Artykuł
Obowiązki pracodawcy z zakresu bhp w zimie
Od 1 listopada do 31 marca obowiązuje zgodnie z przepisami bhp tzw. okres zimowy. Szczególnie w tym czasie pracodawcy powinni pamiętać o zapewnieniu minimum 18°C w pomieszczeniach, w których wykonywane są prace lekkie i biurowe, oraz co najmniej 14°C w przypadku pozostałych pomieszczeń, w których odbywa się praca. Ponadto w tym okresie pracodawcy powinni zadbać o odpowiednią odzież i obuwie ochronne, a także o napoje i posiłki profilaktyczne dla pracowników. Na spełnienie tych obowiązków nie może mieć wpływu sytuacja ekonomiczna pracodawcy.
Zimowe, niesprzyjające warunki pogodowe powodują, że pracodawca musi szczególnie dbać o bezpieczeństwo pracy zatrudnionych pracowników.
1. Minimalne temperatury przy pracy
1.1. Temperatura w pomieszczeniach pracy
Pracodawca musi zadbać, aby pomieszczenia w budynkach i zlokalizowane w nich stanowiska pracy były w okresie zimowym odpowiednio ogrzane i zabezpieczone przed napływem zimnego powietrza z zewnątrz.
Tabela 1. Minimalne temperatury w pomieszczeniach pracy
Minimalne temperatury (§ 30 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy) | |
w pomieszczeniach pracy biurowej lub prac lekkich | w pozostałych pomieszczeniach pracy |
minimum 18°C | minimum 14°C |
Wyjątek od tych norm stanowią sytuacje, gdy względy technologiczne nie pozwalają na osiągnięcie wskazanych temperatur. Oznacza to, że jeśli pracodawca ma technicznie możliwości zapewnienia temperatury minimalnej, to ma obowiązek utrzymywać taką temperaturę. Jak podkreśliła w swoim stanowisku z 23 listopada 2022 r. PIP, nie można obniżyć temperatury poniżej wskazanych norm z uwagi na sytuację ekonomiczną pracodawcy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right