Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.875.2022.2.JK
Program motywacyjny - płatnik.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 stycznia 2023 r. (wpływ 5 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Wnioskodawca (dalej także jako: „Bank”, „Wnioskodawca”) jest (...) bankiem (...).
Wnioskodawcę obowiązują regulacje właściwe dla sektora bankowego, w tym Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 176, str. 338 z późn. zm., dalej także jako: „CRD IV”) oraz doprecyzowujące ją Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego z dnia 27 czerwca 2016 r. dotyczące prawidłowej polityki wynagrodzeń a także Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do podmiotów zwolnionych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, wynagrodzeń, środków i uprawnień nadzorczych oraz środków ochrony kapitału (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 150, str. 253 z późn. zm., dalej także jako: „CRD V”).
Dokumenty te wskazują m.in., iż Bank, jako spółka notowana, powinien prowadzić program wynagrodzenia zmiennego dla osób o istotnym wpływie na profil ryzyka, w ramach którego uprawnionym osobom przyznawane będą akcje. Komisja Nadzoru Finansowego oczekuje od instytucji nadzorowanych stosowania wyżej wymienionych regulacji.
Mając to na względzie, Bank planuje wprowadzenie nowych programów motywacyjnych, które swym zakresem obejmą:
§pracowników i członków zarządu Banku, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka (dalej jako: „Osoby Uprawnione”, „MRT”) - (dalej łącznie: „Program motywacyjny dla MRT”).
§pozostałych pracowników Banku, którzy nie stanowią osób, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Banku („non-MRT”) - (dalej łącznie: „Program motywacyjny dla non-MRT”).
Wskazane wyżej Programy motywacyjne oparte mają być na akcjach własnych (dalej również jako „akcje rzeczywiste”) Banku, zgodnie z powszechną praktyką rynkową oraz jednocześnie pozwolić na efektywne powiązanie interesu pracowników z interesem akcjonariuszy.
Program motywacyjny dla MRT.
W odniesieniu do Programu motywacyjnego dla MRT – oparcie Programu o akcje rzeczywiste spełnia oczekiwania regulacyjne sektora bankowego, w ramach których akcje rzeczywiste stanowią bazowy z dopuszczonych przepisami instrumentów finansowych, z którymi powiązane powinno zostać wynagrodzenie zmienne Osób Uprawnionych. Ponadto przyjęte w Programie podejście wpisuje się w praktykę międzynarodowej grupy kapitałowej (…) i umożliwia pracownikom zbycie otrzymanych akcji w najdogodniejszym dla nich okresie, zwiększając tym samym motywację do budowania długoterminowej wartości Banku.
Identyfikacja Osób Uprawnionych (MRT).
Programem objęci będą pracownicy Banku, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka, tj. zakwalifikowani do tzw. kategorii Osób Uprawnionych, w tym Członkowie Zarządu Banku. Kwalifikacji tej Bank dokonuje na bazie obowiązujących polskich i unijnych regulacji w zakresie ustalania kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Banku, zgodnie z metodą identyfikacji, przyjętej przez Bank. Programem mogą być objęci również byli pracownicy Banku, spełniający określone warunki.
Co do zasady Bank przewiduje, że Programem w większości objęte zostaną osoby posiadające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT). Niemniej Bank dopuszcza możliwość, że część Osób Uprawnionych może nie posiadać miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT).
Podstawy funkcjonowania Programu motywacyjnego dla MRT.
Program utworzony zostanie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Banku (…).
Bank zakłada iż na podstawie art. 393 pkt 6 w zw. z art. 362 § 1 pkt 8 w zw. z art. 362 § 2 oraz art. 396 § 4 i 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, Walne Zgromadzenie (…). przyjmie uchwały dotyczące wdrożenia Programu motywacyjnego dla MRT, upoważnienia Zarządu Banku do nabywania przez Bank akcji własnych oraz utworzenia kapitału rezerwowego na potrzeby programu nabywania akcji własnych Banku.
Szczegółowo, Program w Banku regulowany będzie przez dokumenty wewnętrzne, takie jak:
§Polityka Wynagrodzeń Osób, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka (…) (dalej jako: „Polityka wynagrodzeń Osób Uprawnionych”);
§Polityka Wynagrodzeń Pracowników (…);
§Procedura Zarządzania Wynikami Prac (tj. Procedura Pionu Zarządzania Kadrami, (…) i każdy inny akt wewnętrzny je zastępujący);
§Wykaz Osób Uprawnionych;
§Polityka wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej (…).;
§Polityka Nagrody Transakcyjnej.
Bank dopuszcza techniczną modyfikację zakresu bądź nazw powyższych dokumentów, co nie powinno wpływać na opis zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku. Stosowne zapisy dotyczące Programu zostaną wdrożone do Polityk wynagrodzeń stosowną Uchwałą Rady Nadzorczej Banku.
Powyższe regulacje dotyczące Polityki wynagrodzeń Osób Uprawnionych wdrażają postanowienia polskich i europejskich aktów prawnych regulujących kwestie wynagradzania wybranych osób w sektorze bankowym. Na dzień sporządzania niniejszego wniosku są to w szczególności:
§Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi (CRD IV),
§Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego z dnia 2 lipca 2021 r. Wytyczne dotyczące prawidłowej polityki wynagrodzeń na mocy dyrektywy 2013/36/UE,
§Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do podmiotów zwolnionych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, wynagrodzeń, środków i uprawnień nadzorczych oraz środków ochrony kapitału (CRD V),
§Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2439),
§Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz polityki wynagrodzeń w bankach (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1045),
§Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2021/923 z dnia 25 marca 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy,
§Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 317, str. 1 z późn. zm.),
§Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego dotyczące zarządzania wewnętrznego.
Zasady funkcjonowania Programu motywacyjnego dla MRT.
Co do zasady, struktura wynagrodzenia Osób Uprawnionych w Banku zakłada następujące elementy:
1)składniki stałe, tj. formy wynagrodzenia, które nie zależą od kryteriów dotyczących wyników („Wynagrodzenie Stałe dla MRT”),
2)składniki zmienne, tj. wszelkie formy wynagradzania i innych świadczeń przekazanych w zamian za osiągnięte wyniki niebędące ww. wynagrodzeniem stałym (dalej: „Wynagrodzenie Zmienne dla MRT”).
Na moment sporządzenia niniejszego wniosku, Bank posiada system wynagradzania zmiennego.
W ramach istniejących możliwości regulacyjnych, planowane jest wprowadzenie nowego Programu, który oparty będzie m.in. na wypłatach Wynagrodzenia Zmiennego dla MRT w formie innego niż dotychczas instrumentu finansowego. Program zakłada bowiem przyznawanie rzeczywistych akcji Banku.
Wynagrodzenie Zmienne dla MRT, w przypadku:
a)członków Zarządu oznacza w szczególności roczną nagrodę uznaniową przyznawaną w drodze indywidualnej decyzji Rady Nadzorczej;
b)pozostałych Osób Uprawnionych oznacza w szczególności uznaniową nagrodę roczną przyznawaną w drodze decyzji Zarządu Banku.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż Wynagrodzenie Zmienne dla MRT będzie uznaniowe i może zostać przyznane przez Radę Nadzorczą członkom Zarządu lub przez Zarząd pozostałym Osobom Uprawnionym.
Wynagrodzenie Stałe dla MRT stanowić będzie odpowiednio dużą część wynagrodzenia całkowitego, tak, aby pozwalało na prowadzenie w pełni elastycznej polityki zmiennych składników wynagrodzeń, w tym da możliwość zmniejszenia lub nieprzyznania w ogóle Wynagrodzenia Zmiennego.
Wynagrodzenie Zmienne dla MRT będzie pozostawać w odpowiedniej relacji do wynagrodzenia stałego. Jego poziom w stosunku do wynagrodzenia stałego stanowić będzie na tyle dużą jego część, aby zachęcać MRT do dbałości o długookresowy i stabilny rozwój Banku. Polityka wynagrodzeń Osób Uprawnionych będzie przewidywać, że co do zasady relacja wynagrodzenia stałego do zmiennego kształtuje się na poziomie 1 do maksymalnie 2.
Podstawę przyznania Wynagrodzenia Zmiennego dla MRT i ustalenia jego wysokości stanowić będą m.in. następujące elementy:
§wyniki Banku w obszarze odpowiedzialności danej Osoby Uprawnionej biorąc pod uwagę wyniki i sytuację finansową Banku; przy czym w celu określenia wysokości wynagrodzenia zmiennego przyjmowane wyniki Banku uwzględniać będą koszt ryzyka Banku, koszt kapitału i ryzyka płynności w perspektywie długoterminowej;
§efekty pracy danej Osoby Uprawnionej, przy czym przy ocenie indywidualnych efektów pracy pod uwagę będą brane kryteria finansowe i niefinansowe, w szczególności takie jak wykorzystanie umiejętności oraz sposób realizacji celów.
Zasadniczo Wynagrodzenie Zmienne dla MRT obejmować będzie następujące elementy:
a)pieniężne wynagrodzenie zmienne,
b)akcje rzeczywiste Banku.
Zasadniczo, co najmniej 50% Wynagrodzenia Zmiennego dla MRT stanowić będą akcje rzeczywiste Banku, zaś pozostałą część Wynagrodzenia Zmiennego dla MRT stanowić będzie pieniężne wynagrodzenie zmienne, z wyłączeniem tzw. Osób Uprawnionych De Minimis, o których mowa w dalszej części niniejszego wniosku.
Na pulę Wynagrodzeń Zmiennych dla MRT składają się:
§pula dla Członków Zarządu;
§pula dla pozostałych Osób Uprawnionych.
Wysokość puli Wynagrodzeń Zmiennych dla MRT będzie sumą indywidualnych rekomendacji wysokości Wynagrodzenia Zmiennego dla poszczególnych Osób Uprawnionych, przy czym:
§pula wynagrodzeń zmiennych dla Osób Uprawnionych będących Członkami Zarządu będzie sumą indywidualnych decyzji Rady Nadzorczej Banku odnośnie wysokości wynagrodzenia zmiennego za dany rok w odniesieniu do poszczególnych Członków Zarządu;
§pula wynagrodzeń zmiennych dla Osób Uprawnionych niebędących Członkami Zarządu będzie sumą indywidualnych rekomendacji przygotowywanych przez przełożonych odnośnie wysokości wynagrodzenia zmiennego za dany rok w odniesieniu do poszczególnych osób. Indywidualne kwoty wynagrodzenia zmiennego i cała pula zatwierdzane będą przez Zarząd Banku z uwzględnieniem kwoty, którą Zarząd Banku będzie chciał przeznaczyć na wynagrodzenia zmienne dla pracowników Banku.
Rekomendacje kwot Wynagrodzenia Zmiennego dla poszczególnych Członków Zarządu oraz pozostałych Osób Uprawnionych opiniowane będą przez Komitet ds. Nominacji i Wynagrodzeń Rady Nadzorczej.
Część Wynagrodzenia Zmiennego przyznawana w postaci akcji rzeczywistych, może podlegać odroczeniu. Odroczone elementy Wynagrodzenia Zmiennego wypłacane będą po zakończeniu okresu odroczenia i okresu retencji.
Postanowienia dotyczące odroczonej części Wynagrodzenia Zmiennego nie będą miały zastosowania do tzw. Osób Uprawnionych De Minimis. Wynagrodzenie Zmienne dla Osób Uprawnionych De Minimis, o ile zostanie przyznane, obejmie wyłącznie nieodroczone pieniężne Wynagrodzenie Zmienne i będzie przyznawane bezwarunkowo.
Niezależnie natomiast Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż dopuszcza w przyszłości techniczną modyfikację zakresu wynagrodzenia odroczonego, co w jego ocenie nie powinno wpływać na charakter i całokształt Programu, a tym samym opis zdarzenia przyszłego przedstawiony w niniejszym wniosku.
Proces przyznawania akcji dla MRT.
W celu realizacji Programu motywacyjnego dla MRT Wnioskodawca dokona skupu akcji własnych z rynku na potrzeby przyznania akcji rzeczywistych Banku w ramach Programu motywacyjnego dla MRT.
Dla każdej Osoby Uprawnionej ustalana będzie indywidualna liczba akcji rzeczywistych Banku, przyznawana nieodpłatnie w ramach Wynagrodzenia Zmiennego.
Mechanizm zabezpieczający Program motywacyjny dla MRT.
Dla zapewnienia ciągłości Programu motywacyjnego dla MRT – w przypadku wystąpienia zdarzeń uniemożliwiających wypłatę wynagrodzenia w formie akcji rzeczywistych (dalej: „Zakłócenia”) – Bank zastrzeże możliwość wypłaty Wynagrodzenia Zmiennego w formie akcji fantomowych (rozliczanych gotówkowo).
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższe zastrzeżenie będzie miało wyłącznie charakter mechanizmu zabezpieczającego Bank przed negatywnym wpływem Zakłóceń, tak aby w przypadku ich wystąpienia możliwe było kontynuowanie Programu i wypłata wynagrodzenia Osobom Uprawnionym, zgodna z wewnętrznymi regulacjami Banku.
W opinii Wnioskodawcy, w katalog potencjalnych Zakłóceń może przykładowo wpisać się sytuacja, w której Bank nie otrzyma zgody Komisji Nadzoru Finansowego wymaganej do skupu akcji rzeczywistych. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, Zakłócenia mogą zostać zidentyfikowane również na etapie skupu akcji własnych z rynku, podczas którego Bank napotka trudność z pozyskaniem właściwej liczby akcji pozwalającej zaspokoić wynikające z Programu zobowiązanie do przyznania wszystkim Osom Uprawnionym właściwej liczby akcji rzeczywistych Banku, skup akcji nie będzie w ogóle możliwy do zrealizowania przez Bank lub Osoba Uprawniona nabyła prawo do ułamkowej części Instrumentu Finansowego.
Mając powyższe na uwadze, wypłata Wynagrodzenia Zmiennego na rzecz Uczestników w formie akcji fantomowych będzie miała charakter wyłącznie incydentalny (tj. nastąpi w przypadku wystąpienia Zakłóceń uniemożliwiających zaspokojenie Osób Uprawnionych poprzez przekazanie wynagrodzenia w formie akcji rzeczywistych). Możliwość przekazania akcji fantomowych pozostanie zatem jedynie alternatywą dla podstawowych zasad funkcjonowania Programu, na wypadek braku możliwości wypłaty Wynagrodzenia Zmiennego w formie akcji rzeczywistych.
Zakłócenia będą mogły mieć wpływ zarówno na proces przyznania akcji rzeczywistych jak i na możliwość realizacji praw po zakończeniu okresu odroczenia i retencji.
W opinii Wnioskodawcy, wprowadzenie wyżej wskazanego zastrzeżenia jest niezbędne dla realizacji polityki zarządzania ryzykiem w Banku, a tym samym ochrony interesów Wnioskodawcy i Uczestników Programu w postaci zapewnienia możliwości zaspokojenia roszczeń Osób Uprawnionych z tytułu wypłaty należnych im Wynagrodzeń Zmiennych.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż określenie skutków podatkowych przeprowadzenia rozliczenia gotówkowego Programu, opartego o akcje fantomowe, nie stanowi przedmiotu niniejszego wniosku i pozostaje poza jego zakresem.
Program motywacyjny dla non-MRT.
W odniesieniu do Programu motywacyjnego dla non-MRT, uzasadnione jest stosowanie takiego samego instrumentu finansowego (tj. akcji rzeczywistych Banku) w szczególności ze względu na umożliwienie efektywnego powiązania interesu wybranych pracowników z interesem akcjonariuszy. Ponadto przyjęte w Programie podejście wpisuje się w praktykę międzynarodowej grupy kapitałowej (…) i umożliwia pracownikom zbycie otrzymanych akcji w najdogodniejszym dla nich okresie, zwiększając tym samym motywację do budowania długoterminowej wartości Banku.
Identyfikacja non-MRT.
Uczestnikami Programu Motywacyjnego dla non-MRT uprawnionymi do nabycia akcji własnych będą pracownicy Banku, wskazani – na zasadzie uznaniowości – przez Zarząd w formie uchwały. Zarząd będzie brał pod uwagę w szczególności wysokość nagrody rocznej przyznanej pracownikowi oraz istotność pracownika dla działalności lub strategii Banku (non-MRT objęci Programem).
Uczestnikami Programu Motywacyjnego dla non-MRT nie mogą być pracownicy Banku zidentyfikowani przez Bank jako osoby, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Banku w rozumieniu art. 9ca ust. 1a Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz polityki wynagrodzeń w bankach.
Podstawy funkcjonowania Programu motywacyjnego dla non-MRT.
Program utworzony zostanie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia (…).
Bank zakłada iż na podstawie art. 393 pkt 6 w zw. z art. 362 § 1 pkt 8 w zw. z art. 362 § 2 oraz art. 396 § 4 i 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, Walne Zgromadzenie (…) uchwali zmiany do Polityki Wynagrodzeń (…). zatwierdzające wprowadzenie nowego systemu wynagrodzeń zmiennych.
Program dla non-MRT regulowany będzie przez Politykę Wynagrodzeń Pracowników (…).
Zasady funkcjonowania Programu motywacyjnego dla non-MRT.
Co do zasady, struktura wynagrodzenia non-MRT w Banku zakłada następujące elementy:
1)składniki stałe, tj. formy wynagrodzenia, które nie zależą od kryteriów dotyczących wyników („Wynagrodzenie Stałe dla non-MRT”),
2)składniki zmienne, tj. wszelkie formy wynagradzania i innych świadczeń przekazanych w zamian za osiągnięte wyniki niebędące ww. wynagrodzeniem stałym (dalej: „Wynagrodzenie Zmienne dla non-MRT”).
Na moment sporządzenia niniejszego wniosku, Bank posiada system wynagradzania zmiennego.
W ramach istniejących możliwości regulacyjnych, planowane jest wprowadzenie nowego Programu, który oparty będzie m.in. na wypłatach Wynagrodzenia Zmiennego dla non-MRT w formie innego niż dotychczas instrumentu finansowego. Program zakłada bowiem przyznawanie rzeczywistych akcji Banku.
Wynagrodzenie Zmienne dla non-MRT oznacza w szczególności uznaniową nagrodę roczną przyznawaną przez Bank, a w części dotyczącej instrumentu finansowego, zaakceptowaną przez Zarząd Banku.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż Wynagrodzenie Zmienne dla non-MRT będzie przyznawane na zasadzie uznaniowości.
Zasadniczo Wynagrodzenie Zmienne przyznawane dla non-MRT objętych Programem obejmować będzie następujące elementy:
a)pieniężne wynagrodzenie zmienne,
b)akcje rzeczywiste Banku.
Dla non-MRT objętych programem akcje własne Banku stanowić będą od 10% do 50% Wynagrodzenia Zmiennego.
Wysokość puli Wynagrodzeń Zmiennych dla non-MRT objętych Programem będzie sumą indywidualnych rekomendacji wysokości Wynagrodzenia Zmiennego dla poszczególnych pracowników.
Część Wynagrodzenia Zmiennego przyznawana w postaci akcji rzeczywistych może podlegać odroczeniu. Odroczone elementy Wynagrodzenia Zmiennego wypłacane będą po zakończeniu okresu odroczenia, a jeśli ma również zastosowanie okres retencji po okresie retencji.
Proces przyznawania akcji dla non-MRT.
W celu realizacji Programu Wnioskodawca dokona skupu akcji własnych z rynku na potrzeby przyznania akcji rzeczywistych Banku w ramach Programu motywacyjnego dla non-MRT.
Dla non-MRT ustalana będzie indywidualna liczba akcji rzeczywistych Banku, przyznawana nieodpłatnie w ramach Wynagrodzenia Zmiennego.
Mechanizm zabezpieczający Program motywacyjny dla non-MRT.
Dla zapewnienia ciągłości Programu – w przypadku wystąpienia zdarzeń uniemożliwiających wypłatę wynagrodzenia w formie akcji rzeczywistych (dalej: „Zakłócenia”) – Bank zastrzeże możliwość wypłaty Wynagrodzenia Zmiennego w formie akcji fantomowych (rozliczanych gotówkowo).
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższe zastrzeżenie będzie miało wyłącznie charakter mechanizmu zabezpieczającego Bank przed negatywnym wpływem Zakłóceń, tak aby w przypadku ich wystąpienia możliwe było kontynuowanie Programu i wypłata wynagrodzenia non-MRT objętych Programem, zgodna z wewnętrznymi regulacjami Banku.
W opinii Wnioskodawcy, w katalog potencjalnych Zakłóceń może przykładowo wpisać się sytuacja, w której Bank nie otrzyma zgody Komisji Nadzoru Finansowego wymaganej do skupu akcji rzeczywistych. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, Zakłócenia mogą zostać zidentyfikowane również na etapie skupu akcji własnych z rynku, podczas którego Bank napotka trudność z pozyskaniem właściwej liczby akcji pozwalającej zaspokoić wynikające z Programu zobowiązanie do przyznania wszystkim non-MRT objętych programem właściwej liczby akcji rzeczywistych Banku, bądź też skup akcji nie będzie w ogóle możliwy do zrealizowania przez Bank lub non-MRT nabył prawo do ułamkowej części Instrumentu Finansowego.
Z uwagi na fakultatywny / uznaniowy charakter przyznawania akcji rzeczywistych dla non-MRT objętych Programem, Zakłócenia nie będą miały wpływu na przyznanie tych akcji ale potencjalnie mogą mieć wpływ na możliwość realizacji praw po zakończeniu okresu odroczenia, a jeśli ma to również zastosowanie okres retencji po okresie retencji. Innymi słowy, Zakłócenia mogą wpłynąć na możliwość wypłaty wynagrodzenia w postaci akcji rzeczywistych i w konsekwencji doprowadzić do tego, że wypłata zostanie zrealizowana w całości lub w części w akcjach fantomowych.
Mając powyższe na uwadze, wypłata Wynagrodzenia Zmiennego na rzecz Uczestników w formie akcji fantomowych będzie miała charakter wyłącznie incydentalny (tj. nastąpi w przypadku wystąpienia Zakłóceń uniemożliwiających zaspokojenie non-MRT objętych Programem poprzez przekazanie wynagrodzenia w formie akcji rzeczywistych). Możliwość przekazania akcji fantomowych pozostanie zatem jedynie alternatywą dla podstawowych zasad funkcjonowania Programu, na wypadek braku możliwości wypłaty Wynagrodzenia Zmiennego w formie akcji rzeczywistych.
W opinii Wnioskodawcy, wprowadzenie wyżej wskazanego zastrzeżenia jest niezbędne dla realizacji polityki zarządzania ryzykiem w Banku, a tym samym ochrony interesów Wnioskodawcy i Uczestników Programu w postaci zapewnienia możliwości zaspokojenia roszczeń non-MRT objętych Programem z tytułu wypłaty należnych im Wynagrodzeń Zmiennych.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż określenie skutków podatkowych przeprowadzenia rozliczenia gotówkowego Programu, opartego o akcje fantomowe, nie stanowi przedmiotu niniejszego wniosku i pozostaje poza jego zakresem.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że osoby uprawnione do udziału w Programach (zarówno MRT jak i non-MRT) uzyskują od Wnioskodawcy świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku przyznania akcji rzeczywistych Banku, po stronie MRT powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie odpłatnego zbycia nabytych przez nich w ramach Programu akcji Banku, zgodnie z art. 24 ust. 11-12b i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, a w konsekwencji przyznanie akcji Banku w ramach realizacji Programu motywacyjnego dla MRT nie będzie skutkować powstaniem po stronie Banku obowiązków płatnika, ani w momencie przyznania akcji, ani w chwili odpłatnego ich zbycia?
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku przyznania akcji rzeczywistych Banku, po stronie non-MRT powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie odpłatnego zbycia nabytych przez nich w ramach Programu akcji Banku, zgodnie z art. 24 ust. 11-12b i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, a w konsekwencji przyznanie akcji Banku w ramach realizacji Programu motywacyjnego dla non-MRT nie będzie skutkować powstaniem po stronie Banku obowiązków płatnika, ani w momencie przyznania akcji, ani w chwili odpłatnego ich zbycia?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1.
W opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wydania akcji rzeczywistych, po stronie MRT powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie odpłatnego zbycia nabytych przez nich w ramach Programu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11-12b i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, a w konsekwencji przyznanie akcji rzeczywistych Banku w ramach realizacji Programu motywacyjnego dla MRT nie będzie skutkować powstaniem po stronie Banku obowiązków płatnika, ani w momencie przyznania akcji, ani w chwili odpłatnego ich zbycia.
Ad. 2.
W opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wydania akcji rzeczywistych, po stronie non-MRT powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie odpłatnego zbycia nabytych przez nich w ramach Programu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11-12b i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, a w konsekwencji przyznanie akcji rzeczywistych Banku w ramach w ramach realizacji Programu motywacyjnego dla non-MRT nie będzie skutkować powstaniem po stronie Banku obowiązków płatnika, ani w momencie przyznania akcji, ani w chwili odpłatnego ich zbycia.
Jak wskazuje art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT, jeżeli art. 23o, art. 23u, art. 24- 24b, art. 24C, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f Ustawy o PIT nie stanowią inaczej, dochodem ze źródła przychodów, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawa o PIT nie definiuje wprost przychodów otrzymanych w ramach uczestnictwa w programach motywacyjnych jako oddzielnego źródła przychodów.
Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Jednocześnie przepis art. 24 ust. 12a Ustawy o PIT wskazuje, że przepisy ust. 11-11b tej ustawy mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Spełnienie definicji programu motywacyjnego w odniesieniu do Programu motywacyjnego dla MRT.
Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez MRT dochodzi do odroczenia opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT do momentu odpłatnego zbycia akcji, ponieważ spełnione są wszystkie warunki wynikające z przywołanych wyżej przepisów:
§W wyniku realizacji Programu motywacyjnego dla MRT, MRT otrzymują akcje spółki akcyjnej, od której uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT;
§Na podstawie Programu motywacyjnego dla MRT szeroka grupa pracowników, mająca istotny wpływ na profil ryzyka Banku, może otrzymywać dodatkowe świadczenia (oprócz stałego wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę) w postaci akcji własnych Banku, a tym samym w analizowanej sprawie istnieje system wynagradzania o charakterze programu motywacyjnego;
§W ramach Programu motywacyjnego dla MRT, Osoby Uprawnione dokonają faktycznego objęcia lub nabycia akcji własnych Banku;
§Program ma zostać utworzony na podstawie uchwały Rady Nadzorczej i przyjęty przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Banku.
Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, przychód podlegający opodatkowaniu PIT z tytułu uczestnictwa w planowanym Programie motywacyjnym dla MRT powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji przez Osoby Uprawnione, a nie na jakimkolwiek wcześniejszym etapie.
Spełnienie definicji programu motywacyjnego w odniesieniu do Programu motywacyjnego dla non-MRT.
Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez MRT dochodzi do odroczenia opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT do momentu odpłatnego zbycia akcji, ponieważ spełnione są wszystkie warunki wynikające z przywołanych wyżej przepisów:
§W wyniku realizacji Programu dla non-MRT, non-MRT otrzymują akcje spółki akcyjnej, od której uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT;
§Na podstawie Programu motywacyjnego dla non-MRT wybrana grupa pracowników Banku, może otrzymywać dodatkowe świadczenia (oprócz stałego wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę) w postaci akcji własnych Banku, a tym samym w analizowanej sprawie istnieje system wynagradzania o charakterze programu motywacyjnego;
§W ramach Programu motywacyjnego dla non-MRT, non-MRT dokonają faktycznego objęcia lub nabycia akcji własnych Banku;
§Program motywacyjny dla non-MRT ma zostać utworzony na podstawie uchwały Rady Nadzorczej i przyjęty przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Banku.
Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, przychód podlegający opodatkowaniu PIT z tytułu uczestnictwa w planowanym Programie motywacyjnym dla non-MRT powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji przez non-MRT, a nie na jakimkolwiek wcześniejszym etapie.
Analizując moment odpłatnego zbycia, należy określić właściwą klasyfikację źródła powstałego przychodu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Z kolei art. 17 ust. 1ab pkt 1 Ustawy o PIT wskazuje, że przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Sposób opodatkowania dochodów ze zbycia papierów wartościowych określa art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 6 pkt 1 Ustawy o PIT, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (...) i obliczyć należny podatek dochodowy.
W konsekwencji, to na podatniku, który uzyska dochód lub poniesie stratę z odpłatnego zbycia akcji, ciąży co do zasady obowiązek terminowego złożenia wymaganego zeznania rocznego i wpłaty podatku należnego. Uzyskany dochód podatnicy opodatkowują samodzielnie w ustawowym terminie na złożenie zeznania podatkowego PIT-38, składanego za rok podatkowy, w którym dokonają zbycia przedmiotowych akcji. Rozliczenie podatkowe następuje zatem w drodze samoopodatkowania. W takim przypadku Ustawa o PIT nie nakłada na pracodawcę obowiązku naliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy ani obowiązków informacyjnych.
Wobec powyższego, na Wnioskodawcy, jako podmiocie organizującym zarówno Program motywacyjny dla MRT jak i Program Motywacyjny dla non-MRT nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z uczestnictwem w przedmiotowych Programach, w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, zarówno na etapie objęcia/ nabycia akcji Banku przez MRT / non-MRT (niezależnie od sposobu pozyskania akcji przez Wnioskodawcę), jak i na etapie ich odpłatnego zbycia.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełnione są warunki określone w art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, zatem ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu w związku z uczestnictwem w Programie motywacyjnym dla MRT jak i Programie motywacyjnym dla non- MRT powstanie po stronie MRT jak i non-MRT w momencie odpłatnego zbycia uzyskanych przez nich akcji. Ustawa o PIT nie nakłada na Bank obowiązku płatnika w zakresie tego rodzaju dochodów w żadnym momencie. To podatnik (MRT/non-MRT) jest obowiązany do samodzielnej zapłaty podatku z tytułu dochodu otrzymanego w zamian za zbycie papierów wartościowych (takich jak akcje Banku otrzymane w ramach programu motywacyjnego) oraz złożenia rozliczenia rocznego (PIT-38) w ustawowym terminie.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, w tym:
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.879.2020.1.JK;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 października 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.488.2020.1.MG;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lipca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.411.2020.1.IR;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.416.2020.2.MG;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.412.2020.2.MZ;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lutego 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.515.2019.2.MK1;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.60.2019.1.TR;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.585.2019.2.RR;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.48.2019.3.MG;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 marca 2019 r., 0114-KDIP3-2.4011.639.2018.2.AK;
§interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 października 2018 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.280.2018.2.MST.
Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.36.2019.2.JG1, organ podatkowy wskazał, że: „Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w związku z uczestnictwem w Programach Motywacyjnych przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestników Programów Motywacyjnych w momencie odpłatnego zbycia nabytych (objętych) przez Pracowników w ramach Programów motywacyjnych akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany przychód należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z uczestnictwem Pracowników w Programach Motywacyjnych na polskich spółkach nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Stanowisko prezentowane w powołanych wyżej interpretacjach zostało również potwierdzone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 maja 2018 r., sygn. II FSK 1144/16.
Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego wyżej stanowiska, tj. w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 24 ust. ii-12b i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, przychód podlegający opodatkowaniu po stronie MRT jak i non-MRT powstanie w momencie odpłatnego zbycia – nabytych przez nich w ramach odpowiednio Programu motywacyjnego dla MRT oraz Programu motywacyjnego dla non-MRT - akcji Banku (niezależnie od sposobu pozyskania tych akcji przez Bank) i zostanie zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych.
W konsekwencji, przyznanie akcji własnych Banku w ramach Programu motywacyjnego dla MRT jak i Programu motywacyjnego dla non-MRT nie będzie skutkować powstaniem po stronie Banku obowiązków płatnika ani w momencie przyznania akcji, ani w chwili odpłatnego ich zbycia.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowali Państwo własne stanowisko stwierdzając, że Państwa zdaniem w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez non-MRT również dochodzi do odroczenia opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:
§obliczenie,
§pobranie,
§wpłacenie
- podatku, zaliczki lub raty.
Po myśli art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:
płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Zgodnie natomiast z art. 13 cyt. ustawy:
za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody:
1) (uchylony)
2) przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
3) przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
4) przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
5) przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
6) przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c) przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
W myśl art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
W myśl natomiast art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo bankiem, (...) spółką kapitałową oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Walne zgromadzenie Wnioskodawcy zamierza utworzyć programy motywacyjne skierowane do pracowników i członków zarządu Banku, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka (dalej jako: „Osoby Uprawnione”, „MRT”) oraz pozostałych pracowników Banku, którzy nie stanowią osób, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Banku („non-MRT”). Wskazane wyżej programy motywacyjne oparte mają być na akcjach własnych (dalej również jako „akcje rzeczywiste”) Banku, zgodnie z powszechną praktyką rynkową oraz jednocześnie pozwolić na efektywne powiązanie interesu pracowników z interesem akcjonariuszy. Programy stanowią system wynagradzania.
W tym miejscu odwołać się należy do art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1) spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 24 ust. 11b ww. ustawy:
przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1) spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Przepis art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że definiując program motywacyjny ustawodawca miał na celu dopuszczenie wszelkich form faktycznego objęcia lub nabycia akcji przez osoby uprawnione.
W niniejszej sprawie:
·opisane programy są systemem wynagradzania wdrożonym przez spółkę – podmiot będący spółką akcyjną;
·programy utworzone zostaną na podstawie uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki,
·Uprawnieni uzyskują od Spółki świadczenia o których mowa w art. 12 lub art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·Uprawnieni w ramach Programów otrzymują akcje Spółki;
·siedziba Spółki jest w Polsce.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że opisane we wniosku Programy (zarówno dla uprawnionych określonych jako MRT jak non-MRT) będą spełniały przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Uprawnionych powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:
za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy:
przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Zatem odpłatne zbycie akcji objętych w ramach opisanego programu motywacyjnego będzie zaliczone do źródła przychodów - kapitały pieniężne.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Jak stanowi art. 30b ust. 5 ww. ustawy:
dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.
Zgodnie z art. 30b ust. 6 pkt 1 ww. ustawy:
po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny i obliczyć należny podatek dochodowy.
W myśl art. 45 ust. 1a pkt 1 omawianej ustawy:
w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.
Stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:
przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek.
Dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji Uprawnieni (zarówno MRT jak i non-MRT) obowiązani będą zatem rozliczyć samodzielnie, w stosownym zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym uzyskają z tego tytułu przychód.
Wobec powyższego, na Państwie (Spółce), jako podmiocie organizującym przedmiotowe Program nie będą ciążyły obowiązki płatnika, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno na etapie otrzymania akcji Spółki przez Uprawnionych, jak i na etapie ich odpłatnego zbycia. W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right