Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.714.2022.2.MN
Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w spadku - brak wystąpienia obowiązku opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w spadku i sprzedanej w Niemczech.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowne Panie,
stwierdzam, że stanowisko Pań w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe, jednak z innych względów niż Panie w nim wskazały.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2022 r. wpłynął Pań wniosek wspólny z 31 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w spadku. Uzupełniły go Panie – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 stycznia 2023 r. (wpływ 17 stycznia 2023 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowana będąca stroną postępowania: A.A.;
2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: B.B., ul. (...).
Opis stanu faktycznego
2 lutego 2022 r. na podstawie Gemeinschaflicher Erbschain nr XXX otrzymały Panie spadek po zmarłym bracie C.B. zamieszkałym na terenie Niemiec. Spadkobiercy to: rodzeństwo zmarłego C.B., tzn. D.B. i A.A.
W skład nabytego majątku wchodzą następujące składniki, po ½ udziału na spadkobiercę:
1)lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej położony w A.,
2)samochód osobowy marki Nissan Note rok produkcji 2011,
3)środki pieniężne zgromadzone w X.
W międzyczasie, tj. 13 czerwca 2021 r. zmarł jeden ze spadkobierców, tj. D.B., i całość spadku odziedziczyła jego żona B.B. na podstawie Aktu Poświadczenia Dziedziczenia z 14 października 2021 r.
Panie jako spadkobierczynie dokonały w ustawowym terminie zgłoszenia podatkowego nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2 każda we właściwym Urzędzie Skarbowym. B.B. w US w B., a A.A. w US C. Ze względu na miejsce położenia dziedziczonego lokalu na terenie Niemiec właściwym urzędem do rozliczenia spadku w Polsce jest właśnie US w C. Na podstawie rozliczenia SD-Z2 zastosowano zwolnienie od podatku wynikające z art. 4a ustawy od spadku i darowizn. Pani A.A. jest w posiadaniu zaświadczenia z US w B. z 23 marca 2022 r. o zwolnieniu od podatku spadku nabytego z tytułu dziedziczenia.
25 lipca 2022 r. aktem sporządzonym w Kancelarii Notarialnej XXX w D. sprzedały Panie odziedziczone mieszkanie 25,5 m2 obywatelowi Niemiec za łączną kwotę 11 000 euro ustalonej wg cen na rynku nieruchomości z uwzględnieniem lokalizacji, wielkości mieszkania oraz popytu na lokale w tym rejonie. Nie prowadzą Panie działalności gospodarczej ani spraw życiowych na terenie Niemiec.
Uzupełnienie wniosku
Brat Pani A.A. C.B. nabył lokal na podstawie aktu Notarielle Urkunde UR-NR YYY z 20 listopada 1995 r. C.B. zmarł 12 sierpnia 2020 r. w D., Niemcy.
Pytanie
Czy należy w Polsce dokonać opodatkowania przychodu ze sprzedaży odziedziczonego przez Panie lokalu mieszkalnego znajdującego się na terenie Niemiec?
Stanowisko Pań w sprawie
Uważają Panie – na podstawie analizy interpretacji przepisów podatkowych opisanych we wniosku – że nie muszą opodatkować przychodu w Polsce bo spadkodawca wykorzystywał lokal na własne cele mieszkaniowe. Od momentu śmierci spadkodawcy ponosiły Panie opłaty związane z utrzymaniem mieszkania do momentu sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz nie muszą opodatkować tego przychodu w Polsce (zapłacić podatku dochodowego), bo wykorzystają ten przychód na własne cele mieszkaniowe – przychód będzie wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiły Panie we wniosku jest prawidłowe, jednak z innych względów niż w nim wskazane.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ww. ustawy jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 5 omawianej ustawy:
W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.
W tej sprawie udziały w lokalu mieszkalnym w spadku nabyli:
–Pani A.A. po zmarłym 12 sierpnia 2020 r. bracie;
–Pani B.B. po zmarłym 13 czerwca 2021 r. mężu, będącym spadkobiercą po zmarłym 12 sierpnia 2020 r. bracie.
Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy, odpłatne zbycie przez Panią A.A. udziału w lokalu mieszkalnym nie będzie stanowiło źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od sposób fizycznych. Pięcioletni termin liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez spadkodawcę w świetle art. 10 ust. 5 analizowanej ustawy upłynął bowiem z końcem 2000 r.
W konsekwencji Pani A.A. nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości. Przy czym brak ww. obowiązku nie wynika ani z faktu wykorzystywania przez spadkodawcę lokalu na własne cele mieszkaniowe ani ponoszenia przez Panią opłat związanych z utrzymaniem tego lokalu mieszkalnego po śmierci brata. W Pani przypadku, w związku z tym, że sprzedaż udziału w lokalu mieszkalnym nabytym w spadku nie stanowi źródła przychodu, nie będzie miało zastosowania również zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 analizowanej ustawy.
W odniesieniu natomiast do skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym przez Panią B.B., Pani mąż – w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nabył ww. udział w dniu śmierci swojego brata. Tym samym pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, dla udziału nabytego przez męża Pani B.B. należy liczyć od końca 2020 r. W związku z tym, że udział w lokalu mieszkalnym został odpłatnie zbyty w 2022 r., tj. przed upływem ww. okresu, osiągnięty przez Panią B.B. przychód podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponieważ lokal mieszkalny nabyty w spadku był położony na terytorium Niemiec, dla celów określenia skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego niezbędne jest uwzględnienie zapisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90).
Stosownie do art. 13 ust. 1 ww. umowy:
Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego w rozumieniu artykułu 6 i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Przy czym sformułowanie „mogą być opodatkowane w drugim państwie” oznacza, że drugie państwo (w rozpatrywanym przypadku Niemcy) ma prawo opodatkować taki dochód, jeżeli na podstawie przepisów tego państwa dochód ze sprzedaży nieruchomości podlega w tym państwie opodatkowaniu. Sformułowanie to oznacza zatem brak wyłączności do opodatkowania tego dochodu przez państwo, w którym podatnik ma miejsce zamieszkania. W świetle zapisów cytowanej umowy, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu sprzedaży majątku nieruchomego położonego w Niemczech może być opodatkowany zarówno w państwie rezydencji, tj. w Polsce, jak i w Niemczech, zgodnie z prawem tego państwa.
W myśl natomiast art. 24 ust. 2 lit. a) ww. umowy:
Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.
Uregulowanie to oznacza, że dochód ze zbycia nieruchomości położonej w Niemczech, który może być w Niemczech opodatkowany zgodnie z prawem tego państwa, w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania. Natomiast w Polsce do obliczenia stawki podatkowej, według której opodatkowany jest pozostały dochód osiągnięty w Polsce, można uwzględnić dochód osiągnięty w Niemczech.
Biorąc powyższe wyjaśnienia pod uwagę, ponieważ dochód jaki uzyskała Pani B.B. z tytułu odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym podlega opodatkowaniu zarówno w Niemczech, jak i w Polsce, zastosowanie znajdzie metoda unikania podwójnego opodatkowania uregulowana w przywołanym wyżej art. 24 ust. 2 lit. a) ww. umowy. W konsekwencji dochód uzyskany z tytułu sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym położonym na terenie Niemiec będzie w Polsce zwolniony z opodatkowania.
Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w Polsce dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (udziału w nieruchomości) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł, to dochód uzyskany ze zbycia udziału w lokalu mieszkalnym położonym w Niemczech nie będzie miał wpływu na pozostałe dochody Pani B.B. i nie będzie podlegał wykazaniu w zeznaniu podatkowym.
Brak obowiązku opodatkowania w Polsce osiągniętego dochodu ze sprzedaży lokalu nie wynika zatem ani z faktu wykorzystywania lokalu przez Pana C.B. na własne cele mieszkaniowe ani z ponoszenia opłat związanych z utrzymaniem mieszkania do momentu jego sprzedaży. W związku z tym, że w świetle postanowień analizowanej umowy nie powstanie w Polsce dochód podlegający opodatkowaniu, nie będzie miało tym samym zastosowania przedmiotowe zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Panie przedstawiły i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Pań będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będzie mogła skorzystać ta z Pań, która zastosuje się do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pani A.A. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right