Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.649.2022.4.EW

Brak opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działki niezabudowanej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 9 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 1/B. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lutego 2023 r. (wpływ 10 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

24 listopada 2007 r. umową darowizny sporządzoną w formie aktu notarialnego Wnioskodawczyni otrzymała na własność od swoich rodziców m.in. nieruchomości w miejscowościach (...), (...) oraz (...), na które składa się 17 działek klasyfikowanych jako grunty orne, łąki i lasy. Przedmiotowe działki są położone w województwie (...), w powicie (...), gmina (...), a ich łączny obszar wynosi 28,2330 ha, nr KW (...). Nieruchomość w chwili zawierania aktu notarialnego nie była obciążona ani nie była przedmiotem roszczeń osób trzecich.

W skład darowanych działek wchodziła działka o nr ewidencyjnym 1, o pow. 0,73 ha położona w miejscowości (...), sklasyfikowana jako grunty orne o symbolu R (obręb ewidencyjny (...)), z której Wnioskodawczyni 3 czerwca 2019 r. wydzieliła działkę 1/B o pow. 0,30 ha - z przeznaczeniem na wybudowanie w przyszłości własnego domu jednorodzinnego na potrzeby zarządzania gospodarstwem.

W tym celu Wnioskodawczyni rozpoczęła starania o uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, która ostatecznie została wydana przez Wójta Gminy (...) 21 lutego 2022 r. pod nr (...). Mocą tego aktu prawnego ustalono warunki dla następującej inwestycji: budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz wolnostojącego garażu dwustanowiskowego z pomieszczeniem gospodarczym wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem trenu (studnia, zbiornik na nieczystości ciekłe lub przydomowa oczyszczalnia ścieków, instalacja fotowoltaiczna o mocy do 250 kW i magazyn energii, zbiornik na gaz).

Następnie 20 października 2022 r. Starosta Powiatu (...) Decyzją nr (...) zatwierdził projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił Wnioskodawczyni pozwolenia na budowę ww. inwestycji jednorodzinnej.

8 września 2022 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę o budowę przyłącza energetycznego do planowanej inwestycji oraz wystąpiła z wnioskiem do Wójta Gminy (...) o wydanie warunków przyłączenia do sieci wodociągowej (ostatecznie wniosek został rozpatrzony negatywnie).

Jednocześnie z uwagi na radykalną zmianę sytuacji gospodarczej w Polsce i wzrostu niepewności co do podejmowania wskazanej powyżej inwestycji, co wynika ze wzrostu cen za materiały budowlane, wysokiej inflacji, a także wybuchu wojny na Ukrainie, czego Strona w 2019 r. w ogóle nie mogła przewidzieć, koszty budowy domu jednorodzinnego wraz z budynkiem garażowo - gospodarczym okazały się zbyt wysokie. W związku z powyższym Wnioskodawczyni zmuszona była zmienić swoje życiowe plany, postanowiła odstąpić od budowy i tak wydzieloną działkę wystawić na sprzedaż.

Należy wskazać, że sprzedaż działki 1/B planowana jest nie wcześniej niż po dniu 1 stycznia 2023 roku.

Jednocześnie 18 października 2022 r. Wnioskodawczyni zwróciła się o rozwiązanie umowy o wybudowanie przyłącza energetycznego dla działki 1/B.

Przed sprzedażą Wnioskodawczyni nie będzie ponosić innych nakładów na ww. nieruchomości. W szczególności nie dojdzie do dalszego uzbrojenia terenu. Do czynności sprzedaży nie zostanie zatrudniony pośrednik nieruchomości. Ogłoszenie o sprzedaży zostanie opublikowane prywatnie na ogólnodostępnych portalach internetowych. Zostanie też postawiona tabliczka z ogłoszeniem na nieruchomości. Zamiarem Wnioskodawczyni jest dokonanie zbycia w ramach majątku prywatnego.

Wnioskodawczyni prowadzi obecnie działalność gospodarczą, ale nie jest ona związana z obrotem nieruchomościami, korzysta ze zwolnienia w VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, że:

1.Działka 1 o pow. ok. 0,7 ha wykorzystywana była do celów rolnych. Na części posiadanych terenów Wnioskodawczyni prowadzi szkółkę drzew iglastych (rośliny przeznaczone na drzewka świąteczne, działka 2). Na działce 1, a następnie 1/A i 1/B Wnioskodawczyni prowadziła działalność rolniczą, wspierającą posiadaną plantację i planowała rozszerzyć obszar plantacji o część działki 1.

2.Wnioskodawczyni nie prowadziła na działkach działalności rolniczej uzyskując płody rolne podlegające dalszej sprzedaży i była z tego tytułu podatnikiem VAT.

3.Wnioskodawczyni nie uzyskiwała do tej pory żadnych przychodów z tytułu działalności rolniczej (lub innej gospodarczej) prowadzonej na tej nieruchomości.

4.Działka (1/B jak i 1/A) wykorzystywana jest rolniczo. W zeszłym roku dokonane zostały czynności mające na celu przygotowanie części działek do rozszerzenia plantacji roślinnej (szkółkarskiej). Natomiast Wnioskodawczyni nie jest w stanie wskazać, czy działania te będą kontunuowanie w tym roku, z uwagi na zmienną sytuację.

5.Nie ma potencjalnego nabywcy działki 1/B na ten moment. Działka oferowana jest jako nieruchomość z wydanym pozwoleniem na budowę domu mieszkalnego.

6.Nie ma nawiązanego kontaktu z potencjalnym Nabywcą.

7.Zgodę na dysponowanie działką 1/B na cele budowlane nabędzie nowy właściciel działki po dokonaniu zakupu takiej działki. Wnioskodawczyni nie planuje udzielać takich praw przed dokonaniem transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości.

Pytanie

Czy sprzedaż działki 1/B położonej w miejscowości (...), gmina (...) nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT ? (oznaczone we wniosku numer 2)

Pani stanowisko w sprawie

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Brak jest podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, w realiach niniejszej sprawy, nie wystąpiły przesłanki świadczące o planowanym zbyciu nieruchomości w ramach działalności gospodarczej. Sprzedaż będzie miała charakter prywatny i jest związana ze zmianą okoliczności życiowych Wnioskodawczyni. Ponadto ma charakter jednorazowy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawa o VAT posługuje się własną definicją działalności gospodarczej w art. 15 ust. 2 VAT.

Zgodnie z tym przepisem działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak już wyżej wykazano, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości jest dokonywana w ramach majątku prywatnego, tym samym Wnioskodawczyni nie będzie uznana za podatnika na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, a sama transakcja o charakterze incydentalnym nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą: wyżej powołanej ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumnie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie, w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

„Teren budowlany” to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.

Opodatkowaniu VAT podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem w kwestii opodatkowania sprzedaży działki nr 1/B istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego opisu sprawy w celu dokonania sprzedaży ww. działki podjęła/podejmie Pani aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców lub usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Pani za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r., w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast – jak wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

W rozumieniu powyższych twierdzeń pomóc mogą zapisy orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w stosunku do sprzedaży działki nr 1/B brak jest przesłanek pozwalających uznać Panią za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika taka Pani aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z okoliczności sprawy wynika, że 24 listopada 2007 r. umową darowizny sporządzoną w formie aktu notarialnego otrzymała Pani na własność od swoich rodziców m.in. nieruchomości w miejscowościach (...), (...) oraz (...), na które składa się 17 działek klasyfikowanych jako grunty orne, łąki i lasy. Przedmiotowe działki są położone w województwie (...), w powicie (...), gmina (...), a ich łączny obszar wynosi 28,2330 ha, nr KW (...).

W skład darowanych działek wchodziła działka o nr ewidencyjnym 1, z której 3 czerwca 2019 r. wydzieliła Pani działkę 1/B o pow. 0,30 ha - z przeznaczeniem na wybudowanie w przyszłości własnego domu jednorodzinnego na potrzeby zarządzania gospodarstwem. W tym celu rozpoczęła Pani starania o uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, która ostatecznie została wydana przez Wójta Gminy (...) 21 lutego 2022 r. Następnie 20 października 2022 r. Starosta Powiatu (...) udzielił Pani pozwolenia na budowę ww. inwestycji jednorodzinnej.

8 września 2022 r. podpisała Pani umowę o budowę przyłącza energetycznego do planowanej inwestycji oraz wystąpiła z wnioskiem do Wójta Gminy (...) o wydanie warunków przyłączenia do sieci wodociągowej (ostatecznie wniosek został rozpatrzony negatywnie).

Jednocześnie z uwagi na radykalną zmianę sytuacji gospodarczej w Polsce zmuszona była Pani zmienić swoje życiowe plany i postanowiła Pani odstąpić od budowy i tak wydzieloną działkę wystawić na sprzedaż. 18 października 2022 r. zwróciła się Pani o rozwiązanie umowy o wybudowanie przyłącza energetycznego dla działki 1/B.

Przed sprzedażą nie będzie Pani ponosić innych nakładów na ww. nieruchomości. W szczególności nie dojdzie do dalszego uzbrojenia terenu. Do czynności sprzedaży nie zostanie zatrudniony pośrednik nieruchomości. Ogłoszenie o sprzedaży zostanie opublikowane prywatnie na ogólnodostępnych portalach internetowych. Zostanie też postawiona tabliczka z ogłoszeniem na nieruchomości. Zamiarem Pani jest dokonanie zbycia w ramach majątku prywatnego.

Z opisu sprawy wynika, że nie dokonywała Pani żadnych czynności zmierzających do zwiększenia atrakcyjności działki. Przed sprzedażą działki nr 1/B nie będzie Pani ponosić innych nakładów na ww. nieruchomości. Nie prowadziła Pani na działkach działalności rolniczej uzyskując płody rolne podlegające dalszej sprzedaży i była z tego tytułu podatnikiem VAT.

Zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku nie ma potencjalnego nabywcy działki 1/B na ten moment. Działka oferowana jest jako nieruchomość z wydanym pozwoleniem na budowę domu mieszkalnego. Nie ma nawiązanego kontaktu z potencjalnym Nabywcą. Jeżeli znajdzie się potencjalny nabywca działki będącej przedmiotem sprzedaży to zgodę na dysponowanie działką 1/B na cele budowlane nabędzie po dokonaniu zakupu tej działki. Nie planuje Pani udzielać takich praw przed dokonaniem transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości.

Zatem, w odniesieniu do planowanej sprzedaży działki nr 1/B nie wystąpił ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż wskazanej we wniosku działki gruntu nr 1/B wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Nie podjęła Pani takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomością, która świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Działania podejmowane przez Panią stanowią jedynie racjonalny sposób zagospodarowania posiadanego majątku prywatnego.

Należy zatem uznać, że dokonując sprzedaży działki nr 1/B korzysta Pani z przysługującego prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Brak tego statusu pozbawia Panią cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie sprzedaży ww. działki, a dostawę - cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W konsekwencji, w stosunku do sprzedaży działki nr 1/B nie będzie Pani występowała w charakterze podatnika od podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzącej działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym, sprzedaż działki nr 1/B dokonana przez Panią nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie podatku VAT. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00