Nowelizacja Kodeksu pracy w zakresie wprowadzenia pracy zdalnej i kontroli trzeźwości pracowników
Szczegółowe regulacje przewidujące możliwość pracy zdalnej, która zastąpi dotychczasowe przepisy o telepracy, oraz umożliwienie pracodawcom prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników to zmiany, jakie wprowadza uchwalona przez Sejm nowelizacja Kodeksu pracy.
Sejm uchwalił ustawę z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Reguluje ona w Kodeksie pracy dwa nowe zagadnienia, tj. pracę zdalną i badanie trzeźwości zatrudnionych. Uchyla natomiast przepisy o telepracy. Rozpatrujący ustawę 15 grudnia 2022 r. Senat wniósł do niej 4 poprawki.
1. Kontrola trzeźwości zatrudnionych
Nowelizacja Kodeksu pracy ustala dla pracodawców podstawy do wprowadzenia i przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników, a także określa szczegółowo zasady i procedury obowiązujące podczas takich kontroli.
Kontrola trzeźwości będzie mogła być wprowadzona w ściśle określonych przypadkach. Mianowicie jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób oraz zabezpieczenia mienia.
Prewencyjne kontrole trzeźwości pracowników będą obejmowały zawartość w organizmie badanego alkoholu oraz środków działających podobnie do alkoholu (np. narkotyków, dopalaczy).
Jest to duża zmiana w stosunku do obowiązujących przepisów. Obecnie nie ma przepisów, które dawałyby możliwość badania zawartości w organizmie innych substancji niż alkohol, np. narkotyków. Zatem dotychczas nie było podstaw do wykonania takiego badania, czy to na żądanie pracodawcy czy też samego pracownika.
Nowe przepisy o kontroli trzeźwości pracowników wprowadzają możliwość skontrolowania:
- pracowników,
- osób zatrudnionych u pracodawców, organizujących pracę wykonywaną przez osoby fizyczne na innej podstawie niż stosunek pracy (umowy zlecenia, umowy o dzieło),
- osób fizycznych prowadzących na własny rachunek działalność gospodarczą, których praca jest organizowana przez pracodawców (B2B).