Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.580.2022.1.MKA

Obowiązki płatnika w związku z przedawnieniem zobowiazania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z przedawnieniem zobowiązania kredytowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A z siedzibą w (…) (dalej zwany „Spółką” lub „Bankiem”) jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (dalej jako: Prawo bankowe) prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie przepisów tej ustawy. Bank jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych o nieograniczonym obowiązku podatkowym. W ramach prowadzonej działalności Bank oferuje całą gamę produktów bankowych skierowanych do szerokiego spektrum klientów, w tym klientów będących konsumentami, tj. osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej z miejscem zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce lub za granicą (dalej jako: „Klienci”).

Z tytułu udzielanych na rzecz Klientów kredytów (pożyczek), a także innych czynności bankowych jak np. prowadzenie rachunków bankowych wykonywanych na rzecz tych Klientów powstają należności Banku m.in. z tytułu odsetek (umownych, karnych), prowizji (opłat) i spłat kwot głównych udzielonych kredytów (dalej jako: „wierzytelności Banku”). W praktyce zdarzają się sytuacje gdy Klienci nie spłacają wierzytelności Banku. Bank co do zasady podejmuje w takich przypadkach działania windykacyjne w celu dochodzenia swoich roszczeń. Niekiedy zdarzają się przy tym sytuacje, gdy dana wierzytelność Banku względem Klienta ulega przedawnieniu, tj. mija termin przedawnienia przewidziany w przepisach Kodeksu cywilnego, wskutek czego Bank zaprzestaje dalszego dochodzenia roszczeń. Przy czym, Bank nie zwalnia Klienta z długu ani go nie umarza, a wierzytelność Banku przekształca się w tzw. zobowiązanie naturalne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00