Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.683.2022.3.JJ
Skutki podatkowe uczestnictwa w strukturze cash poolingu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych uczestnictwa w strukturze Cash Poolingu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2023 r. (wpływ 26 stycznia 2023 r.).
Opis zdarzenia przyszłego
W zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca – „A” Sp. z o.o. („Wnioskodawca”) – polska spółka prawa handlowego, należy do grupy kapitałowej „B”, w skład której wchodzi również „B” – spółka z siedzibą we Francji i funkcjonująca w reżimie prawa francuskiego.
Strony, pozostając w strukturach jednej grupy kapitałowej, zamierzają zawrzeć umowę grupową cash poolingu, która poddana zostanie prawu francuskiemu („Umowa Cash Poolingu”). W ramach Umowy Cash Poolingu Wnioskodawca będzie funkcjonował jako „Spółka Centralizowana”, a „B” jako „Spółka Centralizująca”.
W wykonaniu Umowy Cash Poolingu Wnioskodawca, realizując swoje zobowiązanie umowne, będzie na bieżąco przekazywał do Spółki Centralizującej nadwyżki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym – przekazaniu podlegać będzie całe dodatnie saldo na rachunku bankowym Wnioskodawcy („Depozyt”).
W przypadku wystąpienia niedoborów pieniężnych po stronie Wnioskodawcy, Wnioskodawca, jako Spółka Centralizowana, będzie uprawniony w ramach Umowy Cash Poolingu do wystąpienia do Spółki Centralizującej – „B”, o finansowanie zadłużenia w całości lub w części („Zasilenie”). Maksymalna kwota Zasileń, która będzie mogła zostać przekazana przez Spółkę Centralizującą, będzie uzgadniana pomiędzy stronami Umowy Cash Poolingu w toku jej wykonywania.
Umowa Cash Poolingu nie przewiduje terminów zwrotu Depozytów i Zasileń pomiędzy stronami. Rozliczenie Depozytów i Zasileń pomiędzy stronami nastąpi najpóźniej po wygaśnięciu Umowy Cash Poolingu.
W celu realizacji opisanych przepływów pieniężnych, Wnioskodawca udzieli Spółce Centralizującej dostępu do swojego rachunku bankowego i na tej podstawie Spółka Centralizująca samodzielnie będzie dokonywać operacji na rachunku bankowym Wnioskodawcy, tj. jego zasilenia kwotą Zasileń z rachunku bankowego Spółki Centralizującej lub transferu zgromadzonych na rachunku kwot pieniężnych na rachunek Spółki Centralizującej w ramach Depozytu.
Z tytułu Depozytu przekazanego z rachunku bankowego Spółki Centralizowanej na rachunek bankowy Spółki Centralizującej, Wnioskodawca jako Spółka Centralizowana, będzie uprawniony do odsetek ustalonych przez Spółkę Centralizującą przy uwzględnieniu salda na rachunku bankowym Spółki Centralizowanej oraz aktualnych standardów rynkowych dla oprocentowania w tym zakresie („Odsetki od Depozytu”).
Z tytułu Zasileń przekazanych z rachunku bankowego Spółki Centralizującej na rachunek bankowy Spółki Centralizowanej, Wnioskodawca jako Spółka Centralizowana, będzie zobowiązany do zapłaty odsetek ustalonych przez Spółkę Centralizującą przy uwzględnieniu salda na rachunku bankowym oraz aktualnych standardów rynkowych dla oprocentowania w tym zakresie („Odsetki od Zasileń”).
Odsetki od Depozytu i Odsetki od Zasileń mogą być zmieniane przez Spółkę Centralizującą poprzez ich podwyższenie lub obniżenie, z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia. Spółka Centralizowana będzie w takim wypadku uprawniona do rozwiązania Umowy w ciągu 15 dni z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jako Spółka Centralizowana w celu przeprowadzenia operacji cash poolingu może wykonywać czynności polegające na:
(1)przekazaniu Spółce Centralizującej nadwyżki pieniężnej na rachunku bankowym – przekazane będzie całe saldo dodatnie – jeśli Wnioskodawca nie upoważni Spółki Centralizującej do zarządzania operacjami bankowymi na rachunku bankowym Wnioskodawcy;
(2)udzieleniu Spółce Centralizującej dostępu do swojego rachunku bankowego, w celu samodzielnego wykonywania operacji na rachunku bankowym Wnioskodawcy przez Spółkę Centralizującą – jeśli Wnioskodawca upoważni do zarządzania operacjami bankowymi na rachunku bankowym Wnioskodawcy.
Strony nie przewidują wykonywania przez Wnioskodawcę jako Spółkę Centralizowaną żadnych innych czynności, w tym świadczenia usług. W szczególności Wnioskodawca nie będzie zarządzał przepływem środków pieniężnych, które realizowane będą przez Spółkę Centralizującą na rzecz Wnioskodawcy bądź jakichkolwiek innych Spółek Centralizowanych z grupy kapitałowej.
W związku z powyższym, w ramach transakcji cash poolingu Wnioskodawca nie będzie otrzymywał żadnego wynagrodzenia z tytułu wykonywanych czynności. Wnioskodawca uprawniony będzie jedynie do Odsetek od Depozytu opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Wnioskodawcy w zakresie transakcji cash poolingu i w związku z tą umową nie będą łączyć ze Spółką Centralizującą ani innymi Spółkami Centralizowanymi jakiekolwiek inne umowy niż umowa grupowa cash poolingu. W ramach transakcji cash poolingu, Wnioskodawca zawrze jedynie umowę ze Spółką Centralizującą opisaną we wniosku o wydanie interpretacji.
W ramach umowy cash poolingu, jeśli Wnioskodawca upoważni do tego Spółkę Centralizującą, Spółka Centralizująca uzyska dostęp do rachunku bankowego Wnioskodawcy. W ramach tego dostępu Spółka Centralizująca będzie dokonywać przelania Depozytów z rachunku bankowego Wnioskodawcy na rachunek bankowy Spółki Centralizującej oraz przelania Zasileń na rachunek bankowy Wnioskodawcy („Operacje Balansowania”).
Strony nie przewidują wykonywania przez Spółkę Centralizująca na rzecz Wnioskodawcy jako Spółki Centralizowanej jakichkolwiek innych czynności w ramach transakcji cash poolingu.
Inne Spółki Centralizowane w ramach grupy kapitałowej i struktury cash poolingu, na podstawie zawartych przez te spółki umów cash poolingu ze Spółką Centralizującą będą posiadały rolę taką samą jak opisana we wniosku rola Wnioskodawcy. Spółki te będą przekazywać swoje Depozyty do Spółki Centralizującej i otrzymywać Zasilenia. Strony nie przewidują wykonywania przez Spółki Centralizowane z grupy innych czynności na rzecz Spółki Centralizującej bądź innych Spółek Centralizowanych.
Pytania
1)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, w ramach Umowy Cash Poolingu będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2)Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy uznać, że Wnioskodawca nabywa usługi wyłącznie od Spółki Centralizującej i usługi te z perspektywy podatku od towarów i usług powinny zostać rozliczone przez Wnioskodawcę jako import usług finansowych zwolnionych z VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1)
W ramach Umowy Cash Poolingu, Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług („Ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Jako, że w ramach Umowy Cash Poolingu nie dochodzi do dostawy towarów, przepisy te nie znajdują zastosowania w opisanym zdarzeniu przyszłym.
Przez świadczenie usług natomiast rozumie się (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 sierpnia 2014 roku, IPPP1/443-607/14-2/MP, „Pod pojęciem usługi (świadczenia) w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Nie oznacza to jednak, że powyższa definicja obejmuje swoim zakresem wszystkie sytuacje gospodarcze zaistniałe pomiędzy kontrahentami, których efektem jest powstanie przysporzenia pieniężnego po jednej stronie na skutek określonego działania bądź zaniechania drugiej strony. Przesłanką dla uznania danego działania, powstrzymania się od działania bądź tolerowania czynności lub sytuacji za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest łącznie spełnienie następujących warunków:
-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy przy tym podkreślić, ze oba wyżej wymienione warunki winny być spełnione łącznie, aby dane świadczenie stanowiło usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tak więc, dane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdy:
- istnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonaniem czynności a otrzymanym świadczeniem wzajemnym w ten sposób, że otrzymane kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego i są wypłacane w konsekwencji wykonania świadczenia, lub
- dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.
W związku z tym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.”.
W ramach Umowy Cash Poolingu, Spółka Centralizująca wykonywać będzie na rzecz Spółek Centralizowanych, w tym Wnioskodawcy, czynności związane z zarządzaniem płynnością finansową, poprzez dokonywanie stosownych operacji na rachunkach bankowych Spółek Centralizowanych, dokonywanie odpowiednich przelewów pieniężnych z lub na rachunku w postaci Depozytów lub Zaliczeń, a także ustalania i rozdysponowywania pomiędzy Spółkami Centralizowanymi kwot Odsetek od pobranych Depozytów lub Odsetek od przyznanych Zasileń.
Rola Wnioskodawcy jako Spółki Centralizowanej będzie bierna i sprowadzać się będzie do posiadania rachunku bankowego oraz umożliwienia wykonywania na nim przez Spółkę Centralizującą odpowiednich operacji. Nie można uznać za odpłatne świadczenie usług czynności polegających na udostępnianiu przez Wnioskodawcę własnych środków pieniężnych umożliwiających dokonywanie transferów w ramach Umowy Cash Poolingu. Czynności takie stanowią wyłącznie element pomocniczy i konieczny dla efektywnego świadczenia przez Spółkę Centralizującą usług prowadzenia Cash Poolingu. Jednocześnie, z tytułu żadnej z czynności dokonywanych przez Wnioskodawcę w ramach uczestnictwa w Cash Poolingu, Wnioskodawcy nie przysługuje jakiekolwiek ustalone wynagrodzenie.
Przysługujące Spółce oprocentowanie od nadwyżek finansowych (Odsetki od Depozytów) nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług, ale będzie miało charakter analogiczny do odsetek wypłacanych z tytułu lokat kapitałowych. W takich okolicznościach nie ma wątpliwości, iż odsetki nie są wypłacane z tytułu jakiegokolwiek świadczenia Wnioskodawcy, a tym samym, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisów o VAT. Potwierdza to m.in. orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE (por. C-77/01, C-142/00, C-16/00), który wielokrotnie podkreślał, iż posiadanie i lokowanie kapitału nie stanowi świadczenia usług.
W opisanym zdarzeniu przyszłym wszelkie czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach Umowy Cash Poolingu, jako czynności o charakterze pomocniczym i niezbędnym dla umożliwienia Spółce Centralizującej prowadzenia Cash Poolingu, z tytułu których Wnioskodawcy nie przysługuje żadne wynagrodzenie, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w tym w szczególności odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy (brak usług ze strony Wnioskodawcy w ramach struktury) znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii Interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo w Interpretacji z 23 września 2011 r., sygn. IBPP3/443-1007/11/PK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w analogicznych okoliczonościach stwierdził, że „W świetle przedstawionej struktury cash-poolingu, wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Spółki są wykonywane właśnie przez Pool Leadera w zamian za przewidziane w Umowie wynagrodzenie. Obciążenie rachunków następuje automatycznie, bez konieczności zawierania odrębnych umów między podmiotami, które przystąpiły do Umowy Cash-poolingu. Jedynym zaś podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi jest Pool Leader. Reasumując, Spółka nie wykonuje w ramach przedmiotowej umowy Cash-poolingu żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.”. Analogiczne stanowisko zaakceptowano także w szeregu innych interpretacji podatkowych – m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji z 20 czerwca 2011 r., sygn. IPPP3/443-472/11-4/LK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w Interpretacji z 12 października 2010 r. sygn. IBPP2/443-543/10/ASz.
Ad 2)
W opinii Wnioskodawcy w związku z uczestnictwem w strukturze Cash Poolingu Wnioskodawca nabywa usługi wyłącznie od Spółki Centralizującej i usługi te z perspektywy podatku od towarów i usług powinny zostać rozliczone jako import usług finansowych zwolnionych z VAT.
W ramach przedmiotowej struktury Cash Poolingu to Spółka Centralizująca pełni rolę usługodawcy w stosunku do Wnioskodawcy jako Spółki Centralizowanej. Podmiot ten udostępnia Spółkom Centralizowanym (w tym Wnioskodawcy) i utrzymuje infrastrukturę niezbędną dla funkcjonowania struktury Cash Poolingu, umożliwia lokowanie nadwyżek finansowych (Depozyty) oraz korzystanie w razie potrzeby ze środków finansowych (Zaliczenia), a także rozlicza całą strukturę i prowadzi stosowne rozliczenia z poszczególnymi Spółkami Centralizowanymi.
Zgodnie z art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest mieisce, w którym usługobiorca posiada siedzibę.
W oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, podatnikami VAT są usługobiorcy tych usług. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 9 Ustawy o VAT świadczenie usług, z tytułu których na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest usługobiorca – uznaje się za import usług.
Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, uwzględniając, że Spółka Centralizująca nie posiada w Polsce ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, podatnikiem z tytułu usług Spółki Centralizującej świadczonych na rzecz Wnioskodawcy jako Spółki Centralizowanej będzie Wnioskodawca, który będzie zobowiązany do rozpoznania importu usług.
Odnosząc się do kwestii właściwej stawki VAT, należy wskazać na art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT, w myśl którego zwalnia się z VAT usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Zakres powyższego zwolnienia obejmuje wszelkie usługi dotyczące różnego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, depozytów, itp. Niewątpliwie do grupy takich transakcji należą usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową wykonywane przez Spółkę Centralizującą jako tzw. pool leadera na rzecz Wnioskodawcy jako Spółki Centralizowanej, gdzie kluczowe elementy to zarządzanie nadwyżkami i niedoborami środków pieniężnych na rachunkach bankowych oraz związane z tym rozliczenia, zapewnienie możliwości zdeponowania środków i korzystania ze środków innych uczestników Cash Poolingu oraz zarządzanie zdeponowanymi środkami. Tym samym, usługi świadczone przez Spółkę Centralizującą mieszczą się w kategorii usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT i podlegają zwolnieniu z VAT.
Potwierdzenie powyższego stanowiska odnaleźć można w szeregu interpretacji indywidualnych Ministra Finansów – przykładowo w interpretacji z 20 czerwca 2011 roku, sygn. IPPP3/443-472/11-4/LK wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, czy też interpretacji z 23 września 2011 roku, sygn. IBPP3/443-756/11 /PK wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zgodnie z którą usługi zarządzania całością przepływów, saldami rachunków grupowych i ewentualnym zapewnieniem finansowania zewnętrznego, dokonywane w ramach systemu cash-poolingowego będą korzystały ze zwolnienia (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r.
W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z uczestnictwem w strukturze Cash Poolingu Wnioskodawca nabywa usługi od Spółki Centralizującej i usługi te z perspektywy podatku od towarów i usług powinny zostać rozliczone jako import usług finansowych, zwolnionych z VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i w art. 8 ww. ustawy.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 ustawy,
towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
‒w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
‒istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
‒wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
‒istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
‒odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
‒istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Ponadto, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powyższych zapisów wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:
‒w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
‒w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem dla ustalenia, czy konkretna, nieodpłatna czynność podlega opodatkowaniu w związku z uznaniem jej za odpłatne świadczenie usług, istotny jest cel jej świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo polską spółką prawa handlowego, należącą do grupy kapitałowej „B”, w skład której wchodzi również „B” – spółka z siedzibą we Francji i funkcjonująca w reżimie prawa francuskiego.
Strony, pozostając w strukturach jednej grupy kapitałowej, zamierzają zawrzeć umowę grupową cash poolingu, która poddana zostanie prawu francuskiemu. W ramach Umowy Cash Poolingu będą Państwo funkcjonowali jako „Spółka Centralizowana”, a „B” jako „Spółka Centralizująca”.
W wykonaniu Umowy Cash Poolingu, realizując swoje zobowiązanie umowne, będą Państwo na bieżąco przekazywali do Spółki Centralizującej nadwyżki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym – przekazaniu podlegać będzie całe dodatnie saldo na Państwa rachunku bankowym (Depozyt).
W przypadku wystąpienia niedoborów pieniężnych po Państwa stronie, jako Spółka Centralizowana, będą Państwo uprawnieni w ramach Umowy Cash Poolingu do wystąpienia do Spółki Centralizującej – „B”, o finansowanie zadłużenia w całości lub w części (Zasilenie). Maksymalna kwota Zasileń, która będzie mogła zostać przekazana przez Spółkę Centralizującą, będzie uzgadniana pomiędzy stronami Umowy Cash Poolingu w toku jej wykonywania.
W celu realizacji opisanych przepływów pieniężnych, udzielą Państwo Spółce Centralizującej dostępu do swojego rachunku bankowego i na tej podstawie Spółka Centralizująca samodzielnie będzie dokonywać operacji na Państwa rachunku bankowym, tj. jego zasilenia kwotą Zasileń z rachunku bankowego Spółki Centralizującej lub transferu zgromadzonych na rachunku kwot pieniężnych na rachunek Spółki Centralizującej w ramach Depozytu.
Z tytułu Depozytu przekazanego z rachunku bankowego Spółki Centralizowanej na rachunek bankowy Spółki Centralizującej, jako Spółka Centralizowana, będą Państwo uprawnieni do odsetek ustalonych przez Spółkę Centralizującą przy uwzględnieniu salda na rachunku bankowym Spółki Centralizowanej oraz aktualnych standardów rynkowych dla oprocentowania w tym zakresie (Odsetki od Depozytu).
Z tytułu Zasileń przekazanych z rachunku bankowego Spółki Centralizującej na rachunek bankowy Spółki Centralizowanej, jako Spółka Centralizowana, będą Państwo zobowiązani do zapłaty odsetek ustalonych przez Spółkę Centralizującą przy uwzględnieniu salda na rachunku bankowym oraz aktualnych standardów rynkowych dla oprocentowania w tym zakresie (Odsetki od Zasileń).
Strony nie przewidują wykonywania przez Państwa jako Spółkę Centralizowaną żadnych innych czynności, w tym świadczenia usług. W szczególności nie będą Państwo zarządzali przepływem środków pieniężnych, które realizowane będą przez Spółkę Centralizującą na Państwa rzecz bądź jakichkolwiek innych Spółek Centralizowanych z grupy kapitałowej.
W związku z powyższym, w ramach transakcji cash poolingu nie będą Państwo otrzymywali żadnego wynagrodzenia z tytułu wykonywanych czynności. Będą Państwo uprawnieni jedynie do Odsetek od Depozytu opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym w ramach Umowy Cash Poolingu, będą Państwo wykonywali czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy zauważyć, że polskie przepisy podatkowe nie zawierają regulacji dotyczących umowy cash poolingu. Występująca w obrocie prawnym jako umowa nienazwana – umowa cash poolingu porównywana jest często z umową pożyczki. Chociaż umowa ta do pewnego stopnia przypomina w swym charakterze uregulowaną w polskim prawie umowę pożyczki, jednak nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot.
Umowa „cash poolingu” jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej, lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów, z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling i zarządzający systemem. Zarządzający systemem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a w przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników, to na jego rachunek trafiają środki finansowe.
Usługa cash poolingu jest zatem usługą zazwyczaj wykonywaną przez bank. Natomiast uczestnictwo w strukturze cash poolingu nie jest żadnym świadczeniem. Należy pamiętać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów/świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi bowiem być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem działa jako podatnik podatku VAT.
Z uwagi na cechy charakterystyczne systemu Cash Poolingu należy zauważyć, że w niniejszej sprawie, w roli usługodawcy występuje Spółka Centralizująca („B”), która będzie obsługiwała umowę Cash Poolingu. Udzielą Państwo Spółce Centralizującej dostępu do swojego rachunku bankowego i na tej podstawie Spółka Centralizująca samodzielnie będzie dokonywać operacji na Państwa rachunku bankowym, tj. jego zasilenia kwotą Zasileń z rachunku bankowego Spółki Centralizującej lub transferu zgromadzonych na rachunku kwot pieniężnych na rachunek Spółki Centralizującej w ramach Depozytu. W praktyce więc, to Spółka Centralizująca jako usługodawca, będzie zarządzała przepływem środków pieniężnych, dla których to usług będzie podatnikiem VAT.
Państwo – jako Uczestnik systemu Cash Poolingu – nie będą świadczyć usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie, jak wynika z wniosku, wykonywanie czynności związanych z funkcjonowaniem Umowy Cash Poolingu będzie leżało w gestii Spółki Centralizującej. Strony nie przewidują wykonywania przez Państwa jako Spółkę Centralizowaną żadnych innych czynności, w tym świadczenia usług. W szczególności nie będą Państwo zarządzali przepływem środków pieniężnych, które realizowane będą przez Spółkę Centralizującą na Państwa rzecz bądź jakichkolwiek innych Spółek Centralizowanych z grupy kapitałowej. W celu realizacji opisanych przepływów pieniężnych, udzielą Państwo Spółce Centralizującej dostępu do swojego rachunku bankowego.
Zatem należy stwierdzić, że w świetle art. 5 ust. 1 ustawy, z Państwa perspektywy jako Spółki Centralizowanej umowy zarządzania płynnością finansową, czynności wykonywane przez Państwa w ramach tej umowy, pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym, otrzymane przez Państwa odsetki nie będą stanowiły wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT.
Podejmowane przez Państwa czynności w ramach opisanej umowy nie będą również stanowiły nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z opłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż treść wniosku nie wskazuje, by miały one służyć do celów innych niż Państwa działalność gospodarcza.
W związku z powyższym, Państwa działalność jako Spółki Centralizowanej w ramach Umowy Cash Poolingu, w związku z przystąpieniem i korzystaniem z Cash Poolingu nie będzie stanowiła świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, zatem nie będą Państwo podatnikiem VAT z tego tytułu. W związku z przystąpieniem do Umowy Cash Poolingu i udzieleniem przez Państwa Spółce Centralizującej dostępu do swojego rachunku bankowego, nie będą Państwo wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W dalszej części, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy uznać, że nabywają Państwo usługi wyłącznie od Spółki Centralizującej i usługi te z perspektywy podatku od towarów i usług powinny zostać rozliczone przez Państwa jako import usług finansowych zwolnionych z VAT.
Należy pamiętać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów/świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi bowiem być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem działa jako podatnik podatku VAT.
Ponadto należy wskazać, że w przypadku świadczenia usług, gdy jeden z kontrahentów posiada siedzibę poza terytorium kraju, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
W myśl art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo definicję podatnika, wskazaną w cytowanym powyżej art. 28a ustawy.
W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług zarządzania systemem Cash Poolingu świadczonych przez Spółkę Centralizującą – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy – jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę, a zatem Polska.
Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie usług, rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
-w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
-w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Powiązanie tego mechanizmu z regulacjami w zakresie określenia miejsca świadczenia usług ma na celu, z jednej strony opodatkowanie usług w miejscu ich konsumpcji, a z drugiej strony, zaoszczędzenie usługodawcy obowiązków związanych z rejestracją oraz rozliczeniem podatku.
Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy względem usług, do których stosuje się art. 28b jest, aby usługodawca nie posiadał siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Natomiast usługobiorcą był m.in. podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy posiadający siedzibę działalności gospodarczej bądź stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju.
W celu realizacji opisanych przepływów pieniężnych, udzielą Państwo Spółce Centralizującej dostępu do swojego rachunku bankowego i na tej podstawie Spółka Centralizująca samodzielnie będzie dokonywać operacji na Państwa rachunku bankowym, tj. jego zasilenia kwotą Zasileń z rachunku bankowego Spółki Centralizującej lub transferu zgromadzonych na rachunku kwot pieniężnych na rachunek Spółki Centralizującej w ramach Depozytu.
Jak Państwo wskazali, to Spółka Centralizująca będzie zarządzała przepływem środków pieniężnych na Państwa rzecz.
Jak już wskazano, to Spółka Centralizująca jest i będzie w opisanej strukturze usługodawcą, natomiast Państwo pozostają beneficjentem świadczenia dokonywanego przez Spółkę Centralizującą. Usługi świadczone przez Spółkę Centralizującą na podstawie Umowy na Państwa rzecz wynagradzane są w formie przychodów z odsetek uzyskanych przez Spółkę Centralizującą. Spółka Centralizująca będzie świadczyła usługi, za które będzie otrzymywała wynagrodzenie w postaci odsetek. Usługi te są i będą opodatkowane VAT zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy.
Zauważyć należy, że w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 9 ustawy, importem usług jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Zgodnie natomiast z tym przepisem, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi w przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, a usługobiorcą jest – w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka Centralizująca „B” jest spółką z siedzibą we Francji i funkcjonującą w reżimie prawa francuskiego.
W związku z powyższym, to na Państwu spoczywa obowiązek rozliczenia nabywanych usług, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy. W takim przypadku spełnione są wszystkie warunki uprawniające do zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
W konsekwencji, Państwo jako Spółka Centralizowana z tytułu nabycia usług świadczonych przez Spółkę Centralizującą w ramach Umowy Cash Poolingu będą zobowiązani do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
W odniesieniu do możliwości zwolnienia od podatku nabywanych przez Państwa usług należy wskazać, że ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział dla niektórych czynności zwolnienia od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Z kolei w świetle regulacji art. 43 ust. 15 cyt. ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:
1)czynności ściągania długów, w tym factoringu;
2)usług doradztwa;
3)usług w zakresie leasingu.
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia od podatku usług finansowych oparte zostały na obiektywnych kryteriach, nie są zaś uzależnione od rodzaju podmiotu świadczącego te usługi.
Zatem, biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne zaprezentowanej Umowy Cash Poolingu a także to, że wśród wymienionych w art. 43 ust. 15 cyt. ustawy czynności wyłączonych ze zwolnienia nie ma usług cash poolingu (zarządzania płynnością finansową), należy stwierdzić, że usługi zarządzania płynnością finansową świadczone przez Spółkę Centralizującą na Państwa rzecz, w ramach opisanej Umowy Cash Poolingu, podlegać będą zwolnieniu od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.
Tym samym, w przypadku nabycia przez Państwa opisanych usług zarządzania płynnością finansową (tzw. Cash Poolingu), miejscem ich świadczenia i opodatkowania – zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 tej ustawy – będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca (a więc Państwo) posiada siedzibę (tj. Polska).
W konsekwencji, w opisanej sytuacji będą Państwo zobowiązani do rozpoznania importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, przy czym czynność ta korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga przedstawione zdarzenie przyszłe wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozsytrzygnięcie.
Ponadto należy wskazać, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej,
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zatem, niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla Spółki Centralizującej – jako świadczącej usługę zarządzania płynnością finansową i innych Spółek Centralizowanych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right