przedmiotowa inwestycja poprawi również warunki drogowe w rejonie zmniejszając koszty związane z pozyskaniem i transportem drewna przeznaczonego do sprzedaży.
4.Analiza ekonomiczna założeń Projektu wskazuje na wymierne korzyści finansowe, które ... może osiągnąć w obszarze wzrostu ochronnej funkcji lasu oraz wynikające z ograniczenia strat wywołanych suszą, pożarami, powodziami.
Według założeń Projektu inwestycje przełożą się na wymierne efekty ekonomiczne dla .... Analiza ekonomiczna została oparta o metodę zdyskontowanych przepływów finansowych i w odniesieniu dla okresu 30 kolejnych lat (2015-2044) przewiduje osiągnięcie wartości na poziomie …. PLN, w tym korzyści wynikające ze wzrostu ochronnej funkcji lasu wyniosą 91,19% założonej kwoty. Natomiast przewidywane w projekcie przychody z tytułu ograniczenia strat spowodowanych klęskami żywiołowymi wyniosą odpowiednio:
-w zakresie pożarów – 0,12%,
-w zakresie suszy - 8,50%,
-w zakresie spowodowanym przez powodzie - 0,19%.
5.Realizacja wszystkich założeń Projektu obejmuje:
a)wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych,
b)wydatki związane z przeprowadzeniem robót budowlanych obejmujących odbudowę, rozbudowę oraz nadbudowę istniejącego zbiornika retencyjnego wraz z elementami towarzyszącymi powiązanymi z nim funkcjonalnie. Szczegółowo zakres prac obejmować będzie odpowiednio: usunięcie zbędnej roślinności i humusu, budowę poprzez odbudowę istniejącego zbiornika wodnego wraz z elementami związanymi z nim funkcjonalnie, polegającą na odmuleniu dna zbiornika i jego pogłębieniu do rzędnej 137,30 m n.p.m. w części dolnej i wyprofilowaniu dna do rzędnej 137,30 - 138,30 m n.p.m., wyprofilowaniu czaszy zbiornika - spadek dna 0% w części dolnej i 0,33% w części górnej, nachylenie skarp 1:3, rozbudowie i nadbudowie istniejącego nasypu grobli czołowej dna zbiornika - wyrównanie korony do rzędnej 140,27 m n.p.m. wraz z wykonaniem obustronnych najazdów, rozbudowie i nadbudowie skarp odwodnych bocznych zbiornika do rzędnej 140,07 m n.p.m., rozbudowie, nadbudowie oraz rozbiórce istniejącego urządzenia piętrząco-upustowego, tj. zastawki żelbetowej o rzędnej piętrzenia 139,57 m n.p.m. poprzez: podwyższenie konstrukcji do rzędnej 140,07 m n.p.m., wykonanie żelbetowej pochylni powyżej płyty ponuru zastawki, rozbiórkę istniejącej żelbetowo-stalowej kładki, wykonanie projektowanej kładki drewnianej nad obiektem o szerokości 2,45 (m), długości 4,50 (m), oczyszczenie istniejących prowadnic metalowych i ich wydłużenie, założenie nowych szandorów, wykonanie okładzin betonowych konstrukcji obiektu, rozbiórkę płyt betonowych pełnych na stanowisku górnym i dolnym wraz z wykonaniem w ich miejsce narzutu kamiennego, obłożenie kamieniem skrzydła zastawki, zainstalowanie stałego znaku piętrzenia na stanowisku górnym, wykonaniu awaryjnego przelewu powierzchniowego w grobli czołowej stanowiącej jednocześnie część przepławki wraz z kładką drewnianą nad przelewem, wykonaniu przepławki naturalnej typu kanał - obejście o nachyleniu dna 3%, szerokość w dnie 12m, nachyleniu skarp do 1:1,5, długość 65,00 (m), rzędna wlotu: 137,30 m n.p.m., rzędna wylotu 139,27 m n.p.m., wykonaniu trzech przegłębień w dnie zbiornika na głębokość 1,0 (m) poniżej projektowanego dna, wykonanie skarpy odwodnej umocnionej narzutem kamiennym jako zejście dla zwierząt w dwóch miejscach, wykonaniu wyspy z kamiennymi wychodniami dla zwierząt o powierzchni podstawy 1975,00 (m2), ubezpieczenie koryta rzeki ... na dopływie do zbiornika na odcinku wlotu i 5,00 (m) powyżej projektowanego wlotu za pomocą narzutu kamiennego z palisadą drewnianą, ubezpieczenie koryta rzeki ... na odpływie ze zbiornika na odcinku długości 65,00 (m) poniżej istniejącej zastawki żelbetowej za pomocą kiszki faszynowej, konserwację koryta rzeki ... poprzez odmulenie dna na odcinku o długości 50,00 (m) powyżej projektowanego wlotu do zbiornika oraz na odcinku o długości 65,00 (m) poniżej istniejącej zastawki, wyrównanie terenu wokół obszaru inwestycji, uporządkowanie terenu po prowadzonych robotach budowlanych.
Zgodnie z treścią załącznika nr 1 do aneksu nr 3 z dnia ...r. do Porozumienia zakres rzeczowy Projektu pozwoli na uzyskanie następujących rezultatów:
·wskaźnik produktu (pojemność obiektów małej retencji) 105.000 [m3]
·wskaźnik rezultatu (objętość retencjonowanej wody) 62.315 [m3],
- przy wydatkach kwalifikowanych na poziomie: 1.286.528,85 zł;
c)wydatki związane z profesjonalnym nadzorem nad realizacją zadania, który będzie sprawowany przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.
Główną funkcją projektowanego obiektu jest zatrzymanie wód powierzchniowych na terenach leśnych oraz zapobieżenie powstawaniu lub minimalizacji negatywnych zjawisk naturalnych takich jak: niszczące działanie wód wezbraniowych, powodzie, podtopienia, susze czy pożary.
6.Tereny sąsiadujące ze zbiornikiem wodnym ... w ujęciu ewidencyjnym są lasami. Grunty znajdują się w zarządzie ... .... W Planie Urządzenia Lasu (dalej jako PUL) opisane są jako drzewostany gospodarcze, w różnym wieku. Pozyskanie drewna prowadzone w ramach trzebieży wczesnych, późnych oraz rębni będzie wykonywane na powierzchni ok. 377 ha. Ogółem, zgodnie z wytycznymi PUL, w rejonie retencjonowania w latach 2019-2028 planuje się pozyskanie …m3 drewna.
7.PUL na lata 2019-2028 dla drzewostanów zlokalizowanych w strefie oddziaływania zbiornika wodnego ... przewiduje prace z zakresu hodowli lasu, ochrony lasu oraz pozyskania drewna. W rejonie tym zaplanowano wykonanie odnowienia lasu na powierzchni ok. 10 ha. Zabiegi pielęgnacyjne drzewostanów młodszych klas wieku (pielęgnacje upraw, czyszczenia wczesne i późne) obejmą powierzchnię ok. 73 ha. Zabiegi ochronne upraw i młodników (zabezpieczanie przed szkodami wyrządzanymi przez zwierzynę płową) będą wykonywane na powierzchni ok. 23 ha. Na terenach przyległych Nadleśnictwo planuje wybudować ogrodzenia upraw leśnych o łącznej powierzchni ok. 144 ha. Część drzewostanów, bezpośrednio przylegających do cieku wodnego ... ma charakter ochronny. Są one zaewidencjonowane jako obszary wyłączone z gospodarowania.
8.Przebudowa zbiornika wodnego ... wpłynie korzystnie na stan sieci dróg w rejonie. Niejednokrotnie zdarzało się. ze w okresach jesienno-wiosennych drogi znajdujące się w pobliżu zbiornika były zalewane, co uniemożliwiało korzystanie z nich. W okolicach zbiornika wodnego ... znajdują się dwa dojazdy pożarowe nr .. oraz nr …, o długości odpowiednio około 1,2 km (powierzchnia około 4.000,00 m2) oraz około 1,5 km (powierzchnia około 4,708,00 m2). Dodatkowo w okolicach tego zbiornika znajdują się drogi nie będące dojazdami pożarowymi, które również mają znacznie strategiczne dla analizowanego obszaru, ich łączna długość wynosi ponad 5 km (powierzchnia 15.192 m2). Zarówno dojazdy pożarowe, jak i pozostałe drogi leśne w rejonie Zadania Inwestycyjnego są drogami o nawierzchni żwirowej. W latach 2015-2019 w rejonie zbiornika wodnego ... pozyskano ponad … tys. m3 drewna.
PUL na lata 2019-2028 przewiduje pozyskanie drewna w rejonie Zadania Inwestycyjnego w wysokości … m3 drewna.
9.Przebudowa zbiornika wodnego ... spowoduje, że stopień uwilgotnienia gleby przyległych drzewostanów będzie stały. Poprawi to warunki wzrostu drzew. Złagodzenie wahań poziomu wód spowoduje, że przyrost drzewostanów na wysokość i grubość będzie równomierny w poszczególnych latach. Stabilizacja warunków wilgotnościowych jest jednym z czynników podnoszących jakość surowca uzyskiwaną w wieku rębności drzewostanów.
Czasowe podtopienia dróg w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika wodnego ... eliminuje je z wykorzystania do prowadzenia prac gospodarczych w rejonie. W przypadku niedostępności dróg w sąsiedztwie tego zbiornika niezbędne jest korzystanie z innych szlaków wywozowych. Wiąże się ze zwiększeniem odległości transportowych, co znacznie wpływa na koszty prowadzonych prac. Brak dostępności do dróg leśnych umożliwiających wywóz drewna pociąga za sobą konieczność wydłużenia odległości zrywki. Pracownicy leśni zmuszeni są wywozić drewno z powierzchni roboczych na większe odległości do miejsc, z których można je wywieźć samochodami wysokotonażowymi. Zwiększona odległość zrywki znacznie podwyższa koszt prac pozyskaniowych i negatywnie wpływa na stan siedlisk leśnych.
10.W bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika wodnego ... przebiegają drogi pożarowe o numerach …. Dojazd pożarowy nr … biegnie wzdłuż zbiornika od wschodniej jego strony. Dojazd pożarowy nr … znajduje się w odległości ok. 75 metrów na północ od grobli zbiornika. W przypadku przerwania grobli zbiornika lub uszkodzenia zastawki i nagłego zrzutu wody ze zbiornika dojazd pożarowy nr … ulegnie zniszczeniu. Spowoduje to brak dojazdu do znacznej części drzewostanów zlokalizowanych na terenie Leśnictwa ... pozostającego w strukturze organizacyjnej ... ....
11.Nabywane przez Nadleśnictwo ... towary i usługi w związku z realizacją Projektu pn. ”...” są/będą wykorzystywane przez Jednostkę LP do wykonywania czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj.:
-sprzedaży pozyskiwanych zasobów naturalnych w tym drewna w ramach prowadzonej przez Nadleśnictwo ... gospodarki leśnej,
b)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wyłączonych z systemu VAT, tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u.), a w szczególności:
-ochrony siedlisk przyrodniczych,
-edukacji leśnej (ekologicznej) społeczeństwa oraz turystyki.
Realizacja Projektu pn. „...” nie ma/nie będzie miała związku z wykonywaniem przez Nadleśnictwo ... czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
12.Nabywane towary i usługi w związku z realizacją Projektu pn. „...” są/będą wykorzystywane przez Nadleśnictwo ... do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u., jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.
13.Obiektywnie rzecz biorąc w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie istnieje możliwość przyporządkowania (przypisania) ponoszonych przez Jednostkę LP wydatków na nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. „...” w całości do celów prowadzonej przez Nadleśnictwo ... działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Na wstępie celem wyeliminowania wszelkich wątpliwości Organu podatkowego zasygnalizowanych w wezwaniu Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazali Państwo, że zakresem wniosku ORD-IN Państwa ... objęte jest zadanie pod nazwą: „...” (dalej zamiennie jako Zadanie Inwestycyjne) realizowane zgodnie z zakresem rzeczowym i finansowym wskazanym w Załączniku nr 1 do Aneksu nr 3 z dnia ...r. do Porozumienia nr ...w sprawie współpracy przy realizacji Projektu „...”, które zostało zawarte w dniu ...r. pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe - Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych a Nadleśnictwem ....
Tym samym więc, wniosek ORD-IN z dnia 26 listopada 2022 r. ... ... dotyczy Zadania Inwestycyjnego pod nazwą: „...”.
Nabywane przez Nadleśnictwo ... towary i usługi w związku z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn.: „...” są/będą wykorzystywane przez Jednostkę LP do wykonywania czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaży pozyskiwanych zasobów naturalnych, w tym drewna w ramach prowadzonej przez Nadleśnictwo ... gospodarki leśnej,
b)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wyłączonych z systemu VAT), tj. do czynności które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; w dalszej części niniejszego uzupełnienia wniosku jako u.p.t.u.), a w szczególności:
-ochrony siedlisk przyrodniczych,
-edukacji leśnej (ekologicznej) społeczeństwa oraz turystyki.
Realizacja Zadania Inwestycyjnego nie ma/nie będzie miała związku z wykonywaniem przez Nadleśnictwo ... czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Nabywane przez Jednostkę LP towary i usługi w związku z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn.: „...” są/będą wykorzystywane przez Nadleśnictwo ... zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u., jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.
Obiektywnie rzecz biorąc w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie istnieje/nie będzie istniała możliwość przyporządkowania (przypisania) ponoszonych przez Jednostkę LP wydatków na nabycie towarów i usług w związku z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn.: „...” w całości do celów prowadzonej przez Nadleśnictwo ... działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy w przedstawionych okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nadleśnictwu ... przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymywanych fakturach dokumentujących ponoszone przez Jednostkę LP wydatki inwestycyjne związane z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn.: „...” z uwzględnieniem postanowień art. 86 ust. 2a - 2b i nast. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego utrwalił się jednolity pogląd, zgodnie z którym przewidziane w art. 86 ust. 1 u.p.t.u., prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczy także wydatków (zakupu towarów i usług), które nie mogą zostać powiązane z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, ale jednocześnie wykazują one związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą (np. wyrok z 5 kwietnia 2011 r., sygn. akt I FSK 485/10, wyrok z 16 lutego 2010 r., sygn. akt I FSK 2105/08, wyrok z 12 maja 2010 r., sygn. akt I FSK 691/09, wyrok z 14 października 2010 r. I FSK 1834/09, wyrok z 25 lutego 2011 r., sygn. akt I FSK 246/10).
Tak więc dla możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, konieczny jest związek wydatków z działalnością opodatkowaną podatnika, jednak związek ten nie musi być bezpośredni wobec czynności podlegających opodatkowaniu, może on mieć także charakter pośredni.
Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny: „co do zasady ustawa o podatku VAT nie wymaga dla odliczenia podatku naliczonego istnienia bezpośredniego związku między zakupem i sprzedażą tego samego towaru (wyrok z 22 lutego 2002 r., sygn. akt III SA 7776/98). Jest to stanowisko zgodne z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, który uznaje: »Prawo do odliczenia zostaje jednak również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika« (wyrok z 6 września 2012 r. w sprawie C-496/11, Portugal T.. p. ...Publica)”.
Nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest przywilejem podatkowym, ale elementem konstrukcyjnym podatku od towarów i usług. Takie stanowisko jest utrwalone w orzecznictwie polskich sądów i potwierdzane także w orzeczeniach TSUE zapadłych w związku z interpretacją unijnych dyrektyw regulujących podatek od towarów i usług, implementowanych w przepisach polskich. Na przykład w wyroku z 6 września 2012 r. w sprawie C-496/11, Portugal ... Publica (niepub., dostępne na http:// curia.europa.eu/), TSUE wskazał: „(...) należy przypomnieć, że prawo do odliczenia przewidziane w art. 17 i nast. szóstej dyrektywy stanowi integralną część mechanizmu podatku VAT i zasadniczo nie podlega ograniczeniu. Jest ono wykonywane w sposób bezpośredni w stosunku do całego podatku obciążającego transakcje powodujące naliczenie podatku” (zob. w szczególności wyroki: z dnia 6 lipca 1995 r. w sprawie C-62/93 BP Soupergaz, Rec. s. 1-1883, pkt 18; z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabalfrisa i in., Rec. s. 1-1577, pkt 43; z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, zb. orz. s. 1-1597, pkt 24; z dnia 4 czerwca 2009 r. w sprawie C-.../08 SALIX Grundstucks-Vermietungsgesellschaft, zb. orz. s. 1-4629, pkt 70).
Każde ograniczenie prawa do odliczenia ma wpływ na wysokość obciążenia podatkowego i powinno być stosowane w podobny sposób we wszystkich państwach członkowskich. W konsekwencji wyjątki są dopuszczalne wyłącznie w przypadkach przewidzianych wyraźnie przez szóstą dyrektywę (wyrok z dnia 11 lipca 1991 r. w sprawie C-97/90 Lennartz. Rec. s. 1-3795, pkt 27, ww. wyrok w sprawie BP Soupergaz, pkt 18). Trybunał w sprawie Lennartz podzielił stanowisko korzystne dla podatnika, stwierdzając, że niezależnie od tego, jaki jest stopień wykorzystania nabytego towaru na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z jego nabyciem. W takiej sytuacji państwo członkowskie nie może ograniczać prawa do odliczenia podatku naliczonego, nawet jeżeli wykorzystanie towaru na potrzeby prowadzonej działalności jest niewielkie.
W motywie piątym preambuły do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2006.347.1) stwierdzono, że system VAT staje się najbardziej jasny i neutralny, kiedy podatek nakładany jest w możliwie najbardziej ogólny sposób, a zakres jego zastosowania obejmuje wszystkie etapy produkcji i dystrybucji oraz świadczenie usług. W ten sposób prawodawca europejski wiąże neutralność z powszechnością opodatkowania oraz jego wielofazowością.
Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz stwierdził natomiast, ze w praktyce gospodarczej istnieją czynności, które z punktu widzenia VAT są nieistotne, niejako niewidzialne. Nie stanowiąc bowiem celu samego w sobie, stanowią jedynie narzędzie służące realizacji innych celów.
Ponadto trzeba wskazać, że z literalnego brzmienia art. 86 ust. 1 u.p.t.u. bezpośrednio wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest również w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, podkreślono, że „Podatek naliczony od wydatków poniesionych przez podatnika nie może uprawniać do odliczenia w zakresie, w jakim dotyczy działalności, która ze względu na brak jej gospodarczego charakteru nie należy do zakresu stosowania szóstej dyrektywy. (...) W przypadku, gdy podatnik wykonuje równocześnie działalność gospodarczą, opodatkowaną lub zwolnioną z podatku, i działalność niemającą charakteru gospodarczego nienależącą do zakresu stosowania szóstej dyrektywy, odliczenie podatku naliczonego (...) jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy”.
Należy także wskazać, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie ... (C-496/11 z 26 września 2012 r.), Trybunał wyjaśnił, że jeżeli towary i usługi są wykorzystywane przez podmiot w celu dokonywania jednocześnie transakcji gospodarczych dających prawo do odliczenia i transakcji gospodarczych niedających prawa do odliczenia, odliczenie jest dopuszczalne jedynie w części VAT, który jest proporcjonalny do kwoty przypadającej na pierwsze transakcje i krajowy organ podatkowy może przewidzieć jedną z metod ustalania prawa do odliczenia wymienionych w rzeczonym art. 17 ust. 5 VI Dyrektywy. Jeżeli towary i usługi są jednocześnie wykorzystywane do działalności gospodarczej i działalności niegospodarczej, art. 17 ust. 5 VI Dyrektywy nie znajduje zastosowania, a metody odliczenia i podziału są określane przez państwa członkowskie, które przy wykonywaniu tego prawa powinny uwzględniać cel i systematykę VI Dyrektywy i w tym celu przewidzieć metodę obliczania rzeczywiście odzwierciedlającą część wydatków faktycznie przypadających odpowiednio na każdy z tych dwóch rodzajów działalności.
Mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz tezy orzeczeń TSUE Nadleśnictwo ... przedstawia następujące stanowisko w sprawie oceny prawnej opisu sprawy odnośnie przedstawionego w uzupełnieniu wniosku pytania.
W ocenie ... ... przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe pozwalają na stwierdzenie, że istnieje pośredni związek pomiędzy realizacją przez Jednostkę LP Zadania Inwestycyjnego w ramach Projektu w zakresie rzeczowym szczegółowo opisanym we wstępnej części niniejszego wniosku i efektami tej inwestycji a wykonywaniem przez Nadleśnictwo czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT) w zakresie sprzedaży pozyskiwanych uprzednio zasobów naturalnych w tym w szczególności drewna. Zdaniem ... ... nie ulega również wątpliwości, że w świetle przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego efekty Zadania Inwestycyjnego realizowanego przez Jednostkę LP w ramach Projektu mają jednocześnie związek z realizacją przez Nadleśnictwo celów innych niż działalność gospodarcza w obszarze tzw. „misji Lasów Państwowych”, tj. z realizacją czynności pozostających poza systemem VAT. Co istotne w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym obiektywnie rzecz biorąc przypisanie nabytych przez Jednostkę LP towarów i usług w związanych z realizacją Projektu w całości do działalności gospodarczej ... ... nie jest możliwe.
Jak zostało to już wcześniej zasygnalizowane realizacja Zadania Inwestycyjnego pozytywnie wpłynie na stan dróg w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika .... Dodatkowo poprzez zwiększenie możliwości retencyjnych w okresach dużego zrzutu, woda będzie retencjonowana w zbiorniku, przez co nie będzie dochodziło do podtapiania dróg leśnych. Co równie istotne poprawa warunków wilgotnościowych w regionie polegać będzie na zatrzymywaniu wody w miesiącach deszczowych i stopniowe uwalnianie jej w okresach suszy. Spowoduje to równomierne uwilgotnienie gruntów na przestrzeni poszczególnych miesięcy i ochroni sąsiednie drzewostany przed niekorzystnymi czasowymi podtopieniami lub okresami suszy. Drzewostany rosnące na gruntach o stabilnym uwilgotnieniu są odporne na działanie niekorzystnych czynników biotycznych i abiotycznych a ich przyrost jest większy. Tym samym jak zakłada Nadleśnictwo ... realizacja Zadania Inwestycyjnego korzystnie wpłynie na produkcyjne funkcje lasu. Realizacja Zadania Inwestycyjnego będzie więc miała również pozytywny wpływ na unormowanie uwilgotnienia w rejonie zbiornika ... a co za tym idzie obok sygnalizowanego już wzmocnienia produkcyjnych funkcji lasu będzie także pozytywnie oddziaływać na poprawę stanu siedlisk przyrodniczych i przyrost drzewostanu co w konsekwencji dodatnio wpłynie na prowadzoną przez Nadleśnictwo ... działalność gospodarczą w zakresie pozyskania i sprzedaży produktów gospodarki leśnej w tym w szczególności drewna.
Nadto realizacja Zadania Inwestycyjnego pozwoli na odpowiednie zabezpieczenie dojazdów pożarowych znajdujących się w bliskim sąsiedztwie zbiornika ..., które dzięki jego odbudowie nie będą już okresowo podtapiane. W tym miejscu ponownie podkreślić należy, że wymienione dojazdy pożarowe które służą do zabezpieczenia przeciwpożarowego terenów leśnych w tym m.in. powierzchni produkcyjnych to również kluczowe ciągi komunikacyjne wykorzystywane do wywozu m.in. sprzedawanego drewna pozyskiwanego przez Jednostkę LP z pobliskich drzewostanów.
Podsumowując
W ocenie Państwa ... w przedstawionych okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nadleśnictwu ... przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymywanych fakturach dokumentujących ponoszone przez Jednostkę LP wydatki inwestycyjne związane z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn.: „...” z uwzględnieniem postanowień art. 86 ust. 2a - 2b i nast. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. przy zastosowaniu tzw. „prewskaźnik”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiło Państwa Nadleśnictwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a - 2h ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy wskazuje, że:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
W myśl art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.
Według art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.
Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.
Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Nadleśnictwo zobowiązane jest do realizacji na obszarze swojego działania Zadania Inwestycyjnego pod nazwą: „...”.
Nabywane przez Państwa Nadleśnictwo towary i usługi w związku z realizacją ww. Zadania Inwestycyjnego są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wyłączonych z systemu VAT, tj. do czynności które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy). Realizacja Zadania Inwestycyjnego nie ma/nie będzie miała związku z wykonywaniem przez Państwa Nadleśnictwo czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. Zadania Inwestycyjnego są/będą wykorzystywane przez Państwa Nadleśnictwo zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Obiektywnie rzecz biorąc w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie istnieje/nie będzie istniała możliwość przyporządkowania (przypisania) ponoszonych przez Jednostkę LP wydatków na nabycie towarów i usług w związku z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn.: „...” w całości do celów prowadzonej przez Państwa Nadleśnictwo działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Państwa ..., w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności jest związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposobem określenia proporcji”.
Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że Państwa Nadleśnictwo zobowiązane jest/będzie do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej. Warto nadmienić, że zastosowane przez Państwa Nadleśnictwo metody, czy też sposoby, na podstawie których dokonuje/dokona ono wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia, jaka część podatku naliczonego związana jest/będzie z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana jest/będzie dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa zawsze na Nadleśnictwie.
Odnosząc się do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w odniesieniu do towarów i usług nabytych w ramach realizacji Zadania Inwestycyjnego pn. „...”, wskazać należy, że skoro Państwa Nadleśnictwo jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i – jak wynika z opisu sprawy – nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. Zadania Inwestycyjnego są/będą wykorzystywane przez Państwa Nadleśnictwo do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i Państwa Nadleśnictwo nie ma/nie będzie miało możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów prowadzonej przez Państwa Nadleśnictwo działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to Państwa Nadleśnictwu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej nabyte towary i usługi związane są/będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W celu realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Państwa Nadleśnictwo jest/będzie zobligowane do stosowania przepisów o sposobie określania proporcji, o których mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
W świetle powyższego, skoro wydatki ponoszone w związku z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn. „...” są/będą wykorzystywane przez Państwa Nadleśnictwo do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (czynności opodatkowanych podatkiem VAT) oraz działalności innej niż gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz nie mają/nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania ww. wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy Państwa Nadleśnictwu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego związanego z realizacją Zadania Inwestycyjnego pn. „...” o kwotę podatku naliczonego, obliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.
Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwa Nadleśnictwo przedstawiło i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwa Nadleśnictwo przedstawiło i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa ... będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right