Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.869.2022.1.KO

W zakresie określenia podstawy opodatkowania dla sprzedaży niezabudowanej działki z zastosowaniem bonifikaty.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla sprzedaży niezabudowanej działki z zastosowaniem bonifikaty.

Wniosek został uzupełniony pismem z 5 grudnia 2022 r. będącym odpowiedzią na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej Gmina, Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina planuje dokonać sprzedaży nieruchomości niezabudowanej - działki nr … o pow. 1,4011 ha położonej w …, gm. … przy ul. …, dla której Sąd Rejonowy w … Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr … na rzecz Towarzystwa Budownictwa Społecznego, w której posiada 100% udziałów (dalej Spółka lub TBS). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 16 listopada 2022 r., nieruchomość została wyceniona na wartość 7 348 000,00 zł netto. Według planu zagospodarowania przestrzennego teren położony jest w obszarze oznaczonym na rysunku planu symbolem 2MW - teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Spółka została utworzona przez Gminę w celu budowania domów mieszkalnych i ich eksploatacji na zasadzie najmu. TBS posiada decyzję o pozwoleniu nr … z dnia 27 września 2016r. pn. „…”. Aktualnie trwa budowa dwóch budynków na działkach nr … i …., które są własnością TBS. Aby spełnić wymóg posiadania nieruchomości na cele budowlane dla uzyskania pozwolenia na budowę Gmina i TBS zawarły umowę użyczenia. Po zakończeniu aktualnego etapu budowy TBS zamierza kontynuować budowę kolejnych czterech budynków w ramach tego pozwolenia na budowę na działce nr … będącej obecnie własnością Gminy. Dlatego Burmistrz w najbliższym czasie przedłoży Radzie Miejskiej projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę nieruchomości na rzecz spółki pod nazwą Towarzystwo Budownictwa Społecznego, w postaci działki zlokalizowanej w … przy ul. … wraz z zastosowaniem bonifikaty w maksymalnej wysokości 99,5 % od ceny zbywanej nieruchomości w celu realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu budynków wielorodzinnych. W uzasadnieniu projektu uchwały jako podstawę prawną udzielenia bonifikaty powołano art. 13 ust. 1 oraz art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.). Z treści art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji. Z kolei przepis art. 68 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, daje uprawnienia organom do udzielenia bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3, na podstawie odpowiednio zarządzenia wojewody albo uchwały rady sejmiku, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych celów publicznych. W związku z tym, że obniżka ceny (bonifikata) została udzielona przed dokonaniem faktycznej sprzedaży, wobec tego Gmina planuje z podstawy opodatkowania wyłączyć wartość bonifikaty i dokonać sprzedaży nieruchomości za 0,5% jej wartości, tj. za kwotę 45 190,20 zł, w tym podatek VAT według stawki 23% w wysokości 8 450,20 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00